eitaa logo
مجتبی مهدوی نیک اصفهانی
14 دنبال‌کننده
332 عکس
270 ویدیو
7 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم الرحمن علم القرآن خلق الانسان علمه البیان
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
مرز بین انسان و حیوان را عقل مشخص می‌کند مرز بین انسان و شیطان را فلسطین ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴⚡️فیلمی که یهودی‌ها به دنبالش می‌گردند تا آن را نابود کنند...! 🔺️ اگر امام زمانت نمی‌آید، تقصیر یهود (صهیونیست) است، بزن دستش را بشکن... 🔊 حجةالاسلام مهدی طائب 🌐https://eitaa.com/Mojtaba_MahdaviNikEsfahani
هدایت شده از بیداری ملت
هدایت شده از بیداری ملت
هدایت شده از بیداری ملت
هدایت شده از بیداری ملت
هدایت شده از بیداری ملت
هدایت شده از بیداری ملت
هدایت شده از بیداری ملت
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 کجایند نواب ها؟ 🔹یکی از شخصیت هایی که از بدو اعلام موجودیت اسرائیل در سال 1327 شمسی، به دفاع از فلسطین پرداخت شهید سیدمجتبی ‎ است. وی که در آن وقت جوانی سی و چندساله بود با سخنرانی و فراخوان عمومی، از 5 هزار نفر برای اعزام به سرزمین های اشغالی ثبت نام بعمل آورد.‏ 🔸سپس بهمراه جمعیت فدائیان اسلام بیانیه ای صادر کرد که پنج هزار نفر از فدائیان رشید اسلام عازم کمک به برادران فلسطینی هستند و با کمال شتاب از دولت ایران اجازه حرکت به سوی فلسطین را می خواهند و منتظر پاسخ سریع دولت می باشند و از دولت خواست تا امکان عزیمت داوطلبین را فراهم کند.‏ 🔹نواب با ابراهیم حکیمی نخست وزیر وقت ملاقات نمود و درخواست جدی فدائیان اسلام تأکید نمود. اما حکیمی در این دیدار پاسخ روشنی به او نداد و بررسی مسئله را به روزهای بعد موکول کرد. پیگیری ها و تلاشهای فدائیان اسلام نهایتاً بی نتیجه ماند و دولت خواسته آنان را اجابت نکرد.‏ 🔸آذر ۱۳۳۲ گروهی از دانشمندان وعلمای اسلامی اجلاسی را تحت عنوان «مؤتمر اسلامی»، به منظور چاره جویی برای مقابله با تهاجمات اسرائیل و کمک به مردم فلسطین در اردن برگزار کردند. «جمعیت انقاذ فلسطین» و «مکتب الاسرارالمعراج» از ‎ برای شرکت در آن اجلاس دعوت به عمل آوردند.‏ 🔹نواب این موضوع را با برخی ازعلمای مطرح درمیان گذاشت و برخی از این علما، شرکت در این اجلاس را به عنوان تکلیف شرعی برعهده نواب گذاشتند. پس از دریافت دعوت نامه مؤتمر اسلامی، مجلس مشورتی در مسجد محمدیه سرچشمه تهران برپا شد که پس از موافقت اکثریت اعضای فدائیان اسلام، برای تأمین‏ هزینه این سفر فیش هایی از سوی فدائیان اسلام به فروش رسید و مبلغ هشت هزار تومان جمع آوری شد. نواب صفوی در تاریخ ۱۱/۹/۱۳۳۲ به عراق سفر کرد و فردای آنروز به بیروت و از آنجا به بیت المقدس عزیمت نمود. شرکت نواب در این اجلاس بازتاب گسترده ای در سطح مطبوعات داخل ایران داشت.‏ 🔸در اولین جلسه مؤتمر اسلامی، نواب صفوی فرصت سخنرانی در حضور رؤسای ممالک، اندیشمندان و علمای اسلام را پیدا کرد. در حاشیه این اجلاس، اندیشمندان مسلمان و سران کشورها درخواست دیدار با وی را داشتند. او با سیدقطب اندیشمند مسلمان و برخی سران کشورها همچون ملک حسین اردنی دیدار کرد. 🔹ایشان به قدری درخشیدند که مرد هفته شناخته شدند و در روزنامه های عربی عکس نواب و ملک حسین شاه اردن راچاپ کردند و نوشتند که ملک حسین تحت تأثیر سخنان نواب از سوار شدن برماشین ساخت انگلیس خودداری کرد. سیدقطب هم تحت تأثیر سخنان نواب گفته بود: «أنتَ هُنا فی قلبی». 