#ایام_محسنیه
#افراط_تفریط
💢تاریخ دقیق شهادت (سقط شدن) فرزند حضرت زهرا(س) مشخص نیست، چگونه عده ای از 28 صفر تا هشتم ربیع را، آغاز #ایام_محسنیه میدانند؟
#دلایل_را_بخوانید
شهادت حضرت محسن و هجوم به بیت وحی از قطعیات است ولی اینکه این اتفاق در چه زمانی افتاده است، مورد بحث است، مشهور شده که بلافاصله بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم ایام محسنیه یا دهه محسنیه بر پا می کنند.
✅دلایلی است که شهادت حضرت محسن را بلافاصله بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم زیر سوال می برد و این دلایل حاکی از آن است که اقلا بعد از یکماه پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم و هجوم به خانه وحی اتفاق افتاده است
از آنجا که چند هجوم به خانه وحی صورت گرفته و در حمله آخر منجر به شهادت محسن علیه السلام و ضرب و شتم حضرت زهرا سلام الله علیها شده، بعضی هجوم نهایی را با هجوم اول خلط کرده اند
✅به دلایل زیر در هجوم اول محسن علیه السلام شهید نشده و پس از یک ماه این اتفاق افتاده است
دلیل اول: با توجه به حدیث امام صادق علیه السلام که حضرت زهرا سلام الله علیها پس از مضروب شدن دچار مریضی شدید شدند نشان از آن دارد که بعضی از تحرکات اجتماعی حضرت زهرا سلام الله علیها قبل از مضروب شدن اتفاق افتاده است.
بنابراین خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها قبل از هجومی بوده که منجر به شهادت حضرت محسن علیه السلام شده است چون نحوه حرکت ایشان به مسجد نشان از عدم بیماری ایشان دارد.
✅ابن ابی الحدید در توصيف چگونگي آمدن حضرت فاطمه(س) به مسجد براي ايراد خطبه فدكيه آورده است كه آن حضرت با پوشش كامل در ميان جمعي از زنان در حالي كه چادرش بر اثر بلندي به زير پاهايش ميرفت و همچون رسولخدا(ص) راه ميرفت، به مسجد آمد. با توجه به اين تعبير كه: «ما تخرم من مشيه رسولالله؛ راه رفتنش هيچ تفاوتي با راه رفتن رسولخدا(ص) نداشت»، ميتوان چنين نتيجه گرفت كه تا هنگام ايراد خطبه، هنوز هجمهاي به خانه حضرت فاطمه(س) صورت نگرفته بود، زيرا در صورت حمله و مضروب شدنِ آن حضرت، نوعِ حركت او نميتواند معمولي باشد تا راوي آن را به راه رفتنِ رسول خدا(ص) تشبيه كند.
✅مسئله بعدی رفتن حضرت زهرا سلام الله علیها به خانه مهاجر و انصار برای جذب نیروست. بنا بر نقل سلمان فارسي، پس از غصب خلافت و فدك، اميرالمؤمنين(ع) همراه حضرت فاطمه(س) و حسنين شب هنگام به درِ خانه مهاجران و انصار رفته و آنان را به همراهي براي بازپسگيري حق خويش فرا خواندند. از آنجا كه بنا بر روايت سلمان، پس از حمله مهاجمان به خانه حضرت فاطمه(س) و واقعه سقط جنين، آن حضرت به طور مداوم و پيوسته بستري بود
تا به شهادت رسيد، ميتوان چنين نتيجه گرفت كه تا زمان ملاقاتهاي شبانه آن حضرت با مهاجر و انصار، هنوز حملهاي به خانه او صورت نگرفته بود؛ زيرا در صورتِ وقوع حمله، آن حضرت ديگر توان رفتن به در خانة تعداد زيادِ مهاجران و انصار(حتي فقط اهل بدر) را نداشت.
✅دلیل دوم :اعزام سپاه اسامه است، طبق برخي شواهد هجوم به خانه حضرت فاطمه(س) بعد از برگشت سپاه اسامه صورت گرفته است.
✅حضور شخصی به نام بریده بن حصیب اسلمی که در جریان هجوم به منزل حضرت زهرا سلام الله علیها نامش آمده و در سپاه اسامه نیز بوده است، گویای این مطلب است که این اتفاق نمی تواند در روزهای اول ماه ربیع افتاده باشد چون سپاه اسامه تقریبا بیش از یک ماه بعداز رحلت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم به مدینه باز گشت. بریده در این جریانات طرفدار حضرت علی علیه السلام بوده است.
📚طبری دلائل الامامة.صفحه 134
📚 ابنابي الحديد، 263
📚 سليمبن قيس الهلالی153
📚تلخيص الشافي صفحه 50 تا 78
#متن شبهه:
آیا پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول شادی و تبریک دارد که امروزه این شادی و تبریک گفتن مرسوم است؟
🔆 پاسخ شبهه:
1⃣در کتاب مفاتیح نوین، اثر فقیه ارجمند، مکارم شیرازی چنین آمده است:
« ماه ربیع الاول گرچه آغاز آن آمیخته با خاطره غم انگیز و اندوهبار شهادت امام حسن عسکری علیه السلام است ، ولی از آنجا که میلاد مبارک حضرت ختمی مرتبت رسول گرامی اسلام مطابق روایت معروف در هفدهم این ماه و طبق روایت غیر معروف در دوازدهم آن واقع شده است و میلاد امام صادق نیز در هفدهم این ماه است ، ماه شادی و جشن و سرور است ، از آنجا که هجرت پیامبر اکرم که سرچشمه دگرگونی عمیق در جهان اسلام و عزت و شوکت مسلمین شد ، و همچنین داستان لیله المبیت در شب اول این ماه واقع گردید ...
2⃣در مجموع از ماههای پربرکت و پرخاطره است که سزاوار است همه علاقه مندان مکتب اهل بیت علیهم السلام آن را ارج نهند و گرامی بدارند. »
📚کلیات مفاتیح نوین، ص 614
3⃣البته در در ایام پایانی ماه صفر روایتی از پیامبر گرامی منتشر می شود که فرموده اند هر کس مرا به خروج ماه صفر بشارت دهد از بهشتیان خواهد بود.
4⃣روایت مذکور مورد نقل شیخ صدوق در دو کتاب علل الشرایع و معانی الاخبار قرار گرفته است اما در معنای آن تحریف صورت گرفته است.
5⃣داستان از این قرار است که طبق نقل ابن عباس:
❕« روزی پیامبر در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود ، به آنان فرمود ،نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می شود ، از بهشتیان است ، برخی افراد چون این سخن را شنیدند بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر از بهشتیان شوند ،پیامبر این را فهمید و به آنان که مانده بودند فرمود اکنون چند نفر بر شما در می آیند که هر یک از دیگری سبقت می جویند ، از میان آنان هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام می شود ، اهل بهشت است ، پس آن گروه باز گشتند و وارد شدند و ابوذر نیز با آنان بود ، پیامبر به آنان فرمود ما در کدام ماه رومی هستیم ؟ ابوذر پاسخ داد ای پیامبر خدا آذار تمام شد ، پیامبر فرمود ای ابوذر این را می دانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی ...»
📚معانی الاخبار، ص 204
📚علل الشرایع، ج1، ص 175
6⃣روشن می شود که بیان پیامبر یک حکم کلی و عام برای بشارت به ماه آذار نمی باشد ، بلکه تنها برای بیان بهشتی بودن ابوذر ، مساله مربوط به بشارت دادن به ماه آذار را مطرح نمودند .
7⃣نکته مهمتر آنکه ماه آذار چنان که در روایت به آن تصریح شد ، از ماه های رومی می باشد، در حالی که ماه صفر از ماه های قمری است و این دو ارتباطی با هم ندارند .
8⃣علامه مجلسی می نویسد:
« ماه های رومی بر اساس حرکت خورشید شکل گرفته است و تعداد آنها دوازده ماه می باشد به این ترتیب: تشرین اول ، تشرین آخر ، کانون اول ، کانون آخر ، شباط، آذار ، نیسان ، ایار ، حزیران ، تموز ، آب ، ایلول »
📚زاد المعاد، ص 332
9⃣البته در لسان عده ای از علما از ایام ابتدایی ماه ربیع به عنوان دهه محسنیه، یاد می شود و در ایام مذکور به حزن و سوگواری برای مصائب وارده به اهل بیت نبوی پس از شهادت پیامبر گرامی و کشته شدن حضرت محسن می پردازند .
🔟 بی شک گریه و عزاداری کردن برای مصائب اهل بیت علیهم السلام زمان خاصی ندارد و در تمام ایام مستحب است ، اما آنچه امروزه از آن به عنوان دهه محسنیه یاد می شود و مردم در ایام مذکور مجبور به عزاداری و نهی از هتک حرمت ایام مذکور می شوند ، نزد ما موجه نمی باشد و ما در گذشته مفصلا در این رابطه توضیح داده ایم و ادله ی آن را بیان داشته ایم...
✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋
📰💻📱📡 ﷽
⛔️ متن شایعه ⛔️
"دستور حضرت امیرالمومنین علیه السلام برپوشیدن لباس سیاه تاهشتم ربیع الاول
حضرت آقا امیرالمومنین صلوات الله علیه : روز نهم ربیع الاول روز درآوردن لباس سیاه است!!!
بحار الانوار (ط_بیروت)ج.31 ص 127
سفینه البحار . ج 1.ص :462 /سفیه البحار .ج 4 .ص 325.!! "
🔴 در پاسخ به شایعه
"اول ربیع تبریک ندارد! !!" :
1️⃣ این عبارت قسمتی از حدیث معروف «رفع القلم» در مورد نهم ربیع می باشد و هیچ ربطی به شهادت حضرت محسن (ع) ندارد، اما در متن شایعه این گونه القاء شده است که این حدیث در مورد عزاداری ایام محسنیه است.
2️⃣ تاریخ دقیق شهادت حضرت محسن مشخص نیست و حتی با توجه به برخی گزارشها و قراین تاریخی، برخی شهادت ایشان را بیش از یک ماه پس از رحلت پیامبر(ص) دانسته اند، برگزاری مراسم های عزا به عنوان ایام محسنیه، نه در گذشته شیعه و نه توسط خود اهل بیت علیهم السلام سابقه نداشته و کاملا جدید است،
3️⃣ مراجع بزرگی چون آیات عظام مکارم شیرازی و شبیری زنجانی به صراحت مخالفت خود با دهه سازی برای عزاداری اعلان کرده و آن را زمینه ساز رویگردانی مردم و کم رنگ شدن مراسم های اصلی می دانند.
4️⃣ روایت «رفع القلم» که قسمتی از آن در شایعه ذکر شده علاوه بر این که در منابع معتبر شیعی نیامده، از نظر سندی و متنی نامعتبر و مخالف با مسلمات قرانی و روایی است چرا که در آن آمده است که از نهم ربیع تا سه روز هر خطایی انجام شود ثبت نخواهد شد.
5️⃣ در صورت معتبر بودن این روایت معنای آن این است که اگر کسی به صورت غیر عمدی مرتکب خطا شود خداوند او را میبخشد، نه این که بخشش برای ارتکاب گناه آگاهانه و از روی عمد باشد.
6️⃣ عده ای بر اساس این روایت روز نهم ربیع را به عنوان روز قتل عمر بن خطاب جشن می گیرند، در حالی که ممکن است مراد از عمر در این روایت عمر به سعد باشد، بر اساس منابع معتبر شیعی و سنی قتل عمر بن خطاب در روزهای پایانی ذیالحجة سال ۲۳ق اتفاق افتاده است.
🌷حق جو و حق طلب باشیم🌷
📰💻📱📡
علت فرخنده بودن ماه ربیع/ چرا ربیعالاول ماه سرور اهلبیت(ع) است | خبرگزاری فارس
https://www.farsnews.com/news/13911024000659/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%AE%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%B9-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%B9%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%88%D9%84-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%87%D9%84%E2%80%8C%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%B9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
🌷نغمه های فاطمیون🌷
#چالش 😍😍 چرا ماه ربیع ماه شادی اهل البیت است با اینکه ما واقف به اتفاقات این ماه هستیم ؟ میخوای
🌀آیا کوبیدن در مساجد و روشن کردن شمع مقابل آن در شب اول ماه ربیعالاول برای طلب حاجت سندیت دارد؟
🔴
دق الباب هفت مسجد از دید گاه مراجع تقلید :
مقام معظم رهبری :عمل فوق الاشتره مستند روایی نداره و شیوه قابل تایید نیست. اگرچه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است. آقایان علماي اعلام (دامت افاضاتهم) و مومنین (ایدهم الله تعالی) با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که چه بسا ممکن است منتهی به وهن مذهب شود، جلوگیری کنند».
آیتالله مکارم شیرازی: «این یکی از خرافات عوام است. دستور دینی برای بوسیدن درب مساجد و تبریک گفتن به حضرت زهرا(س) در پایان ماه صفر وجود ندارد. با توجه به اینکه این عمل در روایات معصومین(علیهمالسلام) وارد نشده، انجام آن بهعنوان یک عمل مستحب شرعی جایز نیست و سزاوار است ائمه محترم جماعات مردم را به سوی مراسم و توسلاتی دعوت کنند که در روایات معصومین(علیهمالسلام) وارد شده؛ وگرنه ممکن است افراد منحرف برای وهن مذهب، هر روز امر تازهای ابداع کرده و ناآگاهان را به سوی آن دعوت کنند».
آیت الله مشکینی: بسمه تعالی این کار ریشه مذهبی ندارد و اگر به عنوان دستور دینی انجام دهند اشکال دارد و چنانچه باعث زحمت و آزار دیگران باشد جایز نیست و خوب است به جای این اعمال از اوقاتی که شرعاً فیضیاتش ثابت شده استفاده کنند مانند شبهای جمعه، اعیاد، وفیات، آخرهای شب برای نماز شب، دعاهای دسته جمعی مانند توسل، ندبه، مکارم الاخلاق و غیره و بالجمله در شرع اسلام به ویژه عالم تشیع اوقاتی که در آنها اجتماع کنند و دعاهایی بخوانند زیاد است نیازی به اختراع عمل خاص که در روایات نیست، ندارند. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
آیت الله فاضل: بسمه تعالی مستند شرعی برای عمل فوق ملاحظه نشده است و لازم است مومنین از این گونه اعمال اجتناب نموده و برای قضای حوایج و برآورده شدن حاجات از طرقی که در کتب ادعیه آمده استفاده کنند.
آیت الله تبریزی: بسمه تعالی زدن درب مسجد و حاجات خواستن از مسجد مسند شرعی ندارد و در روایات وارد نشده است. لکن نماز جماعت خواندن در مساجد و حاجت خواستن از خداوند با توسل به ائمه (علیهم السلام) شرعاً ثابت است. والله العالم.
کد خبرنگار: 212110
برچسب ها: سید کاظم ارفع ، دق الباب مساجد ، خرافه ، بدعت
دق الباب
برخی از مردم در شب اول ماه ربيعالاول از حدود نيمه شب تا اذان صبح، با در دست داشتن شمع به پشت درب مساجد مراجعه و با كوبيدن به درب مساجد و خواندن اذكارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مىنمايند و این عمل را تا هفت مسجد ادامه مىدهند و معتقد هستند بدينوسيله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربيعالاول را خبر مىدهند و خواهان دریافت عیدی از مادر سادات می باشند تا حاجات خود را برآورده نمایند.
و این در حالی است که این عمل، به فرموده همه مراجع، مدرک معتبر روایی و دینی ندارند و از جمله اموری است که موجب انحراف از دین و منجر به بدعت در دین می گردد و انجام آن به عنوان یک عمل مستحب شرعی، جایز نیست.1
نکته: با وجود چنین خرافاتی سال هاست که واقعه مهم اول ربیع الاول یعنی همان واقعه تاریخی لیلة المبیت _خوابیدن امیرمؤمنان در بستر پیامبر _ و سنت روزه گرفتن، به شکرانه سلامتی پیامبر و امیرمؤمنان از گزند کفار و مشرکان و همچنین خواندن زیارت پیامبر ص، تحت الشعاع قرار گرفته و از یادها رفته است.
1. استفتاء از دفتر مراجع عظام:
خامنه ای، مکارم، صافی، فاضل، تبریزی، بهجت، مشکینی و گلپایگانی
👇👇👇
💥اعمال خرافی پایان ماه صفر!
✅در برخی منابع آمده است که پیامبر اکرم(ص) درباره ماه صفر فرموده است: «من بشّرنی بخروج صفر فله الجنة»
(هر کس خبر تمام شدن این ماه را به من دهد، بشارت بهشت را به او مى دهم)
مرحوم حجت الاسلام جنتی منش ،از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی، با اشاره به این روایت می گوید:
به اعتقاد ما این روایت از سندیت متقنی برخوردار نیست و به احتمال فراوان در مورد ابوذر غفاری بیان شده است، اما عده ای این روایت را دال بر این گرفته اند که بشارت دادن پیامبر به اتمام ماه صفر، ثواب و پاداش دارد.
وی ادامه می دهد: نفس این کار اشکالی ندارد، اما متاسفانه در بسیاری از موارد این اعمال با خرافات مخلوط شده و به مواردی انحرافی در دین تبدیل می شوند. یکی از معروف ترین رسومی که در حال حاضر نیز از طریق عوام انجام می شود، «دق الباب کردن ۷ مسجد» و خطاب قرار دادن پیامبر مبنی بر اتمام ماه صفر است.
این کارشناس مرکز ملی پاسخگویی با تاکید بر اینکه دق الباب کردن مساجد، سند تاریخی ندارد و از سیره بزرگان و علما نبوده است، ادامه داد: اگر عملی در دین وارد نشده باشد و با عنوان دین انجام شود، علاوه بر اینکه ثوابی ندارد، بلکه گناه نیز محسوب می شود، چرا که بدعت در دین نهی شده است.
حجت الاسلام کاظمی نیز درباره برخی سنت های رایج شده در سال های اخیر از جمله «دق الباب کردن ۷ مسجد» و «روشن کردن شمع پشت در ۷ مسجد» می گوید:
این موارد، پیشینه روایی ندارد و بیشتر آداب و رسومی قومی و بومی است. به عنوان مثال در برخی مناطق استان بوشهر دیده ام که مردم به نشانه پایان نحسی ماه صفر، قلیان می شکنند!
وی در پاسخ به این سؤال که آیا آداب خاصی برای خروج از ماه صفر و حلول ماه ربیع الاول در روایات اسلامی ذکر شده است یا خیر، به خبرنگار فارس چنین پاسخ داد:
در «مفاتیح الجنان» شیخ عباس قمی آداب خاصی برای این امر ذکر نشده و تنها به ذکر اعمال شب اول ماه بسنده شده است. البته در برخی روایات، اقامه نماز شکر به شکرانه اقامه دو ماه عزاداری و عبادت توصیه شده است.
🌷نغمه های فاطمیون🌷
🌹 🌺 حلول ماه ربیع الاول مبارک باد 🌺
ربیـع الاول مـاه
ولادت خورشید بی غروب،
عشق بی پایان،
جلـوه
صفات حسنای الهی،
سرچشمه
رحمت و عطوفت،
مظهر عشق
و فداکاری مبارک باد💐
سلام علیکم برای مطالعه
شبهات ربیع الاول
با لمس لینک های مربوطه
از کانال نغمه های فاطمیون
پیگیری کنید. 😍😍
🔹چالش
چرا ربیع الاول ماه شادی اهل بیت هست؟
https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/10762
🔹 ایام محسنیه ، افراط و تفریط
https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/10766
🔹شبهات ماه ربیع الاول
https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/10768
https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/10769
🔹دق الباب هفت مسجد
https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/10772
🔹اعمال خرافی پایان ماه صفر
https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/10775
سپاس از همراهیتون🙏
┏━━━ 🌷🌷🌷━━━┓
@Nagmahyefatamion
┗━━━🌷🌷━━
🌷نغمه های فاطمیون
💠💠
💠
#ختم_دعا
سلام علیکم
روزتون بخیر و شادی
✳️ خـتـــم《ذکـــر روز یکشنبه》
🌺 « یاذالجلال والاکرام » 🌺
💫 ای خداوند بزرگ و گرامی💫
🌹این ذکر موجب فتح و نصرت میشود 🌹
🔹 دعا برای شروع روز
https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2373
🔹اعمال صبحگاهی
https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2374
🔹صلوات ۱۴ معصوم
https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2377
🔹دعای روز یکشنبه
https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2378
🔹تسبیح روز یکشنبه
https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2384
🔹زیارت روز یکشنبه
https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2385
🔹توسل روز یکشنبه
https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/2383
🔹ختم دعای عهد
https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/31
🔹التماس دعای فرج🔹
┏━━━ 🌷🌷🌷━━━┓
@Nagmahyefatamion
┗━━━🌷🌷━━
🌷نغمه های فاطمیون
💠
💠💠
#ختم_زیارت
#زیارت_عاشورا
🔹هر هفته یکشنبه ها🔹
به نیت حاجت روایی و هدیه به امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف وعلیه السلام
https://eitaa.com/Nagmahyefatamion/754
دسترسی به👆👆
متن دعا و صوتی
التماس دعای فرج
┏━━━ 🌷🌷🌷━━━┓
@Nagmahyefatamion
┗━━━🌷🌷━━
🌷نغمه های فاطمیون
هدایت شده از آرشیو کانال قرآن
صفحه 77
سوره #نسا
بسم الله الرحمن الرحيم
ای مردم، بترسید از پروردگار خود، آن خدایی که همه شما را از یک تن بیافرید و هم از آن، جفت او را خلق کرد و از آن دو تن خلقی بسیار در اطراف عالم از مرد و زن پراکند، و بترسید از آن خدایی که به نام او از یکدیگر مسئلت و درخواست میکنید و درباره ارحام کوتاهی نکنید، که خدا مراقب اعمال شماست. (۱) و اموال یتیمان را پس از بلوغ به دست آنها دهید، و مال بد و نامرغوب خود را به مرغوب (آنها) تبدیل نکنید و اموال آنان را به ضمیمه اموال خود مخورید، که این گناهی بس بزرگ است. (۲) و اگر بترسید که مبادا درباره یتیمان (ازدواج با دختران یتیم) مراعات عدل نکنید پس آن کس از زنان را به نکاح خود درآرید که شما را نیکو (و مناسب با عدالت) است: دو یا سه یا چهار (نه بیشتر) و اگر بترسید که (چون زنان متعدّد گیرید) راه عدالت نپیموده و به آنها ستم میکنید پس تنها یک زن اختیار کنید و یا چنانچه کنیزی دارید به آن اکتفا کنید، که این نزدیکتر به عدالت و ترک ستمکاری است. (۳) و مهر زنان را در کمال رضایت به آنها بپردازید، پس اگر چیزی از مهر خود را از روی رضا و خشنودی به شما بخشیدند، از آن برخوردار شوید که شما را حلال و گوارا خواهد بود. (۴) و اموالی که خدا قوام زندگی شما را به آن مقرّر داشته به تصرّف سفیهان ندهید و از مالشان نفقه و لباس به آنها دهید و با آنان سخن نیکو و دلپسند گویید. (۵) یتیمان را آزمایش کنید تا هنگامی که بالغ شده و قدرت بر نکاح پیدا کنند آنگاه اگر آنها را دانا به درک مصالح زندگی خود یافتید اموالشان را به آنها باز دهید، و به اسراف و عجله مال آنها را حیف و میل مکنید بدین اندیشه که مبادا بزرگ شوند (و اموالشان را از شما بگیرند). و هر کس (از اولیاء یتیم) داراست (از تصرف در مال او) خودداری کند، و هر که فقیر است (در مقابل نگهبانی او از مال یتیم) به قدر متعارف ارتزاق کند، پس آنگاه که مالشان را به آنها رد کردید باید بر ردّ مال بر آنها گواه گیرید، و گواهی خدا برای محاسبه خلق کافی است. (۶)
هدایت شده از تسنیم هدایت ( آمرین آذربایجان غربی )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قسمت_ششم
#۴۰ثانیه
لاک زدن یکی از جذاب ترین تفریحات و خوشگل کننده های دنیاس 😍😍😍
مگه نه؟ 💐😍
رفیق لاک زنتو تگ کن
🌸این برنامه ده قسمتی مناسب کودکان و نوجوانان هست ، ازتون میخوایم که در نشر کلیپ ها همراهی مون کنید ☺
🍉کلیه هیئت ها ، مدارس، مهد کودک ها، معاون پرورشی ها ، مساجد و... میتونن از این کلیپ های جذاب برای تبیین حجاب استفاده کنن
میتونید کلیپ ها رو از کانال مون دانلود کنید
پی نوشت: تولید از ما #نشر باشما 💚
@dokhtaraye_baba
🌹🌹🌹🌹
آمرین استان
آذربایجان غربی👇👇
@amerinWeAzerPro
🌹🌹🌹🌹
🌷نغمه های فاطمیون🌷
#احکام_مسائل_شرعی 🔹 احکام امروز با ما همراه باشید . ┏━━━ 🌷🌷🌷━━━┓ @Nagmahyefatamion ┗━━━🌷🌷━━ 🌷
#احکام_مسائل_شرعی
🔹 احکام امروز
با ما همراه باشید .
┏━━━ 🌷🌷🌷━━━┓
@Nagmahyefatamion
┗━━━🌷🌷━━
🌷نغمه های فاطمیون
سلام✋
⬅️خواستم بپرسم فکر های شهوت آمیز در مورد زنان نامحرم یا فکر فیلم های تحریک کننده گناه دارد❗️؟
🔴آیت الله خامنه ای : تخیّل نامحرم به قصد بر انگیختن شهوت بنا بر احتیاط جایز نیست.
🔴آیت الله مکارم شیرازی: فکر گناه تا زمانى که منتهى به انجام گناه نشود، گناه محسوب نمى شود، ولى بى شک آثار نامطلوبى بر روح انسان مى گذارد.
🔴آیت الله سیستانی: اشکال ندارد، ولی بهتر است این کار نشود.
🔴آیت الله وحید خراسانی: فکر شهوانی و یا تحریک شهوانی از طریق دست زدن به بدن جایز نیست
✅تذکر : هرچند طبق برخی روایات فکر گناه تا زمانی که به عمل در نیاید، گناه محسوب نمی شود، اما در هر صورت فکر و اندیشه گناه، پاکى و صفاى قلب را از بین مى برد . انسان را به ارتکاب آن وا مى دارد. حضرت على(ع) فرمود: «من کثرفکره فى المعاصى دعته إلیها؛ کسى که در مورد گناهان زیاد فکر کند، گناهان او را به سوى خود مى کشند».
از این رو حضرت مسیح به پیروان خود فرمود: «موسى بن عمران به شما دستور داد زنا نکنید، اما من به شما سفارش مى کنم فکر زنا را هم نکنید، زیرا کسى که به زنا بیاندیشد، مانند کسى است که در اتاق زیبا و رنگ آمیرى شدهاى، آتش روشن کند. در این صورت هر چند ممکن است خانه در آتش نسوزد، لکن دست کم دود آن را سیاه و خراب مى کند».
بنابراین بهتر آن است که انسان از تخیلات شهوانی و فکر گناه خود داری کند تا روح و فکر انسان آلوده نگردد و زمینه گناه فراهم نشود.📝
❇️ حق الماره ✳️
✅ سوال : وقتی شخصی از كنار درختی یا باغی میگذرد میتواند از میوه و محصول آن باغ استفاده كند یا خیر؟
🔴 حق الماره و رهگذر در رابطه با خوردن میوه جات سه گونه است :
1⃣- نسبت به میوه هایی که در خیابان و راه های عمومی است که مانعی ندارد.مگر خلاف قانون و مقررات باشد
2⃣- استفاده از میوه های باغات مردم با شرائطی حلال است :
◀️ الف: به طوری اتفاقی از کنار انها عبور کنید نه با قصد خوردن.
◀️ ب: منجر به افساد نگردد بدین معنا که شاخه ی درخت و شاخه گیاه را نشکند.
◀️ ج: به خوردن بسنده کند و چیزی از محصول را با خود نبرد.
◀️ د: باغ و زراعت فاقد دیوار و در باشد.
◀️ ه:علم یا ظن به ناخشنودی صاحب باغ نداشته باشد.
3⃣ - مواردی که شرائط فوق را ندارد حرام است .
✴️ دو نکته درباره درختان میوه
1⃣- از میوه شاخه ی درخت همسایه بدون اجازه نمی تواند استفاده نمود.
2⃣ - طلب حلالیت از مردم بخاطر چیدن یا خوردن میوه هایشان لازم است.
➖➖➖➖
استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 510