🎙 سیری در توحید قرآنی بر اساس اندیشه #علامه_طباطبایی و #شهید_مطهری
🔰 جلسه اول: توحید؛ محور اساسی جهان بینی اسلامی، تصویر توحید قرآنی
🔰 جلسه دوم: تبیین سیر استدلال های حکمی بر توحید و اثر آن بر جهان بینی توحیدی (استدلال های مشایی، صدرایی و استدلال علامه طباطبایی)
(از مجموعه جلسات نظام اندیشه شهید مطهری)
@ofoqemobin
👇👇👇
♨️ #مجموعه_جلسات «نگاهی به انسان شناسی اسلامی از منظر شهید مطهری» بر اساس کتاب «انسان شناسی» موسسه #بینش_مطهر
📌 جهت جمعی از مسئولان و معاونان نهادهای دانشگاه های علوم پزشکی استان مرکزی،
دانشگاه علوم پزشکی اراک، شهریور۹۸
📌 لینک دانلود صوت جلسات
👇👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/315
#بشنوید
#شهید_مطهری
@ofoqemobin
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
💢 #مجموعه_جلسات
«ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی»
✅در شهریور ماه سال ۹۷، جلساتی تحت عنوان "ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی" در مدرسه علوم انسانی صدرا برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علومانسانی برگزار شد.
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
👈در این جلسات به ظرفیت علوم مختلف اسلامی در تحول علوم انسانی و الگوی مطلوب تولید علم دینی پرداختیم.
✅ این جلسات می تواند برای دانشجویان علاقه مند به علوم انسانی اسلامی از دوجهت موثر باشد، اول آشنایی با مجموعه علوم اسلامی، و دوم نسبت این علوم در تولید علم دینی.
✅ طلاب بزرگوار نیز از جهت ثمره مباحث علمیشان در مسائل جدید می توانند از این جلسات استفاده کنند.
ان شاء الله هر دو گروه نقد و نظرشان را نیز به بنده منعکس کنند.
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
💠فهرست مباحث مطرح شده در این جلسات
👇👇👇👇
🎙 جلسه اول و دوم:
- ضرورت رجوع دوباره به علوم اسلامی و توضیح امتناع حیات مومنانه با وجود علوم انسانی مدرن
- تبیین چیستی و چرایی نزاع سنت و مدرنیته
- تبیین ضرورت فهم نظام مند، برای استفاده از علوم اسلامی و نقد علوم مدرن
- مراد از علم اسلامی در این بحث
🎙جلسه سوم و چهارم:
- معرفی علم منطق به عنوان علمی اسلامی و ابزاری برای ایجاد فهم نظام مند
- فرآورده اولیه منطق نقد نظامات اندیشه ای مغالطی در حوزه علوم انسانی
🎙جلسات پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم:
- تبیین فلسفه اسلامی و پیشینه تاریخی آن
- بررسی تطور فلسفه اسلامی تا حکمت متعالیه
- معرفی علامه طباطبایی به عنوان نماینده تمام عیار حکمت متعالیه
- تبیین موضوع فلسفه و رسالت این علم
- نگاهی به ارکان حکمت متعالیه
- بررسی نقش مباحث ماهیات در تبیین و اثبات موضوعات علوم
🎙جلسه دهم:
- بررسی نقش و امکانات فلسفه اسلامی در تحول علوم اسلامی (با نگاهی به آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری)
- بررسی عرفان اسلامی و ظرفیت آن در تحول و بازگشت بسیاری از ظرفیت های آن به حکمت متعالیه
- تبیین ضرورت نیاز به وحی
- تبیین استمرار نیاز به وحی در دنیای مدرن
- تبیین نیاز به اصول فقه برای زبان شناسی کتاب و سنت
🎙جلسه یازدهم:
- بررسی تطور فقه و اصول و معرفی مکتب شیخ انصاری و امام
🎙جلسه دوازدهم:
- بررسی ابعاد علم اصول فقه
🎙جلسه سیزدهم:
- تبیین نقش بی بدیل اجتهاد بر اساس مکتب امام خمینی در تولید و تحول علوم انسانی
- تبیین نظریه مختار در تولید علم دینی و مقایسه با برخی مبانی دیگر
- بررسی تقسیم کار حوزه و دانشگاه در تولید علم دینی
🎙جلسه چهاردهم:
- بررسی تفسیر به عنوان عامل دیگر تحول علوم انسانی
- معرفی مکتب تفسیری علامه و توان این مکتب در تبدیل قرآن به منبع مستقل معرفتی در تولید علم دینی
- اثبات صحت مبنای تفسیر قرآن به قرآن
🎙جلسه پانزدهم:
-نقش معارف قرآنی در تولید علوم انسانی اسلامی
- بررسی نهایی نقش قرآن و سنت در تبیین مبانی هستی شناختی و دستورالعمل های عملی
- جمع بندی مجموع مباحث این دوره
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
👈 تعداد جلسات: 15
📌 لینک دانلود صوت جلسات در ایتا
👇👇👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/132
#علوم_انسانی_اسلامی
#ظرفیت_شناسی_علوم_اسلامی
@ofoqemobin
أَشْهَدُ أَنَّ دَمَكَ سَكَنَ فِي الْخُلْدِ ، وَاقْشَعَرَّتْ لَهُ أَظِلَّةُ الْعَرْشِ ، وَبَكىٰ لَهُ جَمِيْعُ الْخَلائِقِ ، وَبَكَتْ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرَضُونَ السَّبْعُ وَمَا فِيهِنَّ وَمَا بَيْنَهُنَّ ، وَمَنْ يَتَقَلَّبُ فِي الْجَنَّةِ وَالنَّارِ مِنْ خَلْقِ رَبِّنا ، وَمَا يُرىٰ وَمَا لَايُرىٰ
#شب_جمعه
🔰 تحصیل مجازی و بهبود وضعیت درسی طلاب
🔺شیوع ویروس #کرونا سبب شد بسیاری از دروس حوزه به صورت مجازی برگزار شود و اقبال به استماع صوتی جلسات گسترده تر شود.
🔺به نظر می رسد وضعیت جدید تحصیلی در حوزه ها و فشارهای اجتماعی برای تسریع در بازدهی طلاب در طول تحصیل، پس از این هم تحصیل مجازی را جدی تر کند. در این نوشته با پاسخ اجمالی به برخی اشکالات، بیان می کنیم که تحصیل مجازی می تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت تحصیلی حوزه ها داشته باشد.
⭕️ (نکته: آنچه در ادامه در تایید تحصیل مجازی می آید روشی برای کمک به برنامه حضوری تحصیل است نه جایگزین آن.)
🔺برخی معایبی که مخالفان تحصیل مجازی (نواری) بیان می کنند:
- قطع ارتباط مشافهی استاد و شاگرد در تعلیم
- اختلال در روند تحصیل علم و اختلال در ترتب زمان مند جلسات درسی بر یکدیگر
- قطع رابطه تربیتی استاد و شاگرد
🔺اما به نظر می رسد استفاده مجازی از بسیاری از دروس امری کاملا اجتناب ناپذیر است و بخشی آینده تحولی حوزه به نحو جدی وابسته به آن است لذا باید راهی برای حل اشکالات یافت.
🔺به طور طبیعی رسیدن به ملکه اجتهاد در حوزه علمیه مستلزم به دست آوردن گزاره های بسیار زیادی از علوم مختلف است. گذراندن این مسیر طولانی و احاطه مناسب بر تمام این علوم در حالت عادی و با شرکت مثلا در 5 کلاس در روز (که عملا بسیار مشکل است) و حتی با رفع تمام تعطیلی های نوروز و تابستان سالیان بسیاری به طول می انجامد.
