#اطلاع_رسانی
💠سلسله جلسات ماهانه بازخوانی الحیات «میراث ماندگار استاد علامه محمدرضا حکیمی(ره)»
🔹 موضوع: «الحیات» زیستن در سایه سار ثقلین
🔹 ارائه دهنده: استاد محمد علی مهدوی راد
🔹 دبیر نشست: حجت الاسلام و المسلمین حسن پویا
🔹 زمان: چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ساعت ۲۰
🌐 لینک حضور در نشست:
http://www.sKyroom.online/mofidclass/azad
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_صوتی
💠سلسله جلسات ماهانه بازخوانی الحیات «میراث ماندگار استاد علامه محمدرضا حکیمی(ره)»
🔹 موضوع: «الحیات» زیستن در سایه سار ثقلین
🔹 سخنران: استاد محمد علی مهدوی راد
🔹 دبیر نشست: حجت الاسلام و المسلمین حسن پویا
🔹 زمان: چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گزارشی از سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست «الحیاه، زیستن در سایهسار ثقلین»
🗒 زمان: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
🔹سخن گفتن درباره منظومه فکری زندهیاد علامه محمدرضا حکیمی بسیار دشوار و شاید سهل و ممتنع است چون از طرفی انسان فکر میکند راحت است ولی از جهت دیگری بسیار دشوار است چون گزینش نکته از این مجموعه میراثی که در اختیار است دشوار است. حتی سخن درباره مجموعه مجلدات الحیاه هم همین حالت را دارد. من درباره جلد نهم مقاله مفصلی نوشتم، در آخر مقاله خدمت استاد رفتم، گفتم دارم مقالهای درباره جلد نهم مینویسم و چشمانداز کلان کتاب را فصل به فصل معرفی میکنم، از هر بخشی هم یک روایت به عنوان نمونه میآورم ولی در گزینش روایات واقعا متحیر میشوم. ایشان یک خندهای کرد و گفت خیلی خوب است، ما بیش از سی سال است که در برابر هزاران روایت اینگونه هستیم و این تحیر را داریم.
🔹بعد مشاهده کردم ایشان در جلد یازدهم دور برخی روایات خط کشیده بودند. علتش را سوال کردم، ایشان گفتند مردم زندگی سختی دارند و من فکر میکنم هر اندازه میتوانیم حجم کتاب را کم کنیم که ارزان شود و مردم کتاب را بخرند. من از ایشان خواستم این کار را نکند. ایشان فرمودند هم مضمون این روایات در سایر روایات آمده است و امیدواریم در تفصیلی که نوشته میشود بقیه روایات هم بیاید. بنابر این گزینش ایشان در روایات بسیار هوشمندانه است.
🔻 کلید شخصیت علامه حکیمی
🔹عقاد در کتاب «ابوالشهداء» یک سخنی دارد که میخواهم مقدمه صحبت قرار دهم. عقاد میگوید برای ورود به هر شخصیتی یک کلید وجود دارد و اگر پژوهشگر آن کلید را پیدا کند و بعد وارد به ساحت شخصیت شود فهمش متفاوت میشود. به ذهنم آمد کلید شخصیت آقای حکیمی تلاش برای عینیت بخشیدن به آموزههای ثقلین است یا به عبارت دیگر تصویر زیست مومنانه بر اساس معارف ثقلین. الحیاه جلوه والای این مسئله است.
🔹 گمان میکنم مقالات مجموعه «صعود و جهشها» اولین مقالات ایشان باشد. همان زمان خیلی مورد استقبال واقع شد. این مقالات خیلی جهتگیری عجیب دارد. یکبار به ایشان گفتم گاهی که منبر میروم احساس میکنم خطوط فکرم را همان چند مقاله صعود و جهشها ساخته است. از جمله آن مقالات، مقاله فلسفه شورشهای شیعه و مقاله غدیر است. اینها خیلی عجیبی است خصوصا فلسفه شورشهای شیعه با اختصارش غوغا است. در ایران غیر از علامه امینی چه کسی این همه منابع که در پاورقی آمده است، میشناخت و کسی اینگونه از آنها بهره میگرفت. کتاب «آینده در قلمرو اسلام» پاورقیهای مهمی دارد. نویسنده در یکجا مینویسد کسانی که میخواهند تفکر شیعه را آنچنان که هست بشناسند به مقاله فلسفه شورشهای شیعه مراجعه کنند.
🔹ایشان مینویسد من در این مقاله همینقدر میخواهم بگویم بزرگترین و ارزندهترین نظریهای که انسان میتواند پس از مطالعات بیکران به دست آورد همین است و بس که به شناساندن طرز فکری علی(ع) بپردازد و فلسفه علمی او را روشن سازد. این سخن حکیمی در مقاله صعود و جهشها است.
🔹آخرین جلد الحیاه دو موخره دارد. ایشان در آن موخره با تاکید و تشدید مرتب یادآوری میکنند چیزی که امت را به تربیت محمدی میرساند دو رکن اصلی دارد و بس: حقایق قرآن کریم و تعالیم پیامبر(ص) و اهل بیت(ع). این خلاصه تفکر آقای حکیمی است. آقای حکیمی در این دو خلاصه میشود. در تعریف الحیاه هم فرموند الحیاه مجموعهای است علمی پژوهشی و تخصصی که در آن تعالیم اسلام بر پایه قرآن کریم و احادیث شریف گردآوری و تدوین گشته است. این گردآوری و تدوین به گونهای انجام شده است که راه یک زندگی آزاد و پیشرو را برای فرد و اجتماع نشان دهد.
🔹نکته دیگر اینکه من فکر نمیکنم هیچ پژوهش و تحقیقی در این حد جایگاه صحیفه را نشان داده باشد. گمان نمیکنم همه کسانی که درباره اسلام کتابی نوشتند این اندازه به صحیفه توجه کرده باشند. در تمام ابواب و فصول الحیاه صحیفه پخش است. البته که نهجالبلاغه جای خودش را دارد. متاسفانه امروز عظمت صحیفه شناختهشده نیست و حکیمی شیفتگی خاصی به صحیفه دارد.
🔹یک نکته دیگر اینکه آقای حکیمی بیش از هر کسی گستره تمدنی اسلامی را میشناخت و کسی در حد ایشان نمیدانست تمدن اسلامی یعنی چه، لذا تاکید و تشدید بر معارف ثقلین به جهت سعادتآفرینی و رهایی از ضلالت است نه به خاطر دانشگستری. به عبارت دیگر ما دو نگاه داریم یک نگاه ارزشی، هدایتی و فهم دین برای رسیدن به حیات طیبه یا حیات معقول. یک نگاه هم نگاه تمدنی است. آقای حکیمی حتی به فتوحات هم با عظمت نگاه میکرد و آنها را نفی نمیکرد. حتی یک وقتی قسمتی از قصیده شفیعی را برایشان خواندم گفت این فهم تاریخی را آگاهیهای دینی آقای شفیعی به او داده است. ایشان یکجا یک کاشی را دیده و این کاشی در ذهن ایشان یک الهامی ایجاد کرده و از دورهای تاریخ اسلام شروع کرده و همینطور جلو آمده است. اگر معارف ثقلین نبود از کجا این خطوط به وجود میآمد.
🔹یک وقت استاد میگفت قرار بود الحیاه شش جلد شود. مثلا بحث اقتصاد نصف جلد سوم شود. ایشان میفرمودند اگر همین الآن شریعتی زندگی بود دوازده جلد میشد. میفرمودند چند سال مانده به انقلاب بحثهای ایدئولوژی خیلی داغ شد و از جمله آنها بحثهای مهم جهانبینی و ایدئولوژی و رابطه آن دو بود. ایشان میفرمود یک روز برای شریعتی روایت میخواندم و ایشان فکر میکرد. یک مرتبه یک روایت خواندم گفت محمدرضا، این روایت بحث داغ غرب را که ایدئولوژی از جهانبینی برمیخیزد یا برنمیخیزد را مطرح کرده است.
🔻 آیهای که محور مجموعه «الحیاه» شد
🔹همه مجلدات الحیاه با یک آیه شروع میشود: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ». این حیات چه حیاتی است. این حیاتی که خداوند سبحان و پیامبر انسان را به آن فرا میخوانند چه حیاتی است. وزان این آیه وزان اقامه است. احیا همان اقامه است. حیاتی که اینجا هست حیات طیبه است. علامه طباطبایی هم میگویند این حیات یک حیات معمولی نیست و یک حیات معنوی الهی است. شاید بهترین یا از جمله بهترین تفاسیری که از این آیه ارائه شده است برای علامه طباطبایی و صاحب تفسیر الفرقان باشد. الفرقان تفسیر بسیار مظلومی است و نکات بسیار لطیفی دارد. احیا یعنی زندگی را با چیزی آمیختن. احیای دعوت الهی یعنی زندگی را با دعوت الهی بیامیزیم.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://iqna.ir/fa/news/4035412
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گزارشی از سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست «الحیاه، زیستن در سایهسار ثقلین»
🗒 زمان: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
🔹سخن گفتن درباره منظومه فکری زندهیاد علامه محمدرضا حکیمی بسیار دشوار و شاید سهل و ممتنع است چون از طرفی انسان فکر میکند راحت است ولی از جهت دیگری بسیار دشوار است چون گزینش نکته از این مجموعه میراثی که در اختیار است دشوار است. حتی سخن درباره مجموعه مجلدات الحیاه هم همین حالت را دارد. من درباره جلد نهم مقاله مفصلی نوشتم، در آخر مقاله خدمت استاد رفتم، گفتم دارم مقالهای درباره جلد نهم مینویسم و چشمانداز کلان کتاب را فصل به فصل معرفی میکنم، از هر بخشی هم یک روایت به عنوان نمونه میآورم ولی در گزینش روایات واقعا متحیر میشوم. ایشان یک خندهای کرد و گفت خیلی خوب است، ما بیش از سی سال است که در برابر هزاران روایت اینگونه هستیم و این تحیر را داریم.
🔹بعد مشاهده کردم ایشان در جلد یازدهم دور برخی روایات خط کشیده بودند. علتش را سوال کردم، ایشان گفتند مردم زندگی سختی دارند و من فکر میکنم هر اندازه میتوانیم حجم کتاب را کم کنیم که ارزان شود و مردم کتاب را بخرند. من از ایشان خواستم این کار را نکند. ایشان فرمودند هم مضمون این روایات در سایر روایات آمده است و امیدواریم در تفصیلی که نوشته میشود بقیه روایات هم بیاید. بنابر این گزینش ایشان در روایات بسیار هوشمندانه است.
🔻 کلید شخصیت علامه حکیمی
🔹عقاد در کتاب «ابوالشهداء» یک سخنی دارد که میخواهم مقدمه صحبت قرار دهم. عقاد میگوید برای ورود به هر شخصیتی یک کلید وجود دارد و اگر پژوهشگر آن کلید را پیدا کند و بعد وارد به ساحت شخصیت شود فهمش متفاوت میشود. به ذهنم آمد کلید شخصیت آقای حکیمی تلاش برای عینیت بخشیدن به آموزههای ثقلین است یا به عبارت دیگر تصویر زیست مومنانه بر اساس معارف ثقلین. الحیاه جلوه والای این مسئله است.
🔹 گمان میکنم مقالات مجموعه «صعود و جهشها» اولین مقالات ایشان باشد. همان زمان خیلی مورد استقبال واقع شد. این مقالات خیلی جهتگیری عجیب دارد. یکبار به ایشان گفتم گاهی که منبر میروم احساس میکنم خطوط فکرم را همان چند مقاله صعود و جهشها ساخته است. از جمله آن مقالات، مقاله فلسفه شورشهای شیعه و مقاله غدیر است. اینها خیلی عجیبی است خصوصا فلسفه شورشهای شیعه با اختصارش غوغا است. در ایران غیر از علامه امینی چه کسی این همه منابع که در پاورقی آمده است، میشناخت و کسی اینگونه از آنها بهره میگرفت. کتاب «آینده در قلمرو اسلام» پاورقیهای مهمی دارد. نویسنده در یکجا مینویسد کسانی که میخواهند تفکر شیعه را آنچنان که هست بشناسند به مقاله فلسفه شورشهای شیعه مراجعه کنند.
🔹ایشان مینویسد من در این مقاله همینقدر میخواهم بگویم بزرگترین و ارزندهترین نظریهای که انسان میتواند پس از مطالعات بیکران به دست آورد همین است و بس که به شناساندن طرز فکری علی(ع) بپردازد و فلسفه علمی او را روشن سازد. این سخن حکیمی در مقاله صعود و جهشها است.
🔹آخرین جلد الحیاه دو موخره دارد. ایشان در آن موخره با تاکید و تشدید مرتب یادآوری میکنند چیزی که امت را به تربیت محمدی میرساند دو رکن اصلی دارد و بس: حقایق قرآن کریم و تعالیم پیامبر(ص) و اهل بیت(ع). این خلاصه تفکر آقای حکیمی است. آقای حکیمی در این دو خلاصه میشود. در تعریف الحیاه هم فرموند الحیاه مجموعهای است علمی پژوهشی و تخصصی که در آن تعالیم اسلام بر پایه قرآن کریم و احادیث شریف گردآوری و تدوین گشته است. این گردآوری و تدوین به گونهای انجام شده است که راه یک زندگی آزاد و پیشرو را برای فرد و اجتماع نشان دهد.
🔹نکته دیگر اینکه من فکر نمیکنم هیچ پژوهش و تحقیقی در این حد جایگاه صحیفه را نشان داده باشد. گمان نمیکنم همه کسانی که درباره اسلام کتابی نوشتند این اندازه به صحیفه توجه کرده باشند. در تمام ابواب و فصول الحیاه صحیفه پخش است. البته که نهجالبلاغه جای خودش را دارد. متاسفانه امروز عظمت صحیفه شناختهشده نیست و حکیمی شیفتگی خاصی به صحیفه دارد.
🔹یک نکته دیگر اینکه آقای حکیمی بیش از هر کسی گستره تمدنی اسلامی را میشناخت و کسی در حد ایشان نمیدانست تمدن اسلامی یعنی چه، لذا تاکید و تشدید بر معارف ثقلین به جهت سعادتآفرینی و رهایی از ضلالت است نه به خاطر دانشگستری. به عبارت دیگر ما دو نگاه داریم یک نگاه ارزشی، هدایتی و فهم دین برای رسیدن به حیات طیبه یا حیات معقول. یک نگاه هم نگاه تمدنی است. آقای حکیمی حتی به فتوحات هم با عظمت نگاه میکرد و آنها را نفی نمیکرد. حتی یک وقتی قسمتی از قصیده شفیعی را برایشان خواندم گفت این فهم تاریخی را آگاهیهای دینی آقای شفیعی به او داده است. ایشان یکجا یک کاشی را دیده و این کاشی در ذهن ایشان یک الهامی ایجاد کرده و از دورهای تاریخ اسلام شروع کرده و همینطور جلو آمده است. اگر معارف ثقلین نبود از کجا این خطوط به وجود میآمد.
🔹یک وقت استاد میگفت قرار بود الحیاه شش جلد شود. مثلا بحث اقتصاد نصف جلد سوم شود. ایشان میفرمودند اگر همین الآن شریعتی زندگی بود دوازده جلد میشد. میفرمودند چند سال مانده به انقلاب بحثهای ایدئولوژی خیلی داغ شد و از جمله آنها بحثهای مهم جهانبینی و ایدئولوژی و رابطه آن دو بود. ایشان میفرمود یک روز برای شریعتی روایت میخواندم و ایشان فکر میکرد. یک مرتبه یک روایت خواندم گفت محمدرضا، این روایت بحث داغ غرب را که ایدئولوژی از جهانبینی برمیخیزد یا برنمیخیزد را مطرح کرده است.
🔻 آیهای که محور مجموعه «الحیاه» شد
🔹همه مجلدات الحیاه با یک آیه شروع میشود: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ». این حیات چه حیاتی است. این حیاتی که خداوند سبحان و پیامبر انسان را به آن فرا میخوانند چه حیاتی است. وزان این آیه وزان اقامه است. احیا همان اقامه است. حیاتی که اینجا هست حیات طیبه است. علامه طباطبایی هم میگویند این حیات یک حیات معمولی نیست و یک حیات معنوی الهی است. شاید بهترین یا از جمله بهترین تفاسیری که از این آیه ارائه شده است برای علامه طباطبایی و صاحب تفسیر الفرقان باشد. الفرقان تفسیر بسیار مظلومی است و نکات بسیار لطیفی دارد. احیا یعنی زندگی را با چیزی آمیختن. احیای دعوت الهی یعنی زندگی را با دعوت الهی بیامیزیم.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://iqna.ir/fa/news/4035412
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
#معرفی_کتاب
🔹 عنوان کتاب: اندیشه سیاسی در گفتمان علوی
🔹 نویسنده: جمعی از محققین
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_صوتی_معرفی_کتاب
💠 معرفی کتاب توسط استاد مهدوی راد
🔹 عنوان کتاب: اندیشه سیاسی در گفتمان علوی
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
#معرفی_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: ابوالولید ازرقى و کتاب او; «اخبار مکه» 💠
🔹 نویسنده: محمدعلی مهدوی راد
🔹 فصلنامه میقات حج، 1373ش، شماره .9
🔍 چکیده ی مقاله:
🔹مکّه شهر کهن و ارجمندی است که توجّه ملّتها، قومها و نسلها بدان، پیشینهای بس کهن دارد. در تاریخ اسلام و دوره تدوین آثار تاریخی و جغرافیایی، این دیار مقدس بیشتر و پیشتر از هرجایی مورد توجه بوده است. پیشتر درباره پیشینه نگارشهای مرتبط با مکه سخن گفتهایم، در ضمن آن مقاله، وعده دادیم تا درباره یکی دیگر از آثار ارجمند و کهن تاریخ مکه، گزارشی تفصیلی عرضه کنیم. این کتاب با عنوان أخبار مکه... اثری است ارجمند بخامه محمد بن عبدالله... ازرقی. ظاهراً کتاب ازرقی را باید کهنترین اثر تاریخی موجود درباره مکه دانست.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
فایل کامل مقاله 👇
🆔 @OstadMahdaviRad
ابوالولید ارزقی و کتاب او اخبار مکه.pdf
2.53M
#فایل_PDF_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: ابوالولید ازرقى و کتاب او; «اخبار مکه»
🔹 زبان: فارسی
🆔 @OstadMahdaviRad
ابوالولید الارزقی وکتابه اخبار مکه.pdf
2.56M
#فایل_PDF_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: ابوالولید ازرقى و کتاب او; «اخبار مکه»
🔹 زبان: عربی
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
#معرفی_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: امامت در نگره قرآنی امام کاظم علیه السلام💠
🔹 نویسنده: محمدعلی مهدوی راد
🔹 الهیات و حقوق » بهار 1383 - شماره 11
🔍 چکیده ی مقاله:
🔹در این مقاله، زوایایی از امامت، در نگاه امام موسی بن جعفر علیه السلام و با توجه به تفسیر آیاتی از قرآن کریم، تبیین می گردد و تفسیر قرآن کریم توسط ائمه اطهار علیهم السلام سلاحی برنده در تبلیغ امامت معرفی می شود. برخی از مباحث این نوشتار، چنین است: تفسیر قرآن، سلاحی برنده در تبلیغ امامت، جایگاه امامت، امامت در عینیت جامعه، رحمت الهی بر مردم، امانت الهی، نعمت الهی، لزوم پیوند با امام، تحقق عینی رسالت در آینه ولایت، محوری استوار، مرجعیت دینی و علمی، مشعلهای جاوید، امام و مسائل اقتصادی و....
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
فایل کامل مقاله 👇
🆔 @OstadMahdaviRad
امامت در نگره قرآنی امام کاظم علیه السلام.pdf
3.96M
#فایل_PDF_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: امامت در نگره قرآنی امام کاظم علیه السلام
🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_تصویری
💠برنامه تلویزیونی «سوره»
🔹 موضوع: صحیفهی سجادیه؛ الهیات نیایش اسلام؛
🔹 امام سجاد بعثت دوبارۀ اسلام را رقم زد؛
برخی گفتند امام سجاد بعد از کربلا گوشه نشین شد. این در حالی است که امام سجاد اسلام را تفسیر و تبیین دوباره کرد.
🔹 زمان: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
🆔 @Sooreh_tv4
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_صوتی
💠برنامه تلویزیونی «سوره»
🔹 موضوع: صحیفهی سجادیه؛ الهیات نیایش اسلام؛
🔹 سخنران: استاد محمد علی مهدوی راد
🔹 زمان: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
🆔 @Sooreh_tv4
🆔 @OstadMahdaviRad
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فایل_تصویری
💠برنامه تلویزیونی «سوره»
🔹 موضوع: صحیفهی سجادیه؛ الهیات نیایش اسلام؛
🔹 روش تفسیری امام سجاد و توسعه معنایی قرآن؛
حضرت سجاد علیهالسلام هم نقش تفسیری مهمی داشتند و هم نقش بسیار مهم دیگرشان، دادن روش تفسیری به آیندگان بود. یکی از بحثهای مهم این بود که ائمه در پیوند با قرآن معلماند یا مفسر؟ کار مهم امام سجاد توسعه معنایی قرآن بود.
🔹 زمان: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
🆔 @Sooreh_tv4
🆔 @OstadMahdaviRad
#در_محضر_استاد
💠 مرحوم آیت الله تسخیری در بیان استاد مهدوی راد:
🔻 آیت الله تسخیری عالم بسیار دان، محقق توانمند و متفکر باریک بین، فقیه متضلّع و اصولی جامع و آگاه از جریان های نوین فقهی و اصولی نمونه ای است روشن از آنچه در آموزه های ثقلین درباره عالمان و چگونگی آنها آمده است و بایدها و نبایدهایی که از روش و منش باید داشته باشند.
🔹سوگمندانه کسانی چنان می پندارند که اگر عالم، محقق و متفکری از تقریب مذاهب سخن گفت، علاقمندی اش به اهل بیت(ع) و شیفتگی اش به آموزه های آل الله، دست کم چندان استوار نیست یا به تعبیر عوامانه، «ولایتش ضعیف» است. اما خوشبختانه باید بگویم و تأکید کنم خردمندانه ترین، کارآمدترین و عالمانه ترین تعامل با سیره اهل بیت(ع) و «معارف آفتابگون» آل الله را کسانی دارند که از تقریب مذاهب عالمانه و محققانه و با توجه به ضرورت ها و بایسته های جهان اسلام سخن می گویند.
🔻 شخصیت زنده یاد آیت الله شیخ محمدعلی تسخیری دارای ابعاد گسترده است و به تعبیر لطیف قرآنی، آن بزرگوار «ذوالایدی» بود. او ادیب و شاعری برجسته، سخنور و خطیبی بلیغ، فقیهی متضلّع و آگاه از جاری های زمان، دغدغه مند عزّت و فرازمندی امت اسلامی، سیره شناسی هوشمند و مفسّری باریک بین بود. او در علوم قرآنی نیز نکته دان و باریک بین بود و نگاشته کم برگ و پُربارش با عنوان «محاضرات فی علوم القرآن و تفسیره» نمونه ای از اندیشه ورزی های ایشان در علوم قرآنی است.
🌀 منبع: مجله «آینه پژوهش»، شماره ۱۸۹ (مرداد و شهریور).
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad