eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
591 عکس
142 ویدیو
12 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
📕📕📕 سعی میکنم در این کانال برخی از آثار مهمی که مطالعه کرده ام را معرفی کنم. 🔹🔹 پیش از این متنی در معرفی کتاب «» اثر عالم جلیل سید بن طاووس نوشته شده بود که در اینجا تقدیم میشود. آشنایی با ایشان و تمام کتب و آثارشان بسیار ارزشمند است. این کتاب به فارسی هم ترجمه شده و دانشجویان هم میتوانند از آن استفاده کنند. ✅ می توان گفت سید مجموعه آثار خود را با برنامه ای مشخص تالیف کرده است و در پس این سطور برنامه تربیتی خاصی تعبیه شده است. بر همین اساس مطالعه مجموعه مرقومات ابن طاووس بسیار مفید است. به همین دلیل سایر آثار مهم ایشان را نیز به تدریج معرفی خواهیم کرد: @ofoqemobin
بسم الله الرحمن الرحیم 📕 معرفی کتاب «کشف المحجه لثمره المُهجه» 🔸🔸🔸 میراث ابن طاووس 📕 علی بن موسی بن جعفر نواده گرانقدر امام مجتبی علیه السلام، مشهور به «سید بن طاووس» از بزرگترین علمای تاریخ تشیع است. او هم فقیهی عالی مقام و هم عارفی به مقصد رسیده و به گفته برخی بزرگان از «کُمَّلین» عرفای اسلامی است. وی حائز مقام استادی مجدد فقه شیعه، علامه حلی است. جلالت و عظمت شأن او را پس از حدود 8 قرن می توان در آثار قلمی­اش به وضوح مشاهده کرد. در سلسله نوشته هایی بنا داریم بعضی کتب مهم جناب سید بن طاووس مانند: «کشف المحجه»، «الاقبال»، «فلاح السائل»، «جمال الاسبوع»، «فتح الابواب»، «فرج المهموم»، «الامان»، «الملاحم و الفتن»، «مهج الدعوات» و «الیقین» را معرفی کنیم. معرفی شخصیت این بزرگمرد - گرچه از توان چنین قلمی خارج است - در نوشته ای مجزا صورت خواهد گرفت. ان شاء الله 🔸🔸🔸کشف المحجه لثمره المهجه 📕 در این نوشته به معرفی کتابی از سید می پردازیم که از حیث قالب و ترکیب محتوایی در میان آثار فقها و علمای شیعه کم نظیر است. کتاب «کشف المحجه لثمره المُهجه» وصیت نامه عقیدتی، سلوکی، علمی و سیاسیِ سید بن طاووس به فرزندانش به خصوص «محمد» است که در زمان کتابت این اثر طبق بیان سید در فصل نهم، تنها هفت سال داشته است. این کتاب گرچه به عنوان وصیت به رشته تحریر در آمده، اما دوره ای از معارف شیعی را به خوبی در خود جای داده، برخی ظرائف سلوکی را تذکر داده و در زمانه خون و آتشِ نزاع حکومت عباسی و حمله مغول نسخه عملِ سیاسیِ پدر به فرزندان را نیز ارائه کرده است. خودِ مولف در فصل شانزده و فصل صد و بیست تذکر می دهد که این کتاب مختص به «محمد» فرزند او نیست بلکه تمامی پیروان مکتب اهل بیت می توانند از این وعظِ عام ابن طاووس بهره گیرند. این کتاب همانگونه که ابن طاووس در فصل نهم بیان کرده در سال 649 هجری قمری نوشته شده است. مولف در فصل صد و سی و چهارم اشاره می کند که هنگام نگارش این اثر، مقیم کربلای معلی بوده است. 🔸🔸🔸ساختار کتاب 📕 این کتاب در 159 فصل تدوین شده است. پانزده فصل ابتدایی به مقدمات و چرایی نگارش این کتاب می گذرد. مولف در هفتاد و هفت فصل بعدی به مباحث کلامی مهمی پیرامون توحید، نبوت و امامت می پردازد که بخش عمده کتاب را شکل داده است. در ادامه نیز مولف دستورالعمل هایی را پیرامون رعایت مسائل اخلاقی، اعتزال از ریاست و حضور در میان مردم، توجه تام به پروردگار، نحوه تدبیر امور منزل و چگونگی تعامل با حکام و ورود به مسائل سیاسی ارائه می کند. 🔸🔸🔸روش تربیتی کتاب 📕 از آنجا که این کتاب مخاطب مشخصی دارد. همّ و غم مولف، هدایت و اعتلای فکری اوست. به همین دلیل شفقت و اهتمام شدید جناب سید در تمامی استدلال­های عقیدتی و توصیه های اخلاقی این اثر نمایان است. این ویژگی، کتاب «کشف المحجه» را به نحو چشم گیری از بسیاری از آثار خشک کلامی و اخلاقی ممتاز می کند. برای مثال در مقام اثبات ولایت امیرالمومنین علیه السلام، مولف تمامی اشکالاتی که ممکن است در آن زمانه ذهن و ایمان فرزندش را مورد هجمه قرار دهد یک به یک حل می کند و در تمام این فصول با فرزند خود سخن می گوید. (برای مثال به فصل هفتادم کتاب مراجعه کنید.) یا در موارد متعدد به کتب مختلفی ارجاع می دهد که مجموعه آنها دوره ای تفصیلی از معارف اهل بیت را شامل می شود. اوج شفقت و رابطه ی زیبای سید بن طاووس با فرزندش را می توان در فصل صد و پنج به بعد مشاهده کرد، فصولی که توصیه می کنیم حتما مطالعه کنید. بر اساس آنچه گفته شد این کتاب را می توان اثری کاملا تربیتی دانست. 🔸🔸🔸اثر وضعیت تاریخی سید در این کتاب 📕 یکی از ویژگی های آثار سید بن طاووس، گزارش های بدیع او پیرامون جزییات حیاتش و وضعیت سیاسی و عقیدتی زمانه ای است که در آن زندگی می کند. سید هم عصرِ «المستنصر» خلیفه عباسی است که در پایان دوران عباسیان (میانه قرن هفتم) و در برابر هجمه و چپاول مغولان قرار دارد و چیزی از شکوه و قدرت افسانه ای بنی عباس در دستان او باقی نمانده است. از طرفی نحله های فکری بسیار متنوعی در میان اهل سنت و شیعه به راه افتاده است و هر کدام دل مشغول ترویج نگاه خود هستند. با مطالعه آثار سید، خصوصا این کتاب می توان اطلاعات تاریخی بسیار ارزشمندی به دست آورد. برای مثال سید در فصل نود و هشت تا صد و دو کتاب، گزارشی از پنج مناظره خود در دفاع از مکتب تشیع اثنی عشری ارائه می کند که بر اساس آن می توان وضعیت عقیدتی مخالفان تشیع در آن ایام را ارزیابی کرد. نقش سادات و مقام «نقابت طالبیین» در تعامل با حکومت عباسی نیز از نقاط مهم تاریخی دوره ایشان است که در کتاب به آن اشاره هایی شده است. در فصل صد و چهل نهم کتاب نیز سید به نزدیک شدن لشکر تاتار (مغول) به بغداد و سقوط خراسان اشاره به دست مغولان می کند.👇👇👇 @ofoqemobin
🔸🔸🔸 دفاع پر حرارت از امیرالمومنین 📕 سید بن طاووس بخش مهمی از کتاب را به دفاع از امامت امیرالمومنین علیه السلام اختصاص می دهد. نحوه بحث سید بن طاووس تلفیقی از مباحث عقلی، حدیثی و احتجاجات تاریخی است. ایشان به تفصیل (بر خلاف طریق معهود کتاب) به حوادث پس از ارتحال نبی مکرم اسلام می پردازد و به برخی مناظرات خود با حنابله، زیدیه و ... می پردازد. ایشان با رفع استبعاد از عقاید شیعه، نشان می­دهد اعتقادات شیعه به طور کامل بر آمده از تعلیمات پیامبر اسلام است و آنچه سایر فرق پذیرفته اند مورد خدشه است. این بخش از کتاب (از فصل پنجاه و پنج تا صد و دو) بسیار شیرین و روان و در عین حال مستحکم نوشته شده است. نگارش این بخش توسط یکی از علمای قرن هفتم که در تعامل مستقیم با سایر فرق اسلامی بوده ارزشی دو چندان به این متن داده است. 🔸🔸🔸 توصیه مولف به اعتزال از ناس 📕 سید بن طاووس در توصیه های اخلاقی، به فرزند خود در اعتزال از مردم و کناره گیری از هرگونه ریاست و مقام و دوری مطلق از حکومت عباسی سفارشی اکید می­کند. ایشان ورود در دستگاه عباسی را شری شیطانی می داند: «ان اصعب المخالطات مخالطه العصاه سواء کانوا ولاه او غیر ولاه». مولف تلاش خود برای دوری از دستگاه مستنصر عباسی را در فصل صد و بیست و هفت به بعد شرح می دهد. سید در فصل صد و سی و چهارم کتاب نحوه انتقال خود را از حله به نجف و از نجف به کربلا و تصمیم او برای عزلت کامل و کوچ از کربلا به سامرا را بیان می کند. ایشان دلیل خود را عزلت بیشتر از اهل دنیا عنوان می­کند و پیرامون سامرا می­گوید: «کانه صومعه فی بریه». 🔸🔸🔸منظومه کتب سید بن طاووس 📕 سید در نقاط متعدد کتاب برای کمک به فرزند خود، به کتب متعددی که پیش از این کتاب نگاشته است ارجاع می دهد. نحوه ارجاع سید و تنوع آن نشان می دهد این مولف جلیل القدر مجموعه کتب خود را با طراحی خاصی به رشته تحریر در آورده است. و مجموعه آثار او مسیر زندگی یک مومن را هم از جهت عقیدتی در فروع و اصول و هم از جهت مادی و معنوی تامین می کند. برای مثال ایشان در فصل صد و سی و هفت و در آداب سفر به فرزندش توصیه می کند در هنگام اضطرار در سفرهای مادی ابتدا استخاره کند و برای این کار او را به کتاب «فتح الابواب» که در انواع استخارات نگارش شده است ارجاع می دهد: « فاستعن بالله جل جلاله فی قوتک علی التوفیق و استعمل ما ذکرناه فی کتاب «فتح الابواب»» سید در این اثر به کتبِ «الاصطفاء»، «ربیع الالباب»، «فتح الابواب»، «المهمات»، «الطرائف»، «الیقین» و ... ارجاع می دهد. اگر با این نگاه به آثار ابن طاووس بنگریم مطالعه مجموعه کتب این عالم بزرگوار ضروری می نماید. می توان گفت سید مجموعه آثار خود را با برنامه ای مشخص تالیف کرده است و در پس این سطور برنامه تربیتی خاصی تعبیه شده است. بر همین اساس مطالعه مجموعه مرقومات ابن طاووس بسیار مفید است. به همین دلیل سایر آثار مهم ایشان را نیز به تدریج معرفی خواهیم کرد. سید محمد هاشمی 23/5/97 @ofoqemobin
📌📌📌 به تدریج در کانال، برخی نکات کلیدی که در دوران تحصیل می تواند قطب نمای خوبی باشد را منتشر می کنیم. بخشی از این مطالب حاصل تجربه شخصی بنده است و برای طی طریق طلبگی موثر خواهد بود. دانشجویانی که دنبال فراگیری علوم دینی هستند هم می توانند از این نکات بهره ببرند. سردرگمی روشی و محتوایی در دوران تحصیل، و و طلاب را به راحتی نابود می کند و گاهی غم انگیزترین اتفاق، دیدن طلبه جوانی است که با شور به میدان فراگیری علم الهی آمده است ولی با اشتباهات متعدد شخصی و سیستمی به بن بست های وحشتناک می رسد. ✨ امید است مطالب این کانال کمکی در این زمینه به دانش پژوهان کند. @ofoqemobin
✅ چرا و چگونه "تقریر" بنویسیم؟ 🔅یکی از ارکان تحصیلی برای یک طلبه، التزام به تقریر نویسی از دروس است. تقریر نویسی شیوه ای رائج است که از دیرباز در حوزه های علمیه مورد توجه اساتید و طلاب بوده است. اما تقریرنویسی چیست؟ در این نوشته به اختصار به فلسفه تقریر نویسی می پردازیم. 🔅هر طلبه یا دانش پژوه در جلسه درس یا به هنگام استماع صوت استاد، به واسطه ی الفاظِ استاد، به ذهن او که مخزن اصلی علم مورد نظر است دست می یابد. استاد به واسطه ی الفاظ، بنا دارد آنچه به عنوان دارایی علمی دارد به متعلم منتقل کند. مسئله ی نوشتن تقریر پس از فرآیند انتقال معارف در کلاس آغاز می شود. یک طلبه به دو شیوه می تواند مطالبی که از استاد به دست آورده است را ثبت و ضبط کند: 1⃣شیوه اول: حفظ الفاظ و ثبت عین مطالب استاد یا خلاصه آن: در این شیوه - که در مواردی ضروری نیز هست - دانش پژوه عین لفظ استاد را می نویسد و مطالب را ثبت می کند. این مرحله از ثبت مطالب، بدون نیاز به تجزیه و تحلیل عمیق مباحث و با استفاده از حافظه ی کوتاه مدت یا به صورت ثبت در کلاس قابل انجام است. طبیعتا آنچه از این شیوه به دست می آید ماندگاری چندانی در ذهن ندارد و نمی تواند در بلند مدت به عنوان «دارایی علمی» این دانش پژوه به حساب آید. و تقریبا همه ما به این آفت آگاهیم. و چه بسیار مطالب ارزشمندی که روزی بر آن تسلط داشتیم و امروز خاکستری هم از آن برای ما باقی نمانده است. 2⃣شیوه دوم: تقریر نویسی: اما در روش تقریر نویسی، متعلم در حقیقت دارایی علمی خود را منعکس می کند. در این روش پس از این سه مرحله نوبت به نگارش تقریر می رسد: الف) القای مطالب توسط استاد ب) بررسی ارجاعات استاد و مطالب مرتبط ج) مباحثه کامل مطالب کلاس در این شیوه به جای مکتوب کردنِ بدونِ تاملِ الفاظ استاد، طلبه با انتقال وجود لفظی مطالب استاد به ذهن و تبدیل آن به دارایی علمی، تقریر را که نماینده دارایی علمی خود اوست مکتوب می کند. 🔅این نوشته بدون رجوع دوباره به کتاب و تنها با اعتماد به آن چه که این فرد از آن مطلب علمی دریافته است نگارش می شود. دقیقا مانند اینکه بخواهید مقاله ای در موضوعی خاص بنویسید. در این صورت، این تقریر حاوی الفاظ اختصاصیِ متعلم و دقیقا دارایی علمی اوست و از این پس می توان او را حائز و حامل این میزان از علم دانست. 🔅برای مثال تصور کنید که از شما سوالی پیرامون تفاوت بدیهی و نظری در منطق بپرسند، یا به عنوان یک طلبه از شما بخواهند نبوت را اثبات کنید یا از شما بخواهند شهر خود را توصیف کنید، و در همه ی این حالات بنا باشد بدون مراجعه به منابع و تنها با استفاده از آنچه در ذهن دارید مطالبی بیان کنید، در این موقعیت آنچه بیان می کنید یا آنچه می نویسید دقیقا میزان دارایی علمی شما در آن زمینه ی خاص است. 💢چرا تقریر چنین اثری دارد؟ تقریر نویسی با شیوه ای که بیان شد آینه ی تفصیلی ذهن متعلم است. آینه است؛ چون آنچه در ذهن متعلم است در تقریر می آید. تفصیلی است؛ چون علم را از حالت اجمال بیرون آورده و تفصیلی می کند چون در مقام نگارش مجبوریم تمام ذهنیت خود را بیان کنیم. در اینجاست که تمام حدوسط ها برای رسیدن به نتیجه باید منقح و به هم پیوسته باشد. کم کم در حین نگارش، فرد در می یابد که علیرغم آنچه تصور می کرده حدوسط ها و استدلال های برخی مطالب چندان برایش روشن نیست و با نگاه به این آینه ی تفصیلی به فکر چاره می افتد. پیمودن این مسیر در ابتدا قدری دشوار است اما ممارست بر آن نتایج بسیار شیرین علمی به بار می آورد. 💢تجربه شخصی: آنچه بنده در مدت تحصیل، در نگارش تقریر تجربه کرده ام تماما موید مطالب بالاست. برای مثال در ایام اشتغال به تحصیل و مباحثه ی درس بدایه الحکمه استاد فرحانی، که از دقیق ترین و سنگین ترین و در عین حال نافع ترین و ضروری ترین جلسات تدریسی است، استفاده از تقریر نویسی به شدت به فهم کمک می کرد و مطالبِ بسیار غامض را تعدیل می نمود. برای مثال در بحث تخصص نوع ثالث، نفس الامر، معنای معقول ثانی فلسفی در مواد ثلاث، برهان صدرا بر حرکت جوهری، قاعده امکان اشرف و ... تقریر نویسی و تلاش برای تبدیل الفاظ استاد به دارایی علمی، بسیار به اینجانب کمک کرد. 💠پیشنهاد: پیشنهاد می کنم همه ی شما بزرگواران علاوه بر تقریر دروس و مطالب اصلی در دوره ی تحصیلی خود، به هر مطلب مهمی که بر می خورید، پس از فهم کامل آن، شروع به تقریر کنید. این کار از سخت ترین مطالب اصولی و فلسفی مانندِ مراتب حکم و حرکت جوهری و وجود ذهنی گرفته تا مسائل ساده تر مانند شبهات روز (مسائل پیرامون حجاب، یا برخی شبهات اعتقادی ساده و ...) قابل اجراست. با این کار کم کم مطالبی که در طول سالها با آن مواجه می شوید و پاسخ آن را می یابید به دارایی علمی شما بدل می شود. سید محمد هاشمی @ofoqemobin
🕌 شیخ صدوق و نگارش کتاب به دستور امام عصر (عج) 📕📕📕 مقدمه علمای بزرگ شیعه بر برخی کتب مهم تاریخ تشیع بسیار آموزنده است. یکی از این مقدمات بسیار جالب و تامل برانگیز، مقدمه مرحوم بر کتاب است. این کتاب پیرامون غیبت امام عصر (عج) و در دهه های اول پس از غیبت نگارش شده است. این مقدمه نشانگر تکلیف گرایی و معنویت علمای شیعه و نشانه ای از یاری امام زمان (عج) در دوران غیبت است. 🖊 شیخ صدوق پس از بازگشت از مشهد می بیند که شک و شبهه پیرامون غیبت امام زمان در میان شیعه بسیار زیاد شده است. همین مشکل دغدغه عظیمی در وجودش ایجاد می کند تا کاری برای رفع شبهات کند. این دغدغه در نهایت به اشاره حضرت صاحب و تایید ایشان می انجامد. داستان خواب ایشان و دستور امام زمان (عج) برای نگارش این کتاب در زیر می آید. این کتاب از جهت موضوع و تبویب هم جالب توجه است پیشنهاد می کنم این کتاب را تورقی کنید. 📌📌📌 سعی می کنم ترجمه این متون را هم در کانال قرار بدهم تا مخاطبانی که با زبان عربی آشنا نیستند بتوانند استفاده کنند: @ofoqemobin
🔺🔺🔺 فَبَيْنَا أَنَا ذَاتَ لَيْلَةٍ أُفَكِّرُ فِيمَا خَلَّفْتُ وَرَائِي مِنْ أَهْلٍ وَ وَلَدٍ وَ إِخْوَانٍ وَ نِعْمَةٍ إِذْ غَلَبَنِي النَّوْمُ فَرَأَيْتُ كَأَنِّي بِمَكَّةَ أَطُوفُ حَوْلَ بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ وَ أَنَا فِي الشَّوْطِ السَّابِعِ عِنْدَ الْحَجَرِ الْأَسْوَدِ أَسْتَلِمُهُ وَ أُقَبِّلُهُ وَ أَقُولُ أَمَانَتِي أَدَّيْتُهَا وَ مِيثَاقِي تَعَاهَدْتُهُ لِتَشْهَدَ لِي بِالْمُوَافَاةِ فَأَرَى مَوْلَانَا الْقَائِمَ صَاحِبَ الزَّمَانِ ص وَاقِفاً بِبَابِ الْكَعْبَةِ فَأَدْنُو مِنْهُ عَلَى شُغُلِ قَلْبٍ وَ تَقَسُّمِ فِكْرٍ فَعَلِمَ ع مَا فِي نَفْسِي بِتَفَرُّسِهِ فِي وَجْهِي فَسَلَّمْتُ عَلَيْهِ فَرَدَّ عَلَيَّ السَّلَامَ ثُمَّ قَالَ لِي لِمَ لَا تُصَنِّفُ كِتَاباً فِي الْغَيْبَةِ حَتَّى تُكْفَى مَا قَدْ هَمَّكَ فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَدْ صَنَّفْتُ فِي الْغَيْبَةِ أَشْيَاءَ فَقَالَ ع لَيْسَ عَلَى ذَلِكَ السَّبِيلِ آمُرُكَ أَنْ تُصَنِّفَ وَ لَكِنْ صَنِّفِ الْآنَ كِتَاباً فِي الْغَيْبَةِ وَ اذْكُرْ فِيهِ غَيْبَاتِ الْأَنْبِيَاءِ ع. ثُمَّ مَضَى ص فَانْتَبَهْتُ فَزِعاً إِلَى الدُّعَاءِ وَ الْبُكَاءِ وَ الْبَثِّ وَ الشَّكْوَى إِلَى وَقْتِ طُلُوعِ الْفَجْرِ .. فلما أصبحت ابتدأت في تأليف هذا الكتاب ممتثلا لأمر وليّ الله و حجته مستعينا بالله و متوكلا عليه و مستغفرا من التقصير وَ ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيب‏. 🔺🔺🔺ترجمه: در اين ميان، شبى در باره آنچه در شهر رى بازگذاشته بودم از خانواده و فرزندان و برادران و نعمتها انديشه مى‏كردم كه ناگاه خواب بر من غلبه كرد و در خواب ديدم گويا در مكّه هستم و به گرد بيت اللَّه الحرام طواف مى‏كنم و در شوط هفتم به حجر الأسود رسيدم آن را استلام كرده و بوسيده اين دعا را مى‏خواندم: اين امانت من است كه آن را تأديه مى‏كنم و پيمان من است كه آن را تعاهد مى‏كنم تا به اداى آن گواهى دهى. آنگاه مولايمان صاحب الزّمان- صلوات اللَّه عليه- را ديدم كه بر در خانه كعبه ايستاده است و من با دلى مشغول و حالى پريشان به ايشان نزديك شدم، آن حضرت در چهره من نگريست و راز درونم را دانست. بر او سلام كردم و او پاسخم را داد. سپس فرمود: چرا در باب غيبت كتابى تأليف نمى‏كنى تا اندوهت را زايل سازد؟ عرض كردم: يا ابن رسول اللَّه! در باره غيبت پيشتر رساله‏هايى تأليف كرده‏ام. فرمود نه به آن طريق، اكنون تو را امر مى‏كنم كه در باره غيبت كتابى تأليف كنى و غيبت انبياء را در آن بازگوئى، آنگاه آن حضرت- صلوات اللَّه عليه- گذشت. من از خواب برخاستم و تا طلوع فجر به دعا و گريه و درد دل كردن و شكوه نمودن پرداختم و چون صبح دميد به تأليف اين كتاب آغاز كردم تا امر ولىّ و حجّت خدا را امتثال كرده باشم در حالى كه از خداى- تعالى- كمك مى‏خواهم و بر او توكّل مى‏كنم و از تقصيرات خود آمرزش مى‏خواهم و توفيق من به واسطه اوست، بر او توكّل مى‏كنم و به سوى او بازمى‏گردم. @ofoqemobin
📚 سیری در حکمت متعالیه 🏢 در تیرماه سال 95 سلسله جلساتی در تبیین علوم اسلامی (منطق، حکمت متعالیه و تفسیر بر اساس المیزان) در دانشگاه شهید رجایی تهران، به همت برادر بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبری اقدم ، مسئول وقت نهاد آن دانشگاه و مسئول فعلی نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. مخاطب این جلسات اساتید بزرگوار دانشگاه شهید رجایی بودند. 📕 بخشی از این جلسات به بیان اجمالی از فلسفه صدرا و حکمت متعالیه به قرائت مرحوم علامه طباطبایی البته به صورت بسیار سریع و گذرا، اختصاص یافت. 📣 در این دو جلسه سعی شده در حد وسع و فرصت، امهات فلسفه صدرایی، به صورتی که برای متخصصین رشته های دیگر قابل فهم باشد ارائه شود. این جلسات برای دانشجویانی که پیگیر فلسفه اسلامی هستند احتمالا نافع باشد. طلاب نیز می توانند یک دوره ارائه سریع و ترتیبی برخی مباحث حوزوی را در این جلسات دنبال کنند. این جلسات در آن دانشگاه با هدف تقریب بیشتر نگاه ها در حوزه و دانشگاه صورت گرفت. هدفی که به شدت به آن نیازمندیم. @ofoqemobin صوت جلسات 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوش به حال «حُدّاث الحسین (ع)» در عرش الهی... رزقنا الله شفاعتهما 📕 کامل الزیارات ابن قولویه قمی: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلامُ : وَ هُمْ حُدَّاثُ الْحُسَيْنِ علیه السلام تَحْتَ الْعَرْشِ وَ فِي ظِلِّ الْعَرْشِ لَا يَخَافُونَ سُوءَ يَوْمِ الْحِسَابِ يُقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَيَأْبَوْنَ وَ يَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِيثَهُ وَ إِنَّ الْحُورَ لَتُرْسِلُ إِلَيْهِمْ أَنَّا قَدِ اشْتَقْنَاكُمْ مَعَ الْوِلْدَانِ الْمُخَلَّدِينَ فَمَا يَرْفَعُونَ رئُوسَهُمْ إِلَيْهِمْ لِمَا يَرَوْنَ فِي مَجْلِسِهِمْ مِنَ السُّرُورِ وَ الْكَرَامَة