eitaa logo
نشرمعارف‌اهل‌بیت‌علیهم‌السّلام
322 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
284 ویدیو
163 فایل
رَحِـمَ اللّـهُ مَـنْ أَحْیـَى أَمْـرَنـَا
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ فضیلت احیاء شب نیمه‌ی شعبان صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: 🌿 «هر گاه شب نیمه شعبان رسید، آن شب را به عبادت بگذرانید و روزش را روزه بگیرید؛ زیرا خداوند متعال در این شب مبارک به بندگان ندا می‌فرماید: "آیا آمرزش‏‌خواهى هست تا او را بیامرزم؟ آیا روزى‌خواهى هست تا او را روزى دهم؟"، تا آنگاه که سپیده‌ی صبح بزند.» [۱] از صلوات‌الله‌علیه پرسیدند: معنای گفتار خداوند متعال: "فِيهَا يُفْرَقُ‌ کُلُ‌ أَمْرٍ حَکِيمٍ‌" چیست؟ (در آن شب‌، هر گونه‌ كارى به نحوى‌ استوار، تدبیر گشته و فيصله مى‌يابد؛ سوره دخان، آیه ۴) حضرت فرمودند: 🍃 «مراد شب نیمه‌ی شعبان است؛ قسم به آن کسی که نفس علی در دست اوست،‌ هیچ بنده‌ای نیست مگر آنکه جمیع مقدّراتی که بر او جاری می‌شود از خیر و شر، در این شب قسمتش می‌گردد،‌ تا سال بعد در مثل چنین شب مبارکی که دوباره بیاید؛ و هیچ بنده‌ای نیست که این شب را احیاء بدارد و به دعای حضرت خضر علیه‌السلام (دعای کمیل) خداوند را بخواند،‌ مگر آنکه دعایش مستجاب می‌شود.» [۲] از علیه‌السلام درباره‌ی فضیلت شب نیمه شعبان سوال شد؛ حضرت فرمودند: 💠 «این شب پس از ، برترینِ شب‌هاست؛ در این شب، خداوند فضل خود را بر بندگان سرازیر می‌کند و آنان را به بخشش و کرم خویش می‌آمرزد؛ پس در تقرّب جستن به‌ سوی خدای تعالی در آن بکوشید که آن شبی است که خدا به ذات مقدّسش سوگند یاد کرده که سائلی را از درگاه خویش با دست خالی باز نگرداند، مادامی که انجام معصیتی را درخواست نکند...» [۳] 📚 منابع: [۱] اقبال الاعمال (سیدبن‌طاووس)، ج۳، ص۳۲۳ [۲] همان، ص۳۳۱ [۳] الامالی (شیخ طوسی)، ص۲۹۷ ⛅️ «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج.» @NashreMaarefeAhleBeit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ یَا أَبَا عَبْدِ الله صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ یَا أَبَا عَبْدِ الله صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ یَا أَبَا عَبْدِ الله وَ عَلَى الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْكَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه ▼ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللهِ الإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَیهِ السَّلَام: يَا يُونُسُ، لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ يَغْفِرُ اللهُ لِكُلِّ مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ عَلَیهِ السَّلَامُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ مَا قَدَّمُوا مِنْ ذُنُوبِهِمْ وَ قِيلَ: اسْتَقْبِلُوا الْعَمَلَ؛ قَالَ: قُلْتُ: هَذَا كُلُّهُ لِمَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ عَلَیهِ السَّلَامُ فِي النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ؟ قَالَ: يَا يُونُسُ، لَوْ أَخْبَرْتُ النَّاسَ بِمَا فِيهَا لِمَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ عَلَیهِ السَّلَامُ، لَقَامَتْ ذُكُورُ الرِّجَالِ عَلَى الْخُشُبِ. ▲ یونس بن یعقوب از حضـرت امـام صـادق صلوات الله عليه نقل می‌کند که آن‌حضرت فرمودند: ای یونس، خداوند در شب نیمهٔ شعبان همهٔ گناهان گذشتهٔ زائرین مؤمنِ حضرت حسین بن علی علیهماالسّلام را می‌آمرزد و به آنها گفته می‌شود: اعمال خویش را از نو آغاز نمایید؛ یونس می‌گوید: عرض کردم: آیا همهٔ این پاداش برای کسی‌است که نیمهٔ شعبان حضرت امام حسین علیه‌السّلام را زیارت کرده باشد؟ فرمود: ای یونس، اگر آن چه را (از عظمت فضیلت و اجر و ثواب) که برای زائرین حضرت حسین بن علی علیهماالسّلام در شب نیمهٔ شعبان است به مردم خبر می‌دادم، سر افراد بر بالای چوبهٔ دار می رفت.* 📚 [بحارالأنوار، ج ۹۸، ص ٩٥، ح ١٢ به نقل از کتاب شریف کامل الزّيارات: ص ١٨١] *مرحوم سیّد بن طاووس رحمه الله در ذیل این روایت می‌نویسد: «شاید معنی جملهٔ آخر این باشد که بعضی از افراد، فضیلت زیارت حضرت امام حسین علیه‌السّلام در نیمهٔ شعبان و بزرگی فضل پادشاه حساب، و بزرگی نعمت های آخرتیِ زیارت را به نقل از معصومین علیهم‌السّلام روایت می‌کردند و افرادی دیگر به دلیل عدم کشش عقلانی نمی‌توانستند به این موارد اقرار نمایند، و لذا سرِ افرادِ ناقلِ فضائل به بالای چوبه دار می‌رفت.» (اقبال الأعمال، ص ۲۲٦) - - - - - - - - - - - - - اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام https://telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit @NashreMaarefeAhleBeit
صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ یَا أَبَا عَبْدِ اللهُ وَ عَلَى الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْكَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه ← کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السلام @NashreMaarefeAhleBeit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 بیائید ظهورش را تمنّا کنیم... صلوات‌الله‌علیه فرمودند: 🌿 «هرگاه قائم ما قیام کند، آسمان باران خويش را می‌بارد و زمين گياه خويش را می‌رویاند و کینه و دشمنی از دل بندگان بیرون می‌رود و درندگان و چهارپایان با یکدیگر صلح می‌کنند (و چنان امنیتی در دنیا برقرار می‌شود) تا آنجا که زنى پیاده از عراق به شام راه می‌افتد و جز بر سبزه‌زارها قدم نگذارد و با اینکه زنبیل بر سر دارد، هیچ درنده‌ای او را نترساند و او نیز از هيچ چیز نترسد.» 💠 «قال امیرالمؤمنین علیه‌السلام: ...ولو قد قام قائمنا لانزلت السماء قطرها، ولا خرجت الأرض نباتها، ولذهب الشحناء من قلوب العباد، واصطلحت السباع والبهائم حتى تمشي المرأة بين العراق إلى الشام لا تضع قدميها إلا على النبات وعلى رأسها زنبیلها لا يهيجها سبع ولا تخافه.» 📚 تحف العقول (ابن شعبة)، ص۱۱۵ خصال (شیخ صدوق)، ص۶۲۶ 🍃 «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج.» عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف @NashreMaarefeAhleBeit
🟤 امامی که "طرید و شرید" است 👈🏻 در توصيف حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با دو کلمه: "الطرید و الشرید" مواجه می‌شویم. بعنوان نمونه شیخ کلینی و شیخ صدوق رضوان الله علیهما با سندهای خود از امام رضا علیه السلام و امام حسین علیه السلام روایت کرده‌اند که آن دو امام دربارهٔ حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرموده‌اند: «هُوَ الطَّرِيدُ الشَّرِيدُ الْمَوْتُورُ بِأَبِيهِ وَ جَدِّهِ صَاحِبُ الْغَيْبَةِ يُقَالُ مَاتَ أَوْ هَلَكَ أَيَّ وَادٍ سَلَك‏...» ✍🏻 او طرد شدهٔ جدا شده از مردم است و خونخواهِ پدرش و جدش است که غیبتی طولانی دارد و آنقدر طولانی می‌شود که درباره‌اش می‌گویند: او مُرده یا در فلان وادی و مکان کشته شده و در محلی پنهان شده و نخواهد آمد 📚 الكافی، ط - الإسلامي، ج ١ ص ٣٢٣ 📓 كمال الدين و تمام النعمة، ج ١ ص ٣١٨ 🔻حال خوب است در معنای "الطرید و الشرید" دقت شود: مرحوم ملاصالح مازندرانی در شرحِ خود بر "اصول کافی" ذیل این روایت نوشته: «و الطريد فعيل بمعنى مفعول من الطرد بالتسكين و التحريك و هو الابعاد و الاخراج و الدفع يقال طرده السلطان اذا أخرجه عن بلده و ابعده و دفعه عن محله فهو مطرود و طريد. و الشريد فعيل بمعنى فاعل من شرد فلان اذا نفر عن الخلق و ذهب فى الارض و سار فى البلاد خوفا و فزعا فهو شارد و شريد.» ✍🏻 "طرید" بمعنای دور کردن و اخراج و پس زدن است. از همین باب است که مثلا می‌گویند: سلطان، فلانی را طرد کرد و او را از شهرش اخراج نمود و از آنجا دورش کرد و از محلش راندش و او مطرود و طرید شد؛ و "شرید" یعنی جداشده از مردم و کناره گیرنده از آنان و کسی که جای ثابتی ندارد و به بلاد مختلف می‌رود، زیراکه ترس و وحشت دارد. 📚 شرح الکافی، ج ٦ ص ١٩٧ 🔹علامه مجلسی رحمه‌الله نیز به توضیح بالا اضافه می‌کند: «المَوْتور: من قتل حميمه و أفرد، يقال: وترته إذا قتلت حميمه و أفردته فهو وتر موتور.» ✍🏻 "مَوْتور" کسی است که شخصی از عزیزانش را کشته‌اند و تنها مانده. هنگامی که عزیزش را بکُشی و او را تنها بگذاری. پس او را وترالمَوتور گویند. (کنایه از خونخواهیِ امام عصر عجل الله فرجه الشریف درباره پدر و اجدادش علیهم السلام.) 📚 مرآة العقول، ج ٣ ص ٣٨٢ 💠 محدث نوری رحمه الله در معنای «الشرید» می‌گوید: «رانده شده از مردمی که آن حضرت را نشناختند و قدر وجود نعمت او را ندانستند و در مقام شکرگزاری و مقام حقش برنیامدند؛ بلکه پس از این که از دست یافتن بر او ناامید شدند، به قتل و آزار ذرّیه طاهره ایشان پرداختند و به کمک زبان و قلم، سعی بر بیرون راندن نام و یاد او، از قلوب و اذهان مردم کردند.» 📙نجم الثاقب، ص ۷۸ ✨اللهم عجل لولیک الفرج✨ @NashreMaarefeAhleBeit