eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
656 عکس
190 ویدیو
15 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️عالمِ عارفِ گمنام آیت الله اصفهانی از اقدم شاگردان مرحوم سید علی قاضی قدس الله نفسه 🔥 ایشان از شاگردان بزرگوار مرحوم آقای قاضی و ظاهرا هم حجره آقا شیخ علی محمد بروجردی شاگرد دیگر مرحوم قاضی بودند و ایشان شیخ علی محمد را به مرحوم قاضی متصل نموده اند. این مرد بزرگ در عرصه تبلیغ در کشور عمان و شهر و بعد از آن در حضور یافته و جمعی را سیراب از معارف کرد. 📚 مرحوم آقابزرگ صاحب الذریعه پیرامون ایشان می فرماید: «چون به مسقط رسید، چنان ترویج و تبلیغ نمود که عده‌ای از اهل مسقط را مؤمن و موحد ساخت و به راستی و صداقت و بی‌اعتنایی به زخارف مادی و تعینات صوری و اعتباری دعوت کرد و همه وی را به مرشد کل و‌ هادی سبل شناختند و در برابر عظمت او عالم و جاهل و مردمی عامی و خواص سر تسلیم فرود آوردند» 🕌 ایشان در نهایت در حیدرآباد هند دار فانی را وداع گفت و در کنار مقبره منسوب به امیرالمومنین (ع) در حیدرآباد مدفون شد. قدس الله سره الشریف مطالعه بیشتر: https://b2n.ir/089338 @ofoqemobin
⭕️توطئه بزرگتر شدن و زوال است 🔰 استکبار از مرکز روحانیتِ شیعه ضربه خورده است. این ضربه مانند هیچ ضربه نظامی و اقتصادی در طول قرن های گذشته نیست، بلکه ضربه ای هویتی است. تمام ساختِ دنیای مدرن بر تفکیک آسمان از زمین و دین از دنیاست. تمام نظام های برخاسته سیاسی و اقتصادی از این هویت مدرن نیز (چه چپ و چه راست) همواره به این تفکیک وفادارند. امام خمینی از «قم» برخاست، در مقابل این تفکیک ایستاد، یک ملت را با فهم در برابر آن بسیج کرد و بعد هم در کنار ایده خود (نفی این تفکیک) ایستادگی کرد به همین دلیل دنیای استکبار تا به حال دشمنی بزرگتر از خمینی به خود ندیده است. 🔰 همین برای تلاش جهت انهدام ارکانِ مهد پرورش این مرد بزرگ یعنی «قم» کافی است. اما صورت توطئه برای زمین زدن این مکتب در این شهر چیست؟ 🔰 برخی از برادران خوب و مومن در طول این سالها تصویری بسیار ساده از این توطئه دارند. اینکه لزوما جاسوسی در این شهر حضور یابد و با عالمی ارتباط بگیرد، کتابهای اصیل این مکتب نقد شود و یا همین اخیرا به عمد ویروسی در این شهر پخش شود و ... البته هیچ کدام از این فرضیه ها (که برخی شاید درست هم باشد) تمام پازل ماجرا را کامل نمی کند. (لغزیدن کامل در این نگاه بی ربط به سالها بحثهای کم سند در مورد فراماسونری و امثال آن نیست). اساسا این تصویر ما را از دیدن توطئه های بزرگتری که گاهی خود ما هم ناخواسته به تحقق آن کمک می کنیم، باز می دارد. 🔰 برای مثال وقایع 10 سال گذشته را با دقت نگاه کنیم. در این ده سال ارتباطات مجازی به اوج خود رسیده، و همه از همه چیز مطلع می شوند، فرصتی برای توضیح دقیق نیاتِ پشت خبرها باقی نمانده و وقتی خبری غیر دقیق از شما منتشر شد دیگر نمی توانید به راحتی با تکذیب و توضیح آن را «دقیق» کنید. در همین ایام دشمن به راحتی توانسته بر «فعل» و «قول» ما سوار شود و تلاش کند به عموم جامعه القا کند که این حضرات در برابر هرآنچه به قول آنها «علم» و «توسعه» است می ایستند. اینکه تلاش می شود تنها صدای سلبی از روحانیون شنیده شود و در هر جمعه خبری عجیب از یکی از تریبون های نماز جمعه انتشار یابد در همین راستاست. دعواهای طب اسلامی و مدرن، چند همسری، موسیقی و ... هم به شدت به این فضا دامن زده است. 