🔹به تعبیر آیتالله صدر امام سجاد(علیه السلام) در موقعیتی قرار داشت که باید این تحریفها را میزدود و آب رفته را به جوی بازمیگرداند. این اتفاق در مقدمهی بسیار کوتاه او بر صحیفه صورت یافته است. آیتالله صدر در رویکردهای مختلف و متعدد خود اینقبیل مسائل و آسیبها را در شکل کلان خود دیده است. کار او در این کتاب بازکردن مسیرهایی برای پژوهش و معنادارکردن متونی است که میتوانیم آنها را بخوانیم تا سیرهی ائمه را دریابیم.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 http://www.bookcity.org/detail/7506
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🆔 @OstadMahdaviRad
#نشست_علمی
💠 نشست علمی «حیات سیاسی امام رضا (علیه السلام) در نگاه سید جعفر مرتضی»
🔹 سخنران: استاد مهدوی راد
🔹 زمان: چهارشنبه، 24 تیر ماه 1399 - ساعت 21:30
🔹 پخش زنده از طریق وبگاه آپارات و شبکه ی وبینار.
🆔 @OstadMahdaviRad
#قاب_تصویر
💠 ارائه ی استاد دکتر مهدوی راد از سالن شیخ طوسی دفتر نمایندگی قم در دومین شب نشست های علمی «حدیث کرامت»
🔹 زمان: چهارشنبه 4 تیر ماه 1399 - ساعت 21:30
🆔 @OstadMahdaviRad
حیات سیاسی امام رضا(ع) در نگاه علامه سید جعفر مرتضی عاملی.pdf
286.4K
#نشست_علمی
🔹 بیانات استاد مهدوي راد در سلسله نشستهای حدیث کرامت؛ چهارمین جشنواره ی "سیره ی امام رضا-علیه السلام-، آموزهها و راهکارها"
🔹 موضوع: حیات سیاسی امام رضا -علیه السلام- در نگاه علامه سید جعفر مرتضی عاملی
🔹 زمان: شنبه 4 تیر 1399
🔹 منبع: خبرگزاری «ایسنا»
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نشست_علمی
#وبینار
🔹 سخنرانی استاد مهدوی راد در وبینار گرامیداشت عالم گرانقدر مرحوم حجت الاسلام سید هادی خسروشاهی -رحمة الله علیه-
🔹 زمان: چهارشنبه 18 تیر 1399
🆔 @OstadMahdaviRad
#گفتگو
❔ سؤال:
💠 در طول تاریخ آثار متعددی درباره ی اثبات ولایت حضرت علی (علیه السلام) نوشته شده است. تحلیل شما درباره ی میزان اثربخشی این آثار در دورههای مختلف چگونه است؟
✅ پاسخ:
🍃 گفتگو و بحث دربارهی علی (علیه السلام) و نگاشتههای مستقل در اینباره، بسیار دیرینه است. روایات پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) و اهلبیت (علیهم السلام) را یاران ایشان نقل کرده بودند و منابع بسیار محکمی داریم که در همان زمان وقتی کلمهی وصی را به کار میبردند، بدون هیچ قرینهای میدانستند که مراد امامعلی (علیه السلام) است. حتی نگاشتهها و کتابهای مدون در این زمینه بسیار قدیمی است. کتاب کمبرگ «تسمیه من شهد مع علی» از عبیدالله بن ابیرافع که نسخهای از آن پیدا شده و تقریباً مطالب این اثر در کتاب شرحالاخبار قاضی نعمان نقل شده است، جز اولین آثاری است که در این زمینه نوشته شده است. عنوانی در این کتاب آمده است که مشخص میکند این اثر کلامی است و کتابی شرححالی نیست. نام بردن اسم افرادی که در صفین و نهروان و جمل از مهاجران و انصار حضور داشتند، آنهایی که «اتّباع به احسن» داشتند. این عبارت تکیهکلامی خاص به شمار میرفت. هر صحابی بهدلیل اینکه صحابی پیامبر بوده است، ارزش مستقلی ندارد، بلکه زمانی این ارزش درخور توجه است که وی از سیرهی پیامبر تبعیت کند. در بین اصحاب پیامبر کمتر افرادی پیدا میشوند که در زمینهی سقیفه و اتفاقات بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه وآله) و جنگهای دورهی علی (علیه السلام) کتابی تحلیلی نداشته باشند؛ بنابراین نگاشتهها درباره ی علی (علیه السلام) بسیار زیاد است و بررسی کتابهای تأثیرگذار در سدههای متقدم بسیار سخت است، اما در دورههای بعدی کتابهایی نظیر «الشافی فیالامامه» سیدمرتضی و «تلخیصالشافی» شیخ طوسی تأثیر بسزایی در اثبات جایگاه امامت حضرت علی (علیه السلام) داشته است. اما در دورهی معاصر میتوان از آثاری سخن گفت که تأثیر مهمی بر این موضوع گذاشتهاند. نقطه ی اوج این آثار کتاب ارزشمند الغدیر علامه امینی (رحمة الله) بود. این کتاب هم به لحاظ محتوا و سبک بیان و نثر هنرمندانهای که دارد، بسیار درخور توجه است. اهتمام علامه امینی (رحمة الله) در تألیف این کتاب بسیار مثالزدنی است. اگر نامههای کسانی مثل عبدالغنی حسن و عبدالکریم خطیب را به علامه امینی (رحمة الله) ملاحظه کنید، کاملاً متوجه اهتمام علامه به گفتگو با اندیشمندان مختلف در راستای تألیف این اثر مهم میشوید. اما اگر کمی به دوره ی خودمان نزدیک شویم، کتاب خلافت و ولایت از دیدگاه قرآن و سنت مرحوم محمدتقی شریعتی انصافاً بینظیر است.
♻️ بخشی از گفتگوی روزنامه ی شهرآرا با استاد مهدوی راد در تاریخ 16 مرداد 1399:
🌐 https://shahraranews.ir/0009p2
🆔 @OstadMahdaviRad
#گفتگو
❔ سؤال:
💠 مرحوم استاد محمدتقی شریعتی از شخصیتهای تأثیرگذار دینی بودند. علت اهتمام ایشان به پرداختن به این موضوع و تألیف کتابی در این زمینه چه بوده است؟
✅ پاسخ:
🍃 به دلیل ارتباط زیادی که با استاد محمدتقی شریعتی داشتم، ایشان همیشه از علی (علیه السلام) با آهنگی خاص با عنوان «مولا» یاد میکرد و عشق عجیبی به علی (علیه السلام) داشت. ایشان در مشهد شاید در بیش از ۱۰۰ جلسه سخنرانی دربارهی امامعلی (علیه السلام) صحبت کردند. به عنوان نمونه در یکی از سخنرانیهایی که بعد از رحلت ایشان منتشر شد، در یک ماه رمضان سوره ی مائده را با زاویه نگاهی جدید بررسی کردند. اینکه سورههای قرآن کریم با ظاهری بهظاهر غیرمنسجم از نظم و نظامی ارگانیک برخوردارند، اکنون سالهای سال است که اندیشه، بیان و بنان عالمان و متفکران را به خود معطوف ساخته است. گاه از این موضوع بسیار مهم با عنوان «شخصیت ویژهی سوره» و «هویت مستقل سوره» یاد میشود و دیگرگاه با عنوان «وحدت موضوعی سوره» یا «وحدت بنایی». آن بزرگوار از دیرباز به این نکته توجه داشتهاند و در «خلافت و ولایت از دیدگاه قرآن و سنت» بدان اشارهای کردهاند، اما گویا در ادامه ی تأملات قرآنی و تفسیری به جایگاه روشنتری رسیدهاند و برپایه این دیدگاه سوره ی مائده را تفسیر کردهاند. ایشان سورهی مائده را سورهی میثاق مینامید و «میثاق ولایت» و بر این باور بودند که موضوع محوری و بنیادین سوره، «میثاق و عهد ولایت» است و تمام آیات دیگر بر این محور میچرخند. دست کم سهبار از ایشان شنیدم که فرمود در یک ماه رمضان سورهی مائده را بر این دیدگاه تفسیر کردم و نشان دادم که تمام آیات در جای خود و به وحی الهی نهاده شدهاند و با آیات پیشین و پسین مرتبط هستند. بعد با نهایت تأسف میفرمودند: آقا، چون آن جلسات ضبط نشد، انگار که اصلا وجود نداشتهاند.
🔻 نمونهی دیگری از سخنرانیهای ایشان با عنوان «علی، شاهد رسالت» در یکی از دبیرستانهای مشهد ایراد شده است. استاد محمدرضا حکیمی نوشته اند: وقتی که ایشان صحبت میکرد، آدم خیال میکرد از روی نوشتهای میخوانند و این اوج فصاحت و بلاغت ایشان بود. استاد شهید مرتضی مطهری (رحمة الله علیه) در یادکرد آثار استاد شریعتی (قدس سره) که آنها را سودمند و ذیقیمت دانسته است، ابتدا از «فایده و لزوم دین» نام میبرد و استاد محمدتقی شریعتیمزینانی، داوری استاد مطهری را دربارهی این کتاب بدین گونه گزارش کرده است: «.. گفتند آقا! من این کتاب «فایده و لزوم دین» را تا این اواخر نخوانده بودم. موفق نشده بودم که آن را مطالعه کنم و اخیراً خواندم. این چقدر کتاب خوبی است. گفتم: مبالغه میکنید و برای دلگرمی ما از این کتاب تعریف میکنید. گفتند نه، بین من و تو که این حرفها نیست، جداً کتاب خوبی است، برای تمام طبقات و من از اول تا آخر را بادقت خواندم و بسیار خوب بود.» این کتاب ۱۸ سخنرانی دارد و بخش اعظم این سخنرانیها دربارهی ولایت و جایگاه علی (علیه السلام) در دین است و به مناسبت این مسئله بحثی عالمانه و دقیق دربارهی ایمان ابوطالب کردهاند که بسیار خواندنی است. مرحوم استاد مطهری با همفکری دوستانشان در حسینیه ی ارشاد تصمیم میگیرند، استاد محمدتقی شریعتی را به تهران دعوت کنند. علامه امینی (رحمة الله علیه)، در همان ایام تهران بودند و روزی به منزل استاد شریعتی میروند و به ایشان میگویند که به دلیل تبلیغات مسمومی که ضد شما شده است، واجب عینی است که کتابی درباره خلافت و ولایت علی (علیه السلام) بنویسید. پس از این ماجرا استاد شریعتی تألیف این کتاب را شروع میکنند. چاپهای اول کتاب همان روزهای اول به اتمام میرسد. بنده با صراحت عرض میکنم که تفسیر محققانه و معقول استاد شریعتی از آیه ی «و یقول الذین کفروا لست مرسلا قل کفی بالله بینی و بینکم و من عنده علم الکتاب» که دربارهی علی (علیه السلام) است و اینکه چطور امام (علیه السلام) میتواند شاهد رسالت باشد، بینظیر است.
♻️ بخشی از گفتگوی روزنامه ی شهرآرا با استاد مهدوی راد در تاریخ 16 مرداد 1399:
🌐 https://shahraranews.ir/0009p2
🆔 @OstadMahdaviRad
#گفتگو
❔ سؤال:
💠 با این تفاصیل کتاب «خلافت و ولایت» اثر منحصربهفردی است. سوای این، چه امتیازاتی نسبتبه آثار مشابه در این حوزه دارد؟
✅ پاسخ:
🍃 بحث دربارهی ولایت و امامت با شیوهی یادشدهی آن روز از جهاتی مشکل بود. از یکسو روشنفکرمآبانی که هرگونه بحثی را در این زمینه مخالف وحدت اهل قبله میدانستند و گاه مخالف روند مبارزه و جهاد با رژیم ستمشاهی بودند و ازسوی دیگر تنگاندیشان و بستهذهنانی که دفاع از علی (علیه السلام) و سخن از خلافت حق و حق خلافت را، با ناسزاگویی، غوغاسالاری و نفرین همگون میپنداشتند، بحثی مستند و آمیخته با حرمت به مخالفان را برنمیتابیدند. این سخنرانیها آن روز از هر دو سوی این بازتاب را داشته است. استاد شهید مرتضی مطهری در چاپ اول به اشکالتراشیهای گروه اول اشاره کرده و پاسخ داده است. از جمله استاد شهید بر این نکته تأکید میکنند که مسئله ی امامت و پیشوایی چیزی نیست که بهسادگی بتوان از آن چشم پوشید و روشنگری دربارهی آن را از دست فرونهاد: «.. گذشته از اینها فرضاً در موارد عادی چشمپوشی از زشتیهای تاریخ روا باشد، در مواردی که با متن اسلام و اساسیترین مسئله ی اسلام یعنی مسئلهی رهبری مربوط است و سرنوشت جامعهی اسلامی وابسته به آن است، چگونه رواست؟ چشمپوشی و اغماض از چنین مسئلهای در حکم اغماض و چشمپوشی از سعادت مسلمین است».
♻️ بخشی از گفتگوی روزنامه ی شهرآرا با استاد مهدوی راد در تاریخ 16 مرداد 1399:
🌐 https://shahraranews.ir/0009p2
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
#معرفی_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: بررسی تطبیقی روایات یمانی از منظر فریقین💠
🔹 نویسندگان: دکتر محمدعلی مهدویراد، سید ضیاءالدین علیانسب، حجت روح اللهی
🔹 مجلهی حدیث پژوهی، سال ششم، پاییز و زمستان 1393 (شماره ی 12)
🔍 چکیده ی مقاله:
🔹نوشتار پیش رو با عنوان بررسی تطبیقی روایات یمانی از منظر فریقین، در صدد پژوهش و پاسخ این سؤال است که یمانی در روایات چگونه تصویر شده و موارد مشترک و مفترقات روایات فریقین درخصوص یمانی کدام است؟
🔹 این مقال به شیوهی کتابخانه ای، اهم مباحث روایات را به صورت تطبیقی بررسی نموده و تصویر روشنی از یمانی را ارائه کرده و به این نتیجه رسیده است که روایات فریقین درخصوص یمانی در مواردی مانند نام یمانی، حتمیت قیام، هدایتگری پرچم یمانی، مکان قیام، اقدامات و فتوحات یمانی، قریب به هم بوده و تفاوت محتوایی چندانی ندارد، اما محتوای روایات فریقین در القاب یمانی، زمان قیام و فرجام شخص یمانی و حرکت او متفاوت اند.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
فایل کامل مقاله 👇
🆔 @OstadMahdaviRad
بررسی تطبیقی روایات یمانی از منظر فریقین.pdf
328.2K
#فایل_PDF_مقاله
💠 عنوان مقاله: بررسی تطبیقی روایات یمانی از منظر فریقین
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برنامه_اینترنتی
#فایل_صوتی
🔹 عید زمین و آسمان
🔹 ویژه برنامه «با مسجد هامبورگ»
🔹 زمان: شنبه 18 مرداد 1399
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
#معرفی_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: مبانی قرآنی توبه در صحیفهی سجادیه💠
🔹 نویسندگان: مهدیه اکبرلو، دکتر محمدعلی مهدویراد
🔹 مجلهی دو فصلنامهی کتاب و سنت، سال چهارم شماره ی ۱ (پیاپی ۹، بهار و تابستان ۱۳۹۵)
🔍 چکیده ی مقاله:
🔹صحیفهی سجادیه، میراث گران قدر و زندگی ساز سید ساجدان علی بن الحسین(علیه السلام) است که به زبور آل محمد(صلی الله علیه وآله) مشهور گشته است.
🔹 در ذیل حدیث متواتر و ارجمند ثقلین و نیز مفاد کلام رسول الله (صلی الله علیه وآله) «انتم مع القرآن و القرآن معکم» آموزههای روایی و قرآنی همسوی و همسان هستند. بدین سان مطالعهی درون مایه ی صحیفه ی سجادیه از این منظر پژوهشی ضروری و ثمربخش است.
🔹 چنانچه در بررسی، ارتباط محتوایی ژرف میان این دو میراث گران سنگ تبیین شود، می تواند دلیلی استوار به صحت انتساب صحیفه به امام(علیه السلام) باشد.
🔹 این پژوهش با تبیین ارتباط قرآن و صحیفه و توجه به تفسیر آیات در زمینه ی خاستگاه های توبه، تلاشی در راه نشان دادن پیوند محتوایی این دو کتاب شریف است.
🔹 پژوهش حاضر، با مراجعه به صحیفهی سجادیه، مهم ترین خاستگاه های توبه را - که ریشه در ذات متعالی و صفات کمال پروردگار دارد مانند قدرت، رحمت، غفاریت، توابیت، فضل - استخراج نموده، سپس هرکدام از این اصول را مورد تحلیل و بررسی بیشتر قرار داده است.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
فایل کامل مقاله 👇
🆔 @OstadMahdaviRad
مبانی قرآنی توبه در صحیفه سجادیه.pdf
427.7K
#فایل_PDF_مقاله
💠 عنوان مقاله: مبانی قرآنی توبه در صحیفهی سجادیه
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
#معرفی_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: بازشناسی مفهوم توسعه ی معنایی (بررسی موردی: توسعه ی معنایی در آیه ی 127 سوره ی اعراف و چالشهای ترجمه و تفسیر آن)💠
🔹 نویسندگان: دکتر محمدعلی مهدوی راد، دکتر الهه هادیان رسنانی
🔹 مجلهی پژوهش دینی، دوره ی ۱، شماره ی ۴۰ - ( بهار و تابستان ۱۳۹۹ )
🔍 چکیده ی مقاله:
🔹قاعدهی «توسعه ی معنایی» از قواعد مربوط به مباحث الفاظ و ظاهراً مبحثی جدید و متفاوت با قواعد مشابه است که در موارد زیادی میان آنها خلط میشود. مراد از «توسعه ی معنایی»، چندمعنایی به مفهوم دلالت لفظ بر چند معنا در عرض یکدیگر نیست؛ بلکه مراد، شمول و توسعه ی لفظ بر معانی در طول همان اصل معنایی اولیه ی خویش است.
🔹این ظرفیت زبانی در دورهی قبل از ظهور اسلام نیز وجود داشت؛ ولی با ظهور اسلام روشنتر گردیده و در فرهنگ اسلامی، واژهها با این نگاه، گستره و توسعه ی بیشتری پیدا کرد و مفاهیم جدیدی در زبان قرآن کریم و روایات عرضه شد. لذا اهلبیت(علیهم السلام) از دو زاویه ی تفسیری و تعلیمی به ارائه ی نمونههایی از توسعه ی معنایی در روایات تفسیری پرداختهاند.
🔹مهمترین عامل در تشخیص توسعه ی معنایی در قرآن کریم، سیاق آیه است و با توجه به همین امر است که به نظر میرسد بسیاری از برداشتها و معادلها بهویژه در ترجمههای قرآن، معادلهای دقیقی نبوده و در مواردی نیز نادرست باشد.
🔹به عنوان نمونه، تفاوت فضای آیه ی 127 سوره ی اعراف و آیه ی 4 سوره ی قصص، نیازمند قبول توسعه ی معنایی در آیه ی سوره ی اعراف است که بیشتر مفسرین و مترجمین به جهت مشابهت این آیات، سیاق را نادیده گرفته و چنین توسعه ی معنایی را برداشت نکردهاند و سعی کردهاند تا در تبیین تفاوت دو سیاق، دست به توجیهاتی بزنند. اما در توسعه ی معنایی این آیه ی شریفه، «قتل» به معنای کشتن روح تفکر و اندیشه در انسان و «استحیاء» نیز به معنای از میان بردن حیا (حیا ربایی) از زنان درجامعه است.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
فایل کامل مقاله 👇
🆔 @OstadMahdaviRad
بازشناسی مفهوم توسعه معنایی (بررسی موردی توسعه معنایی در آیه 127 سوره اعراف و چالشهای ترجمه و تفسیر آن).pdf
351.9K
#فایل_PDF_مقاله
💠 عنوان مقاله: بازشناسی مفهوم توسعه ی معنایی (بررسی موردی: توسعه ی معنایی در آیه ی 127 سوره ی اعراف و چالشهای ترجمه و تفسیر آن)
🆔 @OstadMahdaviRad