بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
🌷وَإِذْ قَالَ مُوسَي لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنفُسَكُمْ بِاتِّخَاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُواْ إِلَي بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ عِندَ بَارِئِكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
بقره(54)
🌹و (بخاطر بياوريد) زمانى كه موسى به قوم خود گفت: اى قوم من، شما با (به پرستش) گرفتن گوساله، به خود ستم كرديد. پس به سوى خالق خود توبه كرده و باز گرديد و يكديگر را به قتل برسانيد، اين كار براى شما در پيشگاه پروردگارتان بهتر است، پس خداوند توبه ى شما را پذيرفت، زيرا او توبه پذير مهربان است.
🌿نکات تفسیری:
مراد از «قتل نفس» در جمله: «فاقتلوا انفسكم» خودكشى نيست، بلكه يكديگر را كشتن است. نظير آيه ى شريفه: «لا تلمزوا انفسكم» [341] همديگر را طعنه نزنيد. و يا نظير آيه ى «فسلّموا على انفسكم» [342] ، يعنى همديگر را سلام دهيد.
پذيرفتن اين نحو توبه ى سخت، براى يهوديان فضليت است. زيرا خداوند در انتقاد از مسلمانان منافق مى فرمايد: «و لو انّا كتبنا عليهم ان اقتلوا انفسكم اواخرجوا من دياركم ما فعلوه الاّ قليلٌ منهم» [343] يعنى: اگر بر آنان فرمان كشتن همديگر را واجب مى نموديم و يا فرمان خروج از سرزمين خودشان را صادر مى كرديم، آنرا جز افراد اندكى انجام نمى دادند.
-----
341) حجرات، 11.
342) نور، 61.
343) نساء، 66.
📜پیام آیه:
- مردم را با محبّت براى پذيرش حدود الهى آماده كنيد. «يا قوم ... فاقتلوا»
- شرك، ظلم به نفس است. «ظلمتم انفسكم باتّخاذكم العجل»
- هر چه برهان و معجزه و دليل بيشتر عرضه شود، تكليف سنگين تر و تخلّف از آن خطرناك تر خواهد بود. گوساله پرستى، بعد از ديدن آن همه معجزه، توبه اى جز اعدام ندارد.«فتوبوا... فاقتلوا انفسكم»
- حكم مرتدّ، قتل است.«فاقتلوا انفسكم»
- مرگ در رحمت الهى، بهتر از زندگى در لعنت الهى است. «ذلكم خيرٌ لكم»
- اجراى حدود الهى، گرچه به قيمت قتل انسان باشد، به نفع اوست. «فاقتلوا... ذلكم خير لكم»
- اساس دستورات الهى، خير رسانى به انسان است. «ذلكم خير لكم»
- براى جريمه هاى سنگين، بايد بركات زيادى گفته شود تا مردم آماده پرداخت آن شوند. «فاقتلوا ... ذلكم خير، فتاب عليكم، انّه هو التّواب الرحيم»
منبع:تفسیر نور
🌷 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن🌷
🇮🇷کانال#روشنگریهای_مذهبی_و_سیاسی👇👇
https://eitaa.com/roshangarii1
و درود خدا بر او فرمود: هيچ بي نيازي چون عقل، و هيچ فقري چون ناداني نيست، هيچ ارثي چون ادب، و هيچ پشتيباني چون مشورت نيست.
/نهج البلاغه/حکمت۵۴
👇👇
🇮🇷 @roshangarii1
با کفش وارد نشوید!
"حسین شریعتمداری"، مدیر مسئول روزنامه کیهان:
🔹در حالی که شرکت آمریکایی نایک از تامین کفشهای ورزشی تیم ملی ایران خودداری و این تصمیم را به صراحت اعلام کرد، متاسفانه برخی اعضای تیم ملی کشورمان با پوشیدن کفشهای «نایک» در میدان حاضر شدند! و حال آنکه کمترین انتظار از آنها این بود که برای اعلام همبستگی ملی و احترام به هموطنان خویش از پوشیدن این کفشهاخودداری کنند و با این اقدام ناپسند خود به مردم کشورشان اهانت نکنند!
🔹شایسته است آن دسته از اعضای تیم ملی که با پوشیدن کفشهای نایک به میدان رفتهاند، برای جبران این حرکت ناشایسته، اولا، از پوشیدن دوباره کفشهای ورزشی نایک خودداری کنند و ثانیا؛ بعد از حضور در میدان بعدی مسابقه، در مقابل چشم تماشاگران حاضر در استادیوم و کسانی که از طریق دوربینهای تلویزیونی مسابقات را دنبال میکنند، کفشهای نایک را به اطراف میدان مسابقه پرتاب کرده و دور بیندازند که از فرزندان ایران اسلامی جز این انتظار نمیرود.
🔹آمریکاییها باید بدانند که مردم ایران و تیم ملی این کشور که به نمایندگی از سوی همین ملت به میدان آمده است اهانت آنان در تحریم کفشهای ورزشی فلان شرکت آمریکایی را بیپاسخ نمیگذارد.
🔹آمریکاییها در حالی حتی از تحویل کفش ورزشی به اعضای تیم ملی فوتبال کشورمان خودداری میکنند که بارها گلو پاره کرده و گریبان دریدهاند که بازیهای ورزشی را نباید سیاسی کرد! و حتی در مواردی فیفا - فدراسیون جهانی فوتبال ایران را تنها به علت انجام برخی از مراسم مذهبی در ایام خاص، آنهم بدون دخالت دادن آن به بازیها، جریمه نیز کرده است!
🔸تحریم تامین کفش تیم ملی ایران از سوی شرکت نایک در حالی است که لوازم ورزشی این شرکت آمریکایی بازارهای ایران را پر کرده و در تسخیر خود دارد، همانگونه که لوازم صوتی و تصویری شرکت سامسونگ -که به بهانه تحریم آمریکا از دادن هدیه به ورزشکاران کشورمان خودداری کرده بود- بازارهای ایران را در تیول خود گرفته و باز هم، همانطور که خودروهای ژاپنی تویوتا که به خاطر فروش یک دستگاه خودرو به سفارت ایران در هند از آمریکا پوزش خواسته بود، جادهها و خیابانهای کشورمان را در اختیار دارد و به روی نامبارک خود هم نمیآورد که تقریبا تمامی خودروهای مورد استفاده تروریستهای وحشی داعش از نوع تویوتا بوده است!
fna.ir/bmpinf
https://eitaa.com/roshangarii1
#پنجاه_سال_پیش
💢اول رسیدگی به درد و درک و احساس نسل جوان، بعد جلوگیری از انحرافش
#شهید_مطهری
✅در قدیم #سطح فکر مردم پایین بود، کمتر در مردم شک و تردید و سؤال پیدا می شد، حالا بیشتر پیدا می شود. طبیعی است وقتی که فکر، کمی بالا آمد سؤالاتی برایش طرح می شود که قبلًا مطرح نبود. باید شک و تردیدش را رفع کرد و به سؤالات و احتیاجات فکری اش پاسخ گفت.
✅نمی شود به او گفت برگرد به حالت عوام، بلکه این خود زمینه مناسبی است برای آشنا شدن مردم با حقایق و #معارف اسلامی. با یک جاهل بی سواد که نمی شود حقیقتی را به میان گذاشت. بنابراین در هدایت و #رهبری نسل قدیم که سطح فکرش پایین تر بود ما احتیاج داشتیم به یک طرز خاص بیان و تبلیغ و یک جور کتابها.
اما امروز آن طرز بیان و آن طرز کتابها به درد نمی خورد، باید و لازم است رفرم و اصلاح عمیقی در این #قسمتها به عمل آید، باید با منطق روز و زبان روز و افکار روز آشنا شد و از همان راه به هدایت و رهبری مردم پرداخت.
✅نسل جوان افکار و ادراکات و احساساتی دارد و انحرافهایی. تا به دردش یعنی به افکار و ادراکات و احساساتش رسیدگی نشود، نمی شود جلوی #انحرافاتش را گرفت.
📚 استاد مطهری، ده گفتار، ص 223-221
🇮🇷 @roshangarii1
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
🔴دم خروس بیرون زد 🔶بی بی سی از نامه اصلاحطلبان به سران نظام برای مذاکره بی قید و شرط با آمریکا خبر
yon.ir/B0BU4
🔻اوایل سال که کشور به ناگهان درگیر افزایش نرخ ارز و بعد از آن افزایش چشمگیر قیمت ها در بازار طلا و مسکن شد، معلوم بود که این یک حرکت آغازین در داخل و خارج کشور برای تحت فشار قرار دادن حاکمیت برای پذیرفتن فشارهای ترامپ و غرب است!
🔻نفوذ در تصمیم سازی و تصمیم گیری توسط جریانی که به اذعان آمریکا و رژیم صهیونیستی، به عنوان سرمایه اجتماعی آنها در ایران نامیده شده بود جزو سیاست های معاصر شبکه های جاسوسی دشمن است.
🔻تاریخ نشان داده که اکثر ایرانیان با هر تفکری، نجیب ترین و وفادارترین انسان ها به میهن خود هستند، اما همین تاریخ نشان داده است که اقلیت ناچیز و نمک نشناسی هم در طول این تاریخ بوده اند که نانجیبانه ترین رفتارها را نسبت به این مرز پر گهر انجام داده اند و حیات انسان های پاک و نخبه و میلیون ها ایرانی را در اعصار مختلف مورد مخاطره و تعرض قرار داده اند!
✅علیرضا مقصودی
#روشنگریهای_مذهبی_و_سیاسی
https://eitaa.com/roshangarii1
هدایت شده از کانال پرسمان دینی
💢شرکت در مجالس رقص عروسی💢
آیا بخاطر قطع نشدن رابطه خانوادگی و صله رحم می توان در مراسم عروسی همراه موسیقی و رقص، شرکت کرد؟
@Porseman_channel
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر شركت در اين مجلس مستلزم ارتكاب حرام ــ مانند گوش دادن به موسيقى و خوانندگى حرام یا اختلاط با نامحرم ــ باشد و يا حضور در آن تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و اگر نهي از منکر مستلزم خروج از مجلس باشد، باید از مجلس خارج شوید.
✍ آیت الله مکارم:
اگر به قنوت رفته و شک در حمد یا سوره کند، نباید به شک خود اعتنا کند و نماز در این حالت صحیح است.
✍ آیت الله سیستانی:
حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید.
✍آیت الله شبیری زنجانی:
گوش دادن به موسیقی مطرب حرام است، رقص غیر زن و شوهر هم جایز نیست حتی بنا بر احتیاط رقص زن برای زنان در مجلس عروسی.
✍ آیت الله وحید:
شرکت در چنین مجالسی حرام است و گناهِ کبیرة می باشد، اگر چه دیگران ناراحت شوند و باید وظیفه صله رحم را از راه هایِ دیگرِ حلال انجام داد.
@Porseman_channel
👤 رابین مک داول:
وحشت پنهان تعرضات جنسی در مدارس آمریکا!
💢 آسوشیتدپرس در جریان تحقیقاتی یکساله روشن ساخت که در طول دوره چهار ساله پاییز ۲۰۱۱ تا بهار ۲۰۱۵ حدود ۱۷ هزار گزارش تعرض جنسی از سوی دانش آموزان صورت گرفته است.
🔻در حدود ۵ درصد خشونتهای جنسی، کودکان ۵ و ۶ ساله دخیل بودهاند. اما این تعداد در سنین ۱۰ و ۱۱ به شدت افزایش پیدا میکند؛ یعنی حدود همان زمانی که دانش آموزان وارد سالهای دوره راهنمایی میشوند و تا ۱۴ سالگی این افزایش همچنان ادامه پیدا میکند.
💢 ادامه مطلب در لینک زیر 👇
🌐 fna.ir/bmmjkl
🇮🇷کانال #روشنگری👇👇
https://eitaa.com/roshangarii1
هدایت شده از کانال پرسمان دینی
پرسمان #احکام
💢گوش دادن زنان به خوانندگی زن💢
گوش دادن به موسيقى كه خواننده اش زن است براى بانوان چه حكمى دارد؟
@Porseman_channel
همه مراجع: به طور كلى گوش دادن به غنا و خوانندگى ديگران (خواه مرد باشد يا زن) حرام است هر چند آهنگى كه همراه آن نواخته مى شود از نوع غير لهوى آن باشد.
چنانچه آهنگ و صدا مناسب مجالس لهو و فساد باشد، براى زنان هم جایز نیست.
@Porseman_channel
📚نهج البلاغه/نامه ۳۱/فرازهای۱۶ و ۱۷
نامه به حضرت مجتبی(ع):
۱۶ _ارزشهاي اخلاقي
پسرم بدان كه روزي دو قسم است، يكي آن كه تو آن را ميجويي، و ديگر آن كه او تو را ميجويد، و اگر تو به سوي آن نروي، خود به سوي تو خواهد آمد، چه زشت است فروتني به هنگام نياز، و ستمكاري به هنگام بي نيازي همانا سهم تو از دنيا آن اندازه خواهد بود كه با آن سراي آخرت را اصلاح كني، اگر براي چيزي كه از دست دادي ناراحت ميشوي، پس براي هر چيزي كه به دست تو نرسيده نيز نگران باش. با آنچه در گذشته ديده يا شنيده اي، براي آنچه كه هنوز نيامده، استدلال كن، زيرا تحوّلات و امور زندگي همانند يكديگرند، از كساني مباش كه اندرز سودشان ندهد، مگر با آزردن فراوان، زيرا عاقل با اندرز و آداب پند گيرد، و حيوانات با زدن. غم و اندوه را با نيروي صبر و نيكويي يقين از خود دور ساز. كسي كه ميانه روي را ترك كند از راه حق منحرف ميگردد، يار و همنشين، چونان خويشاوند است. دوست آن است كه در نهان آيين دوستي را رعايت كند. هوا پرستي همانند كوري است. چه بسا دور كه از نزديك نزديكتر، و چه بسا نزديك كه از دور دورتر است، انسان تنها، كسي است كه دوستي ندارد، كسي كه از حق تجاوز كند، زندگي بر او تنگ ميگردد، هر كس قدر و منزلت خويش بداند حرمتش باقي است، استوارترين وسيله اي كه ميتواني به آن چنگ زني، رشته اي است كه بين تو و خداي تو قرار دارد. كسي كه به كار تو اهتمام نميورزد دشمن توست. گاهي نا اميدي، خود رسيدن به هدف است، آنجا كه طمع ورزي هلاكت باشد. چنان نيست كه هر عيبي آشكار، و هر فرصتي دست يافتني باشد، چه بسا كه بينا به خطا ميرود و كور به مقصد رسد. بديها را به تأخير انداز، زيرا هر وقت بخواهي ميتواني انجام دهي. بريدن با جاهل، پيوستن به عاقل است، كسي كه از نيرنگبازي روزگار ايمن باشد به او خيانت خواهد كرد، و كسي كه روزگار فاني را بزرگ بشمارد، او را خوار خواهد كرد. چنين نيست كه هر تير اندازي به هدف بزند، هر گاه انديشه سلطان تغيير كند، زمانه دگرگون شود. پيش از حركت، از همسفر بپرس، و پيش از خريدن منزل همسايه را بشناس. از سخنان بي ارزش و خنده آور بپرهيز، گر چه آن را از ديگري نقل كرده باشي.
۱۷_ جايگاه زن و فرهنگ پرهيز
در امور سياسي كشور از مشورت با زنان بپرهيز، كه رأي آنان زود سست ميشود، و تصميم آنان ناپايدار است. در پرده حجاب نگاهشان دار، تا نامحرمان را ننگرند، زيرا كه سختگيري در پوشش، عامل سلامت و استواري آنان است. بيرون رفتن زنان بدتر از آن نيست كه افراد غير صالح را در ميانشان آوري، و اگر بتواني به گونهاي زندگي كني كه غير تو را نشناسند چنين كن. كاري كه برتر از توانايي زن است به او وامگذار، كه زن گل بهاري است، نه پهلواني سخت كوش، مبادا در گرامي داشتن زن زياده روي كني كه او را به طمع ورزي كشانده براي ديگران به ناروا شفاعت كند. بپرهيز از غيرت نشان دادن بيجا كه درستكار را به بيمار دلي، و پاكدامن را به بدگماني رساند.
🌿🌺🌿🌺🌿
⬇️⬇️
🇮🇷 @roshangarii1
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
🍂🍂 🔻ملاصالح قاری 8⃣ 👈 بخش اول: مبارزه و زندان شاه من را بر صندلی نشاندند و از چپ و راست، با سیلی
خاطرات برادر آزاده⬇️
🍂🍂
🔻ملاصالح قاری 9⃣
👈 بخش اول: مبارزه و زندان شاه
قاضی دادگاه که نظامی بود، پرونده را باز کرد و با حالتی متعجب نام روی پرونده را خواند:
- صالح، معروف به دکسن.
سرش را بلند کرد، عینک ذره بینی اش پایین بود و چشمانش را که در گودی کاسه فرو رفته و مثل چشمان عقاب بود، به من دوخت و با دقت نگاهم کرد و گفت:
- اتهام هایت هم که یکی دو تا نیست؛ خرابکاری، اخلال در امنیت کشور، درگیری با مأموران، اعتصاب غذا هم که کرده ای.
تنم لرزید! سرم را پایین انداختم. آن قدر در دنیای غم هایم فرورفته بودم که چیزی جز صدای کسانی که حرف میزدند، نمی شنیدم. سروصداها و حرف ها همه ضد من بود. بعد از قاضی، دادستان شروع به تفهیم اتهاماتم کرد. وکیل فرمایشی هم حرفی در دفاع از من نداشت. همه چیز را از قبل بریده و دوخته بودند. در نهایت پس از یک ساعت قاضی نظامی دادگاه، حکمم را قرائت کرد
- صالح معروف به دکسن، به اتهام خرابکاری و اخلال بر علیه امنیت کشور به پانزده سال حبس محکوم می گردد.
