eitaa logo
نسیم عرفان
2.6هزار دنبال‌کننده
19 عکس
2 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 294.mp3
9.51M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 294 _ 1397.10.23 یکشنبه ✳️ راه های تحصیل اخلاص 5⃣ تعامل بر اساس معرفت ♦️ راه‌یابی معارف در زندگی ✏️۱. جلوی چشم قراردادن این معارف ✏️۲. راه عشق ☀️راه های پدید آمدن حالات عشقی 1. محبت ورزیدن به خدا و رسول الله (راه پیشنهادی قرآن) 2. خواندن ادعیه و مناجات های عاشقانه در متون دینی 3. خواندن مضامین عاشقانه در اشعار عرفانی 4. صوت خوش https://eitaa.com/nasimehekmat
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 294 _ 1397.10.23 یکشنبه 🌟 روح عمل ✨ مؤلفه های روح عمل 1️⃣ معرفت 2️⃣ صدق وصفا 3️⃣ اخلاص: ✳️ راه های تحصیل اخلاص 4️⃣ اضطرار و التجاء به خداوند متعال 5️⃣ تعامل بر اساس معرفت: در جلسه قبل تعامل بر اساس معرفت را توضیح دادیم. اکنون باید ببینیم چگونه می‌توان زندگی را بر اساس معارف سامان داد؟ ♦️ راه‌یابی معارف در زندگی: ✏️۱. این معارف باید جلوی چشممان قرار بگیرد تا سر صحنه از آن استفاده کنیم. 🔺مثال: یاد گرفتیم «همه نعمت ها از خداست. »👈 باید این آموزه را سر صحنه حاضر کنیم. یعنی جان و دلمان را پر کند. ✅ توجه: قرار نیست اخلاص بورزیم تا اگر جان به سمتی است آن را به زور به این سمت بکشانیم. بلکه می‌خواهیم با این رویه معرفت را منطق زندگیمان کنیم تا خود به خود سر صحنه حاضر شود. انسان می‌تواند معرفت حصولی و حتی شهودی را نیز سر صحنه بیاورد 👈این می شود منطق عمل. 💠 راه سر صحنه آوردن معارف ۱- توحید را قوی کنیم. و یک نماز را آباد کنیم. نماز در صحنه روزمره زندگی ماست نه گوشه‌ای از آن. ۲- وقت خلوتی با خداوند متعال بگذاریم. که اگر بگذاریم، به مرور مساله خدا برایمان جدی می‌شود. ۳- اهل ذکر باشیم. برخی مراقبه را تاکید می کنند. مراقبه به معنای با خدا بودن است. اما ذکر خداوند که در متن دینی آمده است شامل مراقبه، ذکر، خلوت و... می‌شود. در متون دینی تعبیری هست که همه چیز حد دارد، جز ذکر خدا. هر چه این گونه شد، این معارف را سر ریز کنید در اخلاص. مخلَصین کسانی هستند که معرفتشان را زیاد کرده ند و به این درجه رسیده اند. و معرفتشان نابِ ناب و معرفتی از سنخ سلوکی-شهودی است. اینان در معرفت به جایی می رسند که خداوند متعال آن ها را به اخلاص وا می دارد. ✏️۲. راه عشق: راه عشق، اکسیر بی‌نظیری برای اخلاص است. معرفت برای عموم خیلی خوب است ولی عشق، اکسیر خلوص است. چون عاشق در معشوق محو می‌شود و چیزی از عاشق نمی‌ماند. نهایت اخلاص همین است که چیزی از عاشق نماند و تماما معشوق شود. 💠 راه های پدید آمدن حالات عاشقانه: 1. راهی که قرآن پیشنهاد داده است: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ» مگر شریعت چیزی غیر از محبت و عشق الهی است؟ عشق الهی ازلی در دل همه مکنون است و باید سر درآورد. شهوت و شهرت، تعشق می‌آورد. تعشق به این امور دنیوی، جا برای عشق خدا نمی‌گذارد. باید تعشقات را برداشت تا آن عشق جبلّی کامن خود را نشان دهد. «حنین الجزء الی الکل» 👈که جزء به سمت کلّ، مایل است، را عشق جبلّی کامن گویند. قشور را با آنچه در شریعت آمده بردارید، ببینید چگونه آن فطرت خودش را نشان می‌دهد. عشق در همه ما هست، فقط باید سر در بیاورد. 2. خواندن مضامین عاشقانه در متون دینی مانند: 🔸مناجات شعبانیه 🔸زیارت امین الله که فراز اولش زیارت ست، فراز دومش دعا است و فراز سومش فراز عشقی است. 🔸 دعای عرفه سید الشهدا علیه السلام که خیلی عشقی است. انسان احساس می‌کند خود عشق است که به بیان در آمده، نه این که ابراز عشق برای دیگری باشد. 🔸سوره حمد را می شود به گونه ای خواند که سراسر عاشقانه باشد. 🔸سوره توحید را نیز می‌توان به صورت عاشقانه خواند. حتی کل نماز را می شود به صورت عشقی خواند. اگر مواظبت شود تا تعشقات و تعلقات نیاید. 3. خواندن مضامین عاشقانه در اشعار عارفانی همچون حافظ 4. صوت خوش: گاه صوت خوش و مضامین خوش انسان را به حالت عشقی می‌کشاند. وصف خدا با صوت خوش بسیار موثر است. https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 295.mp3
10.16M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 295 _ 1397.11.6 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 295 (1397.11.6 / شنبه) روح عمل به سه چیز است: 1. معرفت. 2. صدق و صفا. 3. اخلاص از راه‌های تحصیل اخلاص، شش مورد را در جلسات قبل گفتیم. امروز هفتمین راه را بیان می‌کنیم: 7️⃣ شیوه ملاتیه ملامتیه کاری می‌کنند که از چشم دیگران بیفتند. چون دیگر کسی کاری به آنها ندارند و به همین دلیل انجام ریایی عمل برای آنها بی‌معنی خواهد بود. ریا کنار می‌رود و به جایش اخلاص می‌آید. ⛔️ اما بعضی، این شیوه را خیلی غلیظ می‌کنند؛ به گونه‌ای که حتی برخی به اسلام یا ایمانشان شک می‌کنند. 👈 این سبک پذیرفته کسانی که اهل تحقیق و اجتهاد در دین هستند، نیست. چرا که در شریعت داریم: - اتقوا مواضع التهم - مومن عزت دارد و حق ندارد عزتش را از بین ببرد. از بین بردن عزت، یقینا پذیرفته شدنی نیست. و با ضوابط دینی ناسازگار است. ✅ قرار نیست آن چه دین به عنوان صحنه‌های اجتماعی برای انسان قایل است، به هم بخورد، به گونه‌ای که دیگران گمان کنند که حتی انسان مومن و مسلمان هم نیست. این شیوه، مردود است. 🔷 شیوه مورد پذیرش ملامتیه: مثلا انسان نمازش را بسیار عاشقانه می‌خواند ولی در جایی که دیگران هستند، نمازش را عادی می‌خواند. این حد از پنهان کردن، خوب است حتی تا جایی که مورد ملامت دیگران قرار بگیرد. 🔸 اگر کسی به گونه‌ای ملامتی باشد که خلاف شرع نیست ولی خلاف مراحل عالی عرفان است؛ یعنی به گونه‌ای عمل کند یا حرف بزند که بسیار عادی جلوه کند، اشکالی ندارد. 🔷 بنده خودم معتقدم هر جا که دین می‌خواهد و دین در خطر است، باید با خود جنگید، ایستاد، برای خدا کار کرد، در معرض ملامت قرار گرفت و حتی موقعیت خود و خانواده‌ را به خطر انداخت. ✅ در متون دینی تعابیری که دعوت به ملامت بکند نداریم. بله فقط متونی داریم که می‌گوید: افرادی هستند که هیچ کسی جز خداوند متعال آنها را نمی‌شناسد. در دین فقط «لا یخافون فی الله لومة لایم» آمده است. به هر حال در فضای تاریخ عرفان، یک نسلی به نام ملامتیه مطرح شده است. 🌀 بحث اخلاص و راه‌های پدید آوردن آن تمام شد. در اینجا به دلایلی _به جهت گستره بحث اخلاص_ بیانی را از حضرت امام ره، به عنوان تتمیم بحث می‌آوریم. 🔴 تتمه بحث اخلاص: (بیانی از حضرت امام ره، آداب الصلاة، ص ۱۶۰ _۱۶۵ ) 🔻 گزارش متن: 🔸يكى از مهم‌ترین آداب نيّت، «اخلاص» است. ۱. حقيقت اخلاص، تصفيه نمودن عمل از شائبه غير خدا، و صافى نمودن سرّ از رؤيت غير حق تعالى در جميع اعمال ظاهريّه و باطنيّه است. ۲. كمال اخلاص، ترك غير است مطلقا و پا نهادن بر انّيّت است. ۳. بعضى از مراتب اخلاص: 1️⃣ تصفيه عمل از شائبه رضای مخلوق. در مقابل آن، اتيان ریایی عمل است. 2️⃣تصفيه عمل از حصول مقصودهاى دنيوى و مآرب زائله فانيه. مثل، خواندن نماز شب براى توسعه روزى و ديگر مقصدهاى دنيوى. 3️⃣ تصفيه عمل از رسيدن به لذات جسمانيّه. مقابل آن، عبادت اجيران است. 4️⃣ عمل را تصفيه كند از خوف عقاب و عذابها[ى] جسمانى موعود. و مقابل آن، عبادت عبيد است. 5️⃣ تصفيه عمل از رسيدن به سعادات عقليّه و لذّات روحانيّه دائمه ازليّه ابديّه. در مقابل آن، عمل نمودن براى اين مقصد است. 6️⃣ [اینجا چنین می گوید: نکند من به سعادت‌های عقلیه نرسم. این خودش یک نحوه شرک است.] و در ازاء اين مرتبه كه مرتبه ششم است تصفيه عمل از خوف عدم وصول به اين لذّات و حرمان از اين سعادات است. در مقابل، عمل براى اين مرتبه از خوف است. 7️⃣ تصفيه عمل از وصول به لذّات جمال الهى و رسيدن به بهجت‌هاى انوار سبحات غير متناهى كه عبارت از جنّت لقاء، است. اين مرتبه، يعنى جنّت لقاء از مهمّات مقاصد اهل معرفت و اصحاب قلوب است و دست آمال نوع از آن كوتاه است، و اوحدى از اهل معرفت به سعادت اين شرف مشرّفند و لكن اين كمال مرتبه كمّل اهل اللّه نيست، [یعنی نوعی شرک در آن است.] بلكه از مقامات معمولى سرشار آنها است. 8️⃣ تصفيه عمل از خوف فراق که از كمال مقامات كمّل نيست. بالجمله، تصفيه عمل از اين مرتبه نيز در نزد اهل اللّه لازم است. [که در این صورت در اینجا هنوز تتمه إنّیّت است و باقی مانده است.] و اين كمال خلوص است. ☑️ مرحله بعد از این مراحل از حدود خلوص خارج است و تحت میزان توحید، تجرید و ولایت است.[این مرحله فنای بعد از فنا است. در این مرتبه گویا دیگر وجودی باقی نمانده است. انسان از مرحله مخلِص گذشته و مخلَص شده است.] https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 296.mp3
10.99M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 296 _ 1397.11.7 یکشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 297.mp3
10.66M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 297 _ 1397.11.27 شنبه ☀️جرح و تعدیل اعمال به لحاظ باطن ♦️مقدمه 1⃣ مزاج معنوی 🔸 اشاره ای به تأثیرات مزاج مادی و معنوی در یکدیگر 2⃣ اقسام مزاج معنوی 1- بافت اولیه 2- بافت ثانویه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 298.mp3
10.82M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 298 _ 1397.11.28 یکشنبه ☀️جرح و تعدیل اعمال به لحاظ باطن ♦️تبیین مزاج اولیه و ثانویه 🔸 نیت صاحب فرزند شدن 💠 توضیحاتی در خصوص تاثیرات متقابل مزاج مادی و معنوی https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
299 جرح و تعدیل اعمال.mp3
10.48M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 299 _ 1397.12.5 یکشنبه ☀️جرح و تعدیل اعمال به لحاظ باطن ♦️امور موثر و تشکیل دهنده قلب ▫️تعریف مزاج معنوی 🔸 مقدمه دوم: قدرت تغییر مزاج (مقدمه اول: مزاج معنوی) 💠 بررسی جرح و تعدیل اعمال ♦️بررسی آیات در خصوص جرح و تعدیل اعمال https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 300.mp3
10.56M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 300 _ 1397.12.11 شنبه ☀️جرح و تعدیل اعمال به لحاظ باطن ♦️بررسی آیات در خصوص جرح و تعدیل اعمال ♦️اشاره ای به محو بالکلیه سیئات 🔸 راه های محو بالکلیه ▫️حسنات ایمانی ▫️تقوای ایمانی https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
301 جرح و تعدیل اعمال.mp3
10.34M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 301 _ 1397.12.18 شنبه ☀️ادامه بررسی جرح و تعدیل اعمال 💠راه اصلاح مزاج معنوی 1⃣ حسنات 2⃣ تقوا 3⃣توبه و استغفار https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
302 جرح و تعدیل اعمال.MP3
17.65M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 302 _ 1398.1.17 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
303 جرح و تعدیل اعمال.MP3
14.63M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 303 _ 1398.1.18 یکشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 304.mp3
8.01M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 304 _ 1398.1.24 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 305.mp3
8.36M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 305 _ 1398.1.25 یکشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
306 جرح و تعدیل اعمال.mp3
7.64M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 306 _ 1398.1.31 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
307 جرح و تعدیل اعمال.mp3
7.06M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 307 _ 1398.2.7 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
308 جرح و تعدیل اعمال.mp3
8.06M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 308 _ 1397.2.8 یکشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
🔔🔔🔔 ان شاء الله صوت های سال تحصیلی 99-1398 به زودی بارگزاری خواهد شد.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسۀ 309 (1398.6.30) ☀️ اسماء حسنای الهی و تعامل سلوکی با آنها آن‌چه به عنوان ایمان در دین مطرح شده است، آیا در سر سفرۀ عمل و سلوک ما می‌آید یا هیچ خبری از آن نیست؟! مسایل مربوط به وادی سلوک که در شریعت مطرح شده، خیلی بیش از اینها است. اگر کسی بخواهد با معارف تعامل سلوکی کند، بحث خیلی خوشی است و ما به عنوان نمونه، بحث «اسماء حسنی» را انتخاب کردیم. ♦️ مقدمه 1: انسان در حال ساختن خود انسان بالوجدان می‌بیند که با دست خودش، خود را می‌سازد. در بحث‌های فلسفی می‌بینیم که انسان با عملش، خود را می‌سازد. بحث اتحاد عمل و عامل به نحوِ خوبی به این بحث می‌پردازد. حتی گفته نمی‌شود که عوارضی است که عارض بر جان می‌شود، بلکه می‌شود خودِ انسانِ عامل. ▫️ انسان موجود ناقصی است که باید خودش را بسازد. ♦️ مقدمه 2: پرورش اندیشه پرورش را باید جدی گرفت که به آن ادبیات تربیت داده‌اند. اندیشه پرورش برای این است که ما به علمی نیاز داریم یا فلان مهارت را نیاز داریم و باید به سمت آن برویم. ادبیات پرورش برای انسان ناقصی که در مسیر ساخته شدن است سر در می‌آورد. پرورش دادن در دو حوزۀ ایمان و عمل صالح مطرح است. «وَ الْعَصْرِ(1) إِنَّ الْانسَانَ لَفِى خُسْرٍ(2) إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْاْ بِالْحَقِّ‏ وَ تَوَاصَوْاْ بِالصَّبرِ(3)» انسان با دو چیز پرورش می‌یابد: 1. اعتقاد؛ چه خوب (ایمان) و چه بد (کفر)؛ 2. عمل؛ چه خوب و چه بد. « قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّئهَا(9) وَ قَدْ خَابَ مَن دَسَّئهَا(10)» (شمس 9 و10) این زکّاها و در مقابلش دسّاها، دو نوع پرورش و تربیت است. ▫️انسان خودش را می سازد و ساختن، احتیاج به پرورش دارد. 🔸 پرورش دو رکن دارد: اعتقاد و عمل. پرورش مثبت: اعتقاد مثبت و عمل مثبت (ایمان و عمل صالح). پرورش منفی: اعتقاد منفی و عمل منفی (کفر و عمل طالح). واژه «تعامل» تعبیر خوبی است که به معنای گره زدن به جان است؛ یعنی باید جزء جان شود. ما گاهی یک چیزی را می دانیم، ولی اصلاً سر سفره زندگی و عمل ما حاضر نیست؛ به این پرورش گفته نمی‌شود. 💠پرورش تعامل وجودی است. اگر مسئله‌ای را بدانم و در پستوی ذهنم بماند، ولی تعامل ایجاد نکنم، با این حالت، هیچ کاری حل نمی‌شود. https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal https://eitaa.com/nasimehekmat
ان شاء الله تلاش داریم به توفیق الهی جهت استفاده و بهره مندی بهتر سروران، گزارشی مختصر از هر جلسه درس ارایه نماییم.
مباحث معرفتی از یک منظر، مباحث سلوکی حساب می‌شوند و در فضای سلوکی بسیار کارآمد است؛ به عنوان مثال، باید بررسی شود که توحید، معاد، نبوت، امامت و یا حتی بحث ملائکه تا چه حد می‌تواند در مباحث سلوکی مفید باشد. برخی می‌گویند مباحث اعتقادی مربوط به عمل نمی‌شود. ما می‌خواهیم بگوییم اتّفاقاً این بحث‌ها، چقدر آثار سلوکی دارد و به طور جدی می‌شود از آن، بهره‌های سلوکی برد. یکی دیگر از بحث‌های قابل طرح، بحث «اسماء حسنی الهی و تعامل سلوکی با آن» است. بحث اسماء حسنای الهی، بخشی از بحث‌های توحید است؛ از یک طرف، توحید مفصل‌تر از این‌ بحث‌ها است و از طرف دیگر، تمام عقاید نیز توحیدی نیست، عقایدِ دیگری به جز توحید نیز هست. تعامل سلوکی در همه‌ی این‌ مباحث مطرح است. https://eitaa.com/madresehbagherain https://eitaa.com/nasimehekmat
310 اسماءحسنی.mp3
19.66M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 310 (1398.7.6 شنبه) https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal https://eitaa.com/nasimehekmat
بسم الله الرحمن الرحیم جلسۀ ۳۱۰ (۱۳۹۸.۷.۶) 🔴بخش اول 🔵مقدمه ✳️یکی از مباحث عرفان در وادی عمل این است که مباحث معرفتی و عقاید چگونه در عمل مؤثر است. معمولاً چنین چیزی در ذهن ما است که اخلاق و احکام مربوط به عمل هستند و عقاید مربوط به نظر. ولی عرض بنده این است که همان عقاید هم معطوف به عمل‌اند. بحث ما این است که چگونه عقاید، سرِ سفرۀ عمل و سلوک می‌آیند. ❇️انسان موجودی ناقص است و باید خودش را بسازد؛ تا صحبت از ساختن می‌شود، با پرورش و تربیت و سلوک روبه‌رو می‌شویم. پرورش و تربیت با تعامل وجودی معنا پیدا می‌کند. تعامل وجودی فقط مربوط به عمل به معنای اخلاق و احکام نیست. این تعامل وجودی شامل ایمان هم می‌شود. از یک منظر، همۀ معارفِ اعتقادات دینی، سر سفرۀ پرورش می‌آید. 🔵رابطۀ بین حکمت نظری و عملی ❇️بین حکمت نظری و حکمت عملی، یک رابطۀ جدی وجود دارد. عقاید، پایه‌های کلان است و همۀ حکمت‌های عملی ریشه در حکمت نظری دارد. «باید» در «هست» ریشه دارد. در فرهنگ قرآن بین ارزش و دانش نسبتی وجود دارد و می‌توان از یک اندیشۀ واقعی در هستی، به یک نتیجۀ عملی رسید. ✅«ذلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ لاَ إِلهَ إِلاَّ هُوَ خَالِقُ کُلِّ شَيْ‌ءٍ فَاعْبُدُوهُ» (انعام آیۀ ۱۰۲)؛ الله، ربّ شما است و خدایی جز او نیست. او خالق همۀ اشیاء است. پس او را بپرستید؛ یعنی، از اندیشۀ خالقیت و ربوبیت به پرستش رسیده است. عبادت و پرستشی که اینجا آمده است، عبادت تشریعی است نه عبادت تکوینی. 🔵عبادت سلوکی و وجودی ❇️عرفا دو اصطلاح دارند: ۱. «وجودی» ۲. «سلوکی» که این دو را در موارد بسیاری استفاده کرده‌اند و حرف درستی هم است. عرفا می‌گویند: صراط مستقیم وجودی داریم و صراط مستقیم سلوکی؛ عبودیت وجودی داریم و عبودیت سلوکی. ❇️یک عبادت وجودی داریم که در این عبادت همه عبد هستند و یک عبادت سلوکی داریم. در عبادت سلوکی مؤمن، عبد می‌شود، ولی کافر از بندگی فرار می‌کند و تمرد می‌کند. این عبادت تشریعی یا سلوکی است. وقتی گفته می‌شود، خدای شما الله است، «لاَ إِلهَ إِلاَّ هُوَ خَالِقُ کُلِّ شَيْ‌ءٍ» این توضیح تکوینی است؛ نتیجۀ تشریعی «فَاعْبُدُوهُ» است. یعنی، از تکوین به تشریع رسید. در عالَم ذرّ هم همین‌گونه است. ✅از نظر فلسفی، لازمِ بیّنِ معارف، حکمت عملیِ مناسب است. چرا؟ چون وقتی او همه‌کاره است و تو هم مِلکِ او هستی و او مالک تو است، پس هرچه او می‌گوید باید گوش کنی. اینجا به حکمت عملی پل زده شده است؛ یعنی، شما نمی‌توانید بگویید من اندیشه‌ای را قبول دارم و آن اندیشه در عمل لازمی دارد، ولی من آن لازم را قبول ندارم. این معنا ندارد. لذا تا عبودیت و الوهیت حق را قبول کردی، به صورت طبیعی، بندگی تشریعی عبد نسبت به حق‌تعالی را باید قبول کنی. این «باید» ضرورت منطقی دارد. حق با شهید مطهری است که می‌گویند: «ایدئولوژی از دل جهان‌بینی زاییده می‌شود». ✅عقاید بهرۀ سلوکی و پرورشی و تربیتی دارد. فقط اندیشه نیست، بلکه همان اندیشه، نتیجۀ عملی دارد. ❇️گمان نکنیم که اندیشه‌های قرآنی و آموزه‌های اعتقادی و معارفی را فقط باید بدانیم؛ نه. قرار است با آنها زیست کنیم. ✅تا این زیست را می‌آوریم، زیست‌کردن تبدیل به پرورش می‌شود. چرا؟ چون لازم بیّن دارد. https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal https://eitaa.com/nasimehekmat
جلسه ۳۱۰ 🔴بخش دوم 🔵یک نمونه از فرهنگ قرآنی ✅«دنیا ماندگار نیست؛ شما برای ابد خلق شده‌اید و سر سفرۀ اعمال خود می‌نشینید». این یک اعتقاد است. نتیجۀ آن چیست؟ نتیجه این است که ما باید طوری باشیم که در ابد راحت باشیم و در زحمت نباشیم. به سرعت این اعتقاد، تبدیل به عمل و دستور و زیست می‌شود. عقاید دینی قرار است پایه‌های زیست انسان شود. ❇️تا اندیشه‌ای می‌آید، تعاملی با آن اندیشه برقرار می‌شود. چرا؟ چون نحوۀ وجودِ انسان، شعوری-ارادی است. این نحوۀ وجود که شعوری-ارادی است، تا چنین برداشتی دارد، بر اساس آن عمل می‌کند. در عقاید دینی هم همین‌طور است. تا می‌فهمد که حق است، می‌خواهد بر اساس آن عمل کند؛ این اندیشه تمام زندگی او را رنگ می‌زند. ✅از یک منظر همۀ معارف دینی، حیات‌بخش‌اند و در لحظه‌لحظۀ زندگی انسان حاضر می‌شوند. برای ساختِ انسان، آموزه‌های دینی بدون استثنا، همه‌اش مؤثر است. یعنی، اگر شما به خدا اعتقاد داشته باشید و نبوت و اندیشۀ معاد را معتقد باشید، لحظه‌لحظۀ زندگی‌تان را رقم می‌زند. ✅آنچه در شریعت با عنوان آموزه‌های تعلیمی آمده است، پایه‌های زیست و پرورش انسانی است و در لحظه‌لحظۀ زندگی انسان حاضر می‌شود و حیات‌بخش است. ❇️گمان نکنیم که اندیشه‌های اعتقادی و معارفی دین قرار است یک گوشه و در پستو قرار بگیرد با عنوان تعلیم در برابر تربیت. نَه. اصلاً این‌گونه نیست. دقت کنید؛ این اندیشه‌های اعتقادی و معارفی دین، زیرساخت تربیت است. 🔵واقعیت و موقعیت ❇️معارف دینی به گونه‌ای است که ما را به درک موقعیت می‌کشاند. انسان برای تعامل، نیازمند به درک موقعیت است. نسبتی که با واقعیت پیدا می‌کنیم، موقعیت است. ❌کودکی که گمان می‌کند در تاریکی غول وجود دارد، نوعِ تعاملش چگونه می‌شود؟ با اینکه درک کودک از واقعیت غیرواقعی بوده است، با این حال چگونه سروصدا می‌کند و فرار می‌کند. ❇️بسیاری از آموزه‌های دینی و معارف دینی افزون بر بیان واقعیت، موقعیت را هم بیان کرده‌اند؛ یعنی، نسبت‌سازی هم صورت گرفته است. علاوه بر اینکه گفته شده است «خدا هست» گفته شده است که ما بنده‌ایم. ✅«همۀ ما از خدا آمده‌ایم؛ به سمت خدا می‌رویم و با خداییم»؛ «انا لله و انا الیه راجعون» و «هو معکم»؛ یک واقعیتی را درک می‌کنیم و موقعیتی را هم احساس می‌کنیم. قرآن به موقعیت‌ها هم اشاره کرده است. https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal https://eitaa.com/nasimehekmat