هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 حکایت طلبه جهادی در خط مقدم
🔹 روز اولی که تو بیمارستان دیدمش
کلی با هم شوخی کردیم و خندیدیم
پر انرژی و با روحیه
با اون لهجه با نمک ترکی
طلبه تبریزی که چند وقتی بود از تبریز اومده بود قم برای ادامه تحصیلات حوزوی و به قول خودش کسب فیض....
گاری را بار زدیم و راه افتادیم به سمت بخش تا اقلام را بین بیمارها و پرسنل بیمارستان پخش کنیم.
🔹 از طبقه پنجم کار شروع می شد
طبقه طبقه چرخیدیم تا رسیدیم طبقه اول
بخش مراقبتهای ویژه
خب آنجا دیگه برای ما
ورود ممنوع بود
داشتیم اقلام را دم در خالی می کردیم که دیدم محمد با چندتا از پرستارها سلام و احوال پرسی کرد و رفت پشت در و شروع کرد از گوشه درب داخل را نگاه کردن
تعجب کردم پرسیدم داستان چیه
بچه ها گفتند مگه نمی دونی؟؟؟؟
خانمش بارداره و حالش بد شده
الان هم تو آی سی یو بستری است با یک بچه شش ماهه تو شکمش و علائم شبیه #کرونا
❗️خشکم زد باورم نمی شد
زنت تو آی سی یو باشه و تو اینقدر با روحیه کنار جهادی ها مشغول خدمت باشی
گذشت تا امروز بعد از نماز مغرب
یکی از بچه ها بهش گفت محمد برو تلفن خونه کارِت دارند
یک ربع نشد که برگشت با چشمهای قرمز
گفت صادق
خانمم فوت کرد
ایندفعه همه خشکمون زد
سکوت حاکم شد
#طلبه_جهادگر
🌐 صدا و سیمای مرکز قم
@Manahejj
🔸 اخیرا گفتگویی در باب #علوم_انسانی_اسلامی و برخی مسائل مربوط به آن با برادر عزیز حجت الاسلام جواهری در کانال ملاحظات و محاکمات داشتم که ان شاء الله ادامه خواهد داشت. قسمت اول آن در ادامه می آید. 👇👇👇
هدایت شده از ملاحظات| امین جواهری
🔴 گفتگو با حجت الاسلام هاشمی
#مباحثه_مجازی (2) - بخش اول
🔸چند روز پیش برای قسمت دوم #مباحثه_مجازی خدمت #حجت_الاسلام_هاشمی رسیدم و با اسکایپ یک مباحثه داغ درباره فضای علوم انسانی داشتیم که خیلی مفید بود. صوت بخش اول را در کانال قرار دادم.
گفتگوی ما همچنان ادامه دارد و بخش دوم آن هم بزودی منتشر می شود.
✅ ایشان بحث علوم انسانی را در امتداد مواجه تمدن اسلامی با تمدن غرب بررسی کردند و همین زاویه نگاه منجر به حل خیلی از مسائل شد.
🔈 دانلود صوت مباحثه مجازی بخش اول با حجت الاسلام هاشمی👇
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
ملاحظات و محاکمات
(دست نوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
هدایت شده از ملاحظات| امین جواهری
mobahese-majazi(2).mp3
11.17M
🔈🔈🔈
🔴 گفتگو با حجت الاسلام هاشمی
#مباحثه_مجازی (2) - بخش اول
✔️ جریانات علوم انسانی در فضای مطالعات اسلامی
🔘دیدگاه خود را برای ادمین بفرستید:
🔔 @smojtabaamin
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
ملاحظات و محاکمات
(دست نوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
🔰 مجموعه جلسات تدریس مجموعه #مقدمه_ای_بر_جهان_بینی_اسلامی
📚 در سالهای گذشته توفیق شد بخشی از مجموعه «مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی» را مورد بحث قرار دهیم.
🔺 پیش از این گفته ایم که به نظر می رسد بهترین سیر برای آشنایی با اندیشه اسلامی از طریق شهید مطهری (حداقل برای کسانی که سطح بالاتری از معارف ایشان را می خواهند) همین مجموعه مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی است.
🔹 در ادامه به تدریج جلسات تدریس کتاب های انسان و ایمان، جهان بینی توحیدی، انسان در قرآن، وحی و نبوت و جامعه و تاریخ در کانال قرار می گیرد.
ایده ی کلی لزوم قرار گرفتن این سیر برای آشنایی با شهید مطهری در یادداشتی در پست بعدی می آید:
@ofoqemobin
👇👇👇
🎙 مجموعه جلسات کتاب انسان و ایمان
🔰ارائه شده در مدرسه عملیه امام خمینی (ره) تهران
🔺 تعداد جلسات: 9
⭕️ دانلود صوت جلسات:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/246
✅ جلسات تدریس کتاب های بعد به تدریج در کانال قرار می گیرد.
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
ferru-ela-allah-mallahosengholi-v-abde-farrar@almorsalat.mp3
2.95M
🔉🔉 #بشنوید
💠 ففروا الی الله
👈داستان عبدفرار و ملاحسینقلی همدانی
👈ذکر موت، روش پیامبر در تربیت اصحاب
🔰 استاد علی فرحانی
📌گزیده بیانات استاد در شب بیست و یکم رمضان 1438، اهواز، مسجد مهدی منتظر
#پای_درس_استاد
#اخلاق_و_عرفان
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@fater290
🔰 شاید حیرت آور باشد که شخصی مانند آقای #مهدی_نصیری با آن نگاه و توجه جدی به آیات و روایات و سنت اسلامی و نقد حداکثری فلسفه ای که به زعم او از #یونان آمده امروز به دنبال پروژه عصرِ حیرت و یک اسلامِ به شدت حداقلی باشد. ولی به نظرم هیچ تعجبی ندارد. این نتیجه همان نگاه غیر دقیق به علوم عقلی و آیات و روایات است.
✏️ در باب پروژه ایشان پس از چاپ کامل کتابشان ان شاء الله بیشتر خواهم نوشت.
@ofoqemobin
🔆 کرونا و معنویت در خلوت؛ تاملی در ایمان و تنهایی
@ofoqemobin
👇👇👇
⭕️ کرونا و معنویت در خلوت
🕌 یکی از ابعاد ظهور و بروز دین، عرصه اجتماعی دین و #مناسک_جمعی و با عظمت است. این جلوه از حضور دینی در ایرانِ ما و پس از انقلاب تبلور بسیار بزرگ تری یافت.
🔺 این اجتماعات حس و حال معنوی را شدت می بخشد و هویت جمعیِ دینی را ارتقا می دهد. در سنت اسلامی نیز به شدت به این هویت جمعی تاکید شده است. تاکید به مسجد، نماز جماعت، زیارت، مجالس عزا، جهاد و ... از همین قبیل است.
🔺 اما در ادبیات دینی ما عنصر مهمی در معنویت وجود دارد به نام «#خلوت».
در اعمال ام داوود که مناسبت آن چند روزی است سپری شده، امام صادق (ع) خطاب به ام داوود می فرماید:
«وَ اجْتَهِدِي أَنْ لَا يَدْخُلَ عَلَيْكِ أَحَدٌ يُكَلِّمُكِ أَوْ يَشْغَلُك» (فضائل الاشهر الثلاثه، للشیخ الصدوق ص 35)
یعنی تلاش کن در این حال کسی وارد بر تو نشود که با تو سخن گوید و مشغولت سازد.
🔺اتصال و توجه حقیقی انسان به خدا با توجه به غیر و فرورفتن در کثرات جمع نمی شود. به همین دلیل مساله «خلوت» در عبادات در ادبیات اسلام و بعدها عرفان اسلامی بسیار جدی شده است. به نحوی که مساله «#عزلت» از ارکان اساسی سلوک عرفانی مطرح شده و می شود. در میان علمای شیعه کتبی مانند #التحصینِ مرحوم ابن فهد حلی و کشف المحجه سید بن طاووس و آثار ابن عربی و اتباع او و نیز کتب مهم عرفان عملی مانند #قوت_القلوب اشاراتی جدی به این مساله وجود دارد. برخی جوهره حقیقی «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» را همین می دانند.
🔺 البته گاهی این خلوت در برخی تعابیر به «عزلت»ی حداکثری گسترش پیدا کرده و هر حضور و کنش اجتماعی را منتفی می داند. مرحوم شهید مطهری در نقاط مختلفی از آثار خود این نگاه به عزلت را نقد می کند. (مراجعه کنید به بررسی مکتب عرفا در کتاب انسان کامل، و مساله تقوا در کتاب آزادی معنوی) مرحوم امام نیز عملا با انقلاب اسلامی معنای جدیدی به سلوک و خلوت و عزلت داد. و ظهور و بروز اجتماعیِ معنویت را به اوج رساند.
🔺 اما در کلام هیچ یک از حتی اجتماعی ترین علمای اهل اخلاق و عرفان نمیتوانیم نشانه ای پیدا کنیم که حضور در اجتماع را در حد از بین بردن خلوت بین انسان و خدا جایز بدانند. بلکه حداکثری ترین امور اجتماعی مانند جهاد و سیاسات باید با عمیق ترین جوهره تقوایی همراه باشد.
🔺 گسترش مناسک جمعی برکات بسیار زیادی دارد اما شاید یکی از اشکالاتی گاهی در متن این اجتماعات دامن ما را می گیرد شرطی شدن باشد. به این معنا که برای برخی حالِ زیارت و دعا و توسل و ... تنها متوقف بر حضور در اجتماعات باشد. به طوری که اگر در شب قدری نتوانست جمعی پیدا کند، بخوابد یا با کمترین حس و حال آن شب را صبح کند.
🔺 این ایام که اجتماعات با اجبار بیماری برگزار نمی شود شاید فرصت تمرین این خلوتِ معنوی و توجه به خدا بدون نیاز به سایر افراد باشد.
🔺 برای کسانی که در این مسیر قرار گیرند افسردگی از تنهایی و #قرنطینه بی معناست.
🔺 شاید در تعبیرات امام و مرحوم علامه طباطبایی خلوتی در ضمن حضور حداکثری در جامعه بتوان یافت که با حقایق قرآنی و روایی نیز سازگار است و در جای خود باید از آن بحث شود.
🔺 ان شاء الله که به زودی باب زیارت و دعای جمعی مومنان دوباره باز شود.
#کرونا
#عرفان_شیعی
@ofoqemobin
📣 مجموعه جلسات #صوتی منتشر شده در کانال:
🎙 مجموعه جلسات ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/181
🎙 مجموعه جلسات تبیین مبانی و نظام اندیشه شهید مطهری:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/133
🎙 مجموعه جلسات تدریس کتاب انسان و ایمان شهید مطهری:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/227
🎙 مجموعه جلسات تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/34
🎙 مجموعه جلسات ریشه های علوم انسانی مدرن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/68
🎙 مجموعه جلسات سیر تطور فقه و اصول شیعه:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/88
🎙 جلسات سیری در حکمت متعالیه:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/138
مجموعه جلسات انسان شناسی اسلامی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/164
@ofoqemobin
🕌 عملی شریف برای شب بیست و دوم ماه مبارک رجب (امشب)
⭕️ مرحوم #سید_بن_طاووس در کتاب شریف #اقبال به روایت از رسول الله (ص) نمازی برای شب بیست و دوم رجب بیان می کند. در این روایت پیامبر فرموده است هر که این نماز را به جا آورد قبل از مرگ مقام خود در #بهشت را خواهد دید.
نحوه انجام:
🔅8رکعت (4 نماز دو رکعتی)
🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(7)
👈بعدازنماز:صلوات(10)+استغفار(10)
🖊 متن روایت در اقبال:
وجدناه في كتب فتح الأبواب إلى دار الثواب مرويّا عن النبي صلّى اللّه عليه و آله قال: و من صلّى الليلة الثانية و العشرين من رجب ثماني ركعات بالحمد مرة و «قُلْ يٰا أَيُّهَا الْكٰافِرُونَ» سبع مرات، فإذا فرغ من الصلاة صلّى على النبي صلّى اللّه عليه و آله عشر مرات و استغفر اللّه عزّ و جلّ عشر مرات، فإذا فعل ذلك لم يخرج من الدنيا حتّى يرى مكانه من الجنّة، و يكون موته على الإسلام و يكون له أجر سبعين نبيّا (ج 3 ص 258)
التماس دعا
@ofoqemobin
⭕️ جریان جهالت
🔺 امشب پس از بسته شدن درب های حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها عده جمع شدند و به اعتراض درها را شکستند و پیروزمندانه وارد حرم شدند.
🔺 ظاهرا گفته شده که بخشی از عوامل این حمله طرفداران فرقه ای منحط هستند.
🔺دوستان انقلابی و برادران مومن باید بدانند که تا زمانی که اشتباهات ما ادامه دارد این ساختارشکنی واضح نیز ادامه خواهدیافت.
🔺وقتی بخشی از افراد از روز اول شیوع این ویروس تحلیل های #تخیلی به مخاطبان تحویل دادند و کل این ویروس را مخصوص ژن ایرانی دانستند و #مسری بودن بیماری را هم منکر شدند و همه را از رفتن به بیمارستان بر حذر داشند باید منتظر این روز می بودیم. تا چه زمانی باید جای تحلیلهای عالمانه را #اراجیف جاهلانه و بی سند بگیرد؟
🔺تا چه زمانی باید به جای بحث و اندیشه به یاوه گویی فرصت دهیم؟
تا کی باید جدول برنامه های انگلیسی منحوس را اشتباهات ویرانگر ما پر کند؟
🔺کار باید به جایی برسد که فرقه منحطی به خود اجازه دهد قانون را و درب حرم را بشکند. همان فرقه ای که یک قطره خون برای #دفاع_از_حرم زینب کبری (س) نداده، همان فرقه ای که از هر فرصتی برای لجن مالی به چهره #انقلاب_اسلامی استفاده کرده، همان فرقه ای که در روز نهم ربیع هر فسق و فجوری را به نام فرحه الزهرا در همین شهر قم حلال می داند.
🔺باید بازگردیم و در فهمهایمان تامل کنیم. الحمدلله که پیامهای رهبر انقلاب واضح و صریح است و الا باید با جهالتهای مستمر چه می کردیم؟
پ.ن: البته که دردناک ترین اتفاق دیدن بسته شدن درب حرم حضرت معصومه(س)در قم است حرمی که مرکز انوار الهی است.
✏️ سید محمد هاشمی
@ofoqemobin
⭕️ عرفت الله بفسخ العزائم
☀️ بعد از شهادت #حاج_قاسم تصور می کردم عید امسال پرشورترین سال اردوهای #راهیان_نور باشد. خصوصا که گلزار شهدای #کرمان هم مقصد جدیدی برای عاشقان بود.
⭕️ اما همانطور که امیرالمومنین (ع) فرمود: «عرفت الله بفسخ العزائم و حل العقود و نقض الهمم»، امسال با شیوع ویروس #کرونا این اردوی نورانی که برای خودم جزو بهترین سفرها محسوب می شود تعطیل شد.
🔰اما جمعی از طلاب فاضل و جهادی که از نزدیک میشناسمشان و تجربه روایتگری هر ساله در مناطق عملیاتی دارند، در کانالشان تلاش کرده اند همان فضای نورانی راهیان نور را در فضای مجازی ترویج کنند. به نظرم در کارشان بسیار موفقند و نمونه یک کار ارزشمند انقلابی را ارائه کرده اند می توانید از کانال های این بزرگواران استفاده کنید:
@darmasirroshd
https://eitaa.com/tahavole
@ofoqemobin
افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰 مجموعه جلسات تدریس مجموعه #مقدمه_ای_بر_جهان_بینی_اسلامی 📚 در سالهای گذشته توفیق شد بخشی از مجموعه
🎙مجموعه جلسات تدریس #مقدمه_ای_بر_جهان_بینی_اسلامی (بخش دوم)
📌 تدریس #توحید استدلالی بر اساس کتاب #جهان_بینی_توحیدی شهید مطهری
✅ دانشگاه شهید رجایی تهران (1394)
⭕️ تعداد جلسات: 10
🔰 این جلسات به غرض تدریس یک دور بحث فلسفی و کلامی حول مساله توحید ارائه شده اما تلاش شده ساختار آن بر اساس کتاب مذکور شکل بگیرد.
✅ مناسب برای دانشجویان و علاقه مندان به الهیات اسلامی
🎙 دانلود صوت جلسات:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/263
@ofoqemobin
🔰 اخباری گری نمرده است
⭕️ روح #اخباریگری کنارگذاشتن عقل و چسبیدن به ظاهر ادله است. تبلور ظاهری این روح، گرچه در تاریخ شیعه با ظهور مرحوم #ملا_امین_استرآبادی آغاز و با انقلاب علمی مرحوم #وحید_بهبهانی در کربلا به پایان رسید، اما پایان ظاهری جریان اخباری گری به معنای پایان ریشه های فکری ایشان در میان ما نبود.#شهید_مطهری در مقاله ای که پیرامون اصل اجتهاد در اسلام نوشته است می فرماید:
⭕️ «البته مكتب اخبارى در اثر اين مقاومتها شكست خورد و الآن جز در گوشه و كنارها پيروانى ندارد، ولى همه افكار اخباريگرى كه به سرعت و شدت بعد از پيدايش ملا امين در مغزها نفوذ كرد و در حدود دويست سال كم و بيش سيادت كرد از مغزها بيرون نرفته، الآن هم مىبينيد خيلىها تفسير قرآن را اگر حديثى در كار نباشد جايز نمىدانند. جمود اخباريگرى در بسيارى از مسائل اخلاقى و اجتماعى و بلكه پارهاى مسائل فقهى هنوز هم حكومت مىكند. فعلًا مجال شرح و بسط نيست.» (ج20، ص 171)
ایشان با دیدی دقیق به خوبی فهمیده بود که در پس اندیشه های برخی که شاید اصولی و منتقد اخباریون هم باشند، عصاره اندیشه اخباری گری موجود است.
⭕️ این نگاه و اندیشه در نوع حداکثری خود فقط ظاهر قرآن و سنت را حجت می داند اما طیف های دیگری از این اندیشه وجود دارند که گرچه آن ادعای بزرگ را مطرح نمی کنند اما عملا ارزشی برای عقل و ساختارهای اساسی تفکر اسلامی قائل نیستند.
⭕️ این جماعت هرگز نمی توانند با مسائل حکومتی کنار بیایند، چون به هیچ وجه نمی توانند مسائلی مانند «مصلحت» و «تزاحم» و ... را هضم کنند. اگر طرفدار حکومت اسلامی باشند معمولا هزینه سازی می کنند و اگر مخالف باشند از هر فرصتی برای ضربه بهره می برند.
⭕️ در مواجهه با مسائل جدید هم معمولا خود را بی نیاز از تامل دقیق در آن می بینند و معمولا به یافته و بافته های سابق خود دل بسته اند و از آن رو بر نمی گردانند، متاسفانه از کلامشان آثار کثرت مطالعه در حوزه های جدید به چشم نمی خورد.
⭕️ در همین مساله #کرونا ظهور دیگری از این تفکر دیده شد. در این ایام برخی به راحتی و به صرف دلبستگی به قرائتی از طب اسلامی بسیاری از مسائل بهداشتی را انکار می کنند و همه چیز را ساخته و پرداخته سازمان بهداشت جهانی و ... می بینند. و متاسفانه برای ادعای خود هرگز دلیل موجهی ارائه نمی کنند و فرمان بحث را از #برهان معمولا به #خطابه می چرخانند. آنچه تا کنون انجام داده اند ضررهای جبران ناپذیری به وجهه دینداری و روحانیت زده است.
⭕️ از همین جا باز باید به حال وضع فعلی گفتگو و #تفکر_انتقادی در حوزه های علمیه تاسف خورد. حوزه ای که همواره محل طرح بحث های جدی و عدم تعبد علمی بوده است امروز باید میدان دارِ بحث ها و چالش های اساسی مردم عصر خویش حداقل در حوزه الهیات باشد. متاسفانه در غیاب حوزه، عنان این بحث به دست عده ای افتاده که از دین هیچ نمی دانند و در برخی محافل عملی مشغول سخن اند.
دو نکته در پایان:
1- عموم این افراد برادرانی با حسن نیت و اخلاص هستند که فکر می کنند این کارشان به اسلام کمکی می کند لذا باید باب همدلی و گفتگو را باز کرد.
2- جریان دیگری در حوزه ها وجود دارد که علیرغم ظاهر به شدت سنتی، عمیقا در برابر غرب زره انداخته و معتقد است اسلام در هیچ حوزه ای از مسائل جدید (مانند علوم انسانی و ...) حرفی برای گفتن ندارد. پیرامون این طیف هم باید بیشتر سخن گفت.
✏️ سید محمد هاشمی 27/12/98
#اخباریگری
#کرونا
@ofoqemobin
افق مبین||سید محمد هاشمی
🔥 پیشنهاداتی برای مطالعه در تعطیلات #کرونایی - #نوروزی @ofoqemobin 📚 با توجه به تعطیلات حوزه و دانش
⭕️ یکی از مخاطبان محترم کانال زحمت کشیدند و ارجاعات المیزانی این پست را جدا کردند. با تشکر از ایشان برای سایر بزرگواران به اشتراک میگذارم.
@ofoqemobin
👇👇👇
✏️حکمت طباطبایی شماره پنجم ؛
🔸 «معرفی رساله الولایه»
☀️ علامه طباطبایی بخش مهمی از ساختار هستی شناسی و هنجاری اندیشه خود را مبتنی بر قرآن و سنت استوار کرده است. یکی از ارکان مهم این اندیشه مباحث مربوط به نفس انسان و طریق سلوک اوست. رساله های مهم مانند رساله انسان، #الولایه، المنامات و النبوات و برخی رسائل دیگر و خصوصا تفسیر شریف المیزان وظیفه تبیین این بخش از اندیشه اسلامی را بر عهده دارند.
☀️ در این میان رساله شریف الولایه ارزش بسیار بالایی دارد. در این نوبت از مباحث #حکمتِ_طباطبایی به معرفی اجمالی این رساله شریف می پردازیم. ان شاء الله که مورد عنایت و توجه صاحب آن واقع شویم.
#حکمت_طباطبایی
شماره های قبلی پرونده «#حکمت_طباطبایی»:
(شماره اول)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/74
(شماره دوم)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/98
(شماره سوم)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/113
(شماره چهارم)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/187
@ofoqemobin
📌 متن کامل #یادداشت را #بخوانید
👇👇👇👇👇👇
💢نگاهی به رساله الولایه، اثر گرانقدر علامه طباطبایی
✏️ سید محمد هاشمی
🔘🔘🔘🔘🔘
🔸رساله شریف الولایه، حاصل اندیشه های شریفِ جامعِ معقول و منقول، علامه سید محمد حسین طباطبایی است. این رساله به جهات متعددی کم نظیر بلکه بی نظیر است. در این نوشته برخی وجوه این اثر نورانی را معرفی خواهیم کرد.
✅رهاورد اسلام
🔸به نظر شریف علامه طباطبایی، اسلام آیینی است که برای اولین بار پرده از شیوه سلوک به سمت مقصد نهاییِ انسان برداشته است. و مسیر سلوکی اسلام همان مسیری است که هدف خداوند از خلقت را محقق می کند. ایشان در تفسیر شریف المیزان پس از ذکر مسلک اخلاقی یونانی و مسلک اخلاقی انبیاء الهی به مسلک قرآن کریم که مخصوص به اسلام است می پردازد: «و هاهنا مسلك ثالث مخصوص بالقرآن الكريم لا يوجد في شيء مما نقل إلينا من الكتب السماوية، و تعاليم الأنبياء الماضين سلام الله عليهم أجمعين، و لا في المعارف المأثورة من الحكماء الإلهيين، و هو تربية الإنسان وصفا و علما باستعمال علوم و معارف لا يبقى معها موضوع الرذائل، و بعبارة أخرى إزالة الأوصاف الرذيلة بالرفع لا بالدفع.» (ج 1 ص 360)
🔸این مسیر سلوکی جز با یافتِ حقیقت توحید و عبور از تمامی «غیر الله» حاصل نمی شود. در این مسیر انسان از خود عبور می کند و با این عبور حتی جنت و نار برای خود نمی خواهد و به افقی بالاتر از هر آنچه میل و حب نفس است می رسد.
این قاعده اساسی موضوع بسیاری از بیانات مرحوم علامه طباطبایی در مجموعه آثار ایشان است. به نوعی می توان تمامی تفسیر المیزان را تلاشی برای توضیح همین حقیقت الهی و کنکاش ابعاد و اطراف آن بر اساس آیات قرآن دانست.
✅هدف رساله الولایه
🔸رساله الولایه اثری است که مستقیما و مستقلا همین رسالت سنگین را به دوش کشیده و مقام نهایی انسان را تحت عنوان «#ولایت» مطرح می کند. هدف این رساله تبیین مقصد و مسیر منحصر به فردی است که شریعت اسلامی برای بشر به ارمغان آورده است. به همین دلیل ایشان در ابتدای رساله می فرماید: «رسالة في الولاية، و أنّها هي الكمال الأخير الحقيقي للإنسان، و أنّها الغرض الأخير من تشريع الشريعة الحقّة الإلهيّة على ما يستفاد من صريح البرهان، و يدلّ عليه ظواهر البيانات الدينيّة»
✅روش شناسی رساله (همبستگی قرآن و برهان)
🔸این رساله آینه تمام نمای روشِ اسلام شناسی علامه طباطبایی است. روش ایشان در فهم حقایق عالم، از طریق برهان می گذرد و به ساحل آیات و روایات می رسد. همانگونه که پیش از این در برخی نوشته ها اشاره شد، علامه طباطبایی علاوه بر اعتبار عقل فلسفی و حتی عبور از مرزهای فلسفه صدرایی، بستر نهایی فهم تفاصیل و جزییات حقایقِ هستی شناختی و انسان شناختی را فهم محققانه قرآن و سنت می داند. به همین دلیل است که ایشان در مقدمه المیزان غرض از نگارش آن تفسیر را تبیین حقایق معارفی در قرآن کریم دانسته است. بر این اساس هم نگاه عقل گریز و چسبیده به برخی ظواهر قرآن و سنت، انسان را به بیراهه می برد و هم سکنی گزیدنِ صرف در آشیانه عقل و دوری از قرآن و سنت قدرت پرواز را از انسان می گیرد. خصوصا اینکه مرحوم علامه رهاورد رساله الولایه را فراتر از عقل و مختص به شریعت حقه اسلامیه می داند. البته بحث در همبستگی قرآن و عرفان و برهان بیان مبسوطی می طلبد که بخشی از آن پیش از این در مقاله «عترت، تنها مسیر معنویت» منتشر شده است.
🔸بر اساس همین روش در تمامی فصول این رساله، مولف ابتدا آخرین استدلال عقلی را بر مطلوب اقامه کرده سپس به سراغ قرآن و سنت می رود و جالب این که آنچه از قرآن و سنت نتیجه می گیرد همان نتیجه برهان عقلی است البته «مع زیاده».
✅فصل بندی رساله
🔸این رساله شریف که ظاهرا در روستای شاد آباد و در دوران زندگی یازده ساله ایشان در تبریز به رشته تحریر در آمده است، دارای پنج فصل و هر فصل آن مشتمل بر استدلالات عقلی و دلالت های قرآنی و روایی است.
🔸در فصل اول این رساله ایشان ثابت می کند که حقایق دینی تنها اعتباریاتی قراردادی نیستند بلکه تمامی احکام و دستورات شارع بر حقایقی مستحکم استوارند و انسان را به سمت حقایقی نورانی بالا می برند:
⚡️چرخ با این اختران ، نغز و خوش و زیباستی
⚡️صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی
🔸در فصل دوم ایشان پس از عبور از وهم اعتباریتِ صرفِ نظام تشریع، به سراغ حقیقت تکوینی عالم رفته، مراتب حقیقی هستی را از ماده و مثال و عقل و فراتر از آن اثبات می کند. و تفاوت قوس نزول هستی و قوس صعودِ انسانی در این عوالم را تا نیل به سر منزل مقصود یعنی حقیقت توحید روشن می نماید. از این فصل است که علاوه بر اشارات برهانی، دعوت به حرکت آغاز می شود. و کار، کم کم از موقف نظر به مسیر عمل می رسد.
@ofoqemobin
ادامه👇👇👇
👆🏻👆🏻👆🏻 ادامه از بالا
🔸در فصل سوم، مولف حقیقتی امید بخش را بیان و اثبات می کند. این حقیقت که تحفه حقیقی این کتاب است این است که حرکت انسان و عبور از عالم ماده و وصول به مقصود، هرگز منحصر به انبیاء و اوصیاء طاهرین نیست و بر اساس حقیقت علیت، هر آن که عنوان انسان بر او صادق است قادر است ندای دعوت الهی را بشنود و حرکت کند.
🔸این توضیح نیز ابتدا با برهانی مختصر از عقل و سپس با دلایل متعدد قرآنی و روایی اثبات می شود. مسیر ایشان در استظهار از آیات نیز مطابق با روش ایشان در تفسیر المیزان است. آنچه ایشان در این بخش از قرآن و سنت ثابت می کند آن قدر جالب و جدید و اعجاب آور است که شاید برخی حصول آن از قرآن و سنت را برنتابند؛ حال آنکه هدف وحی همین بوده است.
🔸فصل چهارم کتاب را شاید بتوان مهمترین فصل دانست. در این بخش مرحوم علامه، چیستی طریق و کیفیت وصول به سمت کمالی که در فصل دوم ثابت شد را بیان می کند.
🔸ایشان در این بخش بر اساس برهانی خاص ثابت می کند که تمام ادراکات انسانی پیش از هر چیزی به باطن آن متعلق ادراک، تعلق گرفته است و بر این اساس ثابت می کند که شهود حقایق غیبیه عالم و در نهایت حقیقتِ تمام حقایق متوقف بر شهود و معرفت نفس است. در همین مسیر ایشان معنای ظهور و بطون و چیستی فناء را نیز توضیح می دهد و در نهایت بیان می کند که این برهان پیش از این در هیچ اثری مطرح نشده است و از مواهب رحمان به ایشان است: «و هذا البرهان من مواهب اللّه سبحانه المختصّة بهذه الرسالة، و الحمد للّه.»
🔸در این فصل ایشان به یکی از اساسی ترین مسائل در مباحث مربوط به سلوک و عرفان نیز می پردازد: آیا کیفیت طریق نورانی معرفت نفس در شریعت بیان شده است یا تنها شریعت اسلام به آن راضی است؟
🔸ایشان در پاسخ با صراحت بیان می کند که این طریق و کیفیت آن نه تنها در شریعت بیان شده بلکه اساسا شریعت با تمامی جزییات آن را بیان کرده و به آن دعوت نموده است: «لكنّ الحقّ الذي عليه أهل الحقّ، و هو الظاهر من الكتاب و السّنّة أنّ شريعة الإسلام لا يجوّز التوجّه إلى غير اللّه سبحانه للسالك إليه تعالى بوجه من الوجوه، و لا الاعتصام بغيره سبحانه إلّا بطريق أمر بلزومه و أخذه.»
🔸و در ادامه کار را با اهالی سایر طرق و مسیرها یکسره کرده از قول یکی از اهالی حقیقیِ حق در تبیین تفاوت سلوک ریاضات شرعی و غیر شرعی می فرماید: « و نعم ما قال بعض أهل الكمال أنّ الميل من متابعة الشرع إلى الرياضات الشاقّة، فرار من الأشقّ إلى الأسهل، فإنّ الشرع قتل مستمرّ للنفس، دائمي ما دامت موجودة، و الرياضة الشاقّة قتل دفعي، و هو أسهل إيثارا.».
🔸مرحوم علامه در فصل پنجم و پایانی کتاب نیز به مقامات انسانی که سالک این سبیل است می پردازد و آنچه لا یدرک و لا یوصف است را بر اساس برهان عقلی و قرآن و سنت بیان و توصیف می نماید.
✅جمع بندی
🔸رساله شریف الولایه از جهاتی شاید مهمترین رساله علامه طباطبایی باشد چون به مهمترین موضوع پرداخته و آن را مبین کرده است. مناسب است که علاقه مندان به این اثر، آن را با استاد بخوانند. استادی که بر نظام فلسفی، تفسیری و اصولی علامه طباطبایی آشنا باشد و تراث عرفان اسلامی را نیز به دقت بشناسد.
#حکمت_طباطبایی
@ofoqemobin
هدایت شده از در جستجوی تحول
سیره -معجزه اشک-کاجی.mp3
1.89M
🎧معجزه اشک ، روایت رزمنده ای که در کربلای ۴ اسیر می شود.
⬇️اینو که گوش کردی حتما عکس پایین رو هم ببین،ضرر نمیکنی...!
#علقمه
#غواص
#راهیان_نور_مجازی
http://eitaa.com/tahavole
هدایت شده از در جستجوی تحول
👆معجزه اشک
#شهید_محمدرضا_شفیعی ،رزمنده ای که در کربلای۴ اسیر شد و بعد از ۱۶ سال...
#علقمه
#غواص
#راهیان_نور_مجازی
http://eitaa.com/tahavole
⭕️ شهادت موسی بن جعفر سلام الله علیه بر همه عاشقان ایشان تسلیت باد.
🔆 «السلام علی الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِيرِ ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُودِ وَ الْجَنَازَةِ الْمُنَادَى عَلَيْهَا بِذُلِّ الِاسْتِخْفَاف.»
⭕️ آنچه شما از سختی ها تجربه کردید با آنچه شیعیانت می کشند قابل قیاس نیست ...
🔆 ان شاء الله به نظر لطف این امام مقدمات بازگشایی حرم فرزندان بزرگوارش در ایران به زودی فراهم شود.
@ofoqemobin