eitaa logo
نردبان فقاهت
4.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
42 ویدیو
89 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ درس تفسیر استاد حسین گرایلی(ره) 89/07/15 🔹 خدا رحمت کند همه گذشتگان و حق‌داران شما را. بابایِ ما سوادی نداشت، ما را که می‌خواست در رشته آخوندی بفرستد به ما گفت پسر! این رشته‌ای را که می‌خواهی بروی، خیلی حوصله می‌خواهد، زود خسته نشوی. گفت مثل این‌که با سوزن می‌خواهی چاهِ عمیق بکنی، چاه عمیق یک متر نیست، تا 200متر است! گفت شما 10متر بکنی با سوزن -بیل وکلنگ نیست- همین‌جوری باید حوصله کنی، همین‌جوری باید کار را ادامه دهی، هر چه هم با سوزن مشغول حفر چاه باشی، نمی‌رسی به جایی که خاکی نباشد. این راه همینطور ادامه دارد تا آخر عمر هم وظیفه همین‌طور ادامه دارد... @Nardebane_feghahat
✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی‌آملی 87/11/09 🔹 ...رواياتِ فراوانی جعل كردند كه روز عاشورا روزِ بركت است، كشتي نوح در چنين روزي به كوه جودی آمد، قبولی توبه حضرت آدم در چنين روزي بود، قرباني برای حضرت ابراهيم در چنين روزی بود! جعليّات فراوانی كردند تا اينكه اين خون را لوث كنند... @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سبحانی 97/10/19 🔸 «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا» اگر دشمن علاقه دارد که شما صلح کنید، شما نیز راه صلح را در پیش بگیرید، ضمیر «لَهَا» به کلمه «سَّلْم» برمی‌گردد. معلوم می‌شود که کلمه «لِلسَّلْمِ» از مؤنثات سماعیه است، چون ضمیرِ راجع به آن، مؤنث آمده، و مؤنثات سماعی با اینکه مؤنث‌اند، اما علامت تانیث را ندارند. 🔹 بعضی از مفسرین می‌گویند: اینکه ضمیرِ «لَهَا» مونث آمده، تأنیثش بخاطر سلامت و هدایت است که از کلمه «لِلسَّلْمِ» فهمیده می‌شود. 🔸 ولی این سخن درست نیست، عمده همان است که من عرض کردم و گفتم کلمه « لِلسَّلْمِ» مونث سماعی است و لذا ضمیر راجع به آن، مؤنث ‌آمده است. @Nardebane_feghahat
4_5906492579406418597.mp3
7.34M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه هفتادم» 158 🔹 آیا در نماز میّت، مرأه برای نساء میتواند امام جماعت باشد؟ 🔸 کیفیتِ صفوف در نمازِ میّت 🔹 شیوه‌ی نماز میّت 🔸 واجبات نماز میّت 🔹 آیا طهارت از شروط نماز میت است؟ 🔸 تباعدِ جنازه 🔹 مستحبّات نماز میّت 🔸 آیا می‌توان بر یک جنازه دو مرتبه نماز میت خواند؟ @Nardebane_feghahat
4_5911406099302454138.mp3
4.74M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه هفتاد و یکم» 159 🔹 مسائل خمس (پیرامون صلاة المیت) @Nardebane_feghahat
✔️ غيبة الشيخ الطوسي: الفضل، عن ابن محبوب، عن عبد الله بن سنان، عن أبي عبدالله عليه السلام قال: قالَ رَسُولُ اللّه (صلي الله عليه و آله): سَيَأْتى قَومٌ مَنْ بَعْدِكُمُ الرَّجُلُ الْواحِدُ مِنْهُمْ، لَهُ اَجْرُ خَمْسينَ مِنْكُمْ، قالُوا: يا رَسُولَ اللّه، نَحْنُ كُنّا مَعَكَ بِبَدْرٍ وَ اُحُدٍ وَ حُنَيْنٍ، وَ نَزَلَ فينَا الْقُرْآنُ، فَقالَ (صلي الله عليه و آله): اِنَّكُمْ لَوْ تَحَمَّلُوا لِما حُمِّلُوا لَمْ تَصْبِرُوا صَبْرَهُمْ. 🔹 رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرمود: بعد از شما گروهى مى‌آيند كه پاداش يك نفر از آنها به اندازه پاداش پنجاه نفر از شماست. آنها گفتند: اى رسول خدا، ما در جنگ بدر و احد و حنين با تو بوديم و درباره ما (یا در زمانِ ما) قرآن نازل شد. رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرمود: آنچه را آنها به دوش گرفتند، اگر بر دوش شما مى‌نهادند، مثل آنها صبر و استقامت نمى‌كرديد. 📚 بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج ٥٢ - الصفحة ١٣٠ @Nardebane_feghahat
✔️ قال الصادق (عليه السلام): كانَ أميرُالمُؤمِنينَ (عليه السلام) رَجُلاً دَعَّاءً. 📚 [الكافي: 2/468/8] 🔹 امام صادق (عليه السلام) فرمود: اميرالمؤمنين مردى بود كه بسيار دعا مى‌كرد. @Nardebane_feghahat
✔️ هنگام کثرتِ مطر (باران) و خوف مردم از آن، نمازی در برخی کتب فقهی مطرح شده که «صلاة الاستصحاء» نام دارد. @Nardebane_feghahat
4_5918115293485341144.mp3
6.23M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه هفتاد و دوم» 160 🔹 صلوات مسنونه (مندوبه) 🔸 «مرغّبات» به فتح و کسرِ غین صحیح است 🔹 کیفیت و وقتِ نماز استسقاء 🔸 نکته‌ای پیرامون عبارت شرایع در مورد دعای مأثور 🔹 صنعت قلب در ادبیات عرب 🔸 فرق سکینه و وقار 🔹 مسجد الغمامه 🔸 اَلسَّـلاَمُ عَـلَى الْمُظَلَّلِ بِالغَمَامَة 🔹 مستحبات نماز استسقاء 🔸 تحویل الرداء 🔹 دو نماز استسقاء معروف: الف) نماز استسقاء شیخ خضر شلّال در نجف ب) نماز استسقاء مرحوم خوانساری 🔸 صلاة الإستخارة 🔹 صلاة الزیارات 🔸 مرحوم ملا محسن امین (صاحب اعیان الشیعة) معتقد است که قبر زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) در بقیع است 🔹 برخی معتقدند که قبر حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) در شام است 🔸 مرحوم مرعشی نجفی، آیت الله بهجت، آیت الله سید کاظم قزوینی قائل بودند که قبر ایشان در مصر (زینبیه مصر) است @Nardebane_feghahat
4_5918115293485341162.pdf
1.04M
✔️ ارزيابی انتقادی حكم حرمت زن بر شوهر با شيردادن مادربزرگ به نوه دختری 📚 محمدرضا كيخا 📚 حميد موذنی بيستگانی @Nardebane_feghahat
✳️ یادآوری یک فتوا ✔️ آیت الله مکارم شیرازی: 🔹برخی می‌گویند اگر مادربزرگ بچه‌ای، بچه را شیر دهد، مادر اصلی این بچه در خانه شوهر حرام ابدی می‌شود؛ ما درباره این مسئله مطالعه زیادی کرده و به این نتیجه رسیدیم که موجب حرام ابدی نمی‌شود. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد محمدمهدی شب‌زنده‌دار 99/09/16 🔸 می‌گویند مرحوم امام با آیت‌الله زنجانی توی فیضیه مباحثه می‌کردند. حرف سر یک مسئله‌ای بود، امام می‌گفت عرف این را می‌گوید، آقای زنجانی می‌گفت نه، عرف این را نمی‌گوید. بعد یک آقایی که خیلی هیکل علمایی داشت و از شهرستان آمده‌ بود فیضیه، وارد شد. فوری آقا گفتند «این عرف! این عرف! الان برو از او بپرس! این عرف! برو از او بپرس که این‌جور می‌گویند یا نه؟!» @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آیت الله بهجت (رحمة الله علیه): 🔸 مرحوم شیخ اسدالل‍ه تستری داماد شیخ جعفر کاشف‌الغطاء کتابی در حجیت اجماع منقول نوشته است. مرحوم شیخ انصاری در رسائل یک صفحه از این کتاب را نقل کرده است. 🔹 مرحوم آقا ضیاء درباره این کتاب می‌فرمود: صاحب مقابس اجماع منقول را زنده کرده است؛ ولی متأسفانه همه کتاب‌های ایشان را باران از بین برد. در کاظمین، باران از سقف نفوذ کرد و تمام کتاب‌های ایشان را از بین برد و فقط کتاب مقابس و کشف القناع از ایشان باقی مانده است». 📚 در محضر ج2 ص355 @Nardebane_feghahat
✳️ جامع تحقیق و تتبّع ✔️ آیت الله محمد تقی بهجت(ره): 🔹 مرحوم شیخ اسدالله تستری (صاحب مقابس) از بزرگان طراز اول فقهای شیعه بوده است. از استاد ما (شیخ محمدحسین غروی اصفهانی) نقل شده که دو نفر جامع تحقیق و تتبع‌اند: یکی مرحوم صاحب مقابس، و دیگری مرحوم حاج شیخ محمدتقی اصفهانی (صاحب هدایة المسترشدین، تعلیقه و شرح بر معالم) 📚 در محضر ، ج۲، ص۱۶۶ @Nardebane_feghahat
✅✅ دوستانِ خود را به این کانال دعوت نمایید. 🔹 در کانال «نردبان فقاهت» درصدد هستیم دروس خارج فقها، و مسائل حوزوی از قبیل ادبیات، فقه، اصول، رجال و... را مورد بررسی قرار دهیم. ایتا: @Nardebane_feghahat تلگرام: t.me/Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی 94/11/28 🔸 «مرحوم شهید اول» فلسفه را نزد قطب رازی خوانده است. 🔹 محدوده اطراف تهران را می‌گفتند «ری». یک قطب‌الدین شیرازی داریم که شارحِ حکمة الاشراق است، یک قطب الدین رازی داریم که محاکمه کرده، داوری کرده در شرح اشارات بین مرحوم خواجه نصیر و فخر رازی. این قطب رازی که صاحب محاکمات است یک فیلسوف قوی است. 🔸 «شهید اول» فلسفه را نزد قطب رازی خوانده، فقه را هم نزد فقهای آن منطقه خوانده و خیلی قوی‌تر از شهید ثانی است. @Nardebane_feghahat
✔️ استاد رسول جعفریان: 🔹 «آقای سید جعفر مرتضی عاملی» غالبِ اوقات خندان بودند، به هیچ وجه ندیدم از کسی بدگویی کنند. سخت مهمان نواز بودند. بنده جرأت انتقاد از ایشان را به آسانی داشتم و هرچه می‌خواستم می‌گفتم... همیشه مشغولِ نوشتن بودند... 🔸 آقای سید جعفر مرتضی، حاصل سه مکتب فکری بود. یکی مکتب لبنان که ادبیات نگارشی ایشان، و انس و الفتش با آثار آن دیار، علاوه بر تربیت در دوره کودکی، میراث آن دوره است. دیگر مکتب نجف که چند سالی در آنجا مانده و تحصیل کرده بود. سوم مکتب قم که در آنجا هم تحصیل و تحقیق داشت. در نجف گویا یک اثر ادبی هم چاپ کرده بود. @Nardebane_feghahat
4_5924894731858351680.mp3
8.57M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه هفتاد و سوم» 161 🔹 صلوات خمس موقّته 🔸 نوافل ماه رمضان 🔹 نماز امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و نماز فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) 🔸 نماز جعفر طیار 🔹 برخی دیگر از نماز‌های مستحبی @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی(ره): 🔸 حضرت آیت الله آقای حاج شیخ حسین حلی(ره) از علمای بزرگ حوزه نجف بود. ایشان از شاگردان مخصوص حضرت آقای حاج سید ابوالحسن اصفهانی و حضرت آقای میرزای نائینی و عمدتاً به درس این دو بزرگوار رفته بود. 🔹 در نجف همیشه محقّقین و طلبه‌های فاضل به درس ایشان می‌رفتند و طلبه‌های مبتدی نمی‌توانستند به درس ایشان بروند. لذا جمعِ شاگردان ایشان از خواص تشکیل می‌شد. طلبه‌هایی که اقلاً دوازده یا پانزده سال درس خارج رفته بودند آنجا حضور پیدا می‌‌کردند و از ایشان استفاده کامل می‌بردند. 🔸 کسانی که در حوزه نجف از این بزرگوار استفاده کردند، نوعاً بعد از حدود ده سال از مجتهدین محسوب می‌شدند. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی(ره): 🔸 آقای حکیم هم در تألیف بخش‌های زیادی از کتاب «مستمسک» از مرحوم شیخ حسین حلّی نظر می‌خواست. مثلاً می‌پرسید: «در این زمینه نظرت چیست؟ میرزای نائینی در اینجا چه می‌گوید و مقصودش چیست؟ یا مرحوم حاج سید ابوالحسن اصفهانی چه می‌گوید؟» 🔹 بعد از فوت آقای حکیم، از اطراف عراق خیلی به مرحوم شیخ حسین حلّی هجوم آوردند که رساله بنویسد. چون نوعِ وکلای آقای حکیم در شهرستان‌ها، شاگرد آقای حلّی بودند. آن‌ها اصرار خیلی فراوانی می‌کردند ولی مرحوم حلی اصلاً قبول نمی‌کرد. @Nardebane_feghahat
✔️ استاد رسول جعفریان: 🔹 «آقای سید جعفر مرتضی عاملی» در قم بیش از همه با سه استاد همنشین بود. آیت الله سید مهدی روحانی، آیت الله احمدی میانجی و آیت الله میر محمدی. از طریق آنها با جمعی از دوستان آنها مانند آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله آذری و شماری دیگر مربوط بود. گاهی در جلسات درس آنها هم شرکت می کرد. به نظرم بیشتر تحت تاثیرِ آیت الله روحانی بود. تا زمانی که ایران بود، همه آثارش را قبل از چاپ به آقای روحانی و احمدی می‌داد. در بسیاری از آنها به ایشان اشاره کرده است. آقای روحانی مرد دقیقی بود. 🔸 آقای سید جعفر مرتضی نبوغ خاصی داشت، متون را زیاد می‌خواند و با سرعت انتقال، در تدوین مطالب بسیار سریع بود، نوعاً از نظرات آقای روحانی و آقای احمدی استفاده می‌کرد. 🔹 به نظرم یک ویژگی مهم ایشان همین بود که حاصل سه مکتب نجف، قم و لبنان بود. خودشان می‌گفتند که یادداشت‌نویسیِ پشت کتابها را از آثار سید عبدالحسین شرف الدین یاد گرفته‌اند. @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی(ره): 🔹 مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی می‌گفت: «آقای حاج شیخ حسین حلی با عبایش فقه را یک تکانی داده است» چون بزرگان معمولاً حرف‌های قبلی‌ها را مطرح و اشکال، تدقیق و بالا و پایین می‌کنند، اما ایشان مبدع بود. مرحوم حاج آقا مصطفی واقعاً تعبیر قشنگی درباره ایشان به کار برده.  🔸 بعدها هم مرحوم آیت الله حاج آقا حسن سعید، تقریرات درس طهارتِ ایشان را چاپ کرد. اگر کسی به آن کتاب نگاه کند، می‌بیند چقدر مطالب جدیدی دارد. @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی(ره): 🔹 «مرحوم شیخ حسین حلّی» در مسائلِ صناعتیِ فقهِ معاملاتی دنبال مرحوم میرزای نائینی بود اما در فقه عبادات، پیرو مرحوم آیت الله حاج سید ابوالحسن اصفهانی. عمدتاً شاگردِ این‌ها بود. 🔸 با این حال، حرف‌های مرحوم آقا ضیاء اراکی و مرحوم آخوند را مطرح و در آن‌ها کنکاش می‌کرد. در فقه هم صاحب جواهر را خیلی قبول داشت. بحث طهارت را که می‌گفت، نیز به آراء مرحوم حاج آقا رضا همدانی در طهارت اهمیت می‌داد. 🔹 اخویِ بزرگِ من -حضرت آیت الله آقای حاج سید مهدی بجنوردی، که از مجتهدین بزرگ است- از شاگردهای مخصوصش بود. آیت الله آقای حاج سید علی سیستانی (مرجع فعلی) و آیت الله آقای حاج سید محمدسعید حکیم هم از شاگردانش بودند. طلبه‌های فاضل به درس او می‌‌رفتند. @Nardebane_feghahat
✳️ (5) ✔️ آیت الله شیخ عباس نائینی(ره): 🔹 «مرحوم شیخ حسین حلّی» به زبان عربیِ حلّی و انواع زبان‌های عربیِ جنوب استاد بود. بر ادبیات عرب تسلط داشت و در این زمینه استادِ غوغایی بود. 🔸 ایشان به دلیل آشنایی با مرحوم جدّم {یعنی میرزای نائینی} و حضور در بیرونی ایشان، زبان فارسی را مثل بلبل صحبت می‌کرد. همچنین حاضر نبود به عربی درس بگوید. بنده به درس فقه و اصول ایشان می‌رفتم. هر دو درس را به زبان فارسی ارائه می‌کردند. ما که ایرانی بودیم دوست داشتیم ایشان عربی حرف بزند که عربی را بهتر یاد بگیریم. اما ایشان می‌فرمودند: «کسانی که به درد درس من میخورند همین ایرانی‌ها هستند. این‌ها درس‌خوانند» ضمناً این ایرانی‌ها طلبه‌هایی خوب و مجتهد برآمدند و ایشان به آنها اجازه اجتهاد داد و به ایران آمدند و آقا و آیت‌الله شدند. @Nardebane_feghahat
✳️ (6) ✔️ آیت الله شیخ عباس نائینی(ره): 🔹 «مرحوم شیخ حسین حلی» می‌گفت من به غیر از زبان فارسی درس نمی‌دهم. فقط به زبان فارسی صحبت می‌کرد. آن هم خیلی خوب و قشنگ. همه هم از درسش استفاده کامل می‌کردند. من آرزو داشتم ایشان عربی درس بگوید تا زبان عربی را بهتر بیاموزم. 🔸 زمانی قرار شد ایشان مبحث اجتهاد و تقلید را خصوصی برای عده‌ای بگوید. حاج سید محمد حسین حکیم (که در حرم حضرت معصومه دفن است) شاگردِ دائمیِ آن درس آقای حلّی بود. برادرش حاج سید محمد تقی حکیم (صاحب کتاب الفقه المقارن) هم گاهی در درس شرکت می‌کرد و گاهی هم که به دانشگاه بغداد می‌رفت. حاج سید محمدتقی فارسی بلد نبود. لذا آنجا مرحوم حلّی ناچار شد عربی حرف بزند. من هم حظ می‌کردم! اولین بار بود که ایشان عربی درس می‌داد. بسیار جالب بود. @Nardebane_feghahat