🔰 در این میان متاسفانه برخی بزرگواران خصوصا برخی روحانیون قدیمی تر از شناخت حقیقت ارتباطات و فضای مجازی غافل بوده اند و توجه کمتری داشتند که چه تصویرسازی مهیبی در حال وقوع است، این تصویر سازی بزرگترین توطئه است. در این مدل از کار تلاش حداکثری بر دو هدف است: 🔴 1- نشان دادن اینکه اساسا دین و نمایندگان آن هیچ نسبتی با علوم اجتماعی و سیاسی و واقعیت های این دنیا ندارند و انگار از هزاران سال قبل به یکباره در این دنیا هبوط کرده اند. این یعنی تخریب و تلاش برای شکست ایده امام خمینی (ره). ایده ای که سالهاست اصلی ترین چالش اندیشه ای استکبار است. 🔴 2- تلاش برای تقویت جریانی سکولار در حوزه که علنا می گوید کاری به قواعدِ اجتماعی ندارد و در نگاه او اقتصادِ اسلامی و سیاستِ اسلامی وجود ندارد، نهاد دین به کار خود برسد و «سیاستمداران» و «اقتصاددانان» هم نسخه های خود را بپیچند (ولو لیبرال و الحادی باشد). و در ادامه برخی دیندارانِ خسته از حضور اجتماعی اسلام را دعوت به نسخه ای به شدت فردی کنند. تقویت این جریان، هم صورتی از دین برای قم باقی می گذارد و هم ایده محوری اسلامِ سیاسی که حقیقت اسلام است را کاملا به زوال می کشاند. 🔰 عینا چنین اتفاقی در پایان قرون وسطا برای کلیسا شکل گرفت با این تفاوت که به اعتقاد ما جوهره مسیحیت کلیسایی توان راهبری زندگی بشر را نداشت ولی اسلام کاملا از چنین ظرفیتی برخوردار است. در همان ایام هم جریانی در کلیسا از قرائت رسمی عبور کرد ولی سعی کرد صورت دینداری خود را حفظ کند (پروتستانتیزم) و از طرفی راه را برای نهادینه شدن اومانیزم و محوریت اساسی انسانِ نفسانی باز کند و دین را به گوشۀ خانه ها بفرستد. 🔰این جریان تصور نمی کرد دوباره رقیبی با خاستگاه دینی پیدا کند و به همین دلیل همین پروژه دوباره برای اسلامِ سیاسیِ شیعی پیچیده شده است و البته بازیگرانی داخلی در همین شهر قم دارد که خواسته یا ناخواسته در این مسیر در تلاشند. ✅ برای مقابله با این توطئه راهی جز شناخت بهترِ دنیای جدید و فضای مجازی، دقیق تر سخن گفتن، تلاش برای کنار مردم قرار گرفتن و دوری از تحلیل های تخیلی پیرامون غرب وجود ندارد. در غیر این صورت به راحتی به پازل دشمن کمک کرده ایم. ✅یکی دیگر از عناصر اصلی مقابله با این جریان، سخن گفتن است. باید تلاش کنیم برای بهبود شرایط اجتماعی و زندگی مومنانه اجتماع اسلامی مقداری هم ایجابی سخن بگوییم و راه حل بدهیم و این راه حل را با جامعه در میان بگذاریم و از نقد شدن آن هم نهراسیم ... ✏️سید محمد هاشمی @ofoqemobin
🕌 شهادت امام هادی علیه السلام تسلیت باد، ان شاء الله زائر سامرای ایشان و امام عسکری علیهما السلام شویم. ⭕️ در روایت است که در روز شهادت امام جواد (ع)، امام هادی (ع) خبر از شهادت پدرشان دادند از ایشان پرسیدند چگونه متوجه شدید پدر شما از دنیا رفته است؟ فرمودند: خشوع و حقارتی در برابر خداوند بر من وارد شد (اثر امامت) که تا کنون حس نکرده بودم: ⭕️ حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى عَنْ أَبِي الْفَضْلِ عَنْ هَارُونَ بْنِ الْفَضْلِ أَنَّهُ قَالَ: «فِي الْيَوْمِ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ أَبُو جَعْفَرٍ قَالَ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ مَضَى أَبُو جَعْفَرٍ فَقِيلَ لَهُ وَ كَيْفَ عَرَفْتَ ذَلِكَ قَالَ لِأَنَّهُ تَدَاخَلَنِي ذِلَّةٌ لِلَّهِ لَمْ أَكُنْ أَعْرِفُهَا.» بصائر الدرجات، ج1، ص 467 ، باب في الإمام متى يعلم أنه إمام‏ پ.ن: منظور از ابوجعفر در روایت امام جواد است که ابوجعفر ثانی مشهورند. @ofoqemobin
حضور علمای شیعه در هندوستان🇮🇳 به بهانه مطلبی که پیرامون مرحوم سید حسن مسقطی (ره) منتشر شد: https://eitaa.com/Ofoqemobin/145 ⭕️ یکی از مناطق مهم حضور سادات و علمای شیعه در طول قرون گذشته بوده است. داستان تشیع در هندوستان جالب و قابل مطالعه است. سه عالم بزرگ حاضر در هندوستان را در اینجا بشناسیم: 📌 1- عالم جلیل صاحب کتاب گرانقدر احقاق الحق و ازهاق الباطل، که از بهترین کتابها در دفاع از تشیع است و توصیه می کنم حتما آن را بخوانید. کتاب دیگر ایشان مجالس المومنین است که در آن برخی عرفای معروف را به تشیع معرفی می کند مثلا را شاگرد امام رضا (ع) می داند. ایشان در نهایت به دست نواصب به طرز فجیعی به شهادت رسید و در آگره هند گنبد و بارگاهی دارد. 📌 2- مرحوم علامه سید ابوالحسن حافظیان از علمای خراسان که اصحاب او را یکی از بزرگان خود می دانند. ایشان صاحب کرامات زیادی بودند و در هند مروج مکتب تشیع شدند. 📌 3- مرحوم سید حسن مسقطی عالم و عارف جلیل القدر که در پست سابق پیرامون ایشان سخن گفتیم و از شاگردان مرحوم آقا سید علی قاضی بودند. ایشان در حیدرآباد هند مدفون است. ☀️ برخی علمای هندی هم در ترویج مکتب تشیع دخیل بوده اند، یکی از این جمع مرحوم میر حامد حسین هندی لکهنوی که خودش از سادات ولی متولد هند است. ایشان صاحب کتاب بسیار ارزشمند «عبقات الانوار» در دفاع از مکتب امیرالمومنین (ع) است که تا امروز کتابی نو و قابل استفاده و بسیار مدققانه است. تصویر پست: مزار قاضی نورالله شوشتری @ofoqemobin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 چه خبر از جنت الحسین (ع) حاج قاسم عزیز ... ✅ نگاهی به دوستانت بینداز! ❤️ الا یا اهل العالم/من حسین را دوست دارم 🔹 صلی الله علی المحامی بلا معین @ofoqemobin
⭕️ کانال برادر و استاد بزرگوار جناب حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمی‌، مطالب ارزنده و قابل استفاده ای خصوصا در حوزه فلسفه اخلاق دارند:
🔆توشه نور🔆 َحقایقی کمتر اندیشه شده‌ و دغدغه‌هایی در بند روزمرگی فروخفته و لذت‌هایی تجربه نشده‌ همه و همه سبب شده‌اند که خود را هرگز *ندیده و نشناخته‌* باشیم!!! چه بسا بودنمان را فراموش کرده‌ایم. اینجا شایدجایی باشد برای چشیدن طعم بودنی خدایی برای یافتن خدا در زندگی! https://eitaa.com/joinchat/1652031511Caa57843912
⭕️ خبر فوت مرحوم سید هادی خسروشاهی واقعا ناراحت کننده بود. ☀️این مرد محقق از علمایی بود که حقیقتا به او علاقه داشتم. او حق بزرگی بر گردن تمام علاقه مندان به علوم اسلامی خصوصا علاقه مندان به مرحوم دارد. تلاش فراوان او برای جمع آوری آثار، نوشته ها و نامه های ایشان در مجموعه مجلداتی که بعدها توسط انتشارات بوستان کتاب چاپ شد واقعا ستودنی است. 🕌 شخصیت او هرگز محدود به مرزهای ایران نبود و به معنای واقعی کلمه یک روحانی بین المللی بود، هم در شناساندن انقلاب اسلامی به جهان و عرصه تقریب کارهای بزرگی کرد (نماینده امام در کنفرانسهای بین المللی مختلف) و هم در بازتاب اندیشه شیعی به عالم اسلامی فعالیت گسترده ای داشت. فعالیت او در نشریه مکتب اسلام که افق جدیدی در حوز ها گشود از یادها نمی رود. او واقعا و متفاوت در روحانیت شیعه بود که به نظرم به درستی شناخته نشد و فعلا مثل و مانند هم ندارد. حشره الله مع اولیاء الطاهرین @ofoqemobin
⭕️ افق مبین ✅ بررسی اندیشه های امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی 📚 چیستی فلسفه اجتماعی رهبر انقلاب ✅ تبیین نظام اندیشه شهید مطهری ⭕️ فهم نظام مند فقه و اصول و فلسفه ✅ بررسی نسبت فلسفه اسلامی و فلسفه غرب ⭕️ نگاهی به رهیافت های تحقق علوم انسانی اسلامی https://eitaa.com/joinchat/264306724Cb12f03d82d
📣 با توجه به ادامه شرایط موجود در قم بنا بر این شده که دروس به صورت مجازی ارائه شود لذا درس بدایه مدرسه امیرالمومنین (ع) و درس اصول مظفر مدرسه شهید صدوقی در هر جلسه ضبط شده و در گروه درسی قرار می گیرد اگر لازم بود در کانال پشتیبان افق مبین هم قرار می دهم. @ofoqemobin
🌡 «ماجرای متدینین و علوم تجربی» به مناسبت نزاع ها بر سر توصیه های پزشکی این یادداشت را بخوانید👇👇👇 @ofoqemobin
⭕️ماجرای متدینین و علوم تجربی 🔰سید محمد هاشمی 🔴 ازحدود قرن 16 میلادی علوم تجربی قدرتی فراوان یافت. بشرِ عصر جدید با عبور از تفسیرهای متکثر و تکراری از نوشته جات یونانی و با رفتن در آزمایشگاه تلاش کرد فهم دقیق تر و بی واسطه ای از طبیعت به دست آورد. تلاش های فلسفی و و تلاش جدی نیوتون و تعریفِ دقیقِ (در آن زمان)مکانیکی او از عالم توانسته بود به بسیاری از پرسش های بشر به صورت عددی و ریاضی پاسخ دهد. نکته جالب اینکه عالمانِ علوم تجربی گرچه زمانی سودای قطعیت در سر داشتند اما پس از تحقیقات هیوم و بررسی های او پیرامون علیت و استقراء و نفی قطعیت فلسفی برای گزاره های تجربی، باید گفت تا امروز کسی نتوانسته ادعای قطعیتِ این علوم را ثابت و از آن دفاع کند. 🔴 این علوم در کنار تفسیر فلسفی مدرن جهانبینی جدیدی برای انسان ساخته بود و به تدریج و بنا بر قولی پس از جنگ ایران و روسیه در دوران فتحعلی شاه، این جهان بینی از دروازه های کشورهای اسلامی و خصوصا ایران عبور کرد. به نظر می رسد در سده گذشته سه دیدگاه بین متفکران اسلامی و عموم متدینین در مقابل این علوم تجربیِ مدرن دیده شده است: 🔰 1- شیفتگی افراطی بخشی از علمای اسلامی وقتی کارایی و ادعای قطعیت و دقت این علوم را دیدند به یکباره دامن از دست دادند و دل به این علوم بستند. متاسفانه این گروه بدون توجه به جوهره علوم تجربی مدرن و روش شناسی و پیش فرض های فلسفی آن، تلاش کردند بسیاری از گزاره های الهیاتی را به نوعی با یافته های تجربی گره بزنند، کار به تلاش برای توضیح (ص) با ماده و انرژی اینشتین رسید. و یا برخی تلاش کردند بسیاری از روایاتی را که به نوعی در عالم ماده تاثیری ماورایی را توضیح می داد در قالب تجربیات و کشفیات جدید بریزند. کتابهایِ برخی روحانیون از دهه سی تا دهه شصت و حتی گاهی تا امروز پر است از تلاش برای پیوند و سازگاری علوم تجربی مدرن و الهیات اسلامی. کار به جایی رسید که نهج البلاغه ای ترجمه شد و پاورقی های آن پر شده بود از «ایسم» های متعدد. تلاش های ، ی مصری، عراقی و ... را نیز می توان در همین فضا فهم کرد. (با تمام تفاوت ها) تا امروز هم برخی طلاب دغدغه مند برای دفاع از اسلام همین تلاش را ادامه می دهند و تلاش می کنند «فَکت» های تجربی را سریع به یکی از عناصر دینی پیوند بزنند. به نظر می رسد این نگاه ضربه مهلکی به الهیات اسلامی زد و حجیتی کامل به علوم تجربی در میان عامه متدینین داد و از این جهت آسیبی شدید به الهیات اسلامی بود. مشکل بزرگ این جریان برخوردِ عوامانه، غیر عالمانه و غیر منتقدانه با علوم تجربی است. به همین دلیل شما نمی توانید 10 صفحه بحث پیرامون فلسفه علم در این جریان ببینید. 🔰 2- دشمنی افراطی بخش دیگری از دینداران علم نزاع با این علوم برداشتند. این جریان هر صورتی از علوم جدید را نوعی حرکت شیطانی و برآمده از مرکز کفر می دانست و نیت پنهانی آن را نابودی دین. این نوع از نزاع امروز در قالب و یا برخی شوون دیگر خود را نمایان کرده است و در همین قضیه اخیر پیرامون ویروس کرونا اوج خود رسید. نگاهی بدبینانه که تمامی توصیه های پزشکی جدید را فقط پیشنهاداتی جهت نابودی مسلمین و از بین رفتن آنها می داند و حتی مدعی می شود که چیزی به نام بیماری واگیردار وجود ندارد. این دسته به جهت آن که هیچ برخورد منتقدانه ای با بنیادهای فلسفی علوم تجربی ندارند در نهایت به هیچ نقد و نفی ای منجر نمی شود و به نظر من علوم تجربی و علوم انسانیِ تجربی مدرن را در کشور ما بسیار قدرتمند تر می کند و مقدمات براندازی کامل بنیان های اجتماعی اسلام (رنسانس) فراهم می آورد.(برخی جریان ها مانند فرهنگستان یا فردیدی ها تلاش داشته اند در اینجا برخوردی عالمانه داشته باشند.) 🔰 3- نگاه واقع گرایانه اما در میان مسلمین بزرگانی نیز ظهور کرده اند که با برخورد منتقدانه و جدی با بنیادهای اندیشه مدرن، علوم تجربی را نیز ذیل همان بنیادها شناختند و توانستند موضعی اصولی در برابر آن بگیرند. در این موضع، علوم تجربی ذیل ساختارهای فلسفی و الهیاتی اسلام تعریف می شود و راه قضاوت علوم تجربی در حوزه الهیات بسته می شود. ولی اصل این علوم و ثمره آن در زندگی بشر یکسره انکار نمی شود. یکی از نمادهای این جریان مرحوم است. ایشان هم دسته اول یعنی شیفتگان افراطی را به شدت نقد می کند (نقدهای مفصل و مکرر بر بازرگان و علی الوردی) و هم دشمنان افراطی را واپس گرا و متحجر می داند (فصل دوم کتاب انسان و ایمان). به نظر می رسد رمز توفیق ایشان در این مواجهه شناخت کامل و اجتهادی اسلام و شناختِ خوب و دقیق از غرب است (دو دسته فوق یا فاقد یکی یا هر دو هستند). لذا اگر اسلام را با تمام هویتش بشناسیم میتوانیم نسبت دقیق تری با فرآورده های غرب برقرار می کنیم. @ofoqemobin
🎙 قابل توجه دوستداران ⭕️ دوستان زیادی پیرامون چگونگی فراگیری فلسفه خصوصا فلسفه علامه طباطبایی می پرسند. ✅ بنده توفیق داشتم دوره هایی در فلسفه در محضر استاد بزرگوار استاد حاضر باشم. از این جلسات بسیار ارزشمند که تمام ساختار اندیشه ای ام را شکل داده است تجربیاتی دارم که آن را در اینجا با بزرگوارانی که علاقه مند به فلسفه هستند در میان میگذارم ان شاء الله قابل استفاده باشد. البته این یادداشت پیرامون تدریس بدایه ایشان است: @ofoqemobin 👇👇👇
💢 پیرامون تدریس بدایه الحکمه استاد علی فرحانی 🔰 سید محمد هاشمی 💠بسیاری از طلاب و دانشجویان، گاهی از نحوه کار فلسفی می پرسند. پاسخ بنده به کسانی که مستوای منطقی خوبی در مقدمات تحصیل به دست آورده اند، کار با جلسات بدایه استاد فرحانی است. این جلسات تحقیقی بینش بسیار عمیقی در فلسفه به متعلم می دهد و او را از دام قرائت های متشتت در علمی که قرار است واقعیت هستی را در آینه فهم انسان قرار دهد رهایی می دهد. در ادامه برخی مزایای این جلسات را به اختصار می آوریم: 1⃣ شروع واقعی از بدیهیات: جلسات بدایه استاد بر اساس مشی همیشگی علامه طباطبایی در مجموعه کتب خود از بدیهی ترین نقطه ی فکری بشر آغاز می شود و بر همین اساس تقریر صحیحی از نظر علامه نیز ارائه می کند. نظریه ی استاد در عدم تقدم معرفت شناسی بر فلسفه از همین نوع نگاه ناشی می شود. 2⃣ایجاد فضای مشاوراتی در ضمن تدریس: در طول این جلسات، استاد با نگاهی تحقیقی با متعلمین در کلاس همراه می شود و اجازه می دهد، دانش پژوهان در جلساتی صرفا تقریر استاد را مورد بررسی و حتی نقد قرار دهند و فهم نهایی خود را از این جرح و تعدیل حاصل کنند. 3⃣استکمال واقعی در علم حصولی: به نظر استاد، فلسفه دانی، یک استکمال حقیقیِ علمی است. از این جهت صرف آشنایی با اصطلاحات نه تنها کافی نیست بلکه گاهی به شدت رهزن است. به همین جهت در طول این تدریس مخاطبان ریاضتِ مثبت علمی را در فلسفه تجربه می کنند و برای مثال حقیقتا وقتی به انتهای مرحله ی وجود ذهنی می رسند، حقیقت فلسفه و اندیشندن پس از اصالت وجود را در خود می یابند. 4⃣ترسیم مستحکم مبنای حکمت متعالیه: از آن جهت که فلسفه ی اسلامیِ مورد نظر علامه از نظریه اصالت وجودی صدرا می گذرد، استاد زمان مفصلی را به نهادینه کردن مبنای اصالت وجود، سعه ی براهین دال بر آن، ارتباط منطقی اصالت وجود، تشکیک، تخصص، وجود ذهنی، حرکت، علم و الهیات بالمعنی الاخص اختصاص می دهند. برای مثال خوب است به پایان مباحث ایشان در اصالت وجود و نحوه ی ورود به بحث تشکیک در این دوره تدریس مراجعه کنید. بر اساس نگاه استاد در همان کتاب بدایه و پیش از آغاز نهایه، تقریر غنی تر علامه طباطبایی از اصالت وجود نسبت به صدرا بیان می شود. و در پایان براهین اصالت وجودی بدایه روشن می شود که آنچه صدرا در باب علیت می خواست نتیجه بگیرد علامه طباطبایی در ابتدای فلسفه نتیجه گرفته است. 5⃣فلسفه به مثابه یک جهان بینی: در این سلسله جلسات، فلسفه نه به صورت یک علم چند بخشی بلکه به عنوان یک منظومه ی فکری و جهان بینی استدلالی معرفی و ترسیم می شود. به همین جهت در این تدریس از مرحله اول بدایه تا مرحله ی دوازدهم آن وحدت اتصالی روشنی به چشم می خورد. 6⃣آشنایی با شارحان کلام علامه طباطبایی(نوصدراییان): از آنجا که نظرات علامه طباطبایی پس از ایشان مورد بررسی و حتی نقد قرار گرفته است در این جلسات در کنار تبیین بدایه الحکمه، آثار اساتید معظم همچون حضرات آیات مطهری، جوادی، مصباح و حسن زاده آملی نیز به فراخور هر بحث مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو این جلسات به نوعی می تواند علاوه بر شرح بدایه بررسی کتبی مانند، شرح منظومه، رحیق مختوم و تعلیقه علی النهایه نیز قلمداد شود. به همین علت، متعلم پس از پایان این دوره تدریسی تسلط خوبی نسبت به مبانی و آراء فیلسوفان اسلامی معاصر به دست می آورد. 7⃣ اتصال مباحث فلسفی و عرفانی: در این جلسات اتصال و ثمرات مباحث فلسفی به نحو بسیار اثرگذاری هم از جهت علمی در عرفان نظری و هم از جهت عملی در عرفان عملی بررسی می شود. (مراجعه کنید به جلسات وجود ذهنی، انتهای اصالت وجود، مباحث اضافه اشراقی و فصل عاشر مرحله ی علم و عالم و معلوم) 📌 ادامه 👇👇
📌 ادامه از 👆👆 8⃣تبیین اساسی علم حصولی: اما یکی از مزایایی که در این جلسات وجود دارد و حقیقتا کم یاب یا نایاب است، اهتمام ویژه به بررسی و تبیین علم حصولی است. علم حصولی خصوصا پس از اثبات اصالت وجود با بحرانی جدی در فلسفه مواجه می شود. در این جلسات استاد معظم تلاش چشم گیری برای توضیح علم حصولی و تحقق آن حتی در فضای پس از اصالت وجود می کند. اهمیت این امر بر کسانی که دستی بر آتش فلسفه دارند و از طرفی با فلسفه غرب نیز مواجهند پوشیده نیست. این مباحث را می توانید در ابتدای تدریس، ابتدای مباحث تشکیک، کل جلسات تخصص وجود، مباحث نفس الامر، کل مباحث وجود ذهنی، بیست جلسه اول سال دوم تدریس در تبیین معرفت شناسی، فصل عاشر علم و عالم و معلوم، اقسام فواعل در باب علت و معلول پی گیری کنید. 9⃣باز شدن راه برای مطالعه کلیه آثار فلسفی: یکی از مزایای این جلسات امکان ارتباط با مجموعه تراث فلسفه ی اسلامی پس از آن است. این اثر به جهت گستردگی مباحث و تفصیل یک دوره ی کامل فلسفه، ارتباط متعلم را با سرمایه ی فلسفه ی اسلامی از بوعلی تا کنون برقرار می کند.برای مثال می توانید پیش و پس از استماع جلسات، کتاب منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران تالیف فیلسوف گرانقدر سید جلال الدین آشتیانی را به مطالعه بگیرید و ببینید چگونه تراث حکمای متقدم واضح و روشن و قابل مطالعه خواهد بود. 💠💠💠💠💠 @ofoqemobin
⭕️ سه یادداشت منتشر شده در کانال پیرامون مسایل اخیر در پی شیوع ویروس و نسبت الهیات و علوم تجربی: 🖌 کرونا، انهدام عقلانیت و بازی در پازل دشمن: https://eitaa.com/Ofoqemobin/123 🖌 توطئه بزرگتر، واتیکان شدن و زوال اسلام سیاسی است: https://eitaa.com/Ofoqemobin/146 🖌 ماجرای ما و علوم تجربی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/157 @ofoqemobin
🎙 جلسات 📌 ارائه شده در جمع دانشجویان دانشگاه الزهراء (س) (سال 1396) 🔴 در این جلسات نگاهی به انسان شناسی شده و پس از نگاهی به افول معنویت در دنیای جدید و نیاز انسان به آن به ابعادی از انسان شناسی اسلامی پرداخته شده است. 📣مناسب برای: دانشجویان و طلاب @ofoqemobin 👇👇👇
