eitaa logo
📖 کانال آموزشی غیر رسمی استاد احمد پاکتچی 📖
1.3هزار دنبال‌کننده
251 عکس
22 ویدیو
87 فایل
OstadPakatchi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 مقاله: احقاف نمونه‌ای از افزایش وضوح در روند تاریخی تفسیر 🔹واژه ها و یا نامهای ذکر شده در قرآن کریم، می توانند در دوره های مختلف تاریخی، در مقام تعیین مرجع از وضوح بیشتر یا کمتری برخوردار باشند. 🔹 به عنوان مبنایی کلی در رویارویی با متون، انتظار بدوی آن است که برخی از واژه ها یا نامهای یاد شده در قرآن کریم که در صدر اسلام دارای مرجعی واضح بوده اند، به تدریج با دور شدن از آن عصر، با ابهام در مرجع یابی مواجه شده باشند. 🔹 هیچ دور نیست که صحابه و تابعین درباره ی تعیین معنای یک واژه یا مسمای یک نام آگاه بوده باشند، اما به تدریج با دور شدن از عصر آغازین، با از دست رفتن بافت پیرامتنی از وضوح درباره ی واژه ی احقاف روی داده باشد. 🔹 نزد نخستین مفسران، درباره ی احقاف دیدگاه ها، دور از وضوح و پر اختلاف است، در حالی که در سده های بعدی بر وضوح این نام افزوده شده و از احساس ابهام درباره ی مرجع آن کاسته شده است. بر این پایه، مطالعه ی احقاف، می تواند زمینه ی دستیابی به شاخص مناسبی برای مطالعه ی چنین رخدادی در روند تاریخی تفسیر باشد. 🌀 منبع: مطالعات تاریخی قرآن و حدیث؛ تابستان و پاییز 1386 - شماره ی 40 ISC (21 صفحه - از 8 تا 28) 🆔 @ostadpakatchi
احقاف نمونه ای از افزایش وضوح در روند تاریخی تفسیر .pdf
411.9K
🌀 عنوان مقاله: احقاف نمونه ای از افزایش وضوح در روند تاریخی تفسیر 🔹نویسنده: دکتر احمد پاکتچی 🆔 @ostadpakatchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظریه دلالت نزد مفسران سده های متقدم اسلامی - 27 آذر 1400.mp3
28.23M
🔹 از سلسله نشست‌های «تحولات پژوهش در حیطه مطالعات تفسیری قرآن کریم» 🔹موضوع: نظریه دلالت نزد مفسران سده های متقدم اسلامی 🔹 سخنران: دکتر احمد پاکتچی 🔹 زمان: شنبه ۲۷ آذر ١۴٠٠ 🆔 @OstadPakatchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 مقاله: نظریه دلالت و معنا در آموزه امام صادق علیه السلام 🔹باز خوانی بُن مایه‌های نظری در سنت اسلامی و به خصوص آموزه امام صادق علیه السلام به عنوان بنیانگذار مذهب جعفری در حوزه‌های مختلف علوم انسانی، می‌توان گامی ثمر بخش باشد، هم از آن حیث که ما را با ظرفیت‌های موجود در سنت بیشتر آشنا سازد و نیز از آن حیث که بتواند افق‌هایی را در دانش امروزی ما باز کند یا گسترش دهد. در آموزه آن حضرت، معنا همواره در یک فرایند تعاملی شکل می‌گیرد و دائما در گرو دریافت شدن است، دریافتی که برآیند درک متکلم از مخاطب و گزینش دال‌ها متناسب با حال مخاطب است. سطح بنی مخاطبان گامی دیگر در بسط نظریه نزد امام صادق علیه السلام است، که با تأیید بسط معنا بر عهده مخاطب، به تبیین فهم معانی متفاوت از متن پرداخته است. رابطه دو سویه افزون بر سطح گفته پردازی، در سطح گفته نیز قابل تصور است و چنین رابطه ای نه تنها در آموزه‌های امام صادق علیه السلام مورد توجه قرار گرفته و تحلیل شده است؛ رابطه مکملی مهم‌ترین گونه از این دست روابط دو سویه است، که در سخنان آن حضرت به آن پرداخته شده است. با وجود آن که در تعالیم امام صادق علیه السلام، به اقتضای مقام آن حضرت به مثابه امام، مباحث دینی محوریت دارد و انتظار نمی‌رود که موضوعات ادبی و زبان شناختی مستقیما مورد توجه آن حضرت قرار داشته باشد، اما به تناسب فهم متون دینی، مسئله دلالت و معنا در تعالیم آن حضرت موقعیتی مهم داشته است و این امر، اجازه می‌دهد که بتوان یک نظریه دلالت و معنا را از تعالیم آن حضرت باز خوانی کرد. 🌀 منبع: کتاب مبانی و روش اندیشه علمی امام صادق (ع)، فصل دوازدهم، دانشگاه امام صادق (ع)، چاپ اول: 1391ش. 🆔 @ostadpakatchi
نظریه دلالت و معنا در آموزه امام صادق علیه السلام.pdf
495.7K
🌀 عنوان مقاله: نظریه دلالت و معنا در آموزه امام صادق علیه السلام 🔹نویسنده: دکتر احمد پاکتچی 🆔 @ostadpakatchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارزیابی جایگاه قصد در خطاب در سنت دلالت پژوهی اسلامی 10 اسفند 86.mp3
6.08M
🔹 پنجمین هم ‌اندیشی "نشانه ‌شناسی هنر، روشهای مطالعه نشانه ‌شناختی در گفتمان هنری ایران" 🔹موضوع: «ارزیابی جایگاه قصد در خطاب در سنت دلالت پژوهی اسلامی» 🔹 سخنران: دکتر احمد پاکتچی 🔹 زمان: ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ 🆔 @OstadPakatchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ┈••✾•🦋 ﷽ 🦋•✾••┈ 🌀 گزارشی از سخنرانی دکتر پاکتچی در پنجمین هم ‌اندیشی "نشانه ‌شناسی هنر، روشهای مطالعه نشانه ‌شناختی در گفتمان هنری ایران" با عنوان «ارزیابی جایگاه قصد در خطاب در سنت دلالت پژوهی اسلامی» که در تالار فارابی دانشگاه هنر ایراد گردید. 🗓 ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ 🔹 جایگاه قصد در خطاب، همواره یکی از بحث انگیزترین مباحث در حوزۀ نشانه شناسی، منطق، تفسیر و اصول فقه است. هر چه در یک نظام نشانه‌ای، فردیتِ متکلم نقش قوی‌تری داشته و کشاکش میان فردیت متکلم با درک عرفی از کلام شاخص‌تر گردد، بحث از قصد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. 🔹 تقابل فوق خصوصیتی است که به طور بارز هم در مخاطبان الهی با انسان و هم در آفرینش‌های هنری دیده می شود. هر دو گونه، از این ویژگی برخوردارند که به نظر می رسد قصد متکلم بسیار بیش از گفته های معمول در فرآیند. ارتباط با کلام دخیل بوده است. این اشتراک زمینه ‌ای است که با مراجعه به سابقه بحث‌های صورت گرفته در سنت اسلامی، بتوان با بازخوانی و صورتبندی آنها، مباحث مطرح شده در مورد دلالت‌های دینی در نظام کلامی را به نظام‌های دیگر و گفتمان‌های هنری پدید آمده در آن نظام‌ها گسترش داد. در ارتباط مخاطبه، متکلم به مثابه منشأ سخن و زبان به عنوان محمل تخاطب می‌توانند در دلالت نقش ایفا کنند. 🔹 تا آنجایی که به متکلم به عنوان منشأ سخن برمی‌گردد، قصد اهمیت پيدا می‌کند و اهميت اين موضوع در مطالعات نشانه شناسي کاملاً مشخص است. در مطالعات دينی موضوع به لحاظ اهميت ويژه متکلم که خداوند متعال است اهميت خاص پيدا می‌کند. متکلم در عين حال که بايد به زبان مردم سخن بگويد بايد مفاهيم و معاني ويژه خود را منتقل سازد. اين مخاطب‌ها بر خلاف تخاطب‌هاي عادی، دچار روزمرگی نمی‌شوند. ارتباط اين مسئله با مطالعات هنر، وجود دوگانگي مشابهی در مطالعات هنری است. اثر هنری نيز بايد با در نظر گرفتن مفاهيم عالی، سخن (به معنای عام آن) خود را برای مخاطب قابل فهم کند. کسانی که با يک متن دينی يا متن هنری، کاملاً روشمند برخورد می‌کنند، نقش خلاق سخنگو را در نظر نمی‌گيرند و متن را به سمت روزمرگی می‌برند و کسانی که تکيه اصلی را بر منشأ سخن و اهميت قصد آفريننده سخن می‌برند از اصول تخاطب تخطی کرده و به سمت تأويل می‌روند و در واقع از فهم آنچه که در متن آمده فاصله می‌گيرند. 🔹 در سنت اسلامی، دست کم از سدۀ دوم هجری، زمینه‌های پرداخت به این مبحث دیده می‌شود، اما پختگی این مبحث را می‌توان در سدۀ چهارم هجری در آثار ابوهلال عسکری بازیافت. ابوهلال در سخن از ویژگیهای دلالت، با تعریفی که از دلالت به دست می‌دهد، آن را امری می‌داند که بر پایه توانایی‌های ادراکی انسان اتفاق می‌افتد و قصد متکلم در آن نقش تعیین کننده‌ای ندارد. 🔹 ابوهلال به مواردی اشاره می‌کند که حتی ممکن است شخصی قصد پنهان کردن مطلبی داشته باشد و در عمل آن را گفته باشد. بنابراین، ابوهلال در پی مطالعه سازوکاری است که دلالت بر اساس آن اتفاق می‌افتد و اگر گفته پرداز نسبت به آن هوشیار هم باشد، تنها آن سازوکار را به مثابه ابزاری به کار برده است. 🌀 برای مطالعه این گزارش در سایت اصلی وارد لینک زیر شوید: 🌐 https://www.mehrnews.com/news/650287 🆔 @ostadpakatchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار می کند: 🔹 رونمایی و معرفی کتاب‌های «اصول و مبانی اقتصاد اسلامی در قرآن» و «روش‌شناسی پیوند میان دستگاه مفهومی قرآن کریم و علوم مدرن» 🔹 با حضور و سخنرانی: دکتر اصغر آقامهدوی، دکتر سیدمحمد جواد هراتی، دکتر عادل پیغامی و دکتر 🔹 زمان: دوشنبه ٢۵ بهمن ١۴٠٠ - ساعت ١٠ تا ١٢ 🌀 جلسه بصورت حضوری در محل خانه کتاب واقع در خیابان انقلاب، جنب خیابان فلسطین جنوبی برگزار خواهد شد و بطور همزمان نیز از طریق سایت آپارات قابل مشاهده می‌باشد. 🆔 @OstadPakatchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رونمایی و معرفی کتاب‌های «اصول و مبانی اقتصاد اسلامی در قرآن» و «روش‌شناسی پیوند میان دستگاه مفهومی قرآن کریم و علوم مدرن» - 25 بهمن 1400.mp3
15.28M
🔹 رونمایی و معرفی کتاب‌های «اصول و مبانی اقتصاد اسلامی در قرآن» و «روش‌شناسی پیوند میان دستگاه مفهومی قرآن کریم و علوم مدرن» 🔹 سخنرانان: دکتر اصغر آقامهدوی، دکتر سیدمحمد جواد هراتی، دکتر عادل پیغامی و دکتر 🔹 زمان: دوشنبه ٢۵ بهمن ١۴٠٠ 🆔 @OstadPakatchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روش شناختی مبانی گفتگو میان علوم دینی وعلوم تجربی- جلسه اول.mp3
34.76M
🔹 مرکز سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان: 🔹 وبینار: مبانی روش شناختی گفتگو میان علوم دینی و علوم تجربی (جلسه اول) 🔹با سخنرانی: دکتر احمد پاکتچی 🔹زمان: یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ 🆔 @OstadPakatchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 مقاله: پیجویی ریشه‌های واژه ادب در زبان‌های سامی و آفروآسیایی - «منتشره شده ضمن زندگی‌نامه و خدمات علمی دکتر آذرنوش، 1396ش» 🔹استاد دکتر آذرتاش آذرنوش در سال 3131ش مقاله‌ای را با عنوان «ادب» برای جلد هفتم دائره‌المعارف بزرگ اسلامی تأليف کرد که دو سال بعد در آن مجلد به چاپ رسيد. اين مقاله که از تحليلی کم‌نظير برخوردار است، ادب را به عنوان يک انگاره پيچيده و چندوجهی در سده‌های پرتلاطم نخست بررسی کرده و توانسته است با کاوش در کاربردهای انگاره، تصويری تاريخی و صورت‌بندی مبسوط از آن به دست دهد که راهگشای حل بسياری از مفاهيم ترکيبی در تاريخ فرهنگ و علوم اسلامی، از ادبيات تا اخلاق، و از فقه تا تصوف نيز هست. با وجود آن که استاد آذرنوش به نظريات ارائه شده درباره ريشه واژه ‌ادب از سوی پژوهشگران مسلمان و خاورشناسان توجه داده و يکايک آنها را در بوته نقد نهاده است، ولی ريشه‌شناسی واژه در دستور کار آن مقاله نبوده است. در مقاله حاضر کوشش می‌شود تا با کاوش در ريشه‌شناسی واژه، گامی در راستای گسترش بحث طرح شده در آن مقاله سترگ، برداشته شود. 🌀 منبع: کتاب زندگی‌نامه و خدمات علمی دکتر آذرنوش، 1396ش 🆔 @ostadpakatchi
پیجویی ریشه‌های واژه ادب در زبان‌های سامی و آفروآسیایی.pdf
670.2K
🌀 عنوان مقاله: پیجویی ریشه‌های واژه ادب در زبان‌های سامی و آفروآسیایی 🔹نویسنده: دکتر احمد پاکتچی 🆔 @ostadpakatchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 جلسه دوم وبینار «مبانی روش شناختی علوم دینی و علوم تجربی» امروز برگزار نخواهد شد. 🔹 ان شاء الله زمان برگزاری به زودی اطلاع رسانی می شود. 🆔 @ostadpakatchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زبان شناسی وحی در متون ادیان ابراهیمی 1 - 23 بهمن 1392.mp3
26.73M
🔹 پژوهشکده تاریخ اسلام: 🔹 موضوع: زبان شناسی وحی در متون ادیان ابراهیمی (جلسه اول) 🔹با سخنرانی: دکتر احمد پاکتچی 🔹زمان: ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ 🆔 @tavoosimsaeed 🆔 @OstadPakatchi