حکم را که خواندند، چشمانم را بستم و نفسی کشیدم. انگار آرامشی را که به
دنبالش بودم، با این حکم به دست آوردم. میدانستم که دیگر از شکنجه خبری نیست. خدا را شکر می کردم که مسئولیت زن و بچه به گردن ندارم. هرچند انتظار حکمی بدتر از آنچه برایم صادر شد داشتم. بارها پس از شکنجه های بی شمار خودم را مقابل جوخه اعدام دیده بودم. در تمام مدتی که اتهاماتم تفهیم میشد، سرم پایین بود و خودم را به خدا سپرده بودم.
فردای آن روز با دست و پایی در زنجیر، سوار بر ماشینی که شیشه هایی مات داشت، به زندان کارون اهواز منتقل شدم. پس از رسیدن، من را به اتاقی بردند و روی صندلی نشاندند. هاج و واج به اطراف نگاه می کردم. پاسبانی زنجیر از دست و پایم برداشت و مأموری دیگر با دستگاه اصلاح موهای سر و ریشم را تراشید و روانه یکی از بندهای زندان کرد؛ بندی که همه قشر زندانی در آن بود؛ سیاسی، دزد، قاچاقچی، قاتل.
سلولم اتاقی بزرگ بود با تختهای آهنی متعدد دو طبقه روی هم، همه به تازه واردی با سر و صورتی متورم و چشمان کبود نگاه می کردند، حوصله حرف زدن نداشتم. خیلی آهسته دست به کمر دردناکم گرفتم، سلام کردم و روی تختی دراز کشیدم. چشمانم را بستم و خیلی زود خوابم برد.
ادامه دارد...
#کانال_روشنگری 🌺🌿
https://eitaa.com/roshangarii1
نهج البلاغه/خطبه۳۲-روزگار و مردمان
سير ارتجاعي امت اسلامي
🌷اي مردم، در روزگاري كينه توز، و پر ازع ناسپاسي و كفران نعمتها، صبح كرده ايم، كه نيكوكار، بدكار به شمار مي آيد، و ستمگر بر تجاوز و سركشي خود مي افزايد، نه از آنچه مي دانيم بهره مي گيريم، و نه از آنچه نمي دانيم، مي پرسيم، و نه از هيچ حادثه مهمي تا به ما فرود نيايد، مي ترسيم. اقسام مردم (روانشناسي اجتماعي مسلمين، پس از پيامبر(ص)) در اين روزگاران، مردم چهار گروهند، گروهي اگر دست به فساد نمي زنند، براي اين است كه، روحشان ناتوان، و شمشيرشان كند، و امكانات مالي، در اختيار ندارند، گروه ديگر، آنان كه شمشير كشيده، و شر و فسادشان را آشكار كرده اند. لشگرهاي پياده و سواره خود را گرد آورده، و خود آماده كشتار ديگرانند، دين را براي به دست آوردن مال دنيا تباه كردند كه يا رئيس و فرمانده گروهي شوند، يا به منبري فرا رفته، خطبه بخوانند، چه بد تجارتي، كه دنيا را بهاي جان خود بداني، و با آنچه كه در نزد خداست معاوضه نمايي. گروهي ديگر، با اعمال آخرت، دنيا مي طلبند، و با اعمال دنيا در پي كسب مقامهاي معنوي آخرت نيستند، خود را كوچك و متواضع جلوه مي دهند، گامها را رياكارانه كوتاه برمي دارند، دامن خود
را جمع كرده، خود را همانند مومنان واقعي مي آرايند، و پوششي الهي را وسيله نفاق و دورويي و دنياطلبي خود قرار مي دهند. و برخي ديگر، با پستي و ذلت و فقدان امكانات، از به دست آوردن قدرت محروم مانده اند، كه خود را به زيور قناعت آراسته، و لباس زاهدان را پوشيده اند. اينان هرگز، در هيچ زماني از شب و روز، از زاهدان راستين نبوده اند. وصف پاكان در جامعه مسخ شده در اين ميان گروه اندكي باقي مانده اند كه ياد قيامت، چشمهايشان را بر همه چيز فرو بسته، و ترس رستاخيز، اشكهايشان را جاري ساخته است، برخي از آنها از جامعه رانده شده، و تنها زندگي مي كنند، و برخي ديگر ترسان و سركوب شده يا لب فرو بسته و سكوت اختيار كرده اند، بعضي مخلصانه همچنان مردم را به سوي خدا دعوت مي كنند، و بعضي ديگر گريان و دردناكند كه تقيه و خويشتن داري، آنان را از چشم مردم انداخته است، و ناتواني وجودشان را فرا گرفته گويا در درياي نمك فرو رفته اند، دهنهايشان بسته، و قلبهايشان مجروح است، آنقدر نصيحت كردند كه خسته شدند، از بس سركوب شدند، ناتوانند و چندان كه كشته دادند، انگشت شمارند. روش برخورد با دنيا اي مردم بايد دنياي حرام در چشمانتان از پر كاه خشكيده، و تفا
له هاي قيچي شده دامداران، بي ارزشتر باشد، از پيشينيان خود پند گيريد، پيش از آنكه آيندگان از شما پند گيرند، اين دنياي فاسد نكوهش شده را رها كنيد، زيرا مشتاقان شيفته تر از شما را رها كرد. (برخي از افراد ناآگاه اين خطبه را به معاويه نسبت دادند و در صورتي كه بي ترديد از سخنان اميرالمومنين (ع) است طلا كجا، خاك كجا؟ آب گوارا و شيرين كجا، آب شور كجا؟ دليل ما سخن جاهز است كه در ادبيات عرب مهارت تمام داشت و با آگاهي سخن مي گفت او مي گويد اين خطبه به سخنان امام علي (ع) و روش مردم شناسي او نزديك است تنها علي است كه مردم در حالات گوناگون مي شناسد و معرفي مي كند تاكنون در كجا ديده ايد كه معاويه در يكي از سخنانش راه زهد و تقوا پيشه كند و راه رسم بندگان خدا را انتخاب نمايد؟!)
#روزانه_با_نهج_البلاغه(#حکمتها_نامه_ها
#خطبه_ها)
#کانال_روشنگری 🌺🌿
https://eitaa.com/roshangarii1
هدایت شده از کانال پرسمان دینی
پرسمان #مشاوره
💢راهکارهای حضور قلب در نماز💢
@Porseman_channel
1- دقت در انجام مقدمات نماز، مانند وضوى با معنویت، انجام مستحباتى چون اذان، اقامه و...
در کتابهاى حدیث آمده است: شخصى از پیامبر(ص) درخواست کرد که راهى به او بنمایاند تا حضور قلب بیشترى در نماز پیدا کند حضرت او را به شاداب گرفتن وضو فرمان دادند. بنابراین وضوى شاداب و با آداب خود در حضور قلب انسان در نماز مؤثر است.
2- گزینش مکان مناسب، دورى ازجاهاى شلوغ و پر سر و صدا و پرهیز از هر آنچه که موجب انحراف توجه از خداوند شود.
3- گزینش وقت مناسب و تا آن جا که ممکن است اول وقت خواندن نماز.
4- تا حد امکان در مسجد و با جماعت نماز خواندن و دعا کردن (به ویژه در جماعاتى که بعد معنوى بیشترى دارد).
5- نماز را با طمأنینه و دقت در مفاهیم و معانى آن خواندن و دعا را با توجه به عظمت خداوند و کوچکی خود به جا آوردن.
6- در نماز در حال ایستاده به مهر نگریستن و در رکوع پایین پا و در تشهّد به دامن خود نظر نمودن.
7- تخلیه دل از حب دنیا و امور دنیوى وآن را مالامال از عشق خدا ساختن. توضیح: ذهن انسان همواره متوجه چیزى است که به آن عشق مىورزد؛ همانند عاشقى که آنى از فکر معشوق خود بیرون نمىرود. این که ما در نمازهایمان همواره به فکر مسائل دیگر هستیم، به خاطر تعلق شدید نفس به دنیا و حب آن است. اما آن که عاشق حق شد، در هر حال و در هر کارى به یاد خدا خواهد بود به طورى که گویى همیشه در نماز است.
8- توجه به این که مبدأ و منتهاى انسان خداوند است وآنچه در این بین است براى امتحان آدمى و ابزارى جهت رشد و کمال اوست.
9- ضبط قوه خیال. توضیح : پرنده لجام گسیخته خیال، چکاوکى است که هر آن بر شاخسارى مىنشیند. ازاینرو همیشه افکار انسان به این طرف وآن طرف متوجه است و قرار و آرامى ندارد؛ اما اگر آدمى با دقت و هوشیارى در کنترل آن بکوشد، پس از چند صباحى رام و مطیع شده و به هر سو که اراده شود متوجه مىگردد. بنابراین انسان باید در نماز ازاول با قاطعیت بنا را بر این بگذارد که تمام توجه خود را به سوى پروردگار معطوف دارد و هر گاه پرنده خیال از چنگ او گریخت، بلافاصله آن رابه همان جهت برگرداند. اگر چندین مرتبه در ایام متوالى چنین کند، کمکم ذهنش عادت خواهد کرد.
10- توجه به عظمت و هیبت پروردگار و فقر و فاقه خود. روشن است اگر آدمى بداند با چه بزرگى روبهرو است و خود در مقابل او هیچ بلکه عین احتیاج و فقر و فاقه است، با تمام وجود و ذهن و اندیشه خاضع خواهد گردید.
@Porseman_channel
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
🌿🌺وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَي لَن نُّؤْمِنَ لَكَ حَتَّي نَرَي اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ الصَّاعِقَةُ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ
بقره(55)
🌿🌷و(نيز بخاطر آوريد) هنگامى كه گفتيد: اى موسى! هرگز به تو ايمان نمى آوريم مگر اينكه خدا را آشكارا (به چشم خود) ببينيم، پس صاعقه (جان) شما را گرفت، در حالى كه تماشا مى كرديد.
🌿قوم حضرت موسى دو گروه شدند:
الف: گروهى برگزيده، كه همراه موسى عليه السلام براى مناجات و شنيدن كلام خداوند به كوه طور آمدند، ولى وقتى گفتگوى خدا و موسى را شنيدند، گفتند: از كجا بدانيم كه اين صدا از خداست، بايد خدا را با چشم ببينيم تا بپذيريم.
ب: گروه ديگر كه با هارون ماندند، ولى در غياب حضرت موسى، گوساله پرست شدند. در سوره اعراف [344] در مورد كسانى كه ديدن خدا را طلب كردند، مى فرمايد: «اخذتهم الرجفة» آنها را زمين لرزه گرفت. شايد صاعقه اى كه در اين آيه مطرح است، همراه با زمين لرزه بوده و آنها با اين صاعقه از دنيا رفتند. چون آيه ى بعد مى فرمايد: شما را بعد از مرگ دوباره برانگيختيم.
روحيّه ى سؤال كنندگان، يكسان نيست. موسى و مردم هر دو تقاضاى ديدن خدا كردند، لكن موسى به نمايندگى از مردم و با ادب گفت: «أرنى»، ولى قوم موسى با تكبّر گفتند: «لن نؤمن لك حتّى نرى اللّه جهرة»، ما هرگز ايمان نخواهيم آورد مگر آنكه خدا را آشكارا ببينيم. لذا خداوند در جواب موسى فرمود: «لن ترانى»، تو هرگز مرا نخواهى ديد. امّا در برابر قوم، قهرش را فرستاد.
اين آيه پيامبر اسلام را تسليت و دلدارى مى دهد كه از درخواست هاى بيهوده مردم نگران مباش. زيرا مردم از موسى درخواست هاى خطرناكتر داشتند.
-----
344) اعراف، 154.
