امامِ حرم یا امام #جماران؟
حکایتی از همراهی یک طلبه با برخی از ائمه جماعات یکی از کشور های عربی در تهران
(قسمت دوم)
به بازرسی رسیدیم...
یک دفعه سر و صدایی شنیدم و دیدم یک سرباز، با کمال بی ادبی در حال برخورد با این دوستان عرب است...
"از این وَر بیا"
"تو یک صف بایستید ببینم"
"این چیه؟ سیگار ممنوعه"
سربازِ خوش انصاف، هر چه ریسیدیم را پنبه کرد...
سربازِ حسابیِ عزیز! این ها فارسی بلد نیستند!
نوبتِ من شد... وقتی دید ایرانی هستم خیلی احترام کرد!
_ "حاج آقا ببخشید شما رو می گردم ها"
_ "خواهش میکنم، آقاجون! این رفقای ما فارسی بلد نیستن"
_ "باشه حاج آقا"
نفر پشت سری که دید من خیلی راحت رد شدم با یک تکلفی دست هایش را تو هم کرد و اشاره کرد به من و به سربازه گفت:
_ "با هم" (منظورش این بود که ما با هم هستیم ولی پاسخ شنید:)
_ "چی کار کنم که با همید، این چیه؟ فندک ممنوعه! ای بابا" !!
عصبانیتم دو چندان شد... سریع آمدم داخل، گفتم الآن سکته می کنم.
با خودم می گفتم:
"امامی که ما می شناسیم به فکر #حکومت_جهانی و نظم نوین جهانی بود... حالا دربون حرمش بلد نیست با خارجی ها چه جور صحبت کنه! مسئولین حرمش دو تا جمله از امام را به چند زبان نتوانستند بزنند به در و دیوار! ای کاش اینقدر که فکر ظاهر اینجا بودند یک مقدار فکر شخصیت امام و انتقال افکارش بودند... واقعا این انصافه که فرق حرم امام با پارک سر خیابان ما فقط یک گنبد باشه؟ این همه جمعیتی که می آیند در صحن حرم و چادر می زنند و می خوابند و غذا می خورند؛ نباید احساس کنند که اینجا با یک استراحتگاه بین شهری فرق می کند؟"
بگذریم...
تو ماشین بین هم وطن ها زمزمه ای بود که چون وقت نمی شود به جماران نرویم!
من تا به حال جماران نرفته بودم. از یک طرف دوست داشتم که برویم و از طرفی می ترسیدم.
یکی از هم وطنانِ همراه می گفت: "نه! برویم؛ تجربه کردیم که اگر خارجی هایی که می آوریم را از حرم ببریم جماران خیلی خوبه. چون خیابان های تهران را می بینند و برایشان جذاب است و پیشرفت ایران به چشمشان می آید!"
تو دلم گفتم "ای بابا! خود ما هم که انگار گرفتار ظواهریم!"
تو همین فکر ها بودم که یکی از دوستان عرب روی شانه ام زد و گفت: " نمیریم قصر شاه رو ببینیم؟ اونجا هم خیلی زیبا است"
ظاهرا از همان چیزی که می ترسیدیم بر سرمان آمده بود... ما رفته بودیم حرم امام و او از زیبایی قصر شاه گفت!
من هم جواب دادم که "بله، اونجا هم زیباست"
ادامه دارد...
یاعلی
#امام_خمینی
#خاطره #نقد
#طلبه_ای_در_قم
💎 @Moshfeghoun 💐
امامِ حرم یا امام #جماران؟
حکایتی از همراهی یک طلبه با برخی از ائمه جماعات یکی از کشور های عربی در تهران
(قسمت سوم)
در مسیر به سمت جماران بی تعارف و بی سانسور در مورد همه چیز با برادران عرب زبانمان گپ زدیم و بحث کردیم...
اختلافات مرحوم منتظری با امام و رهبری...
خانه نشینی برخی علما...
وضعیت حجابِ تهران...
اختلافات مرحوم هاشمی و رهبری...
جریان شیرازی ها...
جریان مقتدی صدر و ... .
اولش خیلی با احتیاط حرف می زدند و گاهی وقتی یکی از آن ها صریحا در مورد #رهبری سؤال می کرد، برخیشان او را ساکت می کردند... اما از اواسط بحث وقتی دیدند ما با صراحت و خیلی راحت و منطقی پاسخ می دهیم و تعصبِ بیجا نداریم؛ دیگر بی سانسور سؤال می کردند و پاسخ می شنیدند...
(البته بی تعارف خدا خدا میکردم از خانواده خود امام و برخی نوه هایشان سؤال نکنند که حقیقتا برای خودم هم هنوز جواب درست و درمونی پیدا نکردم که الحمدلله سؤالی نکردند و البته خیلی از مرحوم آقا مصطفی هم چیزی نمی دانستند و بیشتر احمد آقا را می شناختند)
در حین بحث، هر از گاهی یکی از همراهانِ هم وطن، آن ها را به دیدن خیابان ها و اتوبان ها تشویق می کرد...
وقتی رسیدیم جماران، موقع پیاده شدن، بابت بحث ها تشکر می کردند، فکر کنم تا به حال این قدر صریح و راحت در مورد ایران( از صدر تا ذیلش) سؤال نکرده بودند.
بار اول بود که می آمدم جماران. چند صلوات فرستادم که اینجا آبروی ما حفظ شود. رسیدیم درب جماران. بسته بود! گفتیم "یا خدا! چرا باید بسته باشه؟" که یک دفعه یک سربازی آمد و در را باز کرد و خیلی مؤدبانه با یک بازرسی ساده دوستان را عبور داد و وسایل ممنوعه را با احترام از ایشان گرفت.
یک مقدار که آمدم جلوتر عکسِ بزرگ یکی از تازه گذشتگانِ انقلاب به دیوار بود! تحت عنوان "امیر بی گزند" سؤال کردیم چرا عکس ایشان اینجاست؟ گفتند همسر مرحوم امر فرموده است که این عکس باید اینجا باشد!
به هر حال مشغول صحبت از جماران برای این دوستان خارجی شدیم... یکی دو نفر از مسئولین جماران هم ما را همراهی کردند... خیلی کار خوبی کردند... تو دلم گفتم "نه! مثل اینکه اینجا فرق داره" انصافا هم احساس می کردم امام هنوز آنجاست. شاید به این خاطر بود که بار اولم بود. ولی واقعا سادگی آن اتاقی که همیشه فقط تو تلوزیون دیده بودم مرا بهت زده کرده بود. دیدم دوستان عرب هم خشکشون زده بود... وقتی اتاق امام و آن مبل را دیدم و یاد برخی مسئولینِ بعد از امام افتادم فقط آه کشیدم!
بعد از اینکه نماز را خواندیم، از مسئولین آنجا آمدند و گفتند در زیر زمین تصاویری از امام هست، بیائید و ببینید.
خیلی خوشحال شدم. کنار هر عکس، توضیحی هم به سه زبان فارسی و عربی و انگلیسی نوشته بودند. فضای کوچکی بود اما خدا را هزاران بار شکر که بود!
البته تو یکی دو تا قفسه، عکس ها و لوح تقدیر هایی از یادگارِ یادگارِ امام بود که هر چه فکر کردم ربطش را به عکس های امام نفهمیدم! به قول ما طلبه ها لا یتچسبک بود...
بعد هم یک سری از کتاب های امام را به ما هدیه دادند. در کل نظرم خیلی برگشت و خدا را شکر کردم و یک فاتحه دیگر برای امام خواندم.
آخرِ سفر به یکی از هم وطنان که مسئول اصلی آوردن چنین گروه هایی به ایران بود گفتم که حتما گروه ها را بعد از حرم، جماران بیاورید... نه به خاطر خیابان ها... بلکه به این خاطر که به امام ظلم نکنید و حقیقت امام را معرفی کنید.
یاعلی
#امام_خمینی
#خاطره #نقد
#طلبه_ای_در_قم
💎 @Moshfeghoun 💐
8.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حتما ببینید
#نوکری یا کارمندی؟
حاج آقا #علم_الهدی
[امام جمعه ای که یکی در میان فحشش می دهند😔]
#امام_حسین (ع)
#محرم
💎 @Moshfeghoun 💐
خواب باشد برای بعد از شهادت...
معمولا کسانی که در عرصه های مختلف فضای مجازی، سعی در تولید محتوای دینی و مناسب دارند، در فضای حقیقی زندگی خود هم مشغله های بسیار زیادی دارند.
اما در شرایطی که مشاهده می شود از چند هفته قبل از محرم، دشمنان کیانِ تشیع با همراهی برخی دوستانِ نادان، فعالیت های خود را برای هجمه به دین و اسلام ناب چند برابر می کنند؛
آیا شایسته نیست که این عزیزان هم حتی از خواب خود کم کنند و تولید محتواهای ارزشی و مناسب را دوچندان نمایند؟
یاعلی🌹
#مشفقون
#آتش_به_اختیار
#طلبه_ای_در_قم
🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
رونوشت به تمام عزیزانی که در جهت نشر محتواهای مناسب در تلاشند و بین مطالب سره و ناسره تفاوت می گذارند.
💎 @Moshfeghoun 💐
🔺 آیا در #انقلاب_پابرهنگان، باتوم سهم کارگران می شود و تبلت سهم نمایندگان!؟
🔺 مگر در اسلام نداریم که خدا از هر چه بگذرد از غصب حق کارگر نمی گذرد؟(1)
🔺 مگر در #اسلام نداریم که "اجرت کارگر را قبل از خشک شدن عرقش بپرداز" ؟(2)
🔺 و مگر #معمار این #انقلاب نگفت که "خدا نیاورد آن روزى را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از #محرومین و رو آوردن به حمایت از #سرمایه_دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان ازاعتبار و عنایت بیشترى برخوردار شوند. معاذالله که این با سیره و روش انبیا و امیرالمؤمنین و ائمه معصومین- علیهم السلام- سازگار نیست" ؟(3)
👈 پس مشکل از کجاست؟
مشکل از اسلام ماست يا انقلاب ما و یا از مسلمانیِ ما؟؟
آیا انقلاب را به دست نااهلان و نامحرمان سپرده ایم؟؟
❌ مشکل از کجاست که کسی دلش به حال کارگر نمی سوزد؟؟
آن #اصول_گرا بهانه ای یافته تا دولتِ ناهمخوانش را بنوازد...!😔
آن #اصلاح_طلب و #معتدل سکوت کرده تا مبادا دولت همخوانش نوازش شود...!
آن به اصطلاح روشنفکر چنان ذوقی سراسر وجودش را گرفته که دوباره بهانه ای دارد تا حکومت اسلامی و آخوندی را تخطئه کند و از نظریه دین حداقلی و اندیویژوالیته اش بگوید...!
آن سبک مغز سلطنت طلب قرون وسطاییِ خوش خیال هم به امید اینکه فردا نظام کله پا می شود، می خوابد...
اما بیچاره #کارگر!
#نقد
#طلبه_ای_در_قم
_____________
(1) میزان الحکمة/ ج1/ ص25.
(2) میزان الحکمة/ ج1/ ص26.
(3) http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_45358/
💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفر #رهبری به
#کردستان
سرزمین #فداکاری های بزرگ
سرزمین صفا و #وفاداری
⛔️ "سیاست خباثت آلودی" به دنبال "تلقینی شیطانی" است
💎 @Moshfeghoun 💐
عظّم الله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه السلام، و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه #الامام_المهدي من آل محمد علیهم السلام.
التماس دعا
💎 @Moshfeghoun 💐
شیطنت برخی خواص و سادگی توده مردم
🔸 "اگر گفته شود بزرگ ترين عامل #انحراف_اسلام از مسير صحيح خود، #سادگى_توده مردم بوده است، سخن گزافى نيست.
🔸 البته نقش #شيطان هايى كه فتنه ها را طراحى مى كردند قابل انكار نيست چون آنها نقش اصلى را بازى مى كردند. اما اگر توده مردم از آنها #تبعيت نمى كردند، آنها هم كارى از پيش نمى بردند. اگر سادگى مردم نبود، شياطين نمى توانستند نقشه هاى خود را پياده كنند...
🔸 در مورد ساده لوحى مردم شام [هم] داستان هاى فراوانى در تاريخ نقل شده است..." (1)
#معرفت_حسینی
#محرم
یاعلی
#طلبه_ای_در_قم
_______________
(1) در پرتو آذرخش/ آیة الله مصباح/ بنی امیه در کمین خلافت/ ص21.
💎 @Moshfeghoun 💐
⚡️نقدی بر سخنان مرحوم #احمد_قابل پیرامون قیام #امام_حسین(ع)
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
کانال تلگرامی "نامه های حوزوی" درهفته گذشته، بخشی از سخنرانی مرحوم احمد قابل را منتشر کرد. مضمون سخنان مرحوم قابل چنین است:
"هدف امام حسین(ع) قیام برضد یزید و تشکیل حکومت نبود. ایشان فقط قصد امر به معروف و نهی ازمنکر داشتند؛ لکن تهدید حکومت باعث شد ایشان برای تأمین امنیت به مکه و سپس کوفه فرار کنند."
نقد کامل و داوری نهایی درباره این فرضیه نیازمند فرصتی مبسوط است. لکن با مراجعه به برخی منابع تاریخی نکات بسیار مهمی پیرامون سخنان مرحوم قابل به دست می آید:
🔷 پس از شهادت امام مجتبی(ع)، برخی افراد از امام حسین(ع) درباره قیام بر ضد معاویه کسب تکلیف می کنند. حضرت ضمن دعوت آنها به صبر تا زمان مرگ معاویه، می فرمایند:
"…إنّي لأرجو أن يكون رأي أخي _ رحمه الله _ في الموادعة و رأيي في جهاد الظلمة رشدا و سدادا…:…امیدوارم نظر برادرم _ خدایش رحمت کند _ در مورد صلح و نظر من در مورد جهاد با ستمگران، صحیح و بی نقص باشد…". (موسوعة الامام الحسين ع/ج۱/ص۲۷به نقل از:انساب الأشراف/بلاذری و…)
این نقل نشان می دهد حضرت از مدتها قبل تصمیم به جهاد پس از مرگ معاویه داشته اند.
🔷 سیدالشهداء(ع) در نامه ای به معاویه می نویسند:
"…و ماأردت لك محاربة ولا عليك خلافا و ماأظنّ لي عندالله عذرا في ترك جهادك…:…من قصد جنگ با تو و مخالفت با تو ندارم و [لکن] گمان نمی کنم نزد خداوند عذری برای ترک جهاد بر ضدتو داشته باشم…". (همان/ص۳۸ به نقل از:البدایه و النهایه/ابن کثیر و…)
این نقل نشان می دهد حضرت علاوه بر نهی از منکر، جهاد با معاویه را هم وظیفه الهی می دانسته اند.
🔷 امام حسین(ع) در زمان معاویه کاروانی از یمن که حامل بیت المال بود و از راه مدینه به دمشق می رفت را مصادره فرموده و در میان مستمندان تقسیم کردند. (سیره پیشوایان/ص۱۶۰ به نقل از:حياة الامام الحسين/باقر شريف القرشي به نقل از:شرح نهج البلاغه/ابن أبی الحدید)
این نقل نشان می دهد که حضرت حتی در زمان صلح با معاویه هم فقط نهی از منکر نمی کردند؛ بلکه گاهی با استفاده از قوه قهریه، اقدام عملی نیز انجام می دادند.
🔷 حضرت در وصیت به محمد حنفیه، علاوه بر امر به معروف و نهی از منکر، عمل به سیره پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را نیز به عنوان هدف بیان می دارند. توجه به اینکه "مبارزه با طاغوت" و "تشکیل حکومت" سیره قطعی این دو بزرگوار است؛ ممکن است ناقض فرضیه مرحوم قابل باشد.
🔷 اهل كوفه در نامه هایشان تصریح می کنند که:
۱.در نمازهای عید و نمازجمعه حاکم کوفه شرکت نمی کنند.
۲.حاضرند او را از کوفه اخراج کنند.
۳.حاضرند حکومت حضرت را بپذیرند. (موسوعة الامام الحسين ع/ج١/ص۳۷۵ به نقل از:الإمامه و السیاسه/ابن قتیبه)
🔷 اباعبدالله(ع) دعوت مردم کوفه را می پذیرند سپس شروطی برای حاکم ذکر می فرمایند که خودشان مصداق آن هستند:
"…ما الإمام إلّا الحاكم بالكتاب، القائم بالقسط، الدائن بدین الحق، الحابس نفسه علی ذات الله والسلام." (همان/ص۴۱۲ به نقل از:الإرشاد/مفید و…)
🔷 امام(ع) در نامه به اهالی بصره نه تنها سخنی از تأمین امنیت خودشان به میان نمی آورند؛ بلکه خود را سزاوارترین فرد برای جانشینی رسول الله(ص) معرفی می کنند و در نهایت آنها را به "اطاعت از خود" دعوت می کنند.(همان/ص۴۲۲ به نقل از:التاریخ/طبری و…)
🔷 برخی منابع نقل می کنند که حضرت از بزرگان بصره کمک خواستند و آنها را به "قیام" همراه خودشان دعوت نمودند.(همان/ص۴۲۳ به نقل از:فتوح/ابن اعثم)
🔶پی افزود
احمد قابل از روشنفکران دینی ضد انقلاب و از شاگردان برجسته و مورد توجه خاص آیت الله منتظری بود.
اطرافیان آقای منتظری پیشتر نیز ارائه تحلیل های عاشورایی مخالف مشهور و مجادله برانگیز در کارنامه داشته اند.
کتاب شهید جاوید به قلم شیخ نعمت الله صالحی نجف ابادی٬ یک نمونه از چنین آثاری است که با تایید مکتوب آقای منتظری چاپ شد و انتقادهای شدیدی به محوریت آیت الله العظمی گلپایگانی برانگیخت.
جالب آنکه چنین تحلیل های تحریف آمیزی توسط برخی کانالهای حوزوی بازنشر می شود.
مدیر کانال نامه های حوزوی عضو تحریریه نشریه خیمه و با دانشگاه مفید٬ و رسانه هایی چون مباحثات٬ تقریرات و... همکاری رسانه ای دارد.
@rozaneebefarda