#اطلاع_رسانی
💠 همایش «شهر روایتها، روایت شهرها» بصورت حضوری و مجازی برگزار میگردد:
🔹 در این همایش، دکتر احمد پاکتچی با موضوع «روابط جزء و کل در اندام شهر با رویکرد نشانهشناسی فرهنگی» به سخنرانی خواهند پرداخت.
🔹 زمان: چهارشنبه، ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ساعت ۱۴ الی ۱۸
🌀 لینک ورود به همایش:
https://b2n.ir/z47316
🆔 @OstadPakatchi
🌀 سین برنامه و زمان سخنرانی اساتید در همایش مذکور...
🆔 @OstadPakatchi
روابط جزء و کل در اندام شهر با رویکرد نشانهشناسی فرهنگی.mp3
9.18M
#سخنرانی
#فایل_صووتی
💠 همایش «شهر روایتها، روایت شهرها»
🔹 سخنران: دکتر احمد پاکتچی
🔹موضوع: «روابط جزء و کل در اندام شهر با رویکرد نشانهشناسی فرهنگی»
🔹 زمان: چهارشنبه، ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
🆔 @OstadPakatchi
#اطلاع_رسانی
💠 نشست علمی «God und Human Dignity: Approaches within Ecumenical Dialogues in Christianity and Islam»
(خدا و کرامت انسانی؛ رویکردهای درون گفتمانی میان مسیحیت و اسلام):
🔹 در این نشست، دکتر احمد پاکتچی با موضوع «رKhalifa oder/ und Ebenbild Gottes?: Das Verhältnis der koranischen Theologie zur Bibel» (خلیفه و/یا صورت خدا: نسبت میان الهیات قرآنی و عهدینی) به سخنرانی خواهند پرداخت.
🔹 زمان: دوشنبه، 27 June - ش ۶ تیر ۱۴۰۱ - ساعت ۱۴ الی ۱۵:۳۰ (به وقت آلمان) - ۱۶:۳۰ الی ۱۸ (به وقت ایران)
🔹 مکان: آلمان - دانشگاه پادربورن
🌀 لینک ورود به نشست:
تا کنون لینکی از حضور در این نشست منتشر نگردیده است. اما به محض انتشار و یا دریافت لینک، از طریق کانال اطلاع رسانی خواهد شد.
🆔 @OstadPakatchi
#سخنرانی
🌀 گزارشی از سخنرانی دکتر پاکتچی در برنامه کنفرانس بین المللی "گفتگوی ادیان برای صلح و هماهنگی
🔹زمان: جمعه، 3 ژوئن 2022 - ١٣ خردادماه ١۴٠١ - سفارت قزاقستان در فرانسه
🌀 متن سخنرانی (ترجمه شده از فرانسوی به پارسی)
استادان محترم، خانم ها و آقایان، در این سخنرانی قصد دارم تا به اختصار به موضوع «ادب در روابط اديان»، به عنوان یک ضرورت برای گفتگوی ادیان در جستجوی صلح و هماهنگی بپردازم.
🔹 مسئله ادب و نزاکت در روابط در دهههای اخیر مورد توجه محققان رشتههای مختلفی قرار گرفته است. زبانشناسان موضوع ادب گفتاری را در کاربردشناسی مورد مطالعه قرار میدهند؛ این در حالی است که تنظيم فواصل اجتماعی در حدود نیم قرن است که در علوم اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفته است. محققان رشتههای مختلف که ادب در یک جمله يا در گرفتن يک فاصله اجتماعی معين تعریف کردهاند، بر اين نکته اتفاق نظر دارد که قواعد آن در در سراسر جهان از جامعهای به جامعه دیگر متفاوت است.
🔹 به گونهای همسان با نظریه زبانشناختی، از ادب بینالادیانی نیز میتوان سخن گفت که موضوع آن قواعد گفتوگو ميان پيروان اديان و مذاهب گوناگون و برقرار کردن و نگاه داشتن روابط بين اشخاص و جماعتهای دينی مختلف باشد. علاوه بر این، میتوان در آن هماهنگی با قوانین رفتاری مناسب با هر جامعه را لحاظ کرد.
🔹 بر اساس گزارش یونسکو پیرامون گفتوگوی بین ادیان در سال 2007، ناآگاهی از معارف دینی به جهل نسبت به اديان ديگر منجر میگردد و در نتیجه، ناآگاهی انسان از مفاهیم دینی ديگران و ناآشنایی با این موضوعات در ابعاد تاریخی و جامعهشناختی آن میتواند منجر به سوء برداشتها میان افراد و مذاهب مختلف گردد. این گزارش و موارد مشابه آن، به اهمیت آگاهی بینالادیانی اشاره دارد که در دوران اخیر مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است.
🔹 اما من میخواهم یک عامل را در اینجا اضافه کنم. از آنجایی که ادب گفتاری چیزی فراتر از دانش معمول زبان است، میخواهم تأکید کنم که موضوع ادب بینالادیانی نيز عاملی مهم و فراتر از آگاهی بینالادیانی است. در قرآن کریم میبینیم که بايد با پیروان هر دینی -نه تنها با پيروان ادیان توحیدی، بلکه با بت پرستان نیز- باید مؤدبانه رفتار کرد (انعام/108).
🔹 یک خطاب غیر مؤدبانه و استفاده از عناوین دگرخوانده برای پیروان ادیان که مورد پسند آن جماعت نیست، یا اطلاق کلمهای توهینآمیز و حتی واژهای که در بدو امر و به تنهایی نشاندهندۀ معنای خاصی نیست، اما از لحاظ تاریخی بار معنایی منفی دارد همگی مواردی هستند که باید از آن پرهیز کرد. مثلاً در زبان فارسی برای خطاب به پیروان دين يهود سه کلمه وجود دارد: «کلیمی» که مورد پسند خود جماعت است و در قانون اساسی ایران نيز به کار رفته است، «یهودی» که عنوانی خنثی است و «جُهود» که از نظر تاریخی عنوانی مذموم است – با وجود اینکه این واژه از نظر ریشه شناسی دقیقاً شکلی از کلمه یهود است.
🔹 گاه ممکن است پرداختن به مذهب خود، عملی غیر مؤدبانه بوده، نوعی از تفاخر، و تحقیر و خوار شمردن دیگران را به همراه داشته باشد. مثلاً در قانون اساسی پيشين ايران، تشیع دوازده امامی «طريقه حقه» نامیده شده، اما در قانون اساسی جدید برای جلوگیری از نفی ضمنی که در این عبارت نسبت به سایر ادیان و مذاهب وجود دارد، واژه "حقه" حذف شده است.
🔹 به عنوان نتيجهگيری میخواهم اشاره کنم که فراسوی آگاهیها نسبت به محتوای اديان ديگر که با آنها در ارتباط هستيم، ارزشهای ناظر به ادب، از جمله عناوین، عبارات و همچنین آیینها و نمادهای ادیان مختلف، نيز بسيار مهم است. به هر روی، صلح و هماهنگی بین ادیان مختلف، تنها با دانش متقابل که با ادب و نزاکت بینالادیانی تکمیل میشود، تضمین میگردد. به همین دلیل است که باید در آینده مطالعات خود را در این زمینه گسترش دهیم.
🆔 @OstadPakatchi
#سخنرانی
🌀 Rapport du discours du Dr Paktachi en PROGRAMME DE LA CONFERENCE INTERNATIONALE "Dialogue interconfessionnel pour la paix et I'harmonie" dédiée au VII'Congrès des leaders de religions mondiales et traditionnelles
🔹 Le vendredi 3 juin 2022, dans les salons de l'Ambassade du Kazakhstan en France
🌀 Notes de lecture
Les distingués professeurs, les excellences, Mesdames et Messieurs, Je voudrai dans cet exposé discuter en bref le thème de la politesse interconfessionnelle et interreligieuse, comme une nécessité pour le dialogue entre les confessions à la recherche de la paix et l’harmonie.
🔹 La question de la politesse et de l'étiquette a été un sujet de préoccupation pour les chercheurs de plusieurs disciplines au cours des dernières décennies. Les linguistes étudiants la politesse verbale en pragmatique, tandis que la distance humaine est étudiée en sciences sociales pendant plus d'un demi-siècle. Des chercheurs de différentes disciplines ont insisté sur le fait que la politesse d'une phrase ou d'une règle de maintien d'une distance sociale est strictement culturelle et que les conventions à travers le monde varient d'une société à l'autre.
🔹D'une manière similaire à la théorie linguistique, l’étiquette interconfessionnelle peut être employée dans le dialogue entre les adhérentes de différentes communautés pour montrer de la considération envers les sentiments et les désirs des communicateurs, pour créer et maintenir des relations interpersonnelles et également interconfessionnelles. De plus, il peut servir pour se conformer aux règles de ce que chaque communauté considère comme un comportement approprié.
🔹 Selon le rapport de l’UNESCO concernant le dialogue interconfessionnel et interreligieux de l’année 2007, l’ignorance du fait religieux conduit à la méconnaissance et donc à l’intolérance de ce que l’on ne comprend pas et l’absence d’enseignement du fait religieux, dans ses dimensions historiques et sociologiques peut amener à une incompréhension entre individus et groupes de confessions différents. Ce rapport et des enseignements similaires font référence à l'alphabétisation interconfessionnelle qui a fait l'objet d'attention pour les chercheurs ces derniers temps ; mais je voudrais ajouter ici un facteur.
🔹 Comme la politesse linguistique est quelque chose au-delà de la connaissance habituelle de la langue, je veux proposer que la politesse interconfessionnelle soit un facteur important au-delà de l'alphabétisation interreligieuse. Nous trouvons dans le Saint Coran que les adhérents de chaque confession doivent être traités avec politesse, non seulement les religions monothéistes, mais aussi les adorateurs d'idoles.
🔹 Une adresse impolie peut être d'utiliser des exonymes pour une confession qui n'est pas appréciée par cette communauté, soit un titre accusateur, soit un titre neutre qui porte historiquement une connotation négative. Par exemple, dans la langue persane, il y a trois mots pour adresser à un adepte du judaïsme : Kalimi qui est préféré par la communauté elle-même et qui est utilisé dans la constitution iranienne ; Yahudi qui est un titre neutre et Juhud qui est historiquement un titre blâmant, à moins qu'étymologiquement ce soit exactement une forme du mot Yahud. S'adresser à sa propre confession peut aussi être impoli lorsqu'il porte une sorte de fierté, d'humiliation et d'exclusion des autres. Par exemple, dans l'ancienne constitution iranienne, le chiisme duodécimain était intitulé « religion juste », mais dans la nouvelle constitution, le titre est abandonné pour éviter la négation indirecte qu'il incluait.
🔹 En conclusion, je voudrais indiquer qu'au-delà de nos connaissances sur les contenus des autres religions avec lesquelles nous sommes en contact, il est très important de connaître les valeurs de politesse concernant les titres, les expressions, ainsi que les rituels et les symboles. En tout cas, la paix et l'harmonie entre les confessions ne pouvaient être garanties que par la connaissance mutuelle complétée par la politesse interconfessionnelle.C'est pourquoi nous
devons élargir nos études dans ce domaine à l’avenir.
🆔 @OstadPakatchi
#یک_نکته
🌀 تهذيب دينی، اصلاحطلبی و سلفيه
🔹 مبحث تهذیب دینی كه در طی سده اخیر در سرزمینهای مختلف جهان اسلام مورد اعتنای گروههای متنوعی از اهل سنت بوده، ارتباط تنگاتنگی با جریان اصلاحطلبی دارد كه بهدنبال به سازی نهادها و روابط اجتماعی در جوامع اسلامی بوده است. ویژگی ستیز با بدعت و خرافات و رجوع به آموزههای اصیل در برخورد با مسائل دینی كه بهطور مشترك در نمونههای شاخص از اصلاحطلبی متأخر و حركتهای اصلاحی عصرهای پیشین دیده میشود، موجب شده است تا اغلب كسانی كه تاریخ حركتهای اصلاحطلبانه را جستوجو میكنند، همین ویژگی را به عنوان برجستهترین نمود اصلاحطلبی در نظر داشته، نمودهای مهم دیگری را از نظر دور دارند. گاه به اندازه نام اصلاحطلبی در كنار تعبیراتی چون سلفیگری و بنیادگرایی قرار میگیرد، كه جوینده را با سوء تفاهم جدی مواجه میسازد. كم نیست مواردی كه یك سلفی متعصب چون محمد بن عبدالوهاب بهعنوان یك اصلاحطلب معرفی شده (مثلاً عثمان، 1414، ص 73بب؛ زركلی، 1986، ج6، ص 257)، یا نام اصلاحطلبانی متجدد مانند جمالالدین اسدآبادی و خیرالدین تونسی به فهرست سلفیه راه یافته است (مثلاً سامی، 1308، ج3، ص 2073؛ زركلی، 1986، ج6، ص 257؛ نیز Shahin, 1995, p.464; Hashmi, p. 262, 2004). این خلطها موجب شده است تا تهذیب دینی نصگرا كه از ویژگیهای سلفیگری است، به طیف وسیعی از اصلاحطلبان عصر حاضر تعمیم داده شود، حال آنكه تهذیب گرایی شناخته شده از جمالالدین بیشتر عقلگراست (Hourani, 1983, pp. 104-125) و خیرالدین بیشتر به اصلاحات اجتماعی –سیاسی و نه تهذیبگرایی دینی شهرت داشته است.
🔹بهگونه قابل انتظار، برخی از تهذیبگرایان عصر اخیر بهخصوص سلفیه، حركتهای تهذیبی در دورههای پیشین را مورد توجه قرار داده و حركت خود را الهام گرفته از آن حركتها دانستهاند (رشید رضا، بیتا، ج7، صص 144-145؛ Laoust, 1933, 181 ff). البته گذشت كه برخی شعارهای اصلی تهذیبگرایان معاصر مانند بازگشت به كتاب و سنت و مبارزه با بدعت و خرافه، در تاریخ فرهنگ اسلامی امری نوظهور نیست و از صدر اسلام تا عصر حاضر، همواره مدافعانی داشته است. مخالفت با تقلید و فتح باب اجتهاد كه زمینه آن نزد شیخ محمد عبده (د 1323ق) آغاز شده بود، برای رشید رضا به عنوان پیرو سلفی او، زدودن انحطاط از جهان اسلام بود، انحطاطی كه آن را همچون استادش عبده ناشی از تعطیل اجتهاد میدانست (رشید رضا، بیتا، ج1، ص 19، 407، جم: نیز Hashmi, 2004, p. 262). این باور به مقدمه گام نهادن در راستای فتح باب اجتهاد نیز بود كه همچون عموم سلفیه آن را ابزاری برای زدودن پیرایههای فقها بر دین و رسیدن به دین ناب سلف میشمرد (Ahmad, 1967, p.66).
🌀 منبع: سخنرانی «آموزه ها در حوزه تهذیب دینی» - 1392.8.26
🆔 @OstadPakatchi