🔺 اما می توان این مسیر طولانی را با زنده کردن تمام اوقاتی که به راحتی از دست می روند و با استفاده از امکانات مجازی کوتاه کرد و یکی از معضلات اساسی تحصیل یعنی طولانی شدن دوران آن را به مقدار زیادی بر طرفت نمود. این کار مزایای بسیاری دارد:
- امکان استفاده از تمام اوقات شبانه روز و تمامی ایام سال حتی در صورتی که دسترسی به هیچ استادی ممکن نباشد و در نتیجه امکان قطعی کوتاه شدن دوران تحصیل
- امکان انتخاب بهترین استاد در هر درس ولو آن استاد دیگر در قید حیات نباشد و یا دیگر آن درس مشخص را درس ندهد.
- امکان تامل در یک جلسه درسی و استماع چندباره آن
- امکان استماع همزمان جلسات درسی چند استاد در یک درس مشخص (البته انجام این کار ملاحظاتی دارد)
- امکان اتمام دوره سطح تا پیش از درس خارج در 4 سال یا کمتر از آن
🔺البته اشکالاتی که در بالا به این مسیر وارد شد جدی است ولی به نظر می رسد می توان این اشکالات را با راه حل های زیر حل کرد:
- خواندن اولین دوره هر کدام از علوم با یک استاد مجرب به صورت حضوری، مثلا الموجز در اصول، جلد اول لمعه در فقه، سیوطی یا صمدیه در ادبیات و ...
- همراهی کامل با یک یا چند استاد در کل دوران تحصیل و مشاوره گرفتن و حل مشکلات پس از استماع مجازی جلسات، در این صورت استاد می تواند مسیر تربیتی را نیز پیگیری کند و این مسیر تربیتی لزوما متوقف بر صدها جلسه حضوری نباشد.
- رعایت کامل روندِ مباحثه و نگارش تقریر برای تمام جلسات درسی و ارائه آن به استاد
پ.ن: مسیر تربیت معنوی و اخلاقی طبیعتا بحث دیگری دارد و آنچه در اینجا بیان شد صرفا پیرامون مسیر علمی مرسوم در حوزه است.
✏️ سید محمد هاشمی
#تحصیل_مجازی
#نوار
#کرونا
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
💠 #عرفان سبب انزوا از سیاست نیست/ چه کسی در کشور به حد عرفان امام می رسید؟/ پیامبر هم عارف بود ولی حکومت تشکیل داد.
🔰امامین انقلاب
🌐🌐🌐🌐🌐🌐
🔅خيال میكردند كه كسى كه عارف است بايد ديگر بكلى كناره گيرد از همه چيز و برود كنار بنشيند و يك قدرى ذكر بگويد و يك قدرى تغنى بشود و يك قدرى چه بكند و دكاندارى. امير المؤمنين در عين حالى كه اعرف خلق اللَّه بعد از رسول اللَّه در اين امت، اعرف خلق اللَّه به حق تعالى بود مع ذلك، نرفت كنار بنشيند و هيچ كارى به هيچى نداشته باشد، هيچ وقت هم حلقه ذكر نداشت، مشغول بود به كارهايش، ولى آن هم بود.
🔅يا خيال مى شود كه كسى كه اهل سلوك است، اهل سلوك بايد به مردم ديگر كار نداشته باشد، در شهر هر چه میخواهد بگذرد، من اهل سلوكم، بروم يك گوشه اى بنشينم و وِرد بگويم و سلوك به قول خودش پيدا كند. اين سلوك در انبيا زيادتر از ديگران بوده است، در اوليا زيادتر از ديگران بوده است، لكن نرفتند تو خانه شان بنشينند و بگويند كه ما اهل سلوكيم و چكار داريم كه به ملت چه می گذرد هر كه هر كارى میخواهد بكند. اگر بنا باشد كه اهل سلوك بروند كنار بنشينند، پس بايد انبيا هم همين كار را بكنند و نكردند. موسى بن عمران اهل سلوك بود، ولى مع ذلك، رفت سراغ فرعون و آن كارها را كرد، ابراهيم هم همين طور، رسول خدا هم كه همه میدانيم.
🔅رسول خدايى كه سالهاى طولانى در سلوك بوده است، وقتى كه فرصت پيدا كرد، يك حكومت سياسى ايجاد كرد براى اينكه، عدالت ايجاد بشود. تبع ايجاد عدالت فرصت پيدا میشود براى اينكه هر كس هر چيزى دارد بياورد.
🔅انحرافات زياد شده است. بعضى از اهل علم خودمان هم همين معانى را دارند: «لباس جندى حرام است، لباس شهرت است، به عدالت مضر است». حضرت امير عادل نبوده؟! حضرت سيد الشهدا هم عادل نبوده؟! حضرت امام حسن هم عادل نبوده؟! پيغمبر اكرم هم عادل نبوده؟! براى اينكه لباس جندى داشتند!
🔅اينها را تزريق كردند به ما، به ما آن طور دستهاى توطئه گر تزريق كردند كه ماها هم باورمان آمده است. تو چكار دارى به اينكه چه ميگذرد! تو مشغول درست باش! تو مشغول فقهت باش! تو مشغول فلسفه ات باش! تو مشغول عرفانت باش! چكار دارى كه چه میگذرد.
📚صحیفه امام ج۲۰ ص ۱۱۶
🌐🌐🌐🌐🌐🌐
🔺...آقایان روحانیون نباید خود را از سیاست دور نگه دارند. ...از همه عارفتر، امام بود. چه کسی در کشور به حدّ عرفان امام میرسید؟ دیدید چگونه وارد میدان شد؟ مثل شیر.
🔺امام دربارهی استاد بزرگوار خود _مرحوم آقای شاه آبادی_ گفته بودند که ایشان اهل مسائل سیاسی بودند. همچنین من در جایی از امام شنیدم که مرحوم آقای شاهآبادی روی منبر گفته بودند که اگر کسی دور و بر من بود، قیام میکردم.
🔺بنابراین عرفان موجب نمیشود که انسان برود در گوشهیی بنشیند. البته درست فهمیدن مسائل سیاسی و سالم طرح کردن آن، مسألهی دیگری است؛ اما انزوا و انعزال از سیاست، بههیچوجه مصلحت نیست.
📚رهبر انقلاب، در دیدار با فرزند آیتالله شاهآبادی و جمعی از مردم ۷۷/۱/۲۴
#در_مدرسه_امام_خمینی
#اخلاق_و_عرفان #کلام_ولی
@fater290
🕌 جلسات «مقدمه ای بر اسلام شناسی»
🎙 ان شاء الله از امشب سلسله جلساتی با موضوع «مقدمه ای بر #اسلام_شناسی» به صورت زنده و آنلاین برای جمعی از مسلمانان #ایرلندی به زبان #انگلیسی برگزار خواهد شد. صوت جلسات در کانال قرار خواهد گرفت.
📕 منبع محوری این جلسات کتاب «تعالیم اسلام» مرحوم علامه طباطبایی است که با بیانی ساده و البته جامع نگارش شده و ترجمه آن نیز موجود است.
@ofoqemobin
1. An Introduction To Islamic Worldview.mp3
7.33M
🕌 صوت اولین جلسه آنلاین «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان #انگلیسی
📕 بر اساس کتاب «تعالیم اسلام» مرحوم علامه طباطبایی
✅ موضوع جلسه اول: ضرورت شناخت اسلام به عنوان مسیر حقیقی زندگی
⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان ایرلند
#An_intorduction_to_islamic_worldview
#علامه_طباطبایی
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
💠 #عرفان سبب انزوا از سیاست نیست/ چه کسی در کشور به حد عرفان امام می رسید؟/ پیامبر هم عارف بود ولی حکومت تشکیل داد.
🔰امامین انقلاب
🌐🌐🌐🌐🌐🌐
🔅خيال میكردند كه كسى كه عارف است بايد ديگر بكلى كناره گيرد از همه چيز و برود كنار بنشيند و يك قدرى ذكر بگويد و يك قدرى تغنى بشود و يك قدرى چه بكند و دكاندارى. امير المؤمنين در عين حالى كه اعرف خلق اللَّه بعد از رسول اللَّه در اين امت، اعرف خلق اللَّه به حق تعالى بود مع ذلك، نرفت كنار بنشيند و هيچ كارى به هيچى نداشته باشد، هيچ وقت هم حلقه ذكر نداشت، مشغول بود به كارهايش، ولى آن هم بود.
🔅يا خيال مى شود كه كسى كه اهل سلوك است، اهل سلوك بايد به مردم ديگر كار نداشته باشد، در شهر هر چه میخواهد بگذرد، من اهل سلوكم، بروم يك گوشه اى بنشينم و وِرد بگويم و سلوك به قول خودش پيدا كند. اين سلوك در انبيا زيادتر از ديگران بوده است، در اوليا زيادتر از ديگران بوده است، لكن نرفتند تو خانه شان بنشينند و بگويند كه ما اهل سلوكيم و چكار داريم كه به ملت چه می گذرد هر كه هر كارى میخواهد بكند. اگر بنا باشد كه اهل سلوك بروند كنار بنشينند، پس بايد انبيا هم همين كار را بكنند و نكردند. موسى بن عمران اهل سلوك بود، ولى مع ذلك، رفت سراغ فرعون و آن كارها را كرد، ابراهيم هم همين طور، رسول خدا هم كه همه میدانيم.
🔅رسول خدايى كه سالهاى طولانى در سلوك بوده است، وقتى كه فرصت پيدا كرد، يك حكومت سياسى ايجاد كرد براى اينكه، عدالت ايجاد بشود. تبع ايجاد عدالت فرصت پيدا میشود براى اينكه هر كس هر چيزى دارد بياورد.
🔅انحرافات زياد شده است. بعضى از اهل علم خودمان هم همين معانى را دارند: «لباس جندى حرام است، لباس شهرت است، به عدالت مضر است». حضرت امير عادل نبوده؟! حضرت سيد الشهدا هم عادل نبوده؟! حضرت امام حسن هم عادل نبوده؟! پيغمبر اكرم هم عادل نبوده؟! براى اينكه لباس جندى داشتند!
🔅اينها را تزريق كردند به ما، به ما آن طور دستهاى توطئه گر تزريق كردند كه ماها هم باورمان آمده است. تو چكار دارى به اينكه چه ميگذرد! تو مشغول درست باش! تو مشغول فقهت باش! تو مشغول فلسفه ات باش! تو مشغول عرفانت باش! چكار دارى كه چه میگذرد.
📚صحیفه امام ج۲۰ ص ۱۱۶
🌐🌐🌐🌐🌐🌐
🔺...آقایان روحانیون نباید خود را از سیاست دور نگه دارند. ...از همه عارفتر، امام بود. چه کسی در کشور به حدّ عرفان امام میرسید؟ دیدید چگونه وارد میدان شد؟ مثل شیر.
🔺امام دربارهی استاد بزرگوار خود _مرحوم آقای شاه آبادی_ گفته بودند که ایشان اهل مسائل سیاسی بودند. همچنین من در جایی از امام شنیدم که مرحوم آقای شاهآبادی روی منبر گفته بودند که اگر کسی دور و بر من بود، قیام میکردم.
🔺بنابراین عرفان موجب نمیشود که انسان برود در گوشهیی بنشیند. البته درست فهمیدن مسائل سیاسی و سالم طرح کردن آن، مسألهی دیگری است؛ اما انزوا و انعزال از سیاست، بههیچوجه مصلحت نیست.
📚رهبر انقلاب، در دیدار با فرزند آیتالله شاهآبادی و جمعی از مردم ۷۷/۱/۲۴
#در_مدرسه_امام_خمینی
#اخلاق_و_عرفان #کلام_ولی
@fater290
افق مبین||سید محمد هاشمی
💠 #عرفان سبب انزوا از سیاست نیست/ چه کسی در کشور به حد عرفان امام می رسید؟/ پیامبر هم عارف بود ولی ح
👆🏻 این دو عبارت از خطوط اصلی سلوک انقلابی در دیدگاه امامین انقلاب است. کسانی که با اطراف این بحث آشنا هستند متوجه اند که چه نقاط دقیقی در این بیانات هدف گرفته شده است.