eitaa logo
نردبان فقاهت
5.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
39.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ بیانات آیت الله حسینی قزوینی در مورد سخنان هتاکانه امام جمعه اهل سنت آزادشهر (گرگیج) @Nardebane_feghahat
✳️ ؟! (1) 🔹 تعبیر «هاشمی» و «مطلبی» در عرف عرب یعنی کسی که از جانب پدر به بنی‌هاشم یا بنی‌عبدالمطلب منتسب است؛ ولی اگر کسی پدرش از قبیله بنی‌تمیم باشد و مادرش از قبیله بنی‌هاشم هرگز در عرب به او «هاشمی» گفته نمی‌شود. @Nardebane_feghahat
✳️ ؟! (2) 🔸 ‏ (ره) فتوا داده است که اگر کسی از طرف مادر هم به بنی‏ هاشم انتساب داشته باشد، به او تعلق می‏ گیرد و بعضی از فقهای دیگر نظیر صاحب حدائق، و نیز این نظر را پذیرفته‌اند. 🔹 اما معروف بین آن است که فقط در صورتی از خمس می‏تواند استفاده کند که انتسابش از طرف پدر باشد. 🔸  به طور تفصیلی به این بحث پرداخته و اینکه به فرزند دختر هم «ولد» اطلاق می‌شود را از نظر و غیر آن بررسی کرده است و قول منسوب به سید مرتضی را تقویت کرده است. @Nardebane_feghahat
✳️ ؟! (3) 🔸 در روایات آمده است: «مَنْ كَانَتْ أُمُّهُ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ وَ أَبُوهُ مِنْ سَائِرِ قُرَيْشٍ فَإِنَّ الصَّدَقَاتِ تَحِلُّ لَهُ وَ لَيْسَ لَهُ مِنَ الْخُمُسِ شَيْ‏ء»؛ کسی که مادرش از بنی هاشم بوده و پدرش از سایر قبائل قریش، پس به درستی که صدقات بر او حلال بوده و برای او سهمی از خمس نیست. 📚 الکافی، ج1، ص540 @Nardebane_feghahat
✅ نوشته‌ای از استاد عرفانیان حفظه الله تعالی 👇👇 اسيران ايرانی وارد مدينه شدند و عمر تصميم داشت زنان را بفروشد و مردان را به‌عنوان برده بگيرد. امير المؤمنين(ع) از قول پيغمبر (ص) فرمودند: افراد برجستۀ هر قوم و ملّت را گرامی بدارید. دومی هم صدور این گفتار رسول الله (ص) را تایید کرد. سپس امير المؤمنين (ع) فرمودند: اينها کسانی هستند كه به میل خودشان علاقمند به اسلام شده و تسلیم شدند. من شما و خدا را گواه می‌گيرم كه سهم خودم از اينها را در راه خدا آزاد نمودم. تمام بنى هاشم ـ و حتّی برخی مهاجر و انصار ـ هم پیروی کردند و گفتند: ما نيز حقّ خود را به شما بخشيديم. امیرالمؤمنین (ع) فرمود: خدايا شاهد باش من تمام آنچه را ایشان به من بخشیدند، در راه تو آزاد نمودم. گروهى از قريش علاقه به ازدواج با آن بانوان داشتند، که امير المؤمنين فرمود: برای ازدواج اختيار انتخاب با خودشان است. در این جا برخی از شهربانو، دختر کسرا خواستگاری نمودند که او با اشاره به امام حسين (ع) دیگران را رد کرد. حتّی در مرتبۀ دوم در برابر سؤال حضرت امیر (ع) از انتخابش، به زبان فارسی گفت: اگر انتخاب با من است، او را انتخاب کردم. امیرالمؤمنین (ع) برای اجرای صیغه نام او را پرسید؟ گفت: شاه زنان دختر كسرا هستم. حضرت فرمود: شاه زنان فقط [فاطمه] دختر محمّد (ص) است. تو شهربانو هستی و خواهرت مروارید است. عرض کرد: آرى، صحيح است. شهربانو با امام حسین (ع) و خواهرش مروارید با امام مجتبی (ع) ازدواج نمود. و) شاید هم این زبان‌بسته خواسته اجرای عقد را ـ که اصرار دارد قبول کنیم توسط خلیفۀ دوم خوانده شده ـ نشان قبول حقانیت او از سوی ائمه بدانیم که خب هرچه گشتم در کتب خود اهل سنت هم جایی ندیدم که در عاقد عدالت را شرط دانسته باشند. از سوی دیگر هم وقتی پیامبر اسلام (ص) با آن عناد چندین و چند سالۀ ابوسفیان وقتی اسلام آورد در ظاهر با او به حکم مسلمان رفتار کردند، طبیعی است ما هم دیگران را ظاهراً مسلمان بدانیم و با وجود حکم به مسلمان بودنشان بتوانند اجرای عقد هم انجام دهند. البته نمی‌دانم از قصد انشاء و این حرف‌ها هم سردرمی‌آورده یا اینها را هم خود خاندان عصمت و طهارت به او آموختند. 4. من که جرات نمی‌کنم رطب و یابسی را که به هم بافته تکرار کنم و اصلاً کاش این مولوی از آن مولوی یاد می‌گرفت که گفته: کی شود دریا ز پوز سگ نجس؟!/ کی شود خورشید از پف منطمس حالا اگر این مقدّمات فاسدش بر فرض محال سر از جایی هم درآورد، دیگر چرا اصل و نسب بقیۀ امامان ـ که جان اهل عالم به فدایشان باد ـ به مشکل برخورد کند؟! 5. برخی هم از علما و مراجع گلایه داشتند که چرا دربارۀ واکسن کرونا توصیه‌هایی فرمودند امّا این جا چیزی نگفتند. خب، البته عجیب نیست. آخر استاد بزرگوار حضرت آیت الله مددی گاهی داستان کسی را تعریف می‌کنند که از طرف آسید علی‌محمّد باب برای ارشاد و دعوت علما آمده بود و در مجلسی برای مرحوم صاحب «جواهر» کلّی حرف زد و زمین و آسمان را به هم بافت. وقتی حرف‌هایش تمام شد صاحب «جواهر» فرمودند: این حرف‌های تو در حالت عادی نشان از ارتداد دارد و باید بدهم اعدامت کنند، اما چون تو را دیوانه می‌دانم تنها به تعزیر اکتفا می‌کنم. با دیدن حرف‌های این موجود هم تنها توجیه مؤدبانه‌ای که به نظر می‌رسد جنون ادواری ـ و بلکه اطباقی ـ اوست. اصلاً ببینم، مگر قبل از انتصاب به امامت جمعه و جماعت از اینها تست سلامت عقل نمی‌گیرند تا این طور خود را مضحکۀ صغیر و کبیر نکنند؟! 6. در موارد مشابه از خود گوینده تعجب نمی‌کنم، بلکه عجب از شنوندگان اوست که انگار حتّی یک عاقل هم نبوده بلند شود بگوید: «آخر نابغه! اینها چه ربطی به شقیقه دارد؟؟؟!!! و مگر کار سیّدنا دومی [رضي الله عنّا] این قدر خراب است که برای درست کردن مشروعیتش بخواهیم این طور دست و پا بزنیم؟؟؟!!!». البته خراب که چه عرض کنم. داستان مطاعن خلفا دیگر نقل هر کوی و برزنی است و نمی‌توان پنهانش کرد. با این وسایل ارتباط‌جمعی هم دیگر زمان سانسور و تحریف گذشته.
🔸 با کمال تأسف، شاهد آن هستیم که کتب صرفی اصیل، در دورانِ ما مهجور مانده، یکی از دوستان نقل ‌می‌کرد که آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر خود گفته بودند: «هر کس شرح نظام را نخوانده است، اوّل برود آن را بخواند و بعد از اتمام آن در درس حاضر شود». 🔹 فارغ از صحت یا عدم صحتِ انتسابِ این جمله به ایشان، بهترین سیر صرف همان سیرِ صرفیِ قدماست؛ یعنی امثله و شرح امثله، صرف میر، تصریف و شرح تصریف تفتازانی، شرح رضی بر شافیه، و شرح نظام. 🔸 در ادبیات باید زحمت کشید. برای فهم قرآن و روایات باید تلاش کرد. اگه پایه و مقدمات، قوی و خوب خوانده شود، خواندن «شرحِ نظام» که سهل است، سایرِ کتب را هم به راحتی می‌توان فهمید. 🔹 البته بستگی دارد که در چه سطح و درجه‌ای قصد داشته باشید در ادبیات عرب زحمت بکشید. برخی معتقدند که اگر خیلی تخصصی بخواهید مطالعه کنید، «شرح نظام» هم الفبای صرف محسوب خواهد شد. 🔸 شرح نظام کتابی است که طلاب (مخصوصاً قدیم الأیام!) مقارن با سیوطی می‌خواندند. 🔹 اگر مایل بودید، مطالعه این کتب در علم صرف خالی از لطف نیست: مراح الارواح (در کنار شرح نظام) المنصف فی التصریف ابن جنی الممتع فی التصریف ابن عصفور شرح خضر یزدی بر شافیه ✔️ عالم شدن زحمت می‌طلبد. ان‌شاءالله خداوند ما را در این مسیر موفّق نماید. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ استاد رسول جعفریان: 🔸 کتاب ناسخ التواریخ به غیر از بخش تاریخ قاجاریه‌، فاقد ارزش تاریخی و در اصل، منسوخ التواریخ است. @Nardebane_feghahat
🔹 «سین» برای آینده نزدیک و «سوف» برای آینده دور به کار می‌رود. یعنی معنایِ استقبالی در «سوف» بیشتر از «سین» است. علت این مسأله را برخی آن دانسته‌اند که «سوف» کثرت حروف دارد و «زیادة المبانی تدل علی زیادة المعانی». 🔸 البته ابن هشام در کتاب مغنی فرقی بین «سین» و «سوف» قائل نشده و آن دو را مرادف هم می‌داند، زیرا قاعده فوق را مطَّرد نمی‌داند. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی: 🔹 احمد بن محمد اردبیلی معروف به «محقق اردبیلی» که در تعبیرات متعارف مردم به «مقدّس» مشهور است، از مُحقّقین طَراز اوّل و از مفاخر علم و تقواست. 🔸 او در فقه، صاحب مكتب است، به این معنی که بین قبل از او و بعد از او، تفاوت بسیار در کیفیت استدلال و استنباط هست. 🔹 صاحب مدارک، صاحب معالِم و فاضل سبزواری از پیروان مکتب محقق اردبیلی هستند. 🔸 سخن مشهوری است که می گویند: مطالبی را که محقق اردبیلی احتمال آن را داده، صاحب مدارک گمان به آن پیدا کرده و صاحب ذخیره قطع به آنها پیدا کرده است. 🔹 اینها با اینکه خود از بزرگان و مُتفکّرند، به «أتباع اردبیلی» مشهورند. 📚 جرعه ای از دریا ج4 ص380 @Nardebane_feghahat
✳️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی 1398/12/29 🔸 فرمود «طَلَبُ‏ الْعِلْمِ‏ فَرِیضَةٌ». این «تاء» در «فریضة»، «تاء» تأنیث نیست وگرنه بین مبتدای مذکر و خبر مؤنث مناسب نیست. این «تاء»، «تا»ی مبالغه است یعنی فراگیری علم بر انسان خیلی لازم و فرض است. @Nardebane_feghahat
عظم الله أجر صاحب الزمان (عج) وأجوركم بــ إستشهاد سيدة النساء فاطمة بنتِ محمد (صلى الله عليه وآله). @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه): 🔹 آقای آسید محمد علی روضاتی از کسی نقل می‌کرد: به منزل صاحب روضات رفتم، دیدم ایشان ورقه های نسخه خطّی کتاب «میرلوحی» را که در آن به علامه مجلسی حمله کرده است، شسته و به نخ آویزان کرده بود تا خشک شود و دوباره از آنها استفاده کند! 📚 جرعه ای از دریا ج3 ص255و256 @Nardebane_feghahat