eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
608 عکس
148 ویدیو
12 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
برخی بزرگواران ترجمه این روایت زیبا را خواسته بودند 👇👇👇 علل الشرایع / ترجمه استاد ذهنى تهرانى: پدرم رحمة اللّٰه عليه فرمود:سعد بن عبد اللّٰه از جعفر بن سهل صيقل،از محمّد بن اسماعيل دارمى از كسى كه برايش حديث گفته،از محمّد بن جعفر هرمزانى،از ابان بن تغلب،وى مى‌گويد:محضر امام صادق عليه السّلام عرضه داشتم:اى فرزند رسول خدا براى چه حضرت زهراء سلام اللّٰه عليها به زهراء موسوم گرديد؟ امام عليه السّلام فرمودند:زيرا زهراء سلام اللّٰه عليها در روز سه مرتبه با سه نور مختلف براى امير المؤمنين عليه السّلام مى‌درخشيد: الف:هنگام نماز صبح كه مردم در فراش و بسترشان بودند نور صورت آن حضرت مى‌درخشيد و سفيدى آن نور به اطاق‌هاى آنها در مدينه مى‌تابيد و ديوار اطاق و منازل ايشان منوّر به نور سفيد مى‌شد،آنها تعجّب مى‌كردند و محضر رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله مشرّف شده و راجع به آنچه ديده بودند از حضرت سؤال مى‌نمودند پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله آنها را به منزل فاطمه سلام اللّٰه عليها مى‌فرستادند،ايشان آنجا رفته مى‌ديدند حضرتش در محراب نماز نشسته و نور از محراب و صورت آن بانو ساطع است پس مى‌فهميدند نورى كه ديده بودند از نور حضرت فاطمه سلام اللّٰه عليها مى‌باشد. ب:نيم روز يعنى ظهر كه مى‌شد و خانم خود را براى خواندن نماز ظهر ترتيب مى‌دادند نورى زرد رنگ از صورت آن حضرت مى‌درخشيد و زردى نور در حجرات و منازل مردم مى‌افتاد و بدين ترتيب لباسها و رنگشان زرد مى‌گرديد،به نبىّ‌ اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله مراجعه مى‌كردند و از آن جناب راجع به آنچه ديده بودند مى‌پرسيدند،پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله ايشان را به منزل حضرت فاطمه عليها السّلام فرستاده و وقتى به آنجا مى‌رفتند مى‌ديدند آن حضرت در محراب نماز ايستاده و نور صورتش با رنگ زرد تلألؤ و درخشش دارد،مى‌فهميدند نورى كه ديده‌اند،نور صورت آن بانو مى‌باشد. ج:هنگامى كه روز به آخر مى‌رسيد و خورشيد غروب مى‌كرد نور صورت آن حضرت به سرخى مى‌گراييد پس صورتش با رنگ سرخ مى‌درخشيد و اين علامت فرح و نشانه شكرگزارى آن حضرت در مقابل حقّ‌ عزّ و جلّ‌ بود،سرخى نور آن حضرت داخل منازل مردم مى‌شد و ديوارهاى حجرات آنها را سرخ مى‌كرد،ايشان به شگفت آمده و محضر رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله مشرّف مى‌شدند و سرّ آن را از آن حضرت سؤال مى‌كردند،پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله ايشان را به منزل حضرت زهراء سلام اللّٰه عليها فرستاده آنها به منزل خانم مى‌رفتند و مى‌ديدند كه آن حضرت نشسته و خدا را تسبيح و تمجيد مى‌نمايد و نور صورتش با رنگى قرمز مى‌درخشد،آنها دانستند نورى كه ديده بودند از نور صورت فاطمه عليها السّلام مى‌باشد،بارى پيوسته اين نور در صورت آن حضرت بود تا وقتى كه حضرت امام حسين عليه السّلام متولّد شدند از اين تاريخ اين نور در صورت‌هاى ما ائمّه پديد آمد و هر امامى كه از دنيا مى‌رود در صورت امام بعدى ظاهر مى‌گردد تا روز قيامت. @ofoqemobin
☀️ ، محصول کیاست و هنر در دوران خفقان و تقیه 🔸 یکی از آثار ارزشمند سید جلیل القدر، عالم کم نظیر تاریخِ تشیع، علی بن موسی بن جعفر حسنیِ حسینی، کتاب الطرائف است. 🔸 ایشان در کتاب شریف کشف المحجه بارها به «الطرائف» اشاره می کند. در یکی از موارد سید بن طاووس خطاب به پسر خود درباره این کتاب می فرماید: «و لقد كشفت في كتاب الطرائف عن معرفة جدك محمد «ص» بما جرت عليه حال أمته بعد انتقاله. و قد ذكرت لك في كتاب الطرائف من اقدامهم في حياة جدك محمد «ص» على المعارضة له في فعاله و مقاله» (ص 115) 🔸 ایشان در این کتاب به صورت خیالی و داستان گونه نقش کافری ذمی را به خود گرفته که به تازگی به اسلام روی آورده است و اکنون می خواهد قرائت درست و کامل از اسلام را از میان فرق و مذاهب مختلف کشف کند. این شیوه جالب که کمتر در میان علمای بزرگ خصوصا علمای متقدم مورد انتظار است به این اثر جذابیت دو چندانی در میان آثار کلامی بخشیده است. سید بن طاووس در هیچ جای کتاب نام واقعی خود را آشکار نمی کند و خود را «عبدالمحمود بن داوود» می خواند ایشان این کتاب را اینگونه آغاز می کند: «و بعد فإني رجل من أهل الذمة و لي بذلك على أهل الإسلام ثبوت حرمة فيجب أن لا يعجلوا بذمي على ما أسطره بل يتفكروا في حقيقة ما أذكره فرب ملوم منا لا ذنب له.» 🔸 مولف در ادامه با ابطال پیروی از مذاهب اربعه از مذهب شیعه سراغ می گیرد و پس از آن با استفاده از منابع اهل سنت به اثبات حقانیت و فضائل اهل بیت علیهم السلام و انتقاد به مخالفان ایشان می پردازد. گرچه فهم این که مولف کتاب یک شیعه است، چندان دشوار نیست ولی سبک نگارش کتاب و رفت و برگشت ها و ساختار استدلالی آن ذهن مخاطب غیر شیعه را به شدت درگیر می کند و او را نسبت به بسیاری از اتهاماتی که به شیعه وارد است حداقل مشکوک کرده و حتی به مرحله انکار می رساند. 🔸 ایشان همچنین در ص 237 از جلد اول کتاب به ماجرای احراق خانه حضرت زهراء (س) از طریق منابع اهل سنت اشاره می کند. 🔸 این کتاب در اوج دوران علیه شیعه نوشته شده و با زیرکی و دقت و البته هنرمندی مکتب اهل بیت را معرفی کرده است. ای کاش ذوق و تلاش علمای متقدم ما مستدام بماند ... نثار روح سید جلیل القدر حمد و صلوات ... 🖊 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
📌شهید نظر میکند به وجه الله/ انسان بزرگترین حجاب خودش است 🎙امام خمینی (ره) ✳️در روايتى از رسول اكرم- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- نقل شده است كه براى هفت خصلت است كه اوّلى آن عبارت است از اينكه اول قطرهاى كه از خون او به زمين بريزد تمام گناهانى كه كرده است آمرزيده مى شود. ✳️ آخرين خصلتى است كه مى فرمايد (و مهمترین نیز هست) مى فرمايند كه- به حسب اين روايت- كه و اين نظر به وجه اللَّه راحت است براى هر نبى و هر شهيد. ❇️ شايد نكته اين باشد كه حجاب هايى كه بين ما و حق تعالى هست و وجه اللَّه است و تجليات حق تعالى هست، تمام اين حجابها منتهى مى شوند به حجاب خود انسان. ❇️ كه همه حجابهايى كه هست، چه آن حجابهايى كه از ظلمت باشند و آن حجابهايى كه از نور باشند منتهى مى شود به اينكه حجابى كه خود انسان است. ✳️ ما خودمان حجاب هستيم بين خودمان و وجه اللَّه و اگر كسى فى سبيل اللَّه و در راه خدا اين حجاب را شكست، و آنچه كه داشت كه عبارت از حيات خودش بود تقديم كرد، اين مبدأ همه حجابها را شكسته است، (چون)خود را شكسته است، خودبينى و شخصيت خودش را شكسته است و تقديم كرده است. ✳️ چون براى خدا جهاد كرده است و براى خدا دفاع كرده است از كشور خدا و از آئين الهى و هر چه داشته است در طبق اخلاص گذاشته و تقديم كرده است، اين حجاب شكسته مى شود. ✳️شهدا، شهدايى كه خداى تبارك و تعالى و در سبيل خداى تبارك و تعالى و راه خداى تبارك و تعالى جان خودشان را تقديم مى كنند، و آنچه كه در دستشان است و بالاترين چيزى است كه آنها دارند تقديم خدا مى كنند، در عوض خداى تبارك و تعالى اين حجاب كه برداشته شد، جلوه مى كند براى آنها، تجلى مى كند براى آنها. ✳️چنانچه براى انبيا هم، چون همه چيز را در راه خدا مى خواهند، و آنها خودى را نمى بينند و خود را از خدا مى بينند، و براى خودشان شخصيتى قائل نيستند، حيثيتى قائل نيستند در مقابل حق تعالى. آنها هم حجاب را برمى دارند. @almorsalaat
🔰 جلسات تدریس تفسیر شریف المیزان (آیات برگزیده) 🔺 جلساتی در تدریس تفسیر المیزان برگزار شده که مشتمل بر مقدمات ورود به تفسیر المیزان و تدریس بخش های منتخبی از این تفسیر شریف است. لینک جلسات در ادامه قرار میگیرد : https://mega.nz/folder/y80VSTDQ#AvOUFw1S8nSS4cfcxk7oOQ جلسات ادامه دارد. @ofoqemobin
🔴فلسفه صدرالمتالهین می تواند پایه مستحکم فرهنگ و تمدن بشری قرار گیرد. ▫️مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون همه فلسفه ها در محدوده ملیت و جغرافیا نمی گنجد و متعلق به همه انسانها و جامعه ها است. همواره همه بشریت به یک چهارچوب و استخوان بندی متقن و عقلایی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند . ▫️هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایه مستحکم و قابل قبولی نمیتواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینه روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد و چنین است که به گمان ما فلسفه اسلامی بویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی ، جای خالی خویش را در اندیشه انسان این روزگار می جوید و سرانجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت. 📚رهبر معظم انقلاب، پیام به کنگره بزرگداشت صدرالمتالهین @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺بحثی در باب ثبات گزاره های اخلاقی بر اساس حرکت جوهری اجتماع انسانی 🔺ذیل آیات 153 تا 157 سوره مبارکه بقره در تفسیر شریف المیزان (بخشی از تدریس تفسیر المیزان) 🔺 عبارات علامه در این بخش از دقیق ترین مطالب ایشان است. این عبارات به تصریح نشان میدهد که گزاره های اخلاقی نزد علامه طباطبایی گرچه اعتباری هستند اما در عین حال ثابت نیز هستند و اعتباریت ملازمه ای با نسبیت و تغیر ندارد. @ofoqemobin
📣 Thursday 'Family Night Program' in Qom (28 Dec 2023) 🚩 Commemorating The 4th Martyrdom Anniversary of Shaheed Qasem Soleimani, Shaheed Abu-Mahdi Al-Mohandes, and their Companions 🚩 🕖 7:00 PM 🗓 28 December 2023 📍 SoQ Cultural Center توحید، زیر پل نیروگاہ، خیابان مصطفی خمینی، نبش کوچه مصطفی خمینی 2، ساختمان آجرنما —————————————————— 📖 Qurān Recitation 🤲🏼 Dua Kumayl 🎬 Video Clip 🎤 Speech in English by Sayyid Muhammad Hashemi [Topic: Resistance: A Big Step Towards The Reappearance] 🎶 Community Kids Surūd (رفیق شهیدم) —————————————————— 🤹‍♂️ Indoor Area for Kids 🤾🏻‍♂️ Outdoor Playing Area for Boys —————————————————— 🥘 Takeaway Tabarruk Dinner ☕️ Tea / Coffee / Juice —————————————————— 💐 We would be honored by you and your family's attendance. RSVP: https://studentsofqom.org/rsvp/ ~ Students of Qom (SoQ) 🌐 www.studentsofqom.org 📱 telegram.me/studentsofqom 📱 https://eitaa.com/studentsofqom 📱 https://chat.whatsapp.com/DMICLq3eX9iKhSSh8t8JvA
🔰 ابیات منسوبه الی مولاتنا ام البنین س فی رثاء بنیها الطاهرین: لا تَدْعُوِنِّي وَيْكِ أُمَّ الْبَنِينَ تُذَكِّرِينِي بِلِيُوثِ الْعَرِينِ واى بر تو مرا ديگر مادر پسران مخوان كه مرا به ياد شيران بيشه‏ ام می ‏اندازى كَانَتْ بَنُونَ لِي أُدْعَى بِهِمْ وَ الْيَوْمَ أَصْبَحْتُ وَ لا مِنْ بَنِينَ من پسرانى داشتم که به خاطر آنان مرا ام البنین می خواندند ولی امروز دیگر پسری ندارم أَرْبَعَةٌ مِثْلُ نُسُورِ الرُّبَى قَدْ وَاصَلُوا الْمَوْتَ بِقَطْعِ الْوَتِينِ چهار پسر که مانند عقاب های کوهسار بودند و با بريده شدن رگ حيات يكى پس از ديگرى به مرگ پيوستند تَنَازَعَ الْخِرْصَانُ أَشْلاءَهُمْ فَكُلُّهُمْ أَمْسَى صَرِيعا طَعِينَ بر سر نعش آن ها نیزه ها به ستیزه برخاستند و همه آنان از زخم نیزه به خاك افتادند يَا لَيْتَ شِعْرِي أَ كَمَا أَخْبَرُوا بِأَنَّ عَبَّاسا قَطِيعُ الْيَمِينِ اى كاش می ‏دانستم آیا چنان که خبر دادند؛ عباس من دست راستش قطع شده بوده است؟ @ofoqemobin
🔰 سلسله جلسات درآمدی بر فلسفه اسلامی 🔺 در این جلسات تلاش بر این بوده که تاریخ فلسفه اسلامی و نسبت آن با فلسفه یونان بررسی شده و سنت فلسفه اسلامی با سنت کلامی، عرفانی و فقهیِ تمدن اسلامی نسبت سنجی شود. در ادامه نیز سیر تحول فلسفه اسلامی از حکمت سینوی تا حکمت نوری سهروردی و حکمت متعالیه صدرالمتألهین مورد بحث قرار گرفته و در نهایت مسائل مهم فلسفه اسلامی در قالب مباحث حکمت متعالیه و با تمرکز بر کتاب آشنایی با فلسفه استاد شهید مطهری به اختصار گزارش شده است. این جلسات احتمالا برای دانشجویان علاقه مند به فلسفه و طلابی که قصد دارند بدایه الحکمه را آغاز کنند سودمند خواهد بود. لینک جلسات: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/1049 @ofoqemobin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نگاهی مختصر به مقدمه «اسفار اربعه» جناب صدرالمتالهین شیرازی نور الله مضجعه الشریف (بخشی از جلسات درآمدی بر فلسفه اسلامی) @ofoqemobin
دانشگاه شهید مطهری واحد زاهدان : 🔰نقش اعتباریات در استنباط از منظر امام خمینی 🎙با حضور:حجت الاسلام والمسلمین سید محمد هاشمی مولف کتاب نظریه اعتباریات امام خمینی (ره) و نقش آن در استنباط استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم 🗓زمان : ۱۰/۱۰/ ۱۴۰۲ ⏰ساعت :۱۹ 💻بصورت مجازی در بستر اسکای روم: https://www.skyroom.online/ch/mr_myeye/motahariumz 💢حضور برای عموم آزاد و رایگان میباشد . 🔖هزینه صدور گواهی : ۴۰ هزار تومان 📌جهت کسب اطلاعات بیشتر : 🆔 @askarnave (تلگرام) 🆔 @askarnaveh (ایتا) _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ روابط عمومی دانشگاه شهید مطهری واحد زاهدان . . سایت | سروش | ایتا | اینستاگرام 💢 کانال رسمی در ایتا: 🆔 @university_motahhari_zh
🟢 کتاب اهدایی استاد مطهری به یکی از دوستان خود در ایام جوانی که سر از کتابخانه دانشگاه هامبورگ درآورده است 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
(باز نشر) گنجینه نورانی مشترکِ همه انسانها از هر رنگ و قوم و ملتی، «فطرت» است. ودیعه ای الهی که اتصالی است بین انسان و خودِ خدا. کسی که این حقیقت را در خود به ظهور رسانده باشد مظهر اتحاد و اتصال همه انسانهایی میشود که هنوز این ودیعه الهی را در خود دفن نکرده اند و به حضیض «سواء علیهم» سقوط نکرده اند. این بود که حاج قاسم، همه را از هر رنگی به درون خود فرو برد و سفری انفسی - هر چند کوتاه - برای آنها رقم زد و این همان لحظه ای بود که اشک ها از چشم ها جاری شد، اشک هایی که بیش از آنکه در سوگ او باشد در سوگ گمگشتگی خودمان از آن حقیقت، جاری می شد... اسکنه الله فسیح جناته ...
بیش از ۳۰ سال است این مملکت با تدبیر و نورانیت ایشان از گردنه های سخت عبور کرده و امروز جایی ایستاده که جوان ایرانی شجاعانه خواهان پاسخ نظامی سنگین است. شجاعتی که امروز داریم مدیون تلاش های دیروز او و سربازان اوست‌. اعتماد کنیم به تصمیمات رهبری. مراقب جوزدگی و غبارآلودکردن فضا باشیم. 🏴 https://virasty.com/smojtabaamin/1704293330605704666 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
📌 پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری موسسه انقلاب اسلامی دفتر قم برگزار می کند 💢 سلسله نشست های ایده های علوم انسانی اسلامی اندیشمندان جهان اسلام 🔸 نشست هشتم «علوم انسانی از دیدگاه شهید مطهری» ⭕️ با ارائه حجت الاسلام والمسلمین استاد سید محمد هاشمی ♦️مکان : دانشگاه قم. دانشکده الهیات. سالن شهید مفتح ♦️ زمان : دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵/۳۰ ▫️پخش آنلاین 🆔 https://app.bigbluebutton.me/join/o5wzq07yyt • • • پژوهشکده علوم انسانی اسلامی | دانشگاه قم https://eitaa.com/joinchat/2053374542Cb7dd13d8c8
🔸سلسله نشست های علمی🔸 🔶🔸 معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه نمایشگاه دستاوردهای علمی واحد های پژوهشی حوزوی : ⏱ زمان: سه شنبـــه 1402/10/19 🔸ساعت 9:45 الی 10:45 نظام موضوعات الحاد و نقد آن(رونمایی درختواره) 🎤 حجت الاسلام و المسلمین وحید عابد 🔸ساعت 11 الی 12 شرق شناسی و مطالعات اسلامی در غرب 🎤 حجت الاسلام و المسلمین مرادی محدث 🔸ساعت 13 الی 14 نقش فرقه ها در انحرافات اجتماعی 🎤 حجت الاسلام و المسلمین حاجی آقازاده 🔸 ساعت 14 الی 15 حجاب زمینه ساز معنویت بخشی در جوامع 🎤حجت الاسلام و المسلمین کدخدایی 🔸ساعت 15 الی16 الگوی تحول حوزه از منظر امامین انقلاب 🎤 حجت الاسلام و المسلمین سید محمد هاشمی 🔸ساعت 16 الی 17 چالش های ترجمه در متون اسلامی برای مخاطبین غیر مسلمان 🎤 حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا پی سپار 🌐 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه http://livehowzeh.ir/tv
📣 Thursday 'Family Night Program' in Qom (11 Jan 2023) 🕖 7:00 PM 🗓 11 January 2023 📍 SoQ Cultural Center توحید، زیر پل نیروگاہ، خیابان مصطفی خمینی، نبش کوچه مصطفی خمینی 2، ساختمان آجرنما —————————————————— 📖 Qurān Recitation 🤲🏼 Dua Kumayl 🎬 Video Clip 🎤 Speech in English by Sayyid Muhammad Hashemi [Topic: Resistance: A Big Step Towards The Reappearance] —————————————————— 🤹‍♂️ Indoor Area for Kids 🤾🏻‍♂️ Outdoor Playing Area for Boys —————————————————— 🥘 Takeaway Tabarruk Dinner ☕️ Tea / Coffee / Juice —————————————————— 💐 We would be honored by you and your family's attendance. RSVP: https://studentsofqom.org/rsvp/ ~ Students of Qom (SoQ) 🌐 www.studentsofqom.org 📱 telegram.me/studentsofqom 📱 https://eitaa.com/studentsofqom 📱 https://chat.whatsapp.com/DMICLq3eX9iKhSSh8t8JvA
🔰 باز نشر درآستانه ماه مبارک رجب 📕 توضیحاتی در باب کتاب اثر ارزشمند مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی 🔆 ان شاء الله در این روح ملکوتی ایشان مهمان ابی عبدالله الحسین علیه السلام باشد 👇👇👇
✳️نگاهی به کتاب المراقبات (اثر عارف بزرگ، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی) 🖊 سید محمد هاشمی 💠💠💠💠💠 ✅شجره ی طیبه ی نجف 🔺در کنار مضجع سید الشهداء علیه السلام بزرگمردی به خاک سپرده شده که روزی فضلا و طلاب از شدت سوز و گداز و خوف و مهابت درسش سرگشته و مجنون در کوچه های نجف اشرف انگشت نما می شدند. جوهره ی اخلاق و معنویت و عرفان حوزه های شیعی ده ها سال است که مرهون علم و عمل و روح صعود کرده ی اوست. این مرد بزرگ الهی مرحوم ملاحسینقلی همدانی است. 🔺از ثمرات نورانی و قدسی حیات این مرد، عارفِ واصلِ رسته ی از دنیا و رسیده ی به محبوب، مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی است. او کسی است که سوغات معنویت سلسله ی نجف را به قم آورد و بساط کیمیاگری روح مومنین را در جوار دختر موسی بن جعفر علیهما السلام بر پا کرد. 