eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
623 عکس
165 ویدیو
12 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
3. هدف طلبگی.mp3
10.08M
بازگشت عالمانه به تراث شیعی لازمه اقامه دین @ofoqemobin
4. هدف طلبگی.mp3
8.46M
اسلام شناسی و نسبت اجتهاد و تبلیغ @ofoqemobin
🔰 كلمة بها تجمع بين ظهوره سبحانه و خفائه‏ 🔺 هستى او پيداتر از همه هستى ‏هاست، زيرا كه او به خود پيداست، و پيدايى ساير هستى‏ها بدوست؛ «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ». همه اشيا بى هستى او عدم محض است، و مبدأ ادراك همه هستى راست هم از جانب مدرِك و هم از جانب مدرَك، و هر چه را ادراك كنى اوّل هستى مدرَك شود و اگر چه از ادراك اين ادراك غافل باشى و از غايت ظهور مخفى ماند همه عالم به نور اوست پيدا كجا او گردد از عالم هويدا زهى نادان كه او خورشيد تابان به نور شمع جويد در بيابان 🔺ادراك مبصر بى واسطه نور ديگر چون شعاع صورت نبندد، با آن كه شعاع از غايت ظهور در آن حالت غير مرئى مى‏نمايد، تا طايفه‏اى انكار آن مى‏كنند، نورى كه واسطه ادراك شعاع بود بر آن قياس بايد كرد؛ «نُورٌ عَلى‏ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ» 🖊 ملا محسن فیض کاشانی 📕 مجموعه رسائل ملا محسن فیض، اللئالى، ج-3 ص 12 @ofoqemobin
🔰 نسبت ذات واجب و تعینات و تفسیر «و هو معکم اینما کنتم» در کلام ملامحسن فیض کاشانی به وسیله تمثیل عدد یک به سایر اعداد (تمثیلی دیگر در کنار تمثیل نور و تمثیلات مشهور دیگر ...) در اثر فوق العاده ایشان «الکلمات المکنونه» 🔺 كلمة: فيها تمثيلات لبيان التوحيد الوجودي والتعيّنات‏ ⭕️ از غيب مطلق تا آخرين مرتبه مظاهر حقّ يك وجود است كه به حسب اختلاف تجليّات و تعيّنات مسمّا به مراتب گشته. و اين تعيّنات اعتبارات محضه است و اضافات صرفه، چنانكه واحد را ربع اربعه و ثلث ثلاثه و نصف اثنين گويند. اين نسب و اضافات قادح در واحديّت او نيست، همچنين اطلاق اسماى مراتب به اعتبار تجليّات و تعيّنات بر ذات رفيع الدرجات مانع احديّت او نيست. واحد در مراتب اعداد ظهورى دارد كه در هر يك خاصيّتى و فايده [اى‏] مى‏دهد كه در آن ديگر نيست، و حقيقت هر يك مغاير حقيقت ديگرى است و همه تفصيل مرتبه واحد مى‏كنند، يعنى مبيّن آنند كه واحد است كه در اين مراتب به تكرار ظهور كرد؛ زيرا كه اثنين دو واحد است و ثلاثه سه واحد و همچنين. پس مادّه اعداد واحد متكرّر است، و صورت اعداد هم واحد. پس همه اعداد به واحد موجودند و به او محتاج، و واحد بر واحديّت خود ازلًا و ابداً باقى است و از همه مستغنى. و همچنان كه عدد به معدود ظاهر مى‏شود، وجودات امكانيّه به ماهيّات هويدا مى‏گردد. ومهما نظرت إلى الوجود جمعاً وتفصيلًا وجدت التوحيد يصحبه لا يفارقه البتّة صحبة الواحد للأعداد، فإنّ الإثنين لا يوجد أبداً ما لم تضف إلى الواحد مثله. ولا تصحّ الثلاثة ما لم تزد على الإثنين واحداً وهكذا إلى ما لا يتناهى، فالواحد نفس العدد والعدد كلّه واحد. لو نقص من الألف واحد، انعدم اسم الألف وحقيقته وبقيت حقيقة أخرى وهي تسعمئة وتسعة وتسعون. ولو نقص منها واحد، ذهب عينها البتّة، فمتى انعدم الواحد من شي‏ء عدم ذلك الشي‏ء. هكذا التوحيد، إنّ حقيقته «وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ» «1». وبعبارة أخرى الاثنان «2» مثلًا ليس عبارة إلّاعن ظهور الواحد مرّتين مع الجمع بينهما. الكلمات المكنونة (چاپ كنگره فيض)، ص: 69 @ofoqemobin
👆🏻 🔺عبارات فوق متعلق به مرحوم ملامحسن فیض کاشانی، عارف و عالم بزرگ قرن یازدهم است، عباراتی در اوج لطافت و فهم نسبت به حقیقت واحده هستی و وجود رابطی بودن همه موجودات به او. 🔸 اما نکته حیرت آور، مسلک اخباری این مرد بزرگ است. مطلبی که او در بسیاری از آثار به آن تصریح کرده است. جالب اینکه او علیرغم مسلک اخباری و تمجید از ملا امین استرآبادی و توجه ویژه و انحصاری به تراث اهل بیت علیهم السلام به مطالب فوق - که چیزی جز بیان عرفا و اهل معرفت و اشارات متقن صدرالمتالهین نیست - قائل است ... «ففیها عبره لاولی الالباب» ... ⭕️ عبارت ذیل بیان ایشان در کتاب «الحق المبین فی کیفیه التفقه فی الدین» است که در آن به تصریح به صواب بودن مسلک اخباری و دیدارش با ملا امین اشاره می کند: (از آنجا که امین استرآبادی در سال 1036 رحلت کرده و فیض متولد 1007 هجری است، این دیدار در جوانی او رخ داده است): 📕 و قد اهتدى لبعض ما اهتديت له بعض أصحابنا من أهل استراباد كان يسكن مكّة- شرّفها اللّه- و قد أدركت صحبته بها؛ فانّه كان يقول بوجوب العمل بالاخبار و اطّراح طريقة الاجتهاد و القول بالآراء المبتدعة و ترك استعمال الاصول الفقهيّة المخترعة و لعمرى انّه قد أصاب فى ذلك و هو الفاتح لنا هذا الباب و هادينا فيه الى سبيل الصّواب الّا أنّه ذهب عنه أصلان أصيلان و صدر عنه أمران إمران. 🔰 الحق المبين، النص، ص: 12 @ofoqemobin
🔰 مطهری؛ جانِ جانان 🔺 امروز بزرگداشت استاد شهید مطهری است مردی که شاید هنوز تکرار نشده باشد و معلوم نیست توفیق و امکان تاریخی تحقق دوباره او نصیب ما شود. 🔺البته جملات بالا تا زمانی که آن شهید با سیرهای مطالعاتی بی دقت و کم مایه و مراجعات بی ضابطه به آثارش شناخته شود، شعاری بیش نیست اما برای کسانی که تلاش کرده اند ایامی را در جوار اندیشه او زندگی کنند و با دقت و همدلی با آثارش محشور باشند بی شک نه شعار بلکه عین حقیقت است. 🔺پیش از طلبگی و در ابتدای آن تلاش کردم آثار زیادی از ایشان را ببینم و اجمالا هم توفیق آن حاصل شد. 🔺اما آشنایی با استاد علی فرحانیِ بزرگوار و تقریری که از اندیشه شهید مطهری ارائه میکرد بزرگترین نقطه عطف زندگی من بود. واقعا آن لحظات شیرین بود و با هیچ شیرینی دیگری مقابله نمی‌کرد. با آن‌ آشنایی، اثر و عمق اندیشه شهید روشنتر شد و آنچه تا آن زمان خوانده بودم رنگ دیگری گرفت و حقیقتا « یوم تبدل الارض غیر الارض و السموات». 🔺به همین دلیل در روز شهادت استاد و تکریم مقام معلم باید در برابر استاد بزرگوارم که مطهری را به عمق جان ما آشنا کرد کرنش کنم و آرزوی توفیق و سلامتی برای وجود نورانیشان نمایم. ☀️ قال رسول الله (ص): مَنْ تَعَلَّمْتَ مِنْهُ حَرْفاً صِرْتَ لَهُ عَبْدا (عوالی اللئالی ج 1 ص 292) 🔶 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
💢 تبیین مبانی اندیشه شهید مطهری (آشنایی با منظومه فکری شهید مطهری و آمادگی برای مطالعه آثار استاد شهید مطهری) 📌 ارائه شده در موسسه بینش مطهر، قم، پاییز و زمستان97 💠💠💠💠💠💠 ✅ موضوع جلسات 👇👇 👈جلسه اول: لزوم فهم نظام مند اندیشه اسلامی و نقش آثار شهید مطهری در این فهم 👈جلسه دوم: بررسی نحوه تقابل اجتهادی استاد شهید با تفکر و فلسفه مدرن، معرفی مجموعه مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی (6 کتاب اصلی استاد) 👈جلسه سوم: لزوم حصول جهان بینی برای انسان، و تفاوت جوهری جهان بینی ها، نقد جهان بینی های مقابل 👈جلسه چهارم: توحید؛ محور اساسی جهان بینی اسلامی، تصویر توحید قرآنی از نظر استاد شهید 👈جلسه پنجم: توحید؛ تبیین سیر استدلال های حکمی بر توحید و اثر آن بر جهان بینی توحیدی 👈جلسه ششم: انسان شناسی؛ تقابل انسان شناسی اسلامی و انسان شناسی مدرن، انسان در جهان بینی اسلامی (بررسی قوس نزول حقیقت انسان) در اندیشه شهید مطهری 👈جلسه هفتم: انسان شناسی؛ انسان در جهان بینی اسلامی (2) 👈جلسه هشتم: انسان شناسی؛ حقیقت نبوت و امامت 👈جلسه نهم: انسان شناسی؛ ولایت، کمال نهایی انسان، فلسفه ختم نبوت بر اساس کمال انسان 👈جلسه دهم: هستی شناسی جامعه و فلسفه تاریخ از منظر استاد شهید مطهری 👈جلسه یازدهم: نقش سیره شناسی استاد شهید در جهان بینی اسلامی 👈جلسه دوازدهم: بررسی ظرفیت اندیشه شهید مطهری در تولید علوم انسانی اسلامی 💠💠💠💠💠💠 📌 لینک دانلود 👇👇👇 https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/803 @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
لزوم رعایت تقوای الهی_.mp3
1.62M
🎥| عالم ماده، تکالیف الهی است/ تنها راه، رعایت تقوای الهی است/ شخصی که نفس خود را ملتزم به تقوای الهی نکند، نه و نه هم نمیتوانند مانع از انحراف و خواهش های نامشروع نفس او شوند 🎙استاد علی فرحانی 📚تدریس کتاب منیة المرید. گزیده جلسه 12 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از مدرسه تبیین
💠 سلسله وبینارهای "مدرسه تبیین" ✅ فصل اول 🔸 با حضور اساتید مطرح در حوزه‌های مختلف بینشی_بصیرتی. 🔹 در موضوعات: 🔻 جریان مقاومت در لبنان( از امام موسی‌صدر تا حزب‌الله). 🔺 اندیشه‌ی شهیدمطهری در تبیین‌انقلاب. 🔻 نگاهی به فرایند مذاکرات هسته‌ای در یک دهه‌ی اخیر و نقد کلان برجام. 🔺 وسعت دید جهاد تبیین از منظر رهبری. 🔻 نگاهی نقادانه به کارنامه‌ی آقای هاشمی. 🔺 ایدئولوژی سازمان مجاهدین در مبارزه با جمهوری اسلامی. 🔻 صهیونیسم/ یهود در نقش دشمن شدید. 🔺 و... ❇️ جهت شرکت در وبینار و کسب اطلاعات بیشتر، عدد ۱۴۰۲ را به سامانه ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ پیامک نمایید. . 🔹 📍بیان روایتی درست از واقعیت 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2256077038C1b63198558
هدایت شده از المرسلات
📚 ⭕️ انتشار کتاب 💠 شرح الموجز فی اصول الفقه 💠 🔻مقدمات فهم نظام اجتهادی امام خمینی (ره) 🔰مؤلف: استاد علی فرحانی 🔅تنظیم: محمد مهدی مقدسی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
. 📚 🔻 با عنایات خداوند متعال و در سایۀ توجهات حضرت ولی عصر (عج) از کتاب «شرح الموجز فی اصول الفقه» منتشر شد. 🔻 این کتاب تقریرات تدریس کتاب «الموجز فی اصول الفقه» توسط استاد علی فرحانی است که توسط حجة الاسلام محمد مهدی مقدسی تنظیم شده است. 🔻 مطالبی که توسط استاد در این دروس ارائه گردید و در این کتاب منعکس شده، اگرچه در قالب شرح کتاب الموجز بیان شده است؛ ولی در حقیقت اختصاصی به شرح این کتاب ندارد؛ بلکه یک دور تبیین دقیق است که برای همۀ دانش پژوهان این علم قابل استفاده است. 🔻 با توجه به اینکه در این کتاب، مباحث با عنایت به اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) ارائه گردیده است، برای کسانی که در صدد یادگیری و شناخت نظام اجتهادی حضرت امام هستند، این کتاب محسوب می شود. 🔵 برای آشنایی بیشتر مخاطبین عزیز، ان شاء الله به مرور نکات بیشتری دربارۀ این کتاب در کانال منتشر خواهد شد. 🔰 مراسم رونمایی از این کتاب با حضور استاد علی فرحانی در چند روز آینده برگزار می شود. 📌 زمان برگزاری مراسم رونمایی و همچنین راه های تهیه این کتاب اطلاع رسانی خواهد شد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 تبا لفلسفة تكون قوانينها غير مطابقة للكتاب و السنة. ☀️ بر فلسفه ای که قوانینش مطابق با قرآن و سنت نباشد. 🔸 حکیم الهی و عارف ربانی صدرالمتالهین شیرازی، الاسفار، ج 8، ص 303 🔰 1 حمد نثار روح ایشان و طلب غفران و هدایت برای تهمت زنندگانِ ناآگاه به این وجود نورانی ... @ofoqemobin
🔰 ملاصدرا؛ جامعِ قلب و عقل ⭕️ بی شک تاریخِ حکمت و عرفان و فهم فقهی از شریعت مدیون صدرالمتالهین شیرازی است. نزاع بی پایان و کشمکش های تاریخی اصحاب این سه مشرب همواره راه را بر همنشینی عقل و عشق و شریعت می بست و این ندا را پر طنین می کرد که: ره عقل جز پیچ بر پیچ نیست بر عارفان جز خدا هیچ نیست ⭕️ اما ملاصدرا در مطلع قرن یازدهم هجری با تبعیت از تعالیم الهی قرآن و اهل بیت (ع)، با بنا گذاشتن حکمت متعالیه نشان داد که نه تنها قلب و عقل نتایج متباین ندارند بلکه حکم قطعی عقل با عبور از تنگناهای حکمت مشایی همان است که همواره عارفان از آن سخن می گفتند. گرچه خودِ این عارفان - به شهادت حضرت آیت الله جوادی آملی در تحریر تمهید القواعدِ ابن ترکه- با تمام جلالت شأن هرگز نتوانستند غایت القصوای خود را به صورت عقلی مبرهن نمایند و جمله براهین ایشان بر دچار خلط مفهوم و مصداق یا اشکالات دیگر است. ⭕️ اما صدرالمتالهین با بنای و تبیین حقیقتِ و توضیح عمق قاعده ، این سد را شکست و ناکامی تاریخی عقل را در تبیین فلسفیِ به پایان رساند. ⭕️ البته عظمت صدرالمتالهین تقریبا به طور کامل در غرب مغفول است. در غرب تقریبا از فلسفه اسلامی پس از خبری نیست و با پایان یافتن فلسفه که اوج آن در «سَنت توماس » جلوه گر بود رجوع به فلسفه اسلامی نیز کمرنگ شد. ⭕️ حال آنکه ملاصدرا تقریبا هم عصر با - یعنی اندیشمندِ آغازگر فلسفه مدرن- می زیست و بر خلاف دکارت نه تنها در فرو نرفت بلکه با تفسیر حقیقتِ نفس، دوالیسم دکارتی را نیز که تا حدود دو قرن اندیشه حکمی را در غرب به تنگنا انداخته بود، پشت سر گذاشته بود. ⭕️ملاصدرا بر خلاف ، که پس از اثبات وحدت وجود به جبر کامل گرایید و نتوانست تفسیر موجهی از کثرات ارائه کند، با نظریه تشکیک توانست جمع وحدت و کثرت کند و با تبیین وجود ذهنی تفسیر ماهوی را نیز از عالم وجود موجه نماید. ⭕️ وی در حدود دو قرن پیش از حقیقتِ حرکت را در یافت و از هم آغوشی قوه و فعل حرکت واحدِ سیال تمام عالم ماده را به صورت امری ذاتی و جوهری به دست آورد و انسان را در تغیّری دائمی در عالم ماده تصویر نمود و البته کار را در اینجا به اتمام نرساند و با اتحاد عاقل به معقول ادامه مسیر این انسان را پس از عالم ماده را نیز تصویر نمود. ⭕️ در هر صورت گرچه از او زیاد سخن گفته شده ولی هنوز چهره او نزد ما و خصوصا نزد سایر سنت های فلسفی به شدت مغفول و مجهول است... رحمه الله و حشرنا الله معه 🖊 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
