eitaa logo
نردبان فقاهت
4.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
42 ویدیو
89 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (5) ✅ رحمت برای‌‎ ‌‏موحّدین‏ ✔️ امام خمینی: 🔸 «‌‏تقسیم الدّار الاخرة الی الجنّة و النّار و إن کان صحیحاً، الاّ انّ النّار‌‎ ‌‏حقیقةً صورة الرّحمة الالهیّة لأهل التّوحید فانّها توجب وصولهم‌‎ ‌‏الی الکمالات المترقّیة بالقاء الغرائب و الهیئات المظلمة و تصیّرهم‌‎ ‌‏قابلین للشّفاعة بل عند الشّیخ و اتباعه للکفّار ایضاً، فانّ العذاب‌‎ ‌‏عنده مِنَ العذب».‌ 🔹 «اگر چه تقسیم نمودن سرای آخرت به بهشت و جهنّم صحیح است؛ ولی آتش هم در حقیقت برای موحدین، صورت رحمت الهی است؛ زیرا آتش با دور کردن غرایب و هیئات مظلمه اعراض جسمانی از آنان، موجب رسیدن ایشان به کمالات نهایی شان می شود و آنان را قابل و لایق [نیل به] شفاعت می گرداند...» @Nardebane_feghahat
✳️ (6) ✅ جهنّم، دارِ شفا و‌‎ ‌‏دارِ جزا‏ ✔️ امام خمینی: 🔹 ‌‏البرازخ والمواقف فی القیمة من عنایات الله تعالی علی العباد لئلا‌‎ ‌‏ینتهی امرهم الی النار فلا یزال یخرجهم من مستشفی الی آخر‌‎ ‌‏لشفاء عللهم المروحیّة فان لم تشف بتلک الادویة فآخر الدواء الکی فلابد من دخول النار والعیاذ بالله للتصفیة مع الامکان و الا فللقرار‌‎ ‌‏فیها.‏ 🔸 فالنار بالنسبة الی اهل العصیان من المؤمنین لطف و عنایة و‌‎ ‌‏طریق الی جوار الله و بالنسبة إلی الکفار و اصحاب النار جزاء و‌‎ ‌‏غایة فهم أصحاب النار و مأویهم النار و هم ناریون لهبیون مصیرهم‌‎ ‌‏النار ‌‏و لقد ذرأنا لجهنم کثیرا من الجن والإنس‌‎. @Nardebane_feghahat
✳️ (7) ✅ باطن جهنّم، لطف‌‎ ‌‏خدا‏ ✔️ امام خمینی: 🔹 ‌‏جهنم، باطنش صورت لطف و رحمت الهی است که برای تخلیص‌‎ ‌‏مؤمنان معصیت کار و رساندن آنها را به سعادت ابد، چاره‌‎ ‎منحصره است... جهنم، برای کسانی که فطرتشان بکلی محجوب‌‎ ‌‏نشده و به کفر و جهود و نفاق نرسیده باشند، رحمت است در‌‎ ‌‏صورت غضب. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ❓سوال: آیا پیوند کلیه خوک به انسان جایز است؟ ✔️ جواب آیت الله سیستانی (حفظه الله): جایز است و الله العالم. ✅ در روزهای اخیر خبر پیوند قلب یک خوک به انسان واکنش های بسیاری در پی داشته است. بنا به گزارش تسنیم به نقل از یورو نیوز، جراحان آمریکایی برای نخستین بار در تاریخ، قلب یک خوک را با موفقیت به یک انسان پیوند زدند. محققان با دستکاری ژنتیکی این خوک، مانع پس زده شدن قلب بلافاصله بعد از عمل پیوند شده‌اند. خوک‌ها به دلیل جثه، رشد سریع و تعداد زیاد نوزاد در هر زایمان، اهداکنندگان ایده‌آلی هستند. سازمان غذا و داروی آمریکا اخیراً مجوز اضطراری این پیوند را برای این بیمار که واجد شرایط دریافت پیوند معمولی نبوده صادر کرده است. یکی از جراحان این پیوند معتقد است در صورت فراگیر شدن این پیوند و ثمربخش بودن آن می‌توان از مرگ هزاران بیمار مبتلا به نارسایی قلبی جلوگیری کرد. @Nardebane_feghahat
🔸 در مورد برخی از تفاسیر شیعه قبلاً نکاتی را متذکّر شدیم. در میان تفاسیر اهل سنت هم کتب تفسیری خوبی دیده می‌شود. فارغ از بحث تشیع و تسنّن کتب تفسیری زیر از حیث ادبی مناسب هستند: «التحریر و التنویر، مفاتیح الغیب، أنوار التنزیل و اسرار التأویل، البحر المحیط، کشّاف، مجمع البیان، المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، البحر المدید فی تفسیر القرآن المجید، تفسیر کبیر، الدر المصون، و... 🔹 این کتب پر است از کلید های نحوی! اسمِ «الدر المصون» آمد! واقعاً کتابی دقیقی است. اگر این کتبی که نام بردیم، را ببینید و بعد به الدر المصون مراجعه کنید، متوجّه دقت‌های این کتاب خواهید شد. 🔸 تفسیر «البحر المحیط» خیلی قابل استفاده است. «ابوحیان» اهل دقت بوده و در «البحر المحیط» و مخصوصاً کتاب «التذییل و التکمیل» این دقت‌ها مشهود است. 🔹 البته این نکاتی که عرض کردیم، بدین معنا نیست که این تفاسیر اشکال و ایرادی ندارد! فقط بیان شد که مثلاً تفسیر «البحر المحیط» از حیث ادبی قابل استفاده است، نه آنکه تماماً درست است یا بهترین تفسیر همین تفسیر است! هر کدام از تفاسیر ادبی خصائص و امتیازات خودشان را دارند و از جهتی ارزشمند هستند. 🔸 بد نیست یادی هم از مرحوم آقا مصطفی خمینی کنم. در مطالب فقهی و بالأخص اصولی خیلی از آثارشان استفاده می‌کنم. ایشان هم تفسیر خوبی دارند. خیلی عالیست. فقط حیف که تکمیل نشده و فقط شامل سوره حمد و 46 آيه از سوره بقره مى‌باشد (در ۵ جلد). قوّه اجتهاد مؤلف در این کتاب تفسیری مشهود است. 🔹 بس است. طولانی شد. همت کنید فرصتی را برای مطالعه «البحر المحیط فی التفسیر» قرار دهید. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ پرسش و پاسخ از محضر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی درباره آثار شیخ انصاری (قدس سره) درباره شروح و حواشی کتاب رسائل ❓ با عنایت به اهمیت کتاب رسائل شیخ انصاری، شروح زیادی (شاید نزدیک به صد شرح) بر این کتاب نگاشته شده است. به نظر حضرت‌ عالی از این کتاب‌ها کدام یک از جهت بیان و توضیح کلمات شیخ، بهتر است؟ 🔹جواب : به نظرم شرح حاج آقا رضا همدانی ؛ وی در جایی که مطلب شیخ را شرح می‌دهد، خیلی قوی است و در سطح محققین است. البته حواشی ایشان زیاد نیست. حواشی مرحوم آشتیانی را به یک معنی باید اقوا حساب کرد؛ چون خیلی جاها را بیان کرده است، ولی مرحوم حاج آقا رضا در مواردی که حاشیه توضیحی دارد، مقدّم است. بهترین حاشیه برای طلّاب متوسط «أوثق الوسائل» است. برای مبتدی نیز بهترین شرح «قلائد العقیان» است که شرح سهل التّناول و مختصری است و شارح کلمات شیخ را فهمیده است. البته حاج آقا رضا یا آشتیانی یا مرحوم آخوند مطالب شیخ را عمیق‌تر فهمیده‌اند، ولی بالأخره قلائد برای مبتدی مفید است. ❓ در مورد تحقیق مطالب رسائل، کدام حاشیه را توصیه می‌کنید؟ ✍️ از جهت تحقیق و بررسی مطالب جزئی، ریزه‌کاری‌های مرحوم آشتیانی مباحث را خوب بیان کرده است، امّا در تحقیق مطالب اصلی و عمدة رسائل، حواشی مرحوم آخوند و حاج آقا رضا همدانی بهتر به نظر می‌رسد. 📚جرعه‌ای از دریا، ج1، ص143 @Nardebane_feghahat
✳️ (48) ✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی 1397/02/08 🔸 خدا مرحوم آقای بروجردی(رضوان الله علیه) را غریق رحمت کند. ایشان وقتی وارد قم شدند، چند تا کار کردند که ما طلبه‌ها به خاطر رهنمود او این کتاب‌ها را تهیه کردیم. ایشان توجه به فقهای بزرگ صدر اوّل را خیلی مغتنم شمردند، این «الجوامع الفقهیة» را از مهجوریت به در آوردند، غالب طلبه‌ها تهیه کردند. تجدید چاپ شده. تا حوزه بفهمد آن فقهای دست اوّل چه گفتند. بعد برای فقه مقارن که اهل سنّت چه می‌گویند، این کتاب موجز و مختصر و علمی و مفید «بدایة المجتهد و نهایة المقتصد» ابن رشد اندلسی یعنی اسپانیا را خیلی بازگو می‌کردند که غالب ما طلبه‌ها آن را تهیه کردیم. 🔹 یکی هم توجه به اقوال متأخّرین این «مفتاح الکرامه» را بررسی کردند بازرسی کردند. مسئله رجال و اینها را هم که آوردند. مرحوم آقای بروجردی(رضوان الله علیه) خیلی نوآوری داشتند. @Nardebane_feghahat
✳️ «سید مرتضی» غسل مسّ میّت را مستحب می‌دانست، نه واجب! ✔️ درس خارج فقه استاد مهدی گنجی 94/10/01 🔸 بحث در غسل مسّ میّت بود، مرحله اوّل بحث، در این بود که آیا غسل مسّ میّت واجب است یا اینکه مستحب؟ 🔹 فرموده‌اند که غسل مسّ میّت واجب است؛ وجوب غسل، به روایات عدیده‌ای، آن هم به ألسنه مختلفه‌ای، مطرح شده است. 🔸 اما سیّد مرتضی فرموده بود که غسل مسّ میّت، مستحب است... عرض شد که منشأ کلام ایشان {نیز} برخی از روایات است. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی (ره) از مراجع تقلید در پاسخ به سوالی درباره حکم شرعی پیوند قلب خوک به انسان: 🔸 اگر این عمل منجر به نجات انسان شود از نظر شرعی اشکالی ندارد، ولی اگر عضو واجب و یا کارسازی برای فرد بیمار نباشد باید از بدن فرد خارج شود. @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ❓پرسش: آيا مى‌توان از اعضاى بدن خوك به انسان پيوند زد؟ ✔️ پاسخ آیت الله مکارم شیرازی: در موارد ضرورت مانعى ندارد. @Nardebane_feghahat
4_5900042676694159392.pdf
679.1K
✳️ (4) مقاله «پیوند عضو حیوان به انسان از نظر فقه و حقوق پزشکی» @Nardebane_feghahat
✳️ درس تفسير آيت الله جوادی آملی 88/09/11 🔹 در آيه ي 71 {سوره مریم} که دارد «وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا» سخن از احضار نيست. آنجا كه «احضار» است مخصوص جهنمي‌‌ها، كفّار، منافقان است. اين‌ها گرفتار سوخت و سوزند و بايد بسوزند اما بعدي‌ها كه فرمود: «وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا» سخن از «احضار» نيست نفرمود «إن منكم الاّ مُحضرها» يا «إن منكم الاّ نحن محضره» اين طور نيست! فرمود همه‌تان وارد جهنم مي‌شويد. این از پيچيده‌ترين آياتي است كه حالا بايد به آ‌ن اشاره بشود. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد سید کاظم مصطفوی 98/01/17 🔹 سید طباطبایی یزدی (قدس الله نفسه الزکیة) می‌فرماید: «أقل الحیض ثلاثة أیام و أکثره عشرة فإذا رأت یوماً او یومین او ثلاثة الا ساعة مثلاً لا یکون حیضاً کما أن أقل الطهر عشرة أیام» در این مسئله حدود زمانی ایام حیض اعلام شده است که می‌فرماید: اقل مدت حیض سه روز است و اکثر آن ده روز. بنابراین اگر مرأه‌ای دارای شرائط دمی از خودش ببیند و کمتر از سه روز بعد قطع بشود حمل به حیض نخواهد شد و همین طور اگر دمی دیده شود و خونی که خارج شود، بیشتر از ده روز باشد، حمل به حیض نمی شود. چون حیض از لحاظ شرعی مدت معیّنی دارد سه روز حداقل آن و ده روز حداکثر آن. @Nardebane_feghahat
❓سؤال: در رساله توضیح المسائل فرموده اید: میّت را اول با آب سدر، دوم با آب کافور، سوم با آب خالص، غسل دهند، حال شخصی میت را اشتباهاً اول با آب کافور و بعد با آب سدر غسل داده و پس از دفن متوجه شده است، آیا باید قبر را نبش کنند و غسل را به ترتیب اعاده کنند؟ ✔️ پاسخ مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی (ره): 🔸 چنانچه بدن میت فاسد نشده و نبش قبر موجب هتک میت یا اذیت مردم از جهت بوی تعفن و یا مشقت و حرج نمی شود، واجب است قبر را نبش کنند و غسلها را به نحو صحیح اعاده کنند والاّ لازم نیست. @Nardebane_feghahat
✔️ فرمایشات آقا موسی صدر در مورد آزادی 🔹 هیچ‌کس‌ نمی‌تواند در جامعه‌ محروم‌ از آزادی‌ «خدمت‌» کند، توانایی‌هایش‌ را پویا و موهبت‌های‌ الهی‌ را بالنده‌ سازد. آزادی بهترین روش برای به‌کار گرفتن امکانات بشری در راه خدمت به جامعه است. آزادی‌ یعنی‌ به‌ رسمیت‌ شناختن‌ کرامت‌ انسان‌ و خوش‌گمانی‌ به‌ انسان و حال‌ آنکه‌ نبودِ آزادی‌ یعنی‌ بدگمانی‌ به‌ انسان‌ و کاستن‌ از کرامت‌ او. 🔸 کسی‌ می‌تواند آزادی‌ را محدود کند که‌ به‌ فطرت‌ انسانی‌ کافر باشد. فطرتی‌ که‌ قرآن‌ می‌فرماید: «فِطرَة اللهِ الَّتی‌ فَطَرَ‌ الناسَ‌ عَلَیها» فطرتی‌ که‌ پیامبرِ‌ باطنی‌ و درونی‌ انسان‌ است.  @Nardebane_feghahat
✳️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی (1399/01/16) 🔹 سوره مبارکه «عصر» که «علم بالغلبة» آن «العصر» است، این سوره مبارکه می‌تواند مدنی و مکی باشد و ظاهراً مکی است. 🔸 با سوگند شروع می‌شود، سوگند به عصر که همه انسان‌ها در خسارت‌اند مگر آن گروهی که دارای این ارکان اربعه و عناصر محوری چهارگانه باشند. 🔹 ﴿إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی‏ خُسْرٍ﴾ مگر کسی که ایمان بیاورد، یک؛ و عمل صالح داشته باشد، دو؛ و تواصی به حق داشته باشند نسبت به یکدیگر، سه؛ و تواصی به صبر داشته باشند، چهار.  @Nardebane_feghahat
✳️ علی (علیه‌السلام) یا ابوبکر؟! (ردّ الشمس) ✔️ مرحوم ملا احمد نراقی (رحمة الله علیه): 🔸 وقع التنازع بين شيعيّ و سُنّيّ في بغداد في أنَّ خليفة رسول الله (صلّى الله عليه و آله) هل هو أبوبكر أو عليّ (عليه السّلام)؟ فتشاجرا فاجتمعا علىٰ أنَّ الحقَّ ما يحكم به أوَّل من يرد علينا، فإذاً ورد مجنون. فترافعا إليه، فقال المجنون: إذا طلعت الشمس من المشرق فتحاكما إليها و قولا لها: «لمن رجعت بعد غروبك»؟ فإن قالت: لعليّ، فهو الخليفة بلافصل، و إن قالت: لأبي بكر، فهو الخليفة. فبهت الّذي كفر. 📚 الخزائن ص177 @Nardebane_feghahat
✔️ قاعدة: النصب بالكسرة لا يكون إلا في جمع المؤنث السالم. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ درس خارج فقه استاد محمدمهدی شب‌زنده‌دار 1398/06/24 🔸 مرحوم آیت الله مؤمن نقل می‌کردند از مرحوم امام که ایشان فرموده بودند اگر درس خارج می خواهید بروید، یا بیع بروید و یا طهارت. خود ایشان هم می بینیم که با آن روحیه انقلابی، بیع و طهارت و خلل در صلاة را فرموده‌اند. به دلیل اینکه این ابحاث از مباحث بسیار پر چالش هستند و نیرو افزایی را در مشارکین در بحث ایجاد می‌کند. پ.ن: قصد داریم از امشب مطالبی را در باب مطرح کنیم. امید است که مورد استفاده دوستان قرار بگیرد. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ (1) 🔸 «مورد معامله» (که در متون فقهی از آن تعبیر به "معقود‌ علیه" می‌کنند) مال یا عملی است که طرف عقد، تعهّد به تسلیم یا ایفای آن می‌نماید. 🔹 بعبارة أخریٰ: «معقود علیه» هر چیزی است که تحصیل یا استیفای آن به وسیله عقد انجام می‌شود. @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ (2) 🔸 أنّ المعقود عليه ما صح استيفاؤه‌ بالعقد و تسلط العاقد على التصرف فيه. 📚 القواعد و الفوائد‌- الشهيد الأول ج2  ص273 @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ (3) 🔸 و اعلم أنّ قوله: (المعقود عليه) يتناول الثمن و المثمن، فإن كلا منهما جرى عليه العقد، و إن كان المتبادر من المعقود عليه المثمن. 📚 جامع المقاصد في شرح القواعد، المحقق الثاني (المحقق الكركي) ج4 ص90 @Nardebane_feghahat
✳️ (5) ✔️ درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی 91/09/26 🔸 «نظم» يكي از بهترين و لازم‌ترين راه تأليف، تدريس و مانند آن است. 🔹 نظم طبيعي‌اش اين است كه بعد از مكاسب محرمه، كتاب بيع شروع مي‌شود. كتاب بيع فصل اولش درباره عقد و شرایط عقد است. فصل دوم درباره عاقد و شرایط عاقد است. فصل سوم درباره معقود و شرایط «معقود علیه» است. «كتاب البيع» تمام مي‌شود، آن وقت خيارات مطرح است، بعد از خيارات احكام خيار مطرح است. 🔸 آن‌گاه در پايان مسئله شروط ممكن است مطرح كنند، مسئله نقد و نسيه و اينها جزء احكام عقود است كه جداگانه ذكر مي‌شود. @Nardebane_feghahat
✔️ ظرف تارةً متصرف است و تارةً غیر متصرف. 🔹 ظرف متصرف مانند «یوم» که به غیر از «ظرف زمان بودن» نقش‌های دیگری هم می‌پذیرد، مثل: «یومُ الغدیر عظیمٌ» 🔸 اما ظرف‌های غیر متصرف همواره ظرف هستند و نقش‌های دیگری قبول نمی‌کنند، مثل: «قطّ، أبداً، أصلاً، تارةً و...» @Merghat
✔️ شیخ جعفر (رضوان الله تعالی علیه): 🔸 آداب الصیام... منها: ترک قول «رمضان»، فإنّه یُکره، بل یقول: «شهر رمضان»، و عُلّل في الروایة بأنّ «رمضان» إسم من أسماء الله تعالیٰ.[۱] حتّی أنّه ورد: أنّ من قال: «رمضان» کَفّرَ بصدقةٍ أو صیام.[۲] [۱] الکافي ج4 ص69 [۲] وسائل الشيعة ط-آل البیت، الشيخ حرّ العاملي ج10 ص320 📚 کشف الغطاء ج4 ص17 @Nardebane_feghahat