🔆افق مبین🔆 ✅ بررسی اندیشه های امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی 📚 چیستی فلسفه اجتماعی رهبر انقلاب ✅ تبیین نظام اندیشه شهید مطهری ⭕️ فهم نظام مند فقه و اصول و فلسفه ✅ بررسی نسبت فلسفه اسلامی و فلسفه غرب ⭕️ نگاهی به رهیافت های تحقق علوم انسانی اسلامی ✅ بررسی امتداد اندیشه های اسلامی در مسائل روز 📚 کانال شخصی سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم https://eitaa.com/joinchat/264306724Cb12f03d82d
☀️ آیا لقاء الله همان سیب و گلابی و حور بهشتی است؟ ⭕️ بیانی از مرحوم امام خمینی (ره) در کتاب آداب الصلوه @ofoqemobin 👇👇👇
☀️ آیا لقاء الله همان سیب و گلابی و حور بهشتی است؟ ⭕️ بیانی از مرحوم امام خمینی (ره) / آداب الصلوه ص 168 🔰 این طايفه هر چه حديث و قرآن از محبّت و عشق الهى و حبّ لقاء و انقطاع به حق بر آنها فرو خوانند، به تأويل و توجيه آن پردازند و مطابق آراء خود تفسير كنند- آن همه آيات لقاء و حبّ اللَّه را به لقاء درختهاى بهشتى و زنهاى خوشگل توجيه نمايند. نمى‏دانم اين گروه با فقرات چه مى‏كنند كه عرض مى‏كنند: الهى، هَبْ لى كَمالَ الانقِطاعِ الَيْكَ، وَ انِرْ ابْصارَ قُلوبِنا بِضِياءِ نَظَرِها الَيْكَ حَتّى تَخْرِقَ ابْصارُ القلُوبِ حُجُبَ النُّور فَتَصِلَ الى مَعدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصيرَ ارواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدسِكَ. الهى، وَ اجْعَلْنى مِمّنْ نادَيْتَهُ فَاجابَكَ، وَ لاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِك. 🔰 آيا اين «حجب نور» چيست؟ آيا «نظر به حق»، مقصود گلابيهاى بهشت است؟ آيا «معدن عظمت» قصرهاى بهشتى است؟ آيا «تعلّق ارواح به عزّ قدس»، يعنى تعلّق به دامن حور العين براى قضاى شهوت؟ آيا اين «صعق و محو از جلال»، يعنى محو در جمال زنهاى بهشتى است؟ آيا اين جذبه‏ها و غشوه‏ها كه براى رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله در نماز معراج دست مى‏داده و آن انوار عظمت و بالاتر از آن را كه مشاهده مى‏كرده در آن محفلى كه اعظم ملائكة اللَّه كه جبرئيل امين عليه السلام است محرم سرّ نبود و جرأت پيش رفت انمله‏اى نداشت، جذبه براى يكى از زنهاى خيلى خوب بوده؟ 🔰یا انوارى مثل نور شمس و قمر و بالاتر از آن مى‏ديد؟ آيا آن قلب سليمى كه معصوم عليه السلام در ذيل آيه شريفه الّا مَنْ اتَى اللَّه بِقَلْبٍ سَليم فرمود: «سليم آن است كه ملاقات كند حق تعالى را در صورتى كه در آن غير حق نباشد.» مقصود از آن كه غير حق نباشد، يعنى غير كرامت حق نباشد؟ كه برگشت به آن كند كه غير از گلابى و زردآلو نباشد؟ خاك بر فرق من كه عنان قلم از دستم رها شد و به مشغول شد. ولى لَعَمْرِ الحَبيب كه مقصودى از اين كلام نيست جز آن كه براى برادران ايمانى، خصوصاً ، تنبّهى حاصل آيد و لا اقّل مقامات اهل اللَّه نباشند، كه اين انكار سر منشأ تمام بدبختيها و شقاوتها است. مقصود ما آن نيست كه اهل اللَّه كيانند، بلكه مقصود آن است كه مقامات انكار نشود؛ امّا صاحب اين مقامات كيست، خدا مى‏داند. و اين امرى است كه كسى را بر آن اطلاعى نيست- «آن را كه خبر شد خبرى باز نيامد» @ofoqemobin