🔸در جلسه با ملک حسین گفت من تا کنون با پادشاهان ملاقات نکرده ام و از دیدن پادشاه خوشم نمی آید اما چون تو سید هستی، استخاره کردم خوب آمد. به شوخی گوش او را گرفت و گفت: پسر عموجان این انگلیسها خیلی خطرناکند. از تو انتظار دارم اراضی غصب شده فلسطین را از چنگال یهود غاصب آزاد سازی.‏ 🔹پس از کنفرانس نواب با هفتاد نفر برای بازدید بخش اشغالی قدس رفته بود یکباره عبایش را کناری انداخت و به حاضران گفت که باید برویم و درآن مسجدی که در منطقه اشغالی واقع است نماز بخوانیم و هر کس آماده شهادت است با ما بیاید. در حالیکه همه ترسیده بودند ، او حرکت کرد و دیگران نیز با‏ وجود آنکه سربازان اسرائیل دستها را بر روی ماشه گذاشته بودند به دنبال وی به راه افتادند و نماز را به امامت وی خواندند. 🔸نواب در جواب احمد سوکارنو رئیس جمهور وقت اندونزی که پس از بازدید، از نواب پرسیده بود که چرا چنین کاری کردی و نزدیک بود ما را به کشتن دهی؟ گفته بود: «بردم تا شهیدتان کنم تا ملتهای مسلمان با کشته شدن نمایندگانشان، بیدار شوند.» 🔹وی در دیداری که از دانشگاه عین الشمس قاهره داشت، یاسر عرفات که در آن هنگام دانشجو بود را مورد خطاب قرار می دهد که فلسطین زیر چکمه های صهیونیزم و آمریکا جان می دهد و تو می خواهی مهندس شوی؟ 🔸‏تو باید شرافتمندانه بجنگی و از سرزمینت دفاع کنی. یاسر عرفات، که بعنوان اولین مقام بلند پایه، پس از انقلاب اسلامی به ایران سفر نمود، در دیدار با حضرت امام خمینی (ره) خود این خاطره را تعریف و از شهید نواب به نیکی یاد کرد. 👤 🔴 👇 @bidariymelat
♦️منطقه ممنوعه علوم انسانی! 🔸غربی ها یک منطقه ممنوع به نام علوم انسانی درست کرده اند. 🔸آدم های ضعیف النفس فکر می کنند هرچه غربی ها بگویند وحی منزل است. 🔸هر چه غربی ها به آن رسیده اند معنایش این نیست که درست است! 🌐https://eitaa.com/Mojtaba_MahdaviNikEsfahani
هم ساز و کار بورس کالا در رهاسازی قیمت در بازارهای انحصاری و هم شورای رقابت در قیمتگذاری کالاهای انحصاری، هر دو ناکارآمد، ضد تولید و تورم‌آفرین بوده و علیرغم شکست‌های متعدد، غیرپاسخگو و گستاخ در برابر مردم و حاکمیت هستند. اتاق بازرگانی، بانک‌های خصوصی و.. نیز از این دسته‌اند. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
✅نسبت حوزه علمیه با نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران 💠امروز اگر روحانیت در قبال حکومت، بی اعتنا و بی مبالات باشد، هم خودش ضایع خواهد شد و هم حکومت اسلامی تضعیف میشود. حکومت اسلامی، حکومت قرآن و حکومت فقه و فقیه و حکومت علم و عدل است. حکومت برای گسترش آرمانهای اسلامی است. تشکیل حکومت اسلامی، آرزوی همه اولیاءاللَّه در طول تاریخ بوده‌است. هر فرد مؤمنی وظیفه دارد از آن دستگاه سیاسی که اسلام را ترویج و احکام آن را پیاده میکند، حمایت کند. مگر عالِم دین میتواند نسبت به حکومت اسلامی بیاعتنا بماند؟! ...... کسانی که خود را بنده مطیع خدا میدانند، برای تحقّق اهداف خدایی تلاش میکنند و صبح و شام در مقابل پروردگار پیشانی خضوع به خاک میسایند که به آنها توفیق دهد خدمتگزار دین او باشند. اگر اینها در کشور، زمام قدرت را به دست گیرند، همه وظیفه دارند که مانند یک عبادت، از آنان حمایت کنند...... [ با توجه به اینکه ]دستگاههای دولتی، نوسان و تلاطم دارند و آینده‌شان به طور دقیق قابل پیش بینی نیست. روحانیت باید همیشه امکان حضور قدرتمندانه نصیحت‌آمیز یا دخالت‌آمیز را برای خودش حفظ کند، والّا نمیتواند کاری انجام دهد.....