تمجید دکتر شفیعی کدکنی از آثار بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
🔸 دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، شاعر و نویسنده برجسته کشور، در جریان بازدید از غرفه بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران:
🔹 همه ما نویسندگان و اهل قلم باید در ترویج فرهنگ و معارف اسلامی اهتمام داشته باشیم؛ خوشبختانه بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی تولید این آثار به توجه ویژهای داشته و دارد و آثار ارزندهای را تولید کرده و در اختیار مخاطبان قرار داده است.
🔹 بنده با آثار استاد واعظ زاده خراسانی که تولیدات ارزشمندی همچون "المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغه" را از خود به یادگار گذاشته است، آشنایی دارم و این اثر فاخر را مطالعه کردهام که در نوع خود بی نظیر است.
🔹 در حال حاضر نیز در حال مطالعه تفسیر قاضی نور الله شوشتری یکی دیگر از آثار بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی هستم که به تحقیق، تصحیح، اشراف، نظارت و مقدمه استاد مهدوی راد، دکتر نجارزادگان و همکاران ایشان به زیور طبع آراسته شده است.
👇 متن کامل خبر:
yun.ir/tpbgg9
🆔 @aqr_ir
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
#معرفی_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: اتحاد یا تعدد در روایات مشابه، بررسی تطبیقی عملکرد کتابهای وسائل الشیعه و جامع احادیث الشیعه 💠
🔹 نویسندگان: محمد علی مهدوی راد، محمد حسین بهرامی
🔹 مجله حدیث پژوهی، سال دوم / شماره پیاپی ۴ / صفحه ۷-۳۶
🔍 چکیده ی مقاله:
🔹روایات معصومین(ع) در مسیر نقل، در قالب نسخههای متعدد و نقلهای متفاوتی درآمده است. گاه یک روایت در یک یا چند کتاب به صورت مکرر نقل شده و در برخی از موارد، نقلهای متفاوت یک روایت، در متن یا سند با یکدیگر تفاوتهایی دارد. هرچند مصادر ثانویه حدیث شیعه(برخلاف مصادر اولیه) برای شناسایی این روایات متحد تلاش فراوانی را شکل دادهاند، ولی متأسفانه هیچگاه متعرّض مبانی نظری و مشکلات و مسائل آن نشدهاند. در این مقاله، تلاش شده تا مباحثی از قبیل تعریف اتحاد و تعدد در روایات، فواید شناخت روایات متحد، معیارهای شناخت روایات متحد و مشکلات موجود در این مسیر به اجمال معرفی گردد. همچنین عملکرد دو کتاب وسائل الشیعه و جامع احادیث الشیعه در این باره مورد بررسی و مقایسه قرار خواهد گرفت.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
فایل کامل مقاله 👇
🆔 @OstadMahdaviRad
اتحاد یا تعدد در روایات مشابه؛ بررسی تطبیقی عملکرد کتابهای وسائل الشیعه و جامع احادیث الشیعه.pdf
834.9K
#فایل_PDF_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: اتحاد یا تعدد در روایات مشابه، بررسی تطبیقی عملکرد کتابهای وسائل الشیعه و جامع احادیث الشیعه
🆔 @OstadMahdaviRad
﷽
💠 گزارش سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست علمی «پژوهش و مراکز پژوهشی در جهان اسلام معاصر» که از سوی دانشگاه قم شامگاه ۱۴ دی ماه برگزار گردید.
🔹 زمان: ۱۵ دی ۱۴۰۰
🔻امام معصوم(ع) فرموده است که؛ علماء شیعتنا مرابطون، علمای ما مرزداران اندیشه هستند که همواره مسیر اندیشه را میپایند و در برابر آن موضع میگیرند.
🔹 شناخت فعالیتهای علمی، اجتماعی و حتی صنعتی پیرامون کشور، امری لازم است. یکی از آفات عدم آگاهی، ایجاد عجب و خودبینی است، یعنی وقتی کسی از دور و بر خود آگاه نیست خیال میکند در اعلی مرتبه است و جامعهای هم که از اطرافش آگاه نیست تصور میکند بهترین جامعه است.
