📖 #تک_بیتهای_ناب
خفته خبر ندارد سر بر کنار جانان کاین شب دراز باشد بر چشم پاسبانان🔺 #سعدی 🔻 #سلطان_سخن_سعدی 🍃💔 ┏━━━🍃🍂━━━┓ ⠀ @NasimeAdab ┗━━━🍂🍃━━━┛
📖 #تک_بیتهای_ناب
ﻏﻼﻡ ﻫﻤﺖ ﺷﻨﮕﻮﻟﻴﺎﻥ* ﻭ ﺭِﻧﺪﺍﻧﻢ*
ﻧﻪ ﺯﺍﻫﺪﺍﻥ، ﮐﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﭘﻨﻬﺎﻧﺖ
🔺 #سعدی
🔻 #سلطان_سخن_سعدی
*شنگولی: سرخوشی، سرمستی، کیفوری، نشئگی
* رِند: زیرک، ناقلا، حیله گر، مَکّار، لااُبالی، بی سَروپا، وِلگرد، آن که ظاهر خود را در مَلامَت و سرزنش نگه دارد و باطنش سالم باشد.
┏━━━🍃🍂━━━┓
⠀ @NasimeAdab
┗━━━🍂🍃━━━┛
📖 #رباعیهای_ناب
ای مُفتــی شهر از تـو بیــدارتـــــریم
با این همه مستــی، ز تو هشیارتریم
تو خون کسان نوشی و ما خون رَزان*
انصـــاف بـــده، کدام خونخوارتـــریـــم!
🔺 #حکیم_عمر_خیام
*خون رَزان: شیرهی انگور
┏━━━🍃🍂━━━┓
⠀ @NasimeAdab
┗━━━🍂🍃━━━┛
Alireza Ghorbani - Tehran.mp3
14.48M
📖 #آهنگهای_ناب
این آهنگ زیبا رو امروز با یکی از دوستان خوبم گوش می دادم.
تصمیم گرفتم با شما هم به اشتراک بزارم تا شما هم لذتشو ببرید.
خواننده: #علیرضا_قربانی
انتخاب از آلبوم : ری تا رُم
مدت زمان: ۱۵:۰۳`
موسیقی دستگاهی تلفیق با موسیقی مقامی اندلس
نام آهنگ: #تهران
متن شعر:
گويند بهشت و حور عين خواهد بود آنجا مي و شير و انگبين خواهد
بود گر، ما مي و معشوق گزيديم چه باك چون عاقبت كار همين خواهد بود
───┤ ♩♬♫♪♭ ├───
ايمان به تار زلفي از يار مي فروشم
زنار ميستانم دستار مي فروشم
مرءات جان زدودم از طاعت ريايي
با زاهدان بگوييد زنگار مي فروشم
مي گفت پير عاكف من نيستم مطفف
زيرا كه جلوه با خلق بسيار مي فروشم
داغش گداخت جانم خاموش كي توانم
لب مي گشايم اينك اسرار مي فروشم
───┤ ♩♬♫♪♭ ├───
اي بس كه نباشيم و جهان خواهد
بود ني نام ز ما و ني نشان خواهد
بود زين پيش نبوديم و نبد هيچ خلل
زين پس چو نباشيم همان خواهد بود.
───┤ ♩♬♫♪♭ ├───
آهنگ ساز:
#سعید_نایب_محمدی , #سیفالدین_عثمان_اوغلو
شاعر: #خیام , #عبدالرضا_موسوی_طبری
خواننده: #علیرضا_قربانی
شیوه اجرا: #اركستر
فرم موسیقی : #دستگاهی
دستگاه یا آواز: #چهارگاه باكلام
┏━━━🍃🍂━━━┓
⠀ @NasimeAdab
┗━━━🍂🍃━━━┛
📖 #چند_سطر_کتاب
غیر اخلاقی ترین عادت بشر این است که مدام و بی وقفه، درباره هر کس و پیش از آنکه بفهمد و درک کند قضاوت می کند. این آمادگی پرشور برای قضاوت کردن، نفرت انگیزترین حماقت و مخرب ترین شرارت هاست...📙 وصیت خیانت شده 🔸 #میلان_کوندرا ┏━━━🍃🍂━━━┓ ⠀ @NasimeAdab ┗━━━🍂🍃━━━┛
📖 #تک_بیتهای_ناب
هر اندیشه که میپوشی
درونِ خلوتِ سینه
نشان و رنگِ اندیشه
ز دل پیداست بر سیما
🔻#مولانا
┏━━━🍃🍂━━━┓
⠀ @NasimeAdab
┗━━━🍂🍃━━━┛
📖 #تک_بیتهای_ناب
چه میشد
هستی ام گل بود
تا از شاخه بردارم
که محض لحظه ای لبخند،
در دست تو بگذارم!
🔸 #علی_حیاتبخش
┏━━━🍃🍂━━━┓
⠀ @NasimeAdab
┗━━━🍂🍃━━━┛
📖 #غزلهای_ناب
وقتی بهشت عزوجل اختراع شد
حوا که لب گشود عسل اختراع شد
آهی کشید و آه دلش رفت و رفت و رفت
تا هاله ای به دور زحل اختراع شد
آدم نشسته بود، ولی واژه ای نداشت
نزدیک ظهر بود … غزل اختراع شد
آدم که سعی کرد کمی منضبط شود
مفعول و فاعلات و فعل اختراع شد
«یک دست جام باده و یک دست زلف یار»
اینگونه بود ها…! که بغل اختراع شد
🔺 #حامد_عسکری
┏━━━🍃🍂━━━┓
⠀ @NasimeAdab
┗━━━🍂🍃━━━┛
📖 #زلال_اندیشه
آيا يكنواختی در بهشت کسالت آور نيست؟
يكى از اشتباهات بزرگ اين است كه بعضى خيال مىكنند انسان طبعاً طالب تنوع است و اينكه لذت ها و محبوب هايش را از نوعى به نوع ديگر عوض كند، دوست دارد و خودِ تنوع مطلوب است؛ در صورتى كه اين طور نيست. تنوع طلبی به اين علت است كه مطلوبى قدرت ندارد مطلوبيت خودش را براى هميشه حفظ كند، زیرا آن مطلوبْ مطلوب مجازى بشر است و مطلوب واقعى و حقيقى نيست. اگر شيئى مطلوب واقعى و حقيقى باشد، انسان از او سرد نمىشود. قرآن کريم ميفرمايد: «در آنجا (بهشت) انسانها طالب دگرگوني (و وضع جديد) نيستند.»[۱] رازش هم اين است كه آنجا مطلوب واقعى است.
وقتی چيزى مطلوب غريزى و ذاتى بشر شد، ممكن نيست كه وصالش او را سرد و افسرده كند.
از طرف دیگر در نهاد و غريزه بشر معشوق و محبوبى كاملتر و عالىتر از امور این جهانی است؛ محبوبى كه كمال لا يتناهى است. انسان به دنبال هر محبوبى كه مىرود، در حقيقت، نشانى از محبوب اصلى و واقعى خود در او مىبيند و با گمانِ محبوب اصلى به سراغ او مىرود، امّا پس از وصال چون خاصيّت آن محبوب را در او نمىبيند و می فهمد كه اين موجود قادر نيست خلأ وجودى او را پر كند، به سراغ محبوبى ديگر مىرود، و همين طور … تا آنكه روزى به محبوب اصلى و حقيقى خود برسد؛ آن وقت به كمال واقعى خود كه اتّصال به كمال لا يتناهى است، خواهد رسيد و در بهجت و سعادت كامل غرق مىگردد و براى هميشه آرام مىگيرد.(ألا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلوبُ)[۲]
[۱]. کهف، آيه ۱۰۸.
[۲] سوره رعد، آیه ۲۸.
🔺#شهید_مطهری
🔻مجموعه آثار ج۴، ص۶۲
┏━━━🍃🍂━━━┓
⠀ @NasimeAdab
┗━━━🍂🍃━━━┛
📖 #هذیانهای_شبانه
امشب به خودم تذکر مهمی دادم.
بین غم و شادی بین رنج و آسودگی بین تلخی و شیرینی بین درد و درمان بین سختی و گشایش بین شکست و پیروزی خلاصه بین هر حس خوب و بد هر واکنشی به جز بی تفاوتی می تواند قابل تقدیر و ستایش باشد تأکید می کنم به جز بی تفاوتی .
بی تفاوتی مرگی است که حتی عزرائیل هم آن را گردن نمی گیرد.
ضمن اینکه باید سعی کنی بی تفاوت نباشی همچنین باید سعی کنی کاملآ متفاوت باشی
به واکنش های کلیشه ای فکر نکن هیچ موقعیتی در زندگی تکراری نیست بلکه واقعاً منحصر به فرد است پس واکنشی منحصر به فرد می خواهد.
به خودت اجازه بده مبتکرانه واکنش منحصر به فرد متفاوتی پیدا کنی
هم دنیا را غافلگیر کن و هم خودت و بهترین عزیزانت را سورپرایز کن
همین واکنش مبتکرانه زندگی ات را پر از هیجان، لذتبخش و موفق خواهد کرد. به نظرم در این صورت مرگ را هم زندگی خواهی کرد.
🔸 #ع_ف
┏━━━🍃🍂━━━┓
⠀ @NasimeAdab
┗━━━🍂🍃━━━┛
📖 #حدیث_رور
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
القَناعَةُ بَحرُ مالٍ لا يَنفَدُ
قناعت دريايى است از مال كه كرانه ندارد.
🔺 #رسولاکرم_صلیاللهعلیهوآله
🔻 #جامعالأحاديث للقمّي 106
┏━━━🍃🍂━━━┓
⠀ @NasimeAdab
┗━━━🍂🍃━━━┛
📖 #مهمان_یک_بیت_شعر
ما با تو ایم و با تو نهایم، اینْتْ بُلعجب
در حلقه ایم با تو و چون حلقه بر دریم.
🔺 #سعدی
🔻 #سلطان_سخن_سعدی
⏲ وزن:
مفعولُ فاعلاتُ مفاعیلُ فاعلاتُ
💡معنی عبارت:
اینْتْ:کلمهای برای تعجب،شگفتا
بُلعجب: بوالعجب، بسیار عجیب و غریب
🎊 برخی آرایه های ادبی:
جناس تام (به کار گیری یک واژه در دو معنای مختلف) :
در دوکلمه ی در
در اول : حرف، به معنی درون
در دوم: درب خانه
در دو کلمهی حلقه
حلقهی اول: انجمن
حلقهی دوم: کوبهی در، حلقه ی فلزی که به عنوان دستگیره یا برای دق الباب بر درب خانه در قسمت بیرون در نصب می شود.
تضاد:
با توایم و با تو نه ایم
در حلقه ایم باتو و چون حلقه بر دریم در عین درون حلقه بودن مانند حلقه ی در بیرون حلقه ایم .
🔍 برداشت آزاد و معنی خودمونی:
ما پیشتیم اما انگار که بات نیستیم
عجیب نیست ؟!
(با بی محلی هات ) با اینکه وسط انجمن بات نشستیم ولی مثل حلقه ی در، اون بیرون آویزونیم.
🔸 #ع_ف
┏━━━🍃🍂━━━┓
⠀ @NasimeAdab
┗━━━🍂🍃━━━┛