#سخن_نگاشت
🌀 داستان شهربانو نمونهای از متضمن بودگی (بخش پایانی)
🔹 اگر به عنوان یک ایرانی به این داستان نگاه کنیم، مسئله شکل دیگری پیدا میکند. بنابراین مطلوبیت و مقبولیت لازم را دارد. حال از آن طرف سوال دیگری مطرح میشود. چرا این موضوع به این خوبی را باید از انظار دور داشته پاشیم؟ چرا باید در بین روایات و اقوال دیگری که وجود دارد خوابانده شود؟ اصلاً در ماجرای عاشورا که در واقع اصلیترین و مهمترین واقعه و اوج زندگی اما حسین(ع) است شهربانو کجاست؟
🔹 اگر با دید نقد متن و روابط بینامتنی به قضیه نگاه کنيم شهربانو به هر دلیلی هیچ نقشی در ماجرای کربلا ندارد. حتّی در صحنههای دیگر روند زندگی تاریخی حضرت نیز این نقش را نمیبینيم. ما دقیقا با یک بستر روایی خاص مواجهیم که اسرای ایران پیش عمر آمدهاند و صحابه نیز آنجا حضور دارند، امیرالمؤمنین(ع) مکالمهای با شهربانو انجام میدهند و شهربانو نیز امام حسین(ع) را انتخاب میکند و بعد همه چیز تمام میشود.
🔹 اینجاست که میگوييم متضمن بودگی رخ داده است. یعنی آن حادثه نه قبلی دارد و نه بعدی. یک «قضيةٌ في واقعة» است که در فضایی قرار میگیرد و وارد داستانهای بعدی میشود به این ترتیب هر متنی که میخواهد راجع به مادر حضرت صحبت کند. مادر حضرت در ارجاع به همین متن به عنوان شهربانو معرفی میشود؛ اما در روند تاریخی اصلاً نقش آشکار و روشنی ندارد.
🔹 هیچ کوششی وجود ندارد که زندگی امام حسین(ع) با ایران پیوند بخورد؛ هیچ کوششی وجود ندارد که زندگی امام زینالعابدین(ع) با ایران پیوند خاصی بخورد. هرگز نمیبینید که برادر شهربانو آمده باشد و بگوید آمدهام به خواهرزادهام سری بزنم. مثلاً بگویند هرمز نامی که برادر شهربانوست از فارس به مدینه آمده تا او را ببیند. یا مثلا امام زینالعابدین(ع) سوال فرموده باشند که پسرداییای در اصفهان دارم که اسم او اردشیر است و میخواهم او را ببینم و روزی او را ببیند و بگوید آیا درست است که شما زردشتی باشید؟ یا این که نه او هم مسلمان است و از او سوال کند که امامت کیست؟ سنی هستی یا شیعه؟ هیچ کدام از اینها وجود ندارد. ارتباط قطع است و به هیچ وجه کوششی صورت نمیگیرد که این ارتباط بسط یابد. شهربانو یک اسیر معمولی بینام و نشان نبوده، دختر یزدگرد سوم بوده که یک خاندان سلطنتی هستند و فامیلهای زیادی دارند؛ یعنی یک فرد ناشناخته نیست که در روزنامه آگهی بزند و برادرهای خود را بیابد. اگر بگویید در مورد مادر امام جواد(ع) چه قدر اطلاعات وجود دارد که اینجا هم باشد میگوييم ایشان کنیز بوده و طبیعی است اطلاعات ما، در مورد ایشان کم باشد؛ اما شهربانو دختر یزد گرد سوم است و پدرش پادشاه ایران بوده است.
🔹 اگر در منابع شیعی این مسئله بسط نیافته برای این است که اصلاً قرار نبوده بسط یابد. برای اين هم باید به دنبال دلیل بگردیم یعنی باید ببینیم شیعه به چه دلیلی مایل نبوده اين مسئله در حد گستردهای با پدیدههای دیگر در ارتباط باشد. حال نمونهی آن را میبينيم که در بین صوفیه یا در بین طیفی از اهل سنت این تمایل بوجود میآید که اين ارتباط برقرار شود اما شیعه مایل نبوده که اين ارتباط برقرار شود. شاید به دلیل اینکه هزینههای زیادی داشته است؛ یعنی اگر شهربانو قرار بوده به عنوان دختر یزدگرد سوم با آن بافت تاریخی دولت ساسانی واقعاً یک پیوند جدی بخورد میتوانست مشکلات زیادی فراهم کند.
🔹 بدنامیهایی را هم به دنبال داشته باشد و میتوانست در دست مخالفین شیعه مورد سوء استفاده قرار گیرد زیرا آنها به دنبال این بودند تا به نحوی شیعه را با مذاهب فاسده مرتبط کنند و بگویند اینها مجوس هذه الامة هستند و بهترین سند بر باطل بودن آنها این است که اینها فامیلهای مجوس و یزدگرد سوم هستند. شیعه نمیخواست این را زیاد باز کند یعنی ترجیح میداد که به همان حالت بستهی خودش در این حد باقی بماند و این ارتباط با بافت تاریخی یزدگرد سوم و دولت ساسانی و... برقرار نشود و به همین شکل باقی بماند.
🔹 این پدیده تا همین امروز هم هست یعنی ما شهربانو را به عنوان همسر امام حسین(ع) میشناسیم و هنوز هم موقعی که میفهمیم مادر امام زینالعابدین(ع) ایرانی بوده لذّت میبریم و هنوز هم همان احساس در ما بوجود میآید و مایل نیستیم قضیه را باز کنیم. این قضیه تا امروز ادامه یافته و ما هنوز علاقهمند نیستیم که دنبال خواهر و برادرهای شهربانو بگردیم و این که چه اتفاقی برای شهربانو افتاد و آن را بسط دهیم و باز کنیم. چنین تمایلی وجود ندارد چون نمیخواهیم اين ارتباط بیش از یک حد خاص برقرار شود.
🔹 اين یک واقعیت است که وقتی میخواهیم رابطهی ایران و تشیع را با یکدیگر بررسی کنیم تا یک حد خاص استقبال میکنيم و از حدی آن طرف اصلا برای ما جالب نیست. یعنی نمیخواهيم مذهب ما شکل ملی پیدا کند مثل بهود که میگویند دین یهود فقط مربوط به بنی اسرائیل است. نمیخواهیم بگوییم مذهب تشیع فقط مربوط به ایران است لذا نمیخواهيم بیشتر از حدی این قضیه شدّت یابد. هميشه سعی کردهايم «الامر بین الامرین» را داشته باشیم.
🔹 نکتهای که باید به آن توجه داشت این است که اساساً در نقد متن بحث نمیکنیم که چه چیز واقعیت دارد و چه چیز افسانه است؛ بلکه مکانیزم عمل متون تاریخی مهم است. البته ماجرای شهربانو به اندازهی کافی در کتب ما مکتوب بوده است، مثلاً در کتاب تاریخ اهل بیت(ع) که ظاهراً در قرن ۲ نوشته شده و آقای حسینی جلالی آن را چاپ کردهاند این خبر وجود دارد. بنابراین تقریباً چیزی حدود ۱۵۰ سال پیش از اصول کافی این خبر مکتوب بوده است.
🔹 در دورههای بعد نیز این اخبار نقل میشوند؛ مثلا در تاریخ الائمة ابن ابی الثلج بغدادی هست. گفتیم که کلینی در کافی به اين بحث پرداخته است؛ شیخ مفید نیز در کتاب الارشاد بحثی را میآورد. در بصائرالدرجات نیز از این ماجرا صحبت شده. در دورههای بعدتر در قرن ۵ کتابت القابالائمه(ع) در قرن ۶ اعلام الوری طبرسی و در قرن ۷ آثار سید بن طاووس و دیگران را داریم که به این ماجرا پرداختهاند.
🌀 منبع: کتاب نقد متن، صص ١١٧-١٢٢
🆔 @OstadPakatchi
#سخن_نگاشت
🌀 سازگاری بیرونی متن در جریان حرکت اسیران واقعهی کربلا (بخش نخست)
🔹 در سازگاری بیرونی متن از این بحث میشود که یک متن با تمام آنچه در مورد آن ادعا میشود چه قدر با بافتی که باید در آن قرار گیرد سازگاری دارد. مثلاً متنی است که ادعا میشود مربوط به امامیه و قرن ششم است؛ این متن را میسنجیم و میبینیم که با بافت قرن ششم و متون امامیهی قرن ششم تا چه اندازه سازگاری دارد؟
🔹 نکتهی دیگر اينکه از آنجایی که منابع تاریخیای که داریم گاهی یک متن است و گاهی یک نقل، بحث سازگاری در هر دو مطرح میشود؛ یعنی وقتی در مورد یک متن صحبت میکنيم بحث این است که این متن سازگاری دارد یا خیر همچنین وقتی در مورد یک نقل و حکایت صحبت میکنیم این بحث را داریم که صدر و ذیل آن با هم جور در میآید یا خیر؟
🔹 یکی از نمونههای خیلی خوب در بحث سازگاری بیرونی گزارش حرکت اسیران کربلا پس از واقعهی کربلاست. در گزارش حرکت اسیران کربلا در متون متأخر به خصوص بعد از صفویه با یک ناهماهنگی مواجهیم. البته در متون قبل از صفویه با دو نوع گزارش مواجهیم، اما اين دو نوع گزارش با هم تلفیق و در متون پس از صفویه به یک گزارش تبدیل شدهاند که با عدم سازگاری مواجه است.
🔹 در متون پیش از صفویه گزارش به این صورت است که زمانی که ماجرای کربلا خاتمه يافت و ۷۲ تن شهید شدند، امام سجاد(ع) و اهل بیت(ع) و دیگر کسانی که با آنان بودند به اسارت گرفته شدند و نزد یزید به شام فرستاده شدند و پس از اتفاقات، گفتگوها و مکالماتی که در کاخ یزید در شام رخ داد، یزید دستور داد اسرا را به مدینه بفرستند. بنابراین مسیری که با آن مواجهیم مسیر کربلا به شام و از شام به مدینه است. از طرفی تمام این جریان جنبهی قهری دارد و به دستور خلیفه و تحت الحفظ صورت گرفته و اهل بیت(ع) همه در طول این مدت اسیر بودند تا به مدینه برسند.
🔹 در دورهی قبل از صفویه تعداد محدودی روایت داریم که میگویند به هنگام چهلم حضرت برخی از اهل بیت(ع) از زنان و کودکان که در ماجرای کربلا از بازماندگان بودند بر مزار حضرت حاضر میشوند و عزاداری میکنند.
🔹 در متون بعد از صفویه این دو گزارش باهم ادغام شدهاند و به یک گزارش تبدیل شدهاند؛ یعنی یک متن از هر دو بحث صحبت میکند، هم از تحت الحفظ فرستاده شدن اسرا از شام مستقیماً به مدینه و هم این که بر سر مزار حضرت در چهلم حاضر شدند و عزاداری کردند.
🔹اینجا نیز با نوعی مشکل سازگاری مواجهیم چون کربلا به هیچ وجه سر راه شام به مدینه نیست و اگر کسی بخواهد در کربلا حضور داشته باشد، باید دوباره از شام به عراق برگردد و از عراق به شام برود. این دو روایت، به این شکل با هم قابل جمع نیستند. اگر بخواهيم یکی از آنها را بپذیریم مجبوریم دیگری را نپذیریم یا حداقل در آن تصحیحی انجام دهیم؛ اما در متونی که در موردشان صحبت میکنیم چنین تصحیحی صورت نگرفته است. آن داستان خود به خود نقل شده و این داستان هم به خودی خود بدون اين که مشکل سازگاری اینها با هم حل شود نقل شده است.
🌀 منبع: کتاب نقد متن، صص ٢٩٨-٢٩٩
🆔 @OstadPakatchi
بافت نزول قرآن - جلسه اول.mp3
26.36M
#برای_نخستین_بار
#فایل_صوتی
🔹 عنوان: بافت نزول قرآن
🔹 سخنران: دکتر احمد پاکتچی
🌀 جلسه اول: ٢٣ بهمن ١٣٩١
🆔 @OstadPakatchi
بافت نزول قرآن - جلسه دوم.mp3
23.08M
#برای_نخستین_بار
#فایل_صوتی
🔹 عنوان: بافت نزول قرآن
🔹 سخنران: دکتر احمد پاکتچی
🌀 جلسه دوم: ٠٢ اسفند ١٣٩١
🆔 @OstadPakatchi
بافت نزول قرآن - جلسه سوم.mp3
24.9M
#برای_نخستین_بار
#فایل_صوتی
🔹 عنوان: بافت نزول قرآن
🔹 سخنران: دکتر احمد پاکتچی
🌀 جلسه سوم: ٠٩ اسفند ١٣٩١
🆔 @OstadPakatchi
#اطلاع_رسانی
🌀 نشست دیپلماسی نخبگانی با موضوع ظرفیتها و چالشهای کنشگری در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد
🔹 با حضور علیاکبر متکان، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران و احمد پاکتچی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونسکو
🔹 یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۵
🌀 سالن اجتماعات دکتر روستا آزاد
🆔 @OstadPakatchi