♦️شهید مطهری و علوم انسانی اسلامی♦️
🔹استاد شهید مطهری از هر دو منظر به علوم انسانی نگاه میکند. دفاع اولی و ذاتی مطهری دفاعی معرفتی یعنی در مقام صدق و کذب است. او عمدهای از گزارههای علوم انسانی غربی را غلط میداند. یعنی در علمیت او تردید دارد. دوم از او دفاع هویتی هم میکند. میگوید اگر از اسلام یک مکتب ساخته و پرداخته نکنیم هویت فرهنگیمان حذف میشود، استقلال ما تخریب میشود.
🔹آقای مطهری فیلسوف فطرت است و اگر از علم دفاع میکند علم طبیعی است نه علوم انسانی. همچنین چون علوم انسانی قائل به این است که انسان فطرت دارد و فطرت منزلت مستقلی دارد میتوان از علوم انسانی واحد و جهانشمولی سخن گفت.
دکتر مهدی جمشیدی بخش دوم (بخش آخر)
▫️نشست علمی «علوم انسانی در قرن جدید و ضرورت تحول» در قالب پیشنشست پانزدهمین همایش علمی «حکمت مطهر» با موضوع «اسلام و ایران در قرن جدید»، با حضور مهدی جمشیدی، عضو هیات علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه و با همکاری کانون اندیشه جوان و دانشکده صداوسیما برگزار شد. در ادامه متن سخنان مهدی جمشیدی از نظر میگذرد؛
🔸خب شما معتقدی ایشان امکانهای معرفتی دارد ولی این امکانها چقدر کشش دارد؟ چقدر به یاری ما می آید؟ به نظرم بسیار زیاد. ایشان سرنخهای مهمی به دست میدهد و ما را وارد یک انگاره متفاوت میکند. بنابراین میتوان مطهری را وارد بازی معرفتی کنونی کرد و از مطهری بهرههای بسیار جست.
4⃣ نکته چهارم، که بین نیروهای معرفتی درباره آن نزاع وجود دارد، این است که مطهری با چه استدلالهایی از علوم انسانی اسلامی دفاع میکرد؛ یعنی وقتی از تحول علوم انسانی سخن میگوییم او با چه استدلالهای به مخالفت با علوم انسانی غربی پرداخت و با چه استدلالهایی از علوم انسانی اسلامی دفاع کرد.
🔸شاید عمدهترین مطلبی که مطرح شده حولوحوش این دوگانه است که دفاعها دو قسماند: پارهای هویتی و پاره دیگر معرفتیاند. حالا باید دید مطهری هویتی به علوم انسانی اسلامی میاندیشید یا معرفتی؟ یعنی بحثش استقلال فرهنگی بود یا مقام سخنش معرفتی بود.
🔸من که به آثار شهید مطهری نگاه میکنم فکر میکنم استاد شهید از هر دو منظر به علوم انسانی نگاه میکند. دفاع اولی و ذاتی مطهری دفاعی معرفتی یعنی در مقام صدق و کذب است. او عمدهای از گزارههای علوم انسانی غربی را غلط میداند. یعنی در علمیت او تردید دارد. دوم از او دفاع هویتی هم میکند.
🔸میگوید اگر از اسلام یک مکتب ساخته و پرداخته نکنیم هویت فرهنگیمان حذف میشود، استقلال ما تخریب میشود. به نظر من این دو در عرض هم نیستند. چون وادی علم است اول باید دفاع معرفتی کرد، دفاع هویتی ثانیاً و بالعرض است. بنابراین استدلال او دو شاخه و دو شعبه دارد.
🔸البته برخی مثل آقای فیاض متعرض مطهری شدند و گفتند مطهری با علم مشکل ندارد. مشکلش این است که علم در کنار ایمان نیست پس با علوم انسانی مشکل معرفتی ندارد و علوم انسانی در ذات خودش نقصی ندارد و مشکل او بیرونی است. از این حیث ایمان در کنار او ننشسته است.
🔸عمدتاً این افراد به یک منبع ارجاع میدهند و آن همان مقدمه بر جهانبینی اسلامی است که از صدر و ذیل سخن آقای مطهری پیداست که به ایشان دارد در باب علم طبیعی سخن میگوید نه علوم انسانی. قطعاً همینطور است.
🔸ایشان یکی از فضایل سیدجمال را این میداند با تأکید بر اینکه مسلمین باید تکنولوژی را اخذ کنند ولی از جهانبینی غربی پروا داشت. پس مطهری قطعاً تفکیک کرد و کاملا معتقد به غیرعلمی بودن علوم انسانی بود. پس برخلاف سخن آقای فیاض و دیگران که ادعا کردند رئالیسم مطهری خام است اولاً رئالیسم او خام نیست. ثانیاً تلقی یکسانی از علم ندارد.
🔸 آقای مطهری فیلسوف فطرت است و اگر از علم دفاع میکند علم طبیعی است نه علوم انسانی. همچنین چون علوم انسانی قائل به این است که انسان فطرت دارد و فطرت منزلت مستقلی دارد میتوان از علوم انسانی واحد و جهانشمولی سخن گفت.
iict.ac.ir/andishem
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
💫 از سوی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی :
🔹انتشار فراخوان مقاله ششمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
▫️محورهای پیشنهادی کمیسیون تخصصی فلسفه و روش شناسی:
✅ مناسبات ارزش و و اقعیت در علوم انسانی اسلامی
✅ مناسبات نظریه پرداز و نظریه در علوم انسانی اسلامی
✅ مناسبات فرد و جامعه در علوم انسانی اسلامی
✅ غایات علوم انسانی اسلامی
✅ ظرفیت نظریههای منطق در نظریهپردازی علوم انسانی اسلامی
✅ ظرفیت علمشناسیهای غربی در نظریهپردازی علوم انسانی اسلامی
✅ ظرفیت کلام، فلسفه و عرفان اسلامی در نظریهپردازی علوم انسانی اسلامی
✅ ظرفیت فقه و اخلاق در نظریه پردازی علوم انسانی اسلامی
✅ نقش تجربه زیست مسلمانی در نظریه پردازی علوم انسانی اسلامی
✨ مهلت ارسال چکیده مقالات تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل های صوتی جلسات اول تا سوم حجت الاسلام خسروپناه با موضوع « عقل در حکمت و شریعت »
💫 این جلسات در جمع هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی در اسفند ماه ۱۳۹۹ برگزار شده است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️آسیب شناسی تولیدات علوم انسانی♦️
🔹تحقیقات علوم انسانی در ایران، یا به صورت کلی از درک، توصیف و تجویز راه حل مسائل عاجز هستند، و یا تنها قادرند که مسائل حاشیهای را حل کنند. نتیجه اینکه دردهای مردم روز به روز سنگینتر میشود و مسائل جامعه پیچیدهتر میشوند،
🔹مقالهها و تولیدات علمی دانشکدهها و پژوهشکدههای علوم انسانی در ایران، فقط توسط دانشآموختگان همین مراکز علمی قابل مصرف است و عموم مردم مخاطب آنها نیستند.
دکتر محسن ردادی بخش نخست
▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از گروه اندیشه خبرگزاری شبستان؛ حدود ۲۴۰۰ سال پیش، افلاطون نخستین نهاد علم را با عنوان «آکادمی» بنا نهاد. بر سردر آکادمی نوشته بودند: «فقط هندسهدانها اجازه ورود دارند». این شعار، راه ورود تمام غیرمتخصصان به نهاد علم را میبست و از آن طرف مانع آمیختن دانشپژوهان با مردم عادی بود. نوعی اشرافیت علمی.
🔸در ۲۴ قرن بعد، دانشگاهها و پژوهشگاهها دیوارهای بلندی میان خود و مردم عادی جامعه کشیدند و این دیوارها در ایران بسیار قطورتر است. نتیجه اینکه آکادمیسینها زبان خاص خود را دارند که مردم عادی از آن سر در نمیآورند و به موضوعاتی میپردازند که ارتباط کمی با جهان واقعی مردم دارد.
🔸این موضوع در ایران و در رشتههای علوم انسانی شدیدتر است. مقالهها و تولیدات علمی دانشکدهها و پژوهشکدههای علوم انسانی در ایران، فقط توسط دانشآموختگان همین مراکز علمی قابل مصرف است و عموم مردم مخاطب آنها نیستند.
🔸نه تنها تولیدات علمی مراکز علوم انسانی برای مردم کاربردی ندارد، بلکه کارگزاران و سیاستگذاران نیز غالبا از غیرمیدانی بودن پژوهشهای علوم انسانی ناخرسندند. تحقیقات علوم انسانی در ایران، یا به صورت کلی از درک، توصیف و تجویز راه حل مسائل عاجز هستند، و یا تنها قادرند که مسائل حاشیهای را حل کنند. نتیجه اینکه دردهای مردم روز به روز سنگینتر میشود و مسائل جامعه پیچیدهتر میشوند، اما دانشمندان علوم انسانی در ایران، همچنان در پناه دیوارهای دانشکدهها و پژوهشکدهها به تولید تحقیقات بیخاصیت ادامه میدهند و بودجه عمومی را تلف میکنند.
🔸اما جهان تغییر کرده است. دانشمندان علوم انسانی به سمت ارتباط با مردم عادی میروند و تلاش میکنند به زبان این مردم یافتههای خود را عرضه کنند. عصر افلاطون به پایان خود نزدیک میشود و هر مرکز علمی که با این تغییر همراه نباشد، محکوم به فناست.
🔸خانم «استر دوفلو» (Esther Duflo) نماد این تغییر است. او به عنوان استاد اقتصاد توسعه دانشگاه ام آی تی، پا را از دیوارهای آکادمی فراتر میگذارد و تلاش میکند برای کاستن از رنج و محنت مردم، راهحلهای اجتماعی و سیاستگذارانه ارائه نماید. او در مقالهای با عنوان «اقتصاددان به مثابه لولهکش»( The Economist as Plumber) تأکید میکند اقتصاد در درجه اول یک ابزار سیاستی است و نقش اصلی اقتصاددانها مشاوره دادن به دولتها در تدوین قوانین و مقررات است.
🔸اقتصاد را نباید مجموعهای از گزارههای نظری و مرور تاریخی تقلیل داد. اقتصاددان شبیه یک لولهکش باید به صورت جزئی و تجربی راهحلهایی فنی برای ساختن بیابد. اقتصاددان نباید در چنبره نظریات بیحاصل و انتزاعی گرفتار شود. او باید مانند لولهکش ذهن خود را معطوف به آن بخش از نظریات کند که در دنیای واقعی میتواند جوابگوی مشکلات باشد، سپس در عمل به اصلاح و تطبیق آن با شرایط واقعی بپردازد.
🔸خانم دوفلو کارویژه خود را در چارچوب یک استاد دانشگاه که فقط به تدریس و تحقیق متعارف علمی میپردازد تعریف نمیکند. او قدم به ماورای دیوارهای ام آی تی میگذارد و تجربه توزیع برنج یارانهای در اندونزی را مطالعه میکند و فساد نهانی که از چشم سیاستگذار پنهان مانده بود را به خوبی آشکار میکند. او با مسئولین دولتی بهداشت و درمان ایالت کرالا (جنوب هند) جلسه میگذارد و به آنها نشان میدهد که چطور با برپایی اردوگاه واکسن و در کنار آن اهدای یک کیلو عدس به خانوادههای روستایی میزان واکسیناسیون این منطقه را از ۶ درصد به ۳۸ درصد برسانند.
🔸آزمایش میدانی او در کشورهای آفریقایی به سیاستگذاران کمک کرد که اهدای پشهبند رایگان برای مبارزه با بیماری مالاریا را متوقف کنند. زیرا فقرا اگر پشهبند رایگان دریافت کنند از آن استفاده نمیکنند. اما اگر برای آن بهایی اندک بپردازند از این وسیله استفاده میکنند.
ادامه دارد ...
iict.ac.ir/kolom
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایلهای صوتی نشست اول تا پنجم از سلسله نشستهای هم اندیشی پیرامونی مبانی و منطق تولید علم دینی
🔹این جلسات با محوریّت نقد و بررسی مجموعۀ چهار جلدی « علم دینی؛ از چستی تا چگونگی » اثر حجةالاسلام و المسلمین شیخ محمد حسن وکیلی بوده است.
💫 دوره اول با حضور اساتید معظم حجج اسلام آقایان: امینی نژاد، اسدپور برگزار شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی کرسی ترویجی با عنوان « درآمدی جامعه شناختی برادوار علم فقه » با ارائه حجت الاسلام دکتر قاسم ابراهیم پور
🔹ناقدان کرسی : حجت الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی و حجت الاسلام دکتر محمد باقر ربانی
🔹چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ، ۱۱ صبح
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی کرسی ترویجی با عنوان « مدیران صالح در نظام اداری از منظر علامه مصباح یزدی » با ارائه حجت الاسلام دکتر محسن منطقی
🔹ناقدان: حجت الاسلام دکتر سید ابوالفضل حسنی ، حجت الاسلام دکتر محمد حسن جعفری
🔹این کرسی در روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰ صبح به صورت آنلاین برگزار شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی وبینار و جلسه اول از دوره آموزشی « دانشگاه اسلامی از ایده تا اجرا » با تدریس حجةالاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه
🔹این وبینار در روز دوشنبه دهم خرداد ماه ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱ درجمع اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال بختیاری به صورت مجازی برگزار شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️آسیب شناسی تولیدات علوم انسانی♦️
🔹وظیفه محقق علوم انسانی در قرن پانزدهم هجری، کتاب بر کتاب افزودن نیست. او دو وظیفه اصلی دارد :
1⃣ اول باید به میان مردم برود و به بهترین شکل آنها را قانع کند که چطور تصمیم درست بگیرند.
2⃣ دوم اینکه به سیاستگذاران راه حل درست را نشان دهد.
🔹این در سنت اسلامی ایرانی ما سابقه دارد و چیزی نیست که خانم دوفلو و امثال او یاد بگیریم. مراجع محترم تقلید هفتاد سال درس میخوانند تا مسائل روزمره مردم را پاسخ بگویند. از طرف دیگر بزرگانی همچون محقق کرکی و علامه مجلسی به دربار میرفتند و به سیاستگذاران رهنامه ارائه میکردند.
دکتر محسن ردادی بخش دوم ( بخش آخر)
▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از گروه اندیشه خبرگزاری شبستان؛ حدود ۲۴۰۰ سال پیش، افلاطون نخستین نهاد علم را با عنوان «آکادمی» بنا نهاد. بر سردر آکادمی نوشته بودند: «فقط هندسهدانها اجازه ورود دارند». این شعار، راه ورود تمام غیرمتخصصان به نهاد علم را میبست و از آن طرف مانع آمیختن دانشپژوهان با مردم عادی بود. نوعی اشرافیت علمی.
🔸اهمیت این موضوع زمانی آشکار میشود که بدانیم عامل اصلی مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در آفریقا، همین بیماری مالاریاست. همچنین این استاد دانشگاه در اجلاس جهانی داوس رهبران جهان و خیریهها را قانع کرد که برای درمان کرم روده دانشآموزان اقدام کنند و نتیجه اینکه با مبلغی نسبتا ناچیز، ۲۰ میلیون کودک در سنین مدرسه در سال ۲۰۰۹ درمان شدند.
🔸در کجای شرح وظایف اساتید اقتصاد مبارزه با کرم روده دانشآموزان آمده است؟! اقتصاددان عضو دانشگاه به مثابه آکادمی چنین وظیفهای برای خود قائل نیست. اما اقتصاددان پساآکادمیایی چنین کاری را وظیفه اصلی خود میداند.
🔸چرا خانم دوفلو را نماد گذار از نهاد تولید علم به شیوه آکادمی میدانم؟ چون عالم علم به گرمی از این رویکرد استقبال کرد. او در سال ۲۰۱۰ عنوان برترین اقتصاددان زیر چهل سال در آمریکا را کسب کرد. سخنرانی او در کنفرانس تد در سال ۲۰۱۰ مورد استقبال قرار گرفت و در هجده دقیقه ایده خود در مورد تأثیر اقدامات کوچک برای کاهش درد مردم را توضیح داد.
🔸در سال ۲۰۱۹ خانم دوفلو توانست برندهی جایزه نوبل اقتصاد شود. کسب معتبرترین جایزه علمی اقتصاد نشان میدهد که نهاد جهانی علم تصمیم گرفته است که تغییر شیوه دهد و از رویکرد آکادمی افلاطونی دست بردارد و به میان مردم برود و برای حل مشکلات روزمرهی مردم دست به کار شود. این چیزی بود که پیش از این توسط آکادمیسینها تحقیر میشد. تصور این بود که استاد دانشگاه یا پژوهشگر باید به مسائل بسیار کلان و فراتاریخی بپردازد.
🔸وظیفه محقق علوم انسانی در قرن پانزدهم هجری، کتاب بر کتاب افزودن نیست. او دو وظیفه اصلی دارد :
1⃣ اول باید به میان مردم برود و به بهترین شکل آنها را قانع کند که چطور تصمیم درست بگیرند.
2⃣ دوم اینکه به سیاستگذاران راه حل درست را نشان دهد.
🔸این در سنت اسلامی ایرانی ما سابقه دارد و چیزی نیست که خانم دوفلو و امثال او یاد بگیریم. مراجع محترم تقلید هفتاد سال درس میخوانند تا مسائل روزمره مردم را پاسخ بگویند. از طرف دیگر بزرگانی همچون محقق کرکی و علامه مجلسی به دربار میرفتند و به سیاستگذاران رهنامه ارائه میکردند.
🔸 برای احیای این سنت باید حصار و دیوار دانشگاه و پژوهشگاه فروبریزد و محققان علوم انسانی به میان مردم بروند و برای حل مسائل روزمره همین مردم به سیاستگذاران ارائه طریق نمایند.
iict.ac.ir/kolom
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی کرسی ترویجی با موضوع «حق کرامت انسان با تاکید بر دیدگاه علامه مصباح یزدی» با ارائه حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم حسینی
🔹ناقدان : حجت الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده اول و حجت الاسلام دکتر محسن هنرجو
🔹این جلسه به صورت آنلاین در تاریخ چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در ساعت ۱۸ برگزار شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami