شرائع الاسلام 121.mp3
6.09M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی و سوم» 121
🔹 اذان در غیر وقت جایز نیست
🔸 مؤذن نابینای پیغمبر (صلیاللهعلیهوآله)
🔹 اشکال سید مرتضی و پاسخ به ایشان
🔸 اختلاف در کیفیت اذان و اقامه
🔹 نظر میرزا محمد اخباری در مورد شهادت ثالثه
🔸 کاشف الغطاء و شهادت ثالثه
🔹 شهادت به صدیقه طاهره (سلاماللهعلیها) در اذان و اقامه
🔸 نظر مرحوم شیخ صدوق(ره) در مورد شهادت ثالثه
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 122.mp3
9.07M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی و چهارم» 122
🔸 توضیحاتی پیرامون شهادت ثالثه در اذان و اقامه
🔹 وجوب ترتیب و موالات در اذان و اقامه
🔸 به سید مرتضی نسبت دادهاند که ایشان استقبال به قبله را در اذان و اقامه شرط دانستهاند
🔹 مستحب است اذان را شمردهتر بگویند و اقامه را سریعتر
🔸 تکلّم وسط اذان و اقامه
🔹 توضیحی پیرامون فقه الرضا
🔸 مقصود از ترجیع در اذان چیست؟
🔹 تثویب (الصلاة خیر من النوم)
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 123.mp3
5.78M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی و پنجم» 123
🔸 احکامی در مورد اذان و اقامه (۱)
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 124.mp3
9.73M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی و ششم» 124
🔸 احکامی در مورد اذان و اقامه (۲)
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 125.mp3
11.24M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی و هفتم» 125
🔹 اذان پشتِ سر مسافر روایتی ندارد
🔸 چرا برخی فرمودهاند که جزئیت با ندبیت تنافی دارد؟
🔹 واجبات و افعالِ صلاة
🔸 «نیّت» جوانحی است، نه جوارحی
🔹 توضیحی پیرامون کتابِ «معتبر» محقق حلی
🔸 فرق جزء با شرط
🔹 «نیّت» رکن است
🔸 شرایط معتبره در نیّت
🔹 نیّت از امور قلبیه است و تلفّظ آن شرط نیست
🔹 در چه موردی تلفّظ نیت استحباب دارد
🔸 اگر فعلی حَرَجی شد، واجب نیست اما اگر ضرری شد، حرام است (یکی از فرقهای لا حرج با لا ضرر)
🔹 ما نیّت را «باعث إلی الفعل» میدانیم و اخطاریبودن آن را نمیپذیریم
🔸 استدامه حقیقیه چیست؟
🔹 استدامه حکمیه چیست؟
🔸 تفریقی که محقق حلّی مطرح کرده، صرفاً به جهت تعلیم است
🔹 آیا نیت خروج از نماز، نماز را باطل میکند؟
🔸 توضیحی پیرامون علائم اختصاری برای کتب فقها
🔹 قصد ریا
🔸 تقرّباً إلی الکلب!
🔹 أنا خیر شریک
🔸 آیا ریا بعد از عمل هم مبطل است؟
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 126.mp3
9.12M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی و هشتم» 126
🔸 وجه تسمیه تکبیرة الإحرام و تکبیرة الإفتتاح
🔹 سید مرتضی رفع الیدین را در هنگام تکبیرات واجب میداند
🔸 دلیلِ رکنیّت تکبیرة الإحرام چیست؟
جملات خبریه در مقام انشاء، ظهور در وجوب دارند بلکه نسبت به ظهور صیغه امر در وجوب، آکد است (نظر صاحب کفایه)
🔹 برخی از اصولیین مانند مرحوم خویی «آکدیّت» را قبول ندارند
🔸 کیفیتِ تکبیرة الإحرام
🔹 عبادات، توقیفی است
🔸 چرا محقق حلی فرمود: «لم تنعقد صلاته» و نگفت: «بطلت صلاته»؟
🔸 تعلّم اداء تکبیرة الإحرام به نهجِ عربیِ صحیح
🔹 «علمائنا» جمع مضاف است و یفید العموم (لذا از آن «اجماع» فهمیدهاند)
🔸 تفاوت «وجب» با «لزم»
🔸 در ترجمه تکبیرة الاحرام باید افضلیت را هم رعایت نماید و به ترجمههای بعیده اکتفا نکند
🔹 وظیفه أخرس
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 127.mp3
5.4M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی و نهم» 127
🔹 روایت «یعید» و تطبیق اصولی
🔸 وسواس در غسل! (به نقل از جرعهای از دریا)
🔹 وسواس در تکبیرة الإحرام
🔸 مصلّی مخیّر است که هر یک از «تکبیرات سبع» را که خواست، تکبیرة الإحرام قرار دهد
🔹 چه دلیلی وجود دارد که زیادت رکن مبطل است؟
🔸 تعبیرِ «لم تنعقد» أدقّ از تعبیر به «بطلان» است
🔹 مستحبات تکبیرة الإحرام
🔸 مدّ بين حروف «الله»
🔹 رفع الیدین هنگام تکبیر
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 128.mp3
9.71M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهلم» 128
🔸 مقصود از نحر در آیه «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَر»
🔹 چرا شهید اول در برخی کتب خود، بحث قیام را بر نیّت و تکبیرة الإحرام مقدّم کرده و در برخی کتبش مؤخر آورده است؟
🔸 الشرط مقدّم علی المشروط
🔹 «علّت» سابقِ بر معلول است
🔹 دو مورد از «قیامات چهارگانه» رکن است و دو مورد آن، واجب غیر رکنی است
🔸 با مسمّای قیام، رکن بودن محقّق میشود
🔹 مسمّای وقوف در عرفات، رکن است، هرچند بتمامه واجب است
🔸 جمیع احکام، مشروط به قدرت است
🔹 الإضطرار فی کلّ باب من الفقه بحسبه!
🔸 تشخیصِ اضطرار توسّط عرف
🔹 قیامِ با تکیه بر عصا و... مقدّم بر جلوس است
🔸 الضرورات تقدّر بقدرها
🔹 رقصِ ملک سعودی و نشسته نماز خواندن!
🔸 حد عجز چه مقدار است؟
🔹 برخی مسائل پیرامون «قیام»
🔸 توضیحی مختصر پیرامون «تورّک»
🔹 توقّف محقق حلّی در مسأله
🔸 نقل خاطرهای از مرحوم شیخ علیپناه اشتهاردی(ره)
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 129.mp3
6.05M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و یکم» 129
🔹 «قرائت» واجب است، اما رکن نیست (بیان دلیل)
🔸 مضمراتِ محمد بن مسلم در حکمِ مصرَّحات است
🔹 اخلال به سوره حمد
🔸 آیا بسم الله جزئی از سوره است؟
🔹 ترقیم آیات در زمان پیغمبر اکرم (صلیالله علیه و آله) نبوده است
🔸 برخی فقها معتقدند که «بسم الله» در هر سوره با سوره دیگر تفاوت دارد
🔹 نظر ابوحنیفه در مورد نمازخواندنِ به غیر عربی
🔸 لزوم رعایت ترتیبِ کلمات و آیات
🔹 توضیحی پیرامون تغییر ترتیبِ آیات قرآن
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 130.mp3
4.97M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و دوم» 130
🔹 تعلّم سوره حمد
🔸 در صورتی که وقت جهت یادگیری سوره حمد ضیق بود، چه کند؟
🔹 قاعده میسور
🔸 مقصود از «بقدر القراءة» به صورت واضح توسط محقق در شرایع بیان نشده است
🔹 تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم افضل است یا سوره حمد؟ (اختلافات)
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 131.mp3
7.33M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و سوم» 131
🔸 قرائت سوره کامله بعد از حمد لازم است یا سوره ناقصه هم مکفی است؟ (قائلین دو قول چه کسانی هستند؟)
🔹 سوره کامله در نمازهای نافله هم لازم است؟
🔸 قرائت سوره در مواردِ ضیق وقت
🔹 در دورانِ امر بین احکام تکلیفیه اگر بخواهیم به احتیاط عمل کنیم، وظیفه چیست؟
🔸 اگر سوره را قبل از حمد بخواند، تکلیف چیست؟
🔹 خواندن سُوَر عزائم در قرائت
🔸 قرائت سورههای طولانی که موجب فوتِ وقت میشود، چه حکمی دارد؟
🔹 قران بین سورتین
🔸 جمع عرفی بین روایتِ نهی با روایتِ «لا بأس» کراهت است
🔹 موارد وجوبِ جهر و اخفات در نماز
🔸 ضابطه جهر و اخفات چیست؟
🔹 حواله جهر و اخفات به «عرف» است
🔸 «لیس علی النساء جهر» به معنای «عدم وجوب» است یا «عدم جواز»؟
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 132.mp3
7.07M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و چهارم» 132
🔹 جهر به بسمله
🔸 نظرِ حنفیه، شافعیه، مالکیه و حنابله پیرامون «بسم الله» در نماز
🔹 فخر رازی و جهر بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 فخر رازی از حیث فقهی شافعیمذهب و از حیث کلامی از اشاعره محسوب میشود
🔹 ترتیل در قرائت
🔸 استحباب وقف در مواضع وقف
🔹 صنعت استخدام در بلاغت
🔸 شیخ صدوق معتقد به وجوب قرائت سوره جمعه و منافقین در نماز ظهر جمعه بوده
🔹 کلامی از صاحب جواهر در مورد انتسابی به مرحوم صدوق(ره)
🔸 قرائت سُوَر قصار در نوافل یومیه
🔹 قرائت سُوَر طوال در نوافل لیلیه
🔸 مستحباتی در مورد قرائت برخی سورهها در نماز
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 133.mp3
9.1M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و پنجم» 133
🔹 نکتهای ادبی پیرامون «مسائل سبع»
🔸 «آمین بعد از حمد» مبطل است
🔹 اگر عبارتی که هممعنای آمین باشد، آورده شود مبطل است؟
🔸 چرا قید «بعد الحمد» را ذکر کرد؟
🔹 عامه روایاتی دارند که «آمین» بعد از حمد، فعلِ پیغمبر (صلیاللهعلیهوآله) بوده است
🔸 خیلی از مطالبی که در کتب نحوی آمده، متأثّر از نحو بصره است، نه نحو کوفه!
🔹 به فرّاء و جماعتی از کوفیین نسبت دادهاند که آنها بر خلاف بصریین، اقسام کلمه را چهارم مورد میدانند (اسم- فعل- حرف- اسم فعل)
🔸 اختلافنظر فقها در مورد «آمین»
🔹 حضرت (علیهالسلام) جواب راوی را نداد، بلکه جواب دیگری به او دادند!
🔸 موالات در قرائت
🔹 اگر در اثناء قرائت سکوت نماید (به نیت قطع- به غیر نیت قطع) تکلیف چیست؟
🔸 «ضحی» و «انشراح» دو سوره هستند یا یک سوره؟
🔹 تسبیحات اربعه (تغلیب در ادبیات)
🔸 جهر در موضع اخفات و بالعکس
🔹 اختلافاتی در کیفیت تسبیحات در رکعت سوم و چهارم
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 134.mp3
3.69M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و ششم» 134
🔹 سورههای عزائم در نوافل
🔸 معوّذتان (سوره فلق و ناس) از قرآن است؟
🔹 ابنمسعود و معوذتین
🔹 آیت الله سید محمد صدر قرائت سوره فلق و ناس را در نماز واجب جایز نمیداند
🔸 در نقدها باید انصاف را رعایت کنیم
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 135.mp3
9.2M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و هفتم» 135
🔸 توضیحی پیرامون «رکوع» و «رکعت»
🔹 الکسوف للشمس و الخسوف للقمر
🔸 کسوف و خسوف: «إذا اجتمعا افترقا و اذا افترقا إجتمعا»
🔹 «زیادتِ رکوع» مبطل است، زیرا رکوع رکن است
🔸 مراد از انحناء در رکوع
🔹 غیر مستوی الخلقة باید رجوع به مستوی الخلقة نماید
🔸 اگر کسی خلقتاً منحنی بود یا بعداً در اثر حادثهای چنین شد، چطور رکوع انجام دهد؟
🔹 طمأنینه در رکوع
🔸 فرقِ طمأنینه و استقرار
🔹 طمأنینه و استقرار: «إذا اجتمعا افترقا و اذا افترقا إجتمعا»
🔸 شیخ طوسی(ره) طمأنینه را رکن میداند
🔹 مصنّف(ره) در عبارت خود طریق اولویّت گرفته
🔸 «استطاعت» برای حج شرط وجوب است، اما «قطع مسافت» شرط واجب است
🔹 فرقی مهم بین «مقدمه واجب» با «مقدمه وجوب»
🔸 چرا اصولیین «مقدمه وجوب» را از بحثِ «ملازمه بین مقدمه و ذی المقدمه» خارج کردهاند؟
🔹 «الطبیعة تتحقّق بوجود أیّ فرد ما»
🔸 آیا هر ذکری در رکوع کفایت میکند یا حتما باید تسبیح گفته شود؟ (قائلین دو قول و بیانِ ادله آنها)
🔹 آیا تکبیر قبل از رکوع واجب است؟ (دو قول و بیان ادله)
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 136.mp3
7.52M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و هشتم» 136
🔸 مستحبات و مکروهات رکوع
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 137.mp3
7.36M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و نهم» 137
🔹 سجود از ارکان است
🔸 فرق واجب و رکن
🔹 مساجد سبعه
🔸 فرق جَبهه و جَبین
🔹 کدام قسمت از ابهامین در سجده لازم است روی زمین قرار بگیرد؟
🔸 سجده بر «کَوْر العمامة» چه حکمی دارد؟
🔹 محل سجده چه مقدار میتواند از زمین ارتفاع داشته باشد؟
🔸 آجرهای سامرا
🔹 ذکر در سجود
🔸 طمأنینه در سجده
🔹 اگر در سفینه مضطربه قرار گرفت یا مبتلا به بیماری رعاش بود که نتوانست طمأنینه را رعایت نماید، وظیفه چیست؟
🔸 جلوس بعد از سجدتین
🔹 تکبیر قبل و بعد از سجده واجب است یا مستحب؟ (دلیل قائلین به وجوب و استحباب)
🔸 مستحبات سجود
🔹 تدریس لمعه آقای اشتهاردی نکات خوبی دارد و کتاب «مدارک العروة» هم کتاب ارزشمندی است
🔸 هنگام رفتن به سجده، مستحب است که ابتدا دستها را روی زمین بگذارد یا پاها را؟
🔹 استحبابِ اخفضیتِ موضع سجود دلیل ندارد، ولی مساویاً دلیل دارد
🔸 محقق حلی(ره) جلسه استراحت را مستحب میداند، نه واجب
🔹 «إقعاء بین السجدتین» کراهت دارد
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 138.mp3
8.67M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاهم» 138
🔹 مسائل ثلاث
🔸 اگر مانعی در پیشانی شخص در هنگام سجده وجود داشته باشد، وظیفه چیست؟
🔹 سجدات القرآن (سجدههای واجب و مستحب قرآن)
🔸 سجود هنگام قرائت آیات سجدهواجب، بر «قاری»، «مستمع» و «سامع» چه حکمی دارد؟
🔹 آیا در سجدههای قرآن «تکبیر، تشهد، سلام، طهارت و استقبال قبله» لازم است؟
🔸 نکاتی پیرامون سجده شکر
🔹 استحبابِ تعفیر
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 139.mp3
7.24M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاه و یکم» 139
🔸 دلیلِ وجوبِ تشهد: اجماع، فعلالنبی صلیاللهعلیهوآله، امر به تشهد در روایات متعدده
🔹 به نظر میرسد دلیل اصلی در وجوب تشهد، روایات است
🔸 در روایتی تشهد را «سنّت» دانسته است، آیا این به معنای عدم وجوب تشهد نیست؟
🔹 اخلال در تشهد چه حکمی دارد؟
🔸 از قید «عامداً» در کلام محقق حلی(ره) چه چیزی را میفهمیم؟
🔹 واجباتِ تشهد
🔸 دلیل وجوب جلوس در تشهد
🔹 صدق عرفیِ «جلوس» مهم است (به هر کیفیتی که باشد)
🔸 من لم یصلّ علیکم فلا صلاة له
🔹 آیا صلوات در تشهد واجب است یا مستحب؟
🔸 تعلّم مقداری از تشهد را که بلد نیست، واجب است (از باب مقدمه واجب)
🔹 مستحباتِ تشهد
🔸 «تورّک» در جمیع جلوسات نماز مستحب است
🔹 محرِّم صلات، تکبیر است و محلّل آن، سلام است
🔸 سلام در نماز
🔹 واحبات و مستحباتِ سلامِ نماز
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 140.mp3
4.08M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاه و دوم» 140
🔹 مستحباتِ نماز
🔸 تکبیرات سبعه
🔹 قنوت
🔸 برخی مانند مرحوم صدوق قنوت را واجب دانستهاند
🔹 قنوت در لغت
🔸 اگر قنوت را فراموش کند، چه کند؟
🔹 موضع نگاهِ مصلّی در حال قیام، قنوت، رکوع و سجود
🔸 موضع قراردادن دستهای مصلی در هنگام قیام، رکوع، سجود
🔹 نگاه عرفی به «خلف مقام ابراهیم»
🔸 نگاه عرفی در مسئله «کعبه در جانب ایسر باشد»
🔹 نگاه عرفی به «تلقاء وجهه» در قنوت
🔸 طابق اول و ثانی در طواف کعبه
🔹 تسبیحات حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) و معرفیِ کتابی ارزشمند در این مورد
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 141.mp3
8.41M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاه و سوم» 141
🔹 قواطع الصلاة (مبطلات نماز)
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
ادامه جلسات هم ضبط شده، اما به مرور در کانال ارسال خواهد شد.
@Nardebane_feghahat
4_5987997679861370990.mp3
10.25M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاه و چهارم» 142
🔹 ادامه بحثِ قواطع الصلاة (مبطلات نماز)
🔸 التفات به ما وراء
🔹 تکلّم به کلام آدمی (دو حرف و بیشتر در نماز)
🔸 ضحک، قهقهه، تبسّم
🔹 «فعل کثیر» از مبطلات نماز است
🔸 بکاء در نماز
🔹 البکاء للحسین(علیهالسلام) طبق نظر صاحب عروه محلّ اشکال است، ولی از دیدگاه آیت الله سیستانی جایز است
🔸 مبطلیّت «أکل و شرب» روایت ندارد
🔹 استثناء برای شرب در صلاة
🔸 معقوص الشعر
🔹 مکروهات در نماز
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ قال السيّد اليزدي(ره) في العروة:
🔸 ربما يقال بجواز البكاء على سيد الشهداء - أرواحنا فداه - في حال الصلاة، وهو مشكل.
📚 العروة الوثقى، [١٧٤٤] مسألة ٤٣
✔️ السيّد السيستاني (دام ظلّه):
الأظهر الجواز.