🔺او علاوه بر تربیت شاگردانش در زمان حیات، آثار گرانبهایی به یادگار گذاشت تا توفیق شاگردی او تا زمان ما از کسی که همت و عزمی دارد سلب نگردد. آثار اخلاقی او مانند اسرار الصلوه، رساله ی لقاء الله و المراقبات هر کدام ساختار و نظام معنوی انسان و مسیر او را ساخته و روحش را جلا می دهد. در این نوشته تلاش می کنیم به قدر وسع، نگاهی به کتاب المراقبات ایشان بیندازیم. ✅هادی ایام سال 🔺کتاب المراقبات، راهنمای سلوک و مراقبه ی سالانه ی یک مومن است. این کتاب پس از مقدمه، دوازده بخش دارد که به مراقبات و اعمال ماه های دوازده گانه ی قمری می پردازد. می توان گفت مهمترین اعمال هر ماه و مراقبات آن در فصول مختلف این کتاب گنجانده شده است. 🔺 این اثر به شهادت علامه ی طباطبایی در تقریظ ابتدایی کتاب، از بهترین آثاری است که در باب مراقبه و توجه به معنویات نوشته شده است. این کتاب در کنار محتوای بسیار عمیق، متنی ساده، صادق و صمیمی دارد. ✅مربی مشفق 🔺مولف عظیم القدر کتاب در تمامی مراحل در کنار خواننده حضور دارد و در موارد زیادی خود را خطاب قرار می دهد. برای مثال مرحوم میرزا در پاسخ به ملک داعی که طبق روایت نبوی هر شب در ماه رجب ذاکرین و تائبین را ندا می دهد با سوز و گدازی صادقانه از زبان خود می فرماید: « قد انعمت و اکرمت و دعوت الی السعاده العظمی و المحله الکبری فما ابعد محلنا الخسیس و مقامنا الارذل و حالنا الخبیث و مکاننا الاخس من ذکر ربنا ...» 🔺مولف تقریبا در سرتاسر کتاب با ضمیر مخاطب و به طور مستقیم با قلب و دل خواننده سخن می گوید و در تمامی مواقف و مراقبات سال دست مخاطب خود را مانند پدری مهربان می گیرد و خواننده را رها نمی کند. برای مثال در مقدمه ی کتاب، دلسوزانه و البته با انذار خواننده را مخاطب قرار می دهد و میفرماید: 🔹«فتامل فی هذا التوانی لامر الاخره هل هو من ضعف الایمان بها؟ فاحذر ان ینصرم هذا الایمان الضعیف عند شدائد الاهوال، لا سیما عند سکرات الموت، و یختم لک بسوء العاقبه» 🔺و درهمانجا پس از ذکر حدیث قدسی پیرامون شوق و محبت خداوند به بندگانش، می فرماید: 🔹«و ان لم تکن اهلا لهذه الهمه فلامحاله من السعی الجمیل و ترک التضییع و التعطیل بالرفق و المداراه ... و ایاک و ایاک ان تتمحض للغفله فی کل حالاتک» 🔺این صداقت بی نهایت و رفق مشفقانه در زمانه ی ما که بازار مکاره ی معنویت فروشی رونق گرفته، متاعی بی نظیر است. مولف بزرگ این کتاب با وجود تمامی قوت های روحی و توانمندی های معنوی و تمحض دائم در ذکر و فکر و مراقبه، هرگز فخری نمی فروشد و دعوت به خود نمی کند بلکه به تبعیت از اهل بیت علیهم السلام، به مومنین درس تذلل و خشوع در برابر پروردگار می آموزد. چنین عرفان و معنویتی در دنیای مسخ شده ما بی نظیر است. به این فقرات از مناجات ایشان در مراقبات ماه رجب دقت کنید: 🔹« ... و ان لم یدرکنا توفیقک و لم یجد بنا عنایتک فلنا الویل ثم الویل الطویل و العناء العویل نحن الاشقیاء المحرومون و اللئام المعذبون بالعذاب الالیم ... » 🔺مولف در تلاش برای امر هدایت، اسوه ی خود را پیامبر اسلام قرار داده و به معنای واقعی کلمه «حریص علیکم» است. ایشان در کنار ذکر اعمال و ثواب آن، هرگاه احساس می کند خواننده با شنیدن ثوابی عظیم برای عملی به ظاهر کوچک استبعاد خواهد کرد به سرعت دست به تصحیح مبادی معرفتی او می زند و او را از مهلکه ی انکار کلمات اهل بیت علیهم السلام دور می سازد. برای مثال پس از ذکر غسل شب اول ماه مبارک رمضان می فرماید: 🔹« اقول: ولعل بعض الناس یثقل علیه تصدیق امثال هذه الاخبار مما لا طریق للعقول الی حکمها، و وجهه الجهل بخواص الافعال و الحرکات لا سیما فیما لیس یری کثیرا ...» 📌ادامه دارد...👇👇👇👇 @ofoqemobin
ادامه 👆👆👆👆👇👇👇👇 💠💠💠💠💠 ✅تعادل در میزان اعمال 🔺همانگونه که در ابتدا اشاره شد مولف این کتاب، یک مربی بزرگ در انسان سازی است. از همین رو کتاب به گونه ای نوشته شده که عارف و عامی و مبتدئین و سالکین بتوانند از آن بهره ی کامل ببرند. 🔺ایشان دائما به لزوم نشاط در عمل و تنظیم میزان کمیت و کیفیت آن توجه می کند و در عین حال راه را برای ارتقاء باز می گذارد. به همین جهت اگر کسی چند سال با توجه و دقت و همت، مراقبات و اعمال این کتاب را پیگیری کند در هر سال همت و توفیقی در انجام اعمال احساس می کند که در سال قبل وجود نداشته است و به انجام اعمالی نائل می شود که پیش از این به علت کسالت و تنبلی یا غفلت موفق به آن نشده است. 🔺جالب آنکه اگر کسی تمامی اعمال موجود در این کتاب را نیز انجام دهد هنوز مسیر بالاتر رفتن برای او موجود است زیرا بخش عظیمی از کتاب نه به تشریح اعمال بلکه به تصحیح امر قلب و نیات اختصاص دارد. 🔺به طور مشخص مولف در ماه رجب و رمضان پیش از ذکر اعمال به تفصیل به شناخت این دو ماه و نحوه ی مهیا کردن قلب برای ورود به آن می پردازد. همه ی این ویژگی ها نشان می دهد که این کتاب باید در کنار مفاتیح الجنان در خانه ی هر یک از پیروان اهل بیت علیهم السلام موجود باشد. ✅عارف مجتهد 🔺مرحوم میرزا جواد ملکی با استفاده از حوزه ی پررونق درسی نجف مقام بلندی در اجتهاد و دین شناسی دارد. ایشان این قوه ی قدسیه را نه فقط در ابواب مختلف فقهی بلکه در نظام آیات و روایات عرفانی و اخلاقی نیز اعمال کرده است. به همین سبب او در جمع ادله و تعارض احتمالی آن ها و تنظیم برنامه ی مراقبه بر اساس صدها روایت، کاری بزرگ و نو انجام داده است. 🔺مرحوم ملکی با اتکا به همین توان، گاه کلمات سایر بزرگان را نیز بررسی و نقد می کند. برای مثال گرچه شخصیت و کتب ایشان به وضوح تحت تاثیر عارف و فقیه نامی، سید بن طاووس قرار دارد، اما در نقاطی از کتاب حتی کلمات سید در کتاب اقبال را نیز مورد بررسی و مداقه قرار می دهد. 🔺این تبحر و دقت ایشان را می توان در بخش های ابتدایی رساله ی لقاء الله نیز به وضوح مشاهده کرد. ایشان در مراقبات ماه ذی حجه نیز با همین رویکرد بین روایاتی که برخی ایام ذی حجه را از رمضان بالاتر می داند و روایات فضل ماه مبارک جمع می کند. از این رو در هنگام مطالعه و استفاده از کتاب المراقبات می توان اطمینان داشت که این تحفه ی ارزشمند معنوی نه از ذهنی لغزان و پر استحسان بلکه از ضمیری دقیق و مجتهد عبور کرده است و تمام ابعاد سندی و دلالی منابع آن با همان سنجه های سنتی محکم اصولی و فقهی مورد ارزیابی قرار گرفته است. 🔺همین رهارود نشانه ی دیگری است برای کسانی که همواره وجود معارف بلند الهی در آیات و روایات را به امور محسوس مادی یا به قول خود مرحوم ملکی در رساله ی لقاء الله به سیب و گلابی بهشت تقلیل داده اند و از طرف دیگر بینه ی محکمی است برای کسانی که سلوک و وصول را از مسیر شرع بر نمی تابند و سه گانه ی متباین حقیقت و شریعت و طریقت را فریاد می کنند. ✅سلوک در سلک اهل بیت علهیم السلام 🔺مولف کتاب، سوز و گداز و توسلی عاشقانه به اهل بیت علیهم اسلام دارد. ایشان در تمامی ایام و ماه های بزرگ اختتام و نتیجه گیری انسان را منوط به توسل به اولیاء طاهرین می کند. 🔺اندوه متراکم مولف در ابتدای مراقبات ماه محرم و شوق عاشقانه او نسبت به ولی عصر در مراقبات ابتدای ماه شوال و عید فطر شاهد صادقی بر محبت و اندکاک شخصیت او در حقیقت معصومین است. 📝آنچه نوشته شد در برابر عظمت مولف این کتاب حتی «هیچ» نیست. کتاب المراقبات ابعاد بسیار دیگری دارد که توضیح آن فراتر از توان این قلم است. آنچه نگاشته شد تنها طرحی اولیه برای آشنایی خوانندگان است. امید که موثر افتد و با فرا رسیدن ماه رجب، جمع بیشتری به این اثر رو آورند و ما را از دعا فراموش نکنند. 🔰سید محمد هاشمی 10خرداد97 💠💠💠💠💠 @ofoqemobin
🔰 منظور شیخ اشراق چه شخصی است؟ و لا تظنّ انّ الحكمة فى هذه المدّة القريبة كانت لا غير، بل العالم ما خلا قطّ عن الحكمة و عن شخص قائم بها عنده الحجج و البيّنات ، و هو خليفة اللّه فى ارضه ، و هكذا يكون ما دامت السماوات و الارض. مقدمه حکمه الاشراق سهروردی @ofoqemobin
♨️♨️نمازهای هر شب ماه رجب از کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس(ره) 💠نمازمشترک هرشب ماه رجب 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(3)+توحید(1) 👈 بعد از نماز دست ها را بلند می کند و میگوید: لا اله الا الله وحده لا شریک له له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر والیه المصیر و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم اللهم صل علی محمد و آل محمد النبی الامی و آله. ودستها را به صورت می کشد. 💠شب1 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(1)+توحید(3) 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(100) 👈بعدازنماز:دعای مذکور در اقبال(70) 🔅20رکعت بعدازنمازمغرب 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(1) 🔅2رکعت بعدازعشاء 🔺رکعت اول:حمد(1)+انشراح(1)+توحید(3) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+انشراح(1)+توحید(1)+فلق(1) +ناس(1) 💠شب2 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(1) 💠شب3 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+نصر(5) 💠شب4 🔅100رکعت 🔺رکعت اول:حمد(ا)+فلق(1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس(1) 💠شب5 🔅6رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(25) 💠شب6 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(7) 💠شب7 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)+فلق(1)+ناس(1) 👈بعدازنماز:صلوات(10)+تسبیحات اربعه(10) 💠شب8 🔅20رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)+کافرون(3)+فلق(3)+ناس(3) 💠شب9 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ تکاثر(5) 💠شب10 🔅12رکعت بعدازمغرب 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3) 💠شب11 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(12) 💠شب12 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آمن الرسول...علی القوم الکافرین(آیات آخر سوره بقره)(10) 💠شب13 🔅10رکعت 🔺رکعت اول:حمد(1)+العادیات(1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+تکاثر(1) 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 💠شب14 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(1)+قل إنّما أنا بشر(آیه آخر کهف)(1) 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 💠شب15 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(4)+توحید(4)+فلق(4)+ناس(4)+آیت الکرسی(4)+قدر(4) 👈بعدازنماز: الله الله ربّی لا اُشرِکُ به شیئاً و لا أتّخذ من دونه ولیّاً+دعا به هرچه دوست دارد 🔅6رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+هرسوره ای که خواست(1) 👈بعدازنماز:حمد(4)+توحید(4)+فلق(4)+ناس(4)+آیت الکرسی(4)+تسبیحات اربعه(4)+ الله الله ربّی لا اُشرِکُ به شیئاً ما شاء الله لا حوال و لا قوّه الّا بالله العلیّ العظیم 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(10)+توحید(10) 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 💠شب16 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(10)+توحید(10) 💠شب17 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 💠شب18 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10)+فلق(10)+ناس(10) 💠شب19 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(15)+توحید(15) 💠شب20 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+قدر(15) 💠شب21 🔅6رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کوثر(10)+توحید(10) 💠شب22 🔅8رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(7) 👈بعدازنماز:صلوات(10)+استغفار(10) 💠شب23 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ضحی(5) 💠شب24 🔅40رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آمن الرسول(دو آیه آخر بقره)(1)+توحید(1) 💠شب25 🔅20رکعت بین مغرب و عشاء 🔺هر رکعت: حمد(1)+ آمن الرسول(دو آیه آخر بقره)(1)+توحید(1) 💠شب26 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(40 و در روایتی4) 💠شب27 🔅12رکعت 🔺در توضیح آن به اقبال مراجعه شود. 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+فلق(1)+ناس(1)+توحید(4) 👈بعد از نماز:لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم(4)+دعا به هرچه بخواهد 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(4)+اعلی(10)+قدر(10) 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(4)+توحید(4)+فلق(4)+ناس(4)+آیت الکرسی(4)+قدر(4) 👈بعد از نماز:حمد(4)+فلق(4)+ توحید(4)+ اللَّهُ اللَّهُ رَبِّي لا اشْرِكُ بِهِ شَيْئاً(4)+دعا به هرچه بخواهد 💠شب28 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+اعلی(10)+قدر(10) 👈بعد از نماز:صلوات(100)+استغفار(100) 💠شب29 🔅12رکعت 🔺هر رکعت:حمد(1)+اعلی(10)+قدر(10) 👈بعد از نماز:صلوات(100)+استغفار(100) 💠شب30 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 💠شب آخر 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)+کافرون(3) 👈بعد از نماز: دست ها را به سمت آسمان بلند می کند: لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ، وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ. سپس دست ها را به صورت می کشد و حاجتش را می خواهد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b