🔻 هیچ دانشوری با تکیه بر میراثی که دارد و بسنده کردن به آن نمیتواند کاری از پیش ببرد، چون گاهی یک جریان فکری در محیطی حضور پیدا میکند که جریان دانش و پژوهش را تغییر میدهد.
🔹 اطلاعات بنده درباره پژوهشهای معاصر مربوط به حدود دو سال قبل و حضور عینی بنده در برخی مراکز تولیدکننده این آثار است؛ ما هر سال با دو عرضه بینالمللی یعنی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و یکی هم در یکی از کشورهای دیگر مواجه بودیم ولی به علت کرونا نمایشگاهها در این دو سال تعطیل شد.
🔻 برخلاف تصور ما برخی کشورهای اطراف در عرصه پژوهش و دانشوری و تشویق بر پژوهش و صرف هزینه در این زمینه، گامهای بزرگی برداشتهاند و تقریبا جامعه علمی در حرکت خود از مرزهای تعصب و یکسویهنگری و یکدندگی که بر جامعه وهابی و سلفی حاکم است عبور کرده و از مرزهای خطکشی شده گذر میکند به همین دلیل نتایج پژوهشها هم در حال تغییر است.
🔻مثلا در مغرب آثاری که در چند سال اخیر تولید و منتشر شده بسیار عجیب است. از جمله این آثار میتوان به صناعة الذاکره فی التراث الشیعة اثنی عشری، اشاره کرد که به نگاهی تاریخی در ذهن و زبان و میراث شیعه از نمادهای اجتماعی و مردمشناسانه پرداخته است. یا کتاب اصل من اصول التشریع، را داریم که کاملا شیعی است، البته اطلاع ندارم که نویسندهاش شیعه است یا خیر؟
🔹 این کتاب به قرآن به عنوان منبع استنباط و اجتهاد پرداخته است. وی دنبال این است که توضیح دهد منابع استنباط در طول زمان از کجا شروع شده تا به اینجا رسیده و البته نوعی ساختارشکنی و در نگاه بدبینانه، تاثیرپذیری از تفکرات استشراقی در آن دیده میشود ولی کاملا احساس میشود نویسنده به صراحت عبدالله بن مسعود را از چیزی که در حوزه مصحف به او نسبت میدهند تبرئه میکند و با صراحت اختلاف قرائات را نوعی بازی تلقی کرده است و حتی در برخی موارد آن را برخورد با جریان شیعه و علوی تلقی کرده است.
🔹مراکزی پدید آمدهاند که کارهای جدیدی انجام میدهند. کتابی به نام الحوار التقریب بین المذاهب، منتشر شده که واقعا تقریبی است. اینها نشان میدهد فضایی که این کتاب را نشر داده قابل توجه است، همچنین کتاب دین و علم، کتاب بسیار خوبی است که در زمینه تقابل سنت و تجدد نوشته شده است، همچنین در مجلات مصری مقالات قابل توجهی با نگاههای جدید منتشر شده است.
🔻 تسامح در مطالعات جهان اسلام
ما امروزه با نوعی رواداری و تسامح در مطالعات جهان اسلام مخصوصا دینی سیاسی مواجه هستیم که مبارک است و میتوانیم بهره خوبی از آن ببریم؛ دکتر عبدالعزیز، کتاب فی الفکر السیاسی و العربی من الامامه و الخلافه ... را نوشته است و در آن ریشه سیاست و خلافت بعد از وفات پیامبر(ص) را به صورت عالمانه بحث کرده و تا وقتی به قرون بعدی میرسد از مرحوم نائینی بحث ولایت فقیه را نقل کرده و نظر امام را هم با تعبیر امام بیان کرده است، موضع شهید صدر و مرحوم شمسالدین را هم مورد بحث قرار داده است، نویسنده با زبان بیزبانی و استعاره ابلغ من التصریح، نشان داده اندیشه سیاسی دینی شیعه روانتر و مطمئنتر از دیدگاههای اهل سنت است.
