هدایت شده از یادداشتهای اعتقادی _ فاریاب
📌با وجود «لا اکراه فی الدین»، اصرار بر حجاب قانونی چه معنایی دارد؟
👈یک. گاه موضوع بحثمان، الزام یک عقیده بر قلب است، در اینجا میگوییم، هیچ عقیدهای را نمیتوان بر کسی الزام کرد. لااکراه فی الدین، مربوط به اینجاست. خواه آن عقیده، مربوط به یک عقیده کلی مثل اصل دین باشد یا یک عقیده جزیی، مثل حجاب.
👈دو. گاه موضوع بحثمان، الزام بر رفتار است، خواه قلب آن را بپذیرد یا نپذیرد. الزامات رفتاری، منشأ قانونی دارند. در اینجا اگر رفتار خاصی، قانونی شد، رعایت آن بر همگان، چه موافقان و چه مخالفان، لازم است. مانند قوانین راهنمایی و رانندگی و سایر قوانین اجتماعی.
👈سه. قوانین اجتماعی گاه منشأ وحیانی و الهی دارند و گاه فقط قراداد اجتماعی است.
روشن است که اگر یک قانون، منشأ الهی داشته باشد، اعتبار دوچندانی پیدا میکند.
👈چهار. حجاب، یک قانون اجتماعی است که منشأ الهی دارد. افراد در پذیرش قلبی این قانون الهی، آزادند و نمیتوان آنها را وادار به پذیرش قلبی این امر الهی کرد، ولی از آنجا که این قانون الهی، تبدیل به قانون اجتماعی شده، ازاینرو، نمیتوان به بهانه «لااکراه فی الدین» از رعایت آن شانه خالی کرد، چنانکه نمیتوان از قوانین راهنمایی و رانندگی به بهانه «لااکراه فی الدین» از آنها سرپیچی کرد.
https://eitaa.com/Faryab110
5.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توضیحی مهم و تخصصی ولی در حد توان به زبانی ساده/ به بهانه حواشی مناظره آقای جمشیدی
گرچه حرف آقای جمشیدی کاملا درست است، ولی می توانم بپذیرم که شاید به دلیل وجود حساسیت ها، نیازی به ذکر مثال ولایت اهل بیت(ع) در مناظره نبود.
اما آنچه باعث تعجب و صد البته تأسفم شده، این است که برخی، به این صحبت های درست آقای جمشیدی می تازند (با این که خود معترف به عدم تخصصش است و تصریح می کند «مقلدم» )؛ ولی نسبت به طرف مقابل که صراحتا اسلام فقاهتی را(بخوانید اسلام با قرائت شیعه جعفری اثناعشری را) روشنفکرنمایانه منکر می شود، سکوت می کنند!
به حال این مدعیان دلسوزی برای دین، باید گریست یا خندید!؟
متن کامل👈 اینجا
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
توضیحی مهم و تخصصی ولی در حد توان به زبانی ساده/ به بهانه حواشی مناظره آقای جمشیدی
🔸 پیرامون این بخش از مناظره و حواشی به وجود آمده، توجه به نکات زیر راه گشا است.
1⃣ کافر اقسامی دارد از جمله کافر فقهی و کافر اعتقادی(=کافر در علم کلام).
2⃣ کافر فقهی کسی است که اسلام را نپذیرد(شهادتین نگوید) و یا یکی از ضروریات دین اسلام را (البته با شرایطی) منکر شود. (تحریر الوسیله، امام خمینی، ج۱، ۱۱۸)
نسبت به کافر فقهی، مسائل مختلفی بحث می شود مثل پاک یا نجس بودن آنان، ازدواج با آنان، ارث و ... .
3⃣ معنای ضروری دین چیست؟
هر حکم یا عقیده اسلامی که به قدری واضح باشد که هر مسلمانی (و حتی بعضی اوقات هر غیر مسلمانی)، بداند که آن جزء دین اسلام است.(حق الیقین، علامه مجلسی، ج۲، ص۵۵۳)
4⃣ بنابراین اینکه چیزی ضروری دین باشد لزوما به این معنا نیست که از سایر احکام و عقاید مهم تر است. ممکن است یک موضوع فرعی مثل حرمت شراب و ربا؛ وجوب وضو برای نماز؛ تعداد رکعات نماز؛ حجاب یا حتی ختنه برای مردان از ضروریات دین باشد ولی موضوعی بسیار مهم مثل ولایت و امامت بلافصل امیرالمؤمنین(ع) به دلیل خیانت های صدر اسلام، ضروری دین نباشد. (بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۶۸، ص۲۴۴)
5⃣ البته مسأله مودت و محبت نسبت به اهل بیت(ع) از ضروریات دین است و هر کسی دشمن آنان باشد(ناصبی ها)، از دین خارج است و کافر(به معنای فقهی) است. در نتیجه از نظر شیعه، عموم اهل سنت کافر نیستند بلکه مسلمان هستند. (الفصول المهمه، سید شرف الدین، ص۲۳)
6⃣ کافر اعتقادی، کسی است که یک مطلب حق دینی را نپذیرد. در نتیجه دایره اش گسترده تر از کافر فقهی است و شامل آن هم می شود. یعنی ممکن است کسی به لحاظ فقهی، مسلمان باشد ولی از نظر اعتقادی کافر باشد.
واضح است که کافر اعتقادی، تا وقتی که مصداقی برای کافر فقهی نباشد، حکم فقهی بر آن مترتب نمی شود.
پ.ن: گرچه حرف آقای جمشیدی کاملا درست است، ولی می توانم بپذیرم که شاید به دلیل وجود حساسیت ها، نیازی به ذکر مثال ولایت اهل بیت(ع) در مناظره نبود.
اما آنچه باعث تعجب و صد البته تأسفم شده، این است که برخی، به این صحبت های درست آقای جمشیدی می تازند (با این که خود معترف به عدم تخصصش است و تصریح می کند «مقلدم» )؛ ولی نسبت به طرف مقابل که صراحتا اسلام فقاهتی را(بخوانید اسلام با قرائت شیعه جعفری اثناعشری را) روشنفکرنمایانه منکر می شود، سکوت می کنند!
✅ به حال این مدعیان دلسوزی برای دین، باید گریست یا خندید!؟
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
هدایت شده از مشفقون
5.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این فیلم را دیده اید...؟
خدا قوت به سازندگان که حتما نیت خیری داشته اند اما تماس بدنی با نامحرم! حرام است...
🔸 متأسفانه این مدل کلیپ ها در حال زیاد شدن هستند. فیلم ها و کلیپ هایی که گرچه ظاهرا هدف درستی دارند، ولی در ضمن آن، گناه هایی مثل تماس با نامحرم، بی حجابی و ... ترویج و عادی سازی می شود.
🔸 گرچه بعضی دوستان انقلابی و متدین و حتی عمامه به سر! چنین کلیپ هایی را کاملا درست می دانند و موجب تعجب و حیرت ما می شوند، اما باید بدانیم که در راه حق و در جبهه حق، روش ها هم باید حق باشد...
🔸 با گناه و معصیت خدا، راه حق تقویت نشده و اهداف جبهه حق محقق نمی شود.
✅ امام حسین(ع):
«اگر کسی از راه معصیت خداوند بخواهد، کاری را انجام بدهد[و به هدفی برسد، نه تنها به آن هدفش نمی رسد بلکه] زودتر آن را از دست مى دهد...»
(کافی، ج۲، ص۳۷۳)
🔸 کنشگری رسانه ای ما در جبهه حق، باید همراه با روش های اسلامی باشد...
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
8.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صرفا جهت اطلاع و تأمل! / مسؤول یا مدعی!؟
🔸 گرچه آقای رحیم پور واقعا مورد احترام بنده هستند و این حرف هاشون هم حرف حساب هست و ما هم این دردها و مشکلات را می دانیم...
🔸 اما حتما می دانید که
ایشان نزدیک به بیست سال است که عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.
🔸 چرا مسؤولین فرهنگی کشور به جای پاسخگویی نسبت به عملکرد خود، به بیان دردها و مشکلات می پردازند؟
✅ واقعا چه زمانی قرار است مسؤولین فرهنگی کشور، «موضع مسؤولانه» بگیرند و «پاسخگویی کنند» نه اینکه «نقش مدعی» را بازی کنند!؟
پ.ن: البته صد رحمت به آقای رحیم پور؛ بعضی مسؤولین فرهنگی هستند که خودشان و فکرشان، اصل مشکل هستند!
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
مشفقی پور. .mp3
19.08M
صوت کرسی آزاد اندیشی...
🔸 به لطف خداوند توفیق شد، جلسه ای را با موضوع موسیقی خدمت برخی خواهران فرهیخته در حوزه علمیه بانو امین(ره) تهران باشم.
🔸 یکی از اهداف حقیر از این بحث ها، بازگرداندن حساسیتِ از دست رفته بعضی متدینین نسبت به مسأله موسیقی(صدای سازها) است.
🔸 ضمنا از دبیر محترم این جلسه، سرکار خانم دکتر واسعی متشکرم.
🔸 خواهران بزرگوار گوش بفرمایند، می تواند مفید باشد ان شاء الله
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
#بازتاب بخشی دیگر از نظرات جدید مخاطبینِ کانال مشفقون و این حقیر.
از لطف شما ممنونم.
🔸 بله، مرحوم پدر بنده سال ها قبل برای نماز جماعت و سخنرانی به کارخانه آزمایش می رفتند. بنده هم که پنج شش ساله بودم، هر از گاهی با ایشان می رفتم و یک آقای مهربانی، از کمد کنار منبر، به من پفک نمکی می داد.☺️
🔸 در مورد موسیقی بی کلام برای سخنرانی و ... نمی توانم نظر قطعی بدهم.
اما به نظر می رسد به افراد مختلف هم بستگی داشته باشد. مثلا اگر قرار باشد فیلم سخنران های سرشناس که بازدید های زیادی دارد، همیشه همراه با موسیقی زمینه باشد، به نوعی ترویج و عادی سازی آن باشد.
به هر حال نیاز به تأمل دارد.
با لمس کلمه #بازتاب می توانید تمام نظرات قرار داده شده در کانال را مشاهده بفرمایید.
________
✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و...
👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤
https://harfeto.timefriend.net/16770967336618
👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔♂🧕
https://eitaa.com/Moshfeghipour
از همراهی شما ممنونم.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
😳😔🤦♂
رسول خدا (ص) فرمود:
ویلٌ لأولاد آخرالزمان من آبائهم...
وای به حال فرزندان آخرالزمان به خاطر پدرانشان[و مادرانشان]
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
استفتائی جالب از رهبری در مورد خرید گیتار و نوازندگی
🔸 سؤال: من میخواهم گیتار بخرم و برای خودم آهنگ بزنم، نه اینکه برای فساد یا غنا استفاده کنم. آیا مشکل شرعی دارد؟
🔸 جواب: هر چند نوازندگی اگر لهوی(1) نباشد اشکال ندارد، ولی بهتر است جوانان عزیز، وقت با ارزش خود را صَرف یادگیری علوم و فنون لازم و مفید کرده و اوقات فراغت خود را با ورزش و تفریحات سالم پر کنند.
------------------------
(1) یعنی به سبب ویژگیهایی که دارد انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضایل اخلاقی دور نموده و به سمت بیبندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
به بهانه رقص یک پیرمرد در بازار رشت...
🔸 رقص مرد، طبق نظر رهبری بنا بر احتیاط واجب حرام است! اینجا
🔸 سایر فقها هم نظر مساعدی نسبت به رقص ندارند.
🔸 چهار سال قبل، به بهانه رقص بعضی پرستاران در اوایل شروع کرونا، متنی نوشتم و از سکوت برخی ها گلایه کردم! نوشتم که چه قدر سوختیم و شما ساختید...
بخوانیدش... خالی از فایده نیست
🔸 امروز اما نه! می گویم همان بهتر که سکوت می کنند! چون بعضی هایشان وقتی سکوت می شکنند، به جای تقبیح و بیان حکم رقص، با توجیهاتی عجیب و غریب آن را تأیید می کنند!
پ.ن: اگر من عمامه به سر سکوت کنم و حکم خدا را نگویم، لیاقت این عمامه را نخواهم داشت. حالا مردم خوششان بیاید یا بدشان بیاید...
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
.
♻️ اگر درباره فساد چای دبش ابهام دارید، این یادداشت را بخوانید
🔰 حمید رسایی: در روزهای اخیر و پس از انتشار اخباری درباره فساد ارزی یک شرکت چای، بسیاری از اعضای کانال درباره این موضوع ابهام داشتند و سؤال کردهاند. در پاسخ به این پیامها به صورت خلاصه عرض میکنم:
شرکت دبش، ۳/۲ میلیارد دلار ارز نیمایی طی ۵ سال دریافت کرده است.
۱/۷ میلیارد دلار برای واردات چای و ۱/۵ میلیارد دلار هم برای واردات ماشین آلات تولید چای به آنها واگذار شده است.
🔹خلاصه تخلفات این شرکت موارد زیر است:
۱صادرات چای بیکیفیت ایرانی و احتمالا مخلوط کردن آن با چای خارجی و بستهبندی آن به عنوان چای با کیفیت خارجی و واردات مجدد آن به کشور! یعنی در قیمت چای وارداتی، بیشبرآورد میکرده و ارز بیشتری از بانک مرکزی دریافت میکرده است.
مثلا اگر قیمت چای با کیفیت خارجی هر تن ۱۰۰ دلار بوده، این شرکت عملا ۷۰ دلار خرج میکرده اما چون جنس تقلبی را به عنوان جنس درجه یک وارد میکرده، طبق ثبت سفارشش از بانک مرکزی ارز بیشتری دریافت کرده است.
در این مثال، ۳۰ دلار در جیب دبش باقی میمانده که احتمالا یا در بازار آزاد فروخته شده یا هزینه کار دیگری شده است.
از طرفی اثبات این که واقعا چای بیکیفیت وارد میکرده نشدنی است مگر اینکه خودش اعتراف کنه چون عمده این چای مصرف شده است.
نکته مهم: ارزی که شرکت دبش دریافت کرده ارز نیمایی است که از قیمت بازار آزاد طی چند سال اخیر حداکثر 5 هزار تومان پایینتر است. برخلاف برخی ادعاها دبش ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی یا ۲۸۵۰۰ تومانی دریافت نکرده است.
روال دریافت ارز نیمایی هم این شکلی است که واردکننده کالا به بانک مراجعه و معادل ریالی ارز نیمایی را به حساب بانک واریز میکند و بانک مرکزی به او دلار تخصیص میدهد.
بنابراین اگر همه ۳/۲ میلیارد دلار را هم که ارز نیمایی گرفته، هیچ کالایی وارد نکرده و در بازار آزاد فروخته بود، ۱۶ هزار میلیارد تومان سود کرده و به جیب زده.
بنابراین ضرب کردن ۳/۲ میلیارد دلار در قیمت روز دلار ۵۰ هزار تومانی و ادعای فساد ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی غلط است. چون یعنی شدکت دبش بدون هزینه کرد ریالی، از بانک مرکزی ۳/۲ میلیارد دلار گرفته است. در حالی که اولا چای وارد کرده و البته در نوع چای تقلب کرده، ثانیا معادل ریالی ارز دریافتی را هم به حساب بانک مرکزی واریز کرده است،
از طرفی از مبلغ ۳/۲ میلیارد دلار، درباره حدود ۱/۲ میلیارد دلار آن هنوز تخلفی رخ نداده چون واردکننده ۱۸ ماه وقت داشته تا با این مبلغ، جنس وارد کند و این مدت زمانی هنوز به اتمام نرسیده است.
توجه به این نکته هم لازم است که ارزش کارخانجات دبش، کمتر از تخلفات رخداده در حداکثر برآورد آن نیست، بنابراین مبلغ زیادی از اموال عمومی به هدر نرفته و نباید مسألهرا طوری جلوه داد که مبلغ هنگفت و بیسابقهای از جیب مردم دزدیده شده.
🔺برای دیدن تحلیلهای حمید رسایی عضو کانال شوید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1