eitaa logo
💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
469 دنبال‌کننده
181 عکس
13 ویدیو
75 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
#فایل_صوتی 🔰 نشست علمی « با موضوع: پیامبر(ص) بهترین اُسوه اُمّت » 🔻با حضور: دکتر محمد علی مهدوی
﷽ 💠 گزارش سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست علمی «پژوهش و مراکز پژوهشی در جهان اسلام معاصر» که از سوی دانشگاه قم شامگاه ۱۴ دی ماه برگزار گردید. 🔹 زمان: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ 🔻پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در عین مقام نبوت دارای شان و جایگاه امامت بودند؛ در روایت جالبی از امام صادق(علیه السلام) داریم که وقتی به ایشان گفته شد که محمدبن عبدالله، رسول بود و کاری به کار دنیا و حکومت و … نداشت، ایشان فرمودند که تو عملا با این سخن به انکار نبوت همه انبیا پرداختی؛ بدان «انه کان نبیا رسولا اماما زعیما»؛ متوجه باش و بدان که رسول‌الله (صلی الله علیه وآله)، رسول و نبی و امام و رهبر جامعه بود؛ این تاکید و تکیه بر امامت در مذهب شیعه بسیار معنادار و عمیق است زیرا در سایر مذاهب اسلامی بیشتر واژه خلافت به کار می‌رود ولی امامت معنای عام و عمیق و زعامت دنیوی و اخروی را در پی دارد. 🔹 یکی از نقش‌های مهم امامت اقامه سنت و سیره پیامبر (صلی الله علیه وآله) است. کسانی که مطالعات قرآنی و دینی دارند و دنبال مباحث نظری هستند و البته به کاربردی کردن آن در جامعه هم توجه دارند به دنبال اقامه امر اهل بیت(علیهم السلام) هستند کما اینکه علی(علیه السلام) فرمودند: امر ما را اقامه کنید و یا در برخی روایات دیگر هم از امامان دیگر این تعبیر اقیموا امرنا وجود دارد؛ امام رضا(علیه السلام) هم فرمودند که خداوند رحمت کند کسی که امر ما اهل بیت(علیهم السلام) را احیا می‌کند و وقتی از چگونگی آن سؤال شد فرمودند که سخنان ما را بیاموزد و بیاموزاند و اگر مردم با محاسن کلام ما آشنا شوند از ما تبعیت خواهند کرد و این نوع جلسات هم گامی در همین راستاست. 🔻 ایشان مانند همه مردم غذا می‌خوردند و سوار بر اسب می‌شدند و در کنار سایر مردم حلقه می‌زدند و رفتار پادشاهانه از خود نشان نمی‌دادند تا این سنت در بین مردم باقی بماند و اگر وظیفه امروز ما هم اقامه سنت است این سنت همان سیره و رفتار نبوی و سایر ائمه اطهار(علیهم السلام) است. 🔹 اقامه امامت و نبوت در این است که اول خوب دین را بفهمیم و بعد آن را در زندگی خودمان اجرا کنیم. پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) وقتی در سفر هم همراه مردم می‌رفتند در کارها همراهی می‌کردند تا این نوع درس‌ها را مردم یاد بگیرند و می‌خواستند بگویند من نمی‌خواهم در مجموعه شما طوری رفتار کنم و باشم که گویی فردی متمایز و متفاوت از سایرین هستم. 🔸 امام جعفر صادق(علیه السلام) که در میلاد با سعادت ایشان قرار داریم فرمودند قرآن باید مبنای زندگی شما باشد و هر چیزی که از پیامبر (صلی الله علیه وآله) و جانشینان ایشان نقل شده است اگر با قرآن همخوانی نداشت آن را نپذیرید و آن را بر دیوار بکوبید بنابراین وقتی از سنت و سیره نبوی و ولوی سخن می‌گوییم در حقیقت همان دستورات قرآن کریم است. در روایت بیان شده است که امام صادق(علیه السلام) فرمودند: اسلام بر ۵ پایه استوار است، نماز، زکات، روزه، حج و ولایت. زراره گفته است از ایشان سؤال کردم کدام یک از بقیه مهمتر است و ایشان فرمودند الولایه؛ زیرا ولایت است که قرآن و نماز و حج و روزه و زکات را معنادار می‌کند. امام(ع) فرمودند اینکه مردم بروند خدا را بشناسند و درباره آن بحث کنند آزادند ولی شرک آزاد گذاشته نشده است برای اینکه اگر شرک فراگیر شود توحید اقامه نخواهد شد و ولایت، تداوم توحید و نبوت است. 