[لذا بهترین نوع نسبت حوزه با حکومت این است که] حوزه علمیّه مستقلِ‌ّ از حکومت که همکار حکومت است. کار خود را در مجموعه عظیمی که امروز بر دوش همه است، انجام میدهد. وابسته به دولت نیست؛ اما به دولتْ کمک و از آن پشتیبانی میکند. به آن خدمت میدهد، آن را نصیحت و راهنمایی میکند و مقرّرات اسلامی را به آن میشناساند. امروز دستگاه قضایی در زمینه فقهی، نیازمند حوزه‌های علمیّه است و دستگاههای اجرایی و قانونگذاری، بیشتر احتیاج دارند. دانشگاهها، نیروی نظامی، کارخانه‌ها و تمام اقشار ملت، نیازمند حوزه‌های علمیّه‌اند. همچنین، این نظام، در رأس خود کسی را میخواهد که پرورده این حوزه‌ها باشد. این همکاری و همگامی، باید به شکل صحیحِ آن باشد. بعضی، امروز تا یک پیشنهاد اصلاحی از طرف کسی برای حوزه‌ها ارائه میشود، میگویند: «اینها میخواهند حوزه را به دولت وابسته کنند.» این، غفلت بزرگی است. ممکن است این حرف از زبان کسانی صادر شود که سوءنیّتی نداشته باشند. اما شما فضلا و طلّاب عزیز جوان بدانید که این سخن از طرف کسانی است که نه به حوزه عقیده دارند و نه به دولت. نه دولت اسلامی را دوست دارند و نه حوزه علوم اسلامی را. نمیخواهند هیچ‌کدام وجود داشته باشد. حوزه همیشه به نحو صحیح و قوی آماده است تا به این حکومت اسلامی که امروز بحمداللَّه در دنیا به یک قدرت عزیز، منیع و آبرومند تبدیل شده است، کمک کند....... حقیقت این است که بزرگترین قدرتهای دنیا، امروز برای نظام جمهوری اسلامی و مسؤولان آن، از ته دلشان احترام قائلند. دولت جمهوری اسلامی، در سطح دنیا عزیز است. حضور نمایندگان جمهوری اسلامی در مجامع جهانی، نشان‌دهنده عزّت، استقلال در تصمیم‌گیری و تدبیر جمهوری اسلامی است و دنیا شاهد آن است.......  همکاری با این نظامْ در راه عزّت اسلام، برای هر کس مایه افتخار است. هر قدمی که موجب عزّت نظام جمهوری اسلامی شود، در راه تعزیز اسلام و برای اسلام است. کسانی که در راه عزّت این نظام و مسؤولان آن قدم بر میدارند، باید بدانند که حسنه و کار برای خدا انجام میدهند و این، عبادت است. بعضی خیال نکنند که اگر از عزّت مسؤولان جمهوری اسلامی، دلشان خون میشود، این ناراحتی نزد خدای متعال اجر دارد؛ نه! اینها خسرالدّنیا و الآخره‌اند. دنیایشان در غم ناشی از بد صفتی یا حسد ضایع میشود و آخرتشان هم آخرت خوبی نیست. امروز به‌خاطر عزّت اسلام، باید به این مسؤولان کمک کرد.  امروز هر کس برای تعلیم و تربیت وارد حوزه میشود، باید این در ذهنش باشد که من امروز به اندازه وسع و توانم، طلبه فاضل، مدرّس معروف، مرجع یا از ارکان حوزه میشوم تا به نظام جمهوری اسلامی و مسؤولانش کمک کنم. طلبه باید از ابتدا تا پایان، این روال و مسیر را در نظر داشته باشد. این، باید در حوزه علمیّه به یک فرهنگ تبدیل شود. 💠بیانات در دیدار جمعی از روحانیون 1374/09/16 🌐https://farsi.khamenei.ir/amp-content?id=2776 📲https://eitaa.com/Mojtaba_MahdaviNikEsfahani
هدایت شده از مکشوفات🇮🇷🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مصاحبه ای از که ندیده‌اید،. اسفند ۵۷. به تلوزیون سوئیس می‌گوید: ”در این انقلاب، بر خلاف نمونه‌های غربی، اقتصاد اولویت نیست. برای نخستین‌بار در تاریخ، حرکتی برای عدالت رقم خورده. به‌همین‌دلیل روح انقلاب ماست.“ حزب‌اللهی بود، وقتی حزب‌الله مُد نبود. روحش شاد. @makshufateita
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 استقبال جالب اوگاندایی‌ها از یک آیت‌الله! 🔻 مراسم جشن ایام میلاد پیامبر در کشور اوگاندا با حضور پرشور مسلمانان و همراه با آئین‌های محلی برگزار شد. 🔹 در این مراسم، سرودهای بومی خوانده شد و مردم، میلاد پیامبر رحمت را جشن گرفتند. 🔺 آیت‌الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام که به عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور داشت، در جمع پرشور مردم اوگاندا حاضر شد که با آواها و نواهای محلی و صلوات بر محمد و آل محمد همراه بود و جلوه خاصی به مراسم داده بود. ◻️مسلمانانِ بسیاری از کشورها تا یکماه بعد از ولادت پیامبر(ص) مراسم جشن بزگزار می‌کنند. 📲https://eitaa.com/Mojtaba_MahdaviNikEsfahani
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸زخم🔸 عالَم یک موجود عظیم‌الجثۀ در حال بود. اسرائیل یک است که در پیکر او پیدا شد. اسرائیل، مثل یک ماری آمده و پیکر اسلام را گزیده. این موجود عظیم‌الجثه به خاطر این زخم، در حال شدن است. آنچه عالم اسلام را بیدار می‌کند، زخم فلسطین است. هرچه اسرائیلی‌ها بیشتر بکنند، عالم اسلام را بهتر بیدار می‌کنند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸پشت پرده🔸 سال 1345، گرفتارِ زندان ساواک بودم. روزی به دلم افتاد که از خدا بخواهم که چه کسی بر ما حکومت می‌کند؟! انگلیس‌ها هستند؟ آمریکایی‌ها هستند؟ خود سلسلۀ پهلوی‌اند؟ کمونیست‌ها هستند؟ بهائی‌ها هستند؟ چی است؟ کشور دست کی است؟ این‌ها که من را بازجویی می‌کنند از کجا نشأت می‌گیرند؟ شب خواب دیدم در محلۀ کلیمی‌ها هستم. دیوارها بلند بود؛ کوچه‌ها تنگ بود؛ هرجا می‌رفتم به اینها ختم می‌شد! بیدار شدم و متوجه شدم آنچه خواستم را به من جواب داده‌اند؛ گفتند «یهودی»ها هستند. در صدر اسلام هم مشکل بزرگ اسلام، همین‌ها بودند. این‌ها «بطانۀ» (محرم راز و اسرار) بنی امیه بودند. بنی امیه، کارهایشان را با مشورت این‌ها می‌کردند. مروان در جنگ جمل مهدور الدم بود. یعنی هرکه پیدایش کند باید او را بکشد. امام حسن علیه السلام شفاعتش کرد. پدر، شفاعتش را قبول کرد. حضرت به پدرشان عرض کردند: اجازه بدهید با شما بیعت کند. حضرت تا دست مروان نزدیکش شد، دستش را کشید. گفت «کفٌ یهودیة». دست، دستِ یهودی است؛ اگر صد بار از پیش رو بیعت کند، از پشت سر لطمه می زند. دستش را نداد. بعد از یزید، مروان حاکم شد و سلسلۀ بنی امیه که به قدرت رسیده‌اند، اولادهای مروان‌اند! @haerishirazi
هدایت شده از محسن قنبریان
🏦 بی توجهی به اصول قانون اساسی آری ، به قرائتی خاص از اقتصاد کلان نه! به نظر "مجله تجارت فردا" دکتر برای دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه مناسب نیست چون "مکانیسم بازار" را افسانه می داند و "رابطه نقدینگی و تورم" را رد می کند! آقایان طبیبیان و نیلی و... مناسبند چون این اصول اقتصاد کلان را خدشه ناپذیر قبول داشتند! (ولو فصل اقتصادِ قانون اساسی را مخدوش و متاثر از چپ ها دانسته و رد کنند!) فکر نکنید دعوای "دانش و ارزش" و "علم و ایدئولوژی" در بین است؛ دعوای "ارزش - ارزش" و "مکتب - شبه علم" است! "مکانیسم بازار" در ادبیات اقتصادی لیبرال هم قرائت واحد ندارد؛ حتی هم مطلقِ دخالت دولت را نفی نمی کند! از "بازار آلمان" تا "بازار انگلیس" و حتی آمریکا، بازارند، با مکانیسم های متفاوت و میزان مداخله متفاوت دولت؛ پس اصل گرفتن مکانیسم بازار در یک قرائت واحد، واقعا افسانه ای بیش نیست. هنگ کنگی دیدن/خواستن اقتصاد ایران از هر ایده ای ایدئولوژیک تر و هم نشدنی تر است. "رابطه نقدینگی و تورم" نیز غیر از متاثر بودن از یک نظریه پولی، مطالعات اقتصادی متعددی در اقتصاد ایران دارد که الزاما دلخواه تجارت فردا را نتیجه نمی دهد. به لحاظ اقتصاد سیاسی ایران هم ظاهراً به نظر برخی آقایان بین "نقدینگیِ مخلوق بانک خصوصی" با "نقدینگیِ حاصل از افزایش دستمزد کارگر" فرق است و فقط دومی موجب تورم میشود! تجارت فردا خود را آینه جامعه فرض و از نگرانی جامعه بخاطر انتصاب مثل دکتر مقصودی به جهت خدشه به این اصول مسلم انگاشته شان گفته؛ اما چیزی از نگرانی جامعه ایرانی نسبت به بیش از سه دهه تعطیلی فصل اقتصادی قانون اساسی اش بخاطر عدم اعتقاد مدیرانی -که برخی را شمرده- نگفته است! وجه مشترک ستوده شدگان (و دیگر مدیران اقتصادی دهه های پیشین که نام نبردند) همه این است که اعتقادی به فصل اقتصادی قانون اساسی نداشته آنرا با رد و تعطیل نگه داشته بودند! اینکه و نگرانی جامعه از آن؛ چقدر بخاطر مصاحبه های نادرمدیرانی است -که اعتقادی به برخی قرائتهای خاص اقتصادی ندارند- و چقدر بخاطر و است؟ را خوب است قضاوتش را به خود جامعه واگذارند! جالب اینکه قانون اساسی وقتی پس ازبررسی خبرگان، رای اکثریت قاطع ملت ایران را هم گرفت، گروه های کمونیستی وچپ گرا -که نوعا رفراندوم قانون اساسی را تحریم کرده بودند- اصول اقتصادی قانون اساسی را سرمایه داری خواندند! طرفداران لیبرالیسم اقتصادی هم که بیش از سه دهه در مصادر اصلی اقتصاد نشستند، آنرا کمونیستی و چپ خواندند و تعطیلش کردند! این است سرنوشت قانون اساسی بین ایدئولوژی زدگی چپ و راست اقتصادی؛ بین تحریم یا تعطیل! سؤالی که تجارت فردا خوب است از خودش بپرسد این است: جامعه نگران ادامه تعطیلی فصل اقتصادی قانون اساسی است یا خدشه و بازبینی برخی قرائتهای خاص در حوزه نظریه پولی؟! در بین قرائت های موجود و مفروض از مکانیسم بازار و میزان دخالت دولت، جانب نظریه ای -که نزدیک به اصول قانون اساسی است- را گرفتن ایدئولوژیک تر است؟ یا "قرائتی ایدئولوژیک" از بازار را بر بقیه قرائت ها و هم قانون اساسی فائق کردن؟ 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۷/۱۶ ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از م. م
در کنار همسرتان «حضور» داشته باشید انتشار بیانات جدید رهبر انقلاب درباره‌ی اهمیت دادن به خانواده: 💠 رهبر انقلاب: همه‌ی مسائل خانوادگی، مسائل عقلانی نیست؛ یک مقداری از آن مسائل عاطفی و واقعی و زندگی است. اینکه فرمودند «طلبه ساعت شش صبح از خانه بیرون می‌آید، ساعت نُه شب برمیگردد»، خب بنده اصلاً با یک چنین چیزی مخالفم. 🔹آقایان می‌آیند درسشان را میخوانند، کارشان را، احیاناً یک ذرّه گعده‌شان را میکنند، بعد یک مجلس روضه‌ای هست میروند؛ لزومی ندارد، نه. 🔹به خانواده‌ها باید برسید؛ همسر شما نیاز به حضور شما دارد؛ این مهم است. در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم انسانی ۹۷/۱۲/۱۳ 🇵🇸 @Roshangari_ir روبیکا: Rubika.ir/roshangari_ir
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️چه شد که طوفانی این چنین برخاست؟! 🔹 عده‌ای می‌گویند چه شد که یکباره علیه عملیاتی چنین غافلگیرانه و سنگین انجام دادند؟! می‌گویند شرایط که عادی بود! داشتند زندگی‌شان را می‌کردند، چه دلیلی داشت چنین بی‌محابا به دل دشمن بزنند و آغازگر جنگی چنین عظیم و ویرانگر باشند؟! 🔸 ، دبیر مجمع جهانی امت محمد (ص) در جمع مردم ، از ظلم و جنایتی ۷۵ ساله می‌گوید، و از بغضی ۷۵ ساله که در گلوی مظلوم مانده، بغضی که نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده، ذره ذره جمع شده و حالا تبدیل شده است به ! 🔺 طوفانی که صفحه تاریخ را ورق زد و دوران جدید تاریخ را آغاز کرد... 🎬 @Mostazafin_TV
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
یادداشت اقتصادی استاد قنبریان: بی توجهی به اصول قانون اساسی آری، بی توجهی به قرائتی خاص از اقتصاد کلان نه! بخوانید ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حمایت عبدالباسط از طوفان الاقصی مجری از عبدالباسط میپرسه: آرزوی شخصی که داری رو به ما بگو؟ پاسخش شنیدنیه👌 طوفان الاقصی عبدالباسط ۵۳ سال پیش 🌐https://eitaa.com/Mojtaba_MahdaviNikEsfahani
هدایت شده از مجله خردورزی
📍آغاز مرحله صفحه‌آرایی شماره سوم مجله خردورزی ‼️ به‌زودی منتشر خواهد شد... 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🗂اصول حاکم بر | اصل عضویت آزاد مسئولانه ✳️ برای تقویت جایگاه عامل انسانی در برابر جایگاه سرمایه در فرایند اقتصادی و تحقق فلسفه تأسیس بخش مردمی اقتصاد و هدف‌های فعالان اقتصادی، اصولی باید بر تمام فعالیتهای اقتصادی این بخش حاکم باشد و همه کسانی که به هر صورتی در آن نقشی دارند این موارد را رعایت کنند. 🔰این اصول ناظر به سرمایه و صاحب سرمایه و جایگاه آن و نیز نیروهای کار (اعم از نیروی کار ماهر، نیمه ماهر و ساده) و جایگاه آنان در فرایند اقتصادی است: 1️⃣اصل عضویت آزاد مسئولانه برای همه مردم 2️⃣ اصل آموزش و اطلاع‌رسانی دائمی به اعضا 3️⃣ اصل سود متناسب برای سرمایه 4️⃣ اصل مدیریت همگانی 5️⃣اصل مازاد‌برگشتی ♻️براساس جایگاه انسان در منظومه معارف اسلامی، همه انسانها حق دارند تا در فعالیتهای اقتصادی در چارچوب موازین دینی، آزادانه تلاش کنند. همچنین، اگر افرادی برای رفع نیازهای زندگی خود، نیازمند به عضویت و همکاری در بنگاه اقتصادی باشند، براساس حقوق برادری در اسلام، حق عضویت پیدا می کنند. اما همه انسانها براساس قاعده تلازم حق و تکلیف، در برابر بهره مندی از این ، با هایی روبرو هستند. این مسئولیتها اعم از مسئولیت‌های حقوقی و اخلاقی است که اعضای بنگاه اقتصادی هنگام عضویت متعهد به انجام آنها می شوند. ♻️اگر ساختار اقتصادی جامعه به گونه ای طراحی و اجرا شود که بخش عظیمی از مردم محروم از فعالیت اقتصادی در آن ساختار باشند و بستر عضویت آزادانه برای آنان فراهم نباشد، چنین ساختار اقتصادی نمی تواند بستر مشارکت حداکثری مردمی در اقتصاد مقاومتی باشد. کانال مجتبی مهدوی نیک