80. بدایه الحکمه - مرحله خامسه، احکام ماهیت.mp3
7.06M
نکاتی در باب صدرالمتالهین شیرازی رحمه الله ... @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
📌معنای «ملک» و «شیطان» و معنای «وسوسه» و «الهام» در شریعت/ خواطر و خیالات در باطن و نفس انسان تاثیر میگذارند/ شیطان، مبدأ خواطر شر و ملک، مبدأ خواطر خیر/ نفس انسان هم قابلیت ارتباط و اتحاد با ملک را دارد و هم قابلیت اتحاد با شیطان/ اما اکثر نفوس، تحت تسلط شیطان در آمده اند 🔰صدرالمتالهین شیرازی 🌀...قال بعض علماء الإسلام: 🌀اعلم أن الجوهر النطقي من الإنسان المسمى بالقلب الحقيقي مثاله مثال هدف ينصب إليه السهام من الجوانب، أو مثل مرآة منصوبة يجتاز عليها أصناف الصور المختلفة، فيرى فيه صورة بعد صورة لا يخلو عنها دائما. 🌀و مداخل هذه الآثار المتجددة في القلب في كل حال إما من الظاهر كالحواس الخمس و إما من الباطن كالخيال و الشهوة و الغضب و الأخلاق و الصفات الذميمة. 🌀فإنه مهما أدرك بالحواس شيئا حصل منها أثر في القلب، و كذلك إذا هاجت الشهوة و الغضب حصل من كل منهما أثر في القلب. 🌀و إن كف عن الإحساس فالخيالات الحاصلة في النفس تبقى و ينتقل المتخيلة من شيء إلى شيء. 🌀و بحسب انتقالها ينتقل باطن الإنسان من حال إلى حال فباطنه إذن في التغير دائما من هذه الأسباب. 🌀و أحضر الأسباب الحاصلة فيه هي الخواطر و الأفكار، أي الأذكار التي هي من أنواع الإدراكات و العلوم، إما على سبيل الورود التجددي، و إما على سبيل التذكر من المحفوظات في الحافظة. 🌀و هذه الخواطر هي المحركات للإرادات، فإن النية و العزم و الإرادة بعد حضور المنوي بالبال. 🌀فمبدأ الأفعال الخواطر، ثم الخاطر يحرك الرغبة و الرغبة تحرك العزم، و العزم يحرك النية و النية تحرك الأعضاء. 🌀فإذا تمهدت هذه المقدمة نقول: إن الخواطر المحركة للرغبة في قلب الإنسان ينقسم إلى ما يدعو إلى الخير، أعني ما ينتفع في الدار الآخرة، و إلى ما يدعو إلى الشر و هو ما يضر في العاقبة. 🌀فهما خاطران مختلفان، فافتقرا إلى اسمين مختلفين. فالخاطر المحمود يسمى إلهاما. و الخاطر المذموم وسواسا. 🌀ثم إنك تعلم أن هذا الخاطر حادث، و كل حادث لا بد لإمكانه من سبب. و مهما اختلفت المعلومات دل على اختلاف العلل. و هذا مع قطع النظر عن الأبحاث البرهانية معروف في سنة الله تعالى و عادته في ترتب المسببات على الأسباب. 🌀...كذلك لأنوار القلب و ظلماته سببان مختلفان، فسبب الخواطر الداعية إلى الخير يسمى في عرف الشريعة "ملكا "و سبب الخاطر الداعي إلى الشر يسمى "شيطانا"، و اللطف الذي به يتهيأ القلب لقبول إلهام الملك يسمى "توفيقا "و الذي به يتهيأ لقبول وسواس الشيطان يسمى إغواء و خذلانا. فإن المعاني المختلفة تحتاج إلى أسامي مختلفة. 🌀و الملك في الشريعة عبارة عن خلق خلقه الله تعالى، شأنه إفاضة الخير و إفاضة العلم و كشف الحق و الوعد بالمعروف، و قد خلقه و سخره لذلك. و الشيطان عبارة عن خلق شأنه ضد ذلك و هو الوعد بالشر و التخويف عند الهم في الخير بالفقر، كما في قوله تعالى:" اَلشَّيْطانُ‌ يَعِدُكُمُ‌ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ‌ بِالْفَحْشاءِ ". 🌀فالوسوسة في مقابلة الإلهام، و الشيطان في مقابلة الملك، و التوفيق في مقابلة الخذلان. 🌀...