eitaa logo
مُحیی: زندگی‌بخش
1.8هزار دنبال‌کننده
118 عکس
8 ویدیو
21 فایل
🔸🔶حیات بخشیِ جان در پرتو دین🔶🔸 🔴 نگاهی متفاوت به دانش "روان‌شناسی" 🔴 روان‌شناسی از منظر اسلام 🔴 تحول روان: رویکرد اسلامی- روان‌شناختی مدیر: دکتر رفیعی‌هنر روان‌شناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، عضو سازمان نظام. @RafieiHonar
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 🔸تریاندیس؛ روان‌شناس فرهنگی معروف آمریکایی: «تقریباً همه نظریه‌ها و داده‌های روان‌شناسی معاصر از جمعیت غربی (مثل اروپایی‌ها، آمریکای شمالی، و غیره) به‌دست آمده است، در حالی‌که حدود 70 درصد از مردم در فرهنگ‌های غیر غربی زندگی می‌کنند. اگر قرار است روان‌شناسی به یک رشته جهانی تبدیل شود، به نظریه‌ها و داده‌های اکثریت انسان‌ها نیاز دارد. در سال‌های اخیر،کار روان‌شناسان سنت‌های غیر غربی نشان می‌دهد که هر فرهنگی ممکن است حداقل تا حدی روان‌شناسی خاص خود را داشته باشد. این روان‌شناسی‌های بومی هم شباهت و هم تفاوت‌هایی با روان‌شناسی معاصر دارد. روان‌شناسی معاصر بهتر است به‌عنوان یک تلقی شود که مورد خاصی از روان‌شناسی جهانی است، نه تمام آن! اگر روان‌شناسیِ بومی در چارچوبی جهانی گنجانده شود، آن وقت ما روان‌شناسی جهانی خواهیم داشت». 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
✍️! 🔹در جستجوی آثار شهید مطهری، یافتم که ایشان بیش از 80 بار از و نظریاتش اسم برده است. البته خاطرم هست که آقازاده شهید مطهری (حجت الاسلام دکتر محمد مطهری) در جلسه‌ای که این موضوع را مطرح کردم؛ قائل بودند بیش از این تعداد است. به هر حال، برخلاف تصور برخی روان‌شناسان؛ به‌نظر می‌رسد این اندیشمند اسلامی اکثر آثار ترجمه شده فروید و را مطالعه کرده است. 🔸ایشان در برخی موارد از فروید با تعابیر خنثی مثل«روان‌شناس اتریشی»، و در جای دیگر با تعابیری تمجیدگونه همچون«دانشمند روان‌شناس/ مبتكر پسیكانالیزم/ قهرمان روانکاوی» یاد می‌کند. 🔸موضع وی نسبت به فروید جالب است: - بخشی از نظرات فروید را (به‌خصوص در مباحث و )نقد و رد می‌کند (از باب نمونه ر.ک آشنایی با قرآن، ج 5، ص 109)، - برخی ایده‌های او را می‌پذیرد،مثلاً اصل وجود دنیای ناهشیار - و از برخی هم استفاده می‌کند؛ مثل تأثیر دنیای ناهشیار بر حالات هشیار؛ ذیل مباحث اثرات گناه بر دل(مجموعه آثار ج11 ص31 ). 🔹حال بخشی از ایده های ایشان را ببینید: شهید مطهری در مجموعه آثار، ج13 صص425-446 وجود روان ناخودآگاه را به نفع اثبات اصالت روح می‌پذیرد و از منظر وی فقط تفاوت در موضوعات شناخت است که نگاه اسلامی را از نگاه فرویدی متمایز می‌کند. 🔸ایشان در ص 439 می‌گوید:«وجود روان ناخودآگاه در انسان مسلّم است. مسئله‌ی كشف روان ناخودآگاه دو نتیجه ی علمی برای الهیّون دربرداشت: 1️⃣ «یكی در خود مسئله روح بود. روان ناخودآگاه اصالت روح را بیش از پیش ثابت كرد زیرا مسلّم شد كه عوارضی كه در روان ناخودآگاه پیدا می‌شود اصلاً به عالم اعصاب انسان مربوط نیست...معلوم شد روان انسان خیلی عمیق‌تر از این حرف ساده‌ی بچه گانه‌ای است كه چهارتا ماتریالیست می‌گویند که حالات روانی انسان معلول فعل و انفعال شیمیایی سلسله اعصاب است!» 2️⃣ «نتیجه‌ی دوم، در است. روان ناخودآگاه نسبت به روان خودآگاه یعنی نسبت به . روان ناخودآگاه، غیب وجود انسان است... شهادت یعنی این بدن و غیب یعنی روان (همین روان خودآگاه) . امروز ثابت شده كه نه تنها شهادتی داریم (یعنی بدن) و غیبی داریم (یعنی روان) بلكه یك غیبِ غیبی هم داریم كه همان روان ناخودآگاه است.» 🔸«فرق ابراهیم خلیل (ع) با فروید و همه‌ی روانكاوان عالم چیست؟ فرق ابراهیم خلیل با كسی كه سیاره‌ی نپتون را كشف كرد چیست؟ فرقش این است كه كار اینها مربوط به جزئی از عالم است؛ آقای فروید از وجود انسان، یک جزء و آن آقای ستاره شناس از جزئی از منظومه ی شمسی جزء دیگری را كشف كرد؛ ولی ابراهیم خلیل چه كرد؟ ابراهیم (ع) سودا را یكسره كرد، تنها به روان انسان نگاه نكرد، تنها به خورشید و ماه و زمین نگاه نكرد؛ عالم طبیعت و حركت و عالم اجسام را یكسره زیرنظر گرفت و گفت این جهان، غیب و باطنی دارد. او اول خودش را قرار داد. خودش را یك موجود متربّی و متغیّر و مقهور و یك موجودی كه چه بخواهد و چه نخواهد قوه و قدرتی هست كه او را گردش و حركت می‌دهد (كوچك بوده، بزرگش كرده است و دارد پیرش می‌كند) حس كرد. در تمام وجود خودش و را احساس كرد. این دغدغه در وجودش پیدا شد كه باید و و موتوری در عالم، موجود باشد... . 🔹از نظر ماهیّت شناخت شناسی، میان و هیچ فرقی نیست، از نظر موضوع فرق است. شناخت‌شناسی ابراهیم با شناخت‌شناسی آن ستاره شناس و با شناخت شناسی شما از نظر ماهیت شناخت شناسی فرق نمی‌كند. ماهیت شناخت شناسی در هر دو یكی است منتها موضوعش دوتاست. » 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
! 💥تلاشی مضاعف باید؛ تا باقی نمانیم! 👈آنچه در دنیای روان‌شناسی می‌گذرد: 🔸برگزاری دوره آنلاین روان‌شناسی اسلامی در آمریکا 🔹مؤسسه آمریکایی الکرم با همکاری دانشگاه جُرج واشنگتن ⁉️و ما در در حال بحث از «روان‌شناسی اسلامی...!» 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
📣 🔹مرکز مشاوره دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی با همکاری دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌کند: ◀️ *سمپوزیوم ملی مداخله در بحران (با تأکید بر خودکشی)* ✅ ویژه روسا و کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاه‌های سراسر کشور 🗓 یکشنبه و دوشنبه ١۴ و ١۵ شهریور ماه ۱۴۰۰ ⏰ ٨:٣٠ تا ۱۳ 🔗 لینک ثبت نام جهت صدور گواهی https://b2n.ir/y37495 🔗 لینک شرکت در سمپوزیم👇: https://chwebinar.saorg.ir/ch/moshaverh از طریق گزینه مهمان وارد شوید، سپس نام و نام خانوادگی خود را درج نمایید 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
📝 ✅ حالت 1 ایجاد کننده یک انگیزش مثبت و پایدار و ارتباط قوی با ❎ حالات 2تا4: انگیزش‌های ناپایدار که به‌صورت موقت با رضایت در ارتباط‌اند اما مراکز همواره افراد را بدان سوق می‌دهند! 🔸 معمولاً از حالات اخیر ناشی می‌شود. 💥جا دارد پژوهشگران بررسی کنند اگر کارها با انجام شود، چه نتایجی در بر خواهد داشت؟ 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
✍️ 🔹دکتر سوزان مک‌دَنیِل؛ رئیس وقت (APA) در سال 2016 دیداری از چند کشور اسلامی و آسیایی داشت. او ابتدا در کنگره فدراسیون جهانی سلامت روان در قاهره شرکت کرد؛ سپس به شهر الله‌آباد سفر کرد و در نشست سالانه ملی آکادمی روان‌شناسی (NAOP) به ایراد سخن پرداخت. 🔸مک‌دنیل بعد از بازگشت به آمریکا؛ به مناسبت سفر خود، در مجله Monitor on Psychology سرمقاله‌ای نوشت و با اشاره به اینکه کشورهای مذکور، دارای برخی از پیشرفته‌ترین تمدن‌های تاریخ بشری هستند که لزوماً با فلسفه رویکردهای روان‌شناسی غرب سازگار نیست؛ نوشت: ❇️ من در این سفر آموختم که روان‌شناسی کلاً میان‌فرهنگی است. من با سفر به شرق، دانستم که ، در حال کشف هستم، باید کار کنم تا به درک و در رفتار انسانی برسم. من فهمیدم که روان‌شناسی آمریکایی چیزهای زیادی می‌تواند از شرق یاد بگیرد. 💥او سپس در توصیه‌ای به جامعه روان‌شناسان غربی نوشت: Looking East :Western psychology can learn a lot from Eastern psychology organizations به شرق نگاه کنید! روان‌شناسی غربی می‌تواند از نهادهای روان‌شناسی شرقی یاد بگیرد! https://www.apa.org/monitor/2016/04/pc# 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
✳️ 💥 از اندیشمندان مسلمان ایرانی 🔹مؤلفان: دکتر خدایاری فرد، حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی، دکتر شهابی و دکتر زندی انتشارات بریل، 2021 🌺تبریک به مؤلفان محترم و تبریک به جامعه علمی https://brill.com/view/serial/RPSYS 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee✳️
🔸یک مجله علمی که یافته‌ها و ایده‌های تحقیقاتی در زمینه روان‌شناسی اسلامی از کشورهای مختلف جهان را منتشر می‌کند. 🔹این مجله (IJIP) که از سال 2018 به‌صورت سالانه منتشر می‌شود، توسط انجمن بین‌المللی روان‌شناسان مسلمان IAMP با اعضایی از کشورهای مختلف از جمله اندونزی، مالزی، استرالیا، چین، ترکیه، ، پاکستان، هند، سودان، اتیوپی، سومالی، نیجریه، روسیه و ایالات متحده اداره می‌شود. http://journal.iamphome.org/index.php/IJIP 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
✍️؟ مدت‌ها بود در این اندیشه بودم که راه برون‌رفت از رویکرد تخدیری در روان‌شناسی چیست؟ ؟! بله! ✳️ روان‌شناسی امروز در حوزه تجویز در دام تخدیر گرفتار شده است، و به تعبیر پارگامنت، به تبدیل شده است. گو اینکه همه رویکردها از فرویدین‌ها گرفته تا نئو بکین‌ها همه در پی تجویز اصولی هستند که من و تو بتوانیم خود را به نفع خواسته‌های دیگران کنترل کرده، با شرایط سازگار شده، خود را آسوده نگه داریم! یا در لاک خود فرو رفته و کاری به کار دیگران نداشته باشیم، دلخوش از مسکّنی باشیم که به ما زده‌اند، و در دغدغه آن نباشیم که برای دیگران چه رخ می‌دهد، هرکس گلیم خود را از آب برون کشد! هدف آرامش است! 🔺در این وادی ممکن است جلوی چشمان‌مان افرادی در مشکلاتشان دست و پا بزنند و یا دچار ناراستی‌هایی باشند، اما آن قدر دُز تخدیرِ تجویز بالاست که گاه به پدیده دچار می‌شویم! بگذریم! 📃 دیروز، اما با مقاله‌ای روبرو شدم که از ایده و رهایی بخش سخن گفته بود، آن هم از منظر ! آغازگر این ایده، مارتین بارو، روان‌شناس اسپانیایی الاصل سالوادوری است، او یکی از ده تاثیرگذار برتر در روان‌شناسی اجتماعی است که به‌خاطر اندیشه‌های آزادی‌خواهانه‌اش جان خودش را از دست داد( ظاهرا توسط دولت آمریکا ترور شد!) ایده او را خودتان در جای دیگر دنبال کنید، فارغ از اینکه تمام حرف‌های نویسنده مقاله مورد اشاره که تحت تاثیر مارتین بارو بوده، مورد پذیرش من باشد، اما او در ایده مذکور می‌خواهد روان‌شناسی اسلامیِ آزادی‌خواهانه را طرح ریزی کند، روان‌شناسی بر مبنای . 🔹روان‌شناسی که نسبت به اقشار جامعه بی تفاوت نیست، فقیر و غنی نمی‌شناسد، نژاد و قومیت را مبنای قضاوت قرار نمی‌دهد، بلکه همه را انسان می‌بیند، آن هم از جنس ! 🔸نگاه توحیدی یعنی نگاه عدالت گسترانه خداوند در میان همه انسان‌ها، یعنی دغدغه همه افراد را داشتن، یعنی نسبت به حوادث جامعه بی تفاوت نبودن، یعنی رهایی از تخدیر! 🔹این نگاه، آسیب‌های روانی را نه صرفا امر فردی، که تلقی می کند. وجود در یک گروه، در یک خانواده، و در یک جامعه را منشأ شکل‌گیری آسیب‌های روانی، و را تغییردهنده و درمان کننده می‌داند. نویسنده قائل است از منظر اسلام داد عدالت در اوج است، آن هم بر مدار توحید. هرچه قدر نگاه عدالت محورانه توحیدی در یک جمع گسترش یابد، سلامت در افراد آن گروه گسترش خواهد یافت، و افراد همواره در پی نجات یکدیگر خواهند بود و متقابلا تفکر ظلم مآبانه و تبعیض گرانه خاستگاه آسیب‌ها و ناراستی‌ها خواهد بود. 🤔 حال، انتخاب با ماست که کدام ایده را در جامعه خود گسترش دهیم؟ 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
✅ دوره‌ آنلاین در آموزش روان‌شناسی اسلامی 📃دیپلم پیشرفته روان‌شناسی اسلامی دانشگاه بین‌المللی در لاهور پاکستان با همکاری کینگ کالج لندن. 💥با رویدادهایی که یکی پس از دیگری در کشورهای اروپایی و آمریکایی در حال وقوع است؛ به‌نظر می‌رسد دهه آینده؛ دهه گسترش روان‌شناسی اسلامی در دنیا باشد. 🔺️پیش از این، دو دوره دیگر در انگلیس و آمریکا را معرفی کرده بودم. 🤔 کجا و با که خواهد بود؟ روان‌شناسی اسلامی چه خواهد بود؟ 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
📝زمان تقریبی مطالعه:ارزش مطالعه: 👈این داستان را به نقل از یکی از معاصر (آدرس، پایان یادداشت) برایتان نقل می‌کنم، ولی باید تا آخر داستان بخوانید تا از نکات این واقعه، آگاه شوید: 📚🌿 این اندیشمند می‌گوید: شخصی مورد اطمینان و وثوق برایم نقل کرد که در مشهد و در منزل یکی از دوستان با دو دانشجوی آمریکایی که زن و شوهر بودند ملاقات کردم. برای آن دو، ‌داستان شگفت‌آوری رخ داده بود که به تقاضای میزبان، آن داستان را برای ما نقل کردند: 1️⃣ جوان آمریکایی گفت: وقتی که ما در یکی از دانشگاه‌های آمریکا مشغول تحصیل بودیم، پیوسته در خود احساس خلأ می‌کردیم. با اشاره به سینه‌اش گفت: احساس می‌کردم که اینجا خالی است. سپس خیال کردم که این خلأ و کمبود ناشی از است و با ازدواج و انتخاب همسر، آن خلأ پر می‌گردد. از این رو، هر دو تصمیم گرفتیم که با همدیگر ازدواج کنیم؛ اما پس از ازدواج نیز آن خلأ پر نشد و کماکان آن کمبود و خلأ را در خود احساس می‌کردیم. از این امر سخت ناراحت گشتم و با این که به همسرم علاقه داشتم، در ظاهر تمایلی به او نشان نمی‌دادم و گاهی حتّی حوصله صحبت کردن با او را هم نداشتم. 2️⃣ روزی برای عذرخواهی به او گفتم: خیال نکنید که علاقه‌ای به شما ندارم بلکه این و احساس خلأ از دوران دانشجویی در من بوده و تاکنون رفع نشده است و هر از چند گاه بدان مبتلا می‌گردم. همسرم گفت: اتفاقاً من نیز چنین حالتی دارم. پس از آن گفتگو، پی بردم احساس خلأ درونی درک مشترک هر دوی ماست، و در نتیجه تصمیم گرفتیم که برای رفع آن چاره‌ای بیندیشیم. در آغاز، بنا گذاشتیم که بیشتر به کلیسا رفت و آمد داشته باشیم و به مسائل معنوی بپردازیم، شاید آن خلأ برطرف گردد. ارتباطمان را با کلیسا گسترش دادیم و در آن زمینه، کتابهایی را نیز مطالعه کردیم؛ اما آن خلأ و عطش معنوی رفع نشد. 3️⃣ چون شنیده بودیم که در کشورهای شرقی، به خصوص چین و هندوستان، مذاهبی وجود دارند که مردم را به ریاضت و انجام تمرین‌های ویژه‌ای برای رسیدن به حقیقت دعوت می‌کنند، تصمیم گرفتیم که به آن کشورها سفر کنیم؛ و چون چین، از دیگر کشورهای شرقی به آمریکا نزدیک‌تر است ابتدا به چین سفر کردیم. 4️⃣ در چین، از مسوولان سفارت آمریکا درخواست کردیم کسانی را که در آن کشور در زمینه مسائل معنوی و ریاضت کشی سرآمدند به ما معرفی کنند و آنها شخصی را به ما معرفی کردند که گفته می‌شد رهبر روحانیون مذهبی چین و بزرگترین شخصیت معنوی آن کشور است. با کمک سفارت، موفق شدیم نزد او برویم و با راهنمایی و کمک او مدّتی به ریاضت مشغول شدیم؛ اما کمبود معنوی و خلأ درونی مان برطرف نگردید. 5️⃣ از چین به تبّت رفتیم و در آنجا و در دامنه‌های کوه هیمالیا معبدهایی بود که عده‌ای در آنها به ریاضت می‌پرداختند. به ما اجازه دادند که به یکی از معبدها راه یابیم و مدّتی را به ریاضت بپردازیم. ریاضت‌هایی که آنجا متحمل می‌شدیم بسیار سخت بود. از جمله چهل شب روی تختی که روی آن میخ‌های تیزی کوبیده بودند، می‌خوابیدیم. پس از گذراندن مدتی در آنجا و انجام ریاضت‌ها و عبادت، باز احساس کردیم ما رفع نگردیده است! 6️⃣ از آنجا به هندوستان سفر کردیم و با مرتاضان زیادی تماس گرفتیم و مدّتی در آنجا به ریاضت پرداختیم، اما نتیجه نگرفتیم و مأیوس گردیدیم. بالاخره این تصور در ما پدید آمد که اصلاً در عالَم نیست که بتواند خلأ درونی انسان را اشباع کند. 7️⃣ ناامیدانه تصمیم گرفتیم که از طریق خاورمیانه به اروپا و سپس امریکا رهسپار گردیم. از هندوستان به پاکستان و از طریق افغانستان به آمدیم و ابتدا وارد شهر بزرگ شدیم و آن را شهر عجیبی یافتیم که نمونه آن را تاکنون مشاهده نکرده بودیم. در وسط شهر، ساختمان جالب و باشکوه با گنبد و گلدسته‌های طلا که پیوسته انبوهی از مردم به آن رفت و آمد داشتند، ما را به خود جلب کرد. ادامه داستان👇👇
ادامه 👇👇 8️⃣! سوال کردم اینجا چه خبر است و این مردم چه دینی دارند؟ گفتند این مردم و کتاب مذهبی آنان است و در این شهر و این ساختمان یکی از رهبران مذهبی آنها که به او می‌گویند دفن شده است. پرسیدم:امام کیست و چه می کند؟ گفتند:امام انسان کاملی است که به عالی‌ترین مراحل کمال انسانی رسیده است و او با رسیدن به آن مقام، دیگر مرگی ندارد و پس از رخت بر بستن از دنیا نیز زنده است. چون این مسلمانان چنین اعتقادی دارند، به زیارت ایشان می‌روند و با عرض ادب و احترام حاجت می ‌خواهند و امام، حاجت آنها را برآورده می‌سازد. گفتم قسمت‌های برجسته‌ای از قرآن را برای ما نقل کنید! به ما گفتند: در یکی از آیات قرآن آمده است که ! آن سخنان برای ما معمایی شد که چطور با این که امام آنها مرده است، باز او را زنده می‌دانند؟ و به‌علاوه، معتقدند که همه چیز، حتّی کوه‌ها و درختان، خدا را تسبیح می‌گویند؟ باور نکردیم . 9️⃣! تصمیم گرفتیم برای تماشا وارد آن مکان شویم. در ورودی یکی از خادمان که وسیله‌ای شبیه چماق با روکش نقره در دست داشت، وقتی متوجه شد ما خارجی هستیم از ورودمان به صحن جلوگیری کرد و گفت ورود خارجی ممنوع! گفتم ما چندین هزار کیلومتر در دنیا سفر کرده‌ایم و به اماکن گوناگونی وارد شده‌ایم و هیچ کجا به ما نگفتند که ورود خارجی ممنوع است، چرا شما از ورود ما جلوگیری می‌کنید؟ قصد ما تماشای این محل است و نیت بدی نداریم. اما آن خادم که ظاهرا سر از حرف‌های ما در نمی‌آورد همچنان مانع ورود ما شد و ما با ناراحتی از آنجا دور شدیم و در آن حوالی روبروی مسافرخانه‌ای لب جوی نشستیم و مدتی من به فکر فرو رفتم که نکند در عالم حقیقتی باشد که در اینجا نهان است و ما نشناسیم؟ ما که آن همه زحمت و ریاضت را تحمل کرده و نتیجه‌ای نگرفته‌ایم، اگر در اینجا خبری باشد و آنان ما را راه ندهند که ما از آن مطلع گردیم، برایمان سخت حسرت‌آور و رنج آور است که با آن همه زحمت، تلاش و تحمل رنج سفر از رسیدن به آن حقیقت محروم بمانیم. بی اختیار گریه‌ام گرفت و مدّتی گریستم. 🔟! ناگهان این فکر به ذهنم خطور کرد کسی که آنجا مدفون است، یا امام و است و آنها راست می‌گویند، یا دروغ می‌گویند و او انسان کامل نیست. اگر آنها راست بگویند و به واقع او زنده است و بر همه جا احاطه دارد، خودش می‌داند که ما به دنبال چه هدفی این همه راه آمده‌ایم و باید ما را دریابد؛ و اگر آنان دروغ می‌گویند، ضرورتی ندارد که ما به تماشای آنجا برویم. همین طور که اشک می‌ریختم و خود را تسلّی می‌دادم، دست فروشی که تعدادی آیینه، مهر و تسبیح در دست داشت، نزدم آمد و به انگلیسی پرسید: چرا ناراحتی؟ سربلند کردم و جریان را برای او گفتم. گفت ناراحت نباش! برو راهتان می‌دهند! گفتم الان ما به آنجا رفتیم و راهمان ندادند. گفت: آن وقت اجازه نداشتند! من در آن لحظه فکر نکردم که او از کجا این اطلاعات را دارد... . 1️⃣1️⃣ دوباره به طرف راه افتادیم و وقتی به در صحن رسیدیم، خادم مانع ورود ما نشد! پیش خود گفتم، شاید ما را ندیده، برگشتیم و به او نگاه کردیم؛ او عکس‌العملی نشان نداد. وارد صحن شدیم و به راهرویی رسیدیم که جمعیت انبوهی از آنجا وارد حرم می‌شدند. به در حرم رسیدم. فشار جمعیت زیاد بود، اما ناگهان من احساس کردم که اطرافم خالی است و هر چه جلوتر رفتم، پیرامونم خلوت‌تر می‌شد و بدون مزاحمت، ناراحتی و فشار جمعیت به پنجره‌های ضریح مقدس رسیدم... احساس کردم کسی از درون ضریح به من می‌گوید که چه می‌خواهی؟ من هر چه قبلاً در ذهنم بود، بک‌باره از ذهنم رفت و هر چه خواستم بگویم که چه می‌خواهم، چیزی به ذهنم نیامد؛ فقط یک مطلب به ذهنم آمد و آن اینکه چگونه همه موجودات، خدا را تسبیح می‌گویند؟... . نفهمیدم چه شد ناگاه حالتی به من دست داد که می‌شنیدم هر آنچه پیرامون من هست، از در و دیوار تسبیح می‌گویند! با مشاهده این صحنه دیگر چیزی نفهمیدم و بی‌هوش بر روی زمین افتادم. پس از به هوش آمدن، خود را در اتاقی بر روی تختی دیدم که عده‌ای آب به صورتم می‌ریختند تا به هوش بیایم. 2️⃣1️⃣ پس از آن واقعه، من متوجه شدم که در عالم حقیقتی وجود دارد و و انسان می‌تواند به مقامی برسد که مرگ و زندگی برای او یکسان باشد و او مرگ نداشته باشد. من پی بردم که قرآن راست می‌گوید که همه چیز تسبیح گوی خداست. 📕: مرحوم آیت‌الله (ره) در کتاب به سوی خودسازی(از مجموعه آثار ایشان تحت عنوان مشکات صص311-307). 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
از ارتقا تا سقوط.pdf
820.4K
؟ 💥از هر سه مقاله منتشر شده در مجلات غیرمعتبر خارجی، یک مورد آن ایرانی بوده است! ⚠️گاهی در یک نشریه، از یک نویسنده 8 مقاله به چاپ رسیده است! ‼️طی یک دهه گذشته؛ تنها 10 مجله نامعتبر باعث خروج 3 میلیون دلار ارز از کشور شده‌اند! ❌برخی از نویسندگان برای ارتقاء علمی خود در مراکز علمی یا برخی دانشجویان برای دفاع از پایان نامه خود با صرف هزینه، با چاپ مقالات در اینگونه مجلات، کار خود را پیش می برند. 🤔آیا جامعه علمی ما به مجلات نامعتبر پایان خواهد داد یا این انعکاس، دانش ایرانی را نامعتبر خواهد کرد؟ 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
📣📣 ❇️ کرسی علمی ترویجی مطالعات حدیثی میان‌رشته‌ای با رویکرد روان‌شناختی(معنا، مبنا، راهبرد) 🔹ارائه دهنده: حجت‌الاسلام دکتر عباس پسندیده (دانشیار گروه حدیث دانشگاه قرآن و حدیث) 🔸ناقدین: حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی (دانشیار گروه حدیث دانشگاه قرآن و حدیث) حجت‌الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار روان‌شناسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 📝مدیر جلسه: حجت‌الاسلام سیدمهدی خطیب (استادیار گروه روان‌شناسی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🕰 زمان: سه شنبه 27 مهر ماه 1400 ساعت10 صبح 🏫مکان: قم، مؤسسه علمی-فرهنگی دارالحدیث، سالن جلسات 🔘 لینک جلسه: vc1.qhu.ac.ir/neshast 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
📶 علم سنجی‌ها نشان می‌دهد، ۸۰ درصد پژوهش‌های منتشر شده روان‌شناختی مربوط به کشورهای اروپایی-آمریکایی و تنها ۲۰ درصد آن‌ها مربوط به کشورهای خاورمیانه است. 🤔 و حالا وضعیت آن ۲۰ درصد خاورمیانه چگونه است؟ بررسی‌ها نشان داده که در طی سال‌های 1996 تا 2010 در میان 5186 مقاله قابل استناد در زمینه روان‌شناسی از 100 درصد مقالات خاورمیانه: 🔸17.8 درصد نشریات، مربوط به کشورهای ذیل است: -: 5.5 درصد -کویت: 3.0 -لبنان: 2.4 -امارات: 2.3 -عربستان، عراق، اردن، عمان، قطر، سوریه، و یمن مجموعا: 4.3 درصد. ⚠️ اما در کمال تعجب 82.2 درصد تولیدات روان‌شناسی در خاورمیانه، به نام پژوهشگرانی از رژیم صهیونیستی ثبت شده است! ⁉️علوم انسانی را چه کسانی جدی گرفته‌اند؟ ⁉️چه کسانی سهم ما در جهان را ارتقاء خواهند داد؟ 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
📛 طبق آمارها سلامت روان جوامع، امسال بیش از سال گذشته به مخاطره افتاده است! ❎ نسبت تقاضا برای درمان اختلالات افسردگی، اضطرابی، و اختلالات مرتبط به تروما امسال بیش از سال گذشته شده است. https://www.apa.org/pubs/reports/practitioner/covid-19-2021# 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
! بی آنکه متوجه باشیم نفس می کشیم؛ در یک محیط دیجیتالی نیز بی آنکه متوجه باشیم داده ها را منتشر می کنیم. در آزمایشی به نام Footprints محققان دانشگاه استنفورد دریافتند که ناشناس بودن آنلاین فقط یک توهم است زیرا استفاده از الگوریتم‌های هوشمند برای تجزیه و تحلیل وب‌سایت‌هایی که افراد آنلاین به آن‌ها دسترسی دارند، می‌تواند با دقت زیادی نشان دهد که یک کاربر خاص چه کسی است. https://engineering.stanford.edu/magazine/article/you-are-less-anonymous-web-you-think-much-less 📲گمنامی در فضای مجازی یک توهم است! ⚠️ هشیارتر باشیم! 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
📣 📣 ✳️ ارائه: حجت الاسلام دکتر آذربایجانی- آقای دکتر جان‌بزرگی ❇️ نقد: حجت الاسلام دکتر سالاری فر- حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر ⏰ زمان: دوشنبه ۱۷ آبان ساعت ۱۰:۳۰ 🌐لینک جلسه: vc.rihu.ac.ir/ch/meeting1 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
.صوت ارائه دکتر پسندیده.mp3
10.68M
مطالعات حدیثی میان‌رشته‌ای با رویکرد روان‌شناختی(معنا، مبنا، راهبرد) 27 مهر 1400 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
.صوت نقد دکتر رفیعی هنر.mp3
5.14M
مطالعات حدیثی میان‌رشته‌ای با رویکرد روان‌شناختی(معنا، مبنا، راهبرد) 27 مهر 1400 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
🔸معناشناسی معنویت در روان‌شناسی معاصر 🔹قصد تقرب به خدا در فقه اسلامی 🔸نسبت معنویت و قصد تقرب به خدا در فقه مباحث بالا را دنبال کنید با ارائه حجت الاسلام دکتر در 👇 http://spi.isca.ac.ir/fa/ ⏱برنامه کل همایش از سه‌شنبه تا پنجشنبه 25 الی 27 آبان ماه 1400 ⏰پنل معنویت و فقه اسلامی: سه‌شنبه ساعت 10 تا 12 لینک شرکت در همایش: http://dte.bz/ethicsconf 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
🔸️دانشجویان بین المللی روانشناسی اسلامی (ISIP) برگزار میکنند: ‏ 🔹️موضوع نشست(به زبان عربی): العلوم النفسانية والمنظور الإسلامي علوم روانشناختی و دیدگاه اسلامی 👤 دکترجمال التركي رئیس موسسه عربی علوم روانی ⏰ ۲۲ نوامبر ۲۰۲۱ (دوشنبه، ۱ آذر ۱۴۰۰) ساعت ۲۱:۳۰ به وقت ایران 🖥 آدرس لینک با برنامه زوم: https://zoom.us/j/3287594788 Meeting ID: 328 759 4788 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee