eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و بیست 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﻭ ﻳﺎﻗﻮﺕ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 410 ﺟ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و بیست و یک 🔷 ↩️ ﻛﻤﻴﺖ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺬﻫﺒﻲ ﺍﻭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﮔﺮ، ﺍﺯ ﻟﺎﺑﻠﺎﻱ ﺳﻴﺮﺕ‌ﻫﺎ ﻭ ﺯﻭﺍﻳﺎﻱ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎ، ﺷﻮﺍﻫﺪ ﺭﻭﺷﻨﻲ ﻣﻲ‌ﻳﺎﺑﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺑﺮ ﻣﺮﺩ (ﻛﻤﻴﺖ) ﻫﺮﮔﺰ ﺷﻌﺮ ﺳﺮﺍﺋﻲ، ﻭ ﻛﻮﺷﺸﻬﺎﻱ ﺧﺴﺘﮕﻲ ﻧﺎ ﭘﺬﻳﺮﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ ﺩﺭ ﻣﻬﺮ ﻭﺭﺯﻱ ﺑﻪ ﺩﻭﺩﻣﺎﻥ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺩﺍﺩ، ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻛﺎﻣﻴﺎﺑﻲ ﻭ ﻣﻮﺟﺐ ﺁﺯﻣﻨﺪﻱ ﻧﺴﺎﺧﺖ، ﺗﺎ ﺑﺎ ﭼﺎﭘﻠﻮﺳﻲ ﺍﺯ ﺻﻠﻪ ﻫﺎﻭ ﺟﺎﺋﺰﻩ‌ﻫﺎﻱ ﺷﺎﻋﺮﺍﻧﻪ، ﺑﻬﺮﻩ ﮔﻴﺮﺩ، ﻭ ﺩﺭ ﻃﻠﺐ ﻣﺰﺩ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺑﻪ ﭘﻮﻝ ﻭ ﻣﻘﺎﻡ ﺭﺳﻴﺪ. ﭼﮕﻮﻧﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ " ﺩﻋﺒﻞ ﺧﺰﺍﻋﻲ " ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ: ﺳﻬﻢ ﻏﻨﺎﺋﻤﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺍﺯ ﺳﻬﺎﻣﺸﺎﻥ ﺗﻬﻲ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﺎﻥ، ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺯ ﺷﻴﻌﻴﺎﻧﺸﺎﻥ، ﺑﻪ ﺭﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﮔﺎﻧﻲ ﻣﻲ‌ﻣﺎﻧﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﺪﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﻲ ﻧﺎﺑﺨﺸﻮﺩﻧﻲ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﺩﺭ ﭼﻨﻴﻦ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭﻱ، ﺩﻧﻴﺎ، ﺩﺍﺭ ﻭ ﻧﺪﺍﺭﺵ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﻡ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﻳﻌﻨﻲ ﮔﺮﻭﻩ ﺳﺘﻢ ﭘﻴﺸﻪ ﺑﻨﻲ ﺍﻣﻴﻪ ﺭﻳﺨﺘﻪ ﺑﻮﺩ، ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ ﻣﺎﻝ ﺑﻲ ﺍﺭﺯﺵ ﺩﻧﻴﺎ، ﻳﺎ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﮔﻮﻝ ﻭ ﭘﺎﻳﻪ ﺍﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺑﻮﺩ، ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻣﻲ‌ﺭﻓﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺳﺮﻳﺮ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﭼﻴﺮﮔﻲ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﭘﺲ ﻣﻤﻜﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺑﺮ ﻣﺮﺩﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻠﺐ ﻭﺍﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺑﻨﻲ ﺍﻣﻴﻪ ﺭﻭﻱ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻱ ﺁﺯﺍﺭ ﺩﻳﺪﻩ ﻭ ﺳﺘﻢ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﺁﻭﺭ، ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ، ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﻭ ﺳﺮ ﮔﺮﺩﺍﻧﻲ ﺭﻧﺞ ﺑﻜﺸﺪ ﻛﻪ ﻭﻱ ﺭﺍ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﺑﻴﺎﺑﺎﻧﻬﺎﻱ ﺧﺸﻚ ﻭ ﺳﺮ ﺯﻣﻴﻨﻬﺎﻱ ﺳﺨﺖ ﻣﻲ‌- ﺳﺎﺯﺩ. ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﻓﺮﺍﺯ ﺗﭙﻪ ﺍﺵ ﻣﻲ‌ﻛﺸﺎﻧﺪ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﺧﺎﻛﺶ ﻣﻲ‌ﻛﺸﺪ. ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻛﺎﻭ ﺷﮕﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺟﺴﺘﺠﻮﻳﺶ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻱ ﻧﻴﺰ ﺟﺰ ﻛﺸﻤﻜﺶ ﻭ ﺷﻤﺸﻴﺮ ﻧﻤﻲ ﺑﻴﻨﺪ ﭼﻴﺰﻱ ﺟﺰ ﻫﻤﺎﻥ ﺻﻔﺖ ﻣﺨﺼﻮﺻﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩ ﺩﺭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻣﻲ‌ﺑﻴﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﻝ ﺑﻪ ﻣﻬﺮ [جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 30] ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻧﻴﺴﺖ. ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﺭﻓﺘﺎﺭﻛﻤﻴﺖ ﺑﺎ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻥ ﺩﻳﻦ (ﻉ)، ﭼﻪ ﻭﻱ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻭ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺧﺪﺍﻱ ﺳﺒﺤﺎﻧﻪ ﻭ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻱ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺳﺮﺍﻳﻨﺪ ﻭ ﻣﻮﺩﺕ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻛﺒﺮﻱ ﺍﺳﺖ. " ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه انبیاء آیات ۱۰۵ و ۱۰۶ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ سؤال دیگرى
📝تفسیر سوره مبارکه انبیاء آیات ۱۰۵ و ۱۰۶ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ۲ ـ بشارت حکومت صالحان در مزامیر داود جالب این که: در کتاب مزامیر داود که امروز جزء کتب عهد قدیم است عین تعبیرى که در آیات فوق خواندیم، یا مشابه آن در چند مورد دیده مى شود و نشان مى دهد با تمام تحریفاتى که در این کتب، به عمل آمده، این قسمت همچنان از دستبردها مصون مانده است. ۱ ـ در مزمور ۳۷، جمله ۹ مى خوانیم: ... زیرا که شریران منقطع خواهند شد، و اما منتظران خداوند، وارث زمین خواهند بود، هان بعد از اندک زمانى شریر نخواهد بود، در مکانش تأمل خواهى کرد و نخواهد بود !. ۲ ـ و در جاى دیگر در همین مزمور (جمله ۱۱) مى خوانیم: و اما حلیمان وارث زمین خواهند شد و از فراوانى سلامتى متلذذ خواهند گردید . ۳ ـ و نیز در همان مزمور ۳۷ جمله ۲۹ چنین آمده: و اما نسل شریر منقطع خواهد شد، صالحان وارث زمین خواهند بود و در آن تا ابد سکونت خواهند نمود . ۴ ـ و در جمله ۱۸ از همین مزمور آمده است: خداوند روزهاى کاملان را مى داند و میراث ایشان خواهد بود تا ابد الآباد .(۴) در اینجا به خوبى مشاهده مى کنیم همان عنوان صالحان که در قرآن آمده با همان تعبیر در مزامیر داود به چشم مى خورد، علاوه بر این تعبیرات دیگرى مانند حلیمان، منتظران، که با آن قریب الافق است نیز در جمله هاى دیگر ذکر شده است. این تعبیرات، دلیل بر عمومیت حکومت صالحان است و کاملاً با احادیث قیام مهدى(علیه السلام) تطبیق مى کند. * * * ۳ ـ حکومت صالحان یک قانون آفرینش است گر چه براى آنها که غالباً شاهد و ناظر حکومت طاغیان ظالم و یاغیان قلدر بوده اند، مشکل است این حقیقت را به آسانى پذیرا شوند که تمام این حکومت ها بر خلاف نوامیس آفرینش و قوانین جهان خلقت است و آنچه با آن هماهنگ مى باشد، همان حکومت صالحان با ایمان است. ولى تحلیل هاى فلسفى به اینجا منتهى مى شود که این یک واقعیت است، بنابراین، جمله أَنَّ الاْ َرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ پیش از آن که یک وعده الهى باشد، یک قانون تکوینى محسوب مى شود. توضیح این که: جهان هستى تا آنجا که ما مى دانیم مجموعه اى از نظام ها است وجود قوانین منظم و عمومى در سرتاسر این جهان، دلیل بر یکپارچگى و به هم پیوستگى این نظام است. مسأله نظم، قانون و حساب در پهنه آفرینش یکى از اساسى ترین مسائل این عالم محسوب مى شود، فى المثل اگر مى بینیم صدها دستگاه مغز الکترونیکى نیرومند دست به دست هم مى دهند تا با انجام محاسبات دقیق راه سفرهاى فضائى را براى مسافران فضا هموار سازند، و محاسبات آنها درست از آب درمى آید و قائق ماه نشین در همان محل پیش بینى شده در کره ماه، مى نشیند با این که کره ماه و زمین هر دو به سرعت در حرکتند، باید توجه داشته باشیم که: این جریان مدیون نظام دقیق منظومه شمسى، سیارات و اقمار آن است; زیرا اگر حتى یک صدم ثانیه از سیر منظم خود منحرف مى شدند، معلوم نبود مسافران فضا به کدام نقطه پرتاب خواهند شد. از جهان بزرگ، وارد عالم کوچک و کوچکتر و بسیار کوچک مى شویم، در اینجا مخصوصاً در عالم موجودات زنده، نظم مفهوم زنده ترى به خود مى گیرد و هرج و مرج در آن هیچ محلى ندارد، مثلاً به هم خوردن تنظیم یک سلول مغزى انسان کافى است که سازمان زندگى او را به گونه غم انگیزى بر هم بریزد. ✍ پی نوشت: ۴ ـ این جمله ها را عموماً از ترجمه فارسى کتب عهد عتیق و عهد جدید که از زبان هاى اصلى عبرانى و کلدانى و یونانى ترجمه شده و به همت انجمن پخش کتب مقدسه در میان ملل به چاپ رسیده، نقل کرده ایم، به صفحات ۸۵۶ و ۸۵۷ مراجعه فرمائید. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
شرح و تفسیر حکمت ۴۰۲ ❌ نکوهش گفتار بی جا فراتر از حد تو سخن مگو: از مقدمه اين كلام استفاده مى شود
شرح و حکمت ۴۰۳ پراكنده كارى و شكست: امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اشاره به يكى از اصول مهم مديريت كرده، مى فرمايد: «كسى كه به كارهاى مختلف بپردازد نقشه ها و تدبيرهايش به جايى نمى رسد»; (مَنْ أَوْمَأَ إِلَى مُتَفَاوِتِ خَذَلَتْهُ الْحِيَلُ). افراد زيادى را در جامعه مى بينيم كه قانع به يك يا چند شغل نيستند و حتى گاهى شغل هاى متضاد و مختلف براى خود انتخاب مى كنند و با اين كه از استعداد خوبى برخوردارند و گاه ممكن است جزء نخبه ها و نابغه ها باشند باز مى بينيم به موفقيت چشمگيرى نائل نمى شوند. دليل آن روشن است; هر كارى تدبير خاص خودش را مى طلبد و كارهاى مختلف تدبيرهاى مختلفى را طلب مى كند و جمع كردن بين تدبيرهاى متضاد، كار بسيار مشكلى است به همين دليل افرادى را مى بينيم كه تمام همّ خود را مصروف به يك فن مى كنند و توفيقات زيادى به دست مى آورند ولى افرادى كه چندين فن مختلف و گاه متضاد را بر عهده مى گيرند غالباً همه را ناقص مى گذارند و يا نتيجه مهم و چشمگيرى به دست نمى آورند. بعضى از شارحان نهج البلاغه اين كلام نورانى را به معناى جمع دنيا و آخرت گرفته و گفته اند: كسانى كه بخواهند هم دنيا و هم آخرت را به طور كامل به دست آورند ناكام مى مانند زيرا اين دو با هم جمع نمى شوند. و بعضى آن را به معناى جمع ميان حق و باطل تفسير كرده اند; كسى بخواهد از حق طرفدارى كند و در عين حال حامى باطل نيز باشد و يا به تعبير ديگر بخواهد همه را از خود راضى كند. تدبيرهاى چنين كسى نيز به جايى نمى رسد. اين تفسيرها را به عنوان يكى از مصاديق آن مفهوم كلى و جامع كلام امام(ع) مى توان پذيرفت اما منحصر ساختن مفهوم كلام به اين تفاسير، صحيح به نظر نمى رسد. بعضى نيز آن را به معناى قبول كردن شغل هاى زياد گرفته اند كه حتى در زمان ما مرسوم است بعضى چندين شغل براى خودشان انتخاب مى كنند اما هيچ كدام را به طور صحيح نمى توانند انجام دهند. ولى اين تفسير با تعبير «متفاوت» سازگار نيست زيرا متفاوت، مفهومش «ناهماهنگ» و يا «متضاد» است و اين غير از شغل هاى زيادى است كه ممكن است ناهماهنگ نيز نباشد. اصولاً پيشرفت كارها بدون مديريت صحيح امكان پذير نيست و مديريت صحيح، اصول و شرايطى دارد. يكى از شرايط مهمش همان است كه امام(ع) در اين كلام حكيمانه به آن اشاره كرده و آن اين است كه مدير از پراكنده كارى بپرهيزد كارها را از هم جدا كند و هر كارى را به كسى يا به گروهى واگذار نمايد و ناظرانى بر آن ها بگمارد. اما هرگاه به يك نفر يا يك گروه چندين كار متضاد و مختلف را بدهد به يقين همه آن ها ناقص خواهد شد و اين برخلاف مديريت صحيح است. در حديثى كه مرحوم كلينى در كتاب شريف كافى نقل كرده است مى خوانيم كه امام صادق(ع) به يكى از ياران خاصش به نام فضيل بن يسار فرمود: «إِنَّهُ مَنْ كَانَ هَمُّهُ هَمّاً وَاحِداً كَفَاهُ اللَّهُ هَمَّهُ وَ مَنْ كَانَ هَمُّهُ فِى كُلِّ وَاد لَمْ يبَالِ اللَّهُ بِأَى وَاد هَلَكَ; به يقين كسى كه يك هدف داشته باشد خداوند او را براى رسيدن به هدفش كمك مى كند اما آن كس كه همّ او در وادى هاى مختلف است در هر وادى اى هلاك شود خدا او را كمك نخواهد كرد». البته براى اين حديث تفسيرهاى ديگرى هم شده است، كه انسان بايد مذهب حق را پيدا كند و برگزيند و در مسير آن گام بردارد و از سير در مذاهب باطل گوناگون بپرهيزد. اميرمؤمنان على(ع) در نامه پرمحتواى مالك اشتر هنگامى كه دستورات مربوط به فرماندهى لشكر را مى دهد مى فرمايد: «وَ أَفْضَلَ عَلَيهِمْ مِنْ جِدَتِهِ بِمَا يسَعُهُمْ وَ يسَعُ مَنْ وَرَاءَهُمْ مِنْ خُلُوفِ أَهْلِيهِمْ حَتَّى يكُونَ هَمُّهُمْ هَمّاً وَاحِداً فِى جِهَادِ الْعَدُوِّ; دستور بده كه فرماندهان لشكر از امكاناتى كه در اختيار دارند به سپاهيان كمك كنند به اندازه اى كه نفراتى كه تحت تكفل آن ها هستند به خوبى اداره شوند به گونه اى كه همّ آن ها همّ واحدى باشد و آن جهاد با دشمن است». اين دستور نيز نشان مى دهد كه تمركز بر برنامه ها و فعاليت در يك بخش سبب پيروزى و موفقيت است. اين جمله از شيخ بهايى نيز معروف است كه مى گويد: «غَلَبتُ كُلَّ ذِي فُنون وَغَلَبنِى ذو فَنّ واحِد; بر تمام دانشمندانى كه مثل من در علوم مختلفى كار كرده بودند غلبه كردم اما دانشمندى كه تنها در يك علم فعاليت داشت بر من غلبه نمود».[2] * پی نوشت: [2]. سند گفتار حكيمانه: در مصادر آمده است كه اين گفتار حكمت آميز را پيش از سيد رضى مرحوم ابن شعبه حرانى در تحف العقول در ضمن وصيتى كه امام(عليه السلام) به مالك اشتر فرمود، آورده است اما با اين تفاوت: «مَنْ أَوْمَأَ إِلَى مُتَفَاوِت خَذَلَتْهُ الرَّغْبَة». (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 287). ولى در نسخه اى كه از تحف العقول نزد ماست چنين آمده است: «مَنْ أَهْوَى إِلَى مُتَفَاوِت خَذَلَتْهُ الرَّغْبَة». (تحف العقول، ص 202)   ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
🤲 دعای هر روز ماه صفر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم: از آنچه نمی دانید بر شما بیم ندارم، اما بنگرید آنچه را می دانید چگونه عمل می کنید. ✨ أیتها الامّة إنّی لا أخاف علیکم فیما لا تعلمون و لکن انظروا کیف تعملون فیما تعلمون 📚 کنزالعمال/ ج 10/حدیث 29003 ✍🏼 انسان به خاطر آنچه می داند و عمل نمی کند مواخذه می شود، نه آنچه که نمی داند و عمل نمی کند. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
D1739000T14970134(Web)-mc.mp3
11.68M
🔹 محبت اهلبیت علیهم السلام نسبت به دوستان و زائران علیه السلام لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ همانا رسولی از جنس شما برای (هدایت) شما آمد که فقر و پریشانی و جهل و فلاکت شما بر او سخت می‌آید و بر (آسایش و نجات) شما بسیار حریص و به مؤمنان رئوف و مهربان است. 🎙 استاد پناهیان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و بیست و یک 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﻛﻤﻴﺖ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺬﻫﺒ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و بیست و دو 🔷 " ﺷﻴﺦ ﺍﻛﺒﺮ ﺻﻔﺎﺭ " ﺩﺭ " ﺑﺼﺎﺋﺮ ﺍﻟﺪﺭﺟﺎﺕ " ﺑﻪ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺧﻮﻳﺶ ﺍﺯ ﺟﺎﺑﺮ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺎﻗﺮ ﻭ ﻉ) ﺭﺳﻴﺪﻡ ﻭ ﺍﺯ ﻧﻴﺎﺯ ﻣﻨﺪﻱ ﺧﻮﺩ، ﺑﻪ ﻭﻱ ﺷﻜﺎﻳﺖ ﺑﺮﺩﻡ. ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺩﺭﻫﻢ ﻭ ﺩﻳﻨﺎﺭﻱ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ، ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻛﻤﻴﺖ ﺷﺮﻓﻴﺎﺏ ﺷﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﻗﺮﺑﺎﻧﺖ ﻛﺮﺩﻡ، ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﻲ‌ﻓﺮﻣﺎﺋﻴﺪ ﺷﻌﺮﻱ ﺑﺨﻮﺍﻧﻢ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺨﻮﺍﻥ، ﻛﻤﻴﺖ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺍﻱ ﺧﻮﺍﻧﺪ، ﺍﻣﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻱ ﻏﻠﺎﻡ ﻛﻴﺴﻪ ﭘﻮﻟﻲ ﺍﺯ ﺍﻧﺪﺭﻭﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﻴﺎﻭﺭ ﻭ ﺑﻪ ﻛﻤﻴﺖ ﺍﺭﺯﺍﻧﻲ ﺩﺍﺭ، ﻛﻤﻴﺖ ﮔﻔﺖ: ﻗﺮﺑﺎﻧﺖ ﮔﺮﺩﻡ، ﺷﻌﺮﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍﻧﻢ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺨﻮﺍﻥ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻏﻠﺎﻡ ﻛﻴﺴﻪ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﻴﺎﻭﺭ ﻭ ﺑﻪ ﻛﻤﻴﺖ ﺑﺴﭙﺎﺭ. ﻛﻤﻴﺖ ﮔﻔﺖ: ﻗﺮﺑﺎﻧﺖ ﮔﺮﺩﻡ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﺨﻮﺍﻧﻢ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺨﻮﺍﻥ. ﻭ ﭼﻮﻥ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﻪ ﻏﻠﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺪﺭﻩ ﺍﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻴﺎﻭﺭ ﻭ ﺑﻪ ﻛﻤﻴﺖ ﺍﺭﺯﺍﻧﻲ ﺩﺍﺭ، ﻛﻤﻴﺖ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ: ﻓﺪﺍﻳﺖ ﮔﺮﺩﻡ ﻣﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﺬﺭﺍﻥ ﺩﻧﻴﺎ، ﺩﻭﺳﺖ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﺭﻡ ﻭ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻣﻦ ﺍﺯ ﭼﻜﺎﻣﻪ ﺳﺮﺍﺋﻴﻬﺎ، ﭼﻴﺰﻱ ﺟﺰ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻭ ﺣﻘﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻣﻦ ﻭﺍﺟﺐ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻧﻴﺴﺖ. ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ (ﻉ) ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ ﺩﻋﺎ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻏﻠﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻱ: ﻛﻴﺴﻪ‌ﻫﺎﻱ ﭘﻮﻝ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻥ. ﻣﻦ (ﺟﺎﺑﺮ) ﮔﻔﺘﻢ: ﻓﺪﺍﻳﺖ ﺷﻮﻡ ﺗﻮ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻓﺮﻣﻮﺩﻱ: ﺩﺭﻫﻢ ﻭ ﺩﻳﻨﺎﺭﻱ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ، ﺣﺎﻝ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺳﻲ ﻫﺰﺍﺭ ﺩﺭﻫﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻤﻴﺖ، ﺻﺎﺩﺭ ﻓﺮﻣﻮﺩﻱ؟ ﺍﻣﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺩﺍﺧﻞ ﺁﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﺷﻮ، ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺁﻣﺪﻡ، ﺩﺭﻫﻢ ﻭ ﺩﻳﻨﺎﺭﻱ ﻧﻴﺎﻓﺘﻢ، ﺍﻣﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﺎ ﺳﺘﺮﻧﺎ ﻋﻨﻜﻢ ﺍﻛﺜﺮ ﻣﻤﺎ ﻇﻬﺮﻧﺎ: ﺁﻧﭽﻪ (ﺍﺯ ﻛﺮﺍﻣﺎﺕ) ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻳﻢ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻳﻢ " ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺣﺪﻳﺚ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه انبیاء آیات ۱۰۵ و ۱۰۶ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ۲ ـ بشارت حکو
📝تفسیر سوره مبارکه انبیاء آیات ۱۰۵ و ۱۰۶ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ در اخبار جرائد آمده بود: یک جوان دانشجو بر اثر یک تکان شدید مغزى در یک حادثه رانندگى، تقریباً تمام گذشته خود را فراموش کرده است! در حالى که از جهات دیگر سالم است، برادر و خواهر خود را نمى شناسد و از این که مادرش او را در آغوش مى فشارد، و مى بوسد وحشت مى کند که: این زن بیگانه با من چه کار دارد؟ او را به زادگاهش مى برند، به اطاقى که در آن بزرگ شده، به کارهاى دستى و تابلوهاى نقاشى خودش مى نگرد، ولى مى گوید: این نخستین بار است که چنین اطاق و تابلوى را مشاهده مى کند!! شاید فکر مى کند از کره دیگرى به این کره قدم گذارده است که همه چیز براى او تازگى دارد. شاید از میان چند میلیارد سلول مغز او، تنها چند سلول ارتباطى که گذشته را با حال پیوند مى داده، از کار افتاده باشد، ولى همین به هم خوردن تنظیم جزئى چه اثر وحشتناکى به بار آورد؟! آیا جامعه انسانى مى تواند با انتخاب لا نظام ، هرج و مرج، ظلم و ستم، نابسامانى و ناهنجارى، خود را از مسیر رودخانه عظیم جهان آفرینش که همه در آن با برنامه منظم پیش مى روند کنار بکشد؟! آیا مشاهده وضع عمومى جهان، ما را به این فکر نمى اندازد که بشریت نیز، خواه ناخواه باید در برابر نظام عالم هستى، سر فرود آرد و قوانین منظم و عادلانه اى را بپذیرد، به مسیر اصلى بازگردد، و هم رنگ این نظام شود؟! نظرى به ساختمان دستگاه هاى گوناگون و پیچیده بدن هر انسان که مى افکنیم! از قلب و مغز گرفته، تا چشم و گوش و زبان، و حتى یک پیاز مو، مى بینیم همه آنها تابع قوانین و نظم و حسابى هستند، با این حال چگونه جامعه بشریت بدون پیروى از ضوابط، مقررات و نظام صحیح عادلانه مى تواند برقرار بماند؟ ما خواهان بقاى بشریت هستیم و براى آن تلاش مى کنیم منتها هنوز سطح آگاهى اجتماع ما به آن حد نرسیده که: بدانیم ادامه راه کنونى منتهى به فنا و نابودى ما مى شود، ولى کم کم بر سر عقل مى آئیم و این درک و رشد فکرى براى ما حاصل مى گردد. ما خواهان منافع خویشتن هستیم، ولى هنوز نمى دانیم ادامه وضع فعلى منافع ما را بر باد مى دهد، اما تدریجاً ارقام و آمار زنده و گویا را مثلاً در مورد مسابقه تسلیحاتى در برابر چشممان مى گذاریم و مى بینیم چگونه نیمى از فعال ترین نیروهاى فکرى و جسمانى جوامع جهان و نیمى از ثروت ها و سرمایه هاى بزرگ در این راه، به هدر مى رود، نه تنها به هدر مى رود بلکه در مسیر نابود کردن نیم دوم به کار مى افتد! هم زمان با افزایش سطح آگاهى، به روشنى مى یابیم که باید به نظام عمومى عالم هستى بازگردیم و با آن هم صدا شویم. و همان طور که واقعاً جزئى از این کل هستیم، عملاً هم باید چنین باشیم تا بتوانیم به اهداف خود در تمام زمینه ها برسیم. نتیجه این که: نظام آفرینش، دلیل روشنى بر پذیرش یک نظام صحیح اجتماعى در آینده، در جهان انسانیت خواهد بود، و این همان چیزى است که از آیه مورد بحث و احادیث مربوط به قیام مصلح بزرگ جهانى (مهدى ارواحنا فداه) استفاده مى شود.(۵) ✍ پی نوشت: ۵ ـ قابل توجه این که این بحث، در شب پانزدهم ماه شعبان ۱۴٠۲ که مصادف با میلاد مسعود حضرت مهدى امام زمان (ارواحنا له الفداء) است نوشته شده، این بحث را در زمانى مى نویسیم که: مردم مسلمان ما از دو جهت شادند و خود را آماده براى جشن هاى با شکوهى کرده اند: از جهت تقارن با میلاد مسعود حضرت مهدى(علیه السلام). و از جهت پیروزى هاى چشم گیرى که در جبهه هاى جنگ نصیب لشکر اسلام شده است، و خدا را بر این تقارن ها شکر مى گوئیم. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۰بخش سوم ☀️ اهل بیت، ستارگان هدایت در پرتو آل محمّد(صلى الله عليه وآله): در
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۰بخش سوم ☀️ اهل بیت، ستارگان هدایت ✔️ نکته ها: 1- يک حديث پرمعنا آنچه امام(عليه السلام) در اين بخش از خطبه، در مورد آل محمّد(صلى الله عليه وآله) و تشبيه آنها به ستارگان آسمان بيان فرموده، در واقع اقتباسى است از حديث معروف پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) که درباره آنها فرموده است: «أَلنُّجُومُ أَمَانٌ لاَِهْلِ الأَرْضِ مِنَ الْغَرقِ، وَ أَهْلُ بَيْتِي أَمَانٌ لاُِمَّتِي مِنَ الاِْخْتِلاَفِ; ستارگان، مايه امنيّت و نجات ازغرق شدن براى اهل زمين هستند (زيرا در مسافرت هاى دريايى، با کمک ستارگان به مقصد مى رسيدند) و اهل بيت من، سبب امان و نجات امّتم از اختلافات هستند.» اين حديث را «حاکم نيشابورى» از علماى معروف اهل سنّت در کتاب «مستدرک» از «ابن عبّاس» نقل مى کند و به دنبال آن مى گويد: «هذا حَديثٌ صَحيحُ الإِسْنَادِ; اين حديثى است که سندش صحيح است».(5) عدّه ديگرى از معاريف اهل سنّت نيز، اين حديث يا شبيه آن را از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) نقل کرده اند; از جمله «حموينى» در «فرائد السمطين» «ابن حجر» در «صواعق»، «محمّد بن صبان» در «اسعاف الراغبين» و غير آنان.(6) مرحوم «علاّمه مجلسى» در بحث امامت «بحارالأنوار» بابى تحت عنوان «إِنَّهُمْ أَمَانٌ لاَِهْلِ الأَرْضِ مِنَ الْعَذَابِ» ذکر کرده، که در آن احاديث متعدّدى از طرق اهل بيت(عليهم السلام) آورده و در ضمن تصريح مى کند که «احمد بن حنبل» نيز در مسندش اين حديث را از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) نقل کرده است. (7) روشن است که تشبيه اهل بيت(عليهم السلام) به ستارگان، به دلالت التزامى بر آنچه که امام(عليه السلام) در خطبه بالا فرموده نيز دلالت دارد; چرا که طبيعت ستارگان آسمان چنين است که هر زمان يکى از آنها در افق مغرب غروب کند، ديگرى در افق مشرق طلوع مى کند. اضافه بر اين، تعبير «أُمَّتي» که در حديث آمده، نشان مى دهد که تمام امّت پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) در طول زمان مى توانند از هدايت هاى اهل بيت(عليهم السلام) بهره مند شوند درنتيجه، هميشه امامى از اهل بيت(عليهم السلام) در ميان امّت خواهد بود. 2- آخرين مرحله تکامل نعمت هاى الهى اين نکته نيز قابل توجّه است که تکامل نعمت هاى الهى در پرتو اهل بيت(عليهم السلام) در هر زمان خواهد بود، ولى نهايت کمال آن در عصر ظهور حضرت مهدى(عليه السلام) ارواحنا فداه است. همان گونه که در حديثى که مرحوم «ابن ميثم» در شرح خطبه بالا نقل کرده است، استفاده مى شود. او مى گويد: من در خطبه اى از آن حضرت سخنى يافتم که در واقع مى تواند شرح خطبه مورد بحث باشد; آنجا که مى گويد: «يَا قَوْمِ اعْلَمُوا عِلْماً يَقِيناً! إِنَّ الَّذِي يَسْتَقْبِلُ قَائِمُنَا مِنْ أَمْرِجَاهِلِيّتِکُمْ لَيْسَ بِدوُنِ مَا اسْتَقْبَلَ الرَّسُولُ مِنْ أَمْرِجَاهِلِيَّتِکُمْ... وَ لَعَمْرِي لَيَنْزِعَنَّ عَنْکُمْ قُضَاةُ السُّوءِ، وَ ليَقْبِضَنَّ عَنْکُمْ الْمَرَاضَِينَ (المرائين) وَ لَيَعْزِلَنَّ عَنْکُمْ أُمَرَاءَ الْجَوْرِ، وَ لَيُطَهِّرَنَّ الأَرْضَ مِنْ کُلِّ غَاشٍّ وَ لَيَعْمَلَنَّ فِيکُمْ بِالْعَدْلِ، وَ لَيَقُومَنَّ فِيکُمْ بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ; اى مردم! به يقين بدانيد جاهليّتى که امام قائم، ما با آن روبه رو مى شود، کمتر از جاهليتى که پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) با آن روبه رو شد، نخواهد بود... و به جان خودم سوگند! که او تمام قضات فاسد را از جامعه شما دور مى کند و امتياز طلبان و سازشکاران (يا رياکاران) را بر مى گيرد و حاکمان جور را معزول مى سازد و زمين را از هر خيانتکارى پاک مى کند و در ميان شما به عدل رفتار مى نمايد و معيارهاى صحيح را در ميان شما بر پا مى دارد.»(8) **** ✍ پی نوشت: 5. مستدرک حاکم، جلد 3، صفحه 149. (طبق نقل إِحقاق الحق، جلد 9، صفحه 294). 6. براى آگاهى بيشتر به احقاق الحق، جلد 9، صفحه 294 تا 296 مراجعه شود. 7. بحارالانوار، جلد 27، صفحه 308 به بعد. 8. شرح نهج البلاغه ابن ميثم، جلد 3، صفحه 9.   ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
شرح_خطبه_۱۰۰.mp3
6.77M
📝شرح صوتی خطبه های نهج البلاغه 🎙 خطبه: ۱۰۰ ☀️ اهل بیت، ستارگان هدایت @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ عَن رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: إنَّ الدّينارَ وَالدِّرهَمَ أهْلَكا مَنْ كانَ قَبلَكُم وَ هُما مُهْلِكاكُم. ☀️پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: دينار و درهم، كسانى راكه پيش از شما بودند، نابودكرد و آن دو شما را هم به نابودى مى كشند. 📙كافى ج 2 ص 316 ح 6. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
D1737469T13569778(Web).mp3
13.49M
☀️امام رضا علیه‌السلام و روابط با خانواده و اجتماع 🎙استاد حسینی قمی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و بیست و دو 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی " ﺷﻴﺦ ﺍﻛﺒﺮ ﺻﻔﺎﺭ " ﺩﺭ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و بیست و سه 🔷 " ﺻﺎﻋﺪ " ﮔﻔﺖ: ﺑﺎ ﻛﻤﻴﺖ، ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﺣﺴﻴﻦ (ﻉ) ﺭﺳﻴﺪﻳﻢ، ﻓﺮﻣﻮﺩ: [ ﺻﻔﺤﻪ 31] ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩ، ﺷﺎﻋﺮ ﻣﺎ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻭ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ) ﺍﺳﺖ. ﺳﭙﺲ ﻗﺪﺣﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﻮﻳﻖ (ﺷﺮﺑﺖ) ﺑﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺯﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻛﻤﻴﺖ ﻧﻮﺷﺎﻧﺪ، ﻭ ﺍﻭ ﺁﺷﺎﻣﻴﺪ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺳﻴﺼﺪ ﺩﻳﻨﺎﺭ ﺑﺎ ﺍﺳﺒﻲ ﺳﻮﺍﺭﻱ ﺑﻪ ﻛﻤﻴﺖ ﺑﺪﻫﻨﺪ، ﺩﻳﺪﻩ‌ﻫﺎﻱ ﻛﻤﻴﺖ ﺑﻪ ﺍﺷﻚ ﻧﺸﺴﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ، ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻧﻤﻲ ﭘﺬﻳﺮﻡ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﺍﺭﻱ، ﺩﻭﺳﺖ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﺭﻡ. " ﺍﻏﺎﻧﻲ " ﺟﻠﺪ 15 ﺻﻔﺤﻪ 123. ﻭ ﻛﻤﻴﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﺲ ﺩﺍﺩﻥ ﺻﻠﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺷﺨﺼﻴﺖ‌ﻫﺎﻱ ﮔﺮﺍﻣﻲ ﺑﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢ، ﻣﻜﺮﻣﺖ ﻭ ﻣﺤﻤﺪﺕ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻋﻈﻴﻢ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻳﺎﺩ ﻭﻱ ﺭﺍ ﺟﺎﻭﻳﺪ ﻣﻲ‌ﺳﺎﺯﺩ، ﻭ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﻮﺍﻩ ﺭﺍﺳﺘﻴﻦ، ﺑﺮ ﺻﻤﻴﻤﻴﺖ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻭﻟﺎﻳﺖ، ﻧﻴﺮﻭﻱ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﭘﺎﻛﻲ ﻧﻴﺖ، ﻧﻴﻜﻮﺋﻲ ﻋﻘﻴﺪﺕ، ﺭﺳﻮﺥ ﺩﻳﻦ، ﺍﺑﺎﺀ ﻧﻔﺲ، ﺑﻠﻨﺪﻱ ﻫﻤﺖ، ﺍﺳﺘﻮﺍﺭﻱ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﻣﻘﺪﺱ ﻋﻠﻮﻱ ﻭ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﺳﺨﻨﺶ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺳﺠﺎﺩ ﺯﻳﻦ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﻳﻦ (ﻉ) ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻬﺖ ﻣﺪﺡ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻡ، ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻳﻢ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻱ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺷﻴﺪ. ﻭ ﺭﻭﺷﻨﮕﺮ ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻦ " ﺑﺮﺟﺴﺘﮕﻴﻬﺎ ﺭ ﺻﺮﻳﺢ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ (ﻉ) ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﮔﺬﺭﺍﻥ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﺭﻡ ﻭ ﺍﺯ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺷﻤﺎ ﺟﺰ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺑﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺣﻘﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﻣﻦ ﻭﺍﺟﺐ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﺪﺍﺭﻡ ﻭ ﺳﺨﻦ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺳﺖ: ﻫﺎﻥ ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻛﺲ ﻧﺪﺍﻧﺪ (ﻭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻧﻴﺎﻳﺪ) ﻛﻪ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﻫﻢ ﻭ ﺩﻳﻨﺎﺭﻱ ﺑﮕﻴﺮﻡ، ﺗﺎ ﺧﺪﺍﻱ ﮔﺮﺍﻣﻲ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﻛﻔﺎﻳﺖ ﻛﻨﺪ. ﻭ ﻗﻮﻝ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻉ) ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺑﺨﺪﺍ ﻗﺴﻢ ﻣﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﺍﺭﻱ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﺭﻡ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻮﺩﻡ ﺑﻪ ﻧﺰﺩ ﻛﺴﻲ ﻣﻲ‌ﺭﻓﺘﻢ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺷﺖ ﺍﻣﺎ ﻣﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻬﺮ ﻣﻲ‌ﻭﺭﺯﻡ ﻭ ﺑﻪ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺣﺴﻦ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ (ﻉ) ﮔﻔﺖ: ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺍﻱ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺷﻤﺎ ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﻧﺴﺮﻭﺩﻩ‌ﺍﻡ ﻭ ﻣﻦ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻡ، ﻣﺰﺩ ﻭ ﺑﻬﺎﺋﻲ ﻧﻤﻲ ﮔﻴﺮﻡ. ﻭ ﺑﻪ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺟﻌﻔﺮ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺍﺯ ﻣﺪﺡ ﺷﻤﺎ، ﺟﺰ ﺭﺿﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﺶ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺍﻱ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ‌ﺍﻡ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﻧﻴﻮﻱ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻲ ﺧﻮﺍﻫﻢ. ﻭ ﺑﻪ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺳﺒﻂ ﮔﻔﺖ: [جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 32] ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻬﺮ ﻣﻲ‌ﻭﺭﺯﻡ. ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺷﻴﻌﻪ ﺳﻠﻒ ﻭ ﺧﻠﻒ، ﻭ ﺧﻮﻱ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻫﺮ ﺷﻴﻌﻪ ﺻﻤﻴﻤﻲ ﻭ ﺁﺋﻴﻦ ﻫﻤﻪ ﺩﻟﺒﺴﺘﮕﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻬﺮ ﻋﻠﻲ ﻭ ﺭﻭﺣﻴﻪ ﻫﺮ ﻋﻠﻮﻱ ﻭ ﺟﻌﻔﺮﻱ، ﻭ ﻫﻤﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﺷﻌﺎﺭ ﺗﺸﻴﻊ ﻭ ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ: ﻭ ﺑﻤﺜﻞ ﻫﺬﺍ ﻓﻠﻴﻌﻤﻞ ﺍﻟﻌﺎﻣﻠﻮﻥ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا