eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
17 ویدیو
158 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️آسیب شناسی تولیدات علوم انسانی♦️ 🔹تحقیقات علوم انسانی در ایران، یا به صورت کلی از درک، توصیف و تجویز راه حل مسائل عاجز هستند، و یا تنها قادرند که مسائل حاشیه‌ای را حل کنند. نتیجه اینکه دردهای مردم روز به روز سنگین‌تر می‌شود و مسائل جامعه پیچیده‌تر می‌شوند، 🔹مقاله‌ها و تولیدات علمی دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های علوم انسانی در ایران، فقط توسط دانش‌آموختگان همین مراکز علمی قابل مصرف است و عموم مردم مخاطب آن‌ها نیستند. دکتر محسن ردادی بخش نخست ▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از گروه اندیشه خبرگزاری شبستان؛‌ حدود ۲۴۰۰ سال پیش، افلاطون نخستین نهاد علم را با عنوان «آکادمی» بنا نهاد. بر سردر آکادمی نوشته بودند: «فقط هندسه‌دان‌ها اجازه ورود دارند». این شعار، راه ورود تمام غیرمتخصصان به نهاد علم را می‌بست و از آن طرف مانع آمیختن دانش‌پژوهان با مردم عادی بود. نوعی اشرافیت علمی. 🔸در ۲۴ قرن بعد، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها دیوارهای بلندی میان خود و مردم عادی جامعه کشیدند و این دیوارها در ایران بسیار قطورتر است. نتیجه اینکه آکادمیسین‌ها زبان خاص خود را دارند که مردم عادی از آن سر در نمی‌آورند و به موضوعاتی می‌پردازند که ارتباط کمی با جهان واقعی مردم دارد. 🔸این موضوع در ایران و در رشته‌های علوم انسانی شدیدتر است. مقاله‌ها و تولیدات علمی دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های علوم انسانی در ایران، فقط توسط دانش‌آموختگان همین مراکز علمی قابل مصرف است و عموم مردم مخاطب آن‌ها نیستند. 🔸نه تنها تولیدات علمی مراکز علوم انسانی برای مردم کاربردی ندارد، بلکه کارگزاران و سیاست‌گذاران نیز غالبا از غیرمیدانی بودن پژوهش‌های علوم انسانی ناخرسندند. تحقیقات علوم انسانی در ایران، یا به صورت کلی از درک، توصیف و تجویز راه حل مسائل عاجز هستند، و یا تنها قادرند که مسائل حاشیه‌ای را حل کنند. نتیجه اینکه دردهای مردم روز به روز سنگین‌تر می‌شود و مسائل جامعه پیچیده‌تر می‌شوند، اما دانشمندان علوم انسانی در ایران، همچنان در پناه دیوارهای دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها به تولید تحقیقات بی‌خاصیت ادامه می‌دهند و بودجه عمومی را تلف می‌کنند. 🔸اما جهان تغییر کرده است. دانشمندان علوم انسانی به سمت ارتباط با مردم عادی می‌روند و تلاش می‌کنند به زبان این مردم یافته‌های خود را عرضه کنند. عصر افلاطون به پایان خود نزدیک می‌شود و هر مرکز علمی که با این تغییر همراه نباشد، محکوم به فناست. 🔸خانم «استر دوفلو» (Esther Duflo) نماد این تغییر است. او به عنوان استاد اقتصاد توسعه دانشگاه ام آی تی، پا را از دیوارهای آکادمی فراتر می‌گذارد و تلاش می‌کند برای کاستن از رنج و محنت مردم، راه‌حل‌های اجتماعی و سیاستگذارانه ارائه نماید. او در مقاله‌ای با عنوان «اقتصاد‌دان به مثابه‌ لوله‌کش»( The Economist as Plumber) تأکید می‌کند اقتصاد در درجه اول یک ابزار سیاستی است و نقش اصلی اقتصاددان‌ها مشاوره دادن به دولتها در تدوین قوانین و مقررات است. 🔸اقتصاد را نباید مجموعه‌ای از گزاره‌های نظری و مرور تاریخی تقلیل داد. اقتصاددان شبیه یک لوله‌کش باید به صورت جزئی و تجربی راه‌حل‌هایی فنی برای ساختن بیابد. اقتصاددان نباید در چنبره نظریات بی‌حاصل و انتزاعی گرفتار شود. او باید مانند لوله‌کش ذهن خود را معطوف به آن بخش از نظریات کند که در دنیای واقعی می‌تواند جوابگوی مشکلات باشد، سپس در عمل به اصلاح و تطبیق آن با شرایط واقعی بپردازد. 🔸خانم دوفلو کارویژه‌ خود را در چارچوب یک استاد دانشگاه که فقط به تدریس و تحقیق متعارف علمی می‌پردازد تعریف نمی‌کند. او قدم به ماورای دیوارهای ام آی تی می‌گذارد و تجربه توزیع برنج یارانه‌ای در اندونزی را مطالعه می‌کند و فساد نهانی که از چشم سیاست‌گذار پنهان مانده بود را به خوبی آشکار می‌کند. او با مسئولین دولتی بهداشت و درمان ایالت کرالا (جنوب هند) جلسه می‌گذارد و به آنها نشان می‌دهد که چطور با برپایی اردوگاه واکسن و در کنار آن اهدای یک کیلو عدس به خانواده‌های روستایی میزان واکسیناسیون این منطقه را از ۶ درصد به ۳۸ درصد برسانند. 