📜 از عاقبت لجاجت، جسارت، بى ادبى و توقّعات نابجاى گذشتگان، عبرت بگيريد. «لن نؤمن... فاخذتكم»
- براى گروهى منطق و استدلال و موعظه كافى است، ولى براى گروهى قهر و غلبه لازم است.«فاخذتكم»
- اگر خداوند نيست تا او را ببينيد، امّا آثار او كه ديدنى است. چرا با ديدن آنها ايمان نمى آوريد. «فاخذتكم الصاعقة و انتم تنظرون»
منبع:تفسیر نور
🌷 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن🌷
🇮🇷کانال روشنگری👇
https://eitaa.com/roshangarii1
📚نهج البلاغه/نامه۳۳-به قثم بن عباس
هشدار از تبليغات دروغين ياران معاويه در مراسم حج
پس از ياد خدا و درود،
همانا مامور اطلاعاتي من در شام به من اطلاع داده كه گروهي از مردم شام براي مراسم حج به مكه مي آيند، مردمي كوردل، گوشهايشان در شنيدن حق ناشنوا، و ديده هايشان نابينا، كه حق را از راه باطل مي جويند، و بنده را در نافرماني از خدا، فرمان مي برند، دين خود را به دنيا مي فروشند، و دنيا را به بهاي سراي جاودانه نيكان و پرهيزكاران مي خرند، در حالي كه در نيكي ها، انجام دهنده آن پاداش گيرد، و در بديها جز بدكار كيفر نشود. پس در اداره امور خود هشيارانه و سرسختانه استوار باش، نصيحت دهنده اي عاقل، پيرو حكومت، و فرمانبردار امام خود باش، مبادا كاري انجام دهي كه به عذرخواهي روي آوري، نه به هنگام نعمتها شادمان و نه هنگام مشكلات سست باشي. با درود.
🌿🌺
🇮🇷 @roshangarii1
📚نهج البلاغه/خطبه۳۳-در راه جنگ اهل بصره
🔹(به هنگام عزيمت به شهر بصره، جهت جنگ با ناكثين فرمود)
🍃(ابن عباس مي گويد در (سرزمين ذي قار) خدمت امام رفتم كه داشت كفش خود را پينه مي زد، تا مرا ديد، فرمود: قيمت اين كفش چقدر است؟ گفتم بهايي ندارد. فرمود: به خدا سوگند، همين كفش بي ارزش نزد من از حكومت بر شما محبوب تر است مگر اينكه حقي را با آن بپا دارم، يا باطلي را دفع نمايم. آنگاه از خيمه بيرون آمد و براي مردم خطبه خواند)
🌿آثار بعثت پيامبر اسلام
همانا خداوند هنگامي محمد (ص) را مبعوث فرمود كه هيچ كس از عرب، كتاب آسماني نداشت، و ادعاي پيامبري نمي كرد، پيامبر (ص) مردم جاهلي را به جايگاه كرامت انساني پيش برد و به رستگاري رساند، كه سرنيزه هايشان كندي نپذيرفت و پيروز شدند و جامعه آنان استحكام گرفت.
🍃ويژگيهاي نظامي و اخلاقي امام علي (ع)
به خدا سوگند! من از پيشتازان لشگر اسلام بودم تا آنجا كه صفوف كفر و شرك تار و مار شد، هرگز ناتوان نشدم، و نترسيدم، هم اكنون نيز همان راه را مي روم، پرده باطل را مي شكافم تا حق را از پهلوي آن بيرون آورم.
🔸شكوه از فتنه گري قريش
مرا با قريش چه كار، به خدا سوگند، آن روز كه كافر بودند با آنها جنگيدم، و هم اكنون كه فريب خورد ه اند، با آنها مبارزه مي كنم، ديروز با آنها زندگي مي كردم و امروز نيز گرفتار آنها مي باشم. به خدا سوگند! قريش از ما انتقام نمي گيرد جز به آن علت كه خداوند ما را از ميان آنان برگزيده و گرامي داشت، ما هم آنان را در زندگي خود پذيرفتيم، پس چنان بودند كه شاعر گفته است. (به جان خودم سوگند، هر صبح از شير صاف نوشيدي. و سرشير و خرماي بي هسته خوردي. ما اين مقام و عظمت را به تو بخشيديم در حالي كه بلند مرتبت نبودي و در اطراف تو با سواران خود تا صبح نگهباني داديم و تو را حفظ كرديم)
🌿🌺🌿
♦ چه تضمینی وجود داره که ما همیشه پیروز باشیم⁉️
پاسخ قرآن 👆
🇮🇷 @roshangarii1
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
خاطرات برادر آزاده⬇️ 🍂🍂 🔻ملاصالح قاری 9⃣ 👈 بخش اول: مبارزه و زندان شاه قاضی دادگاه که نظامی بود،
خاطرات برادر آزاده👇
🍂🍂
🔻ملاصالح قاری 0⃣1⃣
👈 بخش اول: مبارزه و زندان شاه
هنوز سیر خواب نرفته بودم که با وحشت بیدار شدم. سلول تاریک بود و همه در خواب بودند. از ترس کابوسی که دیده بودم، هن و هن می کردم. باز هم کابوس شکنجه گران به سراغم آمده بود. چند ثانیه بعد دوباره سر بر بالشی که بوی تعفن و عرق میداد گذاشتم و از فرط خستگی خوابم برد.
چند ماهی از محکومیتم و انتقالم به اهواز می گذشت و هیچ کس از خانواده به سراغم نیامده بود. چون شناسنامه نداشتم و در زندان به صالح دكسن معروف بودم، زندانیها همه من را به همین نام صدا میزدند. مادر بیچاره ام چند بار آمده و مأيوس برگشته بود؛ چون کسی به نام «صالح الاسدی» فرزند مهدی در زندان وجود نداشت. نه خورد و خوراک درستی داشتم و نه لباس راحت و تمیزی. گاهی زندانیان کنارم از خوراکی هایی که خانواده هایشان می آوردند، به من هم می دادند و گاهی لباس کهنه ای هم نصیبم میشد.
به مرور زمان با همه کسانی که در بند بودند، دوست شدم. برایشان صحبت می کردم، مسائل شرعی مربوط به نماز و دیگر چیزها را توضیح می دادم و از اوضاع بیرون و اتفاقات مدرسه فیضیه قم و تبعید امام خمینی به عراق و مبارزاتش با رژیم تعریف می کردم
با خلافکارهایی که وارد زندان می شدند، گرم می گرفتم و آنها را وادار به مطالعه می کردم تا شخصیت خود را بسازند. پاسخگوی سؤالات عقیدتی و شرعی آنان هم بودم. روزی نبود که تنها بنشینم و جوانی یا فرد میانسالی در کنارم نباشد.
حالا دو سال بود که زندگی در زندان را می گذراندم. یک روز باشگفتی وقتی با زندانیان در حیاط هواخوری می کردیم، ناگهان کسی را دیدم که باورم نمیشد سروکارش به زندان بیفتد: علی بنی سعیدی، همان جاسوس ساواکی و کارمند شرکت نفت، از دوستان هم محله ام....
اقسام بردباری(اخلاقی)
📜 نهج البلاغه/ حکمت۵۵- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الصَّبْرُ صَبْرَانِ صَبْرٌ عَلَي مَا تَكْرَهُ وَ صَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ .
🌷و درود خدا بر او فرمود: شكيبايي دو گونه است، شكيبايي بر آنچه خوش نمي داري، و شكيبايي از آنچه دوست مي داري.
✅ یک اقتصاددان: اقتصاد ایران از توهم تورم رنج میبرد/ تولید کنندهها فکر میکنند اگر کالای خود را گران نکنند از قافله عقب میمانند
👤حجت الله عبدالملکی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق: گرانی در اقتصاد ایران در پی افزایش قیمت ارز و نگرانی تولیدکنندهها نسبت به عقب ماندن از غافله گرانی قیمت هاست. چنین مسأله ای هم درنهایت باعث می شود تا توهم تورم به واقعیت تبدیل شود که تنها راه کنترل آن از مجرای دولت می گذرد.
👈راه درمان اقتصاد ما به دلیل افزایش قیمت در بخش روانی، توجه به سیاست های روان درمانی است. دولت برای تنظیم وضعیت اقتصادی کشور باید در دو بازه زمانی کوتاه و بلند مدت سیاست های درمانی مناسب را به کار گیرد.
اقامه ی نمازهای واجب
اقامه برای نمازهای واجب گرچه مستحب است اما آنقدر اهمیت دارد که مراجع تقلید می فرمایند: می توان قبل از رکوع رکعت اول، نماز را شکست، ابتدا اقامه گفت و سپس نماز را آغاز کرد.
اما بسیاری از نماز گذاران اقامه نماز را نمی گویند.
مساله : اگر پیش از آنکه به اندازه ی رکوع خم شود، یادش بیاید که اذان یا اقامه نماز را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد مستحب است برای گفتن آنها نماز را بشکند.1
1. توضیح المسائل مراجع ج1 ص656 م1164
🌱
منبع:کانال برداشت های نادرست از احکام
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
🌷ثُمَّ بَعَثْنَاكُم مِّن بَعْدِ مَوْتِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ بقره (56)
🌹سپس شما را پس از مرگتان (حيات بخشيديم و) برانگيختيم، شايد شكر او را بجا آوريد.
🌿تفسیر آیه:
زنده كردن مجددِ كسانى كه در اثر صاعقه از بين رفتند، به دنبال پريشانى و نگرانى و دعاى حضرت موسى عليه السلام بود كه در سوره ى اعراف [345] ان شاءاللّه بحث آن خواهد آمد.(پست بعدی)
-----
345) اعراف، 155.
📜پیام آیه:
رجعت و معاد، امر محالى نيست. بعضى از مردگان در همين دنيا زنده شده اند. «بعثناكم من بعد موتكم»
- رمز بروز برخى تلخى ها و سپس نجات از آنها، پيدا شدن روحيّه ى شكرگزارى است. «بعثناكم ... لعلكم تشكّرون»
منبع:تفسیر نور
🌷 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن🌷
🌿🌺🌿
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
🌷وَاخْتَارَ مُوسَي قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلاً لِّمِيقَاتِنَا فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ قَالَ رَبِّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُم مِّن قَبْلُ وَإِيَّايَ أَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَاء مِنَّا إِنْ هِيَ إِلاَّ فِتْنَتُكَ تُضِلُّ بِهَا مَن تَشَاء وَتَهْدِي مَن تَشَاء أَنتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الْغَافِرِين
َ اعراف(155)
🌹و موسى براى (آمدن به) ميعادگاه ما، از قوم خود هفتاد مرد را برگزيد. پس همين كه (در پى درخواست ديدن خدا) زمين لرزه آنان را فرا گرفت گفت: پروردگارا! اگر مى خواستى، مى توانستى آنها و مرا پيش از اين (آمدن به طور) بميرانى، آيا مارا به خاطر كارهاى بى خردان ما هلاك مى كنى؟ اين صحنه جز آزمايشى از جانب تو نيست كه با آن، هر كه را (سزاوار بدانى و) بخواهى گمراه مى كنى و هر كه را بخواهى (و لايق بدانى) هدايت مى كنى، تو ولىّ و سرپرست مايى، پس ما را ببخشاى و بر ما رحم كن، كه تو بهترين آمرزندگانى.
🌿تفسیر آیه:
در اين كه حضرت موسى عليه السلام يك ميقات يا چند ميقات داشته و مرگ و هلاكت در ميقات، به خاطر تقاضاى ديدار خدا بوده يا گوساله پرستى مردم، گفتگوهايى است كه در فهم آيه نقشى ندارد و از آن چشم مى پوشيم.
ياران موسى عليه السلام با ديدن آن همه معجزات، باز هم تقاضاى ديدن خدا يا شنيدن صداى خدا را داشتند، درحالى كه آن هفتاد نفر، برگزيده ى حضرت موسى از ميان هفتصد نفر بودند كه به كوه طور رفته و گرفتار قهر الهى شدند، زيرا كسى كه معجزه اى ديد، نبايد بهانه بياورد.
در عدد «هفتاد» نيز مانند عدد «چهل»، راز و رمزى نهفته است.
وقتى برگزيدگان پيامبرى همچون موسى عليه السلام چنين از كار درآيند، چگونه مى توان گفت: مردم عادّى، امام را برگزينند؟! حضرت مهدى عليه السلام در پاسخ كسى كه پرسيد چرا مردم حقّ انتخاب امام را ندارند؟ فرمودند: حضرت موسى كه هفتاد نفر را انتخاب كرد معلوم شد لايق نبودند، پس وقتى انتخاب شدگان پيامبرى مثل موسى منحرف شدند، انتخاب شدگان مردم چه وضعى خواهند داشت. (285)
-----
285) تفسير نورالثقلين
📜پیام آیه:
براى حضور در مراكز مهم و مسائل حسّاس، بايد گزينش انجام شود و افرادى انتخاب شوند، نه هر كس و در هر سطحى حاضر شود. «واختار موسى»
- مردن، از تحمّل فشار حرف مردم آسانتر است. «لو شئت أهلكتهم من قبل و ايّاى» (يعنى اى كاش قبل از آمدن مردم همراه من به كوه طور، جان ما را مى گرفتى كه تحمّل اينكه بگويند: تو بهترين ها را برگزيدى و به قتلگاه بردى و آنان را نابود كردى و... سخت تر است.)
- پيامبران در حركات خود، به ظاهر عمل مى كنند نه به علم غيب. از اين رو گاهى برگزيدگان انبيا نيز نالايق در مى آيند. «بما فعل السفهاء منّا»
- گاهى آتش قهر الهى چنان فراگير است كه خشك و تر را با هم مى سوزاند. «أتهلكنا بما فعل السفهاء» (خوبان را به خاطر سكوت و بى تفاوتى)
- بهانه گيرى، نشانه ى سفاهت است. «السفهاء»
- بلاها و حوادث، گاهى آزمايش الهى است، «اِن هِىَ الاّ فتنتك...» كه در آن افراد شناخته شده و صف ها از هم جدا مى شود. «تضلّ... تهدى»
- ستايش خداوند پيش از دعا، از آداب دعاست. «أنت وليّنا فاغفرلنا»
- تا صفحه ى روح از آلودگى گناه پاك نشود، رحمت الهى را جذب نمى كند. «اغفر لنا و ارحمنا»
- آمرزش و عفو الهى، (بر خلاف بخشش مردم كه يا با تأخير است، يا همراه با منّت و تحقير،) بهترين بخشايش هاست. «خير الغافرين»
منبع:تفسیر نور
🌷 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن🌷
🌿🌺🌿
تهی دستی و تنهایی(اخلاقی،اجتماعی)
📜نهج البلاغه/حکمت ۵۶:
و درود خدا بر او فرمود: بي نيازي در غربت، چون در وطن بودن، و تهيدستي در وطن غربت است.
🌿🌺🌿
💢حکم شرکت در قرعه کشی پیامکی💢
در تلویزیون مسابقه پیامکی اجرا میشود که در آن برای حمایت مالی از تیم مورد علاقه خود پیامک میزنید و به خاطر حمایت و جمع شدن پول بیشتر، 200 تومان از شما کم میشود. قسمتی از پول را به تیم داده و قسمتی هم برای اپراتور صدا و سیما است. در آخر هم به خاطر این پیامک زدن، قرعه کشی میکنند و به افرادی جایزه میدهند. آیا این کار و جایزه در صورت برنده شدن اشکال شرعی دارد؟ اگر همه پرداخت کنندگان راضی به استفاده از جایزه باشند چطور؟
برخی فقها معتقدند با توجه به اینکه جایزهٔ برندهی قرعهکشی، از مبلغ پرداختی شرکتکنندگانی که برنده نشدهاند پرداخت میشود، این کار حکم قمار را داشته و جایز نیست، مگر آنکه شرکتکنندگان، ابتدا و بدون هیچ پیش شرطی، مبلغ پرداختی را به ملکیت نهاد برگزارکننده درآورند و سپس آن نهاد، جوایز را از مال خود تهیه کند.
در هر حال، با توجه به رضایت شرکتکنندگان، فرد برنده میتواند از جایزه استفاده نماید. ضمن اینکه برخی از فقها این نوع مسابقه را عرفاً از موارد شرطبندی و قمار خارج دانسته و بر آن ایراد شرعی نمیگیرند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اگر اصل پول را از اعضاء به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه دریافت کنند و بعد از مالکیت، با مال خود جایزه بدهند مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
این کار جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
این کار اشکال شرعی دارد؛ هر چند همه راضی باشند./پرسمان دینی
🇮🇷 @roshangarii1
🔴 برخی اعتقاد #غلطی دارند که امام زمان(عج) افراد #گناهکار را گردن میزند!
🌀اینکه در برخی روایات مطرح میشود حضرت مهدی(عج) با #شمشیر ظهور خواهند کرد، باعث شده تا برای بسیاری از افراد این سوال مطرح شود که آیا امام زمان(ع) گناهکاران را از بین خواهد برد؟ باید گفت پشت پردهی ترویج این تفکر توطئهای وجود دارد و میخواهند افکار عمومی را نسبت به منجی عالم بشریت تخریب نمایند. این توطئه پیامدهایی را به دنبال دارد و آن #مهدویت_زدایی و انتظار زدایی است، یعنی جامعهای اگر معتقد شد که امام زمان(ع) قرار است بیاید تا هر کسی را که مرتکب گناه و ترک اولی شده گردن بزند، پس آمدنش توجیه ندارد و کسی نباید منتظر حضرت مهدی(عج) باشد و با این تفکر اصل انتظار که افضل اعمال است، از بین میرود.
امام زمان(عج) ظهور نمیکنند تا گردن گناهکاران را بزنند چرا که اگر قرار بود کسی که گناه انجام داده توسط حجت خدا بر روی زمین مجازات شود، #پیامبر_اسلام(ص) برای انجام این کار اولویت داشت و مسئله دوم آن است که اگر امام(ع) بخواهد چنین کاری انجام بدهد، پس چرا خداوند متعال روز #قیامت را قرار داده است؟ اگر منجی عالم بشریت بخواهد افراد گنهکار را نابود کند پس چرا خداوند #توبه را تا زمان مرگ قرار داده است؟ وظیفه امام زمان(ع) آن است که ناامید را امیدوار کند، یعنی دست گناهکاران را بگیرد و راه درست را نشان بدهد و این عمل تنها برای شیعیان نیست بلکه همه #ادیان و #فرقهها را شامل میشود.
♦️درمورد روایاتی که مربوط به جنگ حضرت مهدی(عج) است باید گفت امام زمان(عج) با گناهکاران نمیجنگند چرا که ایشان آمدهاند تا راه راست را به آنها نشان دهند ولی با کسانی که در قرآن از آنها به عنوان «فاسقین» و "کفار" و افرادی که حجت خدا را دیدند و نپذیرفتند و آن را باطل خواندند نام برده شده، به #مبارزه بر میخیزند./نادرستهای منتسب به دین