eitaa logo
مُستَبین
1.2هزار دنبال‌کننده
122 عکس
32 ویدیو
35 فایل
تاریخ و معارف. گاه‌نوشت‌های مصطفی صادقی کاشانی برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
مؤلف این کتاب و چندین اثر دیگر تاریخی و اهل‌بیتی؛ دوست عزیز خوش‌خلق، خوش‌قول و پرتلاش و همکار ما در دانشنامه اهل‌بیت(ع)، جناب استاد دکتر سید محمود سامانی که طی حادثه‌ای ناگهانی و ناگوار در شب شهادت حضرت زهرا(س) بدرود حیات گفت، امروز پنج‌شنبه در جوار رحمت الهی و در دیار علی بن موسی الرضا(ع) آرام گرفت. دوستان و شاگردانش ضمن طلب رحمت و مغفرت و آرزوی حشر او با اهل‌بیت طاهرین، امشب نماز هدیه به ایشان را فراموش نخواهند کرد. وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا
مادر ۴ شهید به جهت گرامی‌داشت همسر امیرالمؤمنین و مادر چهار شهید کربلا، روزی از سال را به ایشان اختصاص داده و در تقویم درج کرده‌اند. جناب ام‌البنین مادر حضرت ابوالفضل العباس و جعفر و عبدالله و عثمان برادران سیدالشهدا و شهدای کربلاست. اگر اطلاعات زیادی از این مادر نداریم اما حاصل تربیت او در وفاداری فرزندانش به امام زمان و ایستادگی برابر ذلت‌پذیری به ظهور رسید. تعبیر «بنفسی انت» نیز مدال افتخاری برای فرزند این مادر است. هم‌قبیله بودن ام‌البنین با شمر فرمانده ارشد سپاه یزید می‌توانست این چهار برادر را از تحریم خارج کند؛ اما آنان آرمان‌های دینی خود را ترجیح دادند و تسلیم جوّ حاکم نشدند. ابوالفرج اصفهانی (د 356) به نقل از امام صادق(ع) می‌نویسد: ام البنین به بقیع می‌رفت و چنان بر فرزندانش می‌گریست و مرثیه‌ای سوزناک می‌گفت که مردم مدینه را به دور خود جمع می کرد. حتی مروان [که از دشمنان اهل‌البیت بود] می‌آمد و می‌گریست. برای اطلاع بیشتر به مقاله دانشنامه‌ای ام‌البنین نوشته استاد مرحوم دکتر سامانی (در متن شماره 22 مستبین) مراجعه شود. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
💧به بهانه یادمان مادر سقا 🏴 در ایام محرم حجم تحریفات و دروغ‌ها به اندازه‌ای است که فرصت نقد روضه مشهور حضرت ابوالفضل(ع) نمی‌شود. ☑️ جایگاه علمدار کربلا نزد سیدالشهداء و دیگر اهل‌بیت روشن است و سخنانش در اعلام وفاداری در شب عاشورا، بسیار زیبا و مهم. مصیبت او نیز برای اهل معرفت، سنگین و جانسوز است؛ ❌ اما این داستان که اجازه میدان خواست و برادرش فرمود تو پرچم‌دار من هستی و اگر بروی لشکر از هم می‌پاشد... پس برای بچه‌ها آب بیاور... (و ادامه ماجرا) فقط در کتب تحریف‌گستر قرن دهم به بعد مانند منتخب طُریحی آمده که کتابی پر از نادرستی‌ها و ناراستی‌هاست. ↩️ البته از آنجا که این نقل در بحارالانوار هم آمده، تصور می‌شود قابل اعتماد است. 📌 یک نقد کوچک و روشن (که در پاورقی بحار هم اشاره شده) اینکه هنگام شهادت حضرت ابوالفضل لشکری برای امام نمانده بود تا بخواهد پراکنده شود. 📗برای اطلاع بیشتر ر.ک: مقتل جامع، ۸۴۴/۱. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار ۳۲ 📘 زندگانی فاطمه زهرا(س) 🖋 دکتر سید جعفر شهیدی دفتر نشر فرهنگ اسلامی 📗 این کتاب همانند دیگر آثار استاد محقق مرحوم شهیدی با نگاهی عالمانه به زندگی دخت پیامبر، به زوایای مختلف زندگی آن حضرت می‌پردازد. 🔍 وی در خصوص تاریخ ولادت حضرت، دو قول مشهور ۵ سال قبل از بعثت (نظر اهل‌سنت) و ۵ سال بعد بعثت (نظر شیعیان) را بررسی کرده و ولادت آن‌حضرت را در زمان بنای کعبه که ۵ سال پیش از بعثت بود، ترجیح می‌دهد. ✍️ اما در پایان می‌نویسد: دختر پیغمبر پنج سال پس از بعثت یا پیش از بعثت متولد شده باشد ۹ ساله شوهر کرده باشد یا ۱۸ ساله؛ در ۱۸ سالگی به جوار پروردگار رفته باشد یا ۲۸ سالگی؛ او دختر پیغمبر اسلام و نمونه کامل زن تربیت شده و برخوردار از اخلاق عالی اسلامی است. ✅ آنچه هر زن و مرد مسلمان باید از زندگانی دختر پیغمبر بیاموزد پارسایی و پرهیزگاری او، بردباری و فضیلت، ایمان به خدا و ترس از پروردگار و دیگر خصلت‌های عالی انسانی است که در خود داشت. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
امام‌زاده بی جن‌ 📌 در سال‌های اخیر نام امام‌زاده بیژن و تصویری از تابلو محل آن خبرساز شد و البته برخی بی‌انصافی‌ها و شتابزدگی در اظهارنظرهای فضای مجازی را به دنبال داشت. همانند بسیاری از مطالب که بدون تحقیق و بررسی دست به دست می‌شود. 📣 تا آنکه مسئولان اوقاف منطقه توضیح دادند منظور امام‌زاده بی‌جِن است که در محاوره مردم تبدیل به بی‌ژن شده بود. بررسی سال 1373 قمری نشان می‌دهد این امامزاده درویشی از عصر معتصم عباسی است که دلایلی برای سید بودن او وجود دارد و به 14 واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد. در عین حال گفته‌اند: اوقاف همچنان در تعقیب مطالب، مستندات و اطلاعات درباره امامزاده‌هایی مانند «سید بیژن» هستند و تلاش دارند، مدارک بیشتر و دقیق‌تری را جمع‌آوری کند. 👈 ر.ک: متن شماره 23 مستبین. ✅ باید از این توجه و توضیح مسئولانه تشکر کرد. اما از این اتفاق، برداشت‌هایی هم می‌توان داشت. ↩️ اینکه نام یک امام‌زاده یا مناسک و مراسمی ممکن است در طول چند صد سال یا حتی چند ده سال چه سیری را طی کند و از کجا به کجا برسد که بی‌جن به بیژن تبدیل شود. ◀️ و اینکه بررسی در سال 1373 قمری یعنی 1150 سال پس از عصر معتصم که گفته می‌شود آن سید محترم به منطقه هجرت کرده است. ✍️ ارائه همین آگاهی‌ها برای مخاطبان و مراجعه‌کنندگان به این مراکز معنوی ضروری است. اما اگر فقط به مشهورات بسنده کردیم و بر اساس آن تابلو زدیم و تبلیغات کردیم، بدخواهان و مخالفان تشیع به شبهات دامن خواهند زد. کانال مُستبین را به دوستان خود معرفی کنید: در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
🌹 به استقبال ولادت مولی الموحدین 💰 بالاخره علم بهتر است یا ثروت؟ امیرمؤمنان به این پرسش قدیمی پاسخ داده و سید رضی آن را در نهج البلاغه (حکمت ۱۴۷) آورده است: يَا كُمَيْلُ الْعِلْمُ خَيْرٌ مِنَ الْمَال. الْعِلْمُ يَحْرُسُكَ وَ أَنْتَ تَحْرُسُ الْمَالَ وَ الْمَالُ تَنْقُصُهُ النَّفَقَة... 🥛 اى كميل بن زياد! اين دل‌ها همچون ظرف‌هايند و بهترين آنها آن است كه بهتر در خود نگاه دارد. پس آنچه را هم‌اكنون به تو می‌گويم در خاطر نگاه دار: 3⃣ مردمان بر سه گونه‏‌اند: عالمان ربّانى، و آموزندگانى براى رسيدن به رستگارى، و باقى همه ابلهان و نادانانی‌اند كه در پى هر بانگ‏‌كننده به‌راه مى‏‌افتند، و هر بادى آنان را به سويى متمايل مى‏كند، نه از نور علم كسب روشنى مى‏كنند و نه به پناهگاهى مطمئن و ايمن پناه مى‏‌برند. 📒 اى كميل! علم نيكوتر از مال است. علم پاسدار تو است و تو پاسدار مال. 🕤 مال با خرج كردن كم مى‏شود، و علم با انفاق افزايش پيدا مى‌‏كند؛ و آن دوستى كه از مال پديد آيد با زوال آن زايل مى‌‏شود. 👓 اى كميل! شناخت مقام علم خود مرتبه‏اى از طاعت است. 🤲 آدمى با علم، در اين زندگى، كسب طاعت مى‌‏كند، و پس از مرگ به نام نيک مى‌‏رسد. علم حاكم است و مال محكوم. ✅ اى كميل! نگهبانان اموال در زمان زندگى مرده‏‌اند، و دانشمندان تا جهان باقى است زنده‌‏اند، خود از ميان رفته‌‏اند اما ياد ايشان در دلها باقى است. ترجمه از الحیاة در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
مولود کعبه 👈🏿 همانگونه که شیخ مفید تأکید کرده، ولادت امیرالمؤمنین علی(ع) در کعبه از فضائل و افتخارات آن‌حضرت به شمار می‌رود. اما این واقعه مهم و شگفت، چه اندازه در منابع معتبر و متقدم انعکاس یافته و آیا اختصاص به کتب شیعه دارد؟ ✅ این خبر در منابع کهنی از شیعه و سنی گزارش شده است. مثلاً مسعودی در مروج الذهب که از کتب معتبر تاریخی است به ولادت آن‌حضرت در کعبه تصریح می‌کند. حاکم نیشابوری از محدثان اهل‌سنت بر این رویداد تأکید دارد. 📘 در کتاب اثبات الوصیه از شیعیان امامیه و تذکرة‌ الخواص از سنیان دوستدار اهل بیت آمده است که فاطمه بنت اسد‌ در حال طواف بود و درد زایمان او را به داخل کعبه کشاند. 🔖 مورخان و محدثان معتبر، جزئیات بیشتری از واقعه را ثبت و ضبط نکرده‌اند و آنچه در برخی کتاب‌ها آمده چندان قابل اعتماد نیست. 📌 آنچه بیش از اینگونه فضائل اهمیت دارد، وجوب اطاعت از علی(ع) و پیروی از او در اخلاق و رفتار است که خدای متعال او را حجت قرار داد تا الگوی انسان و انسانیت باشد. صلی الله علیک یا علی بن ابی‌طالب صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
شجاعت حضرت زینب(س) برابر یزید 📔 در کتاب تاریخ طبری به نقل از مقتل معتبر ابومخنف آمده است که فاطمه دختر امیرمؤمنان علی(ع) گفت: پس از واقعه کربلا که ما را به شام بردند و مقابل یزید نشاندند، دلش به حال ما رحم آمد و درباره ما دستوراتی داد. در این حال مردی از اهل شام بلند شد و مقابل یزید ایستاد و از او خواست مرا به کنیزی بگیرد. لرزه به تنم افتاد و تصور کردم که چنین حقی دارد و چنین خواهد شد. لباس خواهرم زینب را گرفتم و به او پناه بردم. او از من بزرگ‌تر و عاقل‌تر بود و او می‌دانست که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. خواهرم با تندی جواب آن شامی را داد و یزید خشمگینانه گفت اما اگر من بخواهم چنین کنم می‌توانم. 📌 [در اینجا گفتگویی بین زینب(س) و یزید ردّ و بدل شد که دانش و شجاعت آن‌حضرت و چگونگی دفاع از اسیران اهل‌بیت را در سرزمین دشمن نشان می‌دهد.] ـ چنین حقی نداری مگر از اسلام خارج شوی. ـ این پدر و برادر تو بودند که از دین خارج شدند. ـ تو و پدر و پدر بزرگت به وسیله جَدّ و پدر و برادر من به دین خدا هدایت شدید. ـ چنین نبوده است. ـ تو فعلاً قدرت داری و از روی ستم بدگویی می‌کنی و با سلطه‌ات زورگویی. ⬅️ فاطمه دختر علی(ع) گوید یزید خجالت کشید و شاکت شد. آن شامی دوباره حرفش را تکرار کرد که این دختر را به من می‌دهی؟! یزید گفت دور شو خدا مرگت بدهد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️سریال رمضانی ۲۰۲۳ درصدد تطهیر سلطنت بنی امیه؟؟؟ ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🎥 جهان عرب، امسال شب های ماه مبارک رمضان را با سریال «معاویه بن ابی سفیان» و سریال پانزده قسمتی «محمد بن ادریس شافعی» خواهند گذراند. 🎥 به گزارش الجزیره، این سریال با پخش قطعاتی از فتنه الکبری یا قتل عثمان (۱۸ ذی الحجه۳۵ قمری) آغاز و جنگ جمل، نبرد صفین، شهادت حضرت علی(ع)، صلح و شهادت امام حسن(ع) و شهادت امام حسین(ع) را به تصویر خواهد کشید. 🎥 «ایاد نصار» بازیگر اردنی در نقش امام علی (ع) ایفا نقش خواهد کرد. همچنین پس از عدم قبول «علی سلیمان» هنرپیشه فلسطینی، «لجین اسماعیل» در نقش معاویه بن ابی سفیان ایفا نقش خواهد کرد. «جمیله الشیحی» هنرمند تونسی به همراه «اسما جلال» و «عایشه بن احمد» در نقش همسران معاویه بازی خواهند کرد. بازیگر نقش هندبنت عتبه مادر معاویه و زن ابوسفیان، بر عهده «سهیر بن اَمارا» هنرمند تونسی خواهد بود. ✍ پانوشت: 🎥 رمضان ۲۰۱۰ میلادی شبکه تلوزیونی الحیات با مشارکت مالی کویت و عربستان سریال تلوزیونی رمضانی «الاَسباط» یا «الحسن و الحسین و المعاویه» را پخش کرد. فیلم الاسباط بر اساس باور وهابیت مبنی بر قبول اهل بیت (ع) و طرد مکتب اهل بیت (ع) روی آنتن رفت. در سکانس جنجالی این سریال امام علی( ع) و معاویه در حاشیه جنگ صفین به صورت نگران و گریان نمایش داده شد که مخالف جنگ افروزی بین مسلمانان هستند. در این سریال مقصر جنگ صفین بر گردن «مالک اشتر»، «محمد بن ابی بکر»، «عبدالله بن سبا» قرار گرفت. الاسباط در صدد آن بود که القا کند این افراد بودند که تنور صفین را روشن کردند. براین اساس نه امام علی(ع) و نه معاویه این جنگ را قبول نداشتند و این کارزار بر دو صحابی رسول خدا(ص) تحمیل شد!!! 💥 با توجه به عدم انتشار متن فیلمنامه معاویه ۲۰۲۳، باید اندکی صبر کرد و دید آیا این سریال در تداوم سیاست سریال الاسباط مبنی بر تطهیر بنی امیه است یا خالد صلاح مصری (فیلمنامه نویس و روزنامه نگار شهیر الاهرام) گونه ای جدید از تاریخ ایدئولوژیک را رونمایی خواهد کرد. «تاریخ ایدئولوژیک» گونه ای از تحریف گزاره های تاریخی است که حوادث تاریخی بر طبق باورهای کلامی فرقه ای کنار هم چیده و نتایج خلاف مشهور از آنها استنباط می شود. 🔸مورخ معاصر حضرت آیت الله یوسفی غروی و محقق دقیق النظر استاد محمد اسفندیاری، تاریخ ایدئولوژیک را از خطرناکترین انواع تحریف های تاریخی می دانند که بجاست تاریخ پژوهان و مراکز تاریخ پژوهی به نقد جدی این اندیشه پرداخته و پاسخ فوری و مقتضی ارائه دهند. https://www.aljazeera.net/arts/2023/2/6/%D8%AA%D8%AC%D8%B3%D9%8A%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%8A%D8%A9-%D8%A8%D9%86-%D8%A7%D8%A8%D9%8A-%D8%B3%D9%81%D9%8A%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
زندان امام هفتم؛ ۱۴ سال یا ۴ سال؟ 📣 مشهور است که موسی بن جعفر علیهماالسلام ۱۴ سال در زندان به سر برد. اما در منابع، سخن از چهار سال آمده است: از ۱۷۹ تا ۱۸۳ که امام به دفعات از سوی هارون حبس شد. ↙️ البته بخشی از این زندان‌ها به شکل حصر در خانه حاکمان عباسی و تحت نظر آنان بوده که البته معنایی جز حبس نخواهد داشت. 📌 امام (ع) با چندین خلیفه عباسی معاصر بود. مهدی (محمد پسر منصور) آن‌حضرت را از مدینه به بغداد برد و حبس کرد. شب امیرمؤمنان (ع) به خواب او آمد و آیه‌ای در اشاره به قطع رحم خواند. پس بیدار شد و امام را خواست و پس از سخنان و قرارهایی که بین آنان ردّ و بدل شد، با احترام او را آزاد کرد. مدت این حبس مشخص نیست ولی آن را کوتاه می‌دانند. ❌ برخی معاصران مانند محمدجواد فضل‌الله و هاشم معروف حسنی مدت حبس امام را ۱۰ و ۱۴ سال گفته‌اند اما آدرسی به منابع نداده‌اند. 📘 استاد محمدی در کتاب تاریخ اسلام جلد۲ احتمال داده که منشأ اشتباه، عبارت عیون الاخبار صدوق ۹۵/۱ است که ده ماه و اندی را، ده سال و اندی، نوشته است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
🌺 عید بزرگ مبعث مبارک باد 🌹 به مناسبت این عید با عظمت و منت بزرگ خداوند بر بندگان؛ کلماتی از وحی را که مناسب بعثت و مسئولیت پیامبر است مرور می‌کنیم: 1⃣ پیامبر آمده است که زنجیرهای خود ساخته انسانی و خرافات را بردارد ⬅️ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ‏ الَّتي‏ كانَتْ عَلَيْهِم‏ 2⃣ پیامبر نگهبان مردم نیست. برای هدایت آنان آمده و هدایت آنان سود و ضرری به او نمی‌رساند ◀️ قُلْ لَسْتُ عَلَيْكُمْ بِوَكِيل. قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَ مَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ 3⃣ وظیفه رسول خدا ابلاغ و رساندن پیام است ⏪ وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ 4⃣ پیامبر مأمور بردن مردم به بهشت نیست؛ او تذکر دهنده و بیم‌دهنده است ↩️ فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ 👇 📖 تفسیر المیزان (ترجمه مرحوم موسوی همدانی): توضیحى راجع به استثناء (الّا من تولّى و کفر) از (فذّکر انّما انت مذّکر) ⬆️ این جمله (إِلا مَن تَوَلى وَ کَفَرَ) استثنایى است از مفعول جمله (فذکر) که در کلام نیامده بود، و تقدیر کلام چنین است : (فذکر الناس انما انت مذکر و لست علیهم بمصیطر الا من تولى منهم عن التذکره و کفَرَ). مردم را تذکر بده که وظیفه تو تنها تذکر دادن است، تو دست زور به ایشان ندارى مگر افرادى از ایشان که از تذکر و پندگیرى روى گردانند و کفر مى ورزند. چون تذکر دادن آن جناب به افراد آن چنانى لغو و بى فایده است و معلوم است که تولى و اعراض و کفر، همواره بعد از تذکر رخ مى دهند، پس ‌ آنچه با این استثناء نفى شد تذکر مکرر است، گویا فرموده : تو به ایشان تذکر بده و تذکر خود را پى بگیر و آن را قطع مکن، مگر از کسى که یکبار و دو بار تذکرش دادى و او روى گردانید و کفر ورزید که در این صورت دیگر لازم نیست به تذکر خود ادامه دهى، بلکه باید از او اعراض کنى، تا خداى تعالى به عذاب بزرگتر معذبش سازد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin