⚡️يک معنا يعنی جنگ فرسايشی که تابع سلسه مراتب است و شما بايد
آن چیزی را که به شما میگويند انجام دهید.
➖🔹 به تعبیری در اجرای
وظايف روح ندارد و هر چیزی را که وظیفهتان هست بايد انجام دهید.
〽️ اين صبر و حوصله و نوعی ثبات قدم میخواهد و هر کسی
از اين وظیفه بر نمیآيد، مثلاًّ در بسیج کارهای اردويی پر مخاطب است ولی طرحهای مطالعاتی اينطور نیست، چرا؟
⁉️⁉️
✴️ چون يک طرح
مطالعاتی با ۱۰۰ نفر شروع میشود ولی آخرش ۵ نفر میمانند و
انگیزهی مدير کار هم خیلی کمکتون میشود، اما کل اردو شور و حال
است و يک بازهی زمانی مشخص هم دارد.
⚛ نکته قابل تامل اين است که در همین محیطها هست که میتوان آدمهای تشکیلاتی را شناسايی کرد.✅
🔵 به اين معنا که آدم هايی تشکیلاتی هستند که اهل ثباتاند، اهل تأملند، و اينها تشکیلات را به راه میاندازند و تشکیلاتشان
هم مؤثر واقع میشود، حتی اگر تشکیلاتشان کوچک باشد.
⬅️💯 لذا ثبات قدم در کار تشکیلاتی نکته قابل تاملی است.
✳️ آيه میگويد اولین کاری که آدم ترک در مواجه با يک مشکل
و بحران لازم دارد، پایمردی و ثبات قدم در آن موضعی است که دارد، بعد از اين ثبات قدم امدادهای الهی میآيند.
⭐️⭐️
💠 بنابراين ابتدا
فرموده است «فِئَّةًّ فَّاثْبُتُواْ» و بعد «وَّ اذْکُرُواْ اللهَّ» يعنی ثبات قدم داشته باشید و منتظر امدادهای الهی بشويد.💫
🌺 آيهی دوم مکمل آيه اول است. «وَّ أَّطِیعُواْ اللهَّ وَّ رَّسُولَّهُ» يعنی وحدت
فرماندهی، منشأ فرماندهی در تشکیلات اسلامی الهی است، به اين
معنا که نمیتوانیم بگويیم رئیس اين تشکیلات يک نفری باشد، بلکه
بايد منشأ اين رياست و ولايت الهی باشد، به تعبیر دقیقتر فرمانده
بايد باتقواترين فرد و عالمترين به دين باشد – البته الآن بر عکس
است يا اصلاًّ در بسیاری از جاها اين نکته رعايت نمیشود!– ولی
قاعده اين است.
✅✅
👌 مثلاًّ کسی که وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی میشود میبايد مجتهد باشد يا شما به عنوان وزير امور خارجه بايد مجتهد باشید چرا که جاهايی وجود دارد که شما بايد سیاستگذاری کنید
يعنی به نام انقلاب اسلامی سیاستگذاری کنید که لازمهاش اجتهاد
است.
🔹 بنابراين آن کسی که بالاتر از ما قرار میگیرد، بايد عالمترين
ما باشد يا حداقل در آن تشکیلات او عالمترين باشد؛ اين يک شاخص است.
💯🔵
🔖 شاخص ديگر اين است که او بايد ثابت قدمترين باشد چون در آيه
میگويد «فَّاثْبُتُواْ». اينکه فرد فقط خیلی خوب آرمانهای انقلاب را میداند کافی نیست، بايد اهل حلم و هضم هم باشد.
⬅️ در جنگها فرمانده میشود جلو است و يک از معانی واژه «امام» جلوداری در چنین نبردهايی است، يعنی شما میبینید که فرمانده هنوز هست ،
پس بجنگید.
🔶 برای همین در جنگ احد وقتی گفتند پیامبر (ص) شهید شده، ناگهان سپاه اسلام به هم ریخت.💢
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
✨ سوره انفال آیات ۴۵ و ۴۶ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْكُ
«وَّ أَّطِیعُواْ اللَّهَّ وَّ رَّسُولَّهُ » يعنی اگر ما کار تشکیلاتی میکنیم بايد ذيل
اجرای احکام الهی باشیم.✔️
💢 نگويید ما يک تشکیلاتی برای صادرات
نفت داريم بلکه همین کار هم بايد ذيل اجرای احکام الهی باشد.
💥اتفاقاًّ يکی از مشکلات ما در کار تشکیلاتی اين است که در فعالیتهای تشکیلاتی ما نوعی سکولاريسم رخ داده و نهادينه شده است؛ به اين صورت که مثلا نتوانستهايم پیوندی بین عرصهی
بازرگانی و انقلاب اسلامی برقرار کنیم. يا در موارد ديگر که نوعی
دوگانگی بین دستورات دينی و مباحث اقتصادی ديده میشود.
📍 ما بايد بین آرمانهای انقلاب و نظام و اسلام و هر کاری که داريم در آن
کار انجام میدهیم، پیوند برقرار کنیم.
📌 اگر بگويیم خداوند به اقتصاد
کاری ندارد که میشود: «نُؤْمِنُ بِبَّعْضٍ وَّ نَّکْفُرُ بِبَّعْضٍ» يعنی احکام اقتصادی را کلاًّ کنار گذاشتید.⭕️
➖🔹 از ادامهی آيه در میآيد که اساساًّ اگر «أَّطِیعُواْاللهَّ وَّ رَّسُولَّهُ» بکنید،
نزاع رخ نمیدهد چرا که اساساًّ کار تشکیلاتی کار پر نزاعی است.
👌✅
⏮ پس راه برون رفت از نزاعهای درون تشکیلاتی، اطاعت از خدا و
رسولش است. «و لَّا تَّنَّزَّعُواْ» يعنی يک محل نزاعهايی وجود دارد، اما قبلش آمده و اين مشکل را حل کرده است «أَّطِیعُواْ اللَّهَّ وَّ رَّسُولَّهُ».💫
🔰 وقتی قانون الهی هست، فقیه هم خودش موظف است احکام الهی را
اجرا کند، يعنی من احساس نمیکنم مجری هواهای نفسانی يک
رئیس هستم، بلکه من احساس میکنم مجری احکام الهی هستم چرا که رئیس من از خودش نمیگويد، پیامبر هم خودش گفته است که من اينهايی که میگويم از خودم نمیگويم.
🔷🔷✔️
✨ «وَّ أطِیعُواْ اللَّهَّ وَّ رَّسُولَّهُ وَّ لَّا تَّنَّزَّعُواْ» بعد کارکرد آن را میگويد:
«فَّتَّفْشَّلُواْ».
🔴 آفت تشکیلات «فَّتَّفْشَّلُواْ» است به معنای اينکه «فشل میشويد»، «و تَّذْهَّبَّ رِيحُکمُ» بادتان میرود، يعنی ابهتتان میريزد يک
سپاه منسجم اسلام، يک تشکیلات کامل محکم ايستادهاند.
🔶 اصولگراها محکم ايستادهاند اما يک نزاع شروع میشود. نزاع که شروع میشود دشمن چه کار میکند؟ فقط خوشحال نمیشود بلکه ديگر از شما نمیترسد.
♎️ ابهت شما به يک پارچگیتان بود برای
همین شما اگر کار تشکیلاتی میکنید حق نداريد جايی علیه
تشکیلات حرف بزنید.
⭕️🌐✔️
🕹 در مديريت به اين کار میگويند «تعهد سازمانی». سازمان بايد کاری بکند که کارمندانش بهش تعلق خاطر
داشته باشند و هر جايی که میروند از آن تعريف کنند.
💎 اين خودش يک شاخص است که شما از کارمندانتان بپرسید آيا وقتی در جامعه حضور پیدا میکنند میگويند کارمند کجا هستند يا خیر؟⁉️
〰🔸 پس بحث اين شد که نزاع زمانی در تشکیلات بوجود میآيد که امر رسول خدا فراموش میشود و راه حلش هم اين است که امر رسول اجرا شود.
➡️✔️🔵
💢 وقتی در سازمان نزاع رخ داد سازمان فشل میشود.
🚶♂🕺
👈
⁉️ سازمان «فشل» يعنی چه؟ و چطور يک سازمان «فشل» میشود؟
⁉️ «تذهب ريحکم» يعنی چه؟ بادتان میرود يا بادتان خالی میشود به
معنای اينکه ابهتتان میريزد.
⬅️ بعد میفرمايد «وَّ اصْبرِواْ» يعنی صبر کنید! به تعبیر ديگر در کار
تشکلاتی مواقعی لازم است که آقايان سکوت کنند و علیه يکديگر
موضع گیری نکنند. اين معنای صبر در اين موقعیت است.
😡=💔 ❌
🚫 چون همین
که تو میگويی او هم میگويد بعد نزاع پیش میآيد.
⁉️ «تنازعوا» يعنی
چه؟ يعنی همین. نه اينکه با هم دعوا کنید. پس اين «وَّ اصْبرِواْ» خیلی
معنا دارد.
🎗بنابراين يکی از راه حلهای رفع نزاع برمیگردد به امر الهی و گردن
نهادن به آن، يکی ديگر برمیگردد به «وَّ اصْبرِواْ» چون نزاع دو طرف
دارد هر طرف که صبر کند درست میشود، به تعبیر ديگر بگذار آن
طرف همینطور علیه تو بگويد اشکال ندارد. بعد چه اتفاقی میافتد؟
✨ آيه میگويد: «ان الله مع الصابرين» يعنی سازمان در اسلام يک
معاضد و پشتیبان به نام خدا دارد.✔️
🔰 در تشکیلات اسلامی معنويات
جايگاه ويژهای دارد.
🚨 ما در اينجا با يک نگاه معنوی کل نظام تکوين
را میبینیم. وقتی میگويیم «ان الله مع الصابرين» يعنی خدا و همهی امکاناتش هست! همهی امکاناتش يعنی عالم تکوين پس همهی این معارف در عبارت «ان الله مع الصابرین» جمع شده است.
✔️🔵
💥💫 امدادهای غیبی وقتی میآيد که «فاثبتوا» باشد؛ شما محکم بايستید.
اين ايستادگی مقدمهی جلب امدادهای غیبی است و اگر شما محکم
نايستید نمیشود.
➖🔹 در ادامه میگويد: «و لاتنازعوا» نزاع نکنید. نزاع يعنی در هم افتادن
برای اهداف شخصی؛👌
🌺 قاموس قرآن میگويد: «مخاصمه و مجادله را از آن نزاع و تنازع گويند که طرفین يکديگر را جذب و قلع میکنند»؛ پس نزاع به معنای اين نیست که با يکديگر مباحثه نکنید اتفاقا کار
کارشناسی کردن خوب است اما نبايد رابطه ی شما بصورتی شود که
به مخاصمه و درگیری بینجامد چرا که اگر شد «تفشلوا» و «تذهب ريحکم» ثمرهی اين تنازع خواهد بود.⛔️
🌐 در يک تشکیلات وقتی که شما دعواهای داخلی تشکیلات را نتوانید
کنترل کنید و اين بحثها به بیرون کشیده شد تشکیلات به تنازع دچار میشود که نتیجه آن اين است که تشکیلات فشل میشد.
⭕️ ⭕️ ⭕️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کار_تشکیلاتی
#فرعون_کوچک
🔴 خودخواهی برخی مذهبی ها در فرار از انجام کارهای تشکیلاتی...
#حتما ببینید
🔷 @IslamLifeStyles
🔶 @Organizational_Work
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
«وَّ أَّطِیعُواْ اللَّهَّ وَّ رَّسُولَّهُ » يعنی اگر ما کار تشکیلاتی میکنیم بايد ذيل اجرای احکام
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش اول)
🌹سوره انفال، آیات ۶۳ تا ۶۶
🌺 وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۶۳} 🌺
✨«و ميان دلهايشان الفت انداخت كه اگر آنچه در روى زمين است همه را خرج میکردى نمىتوانستى ميان دلهايشان الفت برقرار كنى ولى خدا بود كه ميان آنان الفت انداخت چرا كه او تواناى حكيم است» (۶۳)
🌺 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ﴿۶۴﴾ 🌺
✨«اى پيامبر خدا و كسانى از مؤمنان كه پيرو تو هستند تو را بس است»(۶۴)
🌺 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَفْقَهُونَ ﴿۶۵﴾ 🌺
✨«اى پيامبر مؤمنان را به جهاد برانگيز اگر از [ميان] شما بيست تن شكيبا باشند بر دويست تن چيره مىشوند و اگر از شما يكصد تن باشند بر هزار تن از كافران پيروز مىگردند چرا كه آنان قومىاند كه نمىفهمند» (۶۵)
🌺 الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ ﴿۶۶﴾ 🌺
✨«اكنون خدا بر شما تخفيف داده و معلوم داشت كه در شما ضعفى هست پس اگر از [ميان] شما يكصد تن شكيبا باشند بر دويست تن پيروز گردند و اگر از شما هزار تن باشند به توفيق الهى بر دو هزار تن غلبه كنند و خدا با شكيبايان است» (۶۶)
🌺🌟🌺
✨میفرمايد «وَّ أَّلفَّ بَّینْ قُلُوبهِم»ْ بین قلوب آنها الفت برقرار کرد. فاعل
«أَّلفَّ» خداوند متعال است. «لو أنفقت ما فی الارض جمیعاًّ ما ألفت
بین قلوبهم» میخواهد بگويد چه گوهر گرانقدری است اين الفت
بین قلوب مردم. 👨❤️👨
➖🔷اگر تو تمام آنچه سرزمین است را
– انفاق کرده بودی يعنی به همه ی اين مردم انفاقی کرده بودی –
اينها بینشان الفت برقرار نمیشود.
✨ «وَّ لَّاکِنّ اللهَّ أَّلفَّ بَّیْنهُمْ» پس الفت
سازمانی يکی از ويژگیهای مهم تشکیلات الهی و دينی است؛ يعنی
بايد همديگر را دوست داشته باشند.💞
⏪شأن نزول اين آيه زمانی است
که در دو قبیله اوس و خزرج جنگ معروف "بعاث" ايشان را به
خاک و خون میکشید، 🕺❌
تا آنکه هر دو طائفه به برکت نزول اسلام در
شهر"مدينه" صلح کرده و با يکديگر برادر شدند ؛ 👬
💢پس اين قضیه
اخوت در جامعه اسلامی را تأکید میکند. چرا که يکى از معجزات
بزرگ همین است که پیامبر خدا بسوى مردمى مبعوث شد که اگر
به کسى يک سیلى زده مىشد، بخاطر آن جنگها و خونريزىها میشد. ⚔
🔶 لکن از راه ايمان، اين دشمنىها و خود سرىها از میان رفت و میان
آنها ايجاد تفاهم و دوستى شد، در اين آيه خداوند اعلام میکند که
اين برقراری الفت کار خودش بوده است.♥️
پس اصل الفت يک شاخص است.
🔴 ✅ 🔴
🔶 میخواهید ببینید تشکیلاتتان
درست است يا نه ببینید چقدر الفت بین شما برقرار است؟ ⁉️
جايگاه
آن هم در قلوبتان است يعنی همدلی نه الزاما هم زبانی. 💞💞
⏮ به عبارت
ديگر نه اينکه دائم جلوی هم التماس دعا بگويیم و پشت سر هر
حرفی میخواهیم بزنیم.اين نفاق است نه الفت. ⛔️❌
⚛ در کار تشکیلاتی تو بايد زمینهها کی را فراهم کنی چرا که الفت الهی
همینطوری ايجاد نمیشود.
آيه میخواهد بگويد ای رسول تو اين
کارهايی که کردی بدان حکم کالبدی بدون روح داشت که ما اين
روح را میدهیم.✳️
💥 يعنی اين خداوند متعال است که بايد الفت برقرار
کند. پس الفت شاخص يک تشکیلات الهی است. 💫
🔚انتهای آيه می فرمايد: «انه عزيز حکیم» عزيز يعنی کسی که شکست
ناپذير است ✌️
و حکیم يعنی کسی که کار بیهوده و بی هدف انجام نمیدهد؛ 🙅♂
📍يعنی تدبیر ايجاد الفت در قلوب مؤمنین تدبیری است
ناشی از عزت و حکمت خداوند متعال که نشان از برنامهريزی و تدبیر دارد. ✔️
💢 به عبارت ديگر هر چیزی سر جای خودش است و اين
الفت هم با يک ضوابطی برقرار میشود. ✅
📌در اين زمینه بايد تأمل کرد
که چرا مثلا شهید همت را همه دوست دارند؟ مثلا همسرشان میگويد که من بعضی مواقع نامههايی میديدم که يک بسیجی در
سنگر – که شايد در دوران مأموريتش اصلاًّ شهید همت را نمیديد
– برايش نامه نوشته است.📝
🔴 ✔️👌
💥یا در موردشهید زینالدین که میگویند
وقتی شهید شد. لشگر ماتم گرفت.✨
🌟 يا در مورد امام خمینی(ره)، مگر
همه ی ۱۰ میلیون نفری که برای تشییع جنازه آمدند، ايشان را ديده
بودند؟ اين محبوبیت از کجا شکل گرفته است؟💞
☸ نکته قابل توجه اين است که اين تشکیلاتی که ما از آن صحبت می
کنیم قبلاًّ در ايام انقلاب و دفاع مقدسی تعیّن پیدا کرده است. 💯
🌺 آيه بعد می فرمايد «يا ايها النبی حسبک الله و من ابتعک من المؤمنین 🌺
میگويد برايت خدا بس است و «و من اتبعک من المؤمنین»؛
2⃣ دو تا ويژگی دارد اينجا ، همهی مؤمنین نیستند بلکه آن مؤمنینی که تبعیت
میکنند. ✅
♨️ در تشکیلات چند هستند که تو به عنوان رأس تشکیلات
اگر حرف بزنی گوش میکنند؟ ⁉️
♨️ يا به تعبیر ديگر چند نفر آدم
اصطلاحا پاکار داريم؟ ⁉️
همین ها برايت کافی است بايد روی اينها
حساب باز کنی تا پیروز شوی.✌️
🔴 وقتی در کار تشکیلاتی موفقیت برقرار میشود که افراد شما اين
ويژگیها را داشته باشند. يعنی ايمان به آن راه و مسیر. 👌✔️
⏮ در اينجا
دانشمندان مديريتی میگويند بايد بین اهداف شخصی و اهداف
سازمانی پیوند برقرار کرد🔛
🔶 چرا که هر چقدر مديريت در اين مسیر موفقتر باشد سازمان را بهتر جلو میبرد اما نمیتوانند دقیق معنای
اين پیوند را تبیین کنند.
🔶 🔷 🔶
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش اول) 🌹سوره انفال، آیات ۶۳ تا ۶۶ 🌺 وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِ
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم ( بخش اول)
➖🔷 هنر رهبری در (اهداف مدیریتی) این است که بتواند بین افراد فردی
و اهداف سازمانی پیوند برقرار کند
➖🔶 در صورتی که در تشکیلات
اسلامی اين پیوند برقرار است؛
➖♦️يعنی چون مؤمنیناند اينها به همان
«اطیعوا الله و رسوله» مؤمنند و تبعیت هم میکنند. تبعیت يعنی حرف میزنی اجرا میکنند. 💯
🌐 شما برای راهبری تشکیلات اين تبعیت
را نیاز داريد. اگر شما عضو تشکیلات هم شديد و مؤمن بوديد ببینید
چقدر از سازمانتان تبعیت میکنید؟⁉️
🍀 هر چقدر تبعیت میکنید به درد
آن سازمان میخوريد.
🍀 مدير اگر شديد اين افراد را قدر بدان
🍀 کارمند اگر بودی سعی کن جزء اين دسته افراد باشی.
✔️ چون مدير حواسش
به اين افرادی است که تبعیت میکنند.🚶♂🚶♀
➖🔶 حالا هر چه از «اتبعک» بیشتر
باشد خوب طبعاًّ اثرگذاری بیشتر می شود
📍 اما «حسبک» شما در
تشکیلات دنبال اين نباشید که اکثريت را با خودتان همراه کنید. تعبیت
اکثريت هیچ وقت امکان پذير نخواهد شد!
🌺 بدلیل اينکه امیرالمؤمنین
میفرمايد:«الناسُ ثَّلَّاثَّةٌ عَّالِمٌ رَّبانِی ٌ وَّ مُتَّعَّلِمٌ عَّلَّى سَّبِیلِ نَّجَّاةٍ وَّ هَّمَّجٌ
رَّعَّاع أَّتْبَّاعُ کُل ِ نَّاعِقٍ يَّمِیلُونَّ مَّعَّ کُل ِ رِيحٍ لَّمْ يَّسْتَّضِیئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ وَّ لَّمْ
يَّلْجَّئُوا إِلَّى رُکْنٍ وَّثِیق»🌺
مردم سه گروهند:
🔰دانشمند ربانى،
🔰دانشجوى بر راه نجات،
🔰و مگسانى ناتوان که به دنبال هر صدايى میروند، و با هر بادى حرکت میکنند، به نور دانش روشنى نیافته، و به رکنى محکم پناه نبردهاند.
💢 همج الرئا اکثريتاند. هر طرفی که باد بیايد همان طرف
میروند.♨️
📌 هنر تو اين است با کمک آن متعلم علی سبیل النجاه اينها را به سمت خودت بکشونی.
🔴 ✅ 🔴
💢 هنر کشاندن اين وسطیهاست که اکثريت را تشکیل میدهند. تو
بايد تلاش کنی اينهارا به سمت خودت بکشانی.♨️
💥 اگر آن اقلیت (عالم
ربانی و متعلم سبیل نجات)، اقلیت اثرگذار باشند، اکثريت به دنبال
آنها به راه میافتند.💥
🔰 اين يعنی بحث عوام و خواصی که مقام معظم رهبری فرمودند. اگر خواص طرفدار حق سر موقع و بزنگاه عمل
کنند عوام را دنبال خودشان میکشانند اگر نه ، گیر میکنیم. ✅
📍رمز موفقیت آن خواص تبعیت است. تبعیت از رسول، يعنی تبعیت از رأس
تشکیلات.⚛
💢 اتفاقی که برای کارکنان سازمانها معمولا میافتد اين است که
احساس نمیکنند با کار درست در سازمان، مشغول تبعیت از
پروردگار هستند. 💫 🌟
♻️ در صورتی که سازمانی که براساس اهداف انقلاب
و نظام اسلامی تعريف شده است، کار در آن براساس رابطهی طولی
تبعیت از رئیس سازمان به تبعیت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آل و سلم
و خدا می رسد. اين يعنی کار در آنجا مصداقی از تبعیت از خداست.
💕👌🌹
⛔️ پس هیچ موقع بدنبال تبعیت اکثريت نباشیم بلکه يک اقلیت اثرگذار
را داشته باشیم و با آنها تغییرات سازمانی را ايجاد بکنیم.✅
🔙 به عبارت
ديگر تشکیلات روی دوش يک اقلیت تابع میشود.
⭕️🔴⭕️
➖🔷 شاهد مثال هم گروه شرطة الخمیس امیرالمومنین است، به طوری که شهادت
هر يک از افراد اين گروه ضربهی سختی برای امام بود. 🌟
💥 يعنی هر کدام از اين افراد گروه زيادی از مردم را با خود همراه داشتند و روشنگری میکردند و با رفتن هر کدام جمع زيادی از امام جدا میشدند.🔅
💢 برای همین است که امیرالمؤمنین میفرمايند: «أَّيْنَّ عَّمارٌ وَّ
أَّيْنَّ ابْنُ التَّیهَّانِ وَّ أَّيْنَّ ذُو الشهَّادَّتَّیْنِ وَّ أَّيْنَّ نُظَّرَّاؤُهُمْ مِنْ إِخْوَّانِهِمُ الذِينَّ
تَّعَّاقَّدُوا عَّلَّى الْمَّنِیَّةِ وَّ أُبْرِدَّ بِرُءُوسِهِمْ إِلَّى الْفَّجَّرَّة»
🌷💔🌷
⚡️عمار، ابن تیهان و
ذو الشهادتین کجا هستند؟ ⁉️
⚡️ و کجايند نظیران آنان از برادرانشان که برجانبازى پیمان بستند، ‼️
⚡️ و سرهاى پاکشان براى تبهکاران فرستاده شد؟ ⁉️
🚫 نه اينکه اينها فقط خودشان بودند بلکه اينها که بودند ،۱۰۰۰ نفر ،
۵۰۰۰ نفر را با خودشان میکشیدند.✔️
⏪ پس يک آدمهای کلیدیاند. 🔑
💎 نمونهاش در انقلاب اسلامی ايران شهید بهشتی (ره) بود که امام
خمینی(ره) فرمودند: «بهشتی يک ملت بود برای اين ملت ما»
🌷 ✅ 💯
⏪ اين نشان میدهد که از شهادت شهید بهشتی چه ضربهای به امام خورده
است به مثابه اين است که جمعیت انقلابیون نصف شده است يک ملت
را از دست دادهايم. ☑️
🔰 اين است آن گروه اقلیت تابع که در قرآن میگويد تو را کفايت می کنند «حَّسْبُکَّ اللَّهُ وَّ مَّنِ اتَّبَّعَّکَّ مِنَّ الْمُؤْمِنِینَّ».
📌نکته قابل ذکر اين است که در تشکیلات شما آنهايی که فدايیاند
مهماند که اين فدايیها يا لزوماًّ تبعیت فرهیخته محسوب نمیشوند
و بالعکس چه بسا تعداد زيادی از اقشار مستضعف و محروم باشند که فدايی باشند مثل زمان دفاع مقدس. ⚔
➖🔶 در بین اصحاب امیر المؤمنین
میثم تمار خاص الخاص اصحاب است. کسی که اسرارالله و علم
آينده را دارد و فدايی حضرت است.
🍀 يا عمار نه تنها خودش برده
بوده است بلکه برده زاده هم بوده چون سمیه و ياسر خودشان برده
بودند، ايشان میشود منشأ اثر و منبع بصیرت و فدايی حضرت میشود.
🍀🌹🍀
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم ( بخش اول) ➖🔷 هنر رهبری در (اهداف مدیریتی) این است که بتواند بین
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش اول)
✨ آيه بعد میفرمايد: «يَّأَّيهَّا النَّبىِ حَّرضِ الْمُؤْمِنِینَّ عَّلىَّ الْقِتَّالِ» اين طور
نیست که اگر تشکیلات اسلامی به راه افتاد همه گوش به فرمان شوند و هر موقع صدايشان زدی تبعیت کنند.
💎 آيه به پیامبر میگويد که
مؤمنین را بايد تحريض کنی. 👈«تحريض»، مبالغه در تشويق به کارى است ؛ يعنی بايد تبلیغات بکنی، جوسازی بکنی و در يک کلام کار
روانی برای ايجاد انگیزه و تشويق آنها انجام دهی.✔️
💢 اين اشتباه است
که کاری نکنید و بگويید که هر کسی که معرفت و بصیرت داشته باشد میآيد!
🎋زمان دفاع مقدس صوت آهنگران نمونهای از اين
تحريضها بود که خیلیها را به وجد میآورد و به سمت جبهه میکشاند.✅
👌 مثلا شما اردوی نظامی میخواهید برگزار کنید به صرف اطلاعیه زدن افراد خیلی کمی میآيند، شما بايد کار تحريضی انجام دهید، مثلا سنگری بسازيد، سلاح نمادين بیاوريد و مارش جنگی
بنوازيد اين گونه آنها را به انجام کار تشويق کن.
🌀♻️✔️
🔆 امیرالمؤمنین خطبه میخواند کل جو عوض میشود.✅
🔵 البته توجه داشته باشید که اين
تحريض به معنای گول زدن و فريب دادن نیست بلکه جايگاه اين
بحث اصول عقايد ماست.
💠✅ شما در قران بسیار تحريض میبینید که میگويد حوری میدهیم، بهشت با آن ويژگیهای خاص و... نعمات
مختلف را وصف میکند. اين موارد ناشی از لطف خداوند است که
ما را به تشويق وادار میکند که وظايفمان را انجام دهیم.
⚛ وقتی خدای
متعال اينطور است، شما هم بايد تلاش کنید با اين ادبیات صحبت کنید يا به تعبیر ديگر تشکیلات بايد فضا انگیزشی داشته باشد.
💯✔️
🌺 «حَّرضِ الْمُؤْمِنِینَّ عَّلىَّ الْقِتَّالِ» از ويژگیهای فرمانده تشکیلات است
يعنی رأس هرم سازمانی موظف است تحريض کند.
☣در مجموع وجود مانورها، راهپیمايیها و... از مصاديق تحريض
مؤمنین در جامعهی اسلامی است. اگر اينها نباشد خیلیها میگويند که ديگر کسی در جامعه حزب اللهی نیست.
⬅️ ادامه آيه دارد: ✨«إِن يَّکُن مِنکُمْ عِشْرُونَّ صَّبرُونَّ يَّغْلِبُواْ مِاْئَّتَّینْ وَّ إِن
يَّکُن منکُم ماْئَّةٌ يَّغْلِبُواْ أَّلْفًّا منَّ الَّذِينَّ کَّفَّرُواْ»✨ يعنی اگر شما تنها بیست
نفر باشید ولی ويژگی مهم شما اين باشد که صابر باشید توان اين را
داريد که بر دويست نفر پیروز شود.💥
✔️ اين يعنی صبر چقدر در
تشکیلات مهم است. يعنی چالش برانگیزترين لحظات را ما در يک
تشکیلات خواهیم داشت برای همین بسیار نیازمند صبر است.💪
🌸 در اين آيه حساب و کتاب کمی افراد را هم خود خدا انجام داده است.
✨ خدا میگويد شما اگر بیست نفر صابر داشته باشی بر دويست نفر
پیروز هستی يعنی نسبت يک به ده برقرار است.💕
🎗 در ادامه برای اينکه
هر گونه شک و شبههای در اين عبارت برطرف شود و به منظور تأکید بیشتر مثال ديگری میزند↘️
🌟 «إِن يَّکُن مِنکُم مِاْئَّةٌ يَّغْلِبُواْ أَّلْفًّا» اگر شما دويست نفر باشید بر دو هزار نفر پیروزيد. اين يعنی از اين
حساب مناط بگیريد و تعداد را هر طور میخواهید حساب کنید.
💚✨💚
🚨نسبت يک به ده برقرار است به شرطی که صابر باشید. مثلا اگر کل
نیروهای آمريکايی در منطقه ۴۰۰ هزار نفر باشد شما می توانید با ۴۰
هزار نفر که صابرند بر آنها غلبه پیدا کنید.✔️
⁉️🤔 حال سوال کلیدی اينجا مطرح میشود که اين صبری که در اين آيه
بیان شده است به چه معناست؟
➖🔰 در پاسخ بايد گفت صبر يعنی تنش. تنش در کجا؟ در جايی که خلاف
میل و بینش و آن چیزی که میپنداشتم اتفاقی افتاده است. اينجا می گويند صبر کن! سريع بازی را به هم نزن! يک خیری در اين کار هست! اعتماد کن و ايمان داشته باش!👉
🕹 صبر در تنازع، دشمن
وخیلی از چیزهای ديگر است.✔️
☢️ ساج پیگیر موضوع است!
چند وقتی است که طرحی تحت عنوان #تسهیم_درآمد
در میان مجامع نخبگانی دست به دست میشود
ایده اصلی این طرح در یک جمله ی ساده خلاصه میشود؛
همه مدیرانی که در شبکه های اجتمای داخلی فعالیت می کند باید از درآمد اینترنت ملی بهرمند شوند.
در واقع همه ی بزرگوارانی که در حال رقابت با نرم افزار های خارجی هستند، بابت تولید محتوا و انتشار پست به میزان مصرف داده از اینترنت کشور، صاحب درآمد میشوند.
🔸با این کار چند تا اتفاق بزرگ میفته:
📌اولا؛ چون صرفه ی اقتصادی پیدا می کند همه ی عزیزان مدیر کانال(ادمین) ترغیب به استفاده از نرم افزار های داخلی می شوند.
📌دوما؛ نرم افزارهایی مثل ایتا که هیچگونه حمایتی ندارند به وسیله ی درآمد حاصل از اینکار توان رقابت با مدل های خارجی پیدا کرده و میتوانند کیفیت کار خود را افزایش دهند.
📌سوما؛ هزینه ای که سالها بابت مصرف داده ی اینترنت توسط اپراتور های همراه اول و ایرانسل برداشته میشد از این پس به صورت عادله بین تمام کسانی که در خلق این ثروت ملی سهیم بوده اند، تقسیم میشود.
📍البته لازم به ذکر است که این طرح ابعاد گسترده ای دارد و بیان این بخش صرفا جهت آشنایی اجمالی مخاطبین نرم افزارهای داخلی است.
#نشر_حداکثری
#تسهیم_درآمد
🏟 @IslamLifeStyles
✅ @Organizational_Work
🌺 @sajiran
هدایت شده از جنبش مردمی ساج
4⃣مطالبه #تسهیم_درآمد همصدا با ساج👇
https://eitaa.com/sajiran/11582
✅ ما برای وصل کردن آمدیم
http://eitaa.com/joinchat/4107337742Cfbf67e746b
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش اول) ✨ آيه بعد میفرمايد: «يَّأَّيهَّا النَّبىِ حَّرضِ الْمُؤ
🌺 در قرآن داریم که طالوت با قومش برای مقابله با جالوت آمد. قوم طالوت به محض این که دیدند تعداد نیروهای دشمن زیاد است گفتند: «قالوا لا طاقة لنا الیوم بجالوت وَّ جُنُودِهِ» ما نمیتوانیم با جالوت و سپاهیانش بجنگیم. اما اقلیتی که به خدا و روز قیامت ايمان داشتند گفتند:
✨ «قَّالَّ الذِينَّ يَّظُنُونَّ أَّن َّهُم مُلَّقُواْ اللهِ کَّم من فِئَّةٍ قَّلِیلَّةٍ غَّلَّبَّتْ فِئَّةًّ کَّثِیرَّةَّ بِإِذْنِ اللهِ وَّ اللهُ مَّعَّ الصَابرِین» يعنی آنها که مىدانستند خدا را ملاقات خواهند کرد (و به روز رستاخیز و وعدههاى الهى ايمان داشتند) گفتند: چه بسیار گروههاى کوچکى که به فرمان خدا بر گروههاى عظیمى پیروز شدند و خداوند
با صابران (واستقامت کنندگان) همراه است.✔️
👈 اين جمله به خوبى نشان مىدهد کسانى که ايمان راسخ به روز رستاخیز داشتند به بقیه هشدار دادند که نبايد به «کمیت» جمعیت نگاه کرد، بلکه بايد
«کیفیت» را در نظر گرفت، زيرا بسیار شده که جمعیت کم از نظر نفرات، اما با کیفیتى بالا، از جهت ايمان و اراده و تصمیم و متکى به عنايات الهى به اذن الله بر جمعیتهاى انبوه پیروز شدند، پس صبر مهمترين رکن بالا بردن کیفیت در يک گروه است که عامل مقابله با
گروههای ديگر با تعداد بسیار بیشتر خواهد شد.
✊✅💫
🎗بنابراین شاخص صبر غلبه يک به ده را در پی خواهد داشت.
⚛ حال عبارت امیرالمؤمنین که خطاب به مردم کوفه میگويد حاضرم ده نفر
از شما را با يک نفر از ياران معاويه عوض کنم را ببینید. نسبت دقیقا
يک به ده است. اين يعنی معاويه بر روی نیروهايش کار تشکیلاتی
انجام داده است.👉
💥 صبر را در معنای خودش معاويه به کار بسته است ولی سپاه امام علی علیه السلام از این مهم غافل شدهاند.💢
➖🌸 ادامه آيه دارد: «يَّغْلِبُواْ أَّلْفًّا منَّ الذِينَّ کَّفَّرُواْ بِأَّن َّهُمْ قَّوْمٌ لَّا يَّفْقَّهُونَّ» در
اينجا دلیل اينکه اگر شما اهل صبر باشید با اين نسبت پیروز هستید
را بیان میکند. میگويد چون آنها نمیفهمند و اهل تدبیر نیستند.⭕️
📿 علامه طباطبايی میفرمايند: «همین نبودن فهم در کفار، و در مقابل،
بودن آن در مؤمنان باعث شده که يک نفر از بیست نفر مؤمن بیشتر
از ده نفر از دويست نفر کافر به حساب آيد، و بر همین اساس آيه شريفه حکم کلى خود را روى همین حساب برده و مىفرمايد:
〰🔹 بیست
نفر از مؤمنین بر دويست نفر از کفار غالب مىشوند، و سرش اين است که مؤمنان در هر اقدامى که مىکنند اقدامشان ناشى از ايمان به خداست، و ايمان به خدا نیرويى است که هیچ نیروى ديگرى معادل آن نبوده و در برابر آن تاب مقاومت نمىآورد، چون بدست آوردن
نیروى ايمان مبنى بر فهم صحیح است، و همین فهم صحیح صاحبش را به هر خلق و خوى پسنديدهاى متصف مىسازد، و او را شجاع و با شهامت و پر جرأت و داراى استقامت و وقار و آرامش قلب و وثوق به خدا بار مىآورد، چنین کسى اطمینان و يقین دارد به اينکه به هر تقدير چه کشته شود و چه بکشد برد با اوست،👌✅
➖🔹 زيرا در هر دو تقدير پاداشش بهشت است، و او در خود مصداقى براى مرگ به آن معنايى که کفار معتقدند و آن را نابودى مىپندارند نمىبیند»
〰🌀 مصادق عملی این آیه در دفاع مقدس خاصه در عملیاتهایی مثل والفجر هشت و بیتالمقدس تجربه کردهایم که بحث مفصل آن در این مجال نمیگنجد.
🔵🔵
🍃✨ خداوند متعال در آيه بعد میفرمايد: «الْانَّ خَّفَّفَّ اللَّهُ عَّنکُمْ وَّ عَّلِمَّ أَّن َّفِیکُمْ ضَّعْفًّا» البته خدا به شما در اين رابطه تخفیف داد و دانست که شما ضعیف هستید.
👌 بنابراين حالا که شما ضعیف هستید نسبت ديگری بین تعداد شما و تعداد دشمن در مقابله برقرار میشود
.
🌸 «فَّإِن يَّکُن مِنکُم مِاْئَّةٌ صَّابِرَّةٌ يَّغْلِبُواْ مِاْئَّتَّینْ وَّ إِن يَّکُن مِنکُمْ أَّلْفٌ يَّغْلِبُواْ أَّلْفَّینْ
بِإِذْنِ اللَّهِ وَّ اللَّهُ مَّعَّ الصاَّبرِينَّ»🌸
🔚 الان اصل يک به ده بدلیل ضعف شما نیست. در اين جا با تخفیفی که خدا میدهد، اگر شما ضعیف بوديد
ولی خوب همبستگی سازمانی ايجاد کرديد يا بعبارت ديگر با وجود ضعفی که داشتید صابر بوديد انتظار الهی نسبت يک به دو است.
🔷 🔸 🔶
〰 در اينجا هم ابتدا میگويد اگر صد نفر باشید و صبر کنید بر دويست
نفر پیروزيد و در ادامه برای اينکه بتوانیم مناط بگیريم و نسبت را
شناسايی کنیم می گويد و اگر هزار نفر بوديد بر دوهزار نفر پیروزيد.
⬅️«والله مع الصابرين» اگر شما صابر بوديد خدای متعال با شماست و
امداد غیبی سراغتان میآيد.
🔆 ✅✅