┄═⊹❁❈【 ۰۸۹ 】 ❈❁⊹═┄
╔═══════════════════
وَ لَوْ أَنَّا كَتَبْنَا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِنْ دِيَارِكُمْ مَا فَعَلُوهُ إِلَّا قَلِيلٌ مِنْهُمْ ۖ وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا مَا يُوعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ وَ أَشَدَّ تَثْبِيتًا۶۶ این که، دین آسانی است. اگر بر آنها واجب کرده بودیم که: «همدیگر را بکُشید یا ترکِ وطن کنید» باز هم جز عدۀ کمی از آنها اطاعت نمیکردند. اگر به پندهایی که به آنها میدهند، عمل میکردند، برایشان بهتر بود و در تثبیت ایمانشان، مؤثرتر.
وَ إِذًا لَآتَيْنَاهُمْ مِنْ لَدُنَّا أَجْرًا عَظِيمًا۷۶ درآنصورت، پاداشی بزرگ از طرف خودمان به آنان میبخشیدیم.
وَ لَهَدَيْنَاهُمْ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا۸۶ و آنان را به راه درست زندگی میبردیم.
وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ ۚ وَ حَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا۹۶ آنانی که در همهحال از خدا و پیامبر اطاعت کنند، هممسیر با افرادیاند که خدا به آنان نعمت ویژه داده است؛ یعنی با پیامبران و آدمهای باصداقت و شاهدان اعمال و شایستگان. آنان خوب رفقایی در مسیر رشدند!
ذَٰلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ ۚ وَ كَفَىٰ بِاللَّهِ عَلِيمًا۰۷ اینهمه لطف از طرف خداست و همین بس که خدا احوال بندگانش را میداند.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانْفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِيعًا۱۷ مسلمانان! آمادگی و هوشیاریِ خود را در برابر دشمن حفظ کنید و با توجه به اوضاع، گروهگروه یا همگی دستهجمعی به جبههها بروید.
وَ إِنَّ مِنْكُمْ لَمَنْ لَيُبَطِّئَنَّ فَإِنْ أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ إِذْ لَمْ أَكُنْ مَعَهُمْ شَهِيدًا۲۷ البته بین شما کسانی پیدا میشوند که در رفتن به جبهه کوتاهی میکنند. آنوقت اگر شکست بخورید و تلفاتی بر شما وارد شود، ذوقزده میگویند: «خدا به ما رحم کرد که همراهشان نبودیم!»
وَ لَئِنْ أَصَابَكُمْ فَضْلٌ مِنَ اللَّهِ لَيَقُولَنَّ كَأَنْ لَمْ تَكُنْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا۳۷ اما اگر پیروزی و غنیمتی از طرف خدا نصیبتان شود، درحالیکه انگارنهانگار بین شما و آنها آشنایی و ارتباطی بوده، ماتمزده میگویند: «ایکاش ما هم همراهشان بودیم و سهم فراوانی از غنیمت بهدست میآوردیم!»
فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ ۚ وَ مَنْ يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا۴۷ کسانی که زندگی پست دنیا را بهقیمت بهدستآوردن آخرت میفروشند، باید در راه خدا بجنگند. به هرکه در راه خدا بجنگد و شهید شود یا پیروز، پاداشی بزرگ هدیه خواهیم داد. ╚═══════════════════ 🔍 ترجمه برخی لغات؛ 💡 ═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════ #قرار_روزانه | #تلاوت | #قرآن_کریم 🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت | 🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم ✨ @Nafaahat
#قرآن_کریم 090
🎧 تلاوت | 🎙️ تفسیر | 📖 ترجمه
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
﷽ ؛
✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج #امام_زمان عجّل الله تعالی فرجه و علیه السلام و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنهای مدّظله العالی #صلوات
═════❖•°🌸 °•❖════
✨ @Nafaahat
سوره نساء آیه [ ۷۵ ].mp3
2.01M
🔊 نکات:
آیه دربارهى مسلمانانى است که تحت فشار و شکنجهى مردم مکّه قرار داشتند و از کسانى که جهاد در راه آزادى آنان را رها کردهاند، نکوهش مىکند.
امام باقرعلیه السلام فرمود: مقصود از مستضعفینى که در تحت حکومت ظالمانند، ما هستیم و امام صادقعلیه السلام در پاسخ به اینکه مستضعفین چه کسانى هستند؟ فرمود: کسانى که نه مؤمن هستند و نه کافر. [323]
323) تفسیر عیّاشى، ج1، ص257.
📢 پیام ها:
1- مسلمانان باید نسبت به هم، #غیرت و تعصّب مکتبى داشته باشند و در برابر نالهها و استغاثهها بى تفاوت نباشند. «مالکم....»
2- از اهداف جهاد اسلامى، تلاش براى رهایى مستضعفان از سلطه ستمگران است. «فى سبیلاللّه و المستضعفین».
3- #اسلام مرز نمىشناسد، هرجا که مستضعفى باشد، جهاد هست. «والمستضعفین»
4- ارتش اسلام باید به حدى مقتدر باشد که نجات بخش تمام محرومان جهان باشد. «ما لکم لاتقاتلون»
5 - در شیوهى دعوت به جهاد، باید از عواطف مردم کمک گرفت. «المستضعفین... الّذین یقولون ربّنا...»
6- سرپرستى و ولایت بر مسلمانان باید از طرف خدا باشد. «من لدنک ولیّاً»
سوره نساء آیه [ ۷۶ ].mp3
2.8M
🔊 نکات:
گرچه نیرنگهاى شیطانىِ کفّار بزرگ است، «و مکروا مکراً کبّارا» [324] و نزدیک است کوهها از مکر کفّار، از جا کنده شود، «و ان کان مکرهم لتزول منه الجبال» [325] ولى در برابر ارادهى خداوند، سست و ضعیف است.
324) نوح، 22.
325) ابراهیم، 46.
📢 پیام ها:
1- لازمهى ایمان، جهاد با کفّار است. «الّذین آمنوا یقاتلون»
2- جهاد اسلامى، در راه خدا و براى حفظ دین خداست، نه کشورگشایى یا انتقامگیرى. «یقاتلون فى سبیل اللّه»
3- جامعهى الهى و غیر الهى را از نوع درگیرىهایشان مىتوان شناخت. «فى سبیل اللّه، فى سبیل الطاغوت»
4- درگیرى و تضاد همیشه بوده و هست، ولى در چه راهى و براى چه هدفى؟ «فى سبیل اللّه...»
5 - مثلث کفر، طاغوت و شیطان، اتحاد محکمى دارند. «کفروا، الطاغوت، الشیطان»
6- با مقایسه میان دو نوع مبارزه و هدف، به ارزش کار خود پى ببرید و در جنگ بکوشید. «فقاتلوا اولیاء الشیطان»
7- گرچه دشمنان نقشهها دارند، ولى نترسید، که نقشههایشان ضعیف است. «انّ کید الشیطان کان ضعیفاً»
8 - پایان خط طاغوت و راه شیطان، ناکامى است. «انّ کید الشیطان کان ضعیفاً»
#تفسیر
#لبیک_یا_خامنه_ای
#پایان_مماشات
سوره نساء آیه [ ۷۷ ].mp3
3.1M
💬 نکات:
مسلمانان صدر اسلام در دوران سخت مکّه، از پیامبر اسلام اجازهى جنگ با مشرکان را مىخواستند و مىگفتند: پیش از اسلام، عزیز بودیم، اینک به خاطر اسلام گرفتار فشاریم، بگذار بجنگیم تا عزّت خود را به دست آوریم. پیامبرصلى الله علیه وآله که آن هنگام مأمور به جنگ نبود، اجازه نمىداد، ولى پس از هجرت که فرمان جهاد آمد، جمعى از همان جهاد طلبان، دست به اعتراض و بهانه جویى زدند و کفّار مکّه را بزرگ شمرده و از آنان به شدّت مىترسیدند.
💡 «خَشیة» به ترسى گفته مىشود که برخاسته از عظمت و بزرگ دانستن طرف باشد.
امام صادقعلیه السلام فرمود: مراد از «کُفّوا ایدیکم»، «کفّوا السنتکم» است، گویا شعارهاى توخالى مىدادند که آیه نازل شد، دست بردارید. [326]
امام باقرعلیه السلام یکى از نمونهها را صلح امام حسنعلیه السلام معرّفى فرمودند که آن صلح از آنچه خورشید بر آن مىتابد براى امّت اسلام بهتر بود. [327]
آرى، رهبرِ معصوم گاهى مثل امام حسنعلیه السلام فرمان آتشبس مىدهد و گاهى مانند امام حسینعلیه السلام جنگ و #شهادت را لازم مىداند.
در روایات متعددى مىخوانیم که مراد از أجل قریب که مردم تقاضاى تأخیر جهاد را تا آن زمان دارند، قیام حضرت مهدىعلیه السلام است. [328] یعنى افرادى مىگویند: تا زمان قیام امام زمانعلیه السلام نباید حکم قتال بیاید.
______________________
326) تفسیر نورالثقلین ؛ کافى، ج2، ص114
327) کافى، ج 8، ص 330
328) تفسیر عیّاشى، ج1، ص 257
سوره نساء آیه [ ۷۸ ].mp3
2.22M
🔊 نکات:
این آیه، هم تشویقى به جهاد و نترسیدن از مرگ در جبههى درگیرى است و هم پاسخى به فال بد زدنهاى منافقان است، که بجاى بررسى و فهم درست مسائل، تلخىها و شکستها را به گردن پیامبر خدا مىاندازند.
📢 پیام ها:
1- با توجّه به قطعى و حتمى بودن #مرگ، فرار از جنگ چرا؟ «اینما تکونوا...»
2- بدنام کردن رهبر، از شیوههاى منافقان است. «هذه من عندک»
3- نباید با سلب مسئولیّت از خود، لغزشها را توجیه کرد و گناهان خود را به گردن دیگرى انداخت. «یقولوا هذه من عندک»
4- پیروزى و شکست، مرگ و حیات، تلخىها و شیرینىها همه در مدار مقدرات حکیمانه خداست. «کلّ من عنداللّه»
5 - منشأ همهى حوادث تلخ و شیرین خداست، نه آنچه ثنویّت مىگوید و اهریمن و یزدان را مطرح مىکند. «کلّ من عنداللّه»
6- منافقان عناد دارند و سخن حقّ را در نمىیابند. «لایکادون یفقهون حدیثاً»
7- خداوند را محور همه چیز دانستن (توحید افعالى) نیازمند تفکّر دقیق و عمیق است. «یفقهون»
8 - کسى که #توحید و محوریّت خدا را درک نکند، هیچ یک از #معارف را درک نمىکند. «لایفقهون حدیثاً»
سوره نساء آیه [ ۷۹ ].mp3
2.78M
نکات:
در بینش الهى، همه چیز مخلوق خداست «اللّه خالق کلّ شىء» [329] و خداوند، همه چیز را نیک آفریده است. «احسن کلّ شىء خلقه» [330] آنچه به خداوند مربوط است، آفرینش است که از حُسن جدا نیست و ناگوارىها و گرفتارىهاى ما؛
اوّلاً فقدان آن کمالات است که مخلوق خدا نیست.
ثانیاً آنچه سبب محرومیّت از خیرات الهى است، کردار فرد یا جامعه است.
به تعبیر یکى از علما، زمین که به دور خورشید مىگردد، همواره قسمتى که رو به خورشید است، روشن است و اگر طرف دیگر تاریک است، چون پشت به خورشید کرده وگرنه خورشید، همواره نور مىدهد؛ بنابراین مىتوان به زمین گفت: اى زمین هر کجاى تو روشن است از خورشید است و هر کجاى تو تاریک است از خودت مىباشد. در این آیه نیز به انسان خطاب شده که هر نیکى به تو رسد از خداست و هر بدى به تو رسد از خودت است.
با آن همه ستایش قرآن از رسول اللّهصلى الله علیه وآله، باید گفت: مراد از «من نفسک» نفس انسان است، نه شخص پیامبر. واللّه العالم
در آیه قبل خواندیم که خوبىها و بدىها همه از نزد خداست و در این آیه مىخوانیم: تنها خوبىها از اوست و بدىها از انسان است و این به خاطر آن است که بدىها از آن جهت که از انسان صادر مىشود به انسان نسبت داده شده و از آن جهت که خود انسان و اراده او در تحت سیطره الهى است، به خدا نسبت داده مىشود. چنانکه اگر کارمند دولت خلاف کند، این خلاف هم به خود کارمند نسبت داده مىشود، و هم به دلیل آنکه او کارمند دولت است، به دولت نسبت داده مىشود.