eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ عَن رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: إنَّ الدّينارَ وَالدِّرهَمَ أهْلَكا مَنْ كانَ قَبلَكُم وَ هُما مُهْلِكاكُم. ☀️پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: دينار و درهم، كسانى راكه پيش از شما بودند، نابودكرد و آن دو شما را هم به نابودى مى كشند. 📙كافى ج 2 ص 316 ح 6. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
D1737469T13569778(Web).mp3
13.49M
☀️امام رضا علیه‌السلام و روابط با خانواده و اجتماع 🎙استاد حسینی قمی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و بیست و دو 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی " ﺷﻴﺦ ﺍﻛﺒﺮ ﺻﻔﺎﺭ " ﺩﺭ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و بیست و سه 🔷 " ﺻﺎﻋﺪ " ﮔﻔﺖ: ﺑﺎ ﻛﻤﻴﺖ، ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﺣﺴﻴﻦ (ﻉ) ﺭﺳﻴﺪﻳﻢ، ﻓﺮﻣﻮﺩ: [ ﺻﻔﺤﻪ 31] ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩ، ﺷﺎﻋﺮ ﻣﺎ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻭ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ) ﺍﺳﺖ. ﺳﭙﺲ ﻗﺪﺣﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﻮﻳﻖ (ﺷﺮﺑﺖ) ﺑﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺯﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻛﻤﻴﺖ ﻧﻮﺷﺎﻧﺪ، ﻭ ﺍﻭ ﺁﺷﺎﻣﻴﺪ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺳﻴﺼﺪ ﺩﻳﻨﺎﺭ ﺑﺎ ﺍﺳﺒﻲ ﺳﻮﺍﺭﻱ ﺑﻪ ﻛﻤﻴﺖ ﺑﺪﻫﻨﺪ، ﺩﻳﺪﻩ‌ﻫﺎﻱ ﻛﻤﻴﺖ ﺑﻪ ﺍﺷﻚ ﻧﺸﺴﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ، ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻧﻤﻲ ﭘﺬﻳﺮﻡ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﺍﺭﻱ، ﺩﻭﺳﺖ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﺭﻡ. " ﺍﻏﺎﻧﻲ " ﺟﻠﺪ 15 ﺻﻔﺤﻪ 123. ﻭ ﻛﻤﻴﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﺲ ﺩﺍﺩﻥ ﺻﻠﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺷﺨﺼﻴﺖ‌ﻫﺎﻱ ﮔﺮﺍﻣﻲ ﺑﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢ، ﻣﻜﺮﻣﺖ ﻭ ﻣﺤﻤﺪﺕ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻋﻈﻴﻢ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻳﺎﺩ ﻭﻱ ﺭﺍ ﺟﺎﻭﻳﺪ ﻣﻲ‌ﺳﺎﺯﺩ، ﻭ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﻮﺍﻩ ﺭﺍﺳﺘﻴﻦ، ﺑﺮ ﺻﻤﻴﻤﻴﺖ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻭﻟﺎﻳﺖ، ﻧﻴﺮﻭﻱ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﭘﺎﻛﻲ ﻧﻴﺖ، ﻧﻴﻜﻮﺋﻲ ﻋﻘﻴﺪﺕ، ﺭﺳﻮﺥ ﺩﻳﻦ، ﺍﺑﺎﺀ ﻧﻔﺲ، ﺑﻠﻨﺪﻱ ﻫﻤﺖ، ﺍﺳﺘﻮﺍﺭﻱ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﻣﻘﺪﺱ ﻋﻠﻮﻱ ﻭ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﺳﺨﻨﺶ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺳﺠﺎﺩ ﺯﻳﻦ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﻳﻦ (ﻉ) ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻬﺖ ﻣﺪﺡ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻡ، ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻳﻢ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻱ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺷﻴﺪ. ﻭ ﺭﻭﺷﻨﮕﺮ ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻦ " ﺑﺮﺟﺴﺘﮕﻴﻬﺎ ﺭ ﺻﺮﻳﺢ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ (ﻉ) ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﮔﺬﺭﺍﻥ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﺭﻡ ﻭ ﺍﺯ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺷﻤﺎ ﺟﺰ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺑﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺣﻘﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﻣﻦ ﻭﺍﺟﺐ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﺪﺍﺭﻡ ﻭ ﺳﺨﻦ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺳﺖ: ﻫﺎﻥ ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻛﺲ ﻧﺪﺍﻧﺪ (ﻭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻧﻴﺎﻳﺪ) ﻛﻪ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﻫﻢ ﻭ ﺩﻳﻨﺎﺭﻱ ﺑﮕﻴﺮﻡ، ﺗﺎ ﺧﺪﺍﻱ ﮔﺮﺍﻣﻲ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﻛﻔﺎﻳﺖ ﻛﻨﺪ. ﻭ ﻗﻮﻝ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻉ) ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺑﺨﺪﺍ ﻗﺴﻢ ﻣﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﺍﺭﻱ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﺭﻡ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻮﺩﻡ ﺑﻪ ﻧﺰﺩ ﻛﺴﻲ ﻣﻲ‌ﺭﻓﺘﻢ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺷﺖ ﺍﻣﺎ ﻣﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻬﺮ ﻣﻲ‌ﻭﺭﺯﻡ ﻭ ﺑﻪ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺣﺴﻦ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ (ﻉ) ﮔﻔﺖ: ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺍﻱ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺷﻤﺎ ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﻧﺴﺮﻭﺩﻩ‌ﺍﻡ ﻭ ﻣﻦ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻡ، ﻣﺰﺩ ﻭ ﺑﻬﺎﺋﻲ ﻧﻤﻲ ﮔﻴﺮﻡ. ﻭ ﺑﻪ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺟﻌﻔﺮ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺍﺯ ﻣﺪﺡ ﺷﻤﺎ، ﺟﺰ ﺭﺿﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﺶ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺍﻱ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ‌ﺍﻡ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﻧﻴﻮﻱ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻲ ﺧﻮﺍﻫﻢ. ﻭ ﺑﻪ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺳﺒﻂ ﮔﻔﺖ: [جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 32] ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻬﺮ ﻣﻲ‌ﻭﺭﺯﻡ. ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺷﻴﻌﻪ ﺳﻠﻒ ﻭ ﺧﻠﻒ، ﻭ ﺧﻮﻱ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻫﺮ ﺷﻴﻌﻪ ﺻﻤﻴﻤﻲ ﻭ ﺁﺋﻴﻦ ﻫﻤﻪ ﺩﻟﺒﺴﺘﮕﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻬﺮ ﻋﻠﻲ ﻭ ﺭﻭﺣﻴﻪ ﻫﺮ ﻋﻠﻮﻱ ﻭ ﺟﻌﻔﺮﻱ، ﻭ ﻫﻤﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﺷﻌﺎﺭ ﺗﺸﻴﻊ ﻭ ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ: ﻭ ﺑﻤﺜﻞ ﻫﺬﺍ ﻓﻠﻴﻌﻤﻞ ﺍﻟﻌﺎﻣﻠﻮﻥ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ ما تو را جز براى رحمت جهانیان نفرستادیم. (انبیاء/107) * قُلْ إِنَّمَا يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَهَلْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ بگو: «تنها چیزى که به من وحى مى شود این است که معبود شما خداى یگانه است. آیا تسلیم (حق) مى شوید (و بتها را کنار مى گذارید)»؟! (انبیاء/108) * فَإِن تَوَلَّوْا فَقُلْ آذَنتُكُمْ عَلَىٰ سَوَاءٍ ۖ وَإِنْ أَدْرِي أَقَرِيبٌ أَم بَعِيدٌ مَّا تُوعَدُونَ اگر (باز) روى گردان شوند، بگو: «من به همه شما یکسان هشدار مى دهم. و (هر چند) نمى دانم این وعده (عذاب) که به شما داده مى شود نزدیک است یا دور! (انبیاء/109) * إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ مِنَ الْقَوْلِ وَيَعْلَمُ مَا تَكْتُمُونَ او سخنان آشکار را مى داند، و آنچه را کتمان مى کنید (نیز) مى داند (و چیزى بر او پوشیده نیست). (انبیاء/110) * وَإِنْ أَدْرِي لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَّكُمْ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ و من نمى دانم شاید این آزمایشى براى شماست.و مایه بهره گیرى تا مدّتى (معیّن).» (انبیاء/111) * قَالَ رَبِّ احْكُم بِالْحَقِّ ۗ وَرَبُّنَا الرَّحْمَٰنُ الْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ (و پیامبر) گفت: «پروردگارا! بحق داورى فرما (و این طغیانگران را کیفر ده).و پروردگار ما (خداوند) رحمان است که در برابر نسبتهاى نارواى شما، از او استمداد مى طلبم.» (انبیاء/112) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه انبیاء آیات ۱۰۵ و ۱۰۶ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ در اخبار
