تجربیات پژوهشی استاد مهدوی راد _ 14000219.mp3
16.34M
#فایل_صوتی
#نشست_علمی
🔹 سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»
🔹 سخنران: حجتالاسلام دکتر محمدعلی مهدوی راد
🔹 زمان: یکشنبه ١۴٠٠/٢/١۹
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#در_محضر_استاد
🔹 پاسخ صوتیِ استاد مهدوی راد به سؤال یکی از دانشجویان با این مضمون که:
چه کار کنیم تا وقتمان برکت کند و بتوانیم تمام وظایفمان را به خوبی و در کنار امور دیگری چون کار، عبادت، درس، خانه داری، همسر داری، فرزند پروری، صلهی ارحام، تفریح و ... انجام بدهیم؟
🆔 @OstadMahdaviRad
#اطلاع_رسانی
💠 انتصاب سرپرست و اعضای شورای سیاستگذاری مرکز خراسان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد...
🔹 براساس احکام صادره توسط دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر سلمان ساکت، به سمت سرپرست مرکز خراسان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد منصوب شد.
🔹 دکتر کافی همچنین در احکامی جداگانه دکتر حمید احمدی، دکتر حسین معصومی همدانی، دکتر صفر عبدالله، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی #مهدوی_راد، دکتر صادق واعظ زاده، مهندس سیدمحمد بهشتی، دکتر عبدالنبی ستارزاده، دکتر عبدالغفور آرزو و دکتر جعفر یاحقی را به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری مرکز خراسان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد منصوب کرد.
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
#معرفی_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: نگاهی تازه به فن بیان حضرت علی (ع) در نهج البلاغه 💠
🔹 نویسندگان: ولی الله حسومی، محمدعلی مهدوی راد، حسین خاکپور
🔹 دو فصلنامهی کتاب قیم؛ دوره 4، شماره 11 - شماره پیاپی 11، پاییز و زمستان 1393، صفحه 153-186.
🔍 چکیده ی مقاله:
🔹فن بیان و ارتباط برقرار کردن با مخاطب و ارائة مطالب به گونهای که تأثیرگذار و قابل لمس باشد، هنری است که ویژگی خاصی به کلام گوینده میدهد. حضرت علی (ع) در پرتو این هنر، شکل خاصی از حرکت و حیاتآفرینی به کلام خود بخشیده است. راز این تأثیرگذاری به مسائل مختلفی مربوط میشود که در این مقاله، با بررسی فن سخنوری آن حضرت، به بررسی آن پرداخته میشود. رعایت اصل اقناع، استفاده از روش تصویرگری، حسانگیزی، همراهی صور خیال ادبی با حرکت و حیات و حرکت منظم حس و عاطفه در بطن کلام از عوامل تأثیرگذاری کلام آن حضرت هستند. بررسی این امور علاوه بر نشاندادن گوشههایی از عظمت کلام حضرت در ارتباط برقرار کردن با مخاطب، بخوبی، نشان میدهد که روح حاکم بر نهج البلاغه دقیقاً، مطابق با شخصیت و محیط زندگی حضرت علی (ع) بوده و بخشی از آن، میتواند پاسخی باشد به ابن خلّکان و پیروان او که در صحّت انتساب نهج البلاغه به حضرت علی (ع) تردید کردهاند.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
فایل کامل مقاله 👇
🆔 @OstadMahdaviRad
نگاهی تازه به فن بیان حضرت علی (ع) در نهج البلاغه.pdf
869K
#فایل_PDF_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: نگاهی تازه به فن بیان حضرت علی (ع) در نهج البلاغه
🆔 @OstadMahdaviRad
#اطلاع_رسانی
#همایش
🔹 اولین همایش علمی «ترجمان غدیر»
🔹 موضوع: «حج بلاغ یا حج وداع»
🔹 سخنران: حجت الاسلام دکتر مهدوی راد
🔹 زمان: شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ _ دهه امامت و ولایت - ساعت ۱۱:۰۰
🌀 پخش زنده از طریق:
🌐 webinar.razavi.ir/qom
🌐 instagram.com/qomislamic
🌐aparat.com/qomislamic/live
🆔 @OstadMahdaviRad
🆔 @qomislamic
حج بَلاغ یا حج وَداع.mp3
17.36M
#فایل_صوتی
#همایش
🔹 اولین همایش علمی «ترجمان غدیر»
🔹 موضوع: «حج بلاغ یا حج وداع»
🔹 سخنران: حجت الاسلام دکتر مهدوی راد
🔹 زمان: شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گزارشی از سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست علمی حج بلاغ یا حج وداع»...
🗒 زمان: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
🔹برخی عناوین، حقایق مهمی دارند که بیتوجهی به آنها باعث نادیدهانگاری پیام و حقیقت است؛ مثلا مؤمنان یک ماه روزه گرفته و در پایان عید فطر را جشن میگیرند؛ انتخاب واژه «فطر» و نه واژههای دیگر مانند عید مؤمنان، موضوعیت دارد.
🔹حجةالوداع فی نفسه پیام خاصی ندارد و معرفی آخرین حج پیامبر(ص) قبل از وفات است ولی حج بلاغ زمین تا آسمان پیام متفاوتی دارد؛ بنده در مراجعه به سیره ابن هشام، صفحه ۶۰۶ جلد چهار، متفتن این مسئله شدم که بعد از شرح ماجرای حج به غدیر پرداخته و این تعبیر را آورده است: «فکانت حجة البلاغ»؛ ابن سحاق در نیمه اول قرن دوم هجری این سیره را نوشت؛ واژه حجةالبلاغ آنچنان در آن زمان مشهور و برای مردم شناخته شده بود که وی معنای حجةالوداع را توضیح داده ولی حجةالبلاغ را توضیح نداده است.
🔹آخرین حج پیامبر(ص) فقط و فقط برای ابلاغ ولایت علی بن ابیطالب(ع) و فرزندان ایشان بود و با این نگاه بلغ ما انزل هم معنای متفاوتی خواهد یافت، زیرا ما انزل در آیات مختلف قرآن معانی متفاوتی دارد ولی در سوره مائده فقط منطبق بر ابلاغ ولایت امام علی(ع) است. البته پیامبر(ص) براساس آیه ۲۱۴ شعراء «وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ»، که به یوم الدار معروف است، امام را نصب کردند؛ غدیر اوج ابلاغ نصب است و نه خود نصب، زیرا نصب قبلا انجام شده بود. از روز یوم الدار تا روز غدیر، ۲۴ بار پیامبر(ص) صریحا یا با اشاره ابلغ من الصریح، ولایت علی بن ابیطالب(ع) را بیان فرمودند. حدیث امامت، ثقلین، سفینه، آیه عجیب لیلة المبیت و مباهله و ... مؤید این مسئله است.
🔻 تعبیر عجیب محقق اهل تسنن درباره امام علی(ع)
🔹به نظر عبدالکریم خطیب از محققان برجسته اهل تسنن ذیل آیه لیلة المبیت: در جریان آیه ۲۰۷ بقره «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ» پیامبر(ص) به وحی الهی از علی(ع) خواسته بود که در لیلة المبیت به جای پیامبر(ص) بخوابد و آیه هم نازل شده تا این قصه را برای مردم بیان کند. او میگوید که تأسف میخورم که چرا علمای شیعه برای اثبات ولایت امام علی(ع) به این آیه استناد نکردهاند؛ البته خطاب به آقای خطیب میگویم که استناد کردهاند ولی کم است. او تأکید میکند که در این صحنه هولناک و ترسناک هیچ کسی جز علی جرئت ندارد جای پیامبر(ص) قرار بگیرد. پس در بحث وصایت و ولایت هم جز او کسی لایق این جایگاه نیست.
🔹البته حدیث ثقلین را افراد زیادی شنیدند ولی حجة البلاغ در جمع دهها هزار نفر انجام شد و عده زیادی از صحابه هم آن را نوشتند. اسلام دین جهانی و زمانشمول و فرامکانی است. لذا ابلاغ پیام باید در سطح جهانی انجام شود. به همین دلیل پیامبر ایام حج را برای این کار انتخاب کرد. ایشان به هر جایی که اسلام وارد شده بود نامه نوشتند و به همه روستاها هم افرادی را فرستادند که از مردم بخواهند امسال به حج بیایند.
🔻تدابیر پیامبر(ص) برای ابلاغ ولایت
🔹برخی استبعاد میکنند ۱۰ هزار و ۵۰ هزار نفر در حج نبودهاند ولی نظرشان درست نیست؛ روایت شده که فقط از مدینه تعداد زیادی برای حج با پیامبر(ص) حرکت کردند. پیامبر(ص) به واسطه وحی الهی مأمور است، جلوی چشم همه مسلمین بگوید ولی بعد از من علی ابن ابیطالب(ع) است، لذا به همه بلاد آدم و مامور فرستاد و نامه نوشت که امسال آخرین حج پیامبر(ص) برای ابلاغ ولایت است و همه حضور داشته باشند.
🔹دو سال آخر عمر شریف پیامبر(ص) یکی از حساسترین و پرحادثهترین روزگار پیامبر(ص) است؛ براساس تحلیل عبدالله العلائلی، ۵ حزب برای بعد از پیامبر(ص) مشغول برنامهریزی بودند، لذا پیامبر(ص) از این قضیه هراس و دلهره داشت؛ جواد مغنیه هم نوشته است که العلائلی روزی در رادیوی لبنان سخنرانی کرد و گفت که کسی اگر غدیر را منکر شود اسلام را منکر شده است. بنابراین نگرانی پیامبر(ص) طبیعی بود زیرا توطئههای زیادی برای جلوگیری از ابلاغ ولایت و تحقق آن از قبل وجود داشت.
🔻 توطئه جریان نفاق برای عدم ابلاغ ولایت
🔹بدترین و زشتترین حملات از اواخر سال ۹ هجری تا زمان وفات پیامبر(ص) علیه ایشان از سوی جریان نفاق برنامهریزی شد و حتی قصد کشتن پیامبر(ص) را داشتند ولی خداوند و پیامبر(ص) استوارسازی و استقرار بحث ولایت را انجام دادند. به همین دلیل در حج بلاغ، پیامبر(ص) چند خطبه ایراد کردند؛ یکی بلافاصله بعد از سعی صفا و مروه؛ دیگری در عرفه که رکن حج است و همه حضور داشتند، خطبهای ایراد و ولایت را ابلاغ فرمودند و مردم را شاهد گرفتند و آنها تأیید کردند. خطبه دیگر در منا هست که البته برخی گفتهاند خطبه عرفه و منا یکی است ولی اسناد نشان میدهد که خطبه جداگانه است؛ پیامبر(ص) در این خطبه هم به روایت ثقلین اشاره کردند. در مسجد خیف هم خطبهای ایراد فرمودند و باز هم بر اهل بیت(ع) تکیه کردند.
🔹افراد زیادی در جریان غدیر بودند ولی افراد قلیلی آن را نوشتند؛ به تعبیر امام صادق(ع) هر کسی با دو شاهد به حق خود میرسید زیرا در آن دوره هر کسی در خرید و فروش دو شاهد داشت میتوانست مالک چیزی شود ولی امام با وجود هزاران شاهد نتوانست به حق خود برسد.
🔹سوره مائده، سوره میثاق و ولایت و علی بن ابیطالب است. در آیه ۶۶ سوره مائده، این مسئله مطرح شده که اگر مسیحیان و یهودیان به تورات و انجیل و آنچه بر آنها نازل شده است درست عمل کرده بودند، زندگی درستی داشتند و بلافاصله آیه ولایت و ابلاغ بیان شده است که تأکید میکند، اگر شما هم مانند آنها به آنچه ما انزل است عمل نکنید گرفتار مشکلات آنها خواهید شد و در آیه ۶۸ هم مجدداً فرموده است؛ اهل کتاب هیچ نیستند، مگر اینکه تورات و انجیل تحریف ناشده را برپا دارند و عمل کنند.
🔻 لزوم توجه بیشتر علمای شیعه به آیه اکمال
🔹ما انزل در آیه، منظور ولایت است. ای کاش علما به این نکته یعنی تعبیر اکمال در آیه توجه بیشتری میکردند و آن را با بلغ ما انزل، گره میزدند که فقط چند نفر مثل علامه و محمدتقی شریعتی این دقت را به خرج دادهاند. فرق اکمال و اتمام این است که وقتی آخرین آجر ساختمان گذاشته شد، ساختمان تمام است ولی اگر تهویه و روشنایی نداشته باشد کمال ندارد، اسلام دین همه زمانها و مکانهاست و ولایت مایه اکمال است و نمیگذارد که آموزههای دین تحریف شود. خداوند فرمود ای پیامبر(ص) اگر پیان ولایت را به مردم نگویی و در جان آنان ننشانی اسلام در گذرگاه زمان دچار تحریف میشود و اصل دین از بین خواهد رفت. ولایت، استمرار مکتب و تجسم عینی دین است و اگر ائمه نباشند دشمنان، شرک را به عنوان توحید به مردم غالب خواهند کرد.
🔹فخر رازی چند استدلال ردیف کرده که آنچه باید ابلاغ میشد دستورات دینی بوده است. اگر هیچکدام از استدلالاتی که علمای اهل سنت بر آن تاکید کردهاند نباشد اسلام از بین نمیرود، جز ولایت. نبود ولایت باعث تحریف اسلام و از بین رفتن آن است. به همین دلیل محوریت سوره مائده، ولایت است.
🔻 حج آخر پیامبر(ص) حج بلاغ است نه وداع
🔹برخی علمای اهل سنت میگویند که پیامبر(ص) به مردم گفت به حج بیایید تا آن را به مردم آموزش دهد؛ ولی خطاب به اینها میگوییم که ابلاغ امامت بعد از پایان حج بود. لذا جامعه اسلامی وقتی از ولایت جدا شد گرفتار بدبختیها و گرفتاریهایی در طول قرون بعد از وفات پیامبر(ص) شد.
🔹کل این حج برای ابلاغ ولایت بود و اگر در روایاتی بیان شده که برای تعلیم حج بوده، اشتباه است. لذا من خطاب به فضلا و منبریها میگویم ننویسید و نگویید؛ حج وداع بلکه بگویید و بنویسید حج بلاغ. در روایت نقل شده که فردی نزد عبدالله بن عباس گفت که حج وداع؛ او از ناراحتی از جای خود بلند شد و گفت که بگو حجة الاسلام زیرا این حج همه اسلام یعنی ابلاغ ولایت بود.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://iqna.ir/fa/news/3986006
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
#اطلاع_رسانی
🔹 نشست واکاوی اندیشه های علامه محمدرضا حکیمی
🔹 سخنرانان و موضوعات:
حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر محمد علی #مهدوی_راد؛ موضوع: زیستن در سایه سار ثقلین.
🔹 حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر رضا برنجکار؛ موضوع: الهیات الهی و الهیات بشری.
🔹 حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر محمد صفر جبرییلی؛ موضوع: حیات فکری - سیاسی امامان شیعه.
🔹 حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر محمد علی عبداللهی؛ موضوع: عینک وحی بر چشمان عقل.
🔹 زمان: سه شنبه ۱۴۰۰/۶/۹ - ساعت ۲۱ الی ۲۳
🌀 لینک ورود به جلسه:
http://vroom.ut.ac.ir/farabi33
🆔 @OstadMahdaviRad
زیستن در سایه سار ثقلین.mp3
9.52M
#سخنرانی
🔹 نشست واکاوی اندیشه های علامه محمدرضا حکیمی
🔹 سخنرانان و موضوعات:
حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر محمد علی #مهدوی_راد.
🔹 موضوع: «زیستن در سایه سار ثقلین».
🔹 زمان: سه شنبه ۱۴۰۰/۶/۹
🆔 @OstadMahdaviRad
لینک ورود به جلسه
https://vc1.qhu.ac.ir/neshast/
نقد دیدگاههای مفسران درباره آیات موهم لکنت زبان حضرت موسی علیه السلام.mp3
17.34M
#سخنرانی
🔹 کمیته دستگاهی پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث در قالب کرسی علمی - ترویجی برگزار میکند:
🔹 عنوان کرسی: «نقد دیدگاههای مفسران درباره آیات موهم لکنت زبان حضرت موسی علیه السلام»
🔹 ارائه دهنده: دکتر الهه هادیان رسنانی «استادیار گروه قرآن دانشگاه قرآن و حدیث».
🔹ناقد: حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهدوی راد «دانشیار دانشگاه پردیس فارابی».
🔹 مدیر جلسه: دکتر محمد مرادی «مدیر گروه قرآن دانشگاه قرآن و حدیث».
🔹 زمان: چهار شنبه ۱۴۰۰/۶/١٠
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گزارشی از سخنرانی استاد مهدوی راد در هفتمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی...
🗒 زمان: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
🔹خداوند به انسان کرامت گذاشته و میان زن و مرد تفاوتی قائل نشده و در کلام خود از زنان کریمانه یاد کرده است.
🔹 آموزه های دینی ما هرگز از شأن زنان نکاسته و به زن و مرد یکسان احترام گذاشته و به هر دوی آنها مسئولیت داده است. امیدوارم آنان که به نام دین حرف می زنند نیز این مسئولیت را در خود احساس کنند و مسئولانه تر به اظهار نظر بپردازند.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://www.mehrnews.com/news/3735770
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
اولین قسمت از ویژه برنامه سوره، فصل امام حسن(ع) با حضور آقای دکتر محمدعلی مهدوی راد، به موضوع «تحریف اموی» اختصاص دارد.
اولین قسمت از ویژه برنامه سوره، فصل امام حسن (ع) شنبه سوم مهر ماه از شبکه چهار سیما پخش میشود.
ویژه برنامه سوره، فصل امام حسن (ع) از شنبه سوم مهرماه به مدت ۱۳ شب هرشب ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار سیما به صورت زنده پخش میشود.
اجرا و سردبیری این برنامه بر عهده حجت الاسلام مسعود دیانی و تهیه کننده آن مرتضی روحانی است.