eitaa logo
نردبان فقاهت
4.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
40 ویدیو
88 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
شرائع الاسلام 113.mp3
8.76M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه بیست‌و‌پنجم» 113 🔸 وجودِ تماثیل بر لباس مصلّی کراهت دارد 🔹 تصویر گُلی بر روی انگشتر امام کاظم (علیه‌السلام) 🔸 نظرِ ابن‌ادریس در مسأله 🔹 الجمع مهما أمکن أولی من الطرح (جمع عرفی بین روایات) 🔸 مکان مصلّی 🔹 ملک عین و ملک منفعت 🔸 در بیع و شراء ملک عین است ولی اجاره ملک منفعت است 🔹 اقسام إذن 🔸 اباحه شرعی و اباحه مالکی 🔹 اشکال صاحب مدارک به محقق حلّی 🔸 مثال‌هایی برای «شبه اُجرت» 🔹 اقسام اباحه: اباحه صریح، اباحه به فحوی (به اولویّت)، اباحه به شاهد حال 🔸 چون فحوی را قسیم شاهدِ حال قرار داده، لذا مشخص می‌شود که در این متن اینها غیر همدیگر هستند 🔹 اشکالی از «مدارک الأحکام» و «مسالک الأفهام» به محقق حلّی 🔸 نظر فضل بن شاذان در مورد نماز در مکان مغصوب، مخالف دیدگاهِ مشهور است 🔹 اگر مالک به غاصب یا غیر غاصب اذن داد، نماز در آن مکان چه حکمی دارد؟ 🔸 جاهل به موضوع غصب 🔹 جاهل به حکم غصب 🔸 خواندنِ نماز در حال خروج از دارِ غصبی @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 114.mp3
9.34M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه بیست‌و‌ششم» 114 🔸 فاصله بین زن و مرد هنگام نماز 🔹 قید «تصلّی» بیانگر چه مسأله‌ای است؟ 🔸 نکته‌ای از صاحب حدائق در مورد «لا ینبغی» 🔹 حائل بین زن و مرد 🔸 آیا ظلمت یا فقد البصر، «حائل» محسوب می‌شود؟ 🔹 خاطره‌ای به نقل از مرحوم اشتهاردی در مورد نماز در مسجدِ بالاسر 🔸 قبر دو تاجر در مسجد بالاسر 🔹 نجاست مکان مصلّی در چه مواردی مانعی ندارد؟ 🔸 ابوالصلاح حلبی قائل به «لزومِ طهارتِ مساجد سبعه» است 🔹 رعایت ادبِ صاحب حدائق نسبت به ابوالصلاح حلبی 🔸 سید مرتضی قائل است که تمام مکان مصلی باید طاهر باشد @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 115.mp3
10.52M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه بیست‌وهفتم» 115 🔹 مکان‌هایی که نماز در آن کراهت دارد 🔸 معنای کراهت در ما نحن فیه 🔹 کراهت صلاة در حمّام 🔸 علّت‌هایی که برای کراهت صلاة در حمام ذکر کرده‌اند، ثابت نیست 🔹 ابوالصلاح حلبی نماز در حمام را حرام دانسته است 🔸 حدیثِ مدرج 🔹 نکته‌ای ادبی پیرامون «اختصاص» 🔸 نماز در «معاطن الإبل» و «مساکن النمل» کراهت دارد 🔹 برخی از «مساکن النمل» تعدّی به مساکن سایر حیوانات هم نموده‌اند 🔸 تمسّکا بإطلاق اللفظ 🔹 نماز «بین المقابر» کراهت دارد، ولی در مواردی استثناء شده 🔸 منطور از «بیوت النیران» چیست؟ 🔹 نماز در «بیوت المجوس» با نماز در «بیت فیه مجوسی» چه تفاوتی دارد؟ 🔸 نماز در مقابل بابِ مفتوح @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 116.mp3
