#قرآن_کریم 089
🎧 تلاوت | 🎙️ تفسیر | 📖 ترجمه
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
﷽ ؛
✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج #امام_زمان عجّل الله تعالی فرجه و علیه السلام و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنهای مدّظله العالی #صلوات
═════❖•°🌸 °•❖════
✨ @Nafaahat
سوره نساء آیه [ ۶۶ ].mp3
3.33M
نکات:
این آیه اشاره دارد به تکلیفهاى سختى که براى امّتهاى پیشین بوده است، مثلاً خداوند به کیفر گوسالهپرستى بنىاسرائیل، فرمان داد یکدیگر را بکشند. چون براى گناهى بزرگ مثل بت پرستى، جبرانى عظیم مانند کشتن یکدیگر و بیرون رفتن از شهر و دیار خود لازم بود.
پیام ها:
1- مؤمنان باید خود را بسنجند، که اگر فرمان سختى صادر شد، در برابر آن چگونه خواهند بود؟ «و لو انّا کتبنا علیهم»
2- هنگام امتحان، افراد کمترى از عهدهى انجام تکلیف و اثبات ادعا برمىآیند. «ما فعلوه الا قلیل»
3- فرمان کفرِ به طاغوت و رجوع به پیامبر و تسلیم قضاوتهاى او بودن، موعظه و خیرخواهى الهى است. «ما یوعظون به لکان خیراً لهم»
4- خیر و سعادت در گرو عمل است «فعلوا - خیراً»
5 - احکام الهى (اوامر و نواهى) مواعظ خداوند است. «فعلوا ما یوعظون به»
6- هرچه در راه خدا گام برداریم، ثبات قدم و ایمان بیشتر مىشود. «فعلوا...اشدّ تثبیتاً»
7- عمل، در نفس و روح اثر دارد. عمل به احکام، سبب پایدارى ایمان است.«فعلوا... اشدّ تثبیتاً»
8 - تکالیف الهى هرچند به ظاهر ناخوشایند و سخت باشد، ولى به خیر و صلاح انسان است. «و لو انّهم فعلوا... لکان خیراً لهم»
سوره نساء آیه [ ۶۷-۷۰ ].mp3
3.11M
پیام ها:
1- رسیدن به خیر، ثبات قدم، اجر بزرگ و رهیابى به راه مستقیم، در سایهى عمل به مواعظ و پشتکار انسان است. «فعلوا... خیراً - تثبیتاً - اجراً - مستقیماً»
2- گام نهادن در راه خیر، سبب رسیدن به خیر بالاتر و بیشتر مىشود. «فعلوا - اشدّ تثبیتاً - اجراً عظیماً - صراطاً مستقیماً»
نکات:
در سورهى حمد در کنار صراط مستقیم، گروه «انعمت علیهم» آمده بود، و این بار دوّم است که در کنار آیهى صراط مستقیم، گروه «انعماللّه علیهم» مطرح است. گویا غیر از انبیا و شهدا و صدّیقان و صالحان، دیگران بیراهه مىروند و راه مسقیم، منحصراً راه یکى از این چهار گروه است.
در روایات، بهترین نمونهى صدّیقان، امامان معصومعلیهم السلام، و حضرت صدیقه فاطمهى زهراعلیها السلام معرّفى شده است. مراد از «شهدا» هم، یا کشتگان میدان جهادند، یا گواهان اعمال در قیامت.
همنشینى با انبیا در دنیا براى همهى پیروان واقعى امکان ندارد، بنابراین مراد آیه همنشینى در آخرت است.
پیام ها
1- قرار گرفتن در راه انبیا و شهدا و داشتن رفقاى خوب، جز با اطاعت از فرمان خدا و رسول به دست نمىآید. «و من یطعاللّه و الرسول، فاولئک ...»
2- رفیق خوب، انبیا، شهدا، صدّیقان و صالحانند. رفقاى دنیایى را هم باید با همین خصلتها گزینش کرد. «حَسُن اولئک رفیقاً»
3- اطاعت از رسول، پرتوى از اطاعت خدا و در طول آن است، پس با توحید، منافاتى ندارد. «من یطع اللّه و الرسول»
4- پاداش اطاعت از پیامبر، همجوارى با همهى انبیاست. چون همه یک نورند و یک هدف دارند و اطاعت از یکى، همراه شدن با همه است. «من یطع اللَّه و الرسول... مع... النّبیین»
مطالعه بیشتر ...
سوره نساء آیه [ ۷۱ ].mp3
1.88M
ادامه پیام ها :
5 - آگاه بودن خدا، بهترین عامل تشویق براى انجام وظیفه است. «باللّهعلیماً»
6- مقام نبوّت از مقام صدّیقین و شهدا و صالحین بالاتر است (چون نام انبیا قبل از آنها برده شده است) «من النّبیین و الصدّیقین...»
🔊 نکات :
در آیهى پیش، اطاعت از خدا و رهبرى معصوم و حاکمیّت پیامبر، و در این آیه، ضرورت هوشیارى و آمادگى رزمى براى امّت اسلامى و رهبرى حقّ مطرح است.
💡 «حِذْر»، به معناى بیدارى، آماده باش و وسیله دفاع است.
💡 «ثُبات»، جمع «ثُبه»، به دستههاى پراکنده (شامل گروههاى پارتیزانى که دشمن را گیج و تمرکز فکرى او را سلب مىکند) مىگویند.
مسلمانان باید مرزهاى کشور خود را حفظ کنند. عمل به این آیه، رمز عزّت و غفلت از آن، رمز سقوط و شکست مسلمانان مىباشد.
📢 پیام ها:
1- مسلمانان باید در هر حال آماده و بیدار باشند، و از طرحها، نفرات، نوع اسلحه، روحیّه، همکارى داخلى و خارجى دشمنان آگاه باشند و متناسب با آنها طرح بریزند و عمل کنند. «یا ایها الّذین آمنوا خذوا حذرکم»
2- آمادگى رزمى در سایهى ایمان ارزش دارد. «یاایّها الّذین آمنوا خذوا حذرکم»
3- مسلمانان باید بسیج شوند. «انفروا جمیعاً»
4- مسلمانان باید از تاکتیکهاى مختلف، براى مقابله با دشمن استفاده کنند. «ثبات او انفروا جمیعاً»
5 - شیوه بسیج و مبارزه را خودتان تعیین کنید. «ثبات او انفروا جمیعاً»
#امر_به_معروف
#تذکر_لسانی
┄═⊹❁❈【 ۰۸۹ 】 ❈❁⊹═┄
╔═══════════════════
وَ لَوْ أَنَّا كَتَبْنَا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِنْ دِيَارِكُمْ مَا فَعَلُوهُ إِلَّا قَلِيلٌ مِنْهُمْ ۖ وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا مَا يُوعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ وَ أَشَدَّ تَثْبِيتًا۶۶ این که، دین آسانی است. اگر بر آنها واجب کرده بودیم که: «همدیگر را بکُشید یا ترکِ وطن کنید» باز هم جز عدۀ کمی از آنها اطاعت نمیکردند. اگر به پندهایی که به آنها میدهند، عمل میکردند، برایشان بهتر بود و در تثبیت ایمانشان، مؤثرتر.
وَ إِذًا لَآتَيْنَاهُمْ مِنْ لَدُنَّا أَجْرًا عَظِيمًا۷۶ درآنصورت، پاداشی بزرگ از طرف خودمان به آنان میبخشیدیم.
وَ لَهَدَيْنَاهُمْ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا۸۶ و آنان را به راه درست زندگی میبردیم.
وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ ۚ وَ حَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا۹۶ آنانی که در همهحال از خدا و پیامبر اطاعت کنند، هممسیر با افرادیاند که خدا به آنان نعمت ویژه داده است؛ یعنی با پیامبران و آدمهای باصداقت و شاهدان اعمال و شایستگان. آنان خوب رفقایی در مسیر رشدند!
ذَٰلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ ۚ وَ كَفَىٰ بِاللَّهِ عَلِيمًا۰۷ اینهمه لطف از طرف خداست و همین بس که خدا احوال بندگانش را میداند.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانْفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِيعًا۱۷ مسلمانان! آمادگی و هوشیاریِ خود را در برابر دشمن حفظ کنید و با توجه به اوضاع، گروهگروه یا همگی دستهجمعی به جبههها بروید.
وَ إِنَّ مِنْكُمْ لَمَنْ لَيُبَطِّئَنَّ فَإِنْ أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ إِذْ لَمْ أَكُنْ مَعَهُمْ شَهِيدًا۲۷ البته بین شما کسانی پیدا میشوند که در رفتن به جبهه کوتاهی میکنند. آنوقت اگر شکست بخورید و تلفاتی بر شما وارد شود، ذوقزده میگویند: «خدا به ما رحم کرد که همراهشان نبودیم!»
وَ لَئِنْ أَصَابَكُمْ فَضْلٌ مِنَ اللَّهِ لَيَقُولَنَّ كَأَنْ لَمْ تَكُنْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا۳۷ اما اگر پیروزی و غنیمتی از طرف خدا نصیبتان شود، درحالیکه انگارنهانگار بین شما و آنها آشنایی و ارتباطی بوده، ماتمزده میگویند: «ایکاش ما هم همراهشان بودیم و سهم فراوانی از غنیمت بهدست میآوردیم!»
فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ ۚ وَ مَنْ يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا۴۷ کسانی که زندگی پست دنیا را بهقیمت بهدستآوردن آخرت میفروشند، باید در راه خدا بجنگند. به هرکه در راه خدا بجنگد و شهید شود یا پیروز، پاداشی بزرگ هدیه خواهیم داد. ╚═══════════════════ 🔍 ترجمه برخی لغات؛ 💡 ═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════ #قرار_روزانه | #تلاوت | #قرآن_کریم 🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت | 🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم ✨ @Nafaahat
#قرآن_کریم 090
🎧 تلاوت | 🎙️ تفسیر | 📖 ترجمه
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
﷽ ؛
✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج #امام_زمان عجّل الله تعالی فرجه و علیه السلام و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنهای مدّظله العالی #صلوات
═════❖•°🌸 °•❖════
✨ @Nafaahat
سوره نساء آیه [ ۷۵ ].mp3
2.01M
🔊 نکات:
آیه دربارهى مسلمانانى است که تحت فشار و شکنجهى مردم مکّه قرار داشتند و از کسانى که جهاد در راه آزادى آنان را رها کردهاند، نکوهش مىکند.
امام باقرعلیه السلام فرمود: مقصود از مستضعفینى که در تحت حکومت ظالمانند، ما هستیم و امام صادقعلیه السلام در پاسخ به اینکه مستضعفین چه کسانى هستند؟ فرمود: کسانى که نه مؤمن هستند و نه کافر. [323]
323) تفسیر عیّاشى، ج1، ص257.
📢 پیام ها:
1- مسلمانان باید نسبت به هم، #غیرت و تعصّب مکتبى داشته باشند و در برابر نالهها و استغاثهها بى تفاوت نباشند. «مالکم....»
2- از اهداف جهاد اسلامى، تلاش براى رهایى مستضعفان از سلطه ستمگران است. «فى سبیلاللّه و المستضعفین».
3- #اسلام مرز نمىشناسد، هرجا که مستضعفى باشد، جهاد هست. «والمستضعفین»
4- ارتش اسلام باید به حدى مقتدر باشد که نجات بخش تمام محرومان جهان باشد. «ما لکم لاتقاتلون»
5 - در شیوهى دعوت به جهاد، باید از عواطف مردم کمک گرفت. «المستضعفین... الّذین یقولون ربّنا...»
6- سرپرستى و ولایت بر مسلمانان باید از طرف خدا باشد. «من لدنک ولیّاً»
سوره نساء آیه [ ۷۶ ].mp3
2.8M
🔊 نکات:
گرچه نیرنگهاى شیطانىِ کفّار بزرگ است، «و مکروا مکراً کبّارا» [324] و نزدیک است کوهها از مکر کفّار، از جا کنده شود، «و ان کان مکرهم لتزول منه الجبال» [325] ولى در برابر ارادهى خداوند، سست و ضعیف است.
324) نوح، 22.
325) ابراهیم، 46.
📢 پیام ها:
1- لازمهى ایمان، جهاد با کفّار است. «الّذین آمنوا یقاتلون»
2- جهاد اسلامى، در راه خدا و براى حفظ دین خداست، نه کشورگشایى یا انتقامگیرى. «یقاتلون فى سبیل اللّه»
3- جامعهى الهى و غیر الهى را از نوع درگیرىهایشان مىتوان شناخت. «فى سبیل اللّه، فى سبیل الطاغوت»
4- درگیرى و تضاد همیشه بوده و هست، ولى در چه راهى و براى چه هدفى؟ «فى سبیل اللّه...»
5 - مثلث کفر، طاغوت و شیطان، اتحاد محکمى دارند. «کفروا، الطاغوت، الشیطان»
6- با مقایسه میان دو نوع مبارزه و هدف، به ارزش کار خود پى ببرید و در جنگ بکوشید. «فقاتلوا اولیاء الشیطان»
7- گرچه دشمنان نقشهها دارند، ولى نترسید، که نقشههایشان ضعیف است. «انّ کید الشیطان کان ضعیفاً»
8 - پایان خط طاغوت و راه شیطان، ناکامى است. «انّ کید الشیطان کان ضعیفاً»
#تفسیر
#لبیک_یا_خامنه_ای
#پایان_مماشات
سوره نساء آیه [ ۷۷ ].mp3
3.1M
💬 نکات:
مسلمانان صدر اسلام در دوران سخت مکّه، از پیامبر اسلام اجازهى جنگ با مشرکان را مىخواستند و مىگفتند: پیش از اسلام، عزیز بودیم، اینک به خاطر اسلام گرفتار فشاریم، بگذار بجنگیم تا عزّت خود را به دست آوریم. پیامبرصلى الله علیه وآله که آن هنگام مأمور به جنگ نبود، اجازه نمىداد، ولى پس از هجرت که فرمان جهاد آمد، جمعى از همان جهاد طلبان، دست به اعتراض و بهانه جویى زدند و کفّار مکّه را بزرگ شمرده و از آنان به شدّت مىترسیدند.
💡 «خَشیة» به ترسى گفته مىشود که برخاسته از عظمت و بزرگ دانستن طرف باشد.
امام صادقعلیه السلام فرمود: مراد از «کُفّوا ایدیکم»، «کفّوا السنتکم» است، گویا شعارهاى توخالى مىدادند که آیه نازل شد، دست بردارید. [326]
امام باقرعلیه السلام یکى از نمونهها را صلح امام حسنعلیه السلام معرّفى فرمودند که آن صلح از آنچه خورشید بر آن مىتابد براى امّت اسلام بهتر بود. [327]
آرى، رهبرِ معصوم گاهى مثل امام حسنعلیه السلام فرمان آتشبس مىدهد و گاهى مانند امام حسینعلیه السلام جنگ و #شهادت را لازم مىداند.
در روایات متعددى مىخوانیم که مراد از أجل قریب که مردم تقاضاى تأخیر جهاد را تا آن زمان دارند، قیام حضرت مهدىعلیه السلام است. [328] یعنى افرادى مىگویند: تا زمان قیام امام زمانعلیه السلام نباید حکم قتال بیاید.
______________________
326) تفسیر نورالثقلین ؛ کافى، ج2، ص114
327) کافى، ج 8، ص 330
328) تفسیر عیّاشى، ج1، ص 257
سوره نساء آیه [ ۷۸ ].mp3
2.22M
🔊 نکات:
این آیه، هم تشویقى به جهاد و نترسیدن از مرگ در جبههى درگیرى است و هم پاسخى به فال بد زدنهاى منافقان است، که بجاى بررسى و فهم درست مسائل، تلخىها و شکستها را به گردن پیامبر خدا مىاندازند.
📢 پیام ها:
1- با توجّه به قطعى و حتمى بودن #مرگ، فرار از جنگ چرا؟ «اینما تکونوا...»
2- بدنام کردن رهبر، از شیوههاى منافقان است. «هذه من عندک»
3- نباید با سلب مسئولیّت از خود، لغزشها را توجیه کرد و گناهان خود را به گردن دیگرى انداخت. «یقولوا هذه من عندک»
4- پیروزى و شکست، مرگ و حیات، تلخىها و شیرینىها همه در مدار مقدرات حکیمانه خداست. «کلّ من عنداللّه»
5 - منشأ همهى حوادث تلخ و شیرین خداست، نه آنچه ثنویّت مىگوید و اهریمن و یزدان را مطرح مىکند. «کلّ من عنداللّه»
6- منافقان عناد دارند و سخن حقّ را در نمىیابند. «لایکادون یفقهون حدیثاً»
7- خداوند را محور همه چیز دانستن (توحید افعالى) نیازمند تفکّر دقیق و عمیق است. «یفقهون»
8 - کسى که #توحید و محوریّت خدا را درک نکند، هیچ یک از #معارف را درک نمىکند. «لایفقهون حدیثاً»
سوره نساء آیه [ ۷۹ ].mp3
2.78M
نکات:
در بینش الهى، همه چیز مخلوق خداست «اللّه خالق کلّ شىء» [329] و خداوند، همه چیز را نیک آفریده است. «احسن کلّ شىء خلقه» [330] آنچه به خداوند مربوط است، آفرینش است که از حُسن جدا نیست و ناگوارىها و گرفتارىهاى ما؛
اوّلاً فقدان آن کمالات است که مخلوق خدا نیست.
ثانیاً آنچه سبب محرومیّت از خیرات الهى است، کردار فرد یا جامعه است.
به تعبیر یکى از علما، زمین که به دور خورشید مىگردد، همواره قسمتى که رو به خورشید است، روشن است و اگر طرف دیگر تاریک است، چون پشت به خورشید کرده وگرنه خورشید، همواره نور مىدهد؛ بنابراین مىتوان به زمین گفت: اى زمین هر کجاى تو روشن است از خورشید است و هر کجاى تو تاریک است از خودت مىباشد. در این آیه نیز به انسان خطاب شده که هر نیکى به تو رسد از خداست و هر بدى به تو رسد از خودت است.
با آن همه ستایش قرآن از رسول اللّهصلى الله علیه وآله، باید گفت: مراد از «من نفسک» نفس انسان است، نه شخص پیامبر. واللّه العالم
در آیه قبل خواندیم که خوبىها و بدىها همه از نزد خداست و در این آیه مىخوانیم: تنها خوبىها از اوست و بدىها از انسان است و این به خاطر آن است که بدىها از آن جهت که از انسان صادر مىشود به انسان نسبت داده شده و از آن جهت که خود انسان و اراده او در تحت سیطره الهى است، به خدا نسبت داده مىشود. چنانکه اگر کارمند دولت خلاف کند، این خلاف هم به خود کارمند نسبت داده مىشود، و هم به دلیل آنکه او کارمند دولت است، به دولت نسبت داده مىشود.
┄═⊹❁❈【 ۰۹۰ 】 ❈❁⊹═┄
╔═══════════════════
وَ مَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَ اجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا۵۷ چهتان شده که در راه خدا و نجات مردان و زنان و کودکان مستضعفی که زیر سلطۀ دشمناند، نمىجنگید؟! آن مستضعفان همیشه از خدا خواستهاند: «خدایا، ما را از این شهرى که مردمش ستمکارند، بیرون ببر و از طرف خودت، بله از طرف خودت یار و یاورى براى ما قرار بده.»
الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ ۖ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا۶۷ کسانی که ایمان واقعی دارند، در راه خدا میجنگند و کسانی که بیدیناند، در راه طاغوت میجنگند. با یاران شیطان بجنگید که پیروزی از آنِ شماست؛ چونکه نقشۀ شیطان نقشبرآب است.
أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَ آتُوا الزَّكَاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً ۚ وَ قَالُوا رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلَا أَخَّرْتَنَا إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ ۗ قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَىٰ وَ لَا تُظْلَمُونَ فَتِيلًا۷۷ به کسانی که قبل از آمدن دستور جهاد، خواهان جنگ با ستمکارها بودند، گفته شد: «فعلاً دست نگه دارید و نماز را درست بخوانید و صدقه بدهید.» همینکه دستور جنگ صادر شد، مگر ندیدی گروهی از آنها همانقدر از دشمن ترسیدند که باید از خدا ترسید و حتی بیشتر! تازه، اعتراض هم کردند: «خدایا، چرا جنگ را بر ما واجب کردی؟! چرا این چندروزۀ دنیا را به ما مهلت ندادی؟!» بگو: «خوشیهای زندگی دنیا ناچیز و زودگذر است؛ درحالیکه سرخوشیهای آخرت برای خودمراقبان بهتر است. در آنجا سرِ مویی هم به شما ستم نمیشود.
أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ ۗ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِنْدِكَ ۚ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ فَمَالِ هَٰؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا۹۷ هرکجا باشید، اگرچه در ساختمانهای بلند و محکم، مرگ سراغتان میآید!» هر زمان خوشی و نعمتی نصیبشان میشود، میگویند: «این از طرف خداست» و اگر سختی و بلایی دامنگیرشان میشود، میگویند: «این از پاقدمِ نحس توست!» بگو: «همهاش از طرف خداست.» این جماعت چهشان شده که اینقدر دیر یک مطلب را میفهمند؟! مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ وَ مَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ ۚ وَ أَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا ۚ وَ كَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا ۹۷ هر خوشیو نعمتی شامل حالت میشود، سببسازَش خداست؛ ولی هر حادثۀ تلخی برایت پیش بیاید، سببسازش خودت هستی.* تو را برای مردم به پیامبری فرستادیم و همین بس که خدا گواه باشد. ╚═══════════════════ 🔍 ترجمه برخی لغات؛ 💡 ═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════ #قرار_روزانه | #تلاوت | #قرآن_کریم 🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت | 🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم ✨ @Nafaahat
تلاوت
💬 نکات: مسلمانان صدر اسلام در دوران سخت مکّه، از پیامبر اسلام اجازهى جنگ با مشرکان را مىخواستند و
📢 پیام ها:
1- توجّه به تاریخ، سازنده است. «أ لم تر...»
2- در آغاز هر انقلابى، تحمل مشکلات و سعهى صدر لازم است. «کفوا ایدیکم»
3- باید احساسات زودرس و شعارهاى توخالى را کنترل کرد. «کفوا ایدیکم»
4- دستورهاى خداوند، طبق مصالح واقعى است، نه تقاضاى مردم. «کُفّوا ایدیکم» (با توجّه به شأن نزول)
5 - همیشه و همه جا شمشیر کارساز نیست. در شرایط بحرانى و عدم آمادگى، نباید بهانه به دشمن قوى پنجه داد. «کُفّوا ایدیکم»
6- از رسول خدا و فرمان خدا جلو نیفتید و در امور دینى، اظهار سلیقهى شخصى نکنید. «کفّوا ایدیکم»
7- با #نماز که یاد خداست، آرامش درونى کسب کنید و با زکات، خلأهاى اقتصادى را پر کنید. «اقیموا الصلوة و آتوا الزکاة»
8 - مسائل عبادى اسلام با مسائل اقتصادى آن بهم پیوسته است. «الصلوة، الزکاة»
9- در میان عبادات، نماز و #زکات جایگاه ویژه دارد. «اقیموا الصلوة و آتوا الزکاة»
10- نماز بر زکات مقدّم است. (هر کجا نامى از این دو است، اوّل نام نماز است)
11- فرمان نماز و زکات قبل از جهاد صادر و تشریع شده است. «کُفّوا ایدیکم و اقیموا الصلوة...»
12 - خودسازى، مقدّم بر جامعه سازى است، آنکه اهل نماز و زکات نباشد، اهل #اخلاص و ایثار هم نخواهد بود. «اقیموا الصلوة و آتواالزکاة»
13- آنان که زود داغ مىشوند، زود هم سرد مىشوند. آرى هر داغى، سرد مىشود، ولى هیچ پختهاى خام نمىشود. «کفّوا ایدیکم... فلما کتب... لِمَ کتبت»
14- انقلابى بودن مهم نیست، انقلابى ماندن مهم است. گاهى از شعار تا عمل فاصله زیاد است. «فلما کتب...اذا فریق منهم یخشون»
15- فرمان جهاد، وسیلهى آزمایش مردم است. «کتب... القتال... فریق منهم یخشون»
17- عامل مهم ترک جهاد، دلبستگىهاى دنیوى است. «لولا اخرتنا الى اجل»
16- سرچشمه اعتراض به فرمان جهاد ترس است. «یخشون... لِمَ کتبت»
18- به فرمانهاى خدا و زمان صدور آنها اعتراض نکنید. در برابر امر الهى، محاسبات زمانى و مکانى خود را کنار بگذارید. «لولا اخّرتنا الى اجل قریب»
19- اعتراض به فرمان خدا نشانهى بىتقوایى است. «لِمَ کتبت... خیرٌ لمن اتّقى»
20- اگر چشم اندازتان را وسیعتر از این جهان مادّى قرار دهید، به متاع اندک دنیا دلبسته نمىشوید. «و الآخرة خیر»
21- کامیابان آخرت، تنها اهل تقوایند. «خیر لمن اتّقى»