eitaa logo
مُحیی: زندگی‌بخش
1.8هزار دنبال‌کننده
121 عکس
8 ویدیو
21 فایل
🔸🔶حیات بخشیِ جان در پرتو دین🔶🔸 🔴 نگاهی متفاوت به دانش "روان‌شناسی" 🔴 روان‌شناسی از منظر اسلام 🔴 تحول روان: رویکرد اسلامی- روان‌شناختی مدیر: دکتر رفیعی‌هنر روان‌شناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، عضو سازمان نظام. @RafieiHonar
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ جلسه نقدکتاب توسط انجمن روانشناسی اسلامی(۱۴۰۲/۰۳/۱۶) 📙نقد:«پژوهشگران غرب و روانشناسی اسلامی» 🎙تدوین‌گر و ارائه دهنده کتاب: آقای دکتر مهدی نساجی 🔎استاد نقد کننده: آقای دکتر حمید رفیعی هنر 🔶 ابتدا گزارشی از کتاب توسط آقای دکتر نساجی انجام شد.در این کتاب چند مقاله از روانشناسان غربی درباره روانشناسی اسلامی انتخاب و ترجمه شده است. مقالات با سه رویکرد دسته بندی شدند: تلفیقی_فیلترینگ_تاسیس 🔸پاورقی ها مانند کتابنامه ای است که به پژوهشگر کمک میکند. 🔸مهمترین انگیزه، دوقطبی هاست که ریشه در دوقطبی فرهنگی دارد. 🔸مقالات به دو بخش نظری و رواندرمانی های تلفیقی تقسیم میشود. 🔷 حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر ابتدا به بیان محاسن کتاب پرداختند: ‏۱.‏ اصل انتشار مقالات و پژوهش‌های روان‌شناسی اسلامی مجموعه‌های دیگر برای دانشوران ایرانی کار مفیدی ‏است.‏ ‏۲.‏ اینکه تلاش شده آثار روان‌شناسان اروپایی و آمریکایی و مقالات نسبتا به روز در این زمینه منعکس شود هم ‏می‌تواند توسعه ذهنی و فکری برای پژوهشگران ایرانی ایجاد کند و هم باعت افزایش اعتماد به نفس ‏محققان ایرانی شود.‏ ‏۳.‏ در این کتاب هم به مرزهای دانش روانشناسی اسلامی توجه شده و هم به محتوای دانش.‏ ‏۴.‏ در محتوای دانش هم به شاخه های مهم دانش روانشناسی توجه شده از جمله شخصیت،آسیب‌شناسی ‏روانی، روان‌درمانی، روان‌شناسی اجتماعی.‏ ‏۵.‏ متن ترجمه ها نسبتا روان است و تلاش برای یکسان کردن اصطلاحات و مفاهیم انتخابی ‏۶.‏ پاورقی های مفید به خصوص در معرفی اشخاص، اصطلاحات تخصصی، مراکز، و کتب (البته گاهی در ‏فصول متعدد تکرار شده مثل معرفی مالک بدری، اسحاق کندی، و ..)‏ ‏۷.‏ به نظر این کتاب میتواند یک شرق شناسی روان‌شناختی توسط مغرب نشینان باشه؛ اکثر ایده‌های مورد ‏پردازش آنها اندیشه‌های شرقی-اسلامی است.‏ 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
💠نکات ارزیابی: نکته : آگاهی قبلی ناقد از مقالات(حداقل آگاهی از 12 مقاله از 15 مقاله این کتاب) و از نویسندگان ‏و مکاتبه، و تعامل و همکاری با برخی از آنها(مانند حسین رسول، امبر حق، عبدالله روزمن، دکتر ‏کاپلیک).‏ 💠 جهت گیری مترجمان کتاب: آنچه از مقدمه سرتیم محترم و توضیح پشت جلد بر می‌آید رویکرد مورد تاکید ایشان در ضرورت روان‌شناسی ‏اسلامی؛ نگاه بومی-فرهنگی است.‏ ‏‌الف.‏ توجه شود که روانشناسی بومی نوع خاصی از روان‌شناسی فرهنگی است؛ نه تمام آن و این دو ‏از روانشناسی میان‌فرهنگی، متفاوت است.‏ ‏‌ب.‏ بومی بودن یا بومی شدن؛ لزوما اسلامی بودنِ روان‌شناسی را توجیه نمی‌کند (اشاره به اشکال ‏پورتینگا)‏. ‏‌ج.‏مقالات کتاب حاضر هم لزوما فقط رویکرد فرهنگی را دنبال نمی‌کنند؛ بلکه انعکاسِ سه ‏رویکرد در معرفی و ضرورت روان‌شناسی اسلامی است:‏ ۱_ رویکرد میان‌رشته‌ای (علم و دین) یورک الکرم ۲_ رویکرد بومی‌سازی استعمارزدای سیدات و نیز مالک بدری ۳_رویکرد تاریخ‌نگرانه اسکینر ‏💠 در مقدمه کتاب (ص۱۴) در زمینه حوزه پژوهشی روانشناسی اسلامی از ایران به عنوان «جزیره‌ای جدا ‏افتاده از سایر نقاط دنیا» یاد شده، ‏‌الف.‏ اگر منظور از این عبارت این است که آثار فارسی زبان به زبانهای دیگر ترجمه نشده؛ که به نظر ‏میرسد این مشکل تمام کشورها نسبت به دیگر زبان‌هاست.‏ ‏‌ب.‏ اگر منظور این است که دیگر کشورها در جریان روان‌شناسی اسلامی در ایران نیستند و یا ما ‏فرسنگها کمّا و کیفا به لحاظ علمی از فعالیت های آنها فاصله داریم (کما اینکه در ص 14 اشاره ‏شده «بسیاری از محتواهای تولید شده در ایران در این زمینه، با شیوه ‏نگارش به زبان آکادمیک فاصله دارند و در موارد متعددی زبان ‏ایدئولوژیک و تبلیغی است و نه یک متن دانشگاهی و تحقیقی»)که نکاتی ‏باید عرض شود:‏ ۱_در عرصه روانشناسی اسلامی در ایران حداقل ۵ مجله علمی پژوهشی وجود دارد که به ‏زبان، اصول، و روش آکادمیک و علمی مقاله منتشر میکند. حدود ۱۰۰ مقیاس و ۳۰ ‏پروتکل دینی ‏✅ شاهد : اظهار شگفتی دکتر روزمن و حق از آثار ایرانی در کتاب گلوب ۲_ آنها از فعالیت‌های ایرانی مطلع و علاقمند به ارتباط بیشتر هستند: ‏ ‏الف_اشاره جلد هشتم دائره المعارف ‏apa‏ در سال ۲۰۰۰ اشاره به فعالیتهای ایرانیان در حوزه ‏روانشناسی اسلامی ‏ب_ مکاتبه با دکتر کاپلیک در سال ۲۰۱۸ و اطلاع او از کارهای ایران و پیشنهاد ‏همکاری ‏ج_ حضور بدری و امبر حق در ایران در همایش های علمی و اطلاع آنها از کارهای ‏ایران ۳_ این کتاب همان‌طور که اشاره شد یک نوع شرق‌شناسی روانشناسی است:‏ ‏الف_ بخشی از نویسندگان مقالات این کتاب یا غربی نبوده (بدری) و یا اصالت شرقی ‏دارند: دکتر محیط، و دکتر کشاورزی ایرانی اند، اسکینر و حسین رسول اصالت ‏پاکستانی دارند، امبر حق اصالت هندی دارد ‏ب_ بخشی در منطقه خاورمیانه تحصیل و تحقیق کرده‌اند: یورک و روزمن ‏ج_ اندیشه‌هایی که این محققان پایه بحث خود قرار داده‌اند عموما یا ایرانی و یا ‏منطقه اطراف ایران است: غزالی، بلخی، رازی، طبری، ابن سینا، ولی الله دهلوی ‏💠 جای خالی تاریخچه روان‌شناسی اسلامی در این کتاب: مانند مقاله امبر حق(۲۰۱۶) و نیز مقاله اسکینر و ‏کاپلیک(۲۰۱۷)‏ ‏💠 جای خالی مقالات دکتر عبدالله روزمن از روانشناسان انگلیسی در معرفی روان و مدل روان‌درمانی 💠 نکاتی در ترجمه ها: ‏‌۱_ موارد نیاز به یکسان سازی ترجمه ها:‏ نمونه: دینی یا مذهبی؟ ۲۳، ۳۸، ۲۴۹، ۲۶۵ تعبیر دین و دینی/ در صفحات ۱۱۲، ‏‏۱۱۸، ۲۰۱، ۲۵۱، ۲۶۰ تعبیر مذهب. ‏ ‏‌۲_ موارد نیاز به اصلاح ترجمه ها:‏ نمونه: صفحه ۷۶ و جاهای دیگر: ترجمه «ترکیبی» یا «تلفیقی» برای درمانها برای اصطلاح ‏‏«‏integration‏» مناسب نیست. ‏ ✅ در پایان جلسه هم به صحبت حاضرین پرداخته شد. 🔸با تشکر از خانم صفری بخاطر تهیه این گزارش 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
گزارش و نقد آثار روان‌شناسی اسلامی در دنیا؛ 🔰🔰ایده‌ای که برای اولین بار توسط مؤسسه روان‌شناسی آرمان در حال اجراست! 💥فرصتی مناسب برای دانش‌افزایی اساتید، پژوهشگران، و دانشجویان روان‌شناسی، و رشته‌های مرتبط ❇️ اطلاعات در: https://eitaa.com/armanpsy_ir 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
💥چهارمین نشست علمی نقد کتاب 📕 کتاب psychology from the islamic perspective 🖋نویسنده: دکتر عایشه اوتز؛ روان‌شناس بالینی 🗣 با ارائه جناب آقای مجتبی حافظی (دانشجوی دکتری روانشناسی) 👨‍🏫دبیر جلسه: دکتر حمید رفیعی هنر (روان‌شناس و استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ♨️محورهای نشست: ✅ معرفی مختصر کتاب «روانشناسی از منظر اسلامی» ✅ آشنایی با نویسنده کتاب و سوابق ایشان ✅ گزارش ویژگی ها و نکات برجسته کتاب ✅ مرور بخش های مهم کتاب ✅ ارزیابی و نقد کتاب 🗓تاریخ: 1402/03/23 ⏰زمان: 18.00 💻 شرکت در نشست علمی فقط به صورت آنلاین می باشد. 📣 صدور گواهی الکترونیک برای متقاضیان با ثبت‌نام آنلاین در زمان برگزاری 👨‍💻لینک شرکت در نشست: https://www.skyroom.online/ch/u0859344576/neshasteketab اطلاعات بیشتر: https://eitaa.com/armanpsy_ir 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
مُحیی: زندگی‌بخش
🔸انجمن روانشناسی اسلامی برگزار می کند🔸 نشست نقد کتاب 🔶پژوهشگران غرب و روانشناسی اسلام
نقد کتاب پژهشگران غرب و روانشناسی اسلامی.mp3
41.26M
🎙صوت نشست نقد کتاب پژوهشگران غرب و روان‌شناسی اسلامی 🔹ارائه دهنده: دکتر مهدی نساجی؛ عضو هیات علمی دانشگاه کلیسای مسیح کانتربری 🔺ناقد: حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔸مدیر جلسه: حجت الاسلام مصطفی عرب پور 🏫ارائه شده در: انجمن روان‌شناسی اسلامی-16 خرداد 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
✍️ توماس تئو؛ روان‌شناس برجسته انتقادی در کتاب خود می‌نویسد این پرسش که آیا از دیدگاه هستی‌شناختی، امور و رویدادهای روان‌شناختی وضعیت مشابهی با اشیاء و رویدادهای طبیعی دارند، توسط فیلسوفان متعدد از دیلتای (فیلسوف آلمانی) تا هاوکینگ (فیزیکدان انگلیسی) مورد بحث قرار گرفته، و مساله ابعاد پیچیده‌ای دارد. 🔹 تئو معتقد است کسی که با دانش روان‌شناسی آشنایی داشته باشد می‌داند که به لحاظ ساختاری این رشته علمی سه ویژگی دارد: 1. تکه تکه بودن مباحث علمی (Fragmentation) 2. فقدان یکپارچگی در میان شاخه‌ها (Lack of unity) 3. کثرت‌گرایی (Pluralism) از این رو تنها بخش کوچکی از موضوعات این رشته زیر چتر ساینس (علم) قرار می‌گیرند و بخش مُعظم آن را باید ذیل علوم انسانی و اجتماعی دنبال کرد. 🔰 این روزها در کشورمان برخی از اساتیدِ(غیر روان‌شناس) اظهار کرده‌اند که چون روان‌شناسی ساینس است و یافته‌های آن، شبیه فرمول شیمیایی آب (H۲O) است؛ بنابراین مسلمان و غیرمسلمان نمی‌شناسد! در نتیجه دنبال کردن ایده «علوم انسانی اسلامی» معنای روشنی ندارد! ❇️ جدای از اینکه اسلامی بودن ساینس در عرصه روان‌شناسی زوایای متعددی دارد که در جای خود شرح داده شده؛ اما شاید لازم بود دریافت‌های شخصیِ اساتید محترم با این قوت و استحکام به صورت یک اصل علمی بیان نمی‌شد؛ و عمق، گستره، و گذشته این مساله‌ی پرچالش که بیش و پیش از ما در مغرب زمین مطرح بوده؛ مورد توجه قرار می‌گرفت. https://www.khabaronline.ir/news/1783220/ 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
⚡️⚡️چند روز پیش کتاب حاضر توسط یکی از همکاران فرهیخته‌ام؛ به من معرفی شد. 🔸شاید این اولین بار است که قرار است دو حوزه روان‌شناسی مثبت‌گرا و روان‌شناسی دین و معنویت به‌صورت همگرا مورد بحث و بررسی قرار بگیرند. 🔹سرویراستاران کتاب(دیویس، ورثینگتون، و اشنیتکر) که خود از فعالان عرصه مثبت و علاقه‌مندان حوزه دین هستند؛ در تلاش‌اند تا نشان دهند که دو حوزه مثبت و دین از مبانی فلسفی مشابه، متدولوژی مشابه، و اهداف و موضوعات مشابه برخوردارند. برای مثال هر دو به موضوع سلامت، معنا، فضیلت، احساسات و روابط سالم می‌اندیشند؛ یکی از طریق تأکید بر ارتقا توانمندی‌ها و دیگری با تأکید بر امر مقدس. 🔸این کتاب در 31 فصل تنظیم شده و توسط انتشارات اسپیرینگر در سال 2023 منتشر شده است و متن آن در فضای مجازی قابل دسترسی است. ❇️ پ.ن. اگرچه امروزه برخی اصرار دارند که حوزه روان‌شناسی دین و روان‌شناسی دینی ارتباطی به یکدیگر ندارند؛ امّا به نظر می‌رسد دهه‌ آینده؛ حوزه (اسلامی) نیز به این فرآیند اضافه خواهد شد و پژوهشگران به راه‌های ایجاد همگرایی و تعامل بین سه حوزه دین، دینی، و مثبت خواهند پرداخت. نشانه‌های این همگرایی در کتاب دیگری که به تازگی توسط APA منتشر شده؛ نمایان است که گزارش آن در پست‌های بعدی ارائه خواهد شد. پیش از این هم در پست دیگری به این موضوع اشاره کرده بودم. 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
💥موسسه روان‌شناسی آرمان برگزار می‌کند💥 نشست علمی وضعیت روان‌شناسی اسلامی: بررسی موردی هند، پاکستان و مالزی 🗣 با ارائه جناب آقای محمدحسین حق‌شناس (دانشجوی دکتری روانشناسی) 👨‍🏫دبیر جلسه: دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ♨️محورهای نشست: ✅ ویژگی ها و نکات برجسته از روان‌شناسی در کشورهای آسیایی ✅ آشنایی با نویسنده‌ها، سوابق و تالیفات ✅ معرفی ارائه‌ها، آثار، تحقیقات و کتاب‌ها ✅ رشد روان‌شناسی اسلامی ✅ آینده روان‌شناسی اسلامی 🗓تاریخ: 1402/04/21 ⏰زمان: 17.00 💻 شرکت در نشست علمی فقط به‌صورت آنلاین می باشد. 📣 گواهی الکترونیک شرکت در نشست_با ثبت نام آنلاین در زمان برگزاری_ تقدیم شرکت‌کنندگان خواهد شد. 👨‍💻لینک شرکت در نشست: https://www.skyroom.online/ch/u0859344576/neshastelmi @armanpsy 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🙍‍♂️حجت‌الاسلام دکتر رفیعی‌هنر 💼 استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🕰 ارائه شده در تابستان ۱۴۰۲ 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
📣 موسسه آموزشی روان‌شناسی آرمان در راستای توانمندسازی پژوهشگران علوم اسلامی برگزار می‌کند: کارگاه آموزشی «آشنایی با روش های پژوهش کیفی و کاربست آن در پژوهش های اسلامی» "Familiarity with qualitative research methods and its application in Islamic researches" 🔹 ویژه دانش‌پژوهان رشته‌های روان‌شناسی، مشاوره و علوم تربیتی (طلاب و دانشجویان) 👤ارائه توسط: دکتر حمید رفیعی هنر (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ✅ اهم سرفصل‌های دوره 🔻 مبانی و رویکردهای روشهای کیفی 🔻اصول مصاحبه کیفی 🔻روش پژوهش با گروه‌های کانونی 🔻روش مشاهده مشارکت‌کننده 🔻روش پژوهش اَسنادی 🔻روش تحلیل مضمون 🔻روش داده بنیاد 🔻روش تحلیل روایت 📆 تاریخ برگزاری: 28 ، 29 و 30 شهریورماه 🔸حضوری-آنلاین ♨️با ارائه گواهی معتبر شرکت در دوره 🔹لینک ثبت نام https://armanpsy.ir/qualitative-research-methods/ 🔹اطلاعات بیشتر @armanpsy 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
نشست علمی «بررسی وضعیت روان شناسی اسلامی چهار دهه گذشته در ایران» 🗣 با ارائه جناب آقای حجت الله صفری (دانشجوی دکتری روانشناسی) 👨‍🏫دبیر جلسه: دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ♨️محورهای نشست: ✅ تاریخچه و قلمرو روان شناسی اسلامی در ایران ✅ جریان‌های موجود در روان شناسی اسلامی ✅ وضعیت کنونی روان شناسی در ایران ✅ وضعیت روان شناسی اسلامی در ایران ✅ نسبت روان شناسی و روان شناسی اسلامی در ایران 🗓تاریخ: 1402/07/04 ⏰زمان: 18.30 💻 شرکت در نشست علمی فقط به صورت آنلاین می باشد. 📣 گواهی الکترونیک شرکت در این نشست علمی _با ثبت نام آنلاین در زمان برگزاری_ تقدیم شرکت کنندگان خواهد شد. 👨‍💻لینک شرکت در نشست: https://www.skyroom.online/ch/u0859344576/neshastelmi 💬لینک ارتباط با ادمین: @armanpsy 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
🔸انجمن روانشناسی اسلامی🔸 برگزار می کند علمی با موضوع: ✅حوزه علمیه و روانشناسی نوین✅ 🔸چالش ها و فرصت ها🔸 اساتید نشست: 🔸حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری معاون محترم تهذیب حوزه های علمیه 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر جهانگیرزاده هیئت علمی موسسه امام خمینی رحمة الله علیه 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی هنر هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مدیر نشست: 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر هوشیاری هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه 🕰زمان: شنبه ۱۵ مهر ساعت: ۱۸:۱۵ الی ۲۰:۱۵ 🏢مکان: قم، بلوار امین ، جمهوری ، کوچه دوم فرعی اول سمت چپ، انجمن روانشناسی اسلامی 🔍لینک مجازی: https://gharar.ir/r/bc854d24 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
💐 بنده بعد از یک عمری 75 ساله فقط امیدم به عنایت این بی‌بی است به عنوان ولی نعمت همه ما. همه برکات که بر این انقلاب مترتب شده و خواهد شد یک شاخه‌ای از برکات این بارگاه است. اگر بارگاه حضرت معصومه سلام الله علیها اینجا نبود حوزه در قم تاسیس نمی‌شد اگر حوزه‌ای نبود امامی پیدا نمی‌شد و اگر امامی نبود انقلابی نبود و اگر انقلابی نبود من و شما امروز اینجا نبودیم یا سربه نیست شده بودیم یا رنگ عوض می‌کردیم. همه اینها یک شاخه از برکات این بارگاه است و همچنان این در گشوده است و ما کاهل هستیم. گر گدا کاهل بود تقصیر صاحبخانه چیست. اگر بخواهیم این بار عظیم را برداریم که خواه و ناخواه این مسئولیت بر روی دوش ما قرار گرفته است، خیال می‌کنم بهترین راهش این باشد که ما هرچه زودتر با حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها یک عهد و پیمانی ببندیم .قدم اول این است که بگوییم بی‌بی جان! ما با شما عهد می‌کنیم که کاری که شما را ناراحت می‌کند انجام ندهیم. اگر در این قدم پابرجا باشیم گام‌های دیگر هم به روی ما باز خواهد شد. حضرت آیة الله مصباح یزدی رحمه‌الله 1388/1/20 @iki_ac_ir 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
! 🔸اگرچه یکی از ویژگی‌های ما ایرانی‌ها و آسیایی‌ها جمع‌گرایی و ارتباط‌گرایی است؛ اما این موضوع چندان در کارهای علمی ما دیده نمی‌شود. درست برعکس کارهای علمی در فرهنگ اروپایی-آمریکایی. آنها در کارهای علمی شعاری دارند با این عنوان: Networking, Or Not-working! یا کار شبکه‌ای یا هیچ! 🔹 در مزیت کارهای فردی بحثی نیست؛ اما ظاهرا در برخی موضوعات به خصوص در جریان تولید علم؛ کار شبکه‌ای و تیمی موفق‌تر و کارآمدتر است. اما تا بحث کار شبکه‌ای به میان می‌آید بلافاصله برخی به فکر جمع و تقسیم می‌افتند! جمع شویم و تقسیم کار کنیم! 🔸نه! کنار هم قرار گرفتن و چند نفری کار کردن کار شبکه‌ای نیست. این موضوع چهار مؤلفه دارد: تعهد، اعتماد، برخورد سازنده، و هدفمندی. 1️⃣ تعهد: پایبند بودن به تصمیمات و برنامه‌هاست به‌طوری که همه به وضوح در آن‌ها مشارکت کنند؛ گویی که انگار آن تصمیم به اتفاق آراء گرفته شده است. 2️⃣ اعتماد: اطمینان اعضای تیم از حسن نیت همکاران، و اعتقاد به اینکه در گروه نیازی به حواس‌جمع بودن نسبت به رفتار طرف مقابل و حالت دفاعی به خود گرفتن نیست. 3️⃣ برخورد سازنده یعنی بحث‌های سازنده‌ای که در آن افراد در کوتاهترین زمان به بهترین راه حل می‌رسند. 4️⃣ هدفمندی: حالتی که در آن افراد، هدف‌ها و نصابهای تیمی را بر نیازهای فردی ترجیح می‌دهند. 💥البته اگر با نگاه توحیدی؛ اعضا بتوانند انگیزه‌های الهی را نیز وارد کار کنند انرژی آنها دو چندان خواهد شد. ✳️پ.ن: بررسی کنیم کدام مؤلفه در شبکه‌های ما درست کار نمی‌کند؟ 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
📣📣 🔰 موضوع: بررسی نقش روان‌شناسان در جریان غزه با حضور روان‌شناسان فلسطینی 🖥 این وبینار به همت دانشجویان بین‌المللی روانشناسی اسلامی و موسسه بین‌المللی شفا برگزار خواهد شد. 👥ارائه‌دهندگان: دکتر دنیس ضیا برته دکتر ایمان فرج الله دکتر یاسر ابوجامعی لینک ثبت نام با کمک وی پی ان: https://tinyurl.com/ISIP-REG-GAZA 📆 تاریخ برگزاری: یکشنبه 7 آبان 1402 (29 اکتبر 2023) ⏱زمان : ساعت 17:30 به وقت ایران 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
قاموس علم النفس 2 .pdf
46.36M
🎁 ✳️ خیلی از دانشجویان و پژوهشگرانِ علاقمند به مطالعات اسلام و روان‌شناسی همواره در پی آن هستند که پژوهش‌های میان‌رشته‌ای را از کجا باید آغاز کنند؟ 🧐 در جلسات و کارگاه‌های بین دو دسته پژوهش تمایز قائل شده‌ام: 1. نقطه عزیمت پژوهش از اسلام به روان‌شناسی 2. نقطه عزیمت پژوهش از روان‌شناسی به اسلام 📝 هر کدام از این دو عرصه، مراحل متفاوتی دارند. ❇️ مثلا در پژوهش‌های نوع دوم؛ بعد از مرحله اول که «مفهوم‌شناسی روانشناختی» است؛ باید به سراغ «لغت‌شناسی معاصر» رفت. 📕کتاب اثر عبدالسلام زهران یکی از لغت‌نامه‌های تخصصی روان‌شناسی است که می‌تواند بخشی از ملزومات کار در این مرحله را فراهم سازد. 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
⚡️ ✍️ سید محمد تقی موحد ابطحی 🔰 در سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت آمده است که ایران تا سال 1444 به کشور پیشتاز در تولید علوم انسانی اسلامی تبدیل خواهد شد. 🔰 در مقاله حاضر بررسی نسبتا جامعی در زمینه آینده علوم انسانی در ایران انجام شده است. 🔰 پژوهشگر معتقد است اصل ايده علوم انساني اسلامي از بدو پيدايش تا كنون در حال پيشرفت بوده است، اما در برخي از شاخه‌ها و رويكردها مانند روان‌شناسي اسلامي توفيقات بيشتري به دست آمده است. ✳️ دلایل پیشرفت روان‌شناسی اسلامی در ایده این محقق به شرح ذیل است: 1. كثرت آيات و روايات ناظر به حالت و ويژگي‌هاي آدمي؛ 2. بحثهاي فلسفي مفصل درباره نفس آدمي در فلسفه اسلامي؛ 3. سهولت ارزيابي نظريه‌هاي ارائه شده؛ 4. نياز جهاني به نظريه‌هاي جديد در ارتباط با روان‌شناسي و روان‌درماني متن کامل مقاله در https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_8927.html 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
Clinical_Applications_of_Islamic_Psychology 📣📣 💥کتاب کاربردهای بالینیِ روان‌شناسی اسلامی منتشر شد. ⚡️⚡️به لطف الهی سومین اثر بین‌المللی در عرصه روان‌شناسی اسلامی با رویکرد بالینی با مشارکت ( از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) و دیگر روان‌شناسان مسلمان منتشر شد. 📕 این کتاب که در ماه آتی (دسامبر ۲۰۲۳) توسط انجمن بین‌المللی روان‌شناسی اسلامی رونمایی خواهد شد؛ با جهت‌گیری بالینی در ۱۲ فصل ذیل تنظیم شده است: 1. رویکرد پیشگیرانه بالینی روان‌شناسی اسلامی 2. روان‌درمانی سنتی ادغام شده اسلامی 3. روان‌درمانی معنوی خداسو: مدل چند بُعدی مبتنی بر قرآن و حدیث 4. مراقبه به عنوان درمان مبتنی بر ذهن آگاهی 5. معرفی مبانی و تکنیک‌های آیه‌درمانی 6. ادغام تکنیک‌های ثانوی مشاوره در درمان‌ها 7. تلفیق معنویت اسلامی در درمان سوگ سقط 8. روان‌درمانی نفس: زبان رویاها 9. درمان شناختی رفتاری اسلامی 10. راهبردهای یکپارچه اسلامی برای درمان اعتیاد 11. کار با اسماء الهی در درمان 12. تزکیه درمانی 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
💥موسسه روان‌شناسی آرمان برگزار می‌کند: نشست علمی «وضعیت روان‌شناسی اسلامی در سه کشور مصر، عربستان و اندونزی» 🗣 با ارائه جناب آقای مصطفی عرب‌پور (دانشجوی دکتری روان‌شناسی) 👨‍🏫دبیر جلسه: حجت‌الاسلام دکتر حمید رفیعی‌هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ♨️محورهای نشست: ✅ بررسی تطبیقی تعاریف، شخصیت های شاخص و سیر پیدایش روان‌شناسی اسلامی در سه کشور مصر، عربستان و اندونزی ✅ جایگاه رشته روان‌شناسی اسلامی در نظام آموزشی آکادمیک سه کشور مصر، عربستان و اندونزی 🗓تاریخ: سه‌شنبه 1402/09/07 ⏰زمان: 19:15 💻 شرکت در نشست علمی فقط به‌صورت آنلاین می‌باشد. 🤩 صدور گواهی به‌صورت برخط و بلافاصله پس از ثبت‌نام انجام خواهد شد. 👨‍💻لینک شرکت در نشست: https://www.skyroom.online/ch/u0859344576/neshastelmi 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
✍️دکتر محمدتقی موحد ابطحی 🔰 کتاب روان ‌شناسی اسلامی در سراسر جهان، به سرویراستاری عنبر حق و عبداله روزمن و مقدمه توماس جی پلانت؛ در 17 فصل توسط محققانی از 17 کشور تدوین شده و توسط انتشارات انجمن بین‌المللی روان‌شناسی اسلامی با همکاری سیاتل واشنگتن در ماه جولای 2021 منتشر شده است. یکی از فصول این مجموعه توسط دو فعال عرصه روانشناسی اسلامی در ایران، حجج اسلام دکتر مسعود آذربایجانی و دکتر حمید رفیعی هنر نوشته شده است با عنوان «روان شناسی اسلامی در ایران، گذشته، حال و آینده». این کتاب در حال ترجمه است و امیدواریم هر چه سریعتر منتشر گردد. نسخه اصلاح و تکمیل شده نسخه فارسی فصل مذکور توسط نویسندگان، در قالب مقاله ای با همین عنوان، در دو فصلنامه علمی «پژوهشنامه روان شناسی اسلامی» دوره 9، شماره 18، شهریور 1402 منتشر گردیده است psychology.riqh.ac.ir/article_13569.html 🔰 همچنین دکتر رفیعی هنر با مشارکت مراکز فعال در زمینه روان شناسی اسلامی، سلسله نشستهایی را برای رصد تحقیقات انجام شده در زمینه روان شناسی اسلامی در کشورهای مختلف و مقایسه آن با وضعیت ایران برگزار کرده و می کنند. ❇️ به نظر می رسد در راستای تحقق افق مندرج در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به جایگاه برتر ایران در عرصه علوم انسانی اسلامی تاکید دارد، لازم است: 1️⃣ برای تمام شاخه های علوم انسانی اسلامی، با در نظر گرفتن اولویت ها، تحقیقاتی با عنوان «....... اسلامی در ایران، گذشته، حال و آینده» انجام گیرد و نتیجه آن در قالب مقاله ای منتشر گردد. 2️⃣ با مراکز بین المللی مانند آیسسکو، مرکز جهانی اندیشه اسلامی در آمریکا، دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی و .... هماهنگی به عمل آید تا مشابه این تحقیقات در دیگر کشورهایی که در این حوزه عمل کرده اند انجام گیرد. در این زمینه می توان از مساعدت های جناب آقای دکتر احمد پاکتچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) بهره گرفت. 3️⃣ اگر کشورهای مختلف اسلامی، با محوریت ایران، در انجام چنین تحقیقاتی مشارکت کردند، می توان امید داشت که «همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در جهان اسلامی، آسیب شناسی گذشته و برنامه ریزی برای آینده» به مناسبت پنجاهمین سالگرد همایش بین المللی مکه(1977) در ایران برگزار شود. 4️⃣ اما اگر کشورهای اسلامی در انجام چنین تحقیقاتی و برگزاری همایش بین المللی همکاری نکردند، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی برای تحقق بخشی از اهداف خود لازم است چنین تحقیقاتی را انجام دهند. بدون داشتن تصویری از روند علوم انسانی اسلامی در ایران و دیگر کشورهای اسلامی؛ و آشنایی با مراکز و شخصیت های فعال در این زمینه؛ و برقراری همکاری های گسترده و عمیق با آنها نمی توان امید داشت اهداف این دو مرکز در زمینه تعالی علوم انسانی و برتری جایگاه ایران در این زمینه محقق گردد. 5️⃣ کتاب روانشناسی اسلامی در جهان و اقداماتی که دکتر رفیعی هنر در این زمینه انجام می دهند، پس از ارزیابی و اصلاح و تکمیل می تواند به عنوان الگویی برای انجام چنین تحقیقاتی به کار گرفته شود. https://eitaa.com/smtmabtahi 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
♦️ نشست هم‌اندیشی چهارمین همایش علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری: 🟡 عنوان: «حکمرانی اسلامی و پژوهش‌های اسلامی» 👤ارائه‌دهندگان: حجت‌الاسلام دکتر حسن بوسلیکی حجت‌الاسلام دکتر حسین دیبا حجت‌الاسلام دکتر حمید رفیعی‌هنر ⏰زمان: ‌شنبه 2 دی 1402 | ساعت 10 الی 12 💠 مکان برگزاری: قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید حاج قاسم سلیمانی 🌐 لینک شرکت در جلسه: http://dte.bz/danaee 🔰مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت ♻️ با همکاری: مجمع پژوهشگاه‌های علوم انسانی- اسلامی وزارت علوم تحقیقات و فناوری معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی @isca_ethics