عابس شاکری و برداشتی اشتباه
📃 عابس بن ابیشبیب شاکری از شهدای کربلاست که ساکن کوفه بود و حامل نامه مسلم بن عقیل به امام حسین(ع) شد. آنگاه همراه آنحضرت ماند تا در کربلا به شهادت رسید.
🎤 گفتگوی او با غلامش پیش از شهادت شنیدنی است؛ اما در محافل ما کمتر از #شهدای_کربلا و عظمت آنان سخن گفته میشود که انشاءالله در ایام محرم در این کانال اشاراتی به آنان خواهد شد.
⚔️ برخی گفتهاند #عابس هنگام مبارزه با دشمن در عاشورا لباس خود را کَند؛ آنگاه برهنه شدن برای عزاداری را از آن برداشت میکنند!
❌ باید توجه داشت که اولاً عابس برهنه نشد بلکه طبق منابع و مقاتل معتبر «اَلقی دِرعَهُ و مِغفرتَه» یعنی سپر و کلاخودش را انداخت [تا بهتر بتواند مبارزه کند]. چون گرفتنِ سپر در یک دست، مبارزه را سخت و کلاخود، وسعت دید را کم میکند.
↩️ ثانیاً استنباط حکم شرعی از یک واقعه، به این آسانی نیست و نیازمند بسیاری از شرایط دیگر است وگرنه تفسیر به رأی خواهد بود.
#مستبین را به دوستان خود معرفی کنید.
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
مُستَبین
📚 معرفی آثار عاشورائی ۷ دستۀ منابع کهن و اصلی ❌ مهم مقتل ابومخنف (بخش ۲) هسته اصلی بسیاری از گزارش
مقتل اصلی و معتبر
⤴️ در پیامهای سال گذشته از #مقتل ابومخنف سخن گفته شد.
✅ به جهت اهمیت منابع و مقاتل معتبر و نفی کتب غیرمعتبر و #تحریفگستر (که بیشتر آنها مربوط به دوران صفویه و قاجار است)؛ اکنون تکرار و تأکید میشود تنها مقتلی که نزد همگان مقبول و پذیرفتهشده است؛ از آنِ #ابومخنف لوط بن یحیی ازْدی کوفی است.
📅 وی در عصر امام #صادق(ع) زیسته و با فاصله کمی از واقعه عاشورا، آن را ثبت کرده است.
🗞 اصل کتاب به طور کامل به دست ما نرسیده ولی طبری و شیخ مفید و دیگران روایت وی را در کتب خود آوردهاند.
📘این مقتل در سالهای اخیر با عناوین مختلف به صورت کتابی مستقل بازسازی، چاپ و ترجمه شده است.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
ریّان بر حسین(ع) گریه کن!
✍️ حدیث ریان بن شبیب که به مناسبت گریه بر سیدالشهدا بسیار از آن یاد میشود؛ سخنی از امام رضا(ع) درباره ماه #محرم است.
📃 این روایتِ طولانی را شیخ صدوق در دو کتاب امالی و عیون خود نقل کرده و شاید برخی مطالب آن مانند بارش خون از آسمان قابل گفتگو باشد اما بخشهایی از آن، بیان صحیحِ مصائب اهلبیت است.
📌 ریان بن شبیب که از یاران موثق امام هشتم و نهم بود و نسبتی هم با خلفای عباسی داشت؛ در روز اول ماه محرم خدمت امام #رضا(ع) رسید. امام با اشاره به آیاتی از قرآن به او فرمود: در این روز خداوند دعای حضرت زکریا را مستجاب کرد.
◀️ آنگاه فرمود ای ابن شبیب! مردم در جاهلیت حرمت ماه محرم را نگه میداشتند و از جنگ و ستمگری در آن پرهیز مینمودند. اما این امت احترام پیامبر را حفظ نکردند و ذریه او را کشتند و به اسارت بردند و اموالشان را غارت کردند.
👁 ای #ابنشبیب! اگر خواستی بر چیزی گریه کنی بر حسین بن علی(ع) اشک بریز که او را همانند... سر بریدند و 18 نفر از خاندانش را که همانند آنان روی زمین نبود با او کشتند به طوری که آسمان و زمین بر این فاجعه خون گریست.
🚩 امام همچنین ثواب گریه بر سیدالشهدا را برای ریان بیان کرد.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
مروری بر زندگانی سیدالشهدا (1)
🖌 در پاسخ عزیزانی که از دوره کامل و مختصر و در عینحال صحیح و مستند تاریخ امام حسین(ع) و واقعه عاشورا سؤال میکنند؛ علاوه بر مقتلها و کتابها و مقالات فراوانی که تاریخ زندگانی و سیره آنحضرت را به نگارش درآوردهاند؛ مقالات الکترونیکی و دایرة المعارفی بسیاری در دسترس است که میتوان بدانها اعتماد کرد.
مدخل امام حسین(ع) در ویکی شیعه https://b2n.ir/Mostabin21 ؛
و دیگر ویکیها و دانشنامههای مجازی،
مقاله کربلا از آغاز تا پایان https://b2n.ir/Mostabin19
و مقاله حسین بن علی(ع) در دایرة المعارف بزرگ اسلامی https://b2n.ir/Mostabin20 نمونهای از آنهاست.
🗞 نمونه دیگر مقالهای است در دانشنامه سیره نبوی؛ بخش صحابه (ج3، ص67ـ77؛ چاپ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1394) که انشاءالله مطالب آن در این کانال ارائه خواهد شد.
🔖 تصویر ستون نخست این مقاله در بالا آمده است.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
35.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از آسمان آید ندا ...
حسین رسید به کربلا ...
با دختر شیر خدا ...
با ماه آل مصطفی ...
اهلاً و سهلاً
یک کاروان شیر دلیر
یلان حضرت امیر
فرمانده و فرمانپذیر
معصوم و منصور و بصیر
اهلاً و سهلاً
مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
معرفی یک کانال علمی در موضوع مقتل امام حسین(ع):
فقط در تلگرام
https://t.me/maghtalvshahdatolhossein
با عنوان: مقتل امام حسین(ع) بر پایه منابع معتبر
👇👇
بررسی گزارش های ورود امام حسین(ع) به کربلاء (۱):
بنابر گزارش ابومخنف، امام حسین(ع) در مسیر از سمت چپ کوفه حرکت می کردند و در طی راه، سعی در متفرق کردن همراهانشان داشتند که هربار حر و لشکریانش مانع می شدند و به همین ترتیب از پگاه تا نیمروز به همین منوال طی طریق کردند تا به محدوده نینوی رسیدند. در اینجا بود که پیکی از جانب ابن زیاد رسید و نامه ابن زیاد را به حر تسلیم کرد که به او دستور داده بود بر امام سخت گیرد و حضرت را بر مکانی بدون پناهگاه و بی آب فرود آورد (تاريخ الطبري ج٥ ص ٤٠٨).
در روایت دینوری آمده است که هرگاه امام به سوی بادیه میل می کردند، حر مانع می شد پس اندک مسیری را به سمت راست رفتند (احتمالا با منع حر از حرکت ایشان به سمت چپ و سوی بادیه، حضرت مجبور به حرکت در خلاف جهت قبل گشتند) و همین طور مسیر را پیمودند تا پیک ابن زیاد سر رسید (الأخبار الطوال ص٢٥١).
امام و اصحابشان در واکنش به اقدام حر که قصد داشت آنها را در همان مکان مجبور به توقف کند، از وی خواستند که به آنان اجازه دهد در یکی از قریه های اطراف، نینوی، غاضریه یا شفیه فرود آیند (تاريخ الطبري ج٥ ص٤٠٨_٤٠٩، أنساب الأشراف ج٣ ص ١٧٦، الأخبار الطوال ص٢٥٢).
اما حر با اشاره به اینکه ابن زیاد فرستاده اش را به عنوان مرصد بر او گماشته این پیشنهاد را غیر قابل قبول دانست.
در اینجا زهیر بن قین به امام پیشنهاد آغاز پیکار می دهد اما حضرت نمی پذیرند. اما زهیر به امام پیشنهاد می دهد که به یکی از قرای حصینه اطراف که در کنار ساحل فرات واقع است بروند و اگر لشکر حر از رفتن به آن مکان منع کردند با آنان کارزار کنند زیرا کارزار با گروه های بعدی که پس از آن خواهند آمد دشوار تر خواهد بود (تاريخ الطبري ج٥ ص ٤٠٩). در نامه ابن زیاد تأكيد گردیده بود که امام را از فرود در قریة حصینة و نزدیک آب بازدارند. اما زهیر دقیقا پیشنهاد فرود در قریه ای با چنین ویژگی را عنوان می کند.
در روایت طبری از ابومخنف تنها اشاره شده که امام از نام آن قریه می پرسند و چون نام آن عقر بود می فرمایند: اللهم انی اعوذ بک من العقر. و سپس در آن منطقه فرود می آیند (همان). اما در این گزارش به درگیری و کشمکش امام و سپاه حر در هنگام فرود اشاره نشده است در حالیکه مناسبات دو طرف، این درگیری را اقتضاء می کرده است.
اما در گزارش دینوری به جزئیات بیشتری اشاره شده است. در گزارش وی امام از حر می خواهند که اندک مسافت دیگری را بپیمایند و سپس فرود آیند. حر نیز از سر ناچاری موافقت کرده و اندک مسیری را می پیمایند. اما در اثناء مسیر، آنگاه که به نزدیکی فرات می رسند، حر و اصحابش مقابل امام ایستاده و ایشان را از ادامه راه باز می دارند و حر می گوید: در این مکان فرود آی که فرات به شما نزدیک است: انزل بهذا المكان فالفرات منك قريب (الأخبار الطوال ص ٢٥٢).
باید توجه شود که در طول مسایرت امام و اصحابشان با حر و لشکریانش، مختصر درگیری ها و تندی هایی بین دو طرف اتفاق افتاده بوده و هیچ یک از دو طرف موفق به اعمال رأي و نظر خویش به طور کامل نشدند. در اینجا نیز امام کاملا برخلاف فرمان ابن زیاد قصد توقف در قریه ای حصینه و نزدیک آب داشتند و حر نتوانست از حرکت امام جلوگیری کند. اما با رسیدن حضرت به مکانی نسبتا مطلوب، حر شدت عمل را بیشتر کرد و مانع از ادامه حرکت امام و یارانشان گردید.
امام پس از ممانعت حر، از نام آن مکان سوال کردند و در پاسخ به ایشان عرض شد: کربلاء ! حضرت فرمودند: ذات کرب و بلاء ! و سپس خاطره ای از پدرشان هنگام رفتن به سوی صفین را بیان کردند که حضرت امیرالمؤمنين(ع) هنگام عبور از آنجا، از نام آن سرزمین پرسیده و سپس فرمودند: هاهنا محط رکابهم و هاهنا مهراق دمائهم: اینجا محل فرود آمدن رکاب آنها و محل ریخته شدن خونهای آنهاست. پس از ماجرا از حضرت سوال گردید و ایشان فرمودند: ثقل لآل بیت محمد(ص) ینزلون هاهنا (الأخبار الطوال ص ٢٥٣). و سپس امام حسین(ع) بعد از بازگو کردن کلام پدر بزرگوارشان فرمان داده و بار و بنه خویش را در همانجا فرود آوردند.
در یادداشت بعدی به روایت های دیگر از فرود امام به کربلاء اشاره خواهد شد.
📚 معرفی آثار 25
تبیین جایگاه کوفیان در فرایند نهضت امام حسین(ع)
نویسنده: حسین قاضیخانی ـ چاپ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1398
🏝 درباره کوفه و نقش آن در نهضت حسینی آثار متعددی از کتاب و مقاله و پایاننامه نوشته شده که در فرستههای پیشین به برخی از آنها اشاره رفت.
📗 کتاب تبیین جایگاه کوفه در صدد است بخشی از پرسشها و ابهاماتی که درباره کوفه و نقش مردم آن در حادثه مهم عاشورا وجود دارد، پاسخ دهد.
از جمله آنکه:
🔘 آغاز نهضت امام و امتناع او از بیعت ارتباطی با مردم کوفه نداشت.
🔘علت بدعهدی کوفیان را باید در پراکندگی یاران امام در میان قبائل کوفه و ترکیب قومیتی این شهر و حمایت نکردن برخی قبایل شیعی از مسلم دانست.
🔘ابنزیاد به کمک اشراف کوفه، اوضاع را تغییر داد و با دستگیری هانی و شهادت مسلم انسجام شیعیان را از بین برد و با کنترل راههای کوفه، مانع ارتباط شیعیان با امام شد.
🗞 قاضیخانی تعداد نامههای ارسالی از کوفه برای امام حسین(ع) را هم بررسی کرده که در چند نوبت ارسال شده و محتوای آنها چه بوده و امام چه پاسخی به آنها داده است؟
👈 مراحل نهضت شیعی در کوفه و عوامل مؤثر بر آن از مطالب مهم این اثر است.
از این نویسنده آثار و مقالات دیگری در موضوع عاشورا منتشر شده است.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
❌ امام حسین و ایران: تاریخ یا رمان؟
✍️ ذبیح الله منصوری (درگذشته 1365) نویسنده و مترجم پرکاری است که آثار او با نقد جدی روبروست.
📘کتاب امام حسین و ایران که برای بسیاری از خوانندگان ایرانی و عاشقان حسینی، جذّاب به شمار میرود، به مؤلفی خیالی و ناشناخته به نام «کورت فریشلر» نسبت داده شده که مثلاً آلمانی است، اما گفته میشود وجود خارجی ندارد.❗️
📌 ذبیح الله منصوری (نام اصلیاش دشتی) در این کتاب، فاطمه دختر امام حسین(ع) را نماینده و فرستاده آن حضرت به ایران معرفی کرده که در ری با پسر رستم فرخزاد دیدار کرده و...
📖 اثر دیگر او کتاب «امام صادق مغز متفکر جهان شیعه» است که به نقل از مستشرقان و مرکز مطالعات اسلامی استراسبورگ به مباحثی از آن حضرت درباره زمینشناسی، فیزیولوژی، تاریخ و فقه پرداخته؛ اما نه چنین مستشرقانی وجود دارند و نه آن مؤسسه! ‼️
😳 بدتر آنکه کسی به این کتاب علاقمند شده و به عربی برگردانده است. ♨️
⛔️ کتب وی یادآور قصهپردازان کهنی است که گزارشهای آنان، تاریخ اسلام و اهلبیت را با تحریف روبرو کرده ولی با راهیافتن به آثار بعدی، به منزله تاریخ واقعی قلمداد شدهاند! ⁉️
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📚 معرفی آثار 26
پژوهشنامه معارف حسینی
📖 فصلنامه علمی ـ تخصصی معارف حسینی به موضوعات مرتبط به حضرت امام حسین(ع) و حادثه عاشورا اختصاص دارد.
↩️ تا کنون 26 شماره از این مجله منتشر شده است.
📅 برخی از شمارههای آن به صورت ویژهنامه به بحث خاصی درباره آن حضرت یا یکی از خاندان یا اصحاب او میپردازد.
🔍 آدرس پایگاه مجله و دسترسی به متن مقالات:
http://www.maarefehosseini.ir/
هدایت شده از پژوهشهای تاریخ اسلام
📜از مکه تا کوفه...
امام حسین در پانزده #منزل توقف کردند.
📌... امام حسین کوه ذوحُسَم را پناهگاه خود قرار دادند و فهمیدند سپاهی که در راه بوده هزار سواره به سر کردگی حر بن یزید ریاحی است از #کوفه، امام به یاران دستور دادند تشنگان سپاه حر را سیراب کنند. سپاهیان #حر با امام نماز جماعت خواندند و امام بعد از نماز خطبه خواندند.
🔸در این پست به صورت کامل بخوانید
🔶 به نشر صحیح وقایع #تاریخ_اسلام اهتمام بورزیم
#محرم #عاشورا #دهه_اول #معاویه #امام_حسین #محرم_الحرام #صفر #وقعة_الطف #یوسفی_غروی #محمد_هادی_یوسفی_غروی #آیت_الله #مرکز_حوزوی #تاریخ #تاریخی #وقایع_تاریخی #مرکز_حوزوی_پژوهش_های_تاریخ_اسلام #یوسفی #مورخ #پژوهش #اسلام #تاریخ_اسلام
@YusufiGharawi
آیا امام برای طفل خود آب خواست؟
🏴 شهادت طفل شیرخوار امام حسین(ع) سند مظلومیت اهلبیت است. درباره این شهید کربلا دو نکته گفتنی است.
📅 نخست آنکه #ششماهه بودن او مشهور است اما دقیق نیست و حتی ممکن است سن او کمتر از این بوده است؛ این موضوع البته چندان اهمیتی ندارد.
📌 دوم و مهمتر آنکه این فرزند در بغل پدر بود که دشمن او را با تیر زد. این نقل مورخان کهن و معتبری چون #ابومخنف است که در منابع دیگر و لهوف هم آمده است.
❌ اما روی دست گرفتن و آب خواستن برای فرزند؛ اولین بار در کتاب مقتل ابومخنف جعلی آمده که اعتباری برای آن نیست و به اسم ابومخنف اصلی مشابهسازی شده است. بعدها در نسخهای از #لهوف هم اضافه شده و در کنار نقل اصلی ابنطاووس قرار گرفته است.
✅ این نقل با عزتمندی امام حسین(ع) و عبارت مشهور هیهات منا الذّله نمیسازد.
↩️ امروزه این روایت پسینی؛ اینگونه توجیه میشود که امام برای اتمام حجت این کار را کرد!
#شهیدان_کربلا
#نقد_کژیها
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
هدایت شده از بررسی روایات و احادیث
پرسش:
آیا در حدیثی داریم که قبل از تکبیرةالاحرام نماز باید به امام حسین (ع) سلام بدهیم؟
پاسخ:
چنین چیزی در احادیث یافت نشد. ظاهرا «عرض سلام به پیشگاه سیدالشهدا(ع) قبل از تکبیر نماز» سلیقه شخصی یکی از علما بوده که علاقهمندانش آن را ترویج می کنند.
بهتر اینست که در مواردی که دعا یا ذکر خاصی در احادیث اهل بیت(ع) نقل شده به همان عمل کنیم نه اینکه سلیقه شخصیِ غیر معصومان را ترویج کنیم.
بطور کلی در اینگونه موارد باید دقت کنیم مستحباتی که ریشه در احادیث اهل بیت(ع) دارند مورد بی مهری و بی اعتنایی قرار نگیرند و همیشه رایج بمانند.
دعاهایی که در احادیث برای قبل از تکبیر، نقل شده مناجات با خداست و دعاهایی است که خطاب به خداوند بیان می شود و توصیه نشده که قبل از تکبیر با امام حسین(ع) نجوا کنیم.
دعاها و اذکار مأثوره برای قبل از تکبیرةالاحرام 👇
شیخ بهایی در کتاب فلاح السائل، ص: 155 دو دعا را از دو امام معصوم برای قبل از تکبیر نماز نقل میکند:
1 - روایت از امیرالمومنین(ع):
يَا مُحْسِنُ قَدْ أَتَاكَ الْمُسِيءُ وَ قَدْ أَمَرْتَ الْمُحْسِنَ أَنْ يَتَجَاوَزَ عَنِ الْمُسِيءِ وَ أَنْتَ الْمُحْسِنُ وَ أَنَا الْمُسِيءُ فَبِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَجَاوَزْ عَنْ قَبِيحِ مَا تَعْلَمُ مِنِّي
2 - روایت از امام رضا علیه السلام برای قبل از تکبیرة الاحرام نماز:
اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَةِ التَّامَّةِ وَ الصَّلَاةِ الْقَائِمَةِ بَلِّغْ مُحَمَّداً ص الدَّرَجَةَ وَ الْوَسِيلَةَ وَ الْفَضْلَ وَ الْفَضِيلَة
بِاللَّهِ أَسْتَفْتِحُ وَ بِاللَّهِ أَسْتَنْجِحُ وَ بِمُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ص أَتَوَجَّهُ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنِي بِهِمْ عِنْدَكَ وَجِيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ
در احادیث اهل بیت(ع) ذکر یا دعای دیگری در این مورد خاص یافت نشد.
منابع دیگر برای دعاهای بالا:
شیخ طوسی، مصباح المتهجد، ج1، ص30
کفعمی، البلد الأمین، ص6
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2