eitaa logo
تلاوت
305 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.5هزار ویدیو
126 فایل
﷽ تلاوت و ختم قرآن کریم ———————- ⏰ #قرار_روزانه ✨ دو صفحه از مصحف شریف + ترجمه خواندنی 🎧 صوت صفحه استاد پرهیزگار و منشاوی 📖 تفسیر صوتی آیات تلاوت شده 🎞️ کلیپ یا ... مرتبط با آیات 📲 در ثواب تبلیغ معارف قرآن سهیم باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره نساء آیه [ ۶۵ ].mp3
2.35M
نکات: میان زبیربن عوام - از مهاجرین - و یکى از انصار، بر سر آبیارى نخلستان نزاع شد. پیامبر قضاوت کرد که چون قسمت بالاى باغ، از زبیر است، اوّل او آبیارى کند. مرد انصارى از قضاوت پیامبر ناراحت شد و گفت چون زبیر، پسر عمه توست، به نفع او داورى کردى! رنگ پیامبر پرید و این آیه نازل شد. عجبا که خودشان رسول‌اللّه را به داورى پذیرفته‌اند، ولى سرباز مى‌زنند! امام صادق‌علیه السلام فرمود: اگر کسانى اهل نماز و حج و زکات باشند، ولى نسبت به کارهاى پیامبرصلى الله علیه وآله سوءظن داشته باشند، در حقیقت مؤمن نیستند. سپس این آیه را تلاوت فرمودند. [322] 322) تفسیر نورالثقلین ؛ کافى، ج‌1، ص‌390. ═❖•° 𑁍 °•❖═ پیام ها: 1- نشانه‌هاى ایمان راستین سه چیز است: الف: به جاى طاغوت، داورى را نزد پیامبر بردن. «یحکموک» ب: نسبت به قضاوت پیامبر، سوءظن نداشتن. «لایجدوا فى انفسهم حرجاً» ج: فرمان پیامبر را با دلگرمى پذیرفتن و تسلیم بودن. «و یسلّموا تسلیما» 2- اسلام، علاوه بر تسلیم ظاهرى، به ابعاد روحى و تسلیم قلبى توجّه کامل دارد. «لا یجدوا فى انفسهم حرجاً» 3- قضاوت، از شؤون رسالت و ولایت است. «ممّا قَضیت» 4- وجوب تسلیم در برابر قضاوت پیامبر، نشان عصمت اوست. «یُسلّموا تسلیماً»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄═⊹❁❈【 ۰۸۸ 】 ❈❁⊹═┄ ╔═══════════════════
أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ مَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَ يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا 
۰۶۝ کسانی که به‌خیال خامِ خود به قرآن و کتاب‌های آسمانیِ قبل از تو ایمان آورده‌اند، مگر ندیدی که برای داوری در حل اختلافاتشان می‌خواهند به طاغوت مراجعه کنند؟! با آنکه دستور مؤکّد به آن‌ها داده شد که از رفتن پیش طاغوت خودداری کنند. بله، شیطان می‌خواهد آن‌ها را در گرداب بی‌پایان گمراهی بیندازد!
وَ إِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودًا 
۱۶۝ وقتی به آن‌ها بگویی: «برای داوری در حل اختلافات خودتان به‌سمت قرآن و پیامبر بیایید»، منافق‌ها را می‌بینی که از پذیرش دعوتت به‌شدت خودداری می‌کنند!
فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَ تَوْفِيقًا 
۲۶۝ وقتی در نتیجۀ رفتن پیش طاغوت به دردسر می‌افتند و برای توجیه این کارِ زشتشان پیشت می‌آیند، دیگر با چه رویی به خدا قسم می‌خورند که: «جز خیرخواهی و سازش بین دو طرف دعوا، منظوری نداشته‌ایم»؟!
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ عِظْهُمْ وَ قُلْ لَهُمْ فِي أَنْفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا 
۳۶۝ خدا که می‌داند در دلشان چه می‌گذرد! پس، از آن‌ها کناره بگیر؛ ولی پندشان بده و وقتی تنهایند، با حرف‌هایی شفاف راهنمایی‌شان کن.
وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا 
۴۶۝ هر پیامبری فرستادیم، بدون استثنا، واجب بود که به‌فرمان خدا اطاعتش کنند. این منافق‌هایی که با مراجعه به طاغوت به خودشان جفا کردند، اگر به‌جای توجیه کارهایشان، پیشت مى‌آمدند و از خدا آمرزش مى‌خواستند و پیامبر هم برایشان آمرزش می‌خواست، آن‌وقت می‌دیدند که خدا توبه‌پذیری مهربان است.
فَلَا وَ رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا 
۵۶۝ نه، به خدا قسم! آن‌ها ایمانِ واقعی نمی‌آورند؛ مگر آنکه در دعواهایشان فقط تو را به‌داوری انتخاب کنند و تازه، از رأیی که می‌دهی، در دل احساس ناراحتی نکنند و در عمل هم، دربست تسلیمِ حکم تو باشند. ╚═══════════════════ ‍‌‎‎‍‌‌ 🔍 ترجمه برخی لغات؛ 💡 ═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════ | | 🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت | 🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم@Nafaahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
089 🎧 تلاوت | 🎙️ تفسیر | 📖 ترجمه ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ﷽ ؛ ✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج عجّل الله تعالی فرجه و علیه السلام و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنه‌ای مدّظله العالی ═════❖•°🌸 °•❖════ ✨ @Nafaahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
089_Page.MP3
1.05M
🔊 تلاوت + ترجمه ✨ | سوره 📖 صفحه هشتاد و نه 👤 قاری: استاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره نساء آیه [ ۶۶ ].mp3
3.33M
نکات: این آیه اشاره دارد به تکلیف‌هاى سختى که براى امّت‌هاى پیشین بوده است، مثلاً خداوند به کیفر گوساله‌پرستى بنى‌اسرائیل، فرمان داد یکدیگر را بکشند. چون براى گناهى بزرگ مثل بت پرستى، جبرانى عظیم مانند کشتن یکدیگر و بیرون رفتن از شهر و دیار خود لازم بود. پیام ها: 1- مؤمنان باید خود را بسنجند، که اگر فرمان سختى صادر شد، در برابر آن چگونه خواهند بود؟ «و لو انّا کتبنا علیهم» 2- هنگام امتحان، افراد کمترى از عهده‌ى انجام تکلیف و اثبات ادعا برمى‌آیند. «ما فعلوه الا قلیل» 3- فرمان کفرِ به طاغوت و رجوع به پیامبر و تسلیم قضاوت‌هاى او بودن، موعظه و خیرخواهى الهى است. «ما یوعظون به لکان خیراً لهم» 4- خیر و سعادت در گرو عمل است «فعلوا - خیراً» 5 - احکام الهى (اوامر و نواهى) مواعظ خداوند است. «فعلوا ما یوعظون به» 6- هرچه در راه خدا گام برداریم، ثبات قدم و ایمان بیشتر مى‌شود. «فعلوا...اشدّ تثبیتاً» 7- عمل، در نفس و روح اثر دارد. عمل به احکام، سبب پایدارى ایمان است.«فعلوا... اشدّ تثبیتاً» 8 - تکالیف الهى هرچند به ظاهر ناخوشایند و سخت باشد، ولى به خیر و صلاح انسان است. «و لو انّهم فعلوا... لکان خیراً لهم»
سوره نساء آیه [ ۶۷-۷۰ ].mp3
3.11M
پیام ها: 1- رسیدن به خیر، ثبات قدم، اجر بزرگ و رهیابى به راه مستقیم، در سایه‌ى عمل به مواعظ و پشتکار انسان است. «فعلوا... خیراً - تثبیتاً - اجراً - مستقیماً» 2- گام نهادن در راه خیر، سبب رسیدن به خیر بالاتر و بیشتر مى‌شود. «فعلوا - اشدّ تثبیتاً - اجراً عظیماً - صراطاً مستقیماً» نکات: در سوره‌ى حمد در کنار صراط مستقیم، گروه «انعمت علیهم» آمده بود، و این بار دوّم است که در کنار آیه‌ى صراط مستقیم، گروه «انعم‌اللّه علیهم» مطرح است. گویا غیر از انبیا و شهدا و صدّیقان و صالحان، دیگران بیراهه مى‌روند و راه مسقیم، منحصراً راه یکى از این چهار گروه است. در روایات، بهترین نمونه‌ى صدّیقان، امامان معصوم‌علیهم السلام، و حضرت صدیقه فاطمه‌ى زهراعلیها السلام معرّفى شده است. مراد از «شهدا» هم، یا کشتگان میدان جهادند، یا گواهان اعمال در قیامت. همنشینى با انبیا در دنیا براى همه‌ى پیروان واقعى امکان ندارد، بنابراین مراد آیه همنشینى در آخرت است. پیام ها 1- قرار گرفتن در راه انبیا و شهدا و داشتن رفقاى خوب، جز با اطاعت از فرمان خدا و رسول به دست نمى‌آید. «و من یطع‌اللّه و الرسول، فاولئک ...» 2- رفیق خوب، انبیا، شهدا، صدّیقان و صالحانند. رفقاى دنیایى را هم باید با همین خصلتها گزینش کرد. «حَسُن اولئک رفیقاً» 3- اطاعت از رسول، پرتوى از اطاعت خدا و در طول آن است، پس با توحید، منافاتى ندارد. «من یطع اللّه و الرسول» 4- پاداش اطاعت از پیامبر، همجوارى با همه‌ى انبیاست. چون همه یک نورند و یک هدف دارند و اطاعت از یکى، همراه شدن با همه است. «من یطع اللَّه و الرسول... مع... النّبیین» مطالعه بیشتر ...
سوره نساء آیه [ ۷۱ ].mp3
1.88M
ادامه پیام ها : 5 - آگاه بودن خدا، بهترین عامل تشویق براى انجام وظیفه است. «باللّه‌علیماً» 6- مقام نبوّت از مقام صدّیقین و شهدا و صالحین بالاتر است (چون نام انبیا قبل از آنها برده شده است) «من النّبیین و الصدّیقین...» 🔊 نکات : در آیه‌ى پیش، اطاعت از خدا و رهبرى معصوم و حاکمیّت پیامبر، و در این آیه، ضرورت هوشیارى و آمادگى رزمى براى امّت اسلامى و رهبرى حقّ مطرح است. 💡 «حِذْر»، به معناى بیدارى، آماده باش و وسیله دفاع است. 💡 «ثُبات»، جمع «ثُبه»، به دسته‌هاى پراکنده (شامل گروه‌هاى پارتیزانى که دشمن را گیج و تمرکز فکرى او را سلب مى‌کند) مى‌گویند. مسلمانان باید مرزهاى کشور خود را حفظ کنند. عمل به این آیه، رمز عزّت و غفلت از آن، رمز سقوط و شکست مسلمانان مى‌باشد. 📢 پیام ها: 1- مسلمانان باید در هر حال آماده و بیدار باشند، و از طرحها، نفرات، نوع اسلحه، روحیّه، همکارى داخلى و خارجى دشمنان آگاه باشند و متناسب با آنها طرح بریزند و عمل کنند. «یا ایها الّذین آمنوا خذوا حذرکم» 2- آمادگى رزمى در سایه‌ى ایمان ارزش دارد. «یاایّها الّذین آمنوا خذوا حذرکم» 3- مسلمانان باید بسیج شوند. «انفروا جمیعاً» 4- مسلمانان باید از تاکتیک‌هاى مختلف، براى مقابله با دشمن استفاده کنند. «ثبات او انفروا جمیعاً» 5 - شیوه بسیج و مبارزه را خودتان تعیین کنید. «ثبات او انفروا جمیعاً»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄═⊹❁❈【 ۰۸۹ 】 ❈❁⊹═┄ ╔═══════════════════
وَ لَوْ أَنَّا كَتَبْنَا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِنْ دِيَارِكُمْ مَا فَعَلُوهُ إِلَّا قَلِيلٌ مِنْهُمْ ۖ وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا مَا يُوعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ وَ أَشَدَّ تَثْبِيتًا
۶۶۝ این که، دین آسانی است. اگر بر آن‌ها واجب کرده بودیم که: «همدیگر را بکُشید یا ترکِ وطن کنید» باز هم جز عدۀ کمی از آن‌ها اطاعت نمی‌کردند. اگر به پندهایی که به آن‌ها می‌دهند، عمل می‌کردند، برایشان بهتر بود و در تثبیت ایمانشان، مؤثرتر.
وَ إِذًا لَآتَيْنَاهُمْ مِنْ لَدُنَّا أَجْرًا عَظِيمًا
۷۶۝ درآن‌صورت، پاداشی بزرگ از طرف خودمان به آنان می‌بخشیدیم.
وَ لَهَدَيْنَاهُمْ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا
۸۶۝ و آنان را به راه درست زندگی می‌بردیم.
وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ ۚ وَ حَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا
۹۶۝ آنانی که در همه‌حال از خدا و پیامبر اطاعت کنند، هم‌مسیر با افرادی‌اند که خدا به آنان نعمت ویژه داده است؛ یعنی با پیامبران و آدم‌های باصداقت و شاهدان اعمال و شایستگان. آنان خوب رفقایی در مسیر رشدند!
ذَٰلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ ۚ وَ كَفَىٰ بِاللَّهِ عَلِيمًا
۰۷۝ این‌‌همه لطف از طرف خداست و همین بس که خدا احوال بندگانش را می‌داند.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانْفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِيعًا 
۱۷۝ ‌مسلمانان! آمادگی و هوشیاریِ خود را در برابر دشمن حفظ کنید و با توجه به اوضاع، گروه‌گروه یا همگی دسته‌جمعی به جبهه‌ها بروید.
وَ إِنَّ مِنْكُمْ لَمَنْ لَيُبَطِّئَنَّ فَإِنْ أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ إِذْ لَمْ أَكُنْ مَعَهُمْ شَهِيدًا
۲۷۝ البته بین شما کسانی پیدا می‌شوند که در رفتن به جبهه کوتاهی می‌کنند. آن‌وقت اگر شکست بخورید و تلفاتی بر شما وارد شود، ذوق‌زده می‌گویند: «خدا به ما رحم کرد که همراهشان نبودیم!»
وَ لَئِنْ أَصَابَكُمْ فَضْلٌ مِنَ اللَّهِ لَيَقُولَنَّ كَأَنْ لَمْ تَكُنْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا 
۳۷۝ اما اگر پیروزی و غنیمتی از طرف خدا نصیبتان شود، درحالی‌که انگارنه‌انگار بین شما و آن‌ها آشنایی و ارتباطی بوده، ماتم‌زده می‌گویند: «ای‌کاش ما هم همراهشان بودیم و سهم فراوانی از غنیمت به‌دست می‌آوردیم!»
فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ ۚ وَ مَنْ يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا 
۴۷۝ کسانی که زندگی پست دنیا را به‌قیمت به‌دست‌آوردن آخرت می‌فروشند، باید در راه خدا بجنگند. به هرکه در راه خدا بجنگد و شهید شود یا پیروز، پاداشی بزرگ هدیه خواهیم داد. ╚═══════════════════ ‍‌‎‎‍‌‌ 🔍 ترجمه برخی لغات؛ 💡 ═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════ | | 🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت | 🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم@Nafaahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
090 🎧 تلاوت | 🎙️ تفسیر | 📖 ترجمه ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ﷽ ؛ ✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج عجّل الله تعالی فرجه و علیه السلام و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنه‌ای مدّظله العالی ═════❖•°🌸 °•❖════ ✨ @Nafaahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20220818-WA0001.mp3
1.13M
🔊 تلاوت + ترجمه ✨ | سوره 📖 صفحه نود 👤 قاری: استاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره نساء آیه [ ۷۵ ].mp3
2.01M
🔊 نکات: آیه درباره‌ى مسلمانانى است که تحت فشار و شکنجه‌ى مردم مکّه قرار داشتند و از کسانى که جهاد در راه آزادى آنان را رها کرده‌اند، نکوهش مى‌کند. امام باقرعلیه السلام فرمود: مقصود از مستضعفینى که در تحت حکومت ظالمانند، ما هستیم و امام صادق‌علیه السلام در پاسخ به اینکه مستضعفین چه کسانى هستند؟ فرمود: کسانى که نه مؤمن هستند و نه کافر. [323] 323) تفسیر عیّاشى، ج‌1، ص‌257. 📢 پیام ها: 1- مسلمانان باید نسبت به هم، و تعصّب مکتبى داشته باشند و در برابر ناله‌ها و استغاثه‌ها بى تفاوت نباشند. «مالکم....» 2- از اهداف جهاد اسلامى، تلاش براى رهایى مستضعفان از سلطه ستمگران است. «فى سبیل‌اللّه و المستضعفین». 3- مرز نمى‌شناسد، هرجا که مستضعفى باشد، جهاد هست. «والمستضعفین» 4- ارتش اسلام باید به حدى مقتدر باشد که نجات بخش تمام محرومان جهان باشد. «ما لکم لاتقاتلون» 5 - در شیوه‌ى دعوت به جهاد، باید از عواطف مردم کمک گرفت. «المستضعفین... الّذین یقولون ربّنا...» 6- سرپرستى و ولایت بر مسلمانان باید از طرف خدا باشد. «من لدنک ولیّاً»
سوره نساء آیه [ ۷۶ ].mp3
2.8M
🔊 نکات: گرچه نیرنگ‌هاى شیطانىِ کفّار بزرگ است، «و مکروا مکراً کبّارا» [324] و نزدیک است کوهها از مکر کفّار، از جا کنده شود، «و ان کان مکرهم لتزول منه الجبال» [325] ولى در برابر اراده‌ى خداوند، سست و ضعیف است. 324) نوح، 22. 325) ابراهیم، 46. 📢 پیام ها: 1- لازمه‌ى ایمان، جهاد با کفّار است. «الّذین آمنوا یقاتلون» 2- جهاد اسلامى، در راه خدا و براى حفظ دین خداست، نه کشورگشایى یا انتقام‌گیرى. «یقاتلون فى سبیل اللّه» 3- جامعه‌ى الهى و غیر الهى را از نوع درگیرى‌هایشان مى‌توان شناخت. «فى سبیل اللّه، فى سبیل الطاغوت» 4- درگیرى و تضاد همیشه بوده و هست، ولى در چه راهى و براى چه هدفى؟ «فى سبیل اللّه...» 5 - مثلث کفر، طاغوت و شیطان، اتحاد محکمى دارند. «کفروا، الطاغوت، الشیطان» 6- با مقایسه میان دو نوع مبارزه و هدف، به ارزش کار خود پى ببرید و در جنگ بکوشید. «فقاتلوا اولیاء الشیطان» 7- گرچه دشمنان نقشه‌ها دارند، ولى نترسید، که نقشه‌هایشان ضعیف است. «انّ کید الشیطان کان ضعیفاً» 8 - پایان خط طاغوت و راه شیطان، ناکامى است. «انّ کید الشیطان کان ضعیفاً»
سوره نساء آیه [ ۷۷ ].mp3
3.1M
💬 نکات: مسلمانان صدر اسلام در دوران سخت مکّه، از پیامبر اسلام اجازه‌ى جنگ با مشرکان را مى‌خواستند و مى‌گفتند: پیش از اسلام، عزیز بودیم، اینک به خاطر اسلام گرفتار فشاریم، بگذار بجنگیم تا عزّت خود را به دست آوریم. پیامبرصلى الله علیه وآله که آن هنگام مأمور به جنگ نبود، اجازه نمى‌داد، ولى پس از هجرت که فرمان جهاد آمد، جمعى از همان جهاد طلبان، دست به اعتراض و بهانه جویى زدند و کفّار مکّه را بزرگ شمرده و از آنان به شدّت مى‌ترسیدند. 💡 «خَشیة» به ترسى گفته مى‌شود که برخاسته از عظمت و بزرگ دانستن طرف باشد. امام صادق‌علیه السلام فرمود: مراد از «کُفّوا ایدیکم»، «کفّوا السنتکم» است، گویا شعارهاى توخالى مى‌دادند که آیه نازل شد، دست بردارید. [326] امام باقرعلیه السلام یکى از نمونه‌ها را صلح امام حسن‌علیه السلام معرّفى فرمودند که آن صلح از آنچه خورشید بر آن مى‌تابد براى امّت اسلام بهتر بود. [327] آرى، رهبرِ معصوم گاهى مثل امام حسن‌علیه السلام فرمان آتش‌بس مى‌دهد و گاهى مانند امام حسین‌علیه السلام جنگ و را لازم مى‌داند. در روایات متعددى مى‌خوانیم که مراد از أجل قریب که مردم تقاضاى تأخیر جهاد را تا آن زمان دارند، قیام حضرت مهدى‌علیه السلام است. [328] یعنى افرادى مى‌گویند: تا زمان قیام امام زمان‌علیه السلام نباید حکم قتال بیاید. ______________________ 326) تفسیر نورالثقلین ؛ کافى، ج‌2، ص‌114 327) کافى، ج 8، ص 330 328) تفسیر عیّاشى، ج‌1، ص 257
سوره نساء آیه [ ۷۸ ].mp3
2.22M
🔊 نکات: این آیه، هم تشویقى به جهاد و نترسیدن از مرگ در جبهه‌ى درگیرى است و هم پاسخى به فال بد زدنهاى منافقان است، که بجاى بررسى و فهم درست مسائل، تلخى‌ها و شکست‌ها را به گردن پیامبر خدا مى‌اندازند. 📢 پیام ها: 1- با توجّه به قطعى و حتمى بودن ، فرار از جنگ چرا؟ «اینما تکونوا...» 2- بدنام کردن رهبر، از شیوه‌هاى منافقان است. «هذه من عندک» 3- نباید با سلب مسئولیّت از خود، لغزشها را توجیه کرد و گناهان خود را به گردن دیگرى انداخت. «یقولوا هذه من عندک» 4- پیروزى و شکست، مرگ و حیات، تلخى‌ها و شیرینى‌ها همه در مدار مقدرات حکیمانه خداست. «کلّ من عنداللّه» 5 - منشأ همه‌ى حوادث تلخ و شیرین خداست، نه آنچه ثنویّت مى‌گوید و اهریمن و یزدان را مطرح مى‌کند. «کلّ من عنداللّه» 6- منافقان عناد دارند و سخن حقّ را در نمى‌یابند. «لایکادون یفقهون حدیثاً» 7- خداوند را محور همه چیز دانستن (توحید افعالى) نیازمند تفکّر دقیق و عمیق است. «یفقهون» 8 - کسى که و محوریّت خدا را درک نکند، هیچ یک از را درک نمى‌کند. «لایفقهون حدیثاً»