🔹برخی از علمای اهل سنت معترف هستند که میراث آموزشی شیعه معاصر هم از جریان اشعری قویتر ودقیقتر است؛ وقتی در سالیان اخیر داعش میدانداری میکرد و ما یک کتاب درست و حسابی در این زمینه نداشتیم مرکز للبحوث الدراسیه حداقل ده کتاب در اینباره نوشت که برخی از آنها در ایران ترجمه هم شد. کتاب مهم و خوبی هم درباره عقد موقت چاپ شده است. جالب اینکه نویسنده این کتاب با صراحت میگوید من سنی هستم و شیعه نشدم و نقد جدی بر آراء شیعه دارم ولی نمیتوانم انکار کنم که استدلالات آنها در این زمینه(متعه) قویتر و دقیقتر است.
🔻در عربستان در دو سه دهه اخیر تحول گسترده در زاویه نگاه، جهتگیری و کیفیت و کمیت به وجود آمده است، شاید در طی دو سال اخیر هم پژوهشها ده برابر شده است، نقد تصوف، نقد تشیع، نقد اعتزال و یاری رسانی به تفکر السنه و الجماعه که ساخته و بافتهاند هم در کارهای آنها زیاد است، ولی تغییر رویکرد هم در آثار آنها دیده میشود.
🔹 تمایل به اندیشههای شیعه در مراکز علمی عربستان
امروزه حتی در بین علمای اهل سنت در برخی کشورها هم میبینیم بهرهگیری از آراء و اندیشه علمای شیعه رشد زیادی یافته است، یکی از کسانی که عضو شورای علما در یکی از کشورهای اسلامی است با صراحت میگوید: من خیلی علقه و علاقه به (امام) خمینی ندارم ولی از اندیشه او در بحث تاثیر زمان و مکان در فقه خیلی خوشم میآید.
🔹 مرکز التفسیر در عربستان، بسیار پرکار و خوش کار هستند و سلسله مباحث نواندیشانه را انجام میدهند. در همین مرکز شاید بیش از صد کتاب در سالهای اخیر چاپ شده باشد و از جمله تفسیر موضوعی است. کتاب معجم الرسم العثمانی از جمله آثار منتشر شده این مرکز درباره رسمالخط قرآن است که از جمله موضوعات اختلافی بین اندیشمندان از قرون گذشته تاکنون است.
🔻 همچنین پروژه المفسرون را دارند که دو جلد آن صحابه، دو جلد برای تابعین و یک جلد هم تابعی تابعین است و حقا و انصافا دوره صحابه و مخصوصا تابعین آن بینظیر است، یعنی در تفسیرنگاری و تاریخنگاری کار خوبی صورت گرفته گرچه به لحاظ محتوا و موضعگیری مشکل دارد ولی در مجموع خوب است. در بخش تابعی تابعین از کسی به نام کلبی نقل کرده و اینکه کتاب او در اختیار ما نیست ولی او متهم به وضع و کذب و ... است؛ در این اثر تاکید شده موارد اندکی که از این تابعی تابعین آمده نشان نمیدهد که این اتهامات درست باشد.
🌀 جهت مطالعه مطلب در سایت اصلی بر روی لینک زیر کلیک نمایید:
https://iqna.ir/fa/news/4026356
🆔 @OstadMahdaviRad
﷽
💠 متن سخنان استاد مهدوی راد استاد در خصوص زندگانی امام سجاد(علیه السلام) که توسط سایت «خبرگزاری مهر» تهیه و تدوین گردیده است.
🔹 زمان: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
🔻حضرت سجاد(علیه السلام) سرمایه عجیبی است. این تعبیر عین الفاظ مقام معظم رهبری است که بعدها مکتوب هم شده است. زاویه نگاهم به شناخت اهل بیت(علیه السلام) صد در صد تحت تأثیر این شخصیت بزرگ جهان اسلام است.
🔹 ایشان میفرمودند که روزگار امامت حضرت سجاد(علیه السلام) سیاهترین، تاریکترین، ظلمانیترین و خفقان آمیزترین مرحله تاریخ تشیع و در عین حال درس آموزترین، تنبه آفرین ترین و بیدارکنندهترین تاریخ شیعه هم هست.
🔻 حضرت سجاد(علیه السلام) رویارویی با دشمن، حکومت، حاکمیت و امویت درنده را از مرحله سکوت محض آغاز کرده تا به رویارویی محض رسید. درک این نکته بسیار مهم است. دعاهای امام سجاد(علیه السلام) یک مکتب است. دعاهای حضرت سجاد(علیه السلام) یعنی تفسیر دوباره دین و رهایی دین از تحریف.
🔹 شاید برای کسانی که تاریخ اسلام و تاریخ امام سجاد(علیه السلام) را مطالعه میکنند سؤال باشد که چرا امام سجاد (علیه السلام) در قضیه حرّه چیزی نگفتند، نه تنها موضع نگرفتند حتی از شهر بیرون رفتند. در بیرون مدینه خیمه زدند. مسلم بن عقبه -که بعدها معروف شد به مسرف بن عقبه- به دستور یزید به مدینه حمله کرد و سه روز ناموس و جان و مال مردم بر او آزاد و مباح باشد و جنایتی کرد که در تاریخ بشریت بی نظیر است. مردم مدینه تا بیست سال وقتی دخترانشان را عروس میکردند دختر بودنشان را شرط نمیکردند، اینقدر جنایت کردند. در این حادثه امام سجاد(علیه السلام) چیزی نگفت. امام در مدینه بودند اما رفتند در بیرون مدینه چادر زدند و زیر آن چادر زندگی کردند، همین مسلم بی سر و پای ظالم اعلام کرد هر کس زیر پرچم علی بن حسین و زیر چادر علی بن حسین قرار بگیرد با او کاری نداریم.
🔻 متأسفانه عالمی را در تلویزیون دیدم که حقایق را کاملا برعکس اعلام میکرد او میگفت مردم مدینه به خاطر امام حسین(علیه السلام) قیام میکردند؛ چنین خبرهایی نبود وگرنه نباید امام سجاد(علیه السلام) ساکت میایستاد. مردم مدینه به قدری نامرد بودند که وقتی امام سجاد(علیه السلام) با قافله برگشت به استقبالش نرفتند. زنها به استقبال رفتند فقط دو نفر مرد به استقبال رفتند. مردم مدینه با اهل بیت(علیه السلام) کاری نداشتند متأسفانه از نظر تاریخی در قرن اول مدینه فاسدترین شهر جهان اسلام است.
🔹 مدینه مرکز تنبور و غنا و هرزگی و عیاشی است. عده ای از بزرگان مدینه وقتی دیدند که فرماندارشان هزار و یک جنایت میکند به شام رفتند که به یزید شکایت کنند. آنها را به دارالاماره پیش یزید بردند خلیفه را دیدند که روی یک دستش میمون است. طرف دیگر هم رقاصه است. یکی شراب میریزد کمی به بوزینه میدهد و کمی هم خودش میخورد. وقتی برگشتند مردم مدینه جمع شدند و گفتند: شما که رفتید از فرماندار به خلیفه شکایت کردید، چه گفت؟، گفت: ما که خلیفه ندیدیم، ما رفتیم یک آدم هرزه، زشت، زناکار، عیاش و شرابخوار دیدیم، خلیفه نبود.
🔻 مردم مدینه که قیام کردند، خبر از اهل بیت(علیهم السلام) نبود. به این جمله امام صادق(علیه السلام) توجه کنید: «إرْتَدَّ اَلنَّاسُ بَعْدَ قَتْلِ الحُسَيْنِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) اِلاّ ثَلاثَةٌ اَبُو خالِدِ الْكابُلى وَ يَحْيَى بْنُ اُمِّ الَّطويلِ وَ جُبَيْرُ بْنُ مُطْعِمٍ...» بعد از امام حسین(علیه السلام) همه مرتد شدند و تنها سه نفر ماندند. بعضی از علمای شیعه در این روایت تردید کردند، گفتند معنا ندارد که همه مرتد شدند فقط سه نفر ماندند. آنهایی که این روایت را تکذیب کردند طبیعت تاریخ را نفهمیدند.
🔹 اگر به جزوه پیشوای صادق یا زندگانی حضرت سجاد(علیه السلام) مقام معظم رهبری نگاه کنید ایشان فرمودند این ارتداد، ارتداد سیاسی است نه ارتداد اعتقادی، یعنی نه اینکه مردم نماز نمیخواندند، نه اینکه روزه نمیگرفتند، نه اینکه حج نمیرفتند نه اینکه به مسجد نمیرفتند. به مسجد میرفتند اما در کنار عبدالملک مروان میرفتند. به مکه میرفتند اما با هشام بن عبدالملک میرفتند. کسی که با هشام به حج میرود به قول شریعتی فرقی نمیکند که بر گرد مکه بچرخد یا برگرد سنگ بچرخد.
🔻 امام سجاد(علیه السلام) مبارزه با ظلم و حکومت وقت را از مرحله سکوت شروع کرد. در همین روایت ذکر شده امام صادق(علیه السلام) میفرمایند که «ثُمَّ اِنَّ النّاسَ لَحِقُوا وَ كَثُرُوا» با هدایت امام، یاران آرام آرام زیاد شدند که میبینیم بعد از شهادت امام سجاد(علیه السلام) پای درس امام باقر(علیه السلام) انبوهی مفسر نشسته اند. اینها از کجا آمده اند؟، اینها با هدایتهای امام سجاد(علیه السلام) آمده اند.
🔹 چند پدیده در زندگی امام سجاد(علیه السلام) هست که قابل توجه است: گریه، برده داری، دعا و انفاق. چرا برده میگرفتند، در حالی که پیغمبر(صلی الله علیه وآله) فرموده بودند بدترین آدمها کسی است که برده میگیرد. چرا میگرفتند؟ چون آنها را در منزل تربیت و بعد آزاد میکردند. یعنی عملا منزل ائمه(علیه السلام) برای بردهها که امام سجاد(علیه السلام) بیشترینشان را داشت، مدرسه بود. بیشتر قیام کنندگان در کنار زید(علیه السلام) فرزند امام سجاد(علیه السلام) بردهها بودند. حضرت شب عید فطر، شب عید قربان، شب عید غدیر، شب جمعه در را باز میکردند و میگفتند شما آزادید هر کس میخواهد برود، هیچ کس نمیرفت. اگر هم کسی میرفت آنها را حمایت مالی میکرد.
🌀 جهت مطالعه مطلب در سایت اصلی بر روی لینک زیر کلیک نمایید:
https://www.mehrnews.com/news/3656377
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
#معرفی_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: نگاهی به خطابه معجز شیم حضرت زینب علیها السلام 💠
🔹 نویسنده: استاد محمدعلی مهدوی راد
🔹 منبع: کتاب «مردی از تبار دانش و ایمان؛ یادنامۀ مرحوم علیرضا دانشسخنور»، صص 235-293.
🔍 برشی از مقاله:
🔹و اینک «کاخ دمشق» است و زینب؛ آن «زبان علی در کام و رسالت حسین بر دوش» که از صحنه خونین کربلا پیام شهیدان را همراه آورده بود. آورده بود تا در میان هیاهوی همیشگی قداره بندان و جلادان فریاد زند و به گوش تاریخ برساند و بررواق تاریخ ثبت کند. اینک این زینب(سلام الله علیها) است که باید بپاخیزد وبا «بانگ رسا ستم را بسوزاند».
او که چون لب به سخن میگشود «وامگزار راستی بود» و «روشنی صبح را در شب دیجور ستم به نمایش میگذاشت» تا به ستمگستران، سیه بختان، تیره جانان» آتش نهادان بفهماند که «قامت هماره استوار او قامت غم را میشکند» و بر خلاف پندار پلشت دغلبازان که دستهايش را بسته بودند که هرگز و هرگز «دخت علی را نتوان دست بست».
وچونان علی الا خطابهای بلیغ وبانگرش به آنچه امویان در روزگاران حاکمیت ساخته و پرداخته بودند. حقیقت را برملا کرد و «حق پیشوایی و پیشوایی حق» را فراز آورد و کاخ پنداری «خليفة اللهی» را که با بکار گرفتن در مهابَل صدها محدث، مفسّر، راوی و متفکر!! بنیاد نهاده بودند، یکسر درهم ریخت...
فایل کامل مقاله 👇
🆔 @OstadMahdaviRad
نگاهی به خطابه معجز شیم حضرت زینب علیها السلام.pdf
1.08M
#فایل_PDF_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: نگاهی به خطابه معجز شیم حضرت زینب علیها السلام
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_صوتی
🔹 سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست نقد و بررسی کتاب «پیمانهای الهی با اهل ایمان» نوشته محمد محمدیان
🔹 زمان: سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳
🌀 مکان: تهران - مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر، نبش کوچه سوم.
🔻 اخذ شده از برنامه رادیویی «هزار و یک سخن» از رادیو گفت و گو در بازه زمانی ٨ الی ١٠ مهر ١٣٩۶
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معرفی_کتاب
🔹 به مناسبت هفته دفاع مقدس
🔸 معرفی کتاب «درسهایی از نظام دفاعی اسلام»
🔻 استاد مهدوی راد
🆔 @OstadMahdaviRad
درسهایی از نظام دفاعی اسلام.pdf
7.94M
#فایل_الکترونیکی
🔹 کتاب «درسهایی از نظام دفاعی اسلام»
🔹 نویسندگان: محمدجعفر امامی، احمد زمانی، غلامحسین مهدوینژاد، #محمدعلی_مهدوی_راد
🔻 چاپ: عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران - دفتر نشر فرهنگ اسلامی (پاییز 1364)
🆔 @OstadMahdaviRad
🔰 نشست علمی
« با موضوع: پیامبر(ص) بهترین اُسوه اُمّت »
🔻با حضور: دکتر محمد علی مهدوی راد
هیئت علمی و استاد تمام دانشگاه تهران؛ استاد حوزه و پژوهشگر قرآن
🗓سه شنبه ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۲
🕦ساعت ۲۰
💢به صورت مجازی
لینک شرکت در نشست:
http://vroom.ut.ac.ir/farabi7
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_صوتی
🔰 نشست علمی
« با موضوع: پیامبر(ص) بهترین اُسوه اُمّت »
🔻با حضور: دکتر محمد علی مهدوی راد
هیئت علمی و استاد تمام دانشگاه تهران؛ استاد حوزه و پژوهشگر قرآن
🗓سه شنبه ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۲
🆔 @OstadMahdaviRad
﷽
💠 گزارش سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست علمی «پژوهش و مراکز پژوهشی در جهان اسلام معاصر» که از سوی دانشگاه قم شامگاه ۱۴ دی ماه برگزار گردید.
🔹 زمان: ۱۲ مهر ۱۴۰۲
🔻پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در عین مقام نبوت دارای شان و جایگاه امامت بودند؛ در روایت جالبی از امام صادق(علیه السلام) داریم که وقتی به ایشان گفته شد که محمدبن عبدالله، رسول بود و کاری به کار دنیا و حکومت و … نداشت، ایشان فرمودند که تو عملا با این سخن به انکار نبوت همه انبیا پرداختی؛ بدان «انه کان نبیا رسولا اماما زعیما»؛ متوجه باش و بدان که رسولالله (صلی الله علیه وآله)، رسول و نبی و امام و رهبر جامعه بود؛ این تاکید و تکیه بر امامت در مذهب شیعه بسیار معنادار و عمیق است زیرا در سایر مذاهب اسلامی بیشتر واژه خلافت به کار میرود ولی امامت معنای عام و عمیق و زعامت دنیوی و اخروی را در پی دارد.
🔹 یکی از نقشهای مهم امامت اقامه سنت و سیره پیامبر (صلی الله علیه وآله) است. کسانی که مطالعات قرآنی و دینی دارند و دنبال مباحث نظری هستند و البته به کاربردی کردن آن در جامعه هم توجه دارند به دنبال اقامه امر اهل بیت(علیهم السلام) هستند کما اینکه علی(علیه السلام) فرمودند: امر ما را اقامه کنید و یا در برخی روایات دیگر هم از امامان دیگر این تعبیر اقیموا امرنا وجود دارد؛ امام رضا(علیه السلام) هم فرمودند که خداوند رحمت کند کسی که امر ما اهل بیت(علیهم السلام) را احیا میکند و وقتی از چگونگی آن سؤال شد فرمودند که سخنان ما را بیاموزد و بیاموزاند و اگر مردم با محاسن کلام ما آشنا شوند از ما تبعیت خواهند کرد و این نوع جلسات هم گامی در همین راستاست.
🔻 ایشان مانند همه مردم غذا میخوردند و سوار بر اسب میشدند و در کنار سایر مردم حلقه میزدند و رفتار پادشاهانه از خود نشان نمیدادند تا این سنت در بین مردم باقی بماند و اگر وظیفه امروز ما هم اقامه سنت است این سنت همان سیره و رفتار نبوی و سایر ائمه اطهار(علیهم السلام) است.
🔹 اقامه امامت و نبوت در این است که اول خوب دین را بفهمیم و بعد آن را در زندگی خودمان اجرا کنیم. پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) وقتی در سفر هم همراه مردم میرفتند در کارها همراهی میکردند تا این نوع درسها را مردم یاد بگیرند و میخواستند بگویند من نمیخواهم در مجموعه شما طوری رفتار کنم و باشم که گویی فردی متمایز و متفاوت از سایرین هستم.
🔸 امام جعفر صادق(علیه السلام) که در میلاد با سعادت ایشان قرار داریم فرمودند قرآن باید مبنای زندگی شما باشد و هر چیزی که از پیامبر (صلی الله علیه وآله) و جانشینان ایشان نقل شده است اگر با قرآن همخوانی نداشت آن را نپذیرید و آن را بر دیوار بکوبید بنابراین وقتی از سنت و سیره نبوی و ولوی سخن میگوییم در حقیقت همان دستورات قرآن کریم است. در روایت بیان شده است که امام صادق(علیه السلام) فرمودند: اسلام بر ۵ پایه استوار است، نماز، زکات، روزه، حج و ولایت. زراره گفته است از ایشان سؤال کردم کدام یک از بقیه مهمتر است و ایشان فرمودند الولایه؛ زیرا ولایت است که قرآن و نماز و حج و روزه و زکات را معنادار میکند. امام(ع) فرمودند اینکه مردم بروند خدا را بشناسند و درباره آن بحث کنند آزادند ولی شرک آزاد گذاشته نشده است برای اینکه اگر شرک فراگیر شود توحید اقامه نخواهد شد و ولایت، تداوم توحید و نبوت است.
🔹 ائمه(علیهم السلام) دائما بر روش خود که برگرفته از سنت و سیره پیامبر (صلی الله علیه وآله) بوده است تاکید میکردند و رفتارشان هم منطبق بر این سیره بود بنابراین باید این سیره را فرابگیریم و به فرزندان و نسل جدید خود بیاموزیم تا جامعه سبک زندگی صحیحی پیدا کند.
🌀 جهت مطالعه مطلب در سایت اصلی بر روی لینک زیر کلیک نمایید:
https://iqna.ir/fa/news/4172941
🆔 @OstadMahdaviRad