🔹 ائمه(علیهم السلام) دائما بر روش خود که برگرفته از سنت و سیره پیامبر (صلی الله علیه وآله) بوده است تاکید می‌کردند و رفتارشان هم منطبق بر این سیره بود بنابراین باید این سیره را فرابگیریم و به فرزندان و نسل جدید خود بیاموزیم تا جامعه سبک زندگی صحیحی پیدا کند. 🌀 جهت مطالعه مطلب در سایت اصلی بر روی لینک زیر کلیک نمایید: https://iqna.ir/fa/news/4172941 🆔 @OstadMahdaviRad
1_7504187925.mp3
51.95M
💠 سخنرانی استاد مهدوی راد 🔹 در مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم خرسان 🔻 آبان ۱۴۰۲ 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه معرفی کتاب تاریخ یار 4-8-1402(1).mp3
25.61M
🔹 صوت سومین جلسه از سلسله‌نشست‌های معرفی کتاب مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام 🔸 معرفی کتاب «تاریخ‌یار: درآمدی بر پژوهش در تاریخ اسلام» 🎙با سخنرانی استاد: 🔷 محمدعلی مهدوی‌راد 🔶 محمد اسفندیاری 🆔 @chsiqs 🆔 @OstadMahdaviRad
مهدوی راد . رونمایی قرآن .mp3
11.56M
💠 مراسم رونمایی از مصحف شریف متعلق به نیمه دوم سده نخست هجری 🔹 سخنران: استاد مهدوی راد 📆 ٢۵ آبان ١۴٠٢ 🆔 @OstadMahdaviRad
💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
#فایل_صوتی 💠 مراسم رونمایی از مصحف شریف متعلق به نیمه دوم سده نخست هجری 🔹 سخنران: استاد مهدوی راد
﷽ 💠 گزارش سخنرانی استاد مهدوی راد در مراسم رونمایی از مصحف شریف متعلق به نیمه دوم سده نخست هجری 🔹 زمان: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ 🔻طی یک قرن گذشته خاورشناسان مطالعاتی را پیرامون قرآن داشتند که این نسخه جواب عملی جدی را بر نقدهای بی پایه برخی منتقدان می دهد. 🔸 قرآن سند مسلمانی ما و مستند اندیشه و تفکر ما و زیرساخت زیست مؤمنانه ماست. امروز در محفلی برای رونمایی از قدیمی‌ترین مصحف شریف در جهان اسلام گرد هم آمده‌ایم. روان شاد استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب پربارش شناخت قرآن در خصوص ضرورت شناخت قرآن سه نکته را مطرح کرده‌اند. 🔹 اصل زیر سئوال بردن کتابت یکی از این نقدها است که بر پایه نظر این افراد در بدو ظهور اسلام تعداد اندکی کتابت می دانستند و کتابت قرآن و حدیث را در زمان پیامبر نفی می کنند که این نسخه که 95 ورق دارد یک سند بر کتابت در زمان حضور پیامبر اکرم(ص) است. 🔹 مسئله قرائت مختلف که بر آن دامن زده می شود یکی دیگر از این شبهات است. ثابت کردیم این قرائتها تفسیر هستند و ربطی به متن قرآن ندارد و متن قرآن از هر تحریفی مبرا است و این نسخه که در آن جابه جایی وجود ندارد گواهی بر این مدعا است. 🔸 وجود مصحف‌های مختلف که هر کدام به نام یکی از صحابی است شبهه‌ای دیگر در تحریف قرآن است. برخی مصحف به نام صحابه است که هیچ کدام کامل نیست و با هم تفاوت دارد و بر این اصل استدلال می کنند که قرآن دچار خلل است، اما ثابت کردیم که این کتب دست خط خودشان است و ارتباطی به کتابت قرآن ندارد. 🔹 جمع سوره‌های قرآن بدین شکل که در دسترس ماست مسئله دیگر است که بر آن شبهه وارد می‌کنند؛ این مصحف نشان می دهد جمع قرآن هم پایه در دوران خود پیامبر اکرم دارد. 🌀 جهت مطالعه مطلب در سایت اصلی بر روی لینک زیر کلیک نمایید: https://library.razavi.ir/fa/344815 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فاطمه_زهرا_سلام_الله_علیها_کوثر_قرآن.pdf
