✅ فضیلت احیاء شب نیمهی شعبان
#رسول_خدا صلّیاللهعلیهوآله فرمودند:
🌿 «هر گاه شب نیمه شعبان رسید، آن شب را به عبادت بگذرانید و روزش را روزه بگیرید؛ زیرا خداوند متعال در این شب مبارک به بندگان ندا میفرماید: "آیا آمرزشخواهى هست تا او را بیامرزم؟ آیا روزىخواهى هست تا او را روزى دهم؟"، تا آنگاه که سپیدهی صبح بزند.» [۱]
از #امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه پرسیدند: معنای گفتار خداوند متعال: "فِيهَا يُفْرَقُ کُلُ أَمْرٍ حَکِيمٍ" چیست؟ (در آن شب، هر گونه كارى به نحوى استوار، تدبیر گشته و فيصله مىيابد؛ سوره دخان، آیه ۴) حضرت فرمودند:
🍃 «مراد شب نیمهی شعبان است؛ قسم به آن کسی که نفس علی در دست اوست، هیچ بندهای نیست مگر آنکه جمیع مقدّراتی که بر او جاری میشود از خیر و شر، در این شب قسمتش میگردد، تا سال بعد در مثل چنین شب مبارکی که دوباره بیاید؛ و هیچ بندهای نیست که این شب را احیاء بدارد و به دعای حضرت خضر علیهالسلام (دعای کمیل) خداوند را بخواند، مگر آنکه دعایش مستجاب میشود.» [۲]
از #امام_باقر علیهالسلام دربارهی فضیلت شب نیمه شعبان سوال شد؛ حضرت فرمودند:
💠 «این شب پس از #شب_قدر، برترینِ شبهاست؛ در این شب، خداوند فضل خود را بر بندگان سرازیر میکند و آنان را به بخشش و کرم خویش میآمرزد؛ پس در تقرّب جستن به سوی خدای تعالی در آن بکوشید که آن شبی است که خدا به ذات مقدّسش سوگند یاد کرده که سائلی را از درگاه خویش با دست خالی باز نگرداند، مادامی که انجام معصیتی را درخواست نکند...» [۳]
📚 منابع:
[۱] اقبال الاعمال (سیدبنطاووس)، ج۳، ص۳۲۳
[۲] همان، ص۳۳۱
[۳] الامالی (شیخ طوسی)، ص۲۹۷
⛅️ «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج.»
#حدیث #احیاء #نیمه_شعبان #دعای_کمیل #روزه #حاجت #رزق #مغفرت #تفسیر
@NashreMaarefeAhleBeit
#شب_زیارتی
صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ یَا أَبَا عَبْدِ الله
صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ یَا أَبَا عَبْدِ الله
صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ یَا أَبَا عَبْدِ الله
وَ عَلَى الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْكَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه
▼ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللهِ الإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَیهِ السَّلَام:
يَا يُونُسُ، لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ يَغْفِرُ اللهُ لِكُلِّ مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ عَلَیهِ السَّلَامُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ مَا قَدَّمُوا مِنْ ذُنُوبِهِمْ وَ قِيلَ: اسْتَقْبِلُوا الْعَمَلَ؛ قَالَ: قُلْتُ: هَذَا كُلُّهُ لِمَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ عَلَیهِ السَّلَامُ فِي النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ؟
قَالَ: يَا يُونُسُ، لَوْ أَخْبَرْتُ النَّاسَ بِمَا فِيهَا لِمَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ عَلَیهِ السَّلَامُ، لَقَامَتْ ذُكُورُ الرِّجَالِ عَلَى الْخُشُبِ.
▲ یونس بن یعقوب از حضـرت امـام صـادق صلوات الله عليه نقل میکند که آنحضرت فرمودند:
ای یونس، خداوند در شب نیمهٔ شعبان همهٔ گناهان گذشتهٔ زائرین مؤمنِ حضرت حسین بن علی علیهماالسّلام را میآمرزد و به آنها گفته میشود: اعمال خویش را از نو آغاز نمایید؛ یونس میگوید: عرض کردم: آیا همهٔ این پاداش برای کسیاست که نیمهٔ شعبان حضرت امام حسین علیهالسّلام را زیارت کرده باشد؟
فرمود: ای یونس، اگر آن چه را (از عظمت فضیلت و اجر و ثواب) که برای زائرین حضرت حسین بن علی علیهماالسّلام در شب نیمهٔ شعبان است به مردم خبر میدادم، سر افراد بر بالای چوبهٔ دار می رفت.*
📚
[بحارالأنوار، ج ۹۸، ص ٩٥، ح ١٢ به نقل از کتاب شریف کامل الزّيارات: ص ١٨١]
*مرحوم سیّد بن طاووس رحمه الله در ذیل این روایت مینویسد:
«شاید معنی جملهٔ آخر این باشد که بعضی از افراد، فضیلت زیارت حضرت امام حسین علیهالسّلام در نیمهٔ شعبان و بزرگی فضل پادشاه حساب، و بزرگی نعمت های آخرتیِ زیارت را به نقل از معصومین علیهمالسّلام روایت میکردند و افرادی دیگر به دلیل عدم کشش عقلانی نمیتوانستند به این موارد اقرار نمایند، و لذا سرِ افرادِ ناقلِ فضائل به بالای چوبه دار میرفت.»
(اقبال الأعمال، ص ۲۲٦)
- - - - - - - - - - - - -
اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج
کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام
https://telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
@NashreMaarefeAhleBeit
صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ یَا أَبَا عَبْدِ اللهُ وَ عَلَى الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْكَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه
← کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السلام
@NashreMaarefeAhleBeit
🌺 بیائید ظهورش را تمنّا کنیم...
#امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه فرمودند:
🌿 «هرگاه قائم ما قیام کند، آسمان باران خويش را میبارد و زمين گياه خويش را میرویاند و کینه و دشمنی از دل بندگان بیرون میرود و درندگان و چهارپایان با یکدیگر صلح میکنند (و چنان امنیتی در دنیا برقرار میشود) تا آنجا که زنى پیاده از عراق به شام راه میافتد و جز بر سبزهزارها قدم نگذارد و با اینکه زنبیل بر سر دارد، هیچ درندهای او را نترساند و او نیز از هيچ چیز نترسد.»
💠 «قال امیرالمؤمنین علیهالسلام: ...ولو قد قام قائمنا لانزلت السماء قطرها، ولا خرجت الأرض نباتها، ولذهب الشحناء من قلوب العباد، واصطلحت السباع والبهائم حتى تمشي المرأة بين العراق إلى الشام لا تضع قدميها إلا على النبات وعلى رأسها زنبیلها لا يهيجها سبع ولا تخافه.»
📚 تحف العقول (ابن شعبة)، ص۱۱۵
خصال (شیخ صدوق)، ص۶۲۶
🍃 «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج.»
#حدیث #ظهور #قائم #امنیت #باران
#امام_زمان عجّلاللهفرجهالشریف
@NashreMaarefeAhleBeit
#مهدویت #نیمه_شعبان
🟤 امامی که "طرید و شرید" است
👈🏻 در توصيف حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با دو کلمه: "الطرید و الشرید" مواجه میشویم. بعنوان نمونه شیخ کلینی و شیخ صدوق رضوان الله علیهما با سندهای خود از امام رضا علیه السلام و امام حسین علیه السلام روایت کردهاند که آن دو امام دربارهٔ حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودهاند:
«هُوَ الطَّرِيدُ الشَّرِيدُ الْمَوْتُورُ بِأَبِيهِ وَ جَدِّهِ صَاحِبُ الْغَيْبَةِ يُقَالُ مَاتَ أَوْ هَلَكَ أَيَّ وَادٍ سَلَك...»
✍🏻 او طرد شدهٔ جدا شده از مردم است و خونخواهِ پدرش و جدش است که غیبتی طولانی دارد و آنقدر طولانی میشود که دربارهاش میگویند: او مُرده یا در فلان وادی و مکان کشته شده و در محلی پنهان شده و نخواهد آمد
📚 الكافی، ط - الإسلامي، ج ١ ص ٣٢٣
📓 كمال الدين و تمام النعمة، ج ١ ص ٣١٨
🔻حال خوب است در معنای "الطرید و الشرید" دقت شود:
مرحوم ملاصالح مازندرانی در شرحِ خود بر "اصول کافی" ذیل این روایت نوشته:
«و الطريد فعيل بمعنى مفعول من الطرد بالتسكين و التحريك و هو الابعاد و الاخراج و الدفع يقال طرده السلطان اذا أخرجه عن بلده و ابعده و دفعه عن محله فهو مطرود و طريد. و الشريد فعيل بمعنى فاعل من شرد فلان اذا نفر عن الخلق و ذهب فى الارض و سار فى البلاد خوفا و فزعا فهو شارد و شريد.»
✍🏻 "طرید" بمعنای دور کردن و اخراج و پس زدن است. از همین باب است که مثلا میگویند: سلطان، فلانی را طرد کرد و او را از شهرش اخراج نمود و از آنجا دورش کرد و از محلش راندش و او مطرود و طرید شد؛ و "شرید" یعنی جداشده از مردم و کناره گیرنده از آنان و کسی که جای ثابتی ندارد و به بلاد مختلف میرود، زیراکه ترس و وحشت دارد.
📚 شرح الکافی، ج ٦ ص ١٩٧
🔹علامه مجلسی رحمهالله نیز به توضیح بالا اضافه میکند:
«المَوْتور: من قتل حميمه و أفرد، يقال: وترته إذا قتلت حميمه و أفردته فهو وتر موتور.»
✍🏻 "مَوْتور" کسی است که شخصی از عزیزانش را کشتهاند و تنها مانده. هنگامی که عزیزش را بکُشی و او را تنها بگذاری. پس او را وترالمَوتور گویند. (کنایه از خونخواهیِ امام عصر عجل الله فرجه الشریف درباره پدر و اجدادش علیهم السلام.)
📚 مرآة العقول، ج ٣ ص ٣٨٢
💠 محدث نوری رحمه الله در معنای «الشرید» میگوید:
«رانده شده از مردمی که آن حضرت را نشناختند و قدر وجود نعمت او را ندانستند و در مقام شکرگزاری و مقام حقش برنیامدند؛ بلکه پس از این که از دست یافتن بر او ناامید شدند، به قتل و آزار ذرّیه طاهره ایشان پرداختند و به کمک زبان و قلم، سعی بر بیرون راندن نام و یاد او، از قلوب و اذهان مردم کردند.»
📙نجم الثاقب، ص ۷۸
✨اللهم عجل لولیک الفرج✨
@NashreMaarefeAhleBeit
✅گریه بر امام حسین علیه السلام در #شب_نیمه_شعبان
🌼حضرت آقا امام صادق صلوات الله علیه فرمود:
به من خبر رسیده است كه از نواحى كوفه گروهى از غير اهل كوفه و زنانى به زيارتش رفته و بر آن حضرت ندبه و زارى نموده اند و اين زيارت در #نيمه_شعبان صورت گرفته، از اين گروه بعضى به قرائت قرآن مشغول بوده و برخى قضايا و حوادث واقعه كربلاء را براى ديگران بازگو كرده و جماعتى به ندبه و زارى سرگرم شده و پاره اى به خواندن مراثى مبادرت نموده اند.
عرض كردم: بلى فدايت شوم من شاهد برخى از اين توصيفاتى كه مى فرمائيد بوده ام.
حضرت فرمود:
حمد و سپاس خدائى را كه در ميان مردم كسانى را گذارده كه به طرف ما كوچ و سفر كرده و مدح و مراثى ما را مى گويند و در مقابل دشمن ما را كسانى قرار داده كه از اقرباء ما بوده و آن گروه اوّل را مورد طعن قرار مى دهند ولى ديگران ايشان را هلاك كرده و كار و عملشان را تقبيح مى نمايند.
بَلَغَنِي أَنَّ قَوْماً يَأْتُونَهُ مِنْ نَوَاحِي الْكُوفَة وَ نَاساً [أُنَاساً] مِنْ غَيْرِهِمْ وَ نِسَاءً يَنْدُبْنَهُ وَ ذَلِكَ فِي النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَمِنْ بَيْنِ قَارِئٍ يَقْرَأُ وَ قَاصٍّ يَقُصُّ وَ نَادِبٍ يَنْدُبُ وَ قَائِلٍ يَقُولُ الْمَرَاثِيَ فَقُلْتُ نَعَمْ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَدْ شَهِدْتُ بَعْضَ مَا تَصِفُ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ فِي النَّاسِ مَنْ يَفِدُ إِلَيْنَا وَ يَمْدَحُنَا وَ يَرْثِي لَنَا وَ جَعَلَ عَدُوَّنَا مَنْ يَطْعُنُ عَلَيْهِمْ مِنْ قَرَابَتِنَا وَ غَيْرِهِمْ يَهُدُّونَهُمْ [يُهَدِّدُونَهُمْ] وَ يُقَبِّحُونَ مَا يَصْنَعُونَ.
📚کامل الزیارات باب 108 حدیث 1
📚وسائل الشيعة، ج14، ص: 599
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج98، ص: 74
@NashreMaarefeAhleBeit
عَنِ الْفُضَیْلِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السّلام یَقُولُ ، إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ اسْتَقْبَلَ مِنْ جَهَلَةِ النَّاسِ أَشَدَّ مِمَّا اسْتَقْبَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ صلّى الله عليه و آله مِنْ جُهَّالِ الْجَاهِلِیَّةِ ، فَقُلْتُ وَ کَیْفَ ذَلِکَ ؟ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلّى الله علیه و آله أَتَی النَّاسَ وَ هُمْ یَعْبُدُونَ الْحِجَارَةَ وَ الصُّخُورَ وَ الْعِیدَانَ وَ الْخُشُبَ الْمَنْحُوتَةَ ، وَ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ أَتَی النَّاسَ وَ کُلُّهُمْ یَتَأَوَّلُ عَلَیْهِ کِتَابَ اللَّهِ وَ یَحْتَجُّ عَلَیْهِ بِهِ .
امام صادق علیه السلام فرمود :
آزاری که قائم ما به هنگام قیام خویش از جاهلان آخرالزمان می بیند شدیدتر است از آزاری که پیامبر صلی الله علیه وآله از مردم جاهلیّت دید . گفتم این چگونه می شود ؟ فرمود پیامبر به میان مردم آمد در حالی که ایشان سنگ و صخره و چوب و تخته های تراشیده را می پرستیدند ، و قائم ما که قیام کند مردمان همه از کتاب خدا بر علیه او دلیل می آورند و آیه های قرآن را تأویل و توجیه می کنند .
بحارالانوار ۵۲ / ۳۶۲ .
بأبي أنت و أمّي ، ايّها الغريب الشّريد الطّريد الموتور بأبيه و أمّه ....
@NashreMaarefeAhleBeit