📚 تعليقة العروة، تعليقة رقم ٦٧٥
#فقه
#سیستانی
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد #مددی (حفظهالله تعالی)
✔️ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ النَّيْسَابُورِيُّ الْعَطَّارُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بِنَيْسَابُورَ فِي شَعْبَانَ سَنَةَ اثْنَتَيْنِ وَ خَمْسِينَ وَ ثَلَاثِمِائَةٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ النَّيْسَابُورِيُّ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ قَالَ: سَأَلَ الْمَأْمُونُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام أَنْ يَكْتُبَ لَهُ مَحْضَ الْإِسْلَامِ عَلَى سَبِيلِ الْإِيجَازِ وَ الِاخْتِصَارِ فَكَتَبَ(ع) لَه...
اجْتِنَابُ الْكَبَائِرِ وَ هِيَ قَتْلُ النَّفْسِ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ* تَعَالَى وَ الزِّنَاءُ وَ السَّرِقَةُ وَ شُرْبُ الْخَمْرِ وَ عُقُوقُ الْوَالِدَيْنِ وَ الْفِرَارُ مِنَ الزَّحْفِ وَ أَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ ظُلْماً وَ أَكْلُ الْمَيْتَةِ وَ الدَّمِ وَ لَحْمِ الْخِنْزِيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ مِنْ غَيْرِ ضَرُورَةٍ وَ أَكْلُ الرِّبَا بَعْدَ الْبَيِّنَةِ وَ السُّحْتُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْقِمَارُ وَ الْبَخْسُ فِي الْمِكْيَالِ وَ الْمِيزَانِ وَ قَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ وَ اللِّوَاطُ وَ شَهَادَةُ الزُّورِ وَ الْيَأْسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ الْأَمْنُ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ وَ الْقُنُوطُ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ مَعُونَةُ الظَّالِمِينَ وَ الرُّكُونُ إِلَيْهِمْ وَ الْيَمِينُ الْغَمُوسُ وَ حَبْسُ الْحُقُوقِ مِنْ غَيْرِ الْعُسْرَةِ وَ الْكَذِبُ وَ الْكِبْرُ وَ الْإِسْرَافُ وَ التَّبْذِيرُ وَ الْخِيَانَةُ وَ الِاسْتِخْفَافُ بِالْحَجِّ وَ الْمُحَارَبَةُ لِأَوْلِيَاءِ اللَّهِ تَعَالَى وَ الِاشْتِغَالُ بِالْمَلَاهِي وَ الْإِصْرَارُ عَلَى الذُّنُوبِ.
🔹 «ما کتبه الرضا علیهالسلام عن المأمون» رسالهای است در عیون اخبار الرضا (علیهالسلام) که منسوب به حضرت رضا(علیهالسلام) میباشد، از انفرادات صدوق است که در تحف العقول هم آمده است.
🔸 تعدادی از روایات داریم که مرحوم صدوق از یکنفر به نام «عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ النَّيْسَابُورِيُّ الْعَطَّارُ» (یا خودش عطّار بوده یا پدرش) نقل میکند. در سال 352 به نیشابور رفتند و مقداری از میراثهای فضل را از ایشان نقل میکنند.
🔹 شیخ صدوق آثار فضل را از طریق عطار نیشابوری از طریق ابنقتیبه نقل کرده است، مانند: همین رساله امام رضا(ع) به مأمون از محض الاسلام. علل الشرایع آورده...
🔸 لذا این روایت را برخی «حسنه» گرفتهاند (یعنی شخص امامی ممدوح باشد ولی توثیق نشده باشد) برخی مصحّحه گرفتهاند اصطلاحاً، یعنی به نظر آنها صحیح است...
🔸 صدوق در ادامه دو طریق اضافه کرده که آنها را نمی شناسیم.
🔹 اینکه می گویند فضل با مأمون مناظره کرده ثابت نیست و اینکه حضرت رضا (علیهالسلام) نامه ای نوشته باشند، راهی به اثباتش نداریم.
🔸 بنابراین روایت عیون، مشابهاتی با روایت اعمش دارد با این تفاوت که یکی به امام صادق(ع) و دیگری به امام رضا(ع) باز میگردد.
🔹 به نظر ما روایت نیست که بگوییم حسنه است یا صحیحه!
@Nardebane_feghahat