544.9K
🔹 عنوان: فاطمه زهرا (سلام الله علیها) کوثر قرآن «تفسیر گونه‌ای از سوره مبارکۀ کوثر» 🔹 دکتر محمدعلی مهدوی‌راد 🔹 زمان انتشار: پنج‌شنبه 16 دی 1400 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 به مناسبت هفته پژوهش، انجمن علمی و گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان با همکاری انجمنهای علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه های علامه طباطبایی و دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار می کنند: 💠 نشست های برخط با عناوین: 🔸نگاهی تاریخی به خطبه حضرت زهرا(س) 🎙دکتر محمد علی مهدوی راد ۲۶ آذر ساعت ۱۹ 🔹پژوهش های اخیر درباره واژه سجیل در قرآن 🎙دکتر حسین شیخ ۲۷ آذر ساعت ۱۸ 🔸مطالعات تفسیری معاصر در اندونزی، بررسی گرایش تفسیری مبتنی بر مقاصد الشریعه 🎙دکتر عبدالمستقیم 🎙دکتر علی بناییان ۲۸ آذر ساعت ۱۸ 🔹الگوی بومی کاربست معناشناسی در قرآن کریم 🎙دکتر علی شریفی ۲۹ آذر ساعت ۱۸ 🌀 لینک حضور در جلسات: https://meet.google.com/ewn-rqep-mjf 🆔 @esf_anjoman 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نگاهی تاریخی به خطبه حضرت زهرا(س) - 26 آذر 1402.mp3
20.6M
🔰 به همت انجمن علمی و گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان و با همکاری انجمنهای علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه های علامه طباطبایی و دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار شد: 💠 نشست برخط با موضوع: 🔸نگاهی تاریخی به خطبه حضرت زهرا(س) 🎙دکتر محمد علی مهدوی راد ۲۶ آذر ساعت ۱۹ 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 💠 گزارش سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست «بررسی اندیشه‌های شیخ بهاء الدین عاملی» 📆 زمان: ٢١ دی ۱۴۰۲ 🔻شیخ بهایی ویژگی‌هایی دارد که برخی از آنها سبب شده است تا ما کمتر از ایشان بهره ببریم. یکی از این‌ ویژگی‌ها ذوفنون‌بودن است که سبب شده تا آثار وی ناقص باشد، البته حضور او در صحنه جامعه و حکومت هم سبب شده است تا آثار وی کمتر باشد و به سامان نرسیده باشد. 🔹 حضور وی در حکومت به او نگاهی داده است که اگر آثارش را بدون انتساب به نام شیخ بهایی مطالعه کنیم گویی برای امروز بیان شده است. کسی که در درون جامعه است و واقعیات را درک می‌کند بسیار بسیار با کسی که ولو در دانش و فلسفه و کلام قدرتمند است ولی در میدان و صحنه اجتماعی نیست فرق می‌کند. یکی از آثار وی حاشیه بر تفسیر بیضاوی است. او در مورد بیضاوی گفته است که او دانشمند و فاضل است و به امداد الهی، مدد شده است؛ این تعبیر عجیبی است! حال این تعبیر شیخ بهایی را مقایسه کنید با مقدمه قاضی نورالله شوشتری در حواشی که بر بیضاوی نوشته است. 🔻 ویژگی دیگر او مبتکر بودن است؛ اولین کسی که چرایی و چگونگی «تنویع احادیث» را بررسی کرده است ایشان است، البته نوع‌بندی روایات قبلا انجام شده بود ولی وی به چگونگی و چرایی آن پرداخت. آثار شیخ بهایی حیرت‌آور است چیزی که در همه جای تفسیر وی خودش را نشان می‌دهد تحلیل و نقد است؛ زیرا هیچ مطلبی را بدون تفسیر نگذاشته است. به خصوص در عروه‌الوثقی که به چند نکته‌ای که اولین کاری که در تفسیر وی خیلی جلوه کرده این است که او با دقت و اختصار به بحث ادبی پرداخته است و از این جهت هم مهم است که فهم هر زبانی در گروه فهم لغت آن است. 🔹 قرآن کریم به زبان عربی است ولی عربی لهجه‌های مختلف دارد. مشهور آن است که به لهجه قریش نازل شده است که مستند روایی دارد و هم از جنبه سیاسی مهم است؛ البته برخی هم به لهجه‌های مختلف قائل شده‌اند ولی زبان‌شناسان زبردست گفته‌اند که زبان قرآن، زبان معیار است و درست هم هست و در آثار شیخ بهایی هم مشهود است که او به زبان معیار معتقد بوده است.  زبان قرآن زبان معیار است در زبان معیار، مهم، فرادهی و فراگیری است یعنی زبانی زنده و پویا است که هم وام بدهد و هم وام بگیرد و اگر زبانی نتواند این ویژگی را داشته باشد زبان معیار هم نخواهد بود. ما اگر زبان معیار را برای قرآن لحاظ کنیم در این صورت به بسیاری از شبهات از جمله واژگان غیر عربی هم پاسخ خواهیم داد. برخی مانند شافعی معتقدند که اگر بپذیریم که قرآن کریم واژه غیر عربی دارد ناقص خواهد بود زیرا خداوند مگر علم اندکی داشته است که از زبان دیگری لغت بگیرد ولی این فرد توجه ندارد که قرآن واژگان را از زبان‌های مختلف گرفته و در درون خودش هضم کرده است. 🔹 برخی از زبان‌شناسان عرب معتقدند که واژه غیر عربی در قرآن وجود دارد ولی قرآن همه آن‌ها را به همان معنایی که در آن زبان است معنا کرده است. مثلا جبرئیل را که از زبان عبری گرفته شده است به موجود شدیدالقوی و هو بالافق الاعلی و... معنا کرده است. 🔹 شیخ بهایی توجه بسیار زیادی به روایات و شان نزول دارد، تصریح کرده است: مثلا در بحث «غسل» و «مسح» وی دو روایت آورده و نتیجه گرفته است که روایات غسل درست است در حالی که بسیاری از علمای دیگر روایات مسح را درست می‌دانند. استناد وی این است که وقتی اعراب به خصوص کسانی که در بیابان بودند و با شتر و دامداری سر و کار داشتند کثیفی‌ها به پای آنان و به خصوص بین انگشتانی که گاهی زخم هم بود می‌نشست لذا باید آن را می‌شستند، از این رو شیخ بهایی گفته است که نفی مسح وجود ندارد. این مسئله از جهت طب قدیم هم مهم است. ۴ پیوند احکام ادیان نکته دیگر جالب در بیانات شیخ بهایی، پیوند اندیشه‌ها و احکام و آموزه‌های امت‌های پیشین و تطبیق آن با شرایط مسلمین و به خصوص با تعبیر«ایاک اعنی و اسمعی یا جاره»است  و این در حالی است که تفاسیر برخی از عرفا اساسا بیگانه از شرایط اجتماعی و حضور در صحنه است کما اینکه کشاف هم تا حدود زیادی دور از اجتماع است؛ تفسیر شیخ بهایی قطعا در متن جامعه بیان شده است. 🔻 یکی از ویژگی‌های بسیاری از عالمان در طول تاریخ آن است که مقلد اندیشه دیگران بوده‌اند، اضافه کرد: لذا مباحث تکراری زیادی بیان شده است از جمله آقای اعوانی که از فلاسفه کنونی هستند تصریح دارد که بسیاری از فلاسفه هم مقلد هستند. تکرر نزول هم که 21 مورد است اینگونه است مانند حمد، توحید که هر کدام دو بار نازل شده‌اند. در مورد سال سائل بعذاب ... هم این مسئله را درایم زیرا برخی گفته‌اند که این آیه همان وقتی که آن فرد نادان خواستار فروفرستادن عذابی شد، نازل شد ولی برخی هم معتقدند که از قبل نازل شده بود و پیامبر(ص) این آیه نازله را دوباره قرائت کردند. شیخ بهایی به درستی تکراز نزول را قبول ندارد و این هم از نظرات جالب تفسیری ایشان است.
🌀 لطفا جهت مطالعه مطلب در سایت، بر روی لینک زیر کلیک نماید: https://iqna.ir/fa/news/4193388 🆔 @OstadMahdaviRad
💠 عنوان سرمقاله: شباهت‌های امام مهدی(عج)و پیامبران الهی در قرآن 💠 🔹 نویسندگان: منصور پهلوان، محمدعلی مهدوی‌راد، فرزانه روحانی مشهدی 🔹 مجله مشرق موعود، سال: 1392 | دوره: 7 | شماره: 25، صفحات:81-104 🔍 چکیده ی مقاله: 🔹امام مهدی(عج)تمام کنندۀ هدف انبیا، و دوران ظهور آن حضرت، دوران تحقق غایت خلقت است؛ از این‌رو در قرآن از ایشان به صورت‌های گوناگون یاد شده است. خداوند متعال در قرآن گاه به شکل مستقیم از آیندۀ حیات بشر بر زمین که مقارن با دوران ظهور امام مهدی(عج)است، سخن می‌گوید؛ گاه با تمثیل به پدیده‌هایی در طبیعت، جایگاه امام مهدی(عج) را تبیین می‌نماید و گاه ضمن بیان سرگذشت پیامبران الهی و اقوام پیشین، دربارۀ امام مهدی(عج) و دوران ایشان پیام‌هایی به انسان گوشزد می‌کند. به دلایل فراوان قرآنی و روایی، بسیاری از حقایق مهدوی در آیات قصص قرآن طرح شده و شباهت‌های بسیاری میان امام مهدی(عج) و پیامبران الهی وجود دارد که در این پژوهش به هشت مورد از این دلایل اشاره شده است. آن‌گاه با تدبّر در آیات قصص، شباهت‌هایی میان امام مهدی(عج) و پیامبران الهی استنباط شده که پنهانی بودن ولادت، طول عمر، غیبت، فتنه‌ها و ابتلائات در آستانۀ ظهور، جدا شدن بدان از نیکان دوران، عذاب بدان دوران، نجات نیکان دوران و تشکیل جامعۀ صالحان از این دست است. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. فایل کامل مقاله 👇 🆔 @OstadMahdaviRad
شباهت‌های امام مهدی و پیامبران الهی در قرآن.pdf
405.1K
💠 عنوان سرمقاله: شباهت‌های امام مهدی -ارواحناه فداه- و پیامبران الهی -علیهم السلام- در قرآن 🆔 @OstadMahdaviRad
﷽ 💠 گزارش سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست رونمایی از کتاب «محمد بن عیسی بن عبید در آیینه پنج گفتار» 📆 زمان: ١١ اسفند ۱۴۰۲ 🔻 کتاب «محمد بن عیسی بن عبید در آیینه پنج گفتار» بسیار پربار و بامحتوا است و باید بگویم نویسنده کتاب آقای سید علیرضا حسینی شیرازی وارد مباحثی شده‌اند که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است. 🔹 این کتاب دارای ویژگی‌ها و مؤلفه‌هایی مبنایی است که از یک اثر علمی و پژوهشی انتظار می‌رود. 🔻 هر تحقیق دو مرحله گردآوری و داوری دارد که باید موردتوجه قرار بگیرد. جزیره‌ای فکرکردن آفت کارها و پژوهش‌های تحقیقی است که نویسندگان باید به این مهم توجه داشته باشند. 🌀 لطفا جهت مطالعه مطلب در سایت، بر روی لینک زیر کلیک نماید: https://www.hawzahnews.com/news/1141120 🆔 @OstadMahdaviRad
mohammad - mahdavi-rad-.mp3
32.91M
❗️ کتابی کم برگ و بسیار پربار 🎙 سخنرانی استاد دکتر محمدعلی مهدوی راد 🔸استاد گروه علوم قرآن و حدیث، پردیس فارابی دانشگاه تهران 📖 آیین رونمایی «محمد بن عیسی بن عبید در آیینه پنج گفتار» 🗓 ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🆔 طرائف | رسانه تخصصی علوم حدیث و اعتبارسنجی احادیث 🆔 @OstadMahdaviRad