📝تفسیر سوره مبارکه انبیاء آیات ۱۰۷ الی ۱۱۲ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ☀️پیامبر رحمت براى جهانیان از آنجا که آیات گذشته، بشارت حکومت روى زمین را به بندگان صالح مى داد، و چنین حکومتى مایه رحمت براى همه مردم جهان است در نخستین آیه مورد بحث، به رحمت عامه وجود پیامبر(صلى الله علیه وآله) اشاره کرده مى گوید: ما تو را جز براى رحمت جهانیان نفرستادیم (وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ). عموم مردم دنیا، اعم از مؤمن و کافر همه، مرهون رحمت تو هستند; چرا که نشر آئینى را بر عهده گرفته اى که سبب نجات همگان است، حال، اگر گروهى از آن استفاده کردند و گروهى نکردند این مربوط به خودشان است و تأثیرى بر عمومى بودن رحمت نمى گذارد. این درست به آن مى ماند که: بیمارستان مجهزى براى درمان همه دردها با پزشکان حاذق و انواع داروها تأسیس کنند، و درهاى آن را به روى همه مردم بدون تفاوت بگشایند، آیا این وسیله رحمت براى همه افراد آن اجتماع نیست؟ اما اگر بعضى از بیماران لجوج خودشان از قبول این فیض عام امتناع کنند، تأثیرى بر عمومى بودن آن نخواهد داشت. و به تعبیر دیگر، رحمت بودن وجود پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى همه جهانیان، جنبه مقتضى و فاعلیت فاعل دارد، و مسلماً فعلیت نتیجه، بستگى به قابلیت قابل نیز دارد. تعبیر به: عالَمین: جهانیان آن چنان مفهوم وسیعى دارد که تمام انسان ها را در تمام اعصار و قرون، شامل مى شود و لذا این آیه را اشاره اى بر خاتمیت پیامبر اسلام مى دانند; چرا که وجودش براى همه انسان هاى آینده تا پایان جهان، رحمت و رهبر و پیشوا و مقتدا است، حتى این رحمت، از یک نظر شامل فرشتگان نیز مى شود. حدیث جالبى در اینجا نقل شده که این عمومیت را تأئید مى کند حدیث این است، هنگامى که این آیه نازل شد، پیامبر(صلى الله علیه وآله) از جبرئیل پرسید: هَلْ أَصْابَکَ مِنْ هذِهِ الرَّحْمَةِ شَىْءٌ: آیا چیزى از این رحمت عائد تو شد ؟ جبرئیل در پاسخ عرض کرد: نَعَمْ، إِنِّى کُنْتُ أَخْشى عاقِبَةَ الاْ َمْرِ، فَآمَنْتُ بِکَ، لِما أَثْنَى اللّهُ عَلَىَّ بِقَوْلِهِ: ذِى قُوَّة عِنْدَ ذِى الْعَرْشِ مَکِیْنٌ: من از پایان کار خویش بیمناک بودم، اما به خاطر آیه اى که در قرآن بر تو نازل شد، از وضع خود مطمئن شدم آنجا که خداوند مرا با این جمله مدح کرده ذِى قُوَّة عِنْدَ ذِى الْعَرْشِ مَکِیْنٌ: جبرئیل نزد خداوند خالق عرش، بلند مقام و بلند مرتبه است .(۱) به هر حال، در دنیاى امروز که فساد، تباهى، ظلم و بیدادگرى از در و دیوار آن مى بارد، آتش جنگ ها در هر سو شعلهور است، و چنگال زورمندان بیدادگر حلقوم مستضعفان مظلوم را مى فشارد، در دنیائى که جهل، فساد اخلاق، خیانت و ظلم و استبداد و تبعیض هزار گونه نابسامانى آفریده، آرى، در چنین جهانى مفهوم رَحْمَةً لِلْعالَمِین بودن پیامبر، از هر زمانى آشکارتر است، چه رحمتى از این بالاتر که برنامه اى آورده که عمل به آن نقطه پایانى است بر همه این ناکامى ها، بدبختى ها و سیه روزى ها، آرى او و دستوراتش، برنامه و اخلاقش، همه رحمت است، رحمتى براى همگان و تداوم این رحمت، سرانجامش حکومت صالحان با ایمان بر تمام معموره زمین، خواهد بود. ✍ پی نوشت: ۱ ـ مجمع البیان ، ذیل آیه مورد بحث. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2