eitaa logo
🌷نغمه های فاطمیون🌷
115 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
266 فایل
🔴 آدرس ما 🔴 🌷نغمه های فاطمیون🌷 https://eitaa.com/Nagmahyefatamion 🧕کودکان آمر🙎‍♂️ @Koodakan_Amer 🌱تسنیم هدایت 🌱 https://eitaa.com/Tasnimhadayt 🔹ارتباط با خادم کانال و دریافت لینک گروه 👇👇 @Goleyas6111
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷نغمه های فاطمیون🌷
#چالش 😍😍 چرا ماه ربیع ماه شادی اهل البیت است با اینکه ما واقف به اتفاقات این ماه هستیم ؟ میخوای
🌀آیا کوبیدن در مساجد و روشن کردن شمع مقابل آن در شب اول ماه ربیع‌الاول برای طلب حاجت سندیت دارد؟ 🔴
دق الباب هفت مسجد از دید گاه مراجع تقلید : مقام معظم رهبری :عمل فوق الاشتره مستند روایی نداره و شیوه قابل تایید نیست. اگر‌چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است. آقایان علماي اعلام (دامت افاضاتهم) و مومنین (ایدهم الله تعالی) با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که چه بسا ممکن است منتهی به وهن مذهب شود، جلوگیری کنند». آیت‌الله مکارم شیرازی: «این یکی از خرافات عوام است. دستور دینی برای بوسیدن درب مساجد و تبریک گفتن به حضرت زهرا‌(س) در پایان ماه صفر وجود ندارد. با توجه به اینکه این عمل در روایات معصومین(علیهم‌السلام) وارد نشده، انجام آن به‌عنوان یک عمل مستحب شرعی جایز نیست و سزاوار است ائمه محترم جماعات مردم را به سوی مراسم و توسلاتی دعوت کنند که در روایات معصومین(علیهم‌السلام) وارد شده؛ وگرنه ممکن است افراد منحرف برای وهن مذهب، هر روز امر تازه‌ای ابداع کرده و ناآگاهان را به سوی آن دعوت کنند». آیت الله مشکینی: بسمه تعالی این کار ریشه مذهبی ندارد و اگر به عنوان دستور دینی انجام دهند اشکال دارد و چنانچه باعث زحمت و آزار دیگران باشد جایز نیست و خوب است به جای این اعمال از اوقاتی که شرعاً فیضیاتش ثابت شده استفاده کنند مانند شبهای جمعه، اعیاد، وفیات، آخرهای شب برای نماز شب، دعاهای دسته جمعی مانند توسل، ندبه، مکارم الاخلاق و غیره و بالجمله در شرع اسلام به ویژه عالم تشیع اوقاتی که در آنها اجتماع کنند و دعاهایی بخوانند زیاد است نیازی به اختراع عمل خاص که در روایات نیست، ندارند. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته آیت الله فاضل: بسمه تعالی مستند شرعی برای عمل فوق ملاحظه نشده است و لازم است مومنین از این گونه اعمال اجتناب نموده و برای قضای حوایج و برآورده شدن حاجات از طرقی که در کتب ادعیه آمده استفاده کنند. آیت الله تبریزی: بسمه تعالی زدن درب مسجد و حاجات خواستن از مسجد مسند شرعی ندارد و در روایات وارد نشده است. لکن نماز جماعت خواندن در مساجد و حاجت خواستن از خداوند با توسل به ائمه (علیهم السلام) شرعاً ثابت است. والله العالم. کد خبرنگار: 212110 برچسب ها: سید کاظم ارفع ، دق الباب مساجد ، خرافه ، بدعت دق الباب برخی از مردم در شب اول ماه ربيع‌الاول از حدود نيمه‌ شب تا اذان صبح، با در دست داشتن شمع به پشت درب مساجد مراجعه و با كوبيدن به درب مساجد و خواندن اذكارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مى‌نمايند و این عمل را تا هفت مسجد ادامه مى‌دهند و معتقد هستند بدينوسيله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربيع‌الاول را خبر مى‌دهند و خواهان دریافت عیدی از مادر سادات می باشند تا حاجات خود را برآورده نمایند. و این در حالی است که این عمل، به فرموده همه مراجع، مدرک معتبر روایی و دینی ندارند و از جمله اموری است که موجب انحراف از دین و منجر به بدعت در دین می گردد و انجام آن به عنوان یک عمل مستحب شرعی، جایز نیست.1 نکته: با وجود چنین خرافاتی سال هاست که واقعه مهم اول ربیع الاول یعنی همان واقعه تاریخی لیلة المبیت _خوابیدن امیرمؤمنان در بستر پیامبر _ و سنت روزه گرفتن، به شکرانه سلامتی پیامبر و امیرمؤمنان از گزند کفار و مشرکان و همچنین خواندن زیارت پیامبر ص، تحت الشعاع قرار گرفته و از یادها رفته است. 1. استفتاء از دفتر مراجع عظام: خامنه ای، مکارم، صافی، فاضل، تبریزی، بهجت، مشکینی و گلپایگانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇 💥اعمال خرافی پایان ماه صفر! ✅در برخی منابع آمده است که پیامبر اکرم(ص) درباره ماه صفر فرموده است: «من بشّرنی بخروج صفر فله الجنة» (هر کس خبر تمام شدن این ماه را به من دهد، بشارت بهشت را به او مى دهم) مرحوم حجت الاسلام جنتی منش ،از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی، با اشاره به این روایت می گوید: به اعتقاد ما این روایت از سندیت متقنی برخوردار نیست و به احتمال فراوان در مورد ابوذر غفاری بیان شده است، اما عده ای این روایت را دال بر این گرفته اند که بشارت دادن پیامبر به اتمام ماه صفر، ثواب و پاداش دارد. وی ادامه می دهد: نفس این کار اشکالی ندارد، اما متاسفانه در بسیاری از موارد این اعمال با خرافات مخلوط شده و به مواردی انحرافی در دین تبدیل می شوند. یکی از معروف ترین رسومی که در حال حاضر نیز از طریق عوام انجام می شود، «دق الباب کردن ۷ مسجد» و خطاب قرار دادن پیامبر مبنی بر اتمام ماه صفر است. این کارشناس مرکز ملی پاسخگویی با تاکید بر اینکه دق الباب کردن مساجد، سند تاریخی ندارد و از سیره بزرگان و علما نبوده است، ادامه داد: اگر عملی در دین وارد نشده باشد و با عنوان دین انجام شود، علاوه بر اینکه ثوابی ندارد، بلکه گناه نیز محسوب می شود، چرا که بدعت در دین نهی شده است. حجت الاسلام کاظمی نیز درباره برخی سنت های رایج شده در سال های اخیر از جمله «دق الباب کردن ۷ مسجد» و «روشن کردن شمع پشت در ۷ مسجد» می گوید: این موارد، پیشینه روایی ندارد و بیشتر آداب و رسومی قومی و بومی است. به عنوان مثال در برخی مناطق استان بوشهر دیده ام که مردم به نشانه پایان نحسی ماه صفر، قلیان می شکنند! وی در پاسخ به این سؤال که آیا آداب خاصی برای خروج از ماه صفر و حلول ماه ربیع الاول در روایات اسلامی ذکر شده است یا خیر، به خبرنگار فارس چنین پاسخ داد: در «مفاتیح الجنان» شیخ عباس قمی آداب خاصی برای این امر ذکر نشده و تنها به ذکر اعمال شب اول ماه بسنده شده است. البته در برخی روایات، اقامه نماز شکر به شکرانه اقامه دو ماه عزاداری و عبادت توصیه شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷نغمه های فاطمیون🌷
🌹 🌺 حلول ماه ربیع الاول مبارک باد 🌺
ربیـع الاول مـاه ولادت خورشید بی غروب، عشق بی پایان، جلـوه صفات حسنای الهی، سرچشمه رحمت و عطوفت، مظهر عشق و فداکاری مبارک باد💐 سلام علیکم برای مطالعه شبهات ربیع الاول با لمس لینک های مربوطه از کانال نغمه های فاطمیون پیگیری کنید. 😍😍 🔹چالش چرا ربیع الاول ماه شادی اهل بیت هست؟ https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/10762 🔹 ایام محسنیه ، افراط و تفریط https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/10766 🔹شبهات ماه ربیع الاول https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/10768 https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/10769 🔹دق الباب هفت مسجد https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/10772 🔹اعمال خرافی پایان ماه صفر https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/10775 سپاس از همراهیتون🙏 ┏━━━ 🌷🌷🌷━━━┓ @Nagmahyefatamion ┗━━━🌷🌷━━ 🌷نغمه های فاطمیون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠💠 💠 سلام علیکم روزتون بخیر و شادی ✳️ خـتـــم《ذکـــر روز یکشنبه》 🌺 « یاذالجلال والاکرام » 🌺 💫 ای خداوند بزرگ و گرامی💫 🌹این ذکر موجب فتح و نصرت میشود 🌹 🔹 دعا برای شروع روز https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2373 🔹اعمال صبحگاهی https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2374 🔹صلوات ۱۴ معصوم https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2377 🔹دعای روز یکشنبه https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2378 🔹تسبیح روز یکشنبه https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2384 🔹زیارت روز یکشنبه https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2385 🔹توسل روز یکشنبه https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2383 🔹ختم دعای عهد https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/31 🔹التماس دعای فرج🔹 ┏━━━ 🌷🌷🌷━━━┓ @Nagmahyefatamion ┗━━━🌷🌷━━ 🌷نغمه های فاطمیون 💠 💠💠
🔹هر هفته یکشنبه ها🔹 به نیت حاجت روایی و هدیه به امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف وعلیه السلام https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/754 دسترسی به👆👆 متن دعا و صوتی التماس دعای فرج ┏━━━ 🌷🌷🌷━━━┓ @Nagmahyefatamion ┗━━━🌷🌷━━ 🌷نغمه های فاطمیون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از آرشیو کانال قرآن
#قرآن77
هدایت شده از آرشیو کانال قرآن
ترجمه صفحه 77
هدایت شده از آرشیو کانال قرآن
077_Page.MP3
1.14M
هدایت شده از آرشیو کانال قرآن
تفسیر صفحه 77
هدایت شده از آرشیو کانال قرآن
صفحه 77 سوره بسم الله الرحمن الرحيم ای مردم، بترسید از پروردگار خود، آن خدایی که همه شما را از یک تن بیافرید و هم از آن، جفت او را خلق کرد و از آن دو تن خلقی بسیار در اطراف عالم از مرد و زن پراکند، و بترسید از آن خدایی که به نام او از یکدیگر مسئلت و درخواست می‌کنید و درباره ارحام کوتاهی نکنید، که خدا مراقب اعمال شماست. (۱) و اموال یتیمان را پس از بلوغ به دست آنها دهید، و مال بد و نامرغوب خود را به مرغوب (آنها) تبدیل نکنید و اموال آنان را به ضمیمه اموال خود مخورید، که این گناهی بس بزرگ است. (۲) و اگر بترسید که مبادا درباره یتیمان (ازدواج با دختران یتیم) مراعات عدل نکنید پس آن کس از زنان را به نکاح خود درآرید که شما را نیکو (و مناسب با عدالت) است: دو یا سه یا چهار (نه بیشتر) و اگر بترسید که (چون زنان متعدّد گیرید) راه عدالت نپیموده و به آنها ستم می‌کنید پس تنها یک زن اختیار کنید و یا چنانچه کنیزی دارید به آن اکتفا کنید، که این نزدیکتر به عدالت و ترک ستمکاری است. (۳) و مهر زنان را در کمال رضایت به آنها بپردازید، پس اگر چیزی از مهر خود را از روی رضا و خشنودی به شما بخشیدند، از آن برخوردار شوید که شما را حلال و گوارا خواهد بود. (۴) و اموالی که خدا قوام زندگی شما را به آن مقرّر داشته به تصرّف سفیهان ندهید و از مالشان نفقه و لباس به آنها دهید و با آنان سخن نیکو و دلپسند گویید. (۵) یتیمان را آزمایش کنید تا هنگامی که بالغ شده و قدرت بر نکاح پیدا کنند آن‌گاه اگر آنها را دانا به درک مصالح زندگی خود یافتید اموالشان را به آنها باز دهید، و به اسراف و عجله مال آنها را حیف و میل مکنید بدین اندیشه که مبادا بزرگ شوند (و اموالشان را از شما بگیرند). و هر کس (از اولیاء یتیم) داراست (از تصرف در مال او) خودداری کند، و هر که فقیر است (در مقابل نگهبانی او از مال یتیم) به قدر متعارف ارتزاق کند، پس آن‌گاه که مالشان را به آنها رد کردید باید بر ردّ مال بر آنها گواه گیرید، و گواهی خدا برای محاسبه خلق کافی است. (۶)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#۴۰ثانیه لاک زدن یکی از جذاب ترین تفریحات و خوشگل کننده های دنیاس 😍😍😍 ‌ مگه نه؟ 💐😍‌‌‌ رفیق لاک زنتو تگ کن‌ ‌ 🌸این برنامه ده قسمتی مناسب کودکان و نوجوانان هست ، ازتون میخوایم که در نشر کلیپ ها همراهی مون کنید ☺‌ ‌ 🍉کلیه هیئت ها ، مدارس، مهد کودک ها، معاون پرورشی ها ، مساجد و... میتونن از این کلیپ های جذاب برای تبیین حجاب استفاده کنن‌ ‌ میتونید کلیپ ها رو از کانال مون دانلود کنید ‌ پی نوشت: تولید از ما باشما 💚 ‌ @dokhtaraye_baba 🌹🌹🌹🌹 آمرین استان آذربایجان غربی👇👇 @amerinWeAzerPro 🌹🌹🌹🌹
سلام✋ ⬅️خواستم بپرسم فکر های شهوت آمیز در مورد زنان نامحرم یا فکر فیلم های تحریک کننده گناه دارد❗️؟ 🔴آیت الله خامنه ای : تخیّل نامحرم به قصد بر انگیختن شهوت بنا بر احتیاط جایز نیست. 🔴آیت الله مکارم شیرازی: فکر گناه تا زمانى که منتهى به انجام گناه نشود، گناه محسوب نمى شود، ولى بى شک آثار نامطلوبى بر روح انسان مى گذارد. 🔴آیت الله سیستانی: اشکال ندارد، ولی بهتر است این کار نشود. 🔴آیت الله وحید خراسانی: فکر شهوانی و یا تحریک شهوانی از طریق دست زدن به بدن جایز نیست ✅تذکر : هرچند طبق برخی روایات فکر گناه تا زمانی که به عمل در نیاید، گناه محسوب نمی شود، اما در هر صورت فکر و اندیشه گناه، پاکى و صفاى قلب را از بین مى برد . انسان را به ارتکاب آن وا مى دارد. حضرت على(ع) فرمود: «من کثرفکره فى المعاصى دعته إلیها؛ کسى که در مورد گناهان زیاد فکر کند، گناهان او را به سوى خود مى کشند». از این رو حضرت مسیح به پیروان خود فرمود: «موسى بن عمران به شما دستور داد زنا نکنید، اما من به شما سفارش مى کنم فکر زنا را هم نکنید، زیرا کسى که به زنا بیاندیشد، مانند کسى است که در اتاق زیبا و رنگ آمیرى شده‏اى، آتش روشن کند. در این صورت هر چند ممکن است خانه در آتش نسوزد، لکن دست کم دود آن را سیاه و خراب مى کند». بنابراین بهتر آن است که انسان از تخیلات شهوانی و فکر گناه خود داری کند تا روح و فکر انسان آلوده نگردد و زمینه گناه فراهم نشود.📝
❇️ حق الماره ✳️ ✅ سوال : وقتی شخصی از كنار درختی یا باغی می‌گذرد می‌تواند از میوه و محصول آن باغ استفاده كند یا خیر؟ 🔴 حق الماره و رهگذر در رابطه با خوردن میوه جات سه گونه است : 1⃣- نسبت به میوه هایی که در خیابان و راه های عمومی است که مانعی ندارد.مگر خلاف قانون و مقررات باشد 2⃣- استفاده از میوه های باغات مردم با شرائطی حلال است : ◀️ الف: به طوری اتفاقی از کنار انها عبور کنید نه با قصد خوردن. ◀️ ب: منجر به افساد نگردد بدین معنا که شاخه ی درخت و شاخه گیاه را نشکند. ◀️ ج: به خوردن بسنده کند و چیزی از محصول را با خود نبرد. ◀️ د: باغ و زراعت فاقد دیوار و در باشد. ◀️ ه:علم یا ظن به ناخشنودی صاحب باغ نداشته باشد. 3⃣ - مواردی که شرائط فوق را ندارد حرام است . ✴️ دو نکته درباره درختان میوه 1⃣- از میوه شاخه ی درخت همسایه بدون اجازه نمی تواند استفاده نمود. 2⃣ - طلب حلالیت از مردم بخاطر چیدن یا خوردن میوه هایشان لازم است. ➖➖➖➖ استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 510
سوال: در صورتی که انسان نتواند یک دفعه جهیزیه را تهیه کند، آیا به پولی که برای خرید آن کنار می گذارد، خمس تعلّق می گیرد؟ خمس دارد. (توضیح المسائل، 1425 هـ ق، ص 1747 ، م 1747) (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)   آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه): کسی که برای تأمین مخارج زندگی در سال های آینده همچون جهیزیه دختر یا خرید منزل، لازم است پولی یا جنسی را کنار بگذارد و بدون این کار نتواند در سال های آینده مخارج خود را تأمین کند؛ پول یا جنسی را که کنار می گذارد خمس ندارد. (المسائل الشرعیه، 1428، هـ ق، ص 387، م 1785) (توضیح المسائل، 1383، ج2، ص 11، م 1786)   آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه): جهیزیه: اگر جهیزیه در وقتی تهیه شود که دختر در معرض ازدواج است و اتفاقاً چند سال بگذارد و شوهر نکرده باشد خمس ندارد ولی اگر مثلاً دختر در سن پنج سالگی باشد و تدریجاً برای او جهیزیه بخرند خمس دارد. پول آن: اگر تهیه بعض اقلام جهیزیه بدون کنار گذاشتن پول که قهراً سال هم بر آن می گذرد و برای شخص یک جا خریدن ممکن نباشد در این صورت به پولی که جهت تهیه آن کنار گذاشته خمس تعلّق نمی گیرد. (جامع الاحکام، 1382، ج1، ص 207، س 748 و 750)   آیة الله فاضل لنکرانی(ره): جهیزیه: اگر انسان نتواند یک جا تهیه کند و مجبور باشد که هر سال مقداری از آن را تهیه نماید و یا در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه کنند و تهیه آن مورد حاجت باشد خمس ندارد. پول آن: اگر برای تهیه جهیزیه مورد نیاز و در حد شأن راهی غیر از این نداشته باشید و در موقع نیاز نتوانید تهیه کنید، در این صورت خمس به آن تعلّق نمی گیرد. (توضیح المسائل، 1384، ص 296، م 1829) (جامع المسائل، 1379، ج 1، ص 187، م 743) (جامع المسائل، 1379، ج 1، ص 188، س 746)   آیة الله گلپایگانی(ره): جهیزیه: اگر موقعی که دختر در معرض ازدواج است اجناس به عنوان جهیزیه مورد حاجت او خریداری نمایند خمس به آن تعلّق نمی گیرد اگر چه سال بر آن بگذرد. پول آن: اگر پول کنار بگذارند خمس به آن تعلّق می گیرد. (مجمع المسائل، 1411هـ ق، ج1، ص 337، س 173 و با استفاده از س 171و 172)   آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه): جهیزیه: در مناطقی که اگر جهیزیه را قبلاً تهیه نکنند عیب است و یا این که تهیه آن جز به صورت تدریجی مشکل است، خمس ندارد. در غیر این صورت خمس دارد. پول آن: اگر پول کنار بگذارند خمس به آن تعلّق می گیرد، اما اگر زیاد در زحمت باشد، خمس آن را به آن ها می بخشیم. (برای کسانی که از نظر موقعیت مالی، ضعیف هستند.)
سلام علیکم سوال: آفتاب با چه شرایطی پاک کننده است؟ پاسخ: 1. از بین رفتن عین نجاست؛ 2. تر بودن محل نجاست و اگر خشک باشد باید بوسیله مایعی آن را تر کنند؛ 3. چیزی مانع تابش خورشید نباشد؛  4. آفتاب به تنهایی چیز نجس را خشک کندمثلا هوا بادی نباشه 5. در یک مرتبه و به تنهایی چیز نجس را خشک کند.
سوال: آیا به جهیزیه یا پولی که برای آن کنار می گذ ارند، خمس تعلّق می گیرد؟ امام خمینی(ره): جهیزیه: اگر انسان نتواند یک جا جهیزیه دختر را تهیه کند و مجبور باشد که هر سال مقداری از آن را تهیه نماید یا در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند به طوری که تهیه نکردن آن عیب است؛ چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه بخرد، خمس ندارد. ولی اگر پول کنار بگذارد خمس دارد. (تحریر الوسیله، 1408 هـ ق، ج1، ص 359 و 360، م 177 ) (توضیح المسائل، 1385، ص 253، م 1777) (استفتائات، 1380، ج1، ص 353، س 28)   آیة الله بهجت(ره): جهیزیه: تهیه جهیزیه در سال هایی که دختر در معرض شوهر نمودن است، خمس ندارد. پول آن: اگر پولی را برای تهیه جهیزیه پس انداز نماید در صورتی که با آن پول در یک مرتبه نمی شود تمام آن را خرید و در مدت کمی مثلاً دو یا سه سال می تواند آن چیز را بخرد و عرفاً می گویند محتاج به آن چیز است، خمس ندارد. (استفتائات، 1386، ج 3، ص 35 و 36، س 3498 و 3499) (توضیح المسائل، 1381، ص 272، م 1391)   آیة الله تبریزی(ره): جهیزیه: اگر انسان در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند. چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه ای بخرد و از شأنش هم زیاد نباشد، بنابر احتیاط لازم خمس آن را بدهد و اگر از شأنش زیاد باشد یا از منافع آن سال در سال بعد جهیزیه تهیه نماید، باید خمس آن را بدهد و آنچه را قبل از سال بلوغ دختر به او تملیک کرده اند تخمیس آن بر دختر حتی بعد از بلوغ واجب نیست. پول آن: چنانچه پول جهیزیه نگهداری شود و از آن سال بگذرد، خمس آن باید داده شود. (توضیح المسائل، 1383، ص 263، م 1786) (استفتائات، 1385، ج2، ص 153،س 714) (استفتائات، 1385، ج2، ص 177، م 821)   آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): جهیزیه: اگر به علت عدم توانایی از تهیه یکباره آن هنگام نیاز، ناگزیر از تهیه تدریجی و نگهداری آن برای زمان احتیاج باشید و مقدار آن هم به اندازه شان عرفی شما باشد، که در این صورت جز موونه محسوب می شود و خمس ندارد. پول آن: اگر پول جهیزیه را کنار می گذارند باید سر سال، خمس آن پرداخت شود، مگر آن که بخواهند در آینده نزدیک صرف خرید لوازم ضروری ازدواج نمایند و با پرداخت خمس آن نتوانند باقیمانده لوازم مورد حاجت را تهیه کنند. (اجویة الاستفتائات، 1387، ص 191، با استفاده از س 918 و ص 189 با استفاده از س 906)   آیة الله خوئی(ره): جهیزیه: اگر انسان در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه ای بخرد و از شأنش زیاد نباشد، خمس آن را لازم نیست بدهد و اگر از شانش زیاد باشد یا از منافع آن سال در سال بعد جهیزیه تهیه نماید، باید خمس آن را بدهد. پول آن: اگر پول را کنار بگذارد و از آن سال بگذرد خمس دارد. (توضیح المسائل، 1371، ص 299، م 1786) (استفتائات، 1381، ص 123 و 124، س 399) (استفتائات، 1381، ص 123 و 124، با استفاده از س 399)   آیة الله سیستانی(دام ظلّه): جهیزیه: اگر متعارف چنین باشد که انسان جهیزیه دخترش را در سال های متعدد، تدریجاً تهیه کند و تهیه نکردن جهیزیه منافی شانش  باشد هر چند از جهت این که نتواند در وقتش تهیه کند، اگر در بین سال از منافع آن سال مقداری جهیزیه بخرد که از شأنس زیاد نباشد و عرفاً تهیه آن مقدار در یک سال جزء مصارف سالیانه متعارف او شمرده شود، خمس آن را لازم نیست بدهد
فتوای حضرت امام خامنه ای درباره واتساپ سوال:حضرت آقا درباره فضای اینترنت که ساخت دشمن است و ورود و مقابله با دشمن در زمین دشمن را توصیه کردند فضای واساپ نیز اینگونه است یعنی میتوان در آن کار فرهنگی علیه دشمن انجام داد آیا در اینصورت هم استفاده از واتساپ حرام است؟ جواب:اگر نفعش بیش از ضررش باشد جایز است ولو اینکه اسرائیل منتفع شود حالا اگه کار فرهنگی میکنید استفادش حلاله..