eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ درس خارج فقه استاد محمدمهدی شب‌زنده‌دار 1398/06/24 🔸 مرحوم آیت الله مومن نقل می‌کردند از مرحوم امام که ایشان فرموده بودند اگر درس خارج می خواهید بروید، یا بیع بروید و یا طهارت. خود ایشان هم می بینیم که با آن روحیه انقلابی، بیع و طهارت و خلل در صلاة را فرموده‌اند. به دلیل اینکه این ابحاث از مباحث بسیار پر چالش هستند و نیرو افزایی را در مشارکین در بحث ایجاد می‌کند. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه استاد محمدمهدی شب‌زنده‌دار 1398/06/24 🔸 مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری می‌فرمودند که وقتی به من می‌گویند فتوا بده، مو بر بدنم راست می‌شود. 🔹 بله، فتوا دادن بسیار مشکل است و نیاز به مقدمات دارد و استفراغ وسع کامل می‌طلبد. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله محمد جواد لنکرانی ۱۶ مهر ۱۳۹۶ 🔸 برخی از بزرگان می‌گویند از کلمات شیخ صدوق (قدّس سرّه) در مشیخه‌، استفاده می‌شود هر جا کلمه‌ «أبان» به صورت مطلق در روایات آمده، مراد ابان بن عثمان است. @Nardebane_feghahat
✔️ شیخ انصاری در کتاب رسائل، درباره «سهل بن زیاد» فرموده: «الأمر فی السهل سهل». لکن آقای خویی در معجم رجال الحدیث از این حرف ایشان تعجب نموده است. @Nardebane_feghahat
🔸 مرحوم وحید بهبهانی در اواخر عمرِ خود، دیگران را به شاگردش سید مهدی بحرالعلوم ارجاع می‌داد. @Nardebane_feghahat
🔸 در مورد «صحتِ حمل» باید عرض کنیم که اگر حمل اولی باشد، فقط اتحاد مفهومی را می‌فهماند و معنای آن یکی‌بودنِ موضوع‌له نیست. و اگر حمل شایع باشد، فقط اتحاد مصداقی است و ربطی به موضوع له ندارد. @Nardebane_feghahat
«و كان نصير الدين الطوسي الفيلسوف الرياضي المشهور يقول اذا جری ذكر المرتضی في درسه: (صلوات اللّه عليه) ثمّ يلتفت الى القضاة و المدرسين الحاضرين درسه و يقول: كيف لا يصلی علی المرتضی؟». 📚 الفوائد الرجالية(للسيد بحر العلوم)، ج‌3 ص88 @Nardebane_feghahat
تَْلهَجُ في إياك نستعين و أنت غيرَ اللّه تَستعين 📚 الدرة النجفية، السيد بحر العلوم ج1 ص156 🔹 مضمون این جمله آن است که: تو روزی چند بار جمله «ایاک نعبد و ایاک نستعین» را بر زبان جاری می‌کنی و آن وقت در زندگی خود، جلوی هر زید و عمرو سرِ خودت را خم می‌کنی و از آنها کمک می‌گیری! @Nardebane_feghahat
🔸 ابن عربی می‌نویسد: «و اما ختم الولایة المحمدیة فهو أعلم الخلق بالله لایکون فی زمانه و لا بعد زمانه اعلم بالله و بمواقع الحکم منه فهو و القرآن أخوان کما ان المهدی و السیف أخوان». 📚 فتوحات مکیه ج 6 ص54 🔹 جناب سید حیدر آملی با آنکه در مباحث توحیدی، محوِ ابن عربی می‌باشد، ولی در نظریه انسان کامل، سخت مقابلِ او موضع می‌گیرد. و کذلک مرحوم فیض کاشانی. در واقع این بزرگواران، بحثِ «انسان کامل» را نوعی مقابله با مقام امامت دانسته‌اند‌. بگذریم از این که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) در نگاه ما «أخ السیف» نیست. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
🔸 امام خمینی در کتاب تنقیح، تهذیب الأصول، و معتمد الأصول و جواهر الأصول در علامیّتِ «صحت حمل» اشکال می‌کنند، اما در «صحت سلب» اشکالی ندارند، لذا در مشتق هم، ایشان قائل به خصوص متلبّس هستند و دلیل‌شان «صحت سلب» می‌باشد. @Nardebane_feghahat
🔹 شیخ انصاری (قدس سره) و بلکه مشهور، وجه تقدّم خاص بر عام را أظهریّت خاصّ نسبت به عامّ دانسته‌اند (از باب تقدّم نص بر ظاهر) ولی مرحوم نائینی (قدس سره) وجه مقدّم‌شدنِ آن را مفسّریّت خاصّ نسبت به عامّ دانسته‌ است (یعنی مفسِّر بر مفسَّر مقدم است) @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه استاد اشرفی 91/03/22 ✔️ موضوع: کراهت خرید زکات از فقیر توسط مزکّی 🔹 « العشرون: يكره لرب المال طلب تملك ما أخرجه في الصدقة الواجبة و المندوبة‌...» بعد از دادن زکات، کراهت دارد که مزکّی به فقیر مراجعه کند و از او تقاضای فروش زکات را به خودش داشته باشد. 🔹 عامّه در این مسأله غالبا قائل به حرمتند وفقط در میراث قائل به جواز شده‌اند ولا غیر. در بین فقهای شیعه نسبت به شیخ مفید و صدوق نسبت حرمت داده‌اند اما کلمات این بزرگواران خیلی صراحت به این معنا ندارد. بر فرض حرمت آیا حرمت وضعی هم دارد یعنی ملکیّت برای مزکّی نمی آورد؟ عامّه به بطلان هم قائلند ولی در میان شیعه نه از حرمت تکلیفی سخنی است و نه از حرمت وضعی بلکه فقط روایات مانعه را دال بر کراهت گرفته‌اند. 🔸 مرحوم صاحب جواهر (ره) در ج15 ص455 پیرامون این مسأله سخن گفته‌اند و به وجوه استحسانیه‌ای بر جواز تمسّک جسته‌اند مثل این که شاید فقیر خجالت بکشد و به قیمت اصلی به مزکّی نفروشد یا در برخی روایات از اینکار تعبیر به قی شده است ولی انصافا نیازی به این وجوه استحسانیه نیست؛ چه آن که روایات در این زمینه ما را کفایت می کند و فقهای شیعه بر اساس روایاتی که در مقام وجود دارد قائل به جواز شده‌اند و روایات ناهیه را حمل بر کراهت می‌کنند. @Nardebane_feghahat