و النفس بهيولانية الوجود لها قابلية الارتباط‍‌ و الاتحاد بالملك و الشيطان بتوسط‍‌ قوة العقلية و الوهمية، و التطارد بين جندي الملائكة و الشيطان في معركة النفس الإنسانية دائم، إلى أن ينفتح لأحدهما و يستوطن فيه و يكون اجتياز الثاني اختلاسا. 🌀و أكثر النفوس قد فتحها و سخرها جنود الشيطان و ملكوها، فامتلأت بالوساوس الداعية إلى إيثار العاجلة و إطراح الآخرة و كما أن الشهوات ممتزجة بلحم الآدمي و دمه، فسلطنة الشيطان أيضا سارية في لحمه و دمه و محيط‍‌ بالقلب الذي هو منبع الدم المركب للروح البخاري الحاصلة من القوى الوهمية و الشهوية و الغضبية. 📚کتاب المبدأ و المعاد. ص 200-201 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
بسم الله الرحمن الرحیم 📕 معرفی کتاب «کشف المحجه لثمره المُهجه» 🔸🔸🔸 میراث ابن طاووس 📕 علی بن موسی بن جعفر نواده گرانقدر امام مجتبی علیه السلام، مشهور به «سید بن طاووس» از بزرگترین علمای تاریخ تشیع است. او هم فقیهی عالی مقام و هم عارفی به مقصد رسیده و به گفته برخی بزرگان از «کُمَّلین» عرفای اسلامی است. وی حائز مقام استادی مجدد فقه شیعه، علامه حلی است. جلالت و عظمت شأن او را پس از حدود 8 قرن می توان در آثار قلمی­اش به وضوح مشاهده کرد. در سلسله نوشته هایی بنا داریم بعضی کتب مهم جناب سید بن طاووس مانند: «کشف المحجه»، «الاقبال»، «فلاح السائل»، «جمال الاسبوع»، «فتح الابواب»، «فرج المهموم»، «الامان»، «الملاحم و الفتن»، «مهج الدعوات» و «الیقین» را معرفی کنیم. معرفی شخصیت این بزرگمرد - گرچه از توان چنین قلمی خارج است - در نوشته ای مجزا صورت خواهد گرفت. ان شاء الله 🔸🔸🔸کشف المحجه لثمره المهجه 📕 در این نوشته به معرفی کتابی از سید می پردازیم که از حیث قالب و ترکیب محتوایی در میان آثار فقها و علمای شیعه کم نظیر است. کتاب «کشف المحجه لثمره المُهجه» وصیت نامه عقیدتی، سلوکی، علمی و سیاسیِ سید بن طاووس به فرزندانش به خصوص «محمد» است که در زمان کتابت این اثر طبق بیان سید در فصل نهم، تنها هفت سال داشته است. این کتاب گرچه به عنوان وصیت به رشته تحریر در آمده، اما دوره ای از معارف شیعی را به خوبی در خود جای داده، برخی ظرائف سلوکی را تذکر داده و در زمانه خون و آتشِ نزاع حکومت عباسی و حمله مغول نسخه عملِ سیاسیِ پدر به فرزندان را نیز ارائه کرده است. خودِ مولف در فصل شانزده و فصل صد و بیست تذکر می دهد که این کتاب مختص به «محمد» فرزند او نیست بلکه تمامی پیروان مکتب اهل بیت می توانند از این وعظِ عام ابن طاووس بهره گیرند. این کتاب همانگونه که ابن طاووس در فصل نهم بیان کرده در سال 649 هجری قمری نوشته شده است. مولف در فصل صد و سی و چهارم اشاره می کند که هنگام نگارش این اثر، مقیم کربلای معلی بوده است. 🔸🔸🔸ساختار کتاب 📕 این کتاب در 159 فصل تدوین شده است. پانزده فصل ابتدایی به مقدمات و چرایی نگارش این کتاب می گذرد. مولف در هفتاد و هفت فصل بعدی به مباحث کلامی مهمی پیرامون توحید، نبوت و امامت می پردازد که بخش عمده کتاب را شکل داده است. در ادامه نیز مولف دستورالعمل هایی را پیرامون رعایت مسائل اخلاقی، اعتزال از ریاست و حضور در میان مردم، توجه تام به پروردگار، نحوه تدبیر امور منزل و چگونگی تعامل با حکام و ورود به مسائل سیاسی ارائه می کند. 🔸🔸🔸روش تربیتی کتاب 📕 از آنجا که این کتاب مخاطب مشخصی دارد. همّ و غم مولف، هدایت و اعتلای فکری اوست. به همین دلیل شفقت و اهتمام شدید جناب سید در تمامی استدلال­های عقیدتی و توصیه های اخلاقی این اثر نمایان است. این ویژگی، کتاب «کشف المحجه» را به نحو چشم گیری از بسیاری از آثار خشک کلامی و اخلاقی ممتاز می کند. برای مثال در مقام اثبات ولایت امیرالمومنین علیه السلام، مولف تمامی اشکالاتی که ممکن است در آن زمانه ذهن و ایمان فرزندش را مورد هجمه قرار دهد یک به یک حل می کند و در تمام این فصول با فرزند خود سخن می گوید. (برای مثال به فصل هفتادم کتاب مراجعه کنید.) یا در موارد متعدد به کتب مختلفی ارجاع می دهد که مجموعه آنها دوره ای تفصیلی از معارف اهل بیت را شامل می شود. اوج شفقت و رابطه ی زیبای سید بن طاووس با فرزندش را می توان در فصل صد و پنج به بعد مشاهده کرد، فصولی که توصیه می کنیم حتما مطالعه کنید. بر اساس آنچه گفته شد این کتاب را می توان اثری کاملا تربیتی دانست. 🔸🔸🔸اثر وضعیت تاریخی سید در این کتاب 📕 یکی از ویژگی های آثار سید بن طاووس، گزارش های بدیع او پیرامون جزییات حیاتش و وضعیت سیاسی و عقیدتی زمانه ای است که در آن زندگی می کند. سید هم عصرِ «المستنصر» خلیفه عباسی است که در پایان دوران عباسیان (میانه قرن هفتم) و در برابر هجمه و چپاول مغولان قرار دارد و چیزی از شکوه و قدرت افسانه ای بنی عباس در دستان او باقی نمانده است. از طرفی نحله های فکری بسیار متنوعی در میان اهل سنت و شیعه به راه افتاده است و هر کدام دل مشغول ترویج نگاه خود هستند. با مطالعه آثار سید، خصوصا این کتاب می توان اطلاعات تاریخی بسیار ارزشمندی به دست آورد. برای مثال سید در فصل نود و هشت تا صد و دو کتاب، گزارشی از پنج مناظره خود در دفاع از مکتب تشیع اثنی عشری ارائه می کند که بر اساس آن می توان وضعیت عقیدتی مخالفان تشیع در آن ایام را ارزیابی کرد. نقش سادات و مقام «نقابت طالبیین» در تعامل با حکومت عباسی نیز از نقاط مهم تاریخی دوره ایشان است که در کتاب به آن اشاره هایی شده است. در فصل صد و چهل نهم کتاب نیز سید به نزدیک شدن لشکر تاتار (مغول) به بغداد و سقوط خراسان اشاره به دست مغولان می کند.👇👇👇 @ofoqemobin
🔸🔸🔸 دفاع پر حرارت از امیرالمومنین 📕 سید بن طاووس بخش مهمی از کتاب را به دفاع از امامت امیرالمومنین علیه السلام اختصاص می دهد. نحوه بحث سید بن طاووس تلفیقی از مباحث عقلی، حدیثی و احتجاجات تاریخی است. ایشان به تفصیل (بر خلاف طریق معهود کتاب) به حوادث پس از ارتحال نبی مکرم اسلام می پردازد و به برخی مناظرات خود با حنابله، زیدیه و ... می پردازد. ایشان با رفع استبعاد از عقاید شیعه، نشان می­دهد اعتقادات شیعه به طور کامل بر آمده از تعلیمات پیامبر اسلام است و آنچه سایر فرق پذیرفته اند مورد خدشه است. این بخش از کتاب (از فصل پنجاه و پنج تا صد و دو) بسیار شیرین و روان و در عین حال مستحکم نوشته شده است. نگارش این بخش توسط یکی از علمای قرن هفتم که در تعامل مستقیم با سایر فرق اسلامی بوده ارزشی دو چندان به این متن داده است. 🔸🔸🔸 توصیه مولف به اعتزال از ناس 📕 سید بن طاووس در توصیه های اخلاقی، به فرزند خود در اعتزال از مردم و کناره گیری از هرگونه ریاست و مقام و دوری مطلق از حکومت عباسی سفارشی اکید می­کند. ایشان ورود در دستگاه عباسی را شری شیطانی می داند: «ان اصعب المخالطات مخالطه العصاه سواء کانوا ولاه او غیر ولاه». مولف تلاش خود برای دوری از دستگاه مستنصر عباسی را در فصل صد و بیست و هفت به بعد شرح می دهد. سید در فصل صد و سی و چهارم کتاب نحوه انتقال خود را از حله به نجف و از نجف به کربلا و تصمیم او برای عزلت کامل و کوچ از کربلا به سامرا را بیان می کند. ایشان دلیل خود را عزلت بیشتر از اهل دنیا عنوان می­کند و پیرامون سامرا می­گوید: «کانه صومعه فی بریه». 🔸🔸🔸منظومه کتب سید بن طاووس 📕 سید در نقاط متعدد کتاب برای کمک به فرزند خود، به کتب متعددی که پیش از این کتاب نگاشته است ارجاع می دهد. نحوه ارجاع سید و تنوع آن نشان می دهد این مولف جلیل القدر مجموعه کتب خود را با طراحی خاصی به رشته تحریر در آورده است. و مجموعه آثار او مسیر زندگی یک مومن را هم از جهت عقیدتی در فروع و اصول و هم از جهت مادی و معنوی تامین می کند. برای مثال ایشان در فصل صد و سی و هفت و در آداب سفر به فرزندش توصیه می کند در هنگام اضطرار در سفرهای مادی ابتدا استخاره کند و برای این کار او را به کتاب «فتح الابواب» که در انواع استخارات نگارش شده است ارجاع می دهد: « فاستعن بالله جل جلاله فی قوتک علی التوفیق و استعمل ما ذکرناه فی کتاب «فتح الابواب»» سید در این اثر به کتبِ «الاصطفاء»، «ربیع الالباب»، «فتح الابواب»، «المهمات»، «الطرائف»، «الیقین» و ... ارجاع می دهد. اگر با این نگاه به آثار ابن طاووس بنگریم مطالعه مجموعه کتب این عالم بزرگوار ضروری می نماید. می توان گفت سید مجموعه آثار خود را با برنامه ای مشخص تالیف کرده است و در پس این سطور برنامه تربیتی خاصی تعبیه شده است. بر همین اساس مطالعه مجموعه مرقومات ابن طاووس بسیار مفید است. به همین دلیل سایر آثار مهم ایشان را نیز به تدریج معرفی خواهیم کرد. سید محمد هاشمی 23/5/97 @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
🔰 درس سوم؛ «وضع» 🔻 کتاب شرح الموجز فی اصول الفقه، تقریرات تدریس الموجز استاد علی فرحانی است. 🔻 این کتاب تنظیم و بازنویسی مطالب درس است و پیاده صوت نیست. 📙 جلد اول: از ابتدای کتاب تا پایان مفاهیم 📗 جلد دوم: از ابتدای عام و خاص تا پایان کتاب ⚠️ توجه: جلد دوم هنوز منتشر نشده و در صورت انتشار اطلاع رسانی می شود. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔸آی دی: @m_mahdi1384 〰️〰️〰️〰️ 🌐https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
هدایت شده از المرسلات
هدایت شده از المرسلات
هدایت شده از المرسلات
هدایت شده از المرسلات
☀️ تو دنیایی فراتر از آنچه می دیدیم و تصور می کردیم پیش چشم ما گذاشتی! تو تجسم آرزوهای تاریخی شیعیان علی بن ابی طالب بودی! ذهنِ حقیر فرومایگانِ مقدس و سِفلگانِ متجدد توان درک تو را نداشت و ندارد. قلبی به وسعت عرش الهی داشتی و تنها متواضعان پابرهنه و مجاهدان شب زنده دار که دنیا و آخرت را برای وصال یار به حراج گذاشته بودند، همراه تو می شدند. تاریخ، پس از دوران اهل بیت (ع) هرگز ظهور اسم «هادی» الهی را این چنین عظیم و پر رونق ندیده بود و مومنانی چنان پر صلابت و پرخشوع، مانند اصحاب تو، درک نکرده بود. امت، با تو یکدیگر را حس کردند، جامعه تازه جامعه شد و سریانِ حقیقتِ فطرت در تار و پود انسان ها با تو نمایان گشت ... دست ما را بگیر ای روح قدسی الهی که امروز و پس از ترک لباسِ مادیِ عالم فانی، بسط ید بیشتری داری ... لبیک یا خمینی ... @ofoqemobin