eitaa logo
مُستَبین
1هزار دنبال‌کننده
112 عکس
30 ویدیو
35 فایل
تاریخ و معارف. گاه‌نوشت‌های مصطفی صادقی کاشانی برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 حسین میا به کوفه... 📃 این مصرع اولِ شعری است که این روزها در نوحه‌خوانی‌ها مکرر خوانده می‌شود. ☑️ درباره مصرع دوم در فرصت دیگری سخن می‌گوییم ولی این قسمت مطابق نقل مورخان از سخنان مسلم بن عقیل لحظاتی پیش از شهادت است. وقتی مسلم از سوی دستگاه اموی محکوم به اعدام شد در همان دارالاماره دنبال شخصی می‌گشت که وصیت کند. عمر بن سعد گرچه دشمن بود ولی قرشی و هم‌قبیله او بود؛ رو به او کرد و گفت بعد از کشته شدنم جنازه‌ام را دفن کن و به حسین(ع)‌ نامه‌ای بنویس و بگو به کوفه نیاید چون من به او نامه نوشته‌ام و بیعت مردم را تأیید کرده‌ام. اکنون خبر بده که اوضاع تغییر کرده است. عمر بن سعد از ابن‌زیاد می‌ترسید ولی به هر حال این خبر به امام حسین(ع) رسید. امّا دیر هنگام. (ع) https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار عاشورائی ۷ دستۀ منابع کهن و اصلی ❌ مهم مقتل ابومخنف (بخش ۲) هسته اصلی بسیاری از گزارش‌های حادثه عاشورا از ابومخنف است و دیگران در کتاب‌های خود از او نقل کرده‌اند. شیخ مفید عالم بزرگ شیعه روایات او را در کتاب ارشاد آورده است. 📌بازسازی شدۀ این مقتل با نام‌های مختلفی منتشر شده است. وقعة الطف با گردآوری آیت‌الله یوسفی غروی و ترجمه استاد سلیمانی با عنوان «نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا»؛ که هر دو در نرم‌افزار سیره معصومان (مرکز نور) موجود است. دیگر با نام «قیام جاوید» تصحیح متن و ترجمه حجت‌الله جودکی. اخیراً ترجمه دیگری از روی متن وقعة الطف با همین عنوان به قلم محمد صادق روحانی منتشر شده است. 🔍 از سوی دیگر متأسفانه در کنار این مقتل مهم و معتبر؛ کتابی با همین نام (مقتل الحسین و مصرع اهل‌بیته لابی مخنف) وجود دارد و بارها چاپ شده که مطالب آن ارتباطی به ابومخنف ندارد هر چند بخشی از گزارش‌های صحیح را هم آورده ولی مطالب تحریف شده و نادرستی را به نام ابومخنف افزوده است. ⚠️ گفتنی است وجود مطلبی در مقتل ابومخنف همانند هر کتاب دیگری دلیل بر قطعی بودن و صحّت ۱۰۰% نیست و آن هم از نظر فنی و علمی امکان نقد دارد؛ اما کلیات اخبار آن پذیرفته شده است و کمترین ناراستی را دارد. ✅در این کانال به روایات ابومخنف توجه ویژه خواهد شد و مطالب ابومخنف منسوب یا جعلی نقد می‌شود. (جعلی) https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
تصویر مقتل غیر اصلی و منسوب به ابومخنف
معرفی یک کانال درباره تاریخ و سیره اهل بیت ع 👇 این کانال فقط در ایتا هست.
📌حمله به کاروان امام حسین(ع) حتی قبل از رسیدن به مورّخان نوشته اند: [پيش از منزل ] گروهي از عمرو بن‌ سعيد، حاکم اموی به فرماندهي برادرش، به منظور جلوگيري از حرکت امام (ع) به سوي ، با آن حضرت روبرو شده و خواستند مانع پيشروي او و همراهانش شوند، امّا آن حضرت به شدّت کرد و طرفين باهمديگر درگیر شده و سرانجام اردوي سپاه امام (ع) به راه خود ادامه داد. 📚طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج5، ص385؛ 📚بَلاذُري، انساب‌الاشراف، ج 3، ص375؛ 📚ابوحنيفه دِيْنَوَري، الاخبار الطِّوَال، ص362. 👇👇 🌻 @ahlebait110
داستان خواستگاری امام حسین(ع) از یک زن 📌 از سده‌های نخست در برخی کتاب‌ها داستانی نقل شده که امام حسین(ع) از زنی خواستگاری کرد که یزید به دنبال ازدواج با او بود ولی آن زن ازدواج با امام را پذیرفت. این داستان به مرور زمان شاخ و برگ گرفته و حتی امروزه به شبهه‌ای علیه قیام حسینی تبدیل شده است که دشمنی یزید با امام از این نشأت گرفت. 😳 📣 عده‌ای به این داستان دامن زده و در سال‌های اخیر محققانی آن را ردّ کرده و افسانه خوانده‌اند. مقالات و مطالب بسیاری در این باره نوشته شده است که فرصت پرداختن به آنها در این نوشته‌های کوتاه نیست. 👈 در ویکی شیعه (که دانشنامه مجازی مناسبی برای جستجو و آگاهی از مباحث تاریخ تشیع و اهل‌بیت است) به این داستان پرداخته شده و با عنوان افسانۀ اُرَینب (متن شماره 1 مُستَبین) نقد و بررسی شده و آدرس تحقیقات مرتبط در آن آمده است. ✍️ از نظر این قلم، حتی اگر اصل داستان را بپذیریم بزرگواری امام حسین(ع) بوده که زنی را از دست یزید نجات دهد و هیچ ارتباطی به قیام آن حضرت ندارد. (ع) کانال مُستَبین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin واتس‌آپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO بخاطر محدویت‌های واتساپ، ترجیحاً در ایتا یا تلگرام عضو شوید.
ورود به کربلا 📃 به اتفاق مورخان، سیدالشهداء روز دوم محرم به کربلا رسید یعنی به اجبار در آنجا متوقف شد. از چند روز پیش که حرّ جلو راه آن‌حضرت را گرفت و اجازه ورود به کوفه و حتی بازگشت را نداد؛ احترام امام را گرفت و توافق کردند راه سومی را پیش روند تا دستور برسد. سمت چپ رفتند تا روز دوم محرم پیک ابن‌زیاد رسید و اجازه ادامه مسیر به کاروان امام ندادند. آن‌حضرت خواست در منطقه مجاور نینوا یا روستای غاضریه فرود آیند که حرّ اجازه نداد. 🏴 بنا به نقلی وقتی متوجه شدند نام سرزمین کربلاست فرمود: مَوضعُ کَربٍ و بَلاء (محل اندوه و بلا). ❌ امّا اینکه نام سرزمین را پرسید و چندین اسب عوض کرد و هر بار اسب راه نرفت و سرانجام گفتند اینجا کربلاست؛ در منابع معتبر و مقتل ابومخنف اصلی نیست بلکه در مقتل ابومخنف جعلی آمده که قبلاً گفته شد از کتاب‌های غیر معتبر است. (ع) (جعلی) کانال مُستَبین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin واتس‌آپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
🏴 روضه شب سوم 📃متن اصلی روضه دختر خردسال از کتاب کامل بهایی اثر عمادالدین طبری از عالمان شیعه که آن را به سال 675 در اصفهان نوشته است. «در حاويه آمد كه زنان خاندان نبوت در حالت اسيرى حال مردان كه در كربلا شهيد شده بودند، بر پسران و دختران ايشان پوشيده می‌داشتند، و هر كودكى را وعده‌ها می‌دادند كه پدر تو به فلان سفر رفته است باز می‌آيد، تا ايشان را به خانه يزيد آوردند، دختركى بود چهارساله، شبى از خواب بيدار شد و گفت پدر من حسين كجاست. اين ساعت او را به خواب ديدم سخت پريشان، زنان و كودكان جمله در گريه افتادند و فغان از ايشان برخاست. يزيد خفته بود از خواب بيدار شد، و حال تفحص كرد. خبر بردند كه حال چنين است آن لعين در حال گفت كه بروند و سر پدر او را بياورند و در كنار او نهند. ملاعين سر بياورد و در كنار آن دختر چهارساله نهادند. پرسيد اين چيست ملاعين گفت سر پدر تو است آن دختر بترسيد و فرياد برآورد و رنجور شد و در آن چند روز جان به حق تسليم كرد.» ✅ حاویه نام کتابی است که عمادالدین این مطلب را از آن نقل کرده است.
📌 کوفه یا کربلا ❓شهید جاوید یا آگاه 📆 دیروز (دوم محرم) امام حسین علیه‌السلام در کربلا محاصره شد؛ اما آیا مقصدش کربلا بود یا کوفه؟ آیا برای حکومت به کوفه می‌رفت یا برای شهادت به کربلا؟ 🔖 درباره مقصد و هدف امام از قیام خود آراء و نظراتی وجود دارد که از آن میان، دو نظریه شهادت و حکومت شهرت بیشتری دارد. نظریه مشهور که مبتنی بر روایات بسیاری است می‌گوید امام با اطلاع و قصد شهادت قیام کرد و طبعاً می‌دانست که کار او به کربلا منجر خواهد شد. نظریه دوم با نقد برخی روایات و با توجه به شواهد تاریخی، معتقد است که امام برای حکومت و به قصد کوفه رفت ولی به کربلا منجر شد. 📗در دهه ٤٠ مرحوم آیت‌الله صالحی نجف‌آبادی کتاب شهید جاوید را نوشت و با نقد نظریه شهادت، نظریه حکومت را مطرح و تبیین کرد. در ردّ آن کتاب‌هایی عرضه شد که مهم‌ترین آنها شهید آگاه از حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی بود. نظریه حکومت و نقد شهادت‌طلبی امام حسین(ع) اختصاص به روشنفکران دینی نداشت چه اینکه مرحوم صالحی خود مجتهد بود و از سوی دیگر امثال دکتر شریعتی و شهید مطهری نیز شهادت را قبول داشتند. از این رو نظریه شهید جاوید به رغم آنکه هم‌زمان با مبارزات پیش از انقلاب و مصادف با نظریه تشکیل حکومت اسلامی از سوی امام خمینی طرح شد؛ با استقبال جدّی روبرو نشد اما در دو دهه اخیر بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و آثاری در دفاع از آن نوشته شد. استاد سید حسن اسلامی در مقاله کاروند شهید جاوید یا این آدرس (متن شماره 2 مستبین) به سیر تاریخی طرح و نقد دو نظریه پرداخته است. (ع) کانال مُستَبین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin واتس‌آپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
AUD-20210811-WA0017.mp3
850.9K
❌ تحریف و دروغ اهانت به حضرت زینب(س) ✅ با اظهار شرمندگی از ساحت عقیله بنی‌هاشم و با احترام به ذاکران خوب اهل‌بیت چه ضرورتی در بیان مطالب سخیف برای اشک گرفتن است و چرا ما مخاطبان توجه نداریم و هر مطلبی را می‌پذیریم؟ https://eitaa.com/Mostabin/50 https://t.me/AlMostabin/43
معرفی آثار عاشورائی ۸ 📌 استاد محمد اسفندیاری از عاشوراپژوهانی است که تحقیقاتی در این باره دارد. 3️⃣ کتاب‌شناسی امام حسین(ع)؛ عاشوراشناسی و حقیقت عاشورا سه اثر مهم‌تر وی در این زمینه است. ✍️ این نویسنده بیشتر در پی تبیین عقلانی نهضت حسینی است و در مقدمه کتاب سوم می‌نویسد: «درباره امام حسین (ع) حقّ عشق ادا شده است و حقّ عقل نه. در عزای او بس گریستند اما نهضتش را چنانکه باید ننگریستند. بسیاری از افرادی که درباره امام حسین قلمفرسایی کرده اند... از بهر ثواب بوده است نه برای یافتن صواب. و با رویکرد عاطفی بوده است نه رویکرد علمی». ✅ در کتاب عاشوراشناسی به تفصیل از نظریه‌های مربوط به هدف سیدالشهدا بحث شده و علاوه بر نظریه حکومت و شهادت، به پنج نظریه دیگر اشاره کرده و خود مؤلف به نظریه حکومت رسیده است. https://t.me/AlMostabin/45 https://eitaa.com/Mostabin/52
روضه حُرّ ⚫️ حرّ بن یزید بن ناجیه ریاحی تمیمی فرمانده لشکر هزار نفری بود که از طرف ابن‌زیاد برای جلوگیری از ورود امام حسین(ع) به کوفه اعزام شد. هیچ اطلاع صحیحی از وی پیش از این حادثه نداریم و نامی از او قبل از واقعه کربلا نیست. به طور کلی بیشتر شهدای کربلا با جریان عاشورا و در کنار امام حسین(ع) جاودانه شدند و هیچ اطلاع درستی از آنها پیش از کربلا نداریم. ⛔️ حرّ مأموریت داشت امام را دستگیر کند و به کوفه ببرد یا دست کم اجازه ندهد وارد کوفه شود. ادب او و نماز جماعت با لشکرش پشت سر امام اسباب عاقبت به خیری‌اش شد. در روز عاشورا که امام بار دیگر پیشنهاد بازگشت را مطرح کرد و عمر سعد بر طبل جنگ کوبید، حرّ گفت تصور نمی‌کردم کار به اینجا بکشد. پس به بهانه آب دادن اسبش از لشکر فاصله گرفت و نزد امام آمد و توبه کرد. امام از او استقبال کرد و بخاطر تصمیمش او را آزاده خواند و فرمود: انت حرٌ فی الدنیا و الآخره. 📢 حر با لشکر کوفه سخن گفت و اعتراض کرد که چرا حسین(ع) را دعوت کردید و او را رها کردید؟ چرا اکنون پیشنهادات او را قبول نمی‌کنید؟ اعتراض کرد که چرا آب را بر روی او و خانواده‌اش بسته‌اید؟ به او تیراندازی کردند و به سوی امام بازگشت. 🗡 در مرحله بعدی نزدیک ظهر بود که به مبارزه پرداخت و دشمن اسب او را پی کرد. حرّ با زهیر بن قین پشت به پشت یکدیگر دادند و مبارزه کردند تا آنکه پیادگان دشمن به او حمله کرده و او را به شهادت رساندند. ◾️ https://eitaa.com/Mostabin/54 https://t.me/AlMostabin/46
1_1133216105.pdf
825.1K
📚 معرفی آثار عاشورائی ۹ 📗 تأملی در نهضت عاشورا استاد مورخ و محقق رسول جعفریان نشر علم ـ ۱۳۹۹ 📌 این چاپ با بیش از ۷۰۰ صفحه، ویرایش جدید کتاب با اضافات و تغییرات فراوان است. 📃 برخی مقالات این مجموعه چنین است: درباره منابع عاشورا، ۸۲ روایت بلاذری، زمینه‌های قیام، گزارش تاریخی رویداد، گزارش تحلیلی، اربعین، عاشورا در فقه، آثار نهضت، تحریفات، روضة الشهدا، فیلم رستاخیز، مصاحبه‌ها و یادداشت‌ها، دربندی و مقتل. 🔖 تصویر کتاب و فهرست تفصیلی مطالب به پیوست آمده است. https://eitaa.com/Mostabin/57 https://t.me/AlMostabin/48
⁉️ شریح قاضی و فتوا به قتل حسین(ع) ❌⛔️ 🔍 بدون هیچ توضیحی کلمات مرحوم شهید قاضی طباطبائی را از کتاب خوب «تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهداء» می‌آورم. این کتاب فارغ از اینکه اصل مسئله اختلافی بازگشت در اربعین را ثابت کرده باشد یا نه؛ مطالب بسیار ارزشمندی دارد که به مناسبت مطرح کرده است: «و جاى بسى شگفت است كه جمعى مانند بعضى از اخباری‌مسلك‏ها خيال می‌كنند كه هر چه و هر مطلبى را در ورق پاره‌اى نوشته شد و هر جاهل و نادانى در اوراقى به نام تأليف نگارش داد، باعث اعتبار آن مطلب می‌شود و موجب اعتماد بر آن می‌گردد و تعجب بيشتر از كسانى است كه در عصر حاضر هستند و به امثال آن كتاب‏ها اعتماد نموده و كتابى تأليف كرده و آن‏گونه كتاب‏ها مصدر نقلياتش می‌باشد. ... چندی قبل بالاى منبر اظهار كردم اگر از آقايان اهل اطلاع و تتبع در موضوع فتوا دادن شريح قاضى بر واجب القتل بودن حضرت سيد الشهداء سلام‌اللّه‌عليه كه در افواه مشهور و در السنه روضه‌خوان‏ها شهرت تمام دارد مدركى به دست آورده باشند و در كتابى كه مورد اعتماد و مدرك باشد، يافته و ديده‌اند، اين جانب را مطلع نمايند كه موجبات تشكر مرا فراهم آورده‏اند. ابداً سراغى از كسى پيدا نشد و تا مدت‏ها اطلاعى از طرف كسى به دست نيامد. تعجب‌آور آنجاست پس از مدت‏ها ديدم شخصى عبارات كتاب ثمرات الانوار تأليف مرحوم آقا ميرزا محمد خطيبى كه در محله كوچه باغ تبريز پيش‌نمازى می‌كرد و در بازار صفى تبريز به شغل بزازى مشغول بود و با اين جانب ارتباط و دوستى داشت و شخصى متدين و باتقوا و ثابت در صداقت بود ولى از روى تحقيق چيزى نمی‌نوشت و اخيراً سه جلد كتابى كه به نام مذكور تأليف نموده و طبع و منتشر كرده، ولى در هر كتاب هر چه ديده و يافته در آن كتابش نقل نموده و آن كتاب‏ها را مدرك و مصدر نقل خود قرار داده در پاورقى آن كتاب از كتابى ديگر قضيه فتواى شريح را نقل كرده آن را نوشته پيش بنده آورده كه مدرك آنچه سابقا می‌خواستيد پيدا كرده‌ام بسيار در شگفت شدم و حيرت بر حيرتم افزود گفتم: اى آقاى با اطلاع، بنده مدرك و مصدر اين موضوع را می‌خواهم به دست بياورم نه نوشته كتابى كه ديروز كسى آن را تأليف كرده كه او را كاملاً می‌شناسم و اندازه معلومات او را می‌دانم و می‌خواهم كتابى باشد كه از مصادر به شمار آيد نه كتابى كه خودش نمی‌تواند مدرك واقع شود مگر مصدر نقل خود را روشن نمايد ولى در نظر شما چون در اوراقى ديده‌ايد كه چاپ شده و به صورت كتابى درآمده بايد اعتماد كرد و آن را مصدر و مستند قرار داد اما در قاموس اهل تحقيق و تتبع و آن‏هايى كه بدون بررسى و دقت و تنقيب به مطلبى اعتماد نمی‌كنند، اين نوشته‌ها به درد نمی‌خورد و به قدر پشيزى ارزش ندارد.» ✅ کتاب «اول اربعین» در نرم‌افزارهای مرکز نور (سیره معصومان و مقتل الحسین) موجود است و فایل آن در اینترنت قابل دسترسی است. داستان شریح قاضی در کتب دیگری آمده که از قرن چهاردهم عقب‌تر نمی‌رود. کانال مُستَبین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin واتس‌آپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
معرفی یک کانال بررسی احادیث 👇
آیا حدیث زیر معتبر است؟ حسین می گوید: "ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند." منبع: سفینه البحار، نوشته حاج شیخ عباس قمی، صفحه ۱۶۴. ....................... ✍️ پاسخ : 🌺 اولا : چنین روایتی در کتب روایی معتبر شیعه با این متن خاص، از امام حسین ع یافت نمی شود و آدرسی هم که داده شده صحیح نیست. 🌺 ثانیا : یک روایت دیگر داریم که آن هم از امام صادق (ع) است نه امام حسین (ع) و مطلب دیگری به این شکل میگوید : 💐نحْنُ قُرَيْشٌ وَ شِيعَتُنَا الْعَرَبُ وَ عَدُوُّنَا الْعَجَمُ 😳 جاعل آن روایت از همین روایت دوم استفاده کرده و چون نمی دانسته که «اباعبدالله» در سند روایات، اشاره به امام صادق (ع) است، روایت را به امام حسین(ع) نسبت داده و در ترجمه آن نیز اشتباه کرده است. معنای روایت دوم نباید اشتباه فهمیده شود. برای فهم معنای حدیث یک مثال می زنیم: فردی مثلا دوستان زیادی دارد و با آنها رفت و آمد می کند مثلا برادرش به او می گوید تنها با فامیل ها رفت و آمد کن و با غریبه ها الفت نگیر! 😒 او جواب می دهد : آن کس که مرا درک کند فامیل من است و آن کس که مرا درک نکند غریبه است در اینجا این شخص می خواهد بگوید : هر کس که مرا درک کند من با او رفت و آمد می کنم چه فامیلم باشد و چه نباشد و هر کس که مرا درک نکند با او رفت و آمد نمی کنم چه فامیلم باشد و چه نباشد چون فامیل واقعی کسی است که مرا درک می کند. 🤔 حالا حدیث را معنا کنیم 👇 چون در میان اعراب به خاطر تعصب جاهلی که داشته اند ، عجم ها به عنوان غریبه مطرح بودند امام می فرماید : 😘شیعه ما (چه عرب باشد و چه عجم ) عرب است یعنی فامیل و خودی است. 😡دشمن ما (چه عرب باشد و چه عجم ) عجم است یعنی بیگانه است. در این روایت کلمه «عرب» و «عجم» به ترتیب به معنای «خودی» و «بیگانه» استفاده شده است چون در نظر مخاطبانِ عربی که سخن معصوم(ع) را می شنیدند ، عرب یعنی دوست و عجم یعنی دشمن. 🤔 نکته : بر فرض اگر در روایت بالا کلمه های عرب و عجم به معنای متعارفشان ترجمه شوند این حدیث از نگاه شیعه بی اعتبار است زیرا صریحاً با قرآن که تقوا را ملاک برتری می داند و اهمیتی برای نژاد قایل نیست، تعارض دارد و اهل بیت(ع) فرموده اند: اگر حدیثی برایتان آوردند که با قرآن و سیره پیامبر (ص) سازگاری ندارد، از خدا بترسید و آن را قبول نکنید زیرا سخنِ ما نیست (منبع: رجال الکشی، ص 224) در سوره حجرات می خوانیم: "یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ" "اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را اقوام و قبیله‏ هایی قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است. " اهل بیت(ع) نیز همین دیدگاه قرآنی را تبلیغ می کردند و هر حدیثی با این دیدگاه تعارض داشته باشد جعلی یا تحریف شده است و اعتبار ندارد. عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57 عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
✅ اعتبار مقاتل و روایات کربلا تا قرن شش و هفت ☑️ لهوف آخرین مقتل مورد اعتماد 📚 معرفی آثار عاشورائی ۱۰ دستۀ منابع کهن و اصلی 📌 اعتبار منابع تاریخ و حدیث، به قِدمت آن و تخصص نویسنده و اِتقان مطالب آن است. کهن بودن منبع از معیارهای مهم است اگر چه تنها معیار نیست. فاصله گزارش از زمان حادثه، اعتبار آن را می‌کاهد و هر چه کتاب یا روایت از زمان حادثه دورتر باشد اعتبارش کمترش خواهد شد. بنابراین مقتل‌ها و کتبی که در دوره‌های متأخر درباره تاریخ امام حسین(ع) نوشته شده، ارزشی ندارد مگر آنکه از منابع قدیمی و معتبر نقل کند. به همین جهت علامه مجلسی مطالب خود در بحارالانوار را به کتاب‌های معتبر و کهن ارجاع داده است. ↩️ مقتل‌ها یا کتب کهن و معتبری که درباره تاریخ و قیام حسینی و شهدای کربلا مطالبی نوشته‌اند عبارتند از: ـ مقتل ابومخنف (م 157) دارای چند ترجمه و موجود در نرم‌افزارها؛ ـ تسمیة من قُتل مع الحسین(ع) ـ فُضیل رسّان (قرن 2)؛ ـ بخش امام حسین از طبقات ابن سعد (م 230)؛ ـ بخش امام حسین(ع) از انساب الاشراف بلاذُری (م 279)؛ ـ مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی (م 356) دارای چند ترجمه و موجود در نرم‌افزارها و Pdf؛ - دو مجلس از امالی شیخ صدوق (م 381)و ترجمه آن با نام مقتل صدوق؛ ـ الارشاد شیخ مفید (م 413) دارای چند ترجمه و موجود در نرم‌افزارها و Pdf؛ ـ مقتل خوارزمی (م 568) ترجمه شده با نام شرح غم حسین(ع) موجود در نرم‌افزارها؛ ـ بخش امام حسین(ع) از تاریخ دمشق ابن عساکر (م 571) موجود در نرم‌افزارها؛ ـ مثیر الاحزان ـ ابن نما (م 645) موجود در نرم‌افزارها؛ ـ تذکرة الخواص ابن جوزی (م 654) موجود در نرم‌افزارها؛ ـ لهوف (الملهوف) سید ابن طاووس (م 664) ترجمه‌های فراوان و موجود در نرم‌افزارها و Pdf. 📌بازگشت بسیاری از همین منابع هم به ابومخنف است. کانال مُستَبین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin واتس‌آپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
🏴 روضه عبدالله بن حسن 📅 امام حسن مجتبی(ع) حدود سال ۵۰ به شهادت رسید و فرزندان او با سنین بالای ده سال در کربلا (ابتدای سال ۶۱) حضور داشتند. سنّ دقیق آنها معلوم نیست و مطالبی که گفته می‌شود حدس و گمان است. اینکه در منابع از قاسم و عبدالله به «غلام» تعبیر شده است یعنی نوجوان. 5️⃣ قاسم، ابوبکر، عبدالله، حسن و عَمرو فرزندان امام حسن(ع) همراه عمویشان به کربلا آمدند، سه نفر آنها شهید شدند و عَمرو جزء اسیران بود. حسن بن حسن مجروح شد و زنده ماند. این احتمال هم هست که ابوبکر کنیه عبدالله بوده و هر دو یکی هستند. ☑️ ابومخنف درباره عبدالله می‌نویسد: وقتی امام را محاصره کردند، نوجوانی از خانواده حسین(ع) سوی خیمه‌ها آمد. زینب(س) دست او را گرفت و امام به خواهر توصیه کرد او را نگه دارد، اما او از دست عمه گریخت و نزد عمو آمد. بحر بن کعب شمشیر را بالا برده بود تا به امام بزند، عبدالله دستش را جلو آورد و دستش به پوست آویزان شد. صدای مادر زد و عمو او را به سینه چسباند و فرمود صبر کن پسر برادر، يَا ابْنَ أَخِي اصْبِرْ عَلَى‏ مَا نَزَلَ‏ بِكَ‏ وَ احْتَسِبْ فِي ذَلِكَ الْخَيْرَ فَإِنَّ اللَّهَ يُلْحِقُكَ بِآبَائِكَ الصَّالِحِينَ. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📚 آثار عاشورائی ۱۱ 📙 تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا دکتر محمد مشهدی نوش‌آبادی از سری کتاب‌های سرو: مطالعات فرهنگی شیعی نشر آرما ۱۳۹۶ ✅ در فصول بیست گانه این اثر درباره نقش و تاثیر صوفیه در آئین‌های عزاداری سخن گفته شده است. ✂️ برشی کوتاه از کتاب «فصل ۱۵- خودآزاری آئینی و قمه‌زنی: ص۲۹۷ خودآزاری‌های آئینی در حوزه فرهنگ اسلام بیشتر به صوفیه مربوط است و در عصر حاضر از سوی قادریه در مجالس سماع انجام میگیرد. ابن بطوطه (جهانگرد) در خصوص عبور از ذغال گداخته و گذاشتن آن در دهان گزارش داده که با فرهنگ هندی مربوط است. شاید دراویش و قلندران انتقال دهنده اینگونه آئین‌ها به حوزه فرهنگی ایران و اسلام باشند.» https://eitaa.com/Mostabin/64 https://t.me/AlMostabin/54
📚 معرفی آثار عاشورائی ۱۲ دکتر نعمت‌الله صفری فروشانی از اساتید مبرّز و محقق و تحلیل‌گر تاریخ اسلام و تشیع و تاریخ اهل‌بیت(ع) است. 📗 کتاب «کوفه از پیدایش تا عاشورا» تحقیقی درباره زمینه‌های حادثه عاشوراست. برخی فصول آن عبارتند از: جغرافیای طبیعی کوفه، شهرسازی و معماری، مردم شناسی و روانشناسی کوفه، وضعیت اقتصادی کوفه، مسائل فرهنگی و تعلیم و تربیت، آداب و رسوم، نوع تغذیه، نظام قضایی و انتظامی. وی مقاله «مردم‌شناسی کوفه» را نیز با همین نگاه نوشته و اوضاع اجتماعی این شهر را در آستانه قیام حسینی تصویر می‌کند. 📃 مقاله «عزت‌طلبی در نهضت امام حسین(ع)» نقدی بر نگاه‌های عاطفی و برخی تحریفات عاشوراست. 📝 در چکیده مقاله می‌خوانیم: «بايد امام حسين (ع) را حسين عزيز بناميم. عنصر عزت آن‌چنان در قيام امام حسين (ع) حضور دارد كه مى‌‌توان آن را به‌عنوان يك ملاك و اصلى کلی در نظر گرفته و گزارش‌‌هاى مورخان درباره اين نهضت را با اين ترازو سنجيد و هر گزارشى را كه كمترين شائبه ذلت در آن باشد مردود شمرد.» این مقاله در سایت ایشان به آدرس (متن شماره 3 مستبین) قابل دسترسی است. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مهدی پیشوایی مورخ و محقق پیش‌کسوت را تسلیت عرض می‌نماییم و از خدای متعال رحمت و مغفرت برای او مسئلت داریم. ضایعه‌ای سنگین برای اهل تاریخ. خداوند او را با انبیاء و اولیاء خود و اهل‌بیت عصمت و طهارت محشور بگرداند. تصویر ایشان با کتاب گزیده مقتل جامع که زیر نظر آن مرحوم نوشته شد و نخستین اثر عاشورائی در این کانال معرفی شد.
سعید حنفی 🚩 سعید بن عبدالله حنفی از شهدای کربلاست که نسبت به دیگر شهیدان اطلاعات بیشتری از او در دست است. وی یکی از پیک‌های کوفیان به مکه جهت رساندن نامه و دعوت از امام حسین(ع) بود. 🔥 همو بود که در شب عاشورا اعلام وفاداری کرد و به پیشوای خود گفت: اگر بدانم که هفتاد بار کشته و دوباره زنده و سوزانده می‌شوم و خاکسترم به باد داده می‌شود، تو را رها نمی‌کنم. 🏹 بنا به نقل مقتل خوارزمی، سعید هنگام نماز ظهر عاشورا برابر امام ایستاد و هدف تیرها قرار گرفت و از امام دفاع می‌کرد تا آنکه جراحت‌هایی برداشت. 🏴 بنا به نقل مقتل ابومخنف در مبارزات پایانی روز عاشورا که دشمن حمله شدیدی را به سوی امام آغاز کرد و به آن‌حضرت نزدیک شد، سعید روبروی امام ایستاد و تیراندازی می‌کرد و دفاع می‌کرد و هدف تیرها قرار گرفت تا آنکه بر زمین افتاد و به شهادت رسید. ☑️ و سَيَعْلَمُ‏ الَّذينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُون‏. (ع) کانال مُستَبین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin واتس‌آپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری: ✅ منبری یا مداح خطاب به امیرمؤمنان می‌گوید هر چه داری از امام حسین(ع) داری! چرا نمی‌فهمند؟! مگر به هر قیمتی باید اشک گرفت؟ حادثه را بیان کنید، با هنرمندی. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار عاشورائی ۱۳ 📌 رنج عرفانی و شور اجتماعی: کارکردهای یاد واقعه عاشورا در جهان امروز این کتاب با نگاهی الهیاتی ـ تمدنی به موضوع عاشورا به قلم دکتر حبیب الله بابائی نوشته شده است. فصل اول آن در باره "رنج از" و "رنج برای" و پیامدهای اجتماعی آن است که در دانشگاه تمپل و در مجله Ecumenical Studeis منتشر شده است. فصل دوم کتاب در مورد "عزت نفس" و "حرمت غیر" در لندن در مجله Journal of Shia Islamic Studies چاپ شده، و مقاله سوم نیز در موضوع "انسجام و هویت اسلامی بعد از عاشورا" در صربستان در مجله Kom انتشار یافته است. 3️⃣ هر سه مقاله به ضمیمه فصل و مقدمه جدیدی توسط خود مولف (حبیب‌الله بابائی) ترجمه و تدوین شده و با مقدمه دکتر لگنهاوزن از سوی انتشارات علمی فرهنگی منتشر شده است. ✂️ برشی از کتاب: «در نگرش فدیه‌ای، فرد متعهد، آن امام یا آن پیامبر کشته‌شده است و مردم در برابر آن رنج و مصیبت و درد و کشته‌شدن تعهدی و مسئولیتی ندارند، در حالی که در نگرش تعهدآورانه از «رنج متعالی»، وجود مسئولیت و تعهد امام، تعهد امت را زائل نمی‌کند. هر میزان امام تعهد بیشتری پیدا می‌کند، امت نیز به همان اندازه متعهد می‌شود. عدم تعادل و توازن بین تعهد امام و تعهد امت موجب شکاف بین امت و امام و جدایی امت از امام و انحراف و گمراهی امت از مسیر امام می‌گردد.» ◀️ معرفی تفصیلی‌تر این کتاب را در این آدرس ( متن شماره ۴ مستبین) مطالعه کنید. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin