eitaa logo
🌷نغمه های فاطمیون🌷
115 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
266 فایل
🔴 آدرس ما 🔴 🌷نغمه های فاطمیون🌷 https://eitaa.com/Nagmahyefatamion 🧕کودکان آمر🙎‍♂️ @Koodakan_Amer 🌱تسنیم هدایت 🌱 https://eitaa.com/Tasnimhadayt 🔹ارتباط با خادم کانال و دریافت لینک گروه 👇👇 @Goleyas6111
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😍😍 چرا ماه ربیع ماه شادی اهل البیت است با اینکه ما واقف به اتفاقات این ماه هستیم ؟ میخوایم چالش داشته باشیم و یاد بگیریم که چرا این ماه ماه شادی اهل البیت نامیده شده یاد بگیریم در مواجهه با شیعه های افراطی به راحتی پاسخگو باشیم منتظر جواب چالش در پیام های بعدی باشید. 😉 چالش امشب 👇👇 چرا ربیع الاول ماه شادی اهل بیت هست ؟؟ ┏━━━ 🌷🌷🌷━━━┓ @Nagmahyefatamion ┗━━━🌷🌷━━ 🌷نغمه های فاطمیون
امشب شب اول ماه ربیع‌الاول هست. روایتی از پیامبر(ص) بین مردم پخش میشود با این مضمون که《هرکس شب اول ماه ربیع و پایان رسیدن ماه‌صفر رو بشارت بده، اهل بهشت است.》 اصل این حدیث یک حدیث ده‌خطی‌ست که یک خط آن جدا شده است. خلاصه این ماجرا بدین شرح است؛ روزی پیامبر و اصحاب در مسجد نشسته بودند. پیامبر فرمود اولین کسی که وارد مسجد می‌شود اهل بهشت است. بخشی از اصحاب از مسجد خارج شدند که اولین نفر وارد شوند. پیامبر که متوجه شد. به دیگران گفت، کسی که وارد شود و پایان ماه صفر را اعلام کند او بهشتی‌است. که این کار را ابوذرغفاری انجام داد. در اصل پیامبر می‌خواست مقام اباذر را به اصحاب نشان دهد. نه این‌که هر کسی و هر زمانی پایان ماه صفر را به دیگران اعلام کند. اهل بهشت باشد. علل الشرایع ج1 ص175 اللهُم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم: شبهه شماره 122🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 می گویند ایام ابتدایی ماه ربیع روزهای حزن و اندوه و عزاداری است چون در این ایام است که خلافت غصب شد و به خانه حضرت زهرا حمله شد و فرزند ایشان سقط شد .بر پایه این استدلال دهه محسنیه از ۲۸ صفر تا۸ ربیع گرفته می شود . پاسخ به شبهه 122🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 توجه به نکاتی چند لازم است؛ در این شکی نیست که پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان در معرض بیشترین مصیبت ها در طول عمر شریفشان بوده اند . امام باقر فرمود: « شدیدترین مردم از حیث بلا و مصیبت پیامبران سپس جانشینان آنها هستند» الکافی ج2 ص253 پیامبر گرامی فرمود: «هیچ پیامبری به مانند من مورد اذیت و مصیبت واقع نشد» مناقب ابن شهر آشوب ج3 ص247 مصایب پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان اختصاص به یک روز و دو روز نبوده است بلکه انان در تمام عمر گرفتار اذیت ها و آزارها و محاصره ها و زندان ها و پرخاشگری ها و مانند آن بوده اند. با این وجود آیا ما باید تمام طول سال را به خاطر مصایب آن بزرگواران عزاداری کنیم و همگان را هم تشویق به آن کنیم و از شادی کردن پرهیز دهیم در حالی که خود اهل بیت چنین نکردند. 2_در روایات متعددی امر به شادی و تفریح کردن شده است که اگر بگوییم باید تمام طول سال اندوهگین و عزادار باشیم توجیه مناسبی برای روایات شادی نخواهیم داشت . 3_آنچه از روایات استفاده می شود آن است که برگزاری دهه عزاداری تنها برای امام حسین توصیه شده است و دلیلی برای برقراری دهه عزاداری برای سایر اهل بیت از روایات استفاده نمی شود .جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع کنید؛ 4_این که بخواهیم در طول سال مردم را به بهانه های مختلف وادار به برقراری مجالس عزاداری و گریه و اندوه کنیم با آن که دلیلی خاص بر این سخن از سیره اهل بیت بدست نمی آید طولی نمی کشد که این کار سبب دوری مردم از دین و احیای شعائر الهی می شود و برای مردم نوعی دل زدگی دینی ایجاد می شود و گناه آن نیز بر گردن مسببان می باشد. امام رضا فرمود: «هرکس سنت ناپسندی بنیان نهد که سبب دوری مردم از دین شود گناه آن و گناه هرکسی که با عمل او گمراه شده است بر ذمه مسبب اصلی می باشد» بحار الانوار ج2 ص24 5_حضرت علی فرمود: « خداوند از بین زمینیان ما اهل بیت را برگزیده است و شیعیان ما را برایمان برگزیده که ما را یاری می دهند و با شادی ما شاد هستند و با حزن و اندوه ما اندوهگین هستند و اموال و جان های خودشان را در راه ما بذل می کنند» الخصال ج2 ص635 قدر متقین از این نوع روایات آن است که شب و روز شهادت اهل بیت دارای قداست است و همگان باید احترام آن را نگه دارند و به عزاداری بپردازند اما در غیر این ساعات دلیل خاصی از روایات برای برگزاری مراسم عزاداری از اهل بیت نداریم به جز آنچه برای عزاداری کردن برای امام حسین وارد شده است. 6_برخی از محققان با اقامه ادله معتقدند که شهادت حضرت محسن در روز جمعه دوم ربیع الاول بوده است. شبهات فاطمیه ،عصیری ص444 7_بله در طول سال هر روز و هرشبی که بر انسان می گذرد انسان می تواند مصایب اهل بیت را برای خود بازگو کند و اشک بریزد چنان که امام صادق فرمود: « هرکس برای مصایب ما قطره اشکی بریزد خداوند صورتش را بر آتش جهنم حرام می کند و تمام گناهانش را می بخشد » بحار الانوار ج44 ص285 اما با توجه به نکات فوق الذکر دلیلی برای اجبار مردم به برگزاری عزاداری برای اهل بیت به غیر از شب و روز شهادت آن بزرگواران نمی باشد . در سالهای جدید دهه محسنیه ودهه کاظمیه هم اضافه کردند که متاسفانه نقشهای دشمن برای غمگین جلوه دادن دین اسلام است دینی که دائما غم واندوه است بالاخص نسل جوان را فراری میکند درحالیکه 🌹اسلام دین شادیست🌹 ماه “ربیع الاول” همانگونه که از اسم آن پیداست بهار ماه ها مى باشد؛ به جهت اینکه آثار رحمت خداوند در آن هویداست . در این ماه ذخایر برکات خداوند و نورهاى زیبایى او بر زمین فرود آمده است . زیرا میلاد رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم )
در این ماه است و مى توان ادعا کرد از اول آفرینش ‍ زمین رحمتى مانند آن به خود ندیده است. آغاز ماه ریبع الاول بیان گر حوادث تاریخی مهمی است که از آن جمله، حادثه مهم و تاریخی لیله المبیت، هجرت حضرت محمد صلی الله علیه و آله از مکه به مدینه، ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق علیه السلام، ازدواج حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم با حضرت خدیجه علیها السلام، آغاز امامت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه و هلاکت یزید بن معاویه از جمله حوادث فرخنده این ماه است. همچنین غزوه بنی نضیر در سال چهارم هجری، صلح امام حسن مجتبی علیه السلام با معاویه در سال ۴۱ قمری، شهادت حضرت امام حسن عسگری علیه السلام در سال ۲۶۰ قمری، واقعه احراق مکه در هنگام جنگ یزید با عبدالله بن زبیر در سال ۶۴ قمری، حادثه صاحب زنج و قتل ۳۰۰ هزار نفر از مردم بصره به دست موفق عباسی در سال ۲۵۸ از دیگر حوادث مهم ماه ربیع الاول است. حال اگر بخواهیم به مهم ترین اعمال این ماه اشاره ای داشته باشیم می توانیم بیان گر مسائلی که در زیر به آن ها خواهیم پرداخت باشیم: شب اوّل: این شب به نام «لیله المبیت» مزیّن است، در این شب یک حادثه مهمّ تاریخى واقع شد و آن این که در سال سیزدهم بعثت، رسول خدا(صلى الله علیه وآله) از مکّه به قصد هجرت به سوى مدینه، از شهر خارج شد و در «غار ثور» پنهان گردید و امیر مۆمنان على(علیه السلام) براى اغفال دشمنان، فداکارانه در بستر رسول خدا(صلى الله علیه وآله) خوابید آیه شریفه «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ وَ اللّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبادِ ؛ بعضى از مردمِ (با ایمان و فداکار) جان خود را در برابر خشنودى خدا مى فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است»(۱) در حقّ آن حضرت نازل شد.(۲) سال هجرت رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مبدأ تاریخ مسلمانان است و تحوّلى عظیم در جهان اسلام روى داد. ۱- روزه گرفتن به شکرانه سلامتی پیامبر اعظم و امیرمۆمنان از گزند کفار و مشرکان در اول ربیع‏الاول. ۲- خواندن زیارت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) در این روز. روز هشتم: در روز هشتم ربیع الأوّل، سال ۲۰۶، شهادت امام حسن عسکرى(علیه السلام) طبق روایتى واقع شده است و از همان روز، امامت حضرت صاحب الزّمان، حجّه بن الحسن ـ عجّل الله تعالى فرجه الشریف ـ آغاز گردید.(۳) در این روز شایسته است زیارت امام حسن عسکری علیه السلام خوانده شود. روز دهم : روز ازدواج رسول خدا(صلى الله علیه وآله) با حضرت خدیجه کبرى(علیها السلام) است در حالى که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) ۲۵ ساله بود و حضرت خدیجه(علیها السلام)۴۰ ساله. به همین مناسبت روزه این روز به عنوان شکرگزارى مستحب شمرده شده است.(۴) روز دوازدهم: این روز مطابق نظر مرحوم شیخ کلینى و مسعودى و همچنین مشهور میان اهل سنّت، روز ولادت با سعادت نبىّ مکرّم اسلام(صلى الله علیه وآله)است.(۵) همچنین در این روز، رسول خدا(صلى الله علیه وآله) بعد از ۱۲ روز که مسیر راه میان مکّه و مدینه را پیمود وارد مدینه گردید.(۶) و نیز روز انقراض دولت بنى مروان در سال ۱۳۲ است.(۷) اعمال مستحب در این روز به شکرانه انقراض دولت اموی دو مورد است: ۱- روزه گرفتن. ۲- دو رکعت نماز مستحبی که در رکعت اول بعد از حمد، سه بار سوره کافرون و در رکعت دوم بعد از حمد سه بار سوره توحید خوانده می‏شود. روز چهاردهم: در سال ۶۴ در چنین روزى، یزید بن معاویه به هلاکت رسید.(۸) وى پس از سه سال و نُه ماه خلافت که همراه با جنایات عظیمى بود – که مهمترین آن واقعه کربلا و شهادت ابى عبداللّه الحسین(علیه السلام) و یارانش مى باشد – در سنّ سى و هفت سالگى در منطقه «حوران» زندگى ننگینش به پایان رسید جنازه اش را در دمشق دفن کردند ولى اکنون اثرى از او نیست.(۹) شب هفدهم: طبق روایات مشهور شیعه، شب ولادت حضرت خاتم الانبیا، رسول معظّم اسلام(صلى الله علیه وآله) است و شب بسیار مبارکى است.(۱۰) ۱) غسل به نیّت روز هفدهم ربیع الاوّل.(فلاح السائل، صفحه ۶۱ ) ۲) روزه: که براى آن فضیلت بسیار نقل شده است، از جمله در روایاتى از ائمّه معصومین(علیهم السلام)آمده است: کسى که روز هفده ربیع را روزه بدارد، خداوند براى او ثواب روزه یکسال را مقرّر مى فرماید.(اقبال، صفحه ۶۰۳ ) ۳) دادن صدقه، احسان نمودن و خوشحال کردن مۆمنان و به زیارت مشاهد مشرّفه رفتن.(همان مدرک ) ۴) زیارت رسول خدا(صلى الله علیه وآله) از دور و نزدیک در روایتى از آن حضرت آمده است: هر کس بعد از وفات من، قبرم را زیارت کند مانند کسى است که به هنگام حیاتم به سوى من هجرت کرده باشد، اگر نمى توانید مرا از نزدیک زیارت کنید، از همان راه دور به سوى من سلام بفرستید (که به من مى رسد).(همان ص ۶۰۴) ۵) زیارت امیر مۆمنان، على(علیه السلام) نیز در این روز مستحب است با همان زیارتى که امام صادق(علیه السلام) در چنین روزى کنار ضریح شریف آن حضرت(علیه السل
ام) وى را زیارت کرد.(همان مدرک، صفحه ۶۰۸ ) (این زیارت در بخش زیارات، مفاتیح آمده است). ۶) تکریم، تعظیم و بزرگداشت این روز بسیار بجاست، مرحوم «سیّد بن طاووس»، در اقبال، در تکریم و تعظیم این روز به خاطر ولادت شخص اوّل عالم امکان و سرور همه ممکنات حضرت نبىّ اکرم(صلى الله علیه وآله) سفارش بسیار کرده است. بنابراین، سزاوار است مسلمین با برپایى جشن ها و تشکیل جلسات، هرچه بیشتر با شخصیّت نبىّ مکرّم اسلام(صلى الله علیه وآله)، سیره و تاریخ زندگى او آشنا شوند و از آن، براى ساختن جامعه اى اسلامى و محمّدى بهره کامل گیرند. همچنین یکسال قبل از هجرت رسول خدا(صلى الله علیه وآله)، در چنین شبى معراج آن حضرت صورت گرفت.(۱۱) روز هفدهم: همان گونه که گفتیم مشهور میان علماى امامیّه آن است که روز هفدهم ربیع الأوّل، روز ولادت با سعادت رسول خدا حضرت محمّد بن عبداللّه(صلى الله علیه وآله) است و معروف آن است که ولادتش در مکّه معظّمه، واقع شده است، و زمان ولادتش هنگام طلوع فجر، روز جمعه، سنه عام الفیل بوده است.(۱۲) (عام الفیل سالى است که ابرهه با لشکرش که بر فیل سوار بودند به قصد تخریب کعبه آمد، ولى همگى نابود شدند). همچنین در چنین روزى در سال ۸۳ هجرى قمرى، ولادت امام صادق(علیه السلام) واقع شده است و از این جهت نیز بر اهمّیّت این روز افزوده شده است.(۱۳) ماه ربیع الأوّل گرچه آغاز آن آمیخته با خاطره غم انگیز و اندوهبار شهادت امام حسن عسکرى(علیه السلام)است، ولى از آن جا که میلاد مبارک حضرت ختمى مرتبت رسول گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) مطابق روایت معروف، در هفدهم این ماه و طبق روایت غیرمعروف، در دوازدهم آن واقع شده و میلاد حضرت صادق(علیه السلام) نیز در هفدهم این ماه است، ماه شادى و جشن و سرور است. از آن جا که هجرت پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) که سرچشمه دگرگونىِ عمیق در جهانِ اسلام و عزّت و شوکت مسلمین شد، و همچنین داستان «لیله المبیت» در این ماه واقع گردیده، و آغاز امامت پربرکت حضرت بقیه اللّه (ارواحنا فداه) همزمان با شهادتِ پدر بزرگوارش نیز مى باشد در مجموع از ماههاى بسیار پربرکت و پرخاطره است، که سزاوار است، همه علاقه مندان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) آن را ارج نهند و گرامى بدارند. پی نوشت ها : ۱٫ سوره بقره، آیه ۲۰۷٫ ۲٫ اقبال الاعمال، صفحه ۵۹۲ و تفسیر نمونه، جلد ۲، صفحه ۷۸٫ ۳٫ کافى، جلد ۱، صفحه ۵۰۳٫ ۴٫ اقبال، صفحه ۵۹۹٫ ۵٫ زاد المعاد، صفحه ۴۱۲٫ ۶٫ اقبال، صفحه ۵۹۹ و کامل ابن اثیر، جلد ۲، صفحه ۷ (حوادث سال اوّل هجرت). ۷٫ مصباح المتهجّد، صفحه ۷۹۱٫ ۸٫ اقبال، صفحه ۶۰۱ (سیّد بن طاووس، در همین کتاب از شیخ مفید، استحباب روزه در این روز را به خاطر هلاکت یزید نقل کرده است). ۹٫ تتمه المنتهى، صفحه ۶۴٫ ۱۰٫ مصباح المتهجّد، صفحه ۷۹۱ و اقبال، صفحه ۶۰۳٫ ۱۱٫ اقبال، صفحه ۶۰۱٫ ۱۲٫ مصباح المتهجّد، صفحه ۷۹۱ و اقبال، صفحه ۶۰۳٫ ۱۳٫ بحارالانوار، جلد ۴۷، صفحه ۱، حدیث ۲٫
🌷نغمه های فاطمیون🌷
#چالش 😍😍 چرا ماه ربیع ماه شادی اهل البیت است با اینکه ما واقف به اتفاقات این ماه هستیم ؟ میخوای
حلول ماه ربیع الاول تبریک ندارد ادامه چالش امشب سلام علیکم متاسفانه همیشه افراط وتفریط ها خیلی ضربه به دین میزنه واین یکی از این موارد هست ماه ربیع ماه تولد پیامبر رحمت للعالمین و ماه شادیه اهل بیته علیهم السلام هست و شهادت وعزاداری هم تموم میشه پایان صفر ایام محسنیه رو هم بسیاری از علما رد کردن چون ادامه ی عزاداری و سیاه پوشی باعث دین گریزیه بسیاری از جوانان میشود پس بهتر هست بدعت در دین وارد نکنیم واز افراط بپرهیزیم . موفق باشید ┏━━━ 🌷🌷🌷━━━┓ @Nagmahyefatamion ┗━━━🌷🌷━━ 🌷نغمه های فاطمیون
💢تاریخ دقیق شهادت (سقط شدن) فرزند حضرت زهرا(س) مشخص نیست، چگونه عده ای از 28 صفر تا هشتم ربیع را، آغاز میدانند؟ شهادت حضرت محسن و هجوم به بیت وحی از قطعیات است ولی اینکه این اتفاق در چه زمانی افتاده است، مورد بحث است، مشهور شده که بلافاصله بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم ایام محسنیه یا دهه محسنیه بر پا می کنند.  ✅دلایلی است که شهادت حضرت محسن را بلافاصله بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم زیر سوال می برد و این دلایل حاکی از آن است که اقلا بعد از یکماه پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم و هجوم به خانه وحی اتفاق افتاده است از آنجا که چند هجوم به خانه وحی صورت گرفته و در حمله آخر منجر به شهادت محسن علیه السلام و ضرب و شتم حضرت زهرا سلام الله علیها شده، بعضی هجوم نهایی را با هجوم اول خلط کرده اند ✅به دلایل زیر در هجوم اول محسن علیه السلام شهید نشده و پس از یک ماه این اتفاق افتاده است دلیل اول: با توجه به حدیث امام صادق علیه السلام که حضرت زهرا سلام الله علیها پس از مضروب شدن دچار مریضی شدید شدند نشان از آن دارد که بعضی از تحرکات اجتماعی حضرت زهرا سلام الله علیها قبل از مضروب شدن اتفاق افتاده است. بنابراین خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها قبل از هجومی بوده که منجر به شهادت حضرت محسن علیه السلام شده است چون نحوه حرکت ایشان به مسجد نشان از عدم بیماری ایشان دارد. ✅ابن ابی الحدید در توصيف چگونگي آمدن حضرت فاطمه(س) به مسجد براي ايراد خطبه فدكيه آورده است كه آن حضرت با پوشش كامل در ميان جمعي از زنان در حالي كه چادرش بر اثر بلندي به زير پاهايش مي‌رفت و همچون رسولخدا(ص) راه مي‌رفت، به مسجد آمد. با توجه به اين تعبير كه: «ما تخرم من مشيه رسول‌الله؛ راه رفتنش هيچ تفاوتي با راه رفتن رسولخدا(ص) نداشت»، مي‌توان چنين نتيجه گرفت كه تا هنگام ايراد خطبه، هنوز هجمه‌اي به خانه حضرت فاطمه(س) صورت نگرفته بود، زيرا در صورت حمله و مضروب شدنِ آن حضرت، نوعِ حركت او نمي‌تواند معمولي باشد تا راوي آن را به راه رفتنِ رسول خدا(ص) تشبيه كند. ✅مسئله بعدی رفتن حضرت زهرا سلام الله علیها به خانه مهاجر و انصار برای جذب نیروست. بنا بر نقل سلمان فارسي، پس از غصب خلافت و فدك، اميرالمؤمنين(ع) همراه حضرت فاطمه(س) و حسنين شب هنگام به درِ خانه مهاجران و انصار رفته و آنان را به همراهي براي بازپس‌گيري حق خويش فرا خواندند. از آنجا كه بنا بر روايت سلمان، پس از حمله مهاجمان به خانه حضرت فاطمه(س) و واقعه سقط جنين، آن حضرت به طور مداوم و پيوسته بستري بود تا به شهادت رسيد، مي‌توان چنين نتيجه گرفت كه تا زمان ملاقات‌هاي شبانه آن حضرت با مهاجر و انصار، هنوز حمله‌اي به خانه او صورت نگرفته بود؛ زيرا در صورتِ وقوع حمله، آن حضرت ديگر توان رفتن به در خانة تعداد زيادِ مهاجران و انصار(حتي فقط اهل بدر) را نداشت. ✅دلیل دوم :اعزام سپاه اسامه است، طبق برخي شواهد هجوم به خانه حضرت فاطمه(س) بعد از برگشت سپاه اسامه صورت گرفته است. ✅حضور شخصی به نام بریده بن حصیب اسلمی که در جریان هجوم به منزل حضرت زهرا سلام الله علیها نامش آمده و در سپاه اسامه نیز بوده است، گویای این مطلب است که این اتفاق نمی تواند در روزهای اول ماه ربیع افتاده باشد چون سپاه اسامه تقریبا بیش از یک ماه بعداز رحلت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم به مدینه باز گشت. بریده در این جریانات طرفدار حضرت علی علیه السلام بوده است. 📚طبری دلائل الامامة.صفحه 134 📚 ابن‌ابي الحديد، 263 📚 سليم‌بن قيس الهلالی153 📚تلخيص الشافي صفحه 50 تا 78
شبهه: آیا پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول شادی و تبریک دارد که امروزه این شادی و تبریک گفتن مرسوم است؟ 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣در کتاب مفاتیح نوین، اثر فقیه ارجمند، مکارم شیرازی چنین آمده است: « ماه ربیع الاول گرچه آغاز آن آمیخته با خاطره غم انگیز و اندوهبار شهادت امام حسن عسکری علیه السلام است ، ولی از آنجا که میلاد مبارک حضرت ختمی مرتبت رسول گرامی اسلام مطابق روایت معروف در هفدهم این ماه و طبق روایت غیر معروف در دوازدهم آن واقع شده است و میلاد امام صادق نیز در هفدهم این ماه است ، ماه شادی و جشن و سرور است ، از آنجا که هجرت پیامبر اکرم که سرچشمه دگرگونی عمیق در جهان اسلام و عزت و شوکت مسلمین شد ، و همچنین داستان لیله المبیت در شب اول این ماه واقع گردید ... 2⃣در مجموع از ماههای پربرکت و پرخاطره است که سزاوار است همه علاقه مندان مکتب اهل بیت علیهم السلام آن را ارج نهند و گرامی بدارند. » 📚کلیات مفاتیح نوین، ص 614 3⃣البته در در ایام پایانی ماه صفر روایتی از پیامبر گرامی منتشر می شود که فرموده اند هر کس مرا به خروج ماه صفر بشارت دهد از بهشتیان خواهد بود. 4⃣روایت مذکور مورد نقل شیخ صدوق در دو کتاب علل الشرایع و معانی الاخبار قرار گرفته است اما در معنای آن تحریف صورت گرفته است. 5⃣داستان از این قرار است که طبق نقل ابن عباس: ❕« روزی پیامبر در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود ، به آنان فرمود ،نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می شود ، از بهشتیان است ، برخی افراد چون این سخن را شنیدند بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر از بهشتیان شوند ،پیامبر این را فهمید و به آنان که مانده بودند فرمود اکنون چند نفر بر شما در می آیند که هر یک از دیگری سبقت می جویند ، از میان آنان هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام می شود ، اهل بهشت است ، پس آن گروه باز گشتند و وارد شدند و ابوذر نیز با آنان بود ، پیامبر به آنان فرمود ما در کدام ماه رومی هستیم ؟ ابوذر پاسخ داد ای پیامبر خدا آذار تمام شد ، پیامبر فرمود ای ابوذر این را می دانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی ...» 📚معانی الاخبار، ص 204 📚علل الشرایع، ج1، ص 175 6⃣روشن می شود که بیان پیامبر یک حکم کلی و عام برای بشارت به ماه آذار نمی باشد ، بلکه تنها برای بیان بهشتی بودن ابوذر ، مساله مربوط به بشارت دادن به ماه آذار را مطرح نمودند . 7⃣نکته مهمتر آنکه ماه آذار چنان که در روایت به آن تصریح شد ، از ماه های رومی می باشد، در حالی که ماه صفر از ماه های قمری است و این دو ارتباطی با هم ندارند . 8⃣علامه مجلسی می نویسد: « ماه های رومی بر اساس حرکت خورشید شکل گرفته است و تعداد آنها دوازده ماه می باشد به این ترتیب: تشرین اول ، تشرین آخر ، کانون اول ، کانون آخر ، شباط، آذار ، نیسان ، ایار ، حزیران ، تموز ، آب ، ایلول » 📚زاد المعاد، ص 332 9⃣البته در لسان عده ای از علما از ایام ابتدایی ماه ربیع به عنوان دهه محسنیه، یاد می شود و در ایام مذکور به حزن و سوگواری برای مصائب وارده به اهل بیت نبوی پس از شهادت پیامبر گرامی و کشته شدن حضرت محسن می پردازند . 🔟 بی شک گریه و عزاداری کردن برای مصائب اهل بیت علیهم السلام زمان خاصی ندارد و در تمام ایام مستحب است ، اما آنچه امروزه از آن به عنوان دهه محسنیه یاد می شود و مردم در ایام مذکور مجبور به عزاداری و نهی از هتک حرمت ایام مذکور می شوند ، نزد ما موجه نمی باشد و ما در گذشته مفصلا در این رابطه توضیح داده ایم و ادله ی آن را بیان داشته ایم... ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋
📰💻📱📡 ﷽ ⛔️ متن شایعه ⛔️ "دستور حضرت امیرالمومنین علیه السلام برپوشیدن لباس سیاه تاهشتم ربیع الاول حضرت آقا امیرالمومنین صلوات الله علیه : روز نهم ربیع الاول روز درآوردن لباس سیاه است!!! بحار الانوار (ط_بیروت)ج.31 ص 127 سفینه البحار . ج 1.ص :462 /سفیه البحار .ج 4 .ص 325.!! " 🔴 در پاسخ به شایعه "اول ربیع تبریک ندارد! !!" : 1️⃣ این عبارت قسمتی از حدیث معروف «رفع القلم» در مورد نهم ربیع می باشد و هیچ ربطی به شهادت حضرت محسن (ع) ندارد، اما در متن شایعه این گونه القاء شده است که این حدیث در مورد عزاداری ایام محسنیه است. 2️⃣ تاریخ دقیق شهادت حضرت محسن مشخص نیست و حتی با توجه به برخی گزارش‌ها و قراین تاریخی، برخی شهادت ایشان را بیش از یک ماه پس از رحلت پیامبر(ص) دانسته ‌اند، برگزاری مراسم های عزا به عنوان ایام محسنیه، نه در گذشته شیعه و نه توسط خود اهل بیت علیهم السلام سابقه نداشته و کاملا جدید است، 3️⃣ مراجع بزرگی چون آیات عظام مکارم شیرازی و شبیری زنجانی به صراحت مخالفت خود با دهه سازی برای عزاداری اعلان کرده و آن را زمینه ساز رویگردانی مردم و کم رنگ شدن مراسم های اصلی می دانند. 4️⃣ روایت «رفع القلم» که قسمتی از آن در شایعه ذکر شده علاوه بر این که در منابع معتبر شیعی نیامده، از نظر سندی و متنی نامعتبر و مخالف با مسلمات قرانی و روایی است چرا که در آن آمده است که از نهم ربیع تا سه روز هر خطایی انجام شود ثبت نخواهد شد. 5️⃣ در صورت معتبر بودن این روایت معنای آن این است که اگر کسی به صورت غیر عمدی مرتکب خطا شود خداوند او را می‌بخشد، نه این که بخشش برای ارتکاب گناه آگاهانه و از روی عمد باشد. 6️⃣ عده ای بر اساس این روایت روز نهم ربیع را به عنوان روز قتل عمر بن خطاب جشن می گیرند، در حالی که ممکن است مراد از عمر در این روایت عمر به سعد باشد، بر اساس منابع معتبر شیعی و سنی قتل عمر بن خطاب در روزهای پایانی ذی‌الحجة سال ۲۳ق اتفاق افتاده است. 🌷حق جو و حق طلب باشیم🌷 📰💻📱📡
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷نغمه های فاطمیون🌷
#چالش 😍😍 چرا ماه ربیع ماه شادی اهل البیت است با اینکه ما واقف به اتفاقات این ماه هستیم ؟ میخوای
🌀آیا کوبیدن در مساجد و روشن کردن شمع مقابل آن در شب اول ماه ربیع‌الاول برای طلب حاجت سندیت دارد؟ 🔴
دق الباب هفت مسجد از دید گاه مراجع تقلید : مقام معظم رهبری :عمل فوق الاشتره مستند روایی نداره و شیوه قابل تایید نیست. اگر‌چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است. آقایان علماي اعلام (دامت افاضاتهم) و مومنین (ایدهم الله تعالی) با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که چه بسا ممکن است منتهی به وهن مذهب شود، جلوگیری کنند». آیت‌الله مکارم شیرازی: «این یکی از خرافات عوام است. دستور دینی برای بوسیدن درب مساجد و تبریک گفتن به حضرت زهرا‌(س) در پایان ماه صفر وجود ندارد. با توجه به اینکه این عمل در روایات معصومین(علیهم‌السلام) وارد نشده، انجام آن به‌عنوان یک عمل مستحب شرعی جایز نیست و سزاوار است ائمه محترم جماعات مردم را به سوی مراسم و توسلاتی دعوت کنند که در روایات معصومین(علیهم‌السلام) وارد شده؛ وگرنه ممکن است افراد منحرف برای وهن مذهب، هر روز امر تازه‌ای ابداع کرده و ناآگاهان را به سوی آن دعوت کنند». آیت الله مشکینی: بسمه تعالی این کار ریشه مذهبی ندارد و اگر به عنوان دستور دینی انجام دهند اشکال دارد و چنانچه باعث زحمت و آزار دیگران باشد جایز نیست و خوب است به جای این اعمال از اوقاتی که شرعاً فیضیاتش ثابت شده استفاده کنند مانند شبهای جمعه، اعیاد، وفیات، آخرهای شب برای نماز شب، دعاهای دسته جمعی مانند توسل، ندبه، مکارم الاخلاق و غیره و بالجمله در شرع اسلام به ویژه عالم تشیع اوقاتی که در آنها اجتماع کنند و دعاهایی بخوانند زیاد است نیازی به اختراع عمل خاص که در روایات نیست، ندارند. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته آیت الله فاضل: بسمه تعالی مستند شرعی برای عمل فوق ملاحظه نشده است و لازم است مومنین از این گونه اعمال اجتناب نموده و برای قضای حوایج و برآورده شدن حاجات از طرقی که در کتب ادعیه آمده استفاده کنند. آیت الله تبریزی: بسمه تعالی زدن درب مسجد و حاجات خواستن از مسجد مسند شرعی ندارد و در روایات وارد نشده است. لکن نماز جماعت خواندن در مساجد و حاجت خواستن از خداوند با توسل به ائمه (علیهم السلام) شرعاً ثابت است. والله العالم. کد خبرنگار: 212110 برچسب ها: سید کاظم ارفع ، دق الباب مساجد ، خرافه ، بدعت دق الباب برخی از مردم در شب اول ماه ربيع‌الاول از حدود نيمه‌ شب تا اذان صبح، با در دست داشتن شمع به پشت درب مساجد مراجعه و با كوبيدن به درب مساجد و خواندن اذكارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مى‌نمايند و این عمل را تا هفت مسجد ادامه مى‌دهند و معتقد هستند بدينوسيله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربيع‌الاول را خبر مى‌دهند و خواهان دریافت عیدی از مادر سادات می باشند تا حاجات خود را برآورده نمایند. و این در حالی است که این عمل، به فرموده همه مراجع، مدرک معتبر روایی و دینی ندارند و از جمله اموری است که موجب انحراف از دین و منجر به بدعت در دین می گردد و انجام آن به عنوان یک عمل مستحب شرعی، جایز نیست.1 نکته: با وجود چنین خرافاتی سال هاست که واقعه مهم اول ربیع الاول یعنی همان واقعه تاریخی لیلة المبیت _خوابیدن امیرمؤمنان در بستر پیامبر _ و سنت روزه گرفتن، به شکرانه سلامتی پیامبر و امیرمؤمنان از گزند کفار و مشرکان و همچنین خواندن زیارت پیامبر ص، تحت الشعاع قرار گرفته و از یادها رفته است. 1. استفتاء از دفتر مراجع عظام: خامنه ای، مکارم، صافی، فاضل، تبریزی، بهجت، مشکینی و گلپایگانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇 💥اعمال خرافی پایان ماه صفر! ✅در برخی منابع آمده است که پیامبر اکرم(ص) درباره ماه صفر فرموده است: «من بشّرنی بخروج صفر فله الجنة» (هر کس خبر تمام شدن این ماه را به من دهد، بشارت بهشت را به او مى دهم) مرحوم حجت الاسلام جنتی منش ،از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی، با اشاره به این روایت می گوید: به اعتقاد ما این روایت از سندیت متقنی برخوردار نیست و به احتمال فراوان در مورد ابوذر غفاری بیان شده است، اما عده ای این روایت را دال بر این گرفته اند که بشارت دادن پیامبر به اتمام ماه صفر، ثواب و پاداش دارد. وی ادامه می دهد: نفس این کار اشکالی ندارد، اما متاسفانه در بسیاری از موارد این اعمال با خرافات مخلوط شده و به مواردی انحرافی در دین تبدیل می شوند. یکی از معروف ترین رسومی که در حال حاضر نیز از طریق عوام انجام می شود، «دق الباب کردن ۷ مسجد» و خطاب قرار دادن پیامبر مبنی بر اتمام ماه صفر است. این کارشناس مرکز ملی پاسخگویی با تاکید بر اینکه دق الباب کردن مساجد، سند تاریخی ندارد و از سیره بزرگان و علما نبوده است، ادامه داد: اگر عملی در دین وارد نشده باشد و با عنوان دین انجام شود، علاوه بر اینکه ثوابی ندارد، بلکه گناه نیز محسوب می شود، چرا که بدعت در دین نهی شده است. حجت الاسلام کاظمی نیز درباره برخی سنت های رایج شده در سال های اخیر از جمله «دق الباب کردن ۷ مسجد» و «روشن کردن شمع پشت در ۷ مسجد» می گوید: این موارد، پیشینه روایی ندارد و بیشتر آداب و رسومی قومی و بومی است. به عنوان مثال در برخی مناطق استان بوشهر دیده ام که مردم به نشانه پایان نحسی ماه صفر، قلیان می شکنند! وی در پاسخ به این سؤال که آیا آداب خاصی برای خروج از ماه صفر و حلول ماه ربیع الاول در روایات اسلامی ذکر شده است یا خیر، به خبرنگار فارس چنین پاسخ داد: در «مفاتیح الجنان» شیخ عباس قمی آداب خاصی برای این امر ذکر نشده و تنها به ذکر اعمال شب اول ماه بسنده شده است. البته در برخی روایات، اقامه نماز شکر به شکرانه اقامه دو ماه عزاداری و عبادت توصیه شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷نغمه های فاطمیون🌷
🌹 🌺 حلول ماه ربیع الاول مبارک باد 🌺
ربیـع الاول مـاه ولادت خورشید بی غروب، عشق بی پایان، جلـوه صفات حسنای الهی، سرچشمه رحمت و عطوفت، مظهر عشق و فداکاری مبارک باد💐 سلام علیکم برای مطالعه شبهات ربیع الاول با لمس لینک های مربوطه از کانال نغمه های فاطمیون پیگیری کنید. 😍😍 🔹چالش چرا ربیع الاول ماه شادی اهل بیت هست؟ https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/10762 🔹 ایام محسنیه ، افراط و تفریط https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/10766 🔹شبهات ماه ربیع الاول https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/10768 https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/10769 🔹دق الباب هفت مسجد https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/10772 🔹اعمال خرافی پایان ماه صفر https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/10775 سپاس از همراهیتون🙏 ┏━━━ 🌷🌷🌷━━━┓ @Nagmahyefatamion ┗━━━🌷🌷━━ 🌷نغمه های فاطمیون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠💠 💠 سلام علیکم روزتون بخیر و شادی ✳️ خـتـــم《ذکـــر روز یکشنبه》 🌺 « یاذالجلال والاکرام » 🌺 💫 ای خداوند بزرگ و گرامی💫 🌹این ذکر موجب فتح و نصرت میشود 🌹 🔹 دعا برای شروع روز https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2373 🔹اعمال صبحگاهی https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2374 🔹صلوات ۱۴ معصوم https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2377 🔹دعای روز یکشنبه https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2378 🔹تسبیح روز یکشنبه https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2384 🔹زیارت روز یکشنبه https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2385 🔹توسل روز یکشنبه https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2383 🔹ختم دعای عهد https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/31 🔹التماس دعای فرج🔹 ┏━━━ 🌷🌷🌷━━━┓ @Nagmahyefatamion ┗━━━🌷🌷━━ 🌷نغمه های فاطمیون 💠 💠💠
🔹هر هفته یکشنبه ها🔹 به نیت حاجت روایی و هدیه به امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف وعلیه السلام https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/754 دسترسی به👆👆 متن دعا و صوتی التماس دعای فرج ┏━━━ 🌷🌷🌷━━━┓ @Nagmahyefatamion ┗━━━🌷🌷━━ 🌷نغمه های فاطمیون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از آرشیو کانال قرآن
#قرآن77
هدایت شده از آرشیو کانال قرآن
ترجمه صفحه 77
هدایت شده از آرشیو کانال قرآن
077_Page.MP3
1.14M
هدایت شده از آرشیو کانال قرآن
تفسیر صفحه 77