eitaa logo
💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
468 دنبال‌کننده
181 عکس
13 ویدیو
75 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 💠 گزارش سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست رونمایی از کتاب «محمد بن عیسی بن عبید در آیینه پنج گفتار» 📆 زمان: ١١ اسفند ۱۴۰۲ 🔻 کتاب «محمد بن عیسی بن عبید در آیینه پنج گفتار» بسیار پربار و بامحتوا است و باید بگویم نویسنده کتاب آقای سید علیرضا حسینی شیرازی وارد مباحثی شده‌اند که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است. 🔹 این کتاب دارای ویژگی‌ها و مؤلفه‌هایی مبنایی است که از یک اثر علمی و پژوهشی انتظار می‌رود. 🔻 هر تحقیق دو مرحله گردآوری و داوری دارد که باید موردتوجه قرار بگیرد. جزیره‌ای فکرکردن آفت کارها و پژوهش‌های تحقیقی است که نویسندگان باید به این مهم توجه داشته باشند. 🌀 لطفا جهت مطالعه مطلب در سایت، بر روی لینک زیر کلیک نماید: https://www.hawzahnews.com/news/1141120 🆔 @OstadMahdaviRad
mohammad - mahdavi-rad-.mp3
32.91M
❗️ کتابی کم برگ و بسیار پربار 🎙 سخنرانی استاد دکتر محمدعلی مهدوی راد 🔸استاد گروه علوم قرآن و حدیث، پردیس فارابی دانشگاه تهران 📖 آیین رونمایی «محمد بن عیسی بن عبید در آیینه پنج گفتار» 🗓 ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🆔 طرائف | رسانه تخصصی علوم حدیث و اعتبارسنجی احادیث 🆔 @OstadMahdaviRad
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌کند: سلسله نشست های کرسی آزاد اندیشی 💠ســـــی شــب ســـــی آیــه💠 (تدبر و تعقل در آیات قرآن کریم) 🔸نشست نهم🔸 👤 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتــر محمدعلی مهدوی‌راد هیئت علمی؛ استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران موضوع ارائه با محوریت آیه ۳ سوره عصر: نگاهی نو به سوره عصر زمان برنامه 🕰 ساعت ۲۰:۰۰ الی ۲۰:۳۰ 📆 سه‌شنبه ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ 🌐 محل برگزاری: 🖥 https://www.skyroom.online/ch/anjomanelmi/quran 🆔 @quran_hadith_fum 🆔 @OstadMahdaviRad
نگاهی نو به سوره عصر.mp3
17.23M
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد: سلسله نشست های کرسی آزاد اندیشی 💠ســـــی شــب ســـــی آیــه💠 (تدبر و تعقل در آیات قرآن کریم) 🔸نشست نهم🔸 👤 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتــر محمدعلی مهدوی‌راد هیئت علمی؛ استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران موضوع ارائه با محوریت آیه ۳ سوره عصر: نگاهی نو به سوره عصر زمان برنامه 🕰 ساعت ۲۰:۰۰ الی ۲۰:۳۰ 📆 سه‌شنبه ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ 🆔 @OstadMahdaviRad
💠 تحلیلی بر وصیت امیرالمؤمنین -علیه السلام- و معنای «اقامه» آنچه بیان می‌کنم به وصیت حضرت مشهور نیست و در نهج البلاغه به شکل خطبه و با عنوان "و من کلامه قبل الموته" آمده، یعنی از سخنان حضرت قبل از ترک دنیا. 🔹 یکی از آثار ابن أبی الدنیا "مقتل امیرالمؤمنین" است. با اینکه او به اهل بیت -علیهم السلام- محبت نداشت، اما از حضرت -علیه السلام- روایات بسیاری نقل کرده است که برخی از این روایات قدیمی‌ترین منبعش همین کتاب است و منبع قدیمی همین جمله "و من کلامه قبل موته" کتاب أبی الدنیا است. 🔸 در نهج البلاغه داریم که "و من کلامه قبل موته: ایُّهَا اَلنَّاسُ کُلُّ اِمْرِئٍ لاَقٍ مَا یَفِرُّ مِنْهُ فِی فِرَارِهِ اَلْأَجَلُ..." که در کتاب ابن ابی الدنیا این جمله سند دارد که در کافی هم نقل شده ولی نقل ابی الدنیا خیلی دقیق تر است. 🔹 بعد از آنکه حضرت ضربت خوردند و ایشان را به منزل آوردند، از ایشان خواستند وصیت کنند. امام خطبه بسیار عظیمی را بیان کردند که در نهج البلاغه تنها دو خط آن عنوان وصیت‌نامه دارد و بقیه آن خطبه است، در حالی که کل آن وصیت نامه است. 🔸 امام بعد از آنکه از مرگ صحبت می‌کنند، می‌فرمایند: "أَمَّا وَصِیَّتِی فَاللَّهَ لاَ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ مُحَمَّداً ص فَلاَ تُضَیِّعُوا سُنَّتَهُ أَقِیمُوا هَذَیْنِ اَلْعَمُودَیْنِ ..." «اما وصیتی که به شما دارم این است که به خدا شرک نورزید و خدا را بشناسید». 🔹 یکی از ابعاد شرک، شرک در (تقنین) است. یعنی شما موحد هستید، می‌بینید نقش‌بند زندگی شما، خداوند است و انسان باید تلاش خود را در چارچوبی انجام دهد که خدا در آن وجود دارد. 🔸 «بعد وصیت می کنم به رسول الله -صلی الله علیه وآله- که سنت او را ضایع نکنید». این جای تأمل دارد که ابتدا می‌فرماید "رسول الله" و بعد "سنتش"؛ یعنی بودن رسول الله به همراه سنت ایشان است. عظمت و درس وجودی رسول الله با سنت ایشان است. جمله قبلی [یعنی یکی دانستن خدا و هیچ چیزی را با کتاب خدا یکسان ندانستن] و بعدی [یعنی توحید و سنت را اقامه کردن] وظیفه‌ای است که باید همواره چراغ آن رو را روشن نگهداشت و اجازه نداد که بر آنها ستم تحریف وارد شود که اگر بشود خطرناک است. 🔹 حضرت فرمودند "اقیموا هذین مصباحین" یعنی سنت و کتاب را اقامه کنید؛ در این بیان نکته بسیار ظریفی وجود دارد. ما اقامه صلاة داریم. "اقیموا امرنا" امر ائمه یعنی فرهنگ ائمه و گاهی هم منظورشان حکومت ایشان بود ولی آنکه عام است و بسیار توصیه شده امر به فرهنگ ائمه است. ما در روایات فراوان عبارت "ان اقیموا امام العادل" را داریم. یعنی زیر بغل امام را بگیریم تا راه برود؟ امام خودش بدون حواشی دیگر، انسان است که نیرو دارد. امام عادل را اقامه کنید یعنی این فرهنگ را اقامه کنید. ما اقام الصلاة، اقام امر، اقام امام عادل هم داریم، خب انتظار می‌رود که "اقیموا القرآن"هم داشته باشیم. 🔸 در نصوص روایی ما، به اقامه قرآن امر نشده است، اما من می‌خواهم با یک تحلیل مختصر می گویم "اقیموا القرآن" هم داریم که خیلی حساس و بیدارگر است و آن اینکه حضرت صادق -علیه السلام- فرمودند که قرآن و آیات آن به مثابه "ایاک اعنی" [من تو را قصد کردم] است. خداوند می‌فرماید "یَا أَ هْلَ الْکِتَابِ لَا تَغْلُوا فِی دِینِکُم" یعنی یا اهل اسلام لا تغلوا فی الاسلام. بنابراین شما از دو زاویه می‌توانید بگویید "اقیموا القرآن" هم دارید؛ یکی به ضمیمه همین روایت چرا که در قرآن داریم "یا اهل الکتاب لستم علی شیء..." [ای اهل کتاب شما هیچ چیزی ندارید مگر اینکه تورات و انجیل را اقامه کنید] حالا بر اساس این روایت امام باید بگویید"یا اهل القرآن لستم علی شیء" اهل قرآن شما چیزی نیستید مگر اینکه آن را اقامه کنید و دوم اینکه از این روشن‌تر شما در قرآن "اقیموا الصلاة" دارید. 🔹 بخش مهمی از نماز، قرائت سوره حمد است؛ به گونه ای که روایت داریم "لاَ صَلاَةَ إِلاَّ بِفَاتِحَةِ اَلْکِتَابِ" [نماز شما نماز نیست مگر اینکه حمد داشته باشد]. اما می‌توان به جای سوره توحید هر سورۀ دیگری را خواند. روایتی از امام رضا -علیه السلام- داریم که از ایشان سؤال کردند چرا ما باید در نماز همیشه سوره حمد را بخوانیم؟! امام فرمودند برای اینکه قرآن در زندگی و فهم شما از بین نرود و کهنه نشود و با معارف قرآن آشنا شوید. منظور امام این است که اگر شما سوره حمد را در ذهن داشته باشید، قرآن را هم در ذهن دارید. طبق روایات حمد، عصاره کل قرآن است؛ پس "اقیموا الصلاة" یعنی "اقیموا القرآن".
🔸 تعریف و تفسیری از استادی در سال 1352 برای معنای «اقامه» در ذهنم است. ایشان می فرمودند: متبلور ساختن، بلوری کردن، شفاف کردن چیزی در ذهن و عینیت بخشیدن به آن در متن زندگی را «اقامه» می‌گویند. پس اقامه نماز یعنی اگر راز زیبایی‌های نماز را اول در ذهنتان متبلور کردید و سپس در عرصه عملی زندگی‌تان نیز آن را متبلور ساختید، در واقع آن را اقامه کردید. 🔹 پس اگر حضرت فرمودند: "اقیموا هذین العمودین" [توحید و سنت را اقامه کنید] قاعدتا منظورشان این است که نه تنها باید خدا در متن زندگی‌تان باشد، بلکه کتاب خدا هم باید در متن زندگی‌تان باشد و برای انجام فرامین و آموزه‌های الهی هیچگونه تعللی نداشته باشید. این فرهنگ الهی و اقامه دین است. 🔸 اقامه سنت نیز همان اقامه میراث رسول الله -صلی الله علیه وآله- است. در روایات، بر کتاب خدا و سنت رسول خدا، در کنار هم تأکید و ترغیب شده است. این یعنی اهمیتِ توجه و قداست این دو ستون، که اگر تزلزل پیدا کند، فضای فکری شما نیز تزلزل می‌یابد. 🔻 منبع: برگرفته از مباحث درسی استاد در درس «فرهنگ اجتماعی عصر نزول قرآن» - سال 1402 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 ازدواج دختران مأمون با امام رضا و امام جواد علیهما السلام به قصد جاسوسی 🔹 فشارهای سیاسی و محاصره اقتصادی حکومت نسبت به شیعیان، زنان و مردان هر دو را دربرمی گرفت و گاه آن ها را در سخت ترین اوضاع فقر و محرومیت قرار می داد، به گونه ای که گفته می شود در عصر متوکل، «گاه زنان علوی برای نماز، پوشش کافی نداشته و پوششی را چند نفری از یکدیگر قرض می گرفته اند و به ترتیب، نماز را به جای می آوردند». در چنین اوضاع واحوالی، زنان هم پای مردان ولی با شیوه زنانه، علویان را یاری می کردند و با صبر و شکیبایی، در انتقال پیام ها و اطلاعات و اموال شیعیان نقشی مؤثر داشتند. این امر به ویژه در دوران امام موسی کاظم -علیه السلام- بیشتر شد و امام با پوشش تشکیلاتی خویش، از همراهی زنان استقبال کردند و در تشکیلات مخفیانه خویش، نقش مهمی برای زنان قائل بودند؛ زیرا ارتباط زنان با یکدیگر می توانست راحت و به دور از ظن حکومت صورت گیرد و رفت وآمد آنان حالت طبیعی و صله ارحام داشت. این ارتباط می توانست در انتقال پیام ها، اطلاعات و اموال میان شیعیان مؤثر باشد. 🔻 شاید از همین روی بود که مأمون با ازدواج دخترانش با امام رضا و  امام جواد -علیهما السلام- سعی کرد با نفوذ به اندرونی خانه امام، جاسوسی حکومت را در همه ابعاد کامل کند و دختران مأمون رفت وآمدهای اندرونی را به اطلاع مأمون می رساندند. 🌀 منبع: برگرفته از گفتگوی خبرگزاری «شهرآرا» با استاد مهدوی راد پیرامون اوضاع سیاسی دوران حضرت معصومه -سلام الله علیها- در تاریخ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ 🆔 @OstadMahdaviRad
🔰پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می کند ✅رونمایی از جلد نخست دانشنامه اهل‌بیت(ع) 🎙با حضور: 👤آیت‌الله محمد هادی یوسفی غروی 👤حجت‌الاسلام والمسلمین استاد احمد واعظی 👤حجت‌الاسلام والمسلمین استاد محمدتقی سبحانی 👤حجت‌الاسلام والمسلمین استاد محمد علی مهدوی راد 🗓زمان:دوشنبه 11 تیر ۱۴۰۳ ⏰زمان: ساعت ۱۰ تا ۱۲ ◀️ آدرس:قم، شهرک پردیسان، انتهای خیابان دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه همکف، تالار امام حسین علیه السلام 🆔 @tablighnews 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مستند «آشنای ناآشنا» روایتی متفاوت از زندگی و سلوک علمی استاد حسین انصاریان 🔹 مستند «آشنای ناآشنا» بیست و یکمین فیلم از مجموعه مستندهای «آیینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی محراب محمدزاده ازقاب این شبکه تلویزیونی پخش خواهد شد. 🔻 در این فیلم چهره‌هایی چون احمد واعظی، محمد اسفندیاری، محمد علی مهدوی راد، منوچهر صدوقی سها، محمد انصاریان، امیر انصاریان و سید ضیاء الدین پورمحمودیان درباره جایگاه و اهمیت استاد انصاریان در سپهر حکمی، عرفانی و قرآن پژوهی در ایران و جهان اسلام به ایراد سخن پرداخته‌اند. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حق‌محوری در قیام عاشورا استاد محمدعلی مهدوی راد.mp3
26.06M
🎙 استاد محمدعلی مهدوی راد 🖇 موضوع: حق‌محوری در قیام عاشورا 🔹 زمان: 02 تیر 1403 - مؤسسه فهیم 🆔 @OstadMahdaviRad
گزارش متنی جلسه حق‌محوری در قیام عاشورا.pdf
34.6K
🎙 استاد محمدعلی مهدوی راد 🖇 موضوع: حق‌محوری در قیام عاشورا 🔹 زمان: 02 تیر 1403 - مؤسسه فهیم 🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 عنوان سرمقاله: نگاهی نو بر روایات تاریخگذاری روایات حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم به مکی و مدنی💠 🔹 نویسندگان: زینب مجلسی راد، علی راد، محمدعلی مهدوی راد 🔹 فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث؛ دوره 26، شماره 3 - شماره پیاپی 101، پاییز 1400، صص 4-20. 🔍 چکیده ی مقاله: 🔹وجود احادیث جعلی در بین روایات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه‏ هدی علیهم السلام واقعیتی غیر قابل انکار است. در این نوشتار دربارۀ آغاز جعل حدیث، کیفیت حدیث جعلی، معیار بازشناسی روایات ساختگی عمدی از غیر عمدی و وجود روایات جعلی در کتب معتبر حدیثی پرسش‏ هایی طرح شده است و پاسخی شایسته یافته است. دستاورد مقالۀ حاضر آن است که روایات جعلی عمدی در بین روایات شیعه و سنی قبل از تدوین کتب حدیثی فراوان بوده است ولی فقها و محدثان با راهنمایی اهل بیت علیهم السلام روایات جعلی را از میراث حدیثی پاکسازی کرده اند و از این رو دانشمندان شیعی از توصیف روایت جعلی در کتب معتبر شیعی - جز در مواردی قطعی ـ باید پرهیز کنند. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. فایل کامل مقاله 👇 🆔 @OstadMahdaviRad