فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_تصویری
💠برنامه تلویزیونی «سوره»
🔹 موضوع: صحیفهی سجادیه؛ الهیات نیایش اسلام؛
🔹 روش تفسیری امام سجاد و توسعه معنایی قرآن؛
حضرت سجاد علیهالسلام هم نقش تفسیری مهمی داشتند و هم نقش بسیار مهم دیگرشان، دادن روش تفسیری به آیندگان بود. یکی از بحثهای مهم این بود که ائمه در پیوند با قرآن معلماند یا مفسر؟ کار مهم امام سجاد توسعه معنایی قرآن بود.
🔹 زمان: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
🆔 @Sooreh_tv4
🆔 @OstadMahdaviRad
#در_محضر_استاد
💠 مرحوم آیت الله تسخیری در بیان استاد مهدوی راد:
🔻 آیت الله تسخیری عالم بسیار دان، محقق توانمند و متفکر باریک بین، فقیه متضلّع و اصولی جامع و آگاه از جریان های نوین فقهی و اصولی نمونه ای است روشن از آنچه در آموزه های ثقلین درباره عالمان و چگونگی آنها آمده است و بایدها و نبایدهایی که از روش و منش باید داشته باشند.
🔹سوگمندانه کسانی چنان می پندارند که اگر عالم، محقق و متفکری از تقریب مذاهب سخن گفت، علاقمندی اش به اهل بیت(ع) و شیفتگی اش به آموزه های آل الله، دست کم چندان استوار نیست یا به تعبیر عوامانه، «ولایتش ضعیف» است. اما خوشبختانه باید بگویم و تأکید کنم خردمندانه ترین، کارآمدترین و عالمانه ترین تعامل با سیره اهل بیت(ع) و «معارف آفتابگون» آل الله را کسانی دارند که از تقریب مذاهب عالمانه و محققانه و با توجه به ضرورت ها و بایسته های جهان اسلام سخن می گویند.
🔻 شخصیت زنده یاد آیت الله شیخ محمدعلی تسخیری دارای ابعاد گسترده است و به تعبیر لطیف قرآنی، آن بزرگوار «ذوالایدی» بود. او ادیب و شاعری برجسته، سخنور و خطیبی بلیغ، فقیهی متضلّع و آگاه از جاری های زمان، دغدغه مند عزّت و فرازمندی امت اسلامی، سیره شناسی هوشمند و مفسّری باریک بین بود. او در علوم قرآنی نیز نکته دان و باریک بین بود و نگاشته کم برگ و پُربارش با عنوان «محاضرات فی علوم القرآن و تفسیره» نمونه ای از اندیشه ورزی های ایشان در علوم قرآنی است.
🌀 منبع: مجله «آینه پژوهش»، شماره ۱۸۹ (مرداد و شهریور).
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
🔻 این شکل تعامل با قرآن نیازمند چه نگاه و دیدی است؟
🔹 ببینید نکته بعدی این است که ما گاهی در تعامل با مفاهیم قرآن سهلانگاری کردهایم. قرآن کتاب زندگی است. خدا رحمت کند، آیتالله سید محمد حسین فصلالله مفسر و عالم بزرگ لبنانی ر،ا ایشان میگفتند نزول قرآن 23 سال زمان برده است و در این مدت و در گذرگاه زمان صحنههای نظامی، اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و اجتماعی به وجود آمده و قرآن جا به جا امت اسلامی را در مسیر رسیدن به اهداف خود هدایت کرده است. این شکل از نزول قرآن حتما معنا دارد چرا که اگر جز این بود، پروردگار تبارک و تعالی مجموعه دربستهای را تحت عنوان قرآن در اختیار پیامبر قرار میدادند. به اعتقاد ایشان اگر کسی در کشاکش مسائل سیاسی و اجتماعی، انقلابی، اخلافی و تربیتی نباشد امکان ندارد اعماق قرآن را بفهمد چرا که قرآن برای اصلاح یک حرکت و نقشبندی زندگی انسان آمده است. اگر ما چنین نگاهی داشته باشیم، قرآن باید برای ما راهنمای زندگی میشود.
🔻 این نگاه چقدر در مواجهه ما با قرآن در طی زمان دیده شده است؟ آیا در تفسیرهایی که در طول تاریخ برای مثال توسط اشخاصی چون سید جمالالدین اسدآبادی و .. از قرآن شده، این دید وجود دارد؟
🔹 این امر در دید متفکرانی چون سید جمال الدین اسدآبادی نیز قابل مشاهده است و ما در رجوع به آثار ایشان برای مثال در سلسه مقالات عروهالوثقی میبینیم که او میگوید این کتاب آمده است که زندگی برین درست کند. جمله معروف سید جمال نیز این است که غربیها به درون مایه قرآن عمل کرده و پیروز شدند اما تنها الفاظ را خواندیم و پس ماندیم.
🔹 در اینجا من شما را باز این این نکته که زبان قرآن متفاوت است، ارجاع میدهم، این امر خیلی موضوع مهمی است. شما بعد از این گفتوگو بروید و در داستان شعیب و دخترانش و موسی را دقیق شوید. دختران شعیب به پدرشان گفتند امروز فرد جوانمردی به ما کمک کرد و پدرشان هم به یکی از دختران گفت به این جوانمرد بگو نزد من بیاید. ببنید اگر قرار بود این داستان را یک مورخ نقل کند میگفت این دختر خانم رفت و به این جوانمرد گفت بیا که پدرم با شما کاری دارد، اما وقتی خداوند سبحان این داستان را روایت میکند، موضوع متفاوت است. نخست این که برای موسی(ع) تعبیر فتی و نه شاب(جوان) استفاده شده است، چرا؟ به این علت در این جا توسط خداوند یک شخصیت شناسی هم انجام میشود و در ادامه این طور نقل میشود که زمانی که این دختر به نزد موسی(ع) آمد، به قدری با شکوه، شرم و آزرم حرکت میکرد که گویی بر حیا میرفت. یعنی تمام وجود او سراسر آزرم و حیا بود. ببینید خداوند در تصویر این خانم به گونهای عمل میکند که ارزشی را عرضه کند، چرا؟ چون قرآن قرار است در گذرگاه زمان به انسانها و پیام دهد و برای مثال به یک خانم بگوید شما به جامعه بروید، کار، تلاش و تحصیل هم میتوانید بکنید، اما آزرم، شرم و حیایتان را نباید کنار بگذارید. این پیامی است که دیگر زمان و مکان ندارد و برای تمام تاریخ و انسان است. زمانی در مصر مدرسهای به نام مدرسه الهدایه به وجود آمد که تاکیدشان این بود که قرآن برای هدایت آمده است. البته به آن، مدرسه الادبیه هم میگفتند چرا که معتقد بودند اعجاز قرآن فقط اعجاز ادبی است و به همین دلیل اگر قرآن کلمهای را برگزیده که مترادف نیز دارد، در آن حرف مورد اختلاف حتما پیامی وجود دارد که قرآن آن کلمه را انتخاب و کلمه دیگر را انتخاب نکرده است. مطابق این نظر، هدف این کتاب رساندن آموزههایی برای زندگی بوده و فقط هم برای هدایت بوده آمده است.
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
#گفتگو
💠 گفتگوی خبرگزاری «ایبنا» با استاد مهدوی راد پیرامون «جایگاه قرآن در زیست امروز و بازگشت به این کتاب آسمانی»
🗒 زمان: دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
🔻 رابطه قرآن به عنوان یک کتاب آسمانی با مسلمانانی که زیست خود را در دوران کنونی و جهان تکنولوژیک به سر میبرند به چه شکل است؟ رجوع به قرآن در این زمان چه اقتضائاتی را طلب میکند؟
🔹 حضرت باقر(ع) در جملهای بسیار تامل برانگیز و عمیق فرمودهاند که آموزهها و معارف قرآن مانند شمس و قمر جاری هستند؛ یعنی به همان نحو که آفتاب و ماه در حال جریان هست و هیچ گاه کهنگی و انقراض بر آن حاکم نمیشود، آموزههای قرآن هم کهنگی نمیگیرند. مجموعه معارف قرآنی به لحاظ ارتباط با ما را به دو بخش میتوان تقسیم کرد؛ یک بخش از آیات قرآن کریم که دارای پیرنگها و زمینههای ظهور هستند و به تعبیر عالمان قرآنی سبب نزول دارند که فضا یا زمینههایی باعث نازل شدن آنها شده و دسته دیگر ازآیات، معارف، حقایق و دستوراتی که توسط رسول خدا از پیک وحی دریافت و برای مردم خوانده شدهاند. من ادعا میکنم که تمام آیات بخش اول و تمام آیات بخش دوم، هیچ کدام در چنبره مکان و زمان محصور نشده و فرا زمانی و فرا مکانی هستند و اگر ما خود نیز در آیات قرآن تامل کنیم این امر را در خواهیم یافت.
🔹 مثلا آیات مربوط به حقوق را در نظر بگیریم که گاهی و بیشتر از گاهی گفته میشود این قوانین مربوط به 1400 سال قبل است و اکنون ما چه بهرهای میتوانیم از آن بگیریم؟ در اینجا باید این در مرحله نخست این نکته را در نظر داشته باشیم که زبان قرآن و آنچه که عرضه میکند، متناسب با فطرت انسان و نیازهای کلان اوست به همین دلیل شاید شکل و قالب عوض شود اما درون مایهها عوص نمیشوند. علاوه بر این زبان قرآن در عرضه این حقایق متفاوت با همه آن چیزی است که انسان در طول تاریخ داشته است. برای مثال کتاب قانون را در نظر بگیرید این کتاب میگوید مطابق ماده یک، حقوق زن نسبت به مرد این است، یا مطابق ماده دو، مرد باید در برابر زن چنان و چنان باشد. اما هیچگاه نمیگوید زن باید این چنین رفتار کند و خداوند سمیع و علیم است یا مرد باید چنین باید رفتار کند و خداوند بصیر و آگاه بر همه حرکتهاست. در این جا مشخص میشود قانونگذار(خداوند سبحان) در قانونی که گذاشته است نگاهی فراتر از زمان و مکان داشته است. من در بحثهایی که در گذشته داشته هم نیز به این موضوع اشاره کردهام که زبان قرآن حتی آن جا که امری جنبه تاریخی و حقوقی مربوط به زمانی خاص دارد نیز به گونهای است که زمان و مکان را در مینورد. در اینجا مثالی مرتبط با همین موضوع خانواده و طلاق میآورم. خداوند در آیهای میفرماید: اگر کسی اراده کرد زن خود را طلاق دهد و زن دیگری را اختیار کند، حق ندارد مهری که بر او هست را به بهانههایی از بین ببرد. بهانههایی مانند این که تهمت بزند، زمنیه ناهنجار درست کند که در این جا به ویژه بر تهمت تکیه شده است. در نظر داشته باشید این آیه به قول ادبا دارای پیرنگی است که ما را در فهم بهتر آن یاری میکنند: در آن زمان افرادی بودند که وقتی میخواستند ازدواج کنند و به قول امروزیها کلهشان داغ بود، مهرهای سنگینی که زن میگفت را میپذیرفتند اما پس از مدتی کوتاه با یک اتهام از زیر آن در میرفتند، چرا که بر اساس قانون مدنی دوران جاهلی اگر مرد میتوانست اثبات کند، فحشایی توسط زن صورت گرفته، مهر زن از بین میرفت و به این ترتیب بسیاری افرادی را با پول ترغیب به شهادت علیه زن میکردند و مهر با از بین میبردند. در اینجا قرآن به تاکید میگوید شما حق چنین کاری ندارید، حق ندارید تا با اتهام، گرهی که بر زندگیتان افتاده را باز کنید. شما از این روایت، تاریخ و زمان و مکان آن را جدا کنید و به روح قصه بروید. روح قصه این است که انسان در گذرگاه تاریخ و زندگی هرگز حق ندارد برای برون رفت از بنبستها تهمت بزند یا زیرپای کسی را خالی کند و ... بنابراین، این دست از قوانین به سبکی که بیان شدهاند به هیچ عنوان زمان و مکان بردار نیست.
🔻 نگاه به قرآن به عنوان کتابی برای هدایت، چه ثمراتی در پی دارد؟
🔹 همانطور که اشاره کردم، زاویه نگاه خیلی مهم است. اگر ما با این زاویه نگاه با قرآن برخورد کنیم و این امر را مد نظر قرار دهیم که این کتاب آمده است که به تو بگوید که چطور زندگی کنی، باید تعالیم قرآن را در زندگیمان پیاده کنیم برای مثال فردی بازاری، زمانی که قرآن میخواند دیگر کم فروشی نمیکند چرا که قرآن به او میگوید بر سر کار مردم نزن و کاستی در اموال مردم نگذار.
مثال دیگری از قرآن بزنیم که حضرت آیتالله جوادی آملی نیز تاکید کردهاند که از غرر آیات قرآن است. میتوان گفت که این آیه مهمترن زمینه و رویکرد زندگی انسان را رقم میزند. «لا تبخسوا الناس اشیاهم» اگر من و شما بنا بر این بگذاریم که این قرآن برای عمل است و باید بخوانم تا بدانم که من بگوید که چگونه زندگی کن. این آیه میگوید کارکردهای انسان مواضع و عمل انسان را در سر او نزنید و در اینجا بسیار تعبیر قرآن لطیف است. به ذهن میرسد که قرآن بگوید لا تبخسوا اشیا الناس، در حالی که میگوید لا تبخسوا الناس اشیاهم، مردمان را کاستی نیانگارید با کارهایشان. در حالی که گویی باید بر عکس باشد اما مراد این است که انسان نیست جز آنچه از او میتراود. انسان محقق است، نویسنده است، تاجراست، متفکر است، عابد است. حال اگر تمام این کارها که از انسان بر میآید را بر سر او بزنیم، آیا دیگر آدمی از او باقی میماند؟
🔻 در دهههای گذشته که توجه به قرآن بیشتر بوده است ما چقدر در این راستا عمل کردهایم؟
🔹 اگر بخواهیم تعارف و به عبارتی ماله کشی نکنیم، آن زاویه و زمینهای که خود قرآن میگوید به من این گونه نگاه کنید، حتی بعد از انقلاب نیز به درستی شکل نگرفته است. ما در این مدت افراد زیادی تربیت کردهایم که حافظ قرآن هستند و آن را به درستی تلاوت میکنند. اما اگر ما به زندگی این بزرگواران نزدیک شویم، آنان چقدر به آنچه که قرآن فرموده عمل هم میکنند؟ البته من قصد جسارت ندارم. خود من مفسر و استاد ومعلم قرآن هستم اما آیا خود من آنچنان که قرآن میگوید، عمل میکنم؟ قرآن میگوید از آنچه به آن علم نداری، پیروی نکن. اگر تمام افراد جامعه به همین یک آیه عمل کنند، جامعه درست میشود. اما آیا کاربران در صفحات مجازی به آنچه مینویسند، علم دارند؟ علم اول است و در ادامه اجرا. اما آیا همه کسانی که پیشنهاد سمتی را میپذیرند، علم، اراده و آگاهی در آن زمینه دارند؟ قرآن که نیامده تا ما آن را مانند کتاب حمله حیدری بخوانیم و فقط لذت ببریم یا مدینه فاضله افلاطون نیست. قرآن عینت دارد و نباید این را فراموش کنیم.
🔹 آیهای در قرآن داریم «رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق» این آیه یا اوایل مدینه یا در آستانه ورود به مدینه نازل شده است. خداوند سبحان به پیغمبر اکرم دستور فرمودهاند این گونه دعا کن که خدایا در هر کاری که بر آن وارد میشوم حالتی به من عنایت کن که با صدق و راستی وارد شوم و خارج که میشوم هم به همین صورت.
🔹 اینکه میگوییم قرآن با گذرگاه زمان معنا شود این است. از ابن عباس جملهای نقل کردهاند (هرچند مدرک مهم ندار اما این جمله نقل شده است) که گردونههای زمان قرآن را تفسیر میکند. این بزرگوار میگفت چرا خداوند به پیامبرش میگوید به این شکل دعا کن؟ او میگفت: شما تاریخ را ببیند، در طول تاریخ تمام قدرتمندان، مسلطان، حاکمان و تمام کسانی که به نحوی رشته امور را در دست گرفتهاند، با مردم در دو مرحله رو راست نبودهاند؛ یعنی وقتی میآمدند وعدههای دروغ میدادند و وقتی میرفتند، توجیهات دروغ میکردند. خداوند به پیامبر (ص) میگوید با مردم روراست باش. و به همین دلیل پیامبر فرمودند انابشر مثلکم. من مانند شما هستم، غذا میخورم، میخوابم و .. کسانی که آمدند و به ایشان گفتند در ده ما باران نباریده، برای ما چشمهای جاری کن. ایشان فرمودند کار من اینها نیست. من برای هدایت مردم آمدهام. زمان خروج هم ایشان مردم را در مسجد جمع کرده و به مردم فرمودند تنها ادعایی که میکنم حرفی که میزنم این است که کوتاهی نکردهام، اما اگر کسی حقی بر ضمه من دارد بیاید وحقش را بگیرد. قرآن برای همه زمانهاست. ما اگر خداوند توفیق دهد در ماه رمضان قرآن میخوانیم اما پیامبر اکرم فرمودند قرآن را بخوانید، قلبهایتان را با آن بشورانید، به آیات عذاب رسیدید، تامل کنید و همتتان تنها این نباشد که به پایان سوره برسید و بعد در فلان جا ادعا کنید که من فلان روز نشستم و این تعداد سوره خواندم. نه! یک سوره و یک آیه بخوانید اما در آن تامل کنید. پیامبر اکرم یکی از مهمترین و نازنینترین صحابهشان را که اباذر باشد این چنین وصف کردهاند که مهمترین عبادت ابوذر تفکر بود. تفکر و بعد هم عبرت گرفتن. اما ما چقدر در آیات خداوند تفکر کردهایم؟ این همه آیات قرآن برای زندگی هست و همانطور که ائمه ما فرموده و فقها هم بحث کرده اند قرآن باید در زندگی ما جاری شود.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://www.ibna.ir/fa/longint/320155
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
drmahdavi.mp3
20.07M
بیانات استاد مهدوی راد :
معرفی کتاب به مناسبت میلاد امام حسن علیه السلام
#اطلاع_رسانی
💠 دپارتمان زنان دانشگاه بین المللی اهل بیت (علیهم السلام) برگزار میکند:
🔹 موضوع: جایگاه زن در قرآن با تأکید بر قصص قرآنی
🔹 سخنران: استاد محمد علی مهدوی راد
🔹 زمان: سه شنبه 30 فروردین 1401 - ساعت 21
🌐 لینک حضور در نشست:
https://meet.abu.ac.ir/b/mey-zzr-c16-zhk
🆔 @OstadMahdaviRad
جایگاه زن در قرآن با تأکید بر قصص قرآنی.mp3
21.56M
#فایل_صوتی
#سخنرانی
💠 دپارتمان زنان دانشگاه بین المللی اهل بیت (علیهم السلام):
🔹 موضوع: جایگاه زن در قرآن با تأکید بر قصص قرآنی
🔹 سخنران: استاد محمد علی مهدوی راد
🔹 زمان: سه شنبه 30 فروردین 1401
🆔 @OstadMahdaviRad
ضبط صوت خبرنگاری_773_2_1.mp3
18.68M
بیانات استاد مهدوی راد :
معرفی کتاب در شرح نهج البلاغه
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
#معرفی_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: اصالت سنجی روایت نبوی «برتری پیامبرخاتم و آل او بر پیامبران»
🔹 نویسندگان: پریسا عطایینظری، محمدعلی مهدوی راد
🔹 مجله مطالعات قرآن و حدیث؛ دوره 15، شماره 2 - شماره پیاپی 30، (بهار و تابستان 1401)، فروردین 1401، صفحه 57-89
🔍 چکیده ی مقاله:
🔹برتری رسول اکرم(ص) بر پیامبران پیشین از عقاید اجماعی مسلمانان است. امامیه بر اساس نصوص متعدد به افضلیت اهلبیت(ع) بر سایر پیامبران نیز باور دارد. برخی منابع متأخر امامیه در تبیین برتری پیامبر و آل او، به روایتی نبوی در امالی ابنبابویه استناد جستهاند که از گفتگوی رسول خدا(ص) و فردی یهودی درباره تفاضل حضرت محمد(ص) و حضرت موسی(ع) خبر میدهد. نوشتار حاضر امکان صدور این روایت از پیامبراکرم را با کاربست روشهای نقد متن میسنجد. اصالت ساختار روایت برپایه مشابهیابی بخشهای قابل تجزیه روایت در تراث اسلامی موجودِ کهنتر از امالی صورت گرفته و برآیند آن امکان وامگیری دو بخش پایانی روایت از منابع پیشین بر پایه شباهت لفظی، معنایی و اسلوب بیانی است. اصالت محتوای روایت نیز بنابر میزان فراوانی مفاهیم محوری روایت در مجموعه روایات منسوب به حضرت محمد(ص) بررسی شده و رهاورد آن تقویت انتساب مضمون بخش پایانی روایت به پیامبر اکرم(ص) است. از این رو، صدور روایت در قالب کنونی و انتساب برخی مضامین مندرج در متن به پیامبر اکرم(ص) تردید برانگیز است. با این حال، نوشتار حاضر احتمال عرضه این مضامین و آموزههای مبتنی بر آن را از جانب سایر معصومان نفی نمیکند و نقد روایت یاد شده به معنای انکار آموزه افضلیت رسول خاتم و آل او نیست.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
فایل کامل مقاله 👇
🆔 @OstadMahdaviRad
اصالت سنجی روایت نبوی برتری پیامبرخاتم و آل او بر پیامبران.pdf
552.4K
#فایل_PDF_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: اصالت سنجی روایت نبوی «برتری پیامبرخاتم و آل او بر پیامبران»
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
#معرفی_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: نمونه ها و حکم حدیث مدلس در صحاح ششگانه اهل سنت
🔹 نویسندگان: محمدعلی مهدوی راد، پرویز رستگار جزی
🔹 مجله علوم انساني دانشگاه الزهراء - 1380 - دوره : 11 - شماره : 40 - صفحه:169 -196
🔍 چکیده ی مقاله:
🔹 حدیث مدلس یکی از انواع احادیث مشکل آفرین و مدلل است که کم و بیش، به صحاح ششگانهی اهل سنت و دیگر جوامع روایی آنان راه یافته است. ما در این مقالهی کوتاه، با توجه به شمار انبوه مصداقهای حدیث مدلس که به کتابهای یاد شده راه یافته است، به ذکر تنها سه نمونه از آنها در هر یک از صحاح ششگانه - به ترتیب سال درگذشت گردآورندگان این جامع روایی - بسنده میکنیم و در پایان، به بررسی و نقد دفاع اندیشمندان اهل سنت از کتابهای یاد شده - با عنایت به حضور حدیث مدلس در آنها - خواهیم پرداخت.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
فایل کامل مقاله 👇
🆔 @OstadMahdaviRad
نمونه ها و حكم حديث مدلس در صحاح ششگانه اهل سنت.pdf
550.4K
#فایل_PDF_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: نمونه ها و حکم حدیث مدلس در صحاح ششگانه اهل سنت
🆔 @OstadMahdaviRad
#پیام_تسلیت
▪️🔷▪️🔷▪️🔷▪️🔷▪️🔷
⬛️ پیام تسلیت استاد مهدویراد به مناسبت فقدان حجت الاسلام دعایی
🗒 زمان: 15 خرداد 1401
▪️▪️▪️بسمه تعالی▪️▪️▪️
◾️«... لا يَسْتَوي مِنْكُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَلَ أُولئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذينَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَ قاتَلُوا وَ كُلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبيرٌ» (حدید/10)
امروز در خاطراتم که گاهی رقم می زنم نوشتم: سید خردمندان، آزاداندیش نیک سرشت، برنادلِ دنیاگریزِ معادباور رهیده از همه وابستگی ها و پیوستگی های خرد و حقیر، فخر و افتخار قبیله قلم، دانش و مطبوعات «حجت الاسلام و المسلمین حاج سید محمود دعایی» به مینوی برکشید و آسمانی شد. با صدای او سال هایِ سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آشنا شدم. صدایی پرطنین با جوهری از شجاعت و صلابت و استواری؛ که از عراق پخش می شد و صدای نهضت امام را می گستراند. برای اولین بار با متن «جهاد اکبر» امام رضوان الله تعالی علیه با صدای ایشان آشنا شدم. گذشت و گذشت و سال ها پس از انقلاب و بویژه پس از آن که دوست فرزانه ام حاج علی علامه زاده مدیریت روزنامه اطلاعات را در استان هرمزگان به عهده گرفت دیدارهای حضوریم با او بیشتر و بیشتر شد. آزادگی، رادمردی، بلند اندیشی، حراست از حرمت حریم انسان، دوری از تنگ اندیشی و برخوردهای جزم اندیشانه و تعصب های خشک، پاسداشت حرمت اندیشوران، هنرمندان، قبیله علم و قلم و ... از جمله صفات والای او بود که تحقق عینی آن ها یکجا و در یک فرد بسیار مستبعد است. قلم سرکشی می کند اما مجال افزون نگاری نیست. شگفتا! توانم گفت که او «جمع اضداد» بود. او مصداق روشن «انفاق» و «جهاد» قبل الفتح و بعدالفتح بود. او نُمادِ روشنِ «إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتي كُنْتُمْ تُوعَدُون» (فصلت/30) بود. چه کسی می تواند تردید کند در این که او بر سَرِ پیمانِ از سَرِ اخلاص و خداجویی که در آغازین روزهایِ حرکت عظیم مراد و پیشوایش حضرت امام خمینی (ره) بسته بود، همچنان استوار ماند و هرگز از تعلق به این پیمان و استوارگامی در آن تن نزد.
▪️راستی را:
راستی، استوارگامی با صلابت و خویشتن داری در مسیری که آغاز شده است. ماندن و ماندن و به بلندی ها و والائی ها اندیشیدن بسی مهم تر و دشوارتر از خود عمل و مواضع اجتماعی است که حضرت باقر(ع) فرمود: «الْإِبْقَاءُ عَلَى الْعَمَلِ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَل...» (الکافی، ج3، ص 725) و این حقیقت، جلوه روشن سرتاسر زندگی او بود.
▪️از پاک دامنی، بلنداندیشی، نیک نگری، پیراسته جانی، پاسداشت حریم انسان، روحانی بودن و به معنای واقعی فرشته خصالیِ یک روحانی را با خود داشتن و... و از او فراوان خواهند گفت و نوشت اما ای کاش در عمل و میدان کنش های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و ... داعیه داران، اندکی از آن بسیار را در پیش چشم داشته باشند ... «خِتامُهُ مِسْكٌ وَ في ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُون» (المطففین/26)
عاش سعیدا و مات سعیدا
سلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا
⬛️ محمدعلی مهدوی راد.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
سنجش روایات با قرآن در میراث امام رضا - دکتر محمدعلی مهدوی راد 08 شهریور 1397.mp3
11.65M
#فایل_صوتی
🔹 همایش علمی سیره امام رضا علیه السلام؛ آموزه ها و کارکردها
🌀 موضوع: سنجش روایات با قرآن در میراث امام رضا علیه السلام
💎سخنران: استاد مهدوی راد
🗓 زمان: 08 شهریور 1397
🆔 @OstadMahdaviRad
#اطلاع_رسانی
🌀 همایش امام رضا علیه السلام و تفسیرقرآن
🔷 نشست اول: بررسی تحلیلی روایات تفسیری امام رضا علیه السلام
🔷 دبیر علمی نشست حجت الاسلام دکتر علی راد دانشیار دانشگاه تهران پردیس فارابی
🔷 سخنرانان حجت الاسلام دکتر محمدعلی مهدوی راد استاد دانشگاه تهران پردیس فارابی
حجت الاسلام دکتر سیدعلی دلبری
حجت الاسلام دکتر محمد میرزایی
حجت الاسلام دکتر حواد ایروانی
🔷زمان: شنبه 21 خرداد ساعت ده صبح
🔷مکان: دانشگاه علوم اسلامی رضوی ساختمان شماره دو تالار شیخ بهایی؛ قم خیابان صفائیه ساختمان آستان قدس رضوی
🌀 لینک ورود
http://elc.razavi.ac.ir/pajoohesh
🆔 @OstadMahdaviRad