5.62M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه بیست‌وهشتم» 116 🔹 سجده بر چه چیزهایی جایز نیست؟ 🔸 چرا قید «بالعادة» را مطرح کرد؟ 🔹 سجده بر قطن و کتان چه حکمی دارد؟ 🔹 نکته‌ای پیرامون أخذ به مخالفتِ عامه 🔸 اشکالی در حمل برخی روایات بر تقیّه 🔹 عبارات محقق حلّی در مورد یکی از مرجّحات 🔸 طعن شیخ مفید نسبت به مخالفت با عامّه 🔹 ما من مسألة فقهیة (کنایه از قلّت) که اهل‌سنت با هم اختلاف نظر دارند @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 117.mp3
6.35M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه بیست‌ونهم» 117 🔸 سجده بر «وَحَل» جایز نیست 🔹 در صورتی که «ما لا یصح السجود» در اختیار نداشت، چگونه سجده کند؟ 🔸 المیسور لا یسقط بالمعسور 🔹 سجده بر کاغذ 🔸 کلمه «کواغذ» در روایت آمده است 🔹 مقصود از «ابوالحسن» در این روایت، امام هادی (علیه‌السلام) می‌باشد، زیرا راوی «علی بن مهزیار» است 🔸 عرض بدون معروض محال است (نگاه عقلی و عرفی) 🔹 فرق «بیت» با «دار» 🔸 «علم اجمالی» در اصول پایین‌تر از علم تفصیلی است، بر خلافِ علم اجمالی در فلسفه 🔹 علم یعنی وضوح ولی اجمال یعنی مبهم‌بودن؛ پس آیا علم اجمالی تناقض نیست؟ (پاسخی در حلقات شهید صدر داده شده) 🔸 چهار نظریه در مورد حقیقتِ علم اجمالی (حلقه ثالثه شهید صدر) 🔹 علم اجمالی در شبهه محصوره و غیرِ محصوره @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 118.mp3
3.38M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی‌ام» 118 🔹 نمازهای مستحبی اذان و اقامه ندارد 🔸 اذان در لغت 🔹 پنج قول در مورد اذان و اقامه 🔸 آیا نماز قضا هم اذان و اقامه دارد؟ 🔹 اذان و اقامه زنان «آهسته» باشد (فتوای محقق حلی) 🔸 اشکالی به اطلاقِ فتوای محقق حلی 🔹 توضیحی پیرامون «شرطان» در عبارت مذکور @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 119.mp3
6.94M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی‌و‌یکم» 119 🔸 اذان و اقامه در کدام نمازها بیشتر تأکید شده؟ 🔹 نمازهای نافله اذان دارد؟ 🔸 «نماز‌های واجبِ غیر یومیه» اذان و اقامه دارد؟ سه بار گفتنِ «الصلاة» فقط در مورد نماز آیات وارد شده، ولی فقها تعمیم داده‌اند (البته برخی مانند صاحب مدارک چنین تعمیمی را صحیح ندانسته‌اند) 🔹 اذان و اقامه در نمازهای قضا 🔸 نماز فرادا در صورت خواندن نماز جماعت 🔹 اگر وارد مسجد شود و نماز جماعت تمام شده، می‌تواند به اذان و اقامه آنها اکتفا کند؟ @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 120.mp3
7.6M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی‌ و‌ دوم» 120 🔹 شرایط مؤذّن 🔸 مجنون و اراده استعمالیه 🔹 آیا اسلام شرط مؤذن است یا ایمان؟ 🔸 شرطِ ذکورت به اطلاقی که محقق بیان کرده، صحیح است؟ 🔹 چه ملاکی برای ممیّز وجود دارد؟ 🔸 در مورد ویژگی‌های مؤذن چه اموری استحباب دارد؟ 🔹 برخی مانند آیت الله سیستانی، گناه صغیره‌ را هم مخلّ به عدالت می‌دانند 🔹 وظیفه کسی که اذان و اقامه یادش رفته و وارد نماز شده، چیست؟ میتواند برگردد و اذان و اقامه بگوید؟ 🔸 تفاوت بینِ ارتزاق و اجرت @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 121.mp3
6.09M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی‌ و‌ سوم» 121 🔹 اذان در غیر وقت جایز نیست 🔸 مؤذن نابینای پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) 🔹 اشکال سید مرتضی و پاسخ به ایشان 🔸 اختلاف در کیفیت اذان و اقامه 🔹 نظر میرزا محمد اخباری در مورد شهادت ثالثه 🔸 کاشف الغطاء و شهادت ثالثه 🔹 شهادت به صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها) در اذان و اقامه 🔸 نظر مرحوم شیخ صدوق(ره) در مورد شهادت ثالثه @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 122.mp3
9.07M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی‌ و‌ چهارم» 122 🔸 توضیحاتی پیرامون شهادت ثالثه در اذان و اقامه 🔹 وجوب ترتیب و موالات در اذان و اقامه 🔸 به سید مرتضی نسبت‌ داده‌اند که ایشان استقبال به قبله را در اذان و اقامه شرط دانسته‌اند 🔹 مستحب است اذان را شمرده‌تر بگویند و اقامه را سریع‌تر 🔸 تکلّم وسط اذان و اقامه 🔹 توضیحی پیرامون فقه الرضا 🔸 مقصود از ترجیع در اذان چیست؟ 🔹 تثویب (الصلاة خیر من النوم) @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 123.mp3
5.78M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی‌ و‌ پنجم» 123 🔸 احکامی در مورد اذان و اقامه (۱) @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 124.mp3
9.73M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی‌ و‌ ششم» 124 🔸 احکامی در مورد اذان و اقامه (۲) @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 125.mp3
11.24M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی‌ و‌ هفتم» 125 🔹 اذان پشتِ‌ سر مسافر روایتی ندارد 🔸 چرا برخی فرموده‌اند که جزئیت با ندبیت تنافی دارد؟ 🔹 واجبات و افعالِ صلاة 🔸 «نیّت» جوانحی است، نه جوارحی 🔹 توضیحی پیرامون کتابِ «معتبر» محقق حلی 🔸 فرق جزء با شرط 🔹 «نیّت» رکن است 🔸 شرایط معتبره در نیّت 🔹 نیّت از امور قلبیه است و تلفّظ آن شرط نیست 🔹 در چه موردی تلفّظ نیت استحباب دارد 🔸 اگر فعلی حَرَجی شد، واجب نیست اما اگر ضرری شد، حرام است (یکی از فرق‌های لا حرج با لا ضرر) 🔹 ما نیّت را «باعث إلی الفعل» می‌دانیم و اخطاری‌بودن آن را نمی‌پذیریم 🔸 استدامه حقیقیه چیست؟ 🔹 استدامه حکمیه چیست؟ 🔸 تفریقی که محقق حلّی مطرح کرده، صرفاً به جهت تعلیم است 🔹 آیا نیت خروج از نماز، نماز را باطل می‌کند؟ 🔸 توضیحی پیرامون علائم اختصاری برای کتب فقها 🔹 قصد ریا 🔸 تقرّباً إلی الکلب! 🔹 أنا خیر شریک 🔸 آیا ریا بعد از عمل هم مبطل است؟ @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 126.mp3
9.12M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی‌ و‌ هشتم» 126 🔸 وجه تسمیه تکبیرة الإحرام و تکبیرة الإفتتاح 🔹 سید مرتضی رفع الیدین را در هنگام تکبیرات واجب می‌داند 🔸 دلیلِ رکنیّت تکبیرة الإحرام چیست؟ جملات خبریه در مقام انشاء، ظهور در وجوب دارند بلکه نسبت به ظهور صیغه امر در وجوب، آکد است (نظر صاحب کفایه) 🔹 برخی از اصولیین مانند مرحوم خویی «آکدیّت» را قبول ندارند 🔸 کیفیتِ تکبیرة الإحرام 🔹 عبادات، توقیفی است 🔸 چرا محقق حلی فرمود: «لم تنعقد صلاته» و نگفت: «بطلت صلاته»؟ 🔸 تعلّم اداء تکبیرة الإحرام به نهجِ عربیِ صحیح 🔹 «علمائنا» جمع مضاف است و یفید العموم (لذا از آن «اجماع» فهمیده‌اند) 🔸 تفاوت «وجب» با «لزم» 🔸 در ترجمه تکبیرة الاحرام باید افضلیت را هم رعایت نماید و به ترجمه‌های بعیده اکتفا نکند 🔹 وظیفه أخرس @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 127.mp3
5.4M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی‌ و‌ نهم» 127 🔹 روایت «یعید» و تطبیق اصولی 🔸 وسواس در غسل! (به نقل از جرعه‌ای از دریا) 🔹 وسواس در تکبیرة الإحرام 🔸 مصلّی مخیّر است که هر یک از «تکبیرات سبع» را که خواست، تکبیرة الإحرام قرار دهد 🔹 چه دلیلی وجود دارد که زیادت رکن مبطل است؟ 🔸 تعبیرِ «لم تنعقد» أدقّ از تعبیر به «بطلان» است 🔹 مستحبات تکبیرة الإحرام 🔸 مدّ بين حروف «الله» 🔹 رفع الیدین هنگام تکبیر @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 128.mp3
9.71M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهلم» 128 🔸 مقصود از نحر در آیه «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَر» 🔹 چرا شهید اول در برخی کتب خود، بحث قیام را بر نیّت و تکبیرة الإحرام مقدّم کرده و در برخی کتبش مؤخر آورده است؟ 🔸 الشرط مقدّم علی المشروط 🔹 «علّت» سابقِ بر معلول است 🔹 دو مورد از «قیامات چهارگانه» رکن است و دو مورد آن، واجب غیر رکنی است 🔸 با مسمّای قیام، رکن بودن محقّق می‌شود 🔹 مسمّای وقوف در عرفات، رکن است، هرچند بتمامه واجب است 🔸 جمیع احکام، مشروط به قدرت است 🔹 الإضطرار فی کلّ باب من الفقه بحسبه! 🔸 تشخیصِ اضطرار توسّط عرف 🔹 قیامِ با تکیه بر عصا و... مقدّم بر جلوس است 🔸 الضرورات تقدّر بقدرها 🔹 رقصِ ملک سعودی و نشسته نماز خواندن! 🔸 حد عجز چه مقدار است؟ 🔹 برخی مسائل پیرامون «قیام» 🔸 توضیحی مختصر پیرامون «تورّک» 🔹 توقّف محقق حلّی در مسأله 🔸 نقل خاطره‌ای از مرحوم شیخ علی‌پناه اشتهاردی(ره) @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 129.mp3
6.05M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و یکم» 129 🔹 «قرائت» واجب است، اما رکن نیست (بیان دلیل) 🔸 مضمراتِ محمد بن مسلم در حکمِ مصرَّحات است 🔹 اخلال به سوره حمد 🔸 آیا بسم الله جزئی از سوره است؟ 🔹 ترقیم آیات در زمان پیغمبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) نبوده است 🔸 برخی فقها معتقدند که «بسم الله» در هر سوره با سوره دیگر تفاوت دارد 🔹 نظر ابوحنیفه در مورد نمازخواندنِ به غیر عربی 🔸 لزوم رعایت ترتیبِ کلمات و آیات 🔹 توضیحی پیرامون تغییر ترتیبِ آیات قرآن @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 130.mp3
4.97M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و دوم» 130 🔹 تعلّم سوره حمد 🔸 در صورتی که وقت جهت یادگیری سوره حمد ضیق بود، چه کند؟ 🔹 قاعده میسور 🔸 مقصود از «بقدر القراءة» به صورت واضح توسط محقق در شرایع بیان نشده است 🔹 تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم افضل است یا سوره حمد؟ (اختلافات) @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 131.mp3
7.33M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و سوم» 131 🔸 قرائت سوره کامله بعد از حمد لازم است یا سوره ناقصه هم مکفی است؟ (قائلین دو قول چه کسانی هستند؟) 🔹 سوره کامله در نمازهای نافله هم لازم است؟ 🔸 قرائت سوره در مواردِ ضیق وقت 🔹 در دورانِ امر بین احکام تکلیفیه اگر بخواهیم به احتیاط عمل کنیم، وظیفه چیست؟ 🔸 اگر سوره را قبل از حمد بخواند، تکلیف چیست؟ 🔹 خواندن سُوَر عزائم در قرائت 🔸 قرائت سوره‌های طولانی که موجب فوتِ وقت می‌شود، چه حکمی دارد؟ 🔹 قران بین سورتین 🔸 جمع عرفی بین روایتِ نهی با روایتِ «لا بأس» کراهت است 🔹 موارد وجوبِ جهر و اخفات در نماز 🔸 ضابطه جهر و اخفات چیست؟ 🔹 حواله جهر و اخفات به «عرف» است 🔸 «لیس علی النساء جهر» به معنای «عدم وجوب» است یا «عدم جواز»؟ @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 132.mp3
7.07M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و چهارم» 132 🔹 جهر به بسمله 🔸 نظرِ حنفیه، شافعیه، مالکیه و حنابله پیرامون «بسم الله» در نماز 🔹 فخر رازی و جهر بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 فخر رازی از حیث فقهی شافعی‌مذهب و از حیث کلامی از اشاعره محسوب می‌شود 🔹 ترتیل در قرائت 🔸 استحباب وقف در مواضع وقف 🔹 صنعت استخدام در بلاغت 🔸 شیخ صدوق معتقد به وجوب قرائت سوره جمعه و منافقین در نماز ظهر جمعه بوده 🔹 کلامی از صاحب جواهر در مورد انتسابی به مرحوم صدوق(ره) 🔸 قرائت سُوَر قصار در نوافل یومیه 🔹 قرائت سُوَر طوال در نوافل لیلیه 🔸 مستحباتی در مورد قرائت برخی سوره‌ها در نماز @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 133.mp3
9.1M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و پنجم» 133 🔹 نکته‌ای ادبی پیرامون «مسائل سبع» 🔸 «آمین بعد از حمد» مبطل است 🔹 اگر عبارتی که هم‌معنای آمین باشد، آورده شود مبطل است؟ 🔸 چرا قید «بعد الحمد» را ذکر کرد؟ 🔹 عامه روایاتی دارند که «آمین» بعد از حمد، فعلِ پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) بوده است 🔸 خیلی از مطالبی که در کتب نحوی آمده، متأثّر از نحو بصره است، نه نحو کوفه! 🔹 به فرّاء و جماعتی از کوفیین نسبت داده‌اند که آنها بر خلاف بصریین، اقسام کلمه را چهارم مورد می‌دانند (اسم- فعل- حرف- اسم فعل) 🔸 اختلاف‌نظر فقها در مورد «آمین» 🔹 حضرت (علیه‌السلام) جواب راوی را نداد، بلکه جواب دیگری به او دادند! 🔸 موالات در قرائت 🔹 اگر در اثناء قرائت سکوت نماید (به نیت قطع- به غیر نیت قطع) تکلیف چیست؟ 🔸 «ضحی» و «انشراح» دو سوره هستند یا یک سوره؟ 🔹 تسبیحات اربعه (تغلیب در ادبیات) 🔸 جهر در موضع اخفات و بالعکس 🔹 اختلافاتی در کیفیت تسبیحات در رکعت سوم و چهارم @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 134.mp3
3.69M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و ششم» 134 🔹 سوره‌های عزائم در نوافل 🔸 معوّذتان (سوره فلق و ناس) از قرآن است؟ 🔹 ابن‌مسعود و معوذتین 🔹 آیت الله سید محمد صدر قرائت سوره فلق و ناس را در نماز واجب جایز نمی‌داند 🔸 در نقدها باید انصاف را رعایت کنیم @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 135.mp3
9.2M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و هفتم» 135 🔸 توضیحی پیرامون «رکوع» و «رکعت» 🔹 الکسوف للشمس و الخسوف للقمر 🔸 کسوف و خسوف: «إذا اجتمعا افترقا و اذا افترقا إجتمعا» 🔹 «زیادتِ رکوع» مبطل است، زیرا رکوع رکن است 🔸 مراد از انحناء در رکوع 🔹 غیر مستوی الخلقة باید رجوع به مستوی الخلقة نماید 🔸 اگر کسی خلقتاً منحنی بود یا بعداً در اثر حادثه‌ای چنین شد، چطور رکوع انجام دهد؟ 🔹 طمأنینه در رکوع 🔸 فرقِ طمأنینه و استقرار 🔹 طمأنینه و استقرار: «إذا اجتمعا افترقا و اذا افترقا إجتمعا» 🔸 شیخ طوسی(ره) طمأنینه را رکن می‌داند 🔹 مصنّف(ره) در عبارت خود طریق اولویّت گرفته 🔸 «استطاعت» برای حج شرط وجوب است، اما «قطع مسافت» شرط واجب است 🔹 فرقی مهم بین «مقدمه واجب» با «مقدمه وجوب» 🔸 چرا اصولیین «مقدمه وجوب» را از بحثِ «ملازمه بین مقدمه و ذی المقدمه» خارج کرده‌اند؟ 🔹 «الطبیعة تتحقّق بوجود أیّ فرد ما» 🔸 آیا هر ذکری در رکوع کفایت می‌کند یا حتما باید تسبیح گفته شود؟ (قائلین دو قول و بیانِ ادله آنها) 🔹 آیا تکبیر قبل از رکوع واجب است؟ (دو قول و بیان ادله) @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 136.mp3
7.52M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و هشتم» 136 🔸 مستحبات و مکروهات رکوع @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 137.mp3
7.36M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و نهم» 137 🔹 سجود از ارکان است 🔸 فرق واجب و رکن 🔹 مساجد سبعه 🔸 فرق جَبهه و جَبین 🔹 کدام قسمت از ابهامین در سجده لازم است روی زمین قرار بگیرد؟ 🔸 سجده بر «کَوْر العمامة» چه حکمی دارد؟ 🔹 محل سجده چه مقدار میتواند از زمین ارتفاع داشته باشد؟ 🔸 آجرهای سامرا 🔹 ذکر در سجود 🔸 طمأنینه در سجده 🔹 اگر در سفینه مضطربه قرار گرفت یا مبتلا به بیماری رعاش بود که نتوانست طمأنینه را رعایت نماید، وظیفه چیست؟ 🔸 جلوس بعد از سجدتین 🔹 تکبیر قبل و بعد از سجده واجب است یا مستحب؟ (دلیل قائلین به وجوب و استحباب) 🔸 مستحبات سجود 🔹 تدریس لمعه آقای اشتهاردی نکات خوبی دارد و کتاب «مدارک العروة» هم کتاب ارزشمندی است 🔸 هنگام رفتن به سجده، مستحب است که ابتدا دست‌ها را روی زمین بگذارد یا پاها را؟ 🔹 استحبابِ اخفضیتِ موضع سجود دلیل ندارد، ولی مساویاً دلیل دارد 🔸 محقق حلی(ره) جلسه استراحت را مستحب می‌داند، نه واجب 🔹 «إقعاء بین السجدتین» کراهت دارد @Nardebane_feghahat