🔸آزمایش میدانی او در کشورهای آفریقایی به سیاستگذاران کمک کرد که اهدای پشه‌بند رایگان برای مبارزه با بیماری مالاریا را متوقف کنند. زیرا فقرا اگر پشه‌بند رایگان دریافت کنند از آن استفاده نمی‌کنند. اما اگر برای آن بهایی اندک بپردازند از این وسیله استفاده می‌کنند. ادامه دارد ... iict.ac.ir/kolom ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایلهای صوتی نشست اول تا پنجم از سلسله نشست‌های هم اندیشی پیرامونی مبانی و منطق تولید علم‌ دینی 🔹این جلسات با محوریّت نقد و بررسی مجموعۀ چهار جلدی « علم دینی؛ از چستی تا چگونگی » اثر حجةالاسلام و المسلمین شیخ محمد حسن وکیلی بوده است. 💫 دوره اول با حضور اساتید معظم حجج اسلام آقایان: امینی نژاد، اسدپور برگزار شد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی کرسی ترویجی با عنوان « درآمدی جامعه شناختی برادوار علم فقه » با ارائه حجت الاسلام دکتر قاسم ابراهیم پور 🔹ناقدان کرسی : حجت الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی و حجت الاسلام دکتر محمد باقر ربانی 🔹چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ، ۱۱ صبح ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی کرسی ترویجی با عنوان « مدیران صالح در نظام اداری از منظر علامه مصباح یزدی » با ارائه حجت الاسلام دکتر محسن منطقی 🔹ناقدان: حجت الاسلام دکتر سید ابوالفضل حسنی ، حجت الاسلام دکتر محمد حسن جعفری 🔹این کرسی در روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰ صبح به صورت آنلاین برگزار شد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی وبینار و جلسه اول از دوره آموزشی « دانشگاه اسلامی از ایده تا اجرا » با تدریس حجةالاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه 🔹این وبینار در روز دوشنبه دهم خرداد ماه ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱ درجمع اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال بختیاری به صورت مجازی برگزار شد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️آسیب شناسی تولیدات علوم انسانی♦️ 🔹وظیفه محقق علوم انسانی در قرن پانزدهم هجری، کتاب بر کتاب افزودن نیست. او دو وظیفه‌ اصلی دارد : 1⃣ اول باید به میان مردم برود و به بهترین شکل آنها را قانع کند که چطور تصمیم درست بگیرند. 2⃣ دوم اینکه به سیاستگذاران راه حل درست را نشان دهد. 🔹این در سنت اسلامی ایرانی ما سابقه دارد و چیزی نیست که خانم دوفلو و امثال او یاد بگیریم. مراجع محترم تقلید هفتاد سال درس می‌خوانند تا مسائل روزمره مردم را پاسخ بگویند. از طرف دیگر بزرگانی همچون محقق کرکی و علامه مجلسی به دربار می‌رفتند و به سیاست‌گذاران رهنامه ارائه می‌کردند. دکتر محسن ردادی بخش دوم ( بخش آخر) ▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از گروه اندیشه خبرگزاری شبستان؛‌ حدود ۲۴۰۰ سال پیش، افلاطون نخستین نهاد علم را با عنوان «آکادمی» بنا نهاد. بر سردر آکادمی نوشته بودند: «فقط هندسه‌دان‌ها اجازه ورود دارند». این شعار، راه ورود تمام غیرمتخصصان به نهاد علم را می‌بست و از آن طرف مانع آمیختن دانش‌پژوهان با مردم عادی بود. نوعی اشرافیت علمی. 🔸اهمیت این موضوع زمانی آشکار می‌شود که بدانیم عامل اصلی مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در آفریقا، همین بیماری مالاریاست. همچنین این استاد دانشگاه در اجلاس جهانی داوس رهبران جهان و خیریه‌ها را قانع کرد که برای درمان کرم روده دانش‌آموزان اقدام کنند و نتیجه اینکه با مبلغی نسبتا ناچیز، ۲۰ میلیون کودک در سنین مدرسه در سال ۲۰۰۹ درمان شدند. 🔸در کجای شرح وظایف اساتید اقتصاد مبارزه با کرم روده دانش‌آموزان آمده است؟! اقتصاددان عضو دانشگاه به مثابه آکادمی چنین وظیفه‌ای برای خود قائل نیست. اما اقتصاددان پساآکادمیایی چنین کاری را وظیفه‌ اصلی خود می‌داند. 🔸چرا خانم دوفلو را نماد گذار از نهاد تولید علم به شیوه آکادمی می‌دانم؟ چون عالم علم به گرمی از این رویکرد استقبال کرد. او در سال ۲۰۱۰ عنوان برترین اقتصاددان زیر چهل سال در آمریکا را کسب کرد. سخنرانی او در کنفرانس تد در سال ۲۰۱۰ مورد استقبال قرار گرفت و در هجده دقیقه ایده خود در مورد تأثیر اقدامات کوچک برای کاهش درد مردم را توضیح داد. 🔸در سال ۲۰۱۹ خانم دوفلو توانست برنده‌ی جایزه نوبل اقتصاد شود. کسب معتبرترین جایزه علمی اقتصاد نشان می‌دهد که نهاد جهانی علم تصمیم گرفته است که تغییر شیوه دهد و از رویکرد آکادمی افلاطونی دست بردارد و به میان مردم برود و برای حل مشکلات روزمره‌ی مردم دست به کار شود. این چیزی بود که پیش از این توسط آکادمیسین‌ها تحقیر می‌شد. تصور این بود که استاد دانشگاه یا پژوهشگر باید به مسائل بسیار کلان و فراتاریخی بپردازد. 🔸وظیفه محقق علوم انسانی در قرن پانزدهم هجری، کتاب بر کتاب افزودن نیست. او دو وظیفه‌ اصلی دارد : 1⃣ اول باید به میان مردم برود و به بهترین شکل آنها را قانع کند که چطور تصمیم درست بگیرند. 2⃣ دوم اینکه به سیاستگذاران راه حل درست را نشان دهد. 🔸این در سنت اسلامی ایرانی ما سابقه دارد و چیزی نیست که خانم دوفلو و امثال او یاد بگیریم. مراجع محترم تقلید هفتاد سال درس می‌خوانند تا مسائل روزمره مردم را پاسخ بگویند. از طرف دیگر بزرگانی همچون محقق کرکی و علامه مجلسی به دربار می‌رفتند و به سیاست‌گذاران رهنامه ارائه می‌کردند. 🔸 برای احیای این سنت باید حصار و دیوار دانشگاه و پژوهشگاه فروبریزد و محققان علوم انسانی به میان مردم بروند و برای حل مسائل روزمره همین مردم به سیاست‌گذاران ارائه طریق نمایند. iict.ac.ir/kolom ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی کرسی ترویجی با موضوع «حق کرامت انسان با تاکید بر دیدگاه علامه مصباح یزدی» با ارائه حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم حسینی 🔹ناقدان : حجت الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده اول و حجت الاسلام دکتر محسن هنرجو 🔹این جلسه به صورت آنلاین در تاریخ چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در ساعت ۱۸ برگزار شد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️برگزاری کرسی ترویجی « ارتباط دین و اخلاق و نقش آن در اسلامی سازی علوم انسانی از دیدگاه استاد علامه مصباح یزدی» با ارائه دکتر امیر خواص 🔹ناقد جلسه : محمدجواد توکلی 🔹مدیر کرسی: حجت الاسلام دکتر محمدرضا اسدی 🔸۵ شنبه ، ۳ خرداد ماه ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱ صبح ✨ فایل متنی مقاله ضمیمه پیام است. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
🔹فراخوان مقالات همایش ملی «علامه مصباح یزدی ▫️ فراخوان مقالات همایش ملی «علامه مصباح یزدی(ره) فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی» منتشر شد. 💫 محورهای همایش؛ 🔹 فلسفه علوم انسانی و اجتماعی اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔹 فلسفه جامعه­ شناسی اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔹 فلسفه سیاست اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔹 فلسفه اخلاق و عرفان اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔹 فلسفه حقوق اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔹 فلسفه اقتصاد اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔹 فلسفه مدیریت اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔹 فلسفه روانشناسی اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔹 فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔹 فلسفه تاریخ، تمدن و فرهنگ اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔸مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان خرداد و اصل مقالات تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ است. 🔸 تاریخ برگزاری همایش نیز در آبان سال ۱۴۰۰ همزمان با روز جهانی فلسفه می‌باشد. ✨ علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خویش را به آدرس الکترونیکی h.mesbahyazdi@gmail.com ارسال کنند. ✨ کسب اطلاعات بیشتر: ۳۷۶۰۳۵۷۱-۰۲۵ داخلی ۱۳۷ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️امام خمینی و علوم انسانی اسلامی♦️ 🔹علم کمالی است که همه انسانها طالب آنند: به نظر امام خمینی، اهمیت و ارزش علم یک امر فطری است و یک کمالی است که همه انسانها طالب آنند. به نظر ایشان اسلام برای علم آن قدر اجر قائل است که شاید دیگر مسالک آن قدر قایل نباشند. 🔹البته به نظر امام فرقی بین عالِم دانشگاهی و حوزوی نیست هر دو در این جهت یکسان هستند. اگر علم آنها توأم با تزکیه و تربیت انسانی و دینی باشد. منشأ خیرات و برکات و سعادت می‌شوند، دکتر محمد محمدرضایی بخش اول ▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، محمد محمدرضایی سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی قبسات در مقاله ای به بررسی دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) در باب علوم طبیعی و انسانی اسلامی پرداخته است: 🔸امام خمینی(قدس سره)، رهبر کبیر و حکیم و دوراندیش انقلاب اسلامی ایران در باب اسلامی شدن علوم اعم از طبیعی و انسانی دیدگاه خاصی ارایه نموده اند که می تواند ره گشا برای متولیان امور دانشگاهی کشور و نیز فرهیختگان و اساتید و دانش پژوهان باشد. 🔸در ابتدا به صورت مختصر اشاره می کنیم که به نظر معظم له آنچه که اسلام می‌خواهد آن است که “تمام علوم، چه علوم طبیعی و چه غیر طبیعی، به علوم الهی و توحید برگشت کند. یعنی هر چه را که می‌بیند خواه طبیعت باشد یا ماده، خدا را در آن ببیند. بنابراین اسلام برای آن آمده است که همه موجودات طبیعی را به الهیت و یا اینکه همه علوم طبیعی را به علوم الهی برگرداند.” ▫️دیدگاه آن حکیم وعارف واصل در ذیل چند عنوان مطرح خواهد شد: 🔸الف. علم کمالی است که همه انسانها طالب آنند: به نظر امام خمینی، اهمیت و ارزش علم یک امر فطری است و یک کمالی است که همه انسانها طالب آنند. به نظر ایشان اسلام برای علم آن قدر اجر قائل است که شاید دیگر مسالک آن قدر قایل نباشند. در اسلام دانش بزرگترین چیز است اما نه دانشی که ما را به تباهی بکشد. خداوند علم را یک عبادت بزرگ قرار داده؛ چنان چه جهت داشته باشد. 🔸همچنین اسلام مردم را دعوت کرده است که هر جا علم را یافتند حتی اگر از کافر باشد، آن را بگیرید. البته این علم باید در خدمت اسلام باشد. به دلیل فطری بودن علم آموزی، همان گونه که درحدیث هم آمده است، علم آموزی از گهواره است تا قبر. اگر انسان درحال احتضار هم یک کلمه یاد بگیرد. بهتر از این است که جاهل باشد، البته علم باید توأم با ایمان وتزکیه نفس و تقوا باشد. زیرا که علم بدون تقوا، بسیاری از اوقات مضر است. بسیاری از اشخاص که در علم به مرتبه اعلا رسیده‌اند ولیکن تربیت انسانی و اسلامی ندارند، ضرر آنها از دیگران زیادتر است، زیرا که در روایات آمده است که اذا فسد العالِم فسد العالَم. (زمانی که عالِم فاسد شد عالَم فاسد می‌شود) 🔸البته به نظر امام فرقی بین عالِم دانشگاهی و حوزوی نیست هر دو در این جهت یکسان هستند. اگر علم آنها توأم با تزکیه و تربیت انسانی و دینی باشد. منشأ خیرات و برکات و سعادت می‌شوند، ولی اگر علم بدون تقوا باشد منشأ بسیاری از شقاوت هاست، زیرا چو دزدی با چراغ آید، گزیده‌تر برد کالا. 🔸به تعبیر حضرت ایشان، اگر روحانی علم داشته باشد لکن ایمان نداشته باشد و مسیرش مسیر انبیاء(ع) نباشد منشأ مفاسد بسیاری می شود اکثر این دین سازی‌ها که بوده است اینها از طبقه ملاها بوده‌اند … . دانشگاهی که فقط دنبال علم باشد برای سعادت ملت‌ها یا فایده ندارد یا ضرر دارد. ادامه دارد ... iict.ac.ir/oloom ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام شیخ محمدحسن وکیلی با موضوع : « وجوه انتساب فلسفه صدرایی به اسلام و امتداد حکمت متعالیه در علوم دیگر » 🔹این گفتگوی علمی دانش پژوهان سطح چهار مرکز تخصصی فلسفه اسلامی قم با حجت‌الاسلام والمسلمین وکیلی می باشد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami