eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
در کتاب خصائص می گوید: یک نظر این است که در دوران قبل از جاهلیت، در زبان عربی نبوده و پس از قرن ها در اثر تغییر و پیشرفت زبان، اعلال به این زبان راه یافته است. @Nardebane_feghahat
✅ اگر ذو الحال نکره محضه باشد، باید مؤخر گردد، مانند: «جاء راکباً رجلٌ». @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج استاد 93/11/19 🔹 صحیحه حلبی : «مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ(ع) عَنِ الْعَنْبَرِ وَ غَوْصِ اللُّؤْلُؤِ- فَقَالَ عَلَيْهِ الْخُمُسُ الْحَدِيثَ.» 🔸 می‌گوید : از امام صادق(علیه السلام) در مورد حکم خمس عنبر که از جواهرات است و مرواریدی که از غوص بدست می‌آید پرسیدم امام فرمود: دارد. سند روایت ، صحیح و دلالتش روشن است. @Nardebane_feghahat
✅ درس خارج آیت الله 97/10/17 🔸«فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ» (سوره محمد آیه ۴) « الرِّقَابِ»: جمع رقبة، و هو اسم للعضو المعروف. @Nardebane_feghahat
❓پرسش: 🔸 آیا استفاده از در مجالس جشن و عروسی اشکال دارد ؟ ✅ پاسخ آیت الله : 🔸 فی نفسه مانعی ندارد. @Nardebane_feghahat
❓پرسش: فقها به حرمت پوشیدن حریر و ابریشم طبیعی خالص برای مردان فتوا می دهند، آیا یک مرد می تواند و آمیخته به جز آن را بر تن کند مثل . وانگهی بستن کراوات برای مردان به طور کلی آن هم از حریر خالص چطور است؟ ✅ پاسخ آیت الله : بستن کراوات حتی اگر ابریشم و حریر خالص هم باشد حرام نیست زیرا به آن، لباس صدق نمی کند و با آن ممکن نیست و اما آنچه حریر و ابریشم خالص نیست و به غیر آن آمیخته است و حریر به آن گفته نمی شود، پوشیدن آن جایز است هر چند که با آن ستر عورت ممکن باشد. @Nardebane_feghahat
بحث فقه -استاد -کتاب خمس 93/06/18 🔹 قَالَ الصَّادِقُ: إِنَّ اللَّهَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَمَّا حَرَّمَ عَلَيْنَا الصَّدَقَةَ أَنْزَلَ لَنَا الْخُمُسَ فَالصَّدَقَةُ عَلَيْنَا حَرَامٌ وَ الْخُمُسُ لَنَا فَرِيضَةٌ وَ الْكَرَامَةُ لَنَا حَلَالٌ. ☑️ امام صادق می‌فرماید : چون خداوند صدقه را بر ما حرام کرده به جای ، خمس قرار داده است . پس : 1⃣ صدقه (زکات واجب) بر ما حرام است . 2⃣ دادن به ما واجب است 3⃣ کرامت برای ما حلال است. 🔸 و شاید مراد از کرامت هدیه یا باشد و البته نذر غیر از صدقه است. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج آیت الله 74/07/05 🔹 ما قائل به جبران اصلاً نیستیم .نوعاً اکثر شهرت‌ها بعد زمان است چون بعد از شیخ هیچ کدام به خودشان اجازه نمی‌دادند نظر بدهند. @Nardebane_feghahat
✳️ اشکالی بر از آیت الله سند (حفظه الله) شنیدم که: مرحوم علامه مجلسی مقام بسیار والایی دارد اما با این وجود اشکالی بر ایشان(ره) وارد است و آن این که در در مورد روایتی وقتی می فرماید: «علی المشهور» مقصودش قول مشهور در همان زمان و دو قرن قبل از خودش می باشد نه مشهور قدما! و این مطلب موجب اشتباه و تدلیس در نظر دیگران می شود. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج استاد 94/11/25 🔹 برخی مانند آیت الله معتقدند که تقسیم گناهان به صغیره و کبیره ناصحیح است، بلکه تمام گناهان است، و تقسیم مزبور به اعتبار سنجش یک گناه به گناه دیگر در جهت باب شدت عذاب و معصیت است، مثل آن که شرک به خدا، گناه و معصیت آن از شرب خمر بیشتر است. یا مثلاً نگاه کردن به اجنبیه گناهش کمتر از گناه قتل نفس محترمه است، بنابراین هیچ گناه صغیره وجود ندارد، و صغر و کوچکی گناه از باب مقایسه یک گناه با دیگری می باشد. این قول را مرحوم حلی به مشهور نسبت داده اند. 📚 ، خوئی، ج1، ص501. @Nardebane_feghahat
⬆️⬆️ ☑️ امروز فرصتی شد و نگاهی به اقوال علما پیرامون ملاک کبیره بودن گناهان انداختم. (در کتاب مصباح الفقاهه مرحوم آیت الله خوئی ج 1 ص 440) 🔹 پنج ملاک برای کبیره بودن گناه ذکر گردیده است. و سپس مرحوم خوئی نظر خود را در این زمینه مطرح می کند و می فرماید که طبق نظر من همه گناهان کبیره است. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat