eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: نود و نهم 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﻳﺎ ﻣﻦ ﺑﻬﺮ ﻣﻮﻣﻨﻲ ﺍﻭﻟﻲ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد 🔷 36- ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻔﺪﺍﺀ ﺍﺑﻦ ﻛﺜﻴﺮ ﺷﺎﻣﻲ، ﺷﺎﻓﻌﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 774 ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ " ﺍﻟﺒﺪﺍﻳﻪ ﻭ ﺍﻟﻨﻬﺎﻳﻪ " ﺟﻠﺪ 5 ﺹ 210- 209 ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺭﺍ ﺑﻠﻔﻆ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﻨﺒﻞ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﺏ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻲ ﻳﻌﻠﻲ ﻣﻮﺻﻠﻲ ﻭ ﺣﺎﻓﻆ ﺣﺴﻦ ﺑﻦ ﺳﻔﻴﺎﻥ- ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﮔﺎﻥ- ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﺏ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﺑﻦ ﺟﺮﻳﺮ ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﺯﺭﻋﻪ، ﺍﺯ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻦ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ " ﻣﻨﻘﺮﻱ " ﺍﺯ ﺣﻤﺎﺩ ﺑﻦ ﺳﻠﻤﻪ، ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺯﻳﺪ ﻭ ﺍﺑﻲ ﻫﺎﺭﻭﻥ ﻋﺒﺪﻱ ﺍﺯ ﻋﺪﻱ ﺑﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﻭ ﺍﺯ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻦ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺧﻀﺮﻣﻲ ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﺍﺳﺤﺎﻕ ﺳﺒﻴﻌﻲ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﻭ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺍﺭﻗﻢ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺹ 212 ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﻫﺮﻳﺮﻩ ﺑﻠﻔﻆ ﺧﻄﻴﺐ ﺑﻐﺪﺍﺩﻱ ﺁﻭﺭﺩﻩ. 37- ﺗﻘﻲ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻣﻘﺮﻳﺰﻱ ﻣﺼﺮﻱ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 845 ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ " ﺧﻄﻂ " ﺹ 223 ﺑﻄﺮﻳﻖ ﺍﺣﻤﺪ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﻱ ﺑﻠﻔﻆ ﭘﻴﺶ ﮔﻔﺘﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 38- ﻧﻮﺭ ﺍﻟﺪﻳﻦ- ﺍﺑﻦ ﺻﺒﺎﻍ ﻣﺎﻟﻜﻲ، ﻣﻜﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 855 ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ " ﺍﻟﻔﺼﻮﻝ ﺍﻟﻤﻬﻤﻪ " ﺹ 25 ﺍﺯ ﺍﺣﻤﺪ ﻭ ﺣﺎﻓﻆ ﺑﻴﻬﻘﻲ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﺏ ﺑﻬﻤﺎﻥ ﻟﻔﻆ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ. 39- ﻗﺎﺿﻲ ﻧﺠﻢ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺍﺫﺭﻋﻲ، ﺷﺎﻓﻌﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 876 ﺩﺭ " ﺑﺪﻳﻊ ﺍﻟﻤﻌﺎﻧﻲ " ﺻﻔﺤﻪ 75 ﮔﻮﻳﺪ: ﻭ ﺑﺘﺤﻘﻴﻖ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻋﻤﺮ ﺑﻦ ﺧﻄﺎﺏ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻫﻨﮕﺎﻣﻴﻜﻪ ﺳﺨﻦ ﺭﺳﻮﻟﺨﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﺍ ﺷﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﺑﻌﻠﻲ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﮔﻔﺖ: ﮔﻮﺍﺭﺍ ﺑﺎﺩ ﺗﻮ ﺭﺍ، ﮔﺮﺩﻳﺪﻱ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻫﺮ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﻣﻮﻣﻦ. 40- ﻛﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻣﻴﺒﺪﻱ ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﺩﻳﻮﺍﻥ ﻣﻨﺴﻮﺏ ﺑﻪ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 406 ﺣﺪﻳﺚ ﺍﺣﻤﺪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﺏ ﻭ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺍﺭﻗﻢ ﺑﻠﻔﻆ ﭘﻴﺶ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺵ ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 41- ﺟﻠﺎﻝ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺳﻴﻮﻃﻲ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 911 ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ " ﺟﻤﻊ ﺍﻟﺠﻮﺍﻣﻊ " ﺑﻄﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﻨﺰ ﺍﻟﻌﻤﺎﻝ ﺟﻠﺪ 6 ﺹ 397 ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﺑﻨﻘﻞ ﺍﺯ ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺷﻴﺒﻪ ﺑﻠﻔﻆ ﭘﻴﺶ ﮔﻔﺘﻪ ﺩﺭ ﺹ 181- ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ. 42- ﻧﻮﺭ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺳﻤﻬﻮﺩﻱ، ﻣﺪﻧﻲ، ﺷﺎﻓﻌﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 911 ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺩﺍﺭ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ (ﻭﻓﺎﺀ ﺍﻟﻮﻓﺎ ﺑﺎﺧﺒﺎﺭ ﺩﺍﺭ ﺍﻟﻤﺼﻄﻔﻲ) ﺟﻠﺪ 2 ﺹ 173 ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻄﺮﻳﻖ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﻭ ﺯﻳﺪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 43- ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻌﺒﺎﺱ ﺷﻬﺎﺏ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻗﺴﻄﻠﺎﻧﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 923 ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 2 " ﻣﻮﺍﻫﺐ ﺍﻟﻠﺪﻧﻴﻪ " ﺹ 13 ﺩﺭ ﻣﻌﻨﻲ ﻣﻮﻟﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﻭ ﺳﺨﻦ ﻋﻤﺮ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺍﺻﺒﺤﺖ ﻣﻮﻟﻲ ﻛﻞ ﻣﻮﻣﻦ، ﻳﻌﻨﻲ ﻭﻟﻲ ﻛﻞ ﻣﻮﻣﻦ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات ۷۸ تا ۸۳ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی آیه بعد، اسرار ع
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات: ۷۸ تا ۸۳ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️این مجموعه، نشان مى دهد: علم و قدرت فوق العاده اى در پیدایش آن به کار رفته است و به گفته قرآن: اِنَّ فِى ذلِکَ لَآیات لِقَوْم یُؤْمِنُونَ . شگفتیهاى جهان پرندگان بیش از آنست که در یک کتاب و چند کتاب بگنجد هم اکنون، پرندگان زیادى را به نام پرندگان مهاجر مى شناسیم که براى ادامه حیات خود به نقاط مختلف جهان سفر مى کنند. حتى گاهى، فاصله میان قطب شمال و جنوب را که فاصله اى است بسیار طولانى، مى پیمایند، و در این سفر دور و دراز از وسیله هاى راهنمائى مرموزى استفاده مى نمایند، و در پرتو آن، مى توانند راه خود را از میان کوهها، دشتها، دره ها و دریاها، حتى در روزهاى ابرى و احیانا شبهاى تاریک که هیچ انسانى قادر به پیدا کردن راهش نیست پیدا کنند. گاهى بر فراز آسمان در خوابند و پرواز مى کنند!، گاهى، هفته ها بدون یک لحظه توقف شب و روز به پرواز ادامه مى دهند، بى آن که نیاز به غذا داشته باشند! زیرا قبل از شروع به حرکت، با یک الهام درونى، بیش از اندازه غذا مى خورند، و این غذاها به صورت چربیها در اطراف بدن آنها ذخیره مى شود. همچنین اسرار دیگرى که پرندگان دارند از جمله: در ساختن خانه، تربیت فرزندان، مبارزه با دشمنان، پیدا کردن غذاهاى لازم، همکارى با یکدیگر و حتى تعاون و همزیستى با غیر جنس خود و مانند اینها که هر کدام داستان طولانى دارد. آرى، همان گونه که در آیه فوق خواندیم هر یک از اینها نشانه هائى است از عظمت پروردگار و علم و قدرت بى پایانش . ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
شرح و تفسیر حکمت ۳۰۳ 🔷ارتباط مردم با دنیا 🔹مردم، فرزند دنيا هستند: امام عليه السلام در اين كلام حك
📝شرح و تفسیر حکمت ۳۰۴ 🤲نيازمند، فرستاده خداست! امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه براى تشويق همگان به كمك كردن به نيازمندان مى فرمايد: «مستمند و مسكين فرستاده خداست، كسى كه از كمك كردن به او دريغ داشته باشد از خدا دريغ داشته و آنكس كه به او عطا كند به خداوند عطا كرده است»؛ (إِنَّ الْمِسْكِينَ رَسُولُ اللّهِ، فَمَنْ مَنَعَهُ فَقَدْ مَنَعَ اللّه، وَمَنْ أَعْطَاهُ فَقَدْ أَعْطَى اللّهَ). اين تعبير نهايت لطف خدا را به كسانى نشان مى دهد كه به نيازمندان كمك مى كنند و در ضمن، اين پيام را به ما مى دهد كه مسكين و مستمند را خوار نشمريم و كمترين اهانتى به او روا مداريم و اگر كمكى مى كنيم خالى از هرگونه منت و آزار و اهانت باشد، زيرا او فرستاده خداست و كسى كه به رسول وفرستاده ديگرى اهانت كند درواقع به خود آن شخص اهانت كرده و كسى كه رسول ديگرى را احترام و اكرام كند فرستنده رسول را اكرام و احترام كرده است. قرآن مجيد نيز تعبيرى متفاوت ولى در همين راستا دارد. درباره كمك به نيازمندان مى فرمايد: «(مَّنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللهَ قَرْضآ حَسَنآ فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافآ كَثِيرَةً)؛ كيست كه به خدا قرض الحسنه دهد (و از اموالى كه خدا به او بخشيده، انفاق كند،) تا آن را براى او، چندين برابر كند؟». در آيه 11 سوره «حديد» نيز خداوند پس از آنكه در آيات پيشين، از اهميت انفاق به نيازمندان سخن مى گويد همين تعبير را فرموده است: «(مَنْ ذَا الَّذِى يُقْرِضُ اللهَ قَرْضآ حَسَنآ فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ)؛ كيست كه به خدا وام نيكو دهد (و از اموالى كه به او ارزانى داشته انفاق كند) تا خدا آن را براى او چندين برابر كند؟ و براى او پاداش پرارزشى است!». در چندين آيه ديگر از قرآن مجيد نيز همين معنا با الفاظ ديگرى بيان شده وانفاق در راه خدا را به عنوان وام دادن به پروردگار شمرده است كه اين نهايت لطف او به بندگان است. با اينكه مالك حقيقى تمام عالم هستى خداست و از همگان و همه چيز بى نياز است و هرچه ما داريم از او داريم، با اين حال انفاق در راه خدا را قرض به خداوند تعبير كرده است. حتى در بعضى از آيات آمده است كه خداوند در برابر اين كار از بنده اش تشكر مى كند، (وَاللهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ). همانگونه كه در خطبه 183 نيز در كلام امام گذشت كه مى فرمايد: «وَاسْتَقْرَضَكُمْ وَلَهُ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالاَْرْضِ وَهُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ وَإِنَّمَا أَرَادُ أَنْ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا؛ از شما درخواست قرض كرده در حالى كه گنجهاى آسمانها و زمين به او تعلق دارد و بى نياز و شايسته ستايش است. او خواسته است شما را بيازمايد كه كدام يك نيكوكارتريد». جالب اينكه در روايات اسلامى تعبيرات سه گانه اى آمده است كه هر يك از ديگرى پرمعناتر است. در يكجا مى خوانيم كه از امام سجاد زين العابدين عليه السلام نقل شده است كه هنگامى كه چيزى به فقير مى داد دست سائل را مى بوسيد ومى فرمود: «من دست سائل را نمى بوسم، بلكه دست پروردگارم را مى بوسم، زيرا صدقه قبل از آنكه در دست سائل بيفتد در دست پروردگار قرار مى گيرد؛ فَقَالَ لَسْتُ أُقَبِّلُ يَدَ السَّائِلِ إِنَّمَا أُقَبِّلُ يَدَ رَبِّي إِنَّهَا تَقَعُ فِي يَدِ رَبِّي قَبْلَ أَنْ تَقَعَ فِي يَدِ السَّائِلِ». ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا