eitaa logo
نردبان فقاهت
4.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
42 ویدیو
89 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
● مقایسه «رسائل» و «کفایه» در کلام آیت الله شبیری زنجانی ❓ با توجه به اینکه رسائل و کفایه دو متن سطح عالی درسی حوزه در اصول فقه‌اند، از جهت دقّت و اتقان کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ ✍️ من الآن به‌طور کلی نمی‌توانم چیزی عرض کنم. تمام مباحث یکسان نیست. در بحث قطع، کفایه کامل‌تر از رسائل است و بعید نیست از تحقیقات میرزای شیرازی گرفته شده باشد. ظاهراً در قسمت‌های زیادی از کفایه، از مطالب میرزا استفاده شده است. روی هم رفته به‌نظر می‌رسد رسائل أقوا باشد، ولی بعضی أبحاث کفایه پخته‌تر و فنّی‌تر است؛ مثلاً بحث اصل مُثبت و بعضی تنبیهات استصحاب، در کفایه پخته‌تر بحث شده است. 📚جرعه‌ای از دریا، ج1، ص143 @Nardebane_feghahat
☑️ رساله حقوق امام سجاد (علیه السلام) هیئت جعلی دارد اما مفردات و محتوای آن، جعلی نیستند ✅ آیت الله سید احمد مددی در گفتگو با شبکه اجتهاد : 🔹در امالی شیخ طوسی می‌بینیم مشخصا شخصی، روایات مختلف از روات و صحابه مختلف را با حذف سند جمع آوری کرده و اول آن یک «یا علی» یا یک «یا اباذر» جلوی آن گذشته است، در حالیکه این روایات ربطی به یک صحابه واحد ندارد. این مشکلی ندارد و نظائرش را داریم. لذا تعبیر می‌کنیم هیئت، مجموعی و ترکیبی جعلی است اما مفردات آن جعلی نیستند و هر یک از مفردات برای خود سند و مصدر مستقلی دارند. یک نواخت هم نیستند و بعضی سند خوب و بعضی سند ضعیف دارند و مختلف هستند. رساله حقوق امام سجاد (علیه السلام) هیئت جعلی دارد اما مفردات و محتوای آن، جعلی نیستند @Nardebane_feghahat
✳️ (فقط) فاء آن است و برای زینت و اسم فعل به معنای است و فاعلش مستتر . @Nardebane_feghahat
❓ قصد دارم یک دوره فایل های دروس خارج فقه و اصول حضرت عالی را گوش دهم ومباحثه نمایم. از آنجایی که نمیدانم به چه ترتیبی و از چه سالی شروع نمایم ودر چه سالی مبانی و اساس درس خارج خود را گفته اید، لطف بفرمایید ترتیبی را برای خارج اصول و فقه پیشنهاد دهید تا بر اساس سال پیشنهادی کار را آغاز نمایم. ✅ جواب حضرت آیت الله (حفظه الله): بسمه تعالی ظاهراً از ابتدای دوره اصول و اول مکاسب محرمه؛ ان شاء الله نافع باشد. @Nardebane_feghahat
✳️ آیت اللّه شبیری زنجانی(دام ظلّه): 🔶 آقا سید عبدالعزيز طباطبایی (قدّس سرّه) نقل کرده است: مرحوم (ره) با مرحوم حاج (ره) مدتی هم حجره بود. 🔸 يك وقت این دو همدیگر را می بینند. 🔷 مرحوم آخوند به حاج آقا رضا می گوید : شما خیلی هنرمند هستید که مطالب بسیار سطح بالا را به گونه ای پایین می آورید که همه میفهمند . 🔶 حاج آقا رضا در پاسخ می گوید : هنر شما بیشتر است ؛ زیرا شما مطالب سطح پایین را آنقدر بالا می برید که هیچ کس آن را نمی فهمد ! 📚جرعه ای از دریا ج۱ ص۵۲۵ @Nardebane_feghahat
✳️ نظر شیخ (ره) در مورد خواندن به فارسی: 🔶 ذكر شيخنا محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد(رضي اللّه عنه) عن سعد بن عبد اللّه أنه كان يقول : لا يجوز الدعاء في القنوت بالفارسية! و كان محمد بن الحسن الصفار يقول : إنه يجوز. و الذي أقول به إنه يجوز ! لقول أبي جعفر الثاني(عليه السلام): «لا بأس أن يتكلّم الرجل في صلاة الفريضة بكل شیء يناجي به ربّه عزوجل». و لو لم يرد هذا الخبر لكنت أجيزه بالخبر الذي روي عن الصادق(عليه السلام) أنه قال: «كل شیء مطلق حتى يرد فيه نهي». و النهي عن الدعاء بالفارسية في الصلاة غير موجود ! 🔰 کتاب من لایحضره الفقیه جلد 1 صفحه ۳۱۷-۳۱۶ @Nardebane_feghahat
میرزای نائینی و جایگاه علم اصول فقه @Nardebane_feghahat
در مورد کتب ادبی را فرصتی شد نگاهی انداختم و دیدم که دو قول هست : بعضی می گویند است. و برخی مانند قبیله و می گویند می باشد و اعراب آن جمع مذكر سالم است. وبعض العرب يقول: " الذون " في الرفع ، و " الذين " في النصب والجر ، وهم بنو هذيل. 30 مهرماه 1398 ✍ رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (۱) 🔸 مقدمه مُفَوِّته ، مقدمه‌ای است که اگر پیش از فرا رسیدن وقت ذی المقدمه انجام نگیرد، سبب ذی المقدمه در وقت خودش می‌گردد، مانند این که وظیفه مکلف پیش از موسم حج ، تهیه گذرنامه و پیمودن مسافت است تا بتواند در زمان حج آن مناسک را به جا آورد. به آن هم می گویند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲) ◾️ درس خارج فقه آیت الله محمد جواد ۳ اردیبهشت ۱۳۸۱ ✔️ وجه تسمیه مقدمه مفوِّته 🔸 اگر اين مقدمه را قبل از زمان وجوب ذي المقدمه اتيان نکنيم،‌ عدم اتيان آن، موجب فوت ذي المقدمه مي‌شود. عدم اتيان مقدمه، سبب تفويت و از بين رفتن ذي المقدمه مي‌شود. ✔️ مثال های مقدمه مفوّته در فقه 🔸 اگر تتبع شود شايد مجموعاً چهار مثال است، و لو اينکه مثال‌هاي ديگري هم مي‌شود به آنها اضافه کرد. @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) ◾️ درس خارج فقه آیت الله محمد جواد ۳ اردیبهشت ۱۳۸۱ ✔️ مثال هاي مقدمات مفوته 1⃣ مثال اول: عرض کرديم فقهاء بر وجود حفظ الماء براي کسي که مي‌داند اگر اين آب را از دست بدهد، در داخل وقت صلاة، قدرت و تمکن از آب ندارد. گفته‌‌اند قبل از وقت صلاة، حفظ ماء واجب است و بلکه بالاتر؛ تحصيل ماء واجب است. کسي که مي‌داند در داخل وقت نمي‌تواند تحصيل الماء کند، عده‌اي فتوا داده‌اند قبل از وقت تحصيل الماء واجب است. 2⃣ مثال دوم: در مسأله صوم است، کسي قبل از فجر، عنوان جنب را پيدا مي‌کند، غسل بر او واجب است، در حالي که هنوز زمان ذي المقدمه که عبارت از فجر باشد فرا نرسيده است. فقهاء تسالم دارند بر وجوب غسل بر اين شخص. @Nardebane_feghahat
✳️ (۴) ◾️ درس خارج فقه آیت الله محمد جواد ۳ اردیبهشت ۱۳۸۱ ✔️ مثال های مقدمات مفوِّته 3⃣ مثال سوم: در باب حج است، فقهاء‌ فتوا دارند بر اينکه اگر کسي در اشهر حج استطاعت داشت، حفظ اين استطاعت واجب است، و حتي بعضي قبل از اشهر حج هم فرموده‌اند اگر کسي مستطيع شد و هنوز اشهر حج فرا نرسيده، حفظ اين استطاعت بر چنين شخصي واجب است، در حالي که هنوز زمان ذي المقدمه نرسيده، اما حکم به وجوب حفظ استطاعت کرده‌اند. 4⃣ مثال چهارم: مورد تعلم صبي است. گفته‌اند صبي قبل از اينکه بلوغ پيدا کند، لازم است که احکام و واجبات را ياد بگيرد، براي اينکه اگر الان ياد نگيرد و بگذارد براي بعد از بلوغ، موجب تفويت مي‌شود و واجباتي را از دست مي‌دهد. براي اينکه موجب تفويط نشود، تعلم آن مسائلي که به آنها احتياج دارد قبل از بلوغ واجب است. 🔸 همچنين نسبت به بالغ قبل از آنکه حج برود و حج بر او وجوب پيدا کند، عده‌اي فتوا داده‌اند که تعلم واجب است و بايد مسائل حج را ياد بگيرد. @Nardebane_feghahat
✳️ (۵) ✔️ درس خارج اصول آیت الله 93/06/24 🔸 کسی که مقدمات مفوّته را ترک کند، معاقب است؛ زیرا الإمتناع بالإختیار لا ینافی الإختیار. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله : 🔹 «إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ». اگرچه باب «تفعّل» یعنی «تخيّل» در قرآن به کار نرفت، ولي «اختيال» که باب «افتعال» است، به کار رفته است. فرمود: اين ها مختال هستند، «إختال يختالُ»؛ مختال يعني خيال‌زده، خيالباف، کسی که با خيال حرکت مي‌کند. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله : 🔸 «وَ النَّجْمِ إِذا هَوي» يعني «قَرُبَ»؛ نزديک شد. 🔹 وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله) که به معراج رفته است، از معراج که بر مي‌گردد، مثل ستاره‌اي است که به شما نزديک شده است. بعد از اوج گرفتن حالا دارد پايين مي‌آيد و به شما نزديک مي‌شود که رهاورد اين سفر را به شما ابلاغ کند. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله : 🔸 ضالّ آن کسي است که راه را نمي‌داند. غاوي آن کسي است که هدفی ندارد. ابليس اين دو دام را در مسير زندگي جامعه قرار داده است که ﴿وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ﴾ ﴿وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ﴾ 🔹 بيراهه رفتن را مي‌گويند ضلالت، بي‌مقصد بودن را مي‌گويند غوايت. بعضي‌ها اصلاً نمي‌دانند که براي چه خلق شدند و چه کار مي‌خواهند بکنند! اينها غاوي‌اند؛ يعني بي‌هدف هستند. برخي‌ها هدف دارند، ولي نمي‌دانند راه کجاست و از چه راهي مي‌خواهند به مقصد برسند؛ این ها ضال هستند. 🔸 خداي سبحان سوگند ياد کرد که وجود مبارک پيغمبر (عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) هم هدف را مي‌شناسد و هم راه را مي‌داند ﴿ما ضَلَّ صاحِبُكُمْ﴾، پس راه را بلد است، ﴿وَ ما غَوي﴾ یعنی هدف دارد. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱) ✔️ آیت الله (حفظه الله و أبقاه): 🔸 معیار در تشخیص آلت قمار، عرف محل است نه عرف عام. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله میرزا جواد تبریزی (رضوان الله علیه): 🔸 اخباری وارد شده است که یوم القیامة از عبد سؤال می‌شود «هلّا عملتَ» چرا عمل نکردی؟ اگر آن عبد بگوید: «ما علمتُ» من نفهمیدم، می‌گویند: «هلا تعلمتَ؟» چرا یاد نگرفتی؟ @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹 روز قیامت به جاهل خطاب می‌شود: «هلّا تعلمتَ؟» البته روایت «هلا تعلمت» سندش ضعیف است و روایت واحده هم هست ولی چون مشهور است ما مثال زدیم. @Nardebane_feghahat
1⃣ این مطلب که همه این چهار نفر یکی باشند مؤیدات و شواهدی دارد دارد و برخی از آقایان رساله ای فی أحوال المساعد نوشته اند تا ثابت کنند که چهار مسعده ، یک نفر هستند و یکی از شواهد آنها اتحاد راوی و مروی عنه است . 2⃣ نظر آیت الله بروجردی نیز همین بوده است . @Nardebane_feghahat
❓آیا سب دشمنان دین جایز است یا خیر؟ ✅ پاسخ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 بسمه تعالی، گفته شده که حضرت مولی (ارواحنا فداه) فرمودند أصحاب آن شخص را سبّ نکنید، ولی بیان اعمال و افعال باطل آنان را بفرمائید. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱) ✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله): 🔹 از ابن ابی عقیل و در اصطلا تعبیر به «قدیمین» می کنند و چون از متون روایات خارج میشدند متهم به قیاس شده اند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹«ابن أبي عقيل عُمانی»؛ یک عُمان داریم که کشور است و یک عَمّانی داریم که پایتخت اردن است و ایشان عُمانی هستند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) ✔️ حضرت آیت الله مددی: 🔹 فقه تفریعیِ ما قبل از شروع شده است، اما فقه تفریعی که شیخ طوسی انجام داد، مقبول شد. 🔸 قبل از شیخ طوسی، هم فقه تفریعی داشت، اما فقه او مقبول نشد. 🔹 «ابن ابی عقیل عمانی» هم فقهش مقبول نشد. فقه تفریعیشان این ها در سال 340 و 350 معاصر کلینی یا قبل یا بعدش بود که مقبول نشد، اما فقه شیخ طوسی مقبول شد. حالا آن چرا مقبول نیفتاد آن چرا افتاد، غیر از لطف الهی نکات دیگری دارد که ان شاء الله عرض خواهم کرد. @Nardebane_feghahat
✳️ (۴) ✔️ آیت الله سید احمد : 🔸 رساله پدر و رساله ابن ابی عقیل و کتاب در اختیار بوده است. این کتب الآن وجود ندارند و طریق ما به آن‌ها، منحصر به کتب علامه حلی است. @Nardebane_feghahat