eitaa logo
پارهٔ تن
161 دنبال‌کننده
29 عکس
9 ویدیو
3 فایل
💠 حضرت امام -قدس‌سره‌-: «فرزند عزیزی را که پارۀ تنم بود، از دست دادم ...» (صحیفۀ امام؛ ج‏۷؛ ص: ۱۸۰) | معبری به دریای عرفان، حکمت و فقهِ عینی | ✒ مدیریت: @Management_Pareye_Tan
مشاهده در ایتا
دانلود
شهید مطهری و مارکسیست.mp3
7.13M
⁉️ آیا مطالعه و بررسی آثار شهید مطهری -قدس‌سره- که در زمینهٔ شناخت مارکسیسم و نقد آن می‌باشد، برای عصر ما، لازم و ضروری است؟ 🖊 جواب 1️⃣ جریان نومارکسیسمی، در حوزه و دانشگاه، هنوز وجود دارد. | 1:00 2️⃣ چهارچوب و اصول تفکر مارکسیسم که توسط شهید مطهری -قدس‌سره- مورد بررسی واقع شده، همان ریشه‌ها و مبانی تمدن غرب است. | 3:22 3️⃣ کتب شهید مطهری -قدس‌سره-، روش و منهج‌ اجتهادی یک عالم مسلمان در تحلیل مکاتب غربی و نقد آنها را به ما می‌آموزد. | 5:18 👤 استاد حجت‌الاسلام‌والمسلمین 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن»
⁉️ چه کتاب‌هایی برای آشنایی با أبعاد مختلف زندگانی شهید‌ مطهّری -قدس‌سرّه- پیشنهاد می‌شود؟ 🖊 جواب: ۱. سیری در زندگانی استاد مطهّری | انتشارات صدرا؛ ۲. استاد در کلام رهبر | مجتبی پیرهادی؛ ۳. سیمای استاد در آینهٔ نگاه یاران | سیّد‌ حمید جاوید موسوی؛ ۴. نامه‌ها و نا‌گفته‌ها | انتشارات صدرا؛ ۵. مصلح بیدار (۲جلدی) | محمّد‌حسین واثقی راد؛ ۶. آفتاب مطهّر | آیت الله مصباح یزدی -رحمه‌الله-؛ ۷. خاطرات من از استاد | علی دوانی؛ ۸. سرگذشت‌های ویژه از زندگی استاد شهید‌ مرتضی مطهّری | دکتر محمّد مهدی اصفهانی؛ ۹. شهید مطهّری مرزبان بیدار | محمّد خردمند؛ ۱۰. فضیلت‌های ماندگار (جلد۱۴)، گذری بر زندگی شهید آیت الله مرتضی‌ مطهّری | اسماعیل رضایی برجکی؛ ۱۱. پاره‌ای از خورشید | امیر‌رضا ستوده، حمید‌رضا سید‌ناصری؛ ۱۲. زندگی‌نامه شهید‌ | ناد‌علی عاشوری؛ ۱۳. جلوه‌های معلّمی استاد‌ مطهّری | مؤسّسهٔ فرهنگی مدرسهٔ برهان؛ ۱۴. فرّ ایمان از فریمان | زینب عطایی؛ ۱۵. داستانی که تمام نمی‌شود | احمد عربلو؛ 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن»
پاسخ به ۴ سوال مهم‌و‌تکراری در مورد شهید مطهری قدس سره الشریف.pdf
188.3K
💬 ۴ سؤال مهم و تکراری در مورد شهید مطهری -قدس‌سره- ______________________ ۱) آیا شهید مطهری فلسفهٔ غرب را درست فهم کرده است؟ ۲) آیا در زمانهٔ ما هم به آثار نقد مارکسیست شهید نیازمندیم؟ ۳) آیا تمام فلسفهٔ غرب بر پایهٔ مادی‌گرایی است؟ ۴) استفادهٔ از آثار شهید، مخصوص عموم جامعه؛ یا قشر تحصیل‌کرده؟ 👤 پاسخ از حجت‌الاسلام‌والمسلمین 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» ╝═══••✾❀✾••═══╚
✅ داستانک برادر کوچکم محمد، ۶‌ساله بود؛ یک روز پدر از او پرسیدند: محمد، نمازت را خواندی؟ محمد گفت: بله پدر؛ پدر می‌دانستند که محمد در حیاط مشغول بازی بوده و احتمالاً نماز نخوانده است. با درایت و ظرافت خاصی پرسیدند: وقتی نماز می‌خواندی کسی هم تو را دید؟ محمد که پسر بسیار تیزهوشی است سریع جواب داد: به قدری حواسم به خدا بود که متوجه نشدم کسی مرا دید؛ یا ندید. پدر لبخندی زدند و گفتند: آفرین به تو پسر خوب که اینقدر به نماز توجه داشتی. سپس با تشویق‌های گوناگون کاری کردند که نماز سر وقت او ترک نشد. 📚 کتاب استاد مطهری از نگاه خانواده؛ ص‌۹۶؛ به روایت دختر شهید؛ 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن»
✅ داستانک آقا اهل سیر و سلوک و تهجد بود و بسیار با تحمل و اهل مدارا. یادم هست یکبار شیوخ محله آمدند پیش آقا که این پیش‌نماز مسجد فلان‌جا، یکریز به شما و کتاب‌هایتان بد و بیراه می‌گوید و همۀ ما را کلافه کرده است. لطفاً به ما اجازه بدهید او را برداریم و کس دیگری را بیاوریم. آقای مطهری گفت: «بندۀ خدا هشت سر عائله دارد. خدا نکند که ما باعث شویم که آنها از نان خوردن بیفتند. توهین به من اشکالی ندارد و قاضی نهایی خداست. دعا کنید در پیشگاه او شرمنده نباشیم. این چیزها می‌گذرند.» 📚 کتاب استاد مطهری از نگاه خانواده؛ ص‌۸۰؛ به روایت همسر شهید؛ 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن»
💠 حضرت امام -قدس‌سره‌-: «فرزند عزیزی را که پارۀ تنم بود، از دست دادم ...» (صحیفۀ امام؛ ج‏۷؛ ص: ۱۸۰) | معبری به دریای عرفان، حکمت و فقهِ عینی از مسیر مطالعۀ تخصصی آثار علامه، آیت الله شهید مطهری -قدس‌سره- | ❇️ کانال «پارۀ تن» https://eitaa.com/Pareye_Tan
🌹 سالروز پیروزی شکوهمند «انقلاب اسلامی مردم ایران» مبارک باد. ✍🏻 معنای اسلامی‌بودن انقلاب در کلام استاد _________________________ سؤال ❓ اسلامیت در «انقلاب اسلامی»، به چه معناست؟ جواب توسط شهید 📨 اگر ما می‌گوییم انقلاب ایران یک انقلاب اسلامی بود، معنایش این نیست که یک انقلابِ فقط روحانی و معنوی و راجع به حالات معنوی انسان بود؛ چون امکان عبادت‌ها و نیایش‌ها به درستی نبود و درب مساجد بسته بود مردم طغیان کردند. نه، انقلاب اسلامی، یعنی انقلابی که همه‌جانبه بود و اسلام در همه جوانبش نفوذ داشت. 📘 استاد مطهری، آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، صفحۀ ۱۲۹ 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن»
🧠 | بیماری اجتماعی (مقیاس کوچکی و بزرگی کار) ✍🏻 شرح یک بیماری اجتماعی توسط حضرت استاد _______________________________ مقدمه | مشکل❗️ یکی از معضلات فکری که جامعه و خصوصاً فضای علمی به آن دچار می‌شوند، این است که کار هر چقدر مشکل‌تر باشد، در نظر افراد بزرگ‌تر جلوه می‌کند؛ هر چند آن‌چنان سودمند نباشد و از آن طرف اگر کاری ساده باشد، در نظرها کوچک به شمار می‌آید؛ هر چند مفید و سودمند باشد. مسئله ❓ حال جای این پرسش است که به راستی ملاک بزرگی و کوچکی یک عمل چیست؟ و انحراف در این ملاک چه آثار سوئی را در پی دارد؟ جواب توسط شهید 📨 حضرت استاد به این معضل فکری اجتماعی در مقدمهٔ کتاب داستان راستان به این نحو اشاره دارند: ➖ در مدتی که مشغول نگارش یا چاپ این داستان‌ها بودم، بعضی از دوستان ضمن تحسین و اعتراف به سودمندی این کتاب، از اینکه من کارهای به عقیدهٔ آن‌ها مهم‌تر و لازم‌تر خود را موقتاً کنار گذاشته و به این کار پرداخته‌ام، اظهار تأسف می‌کردند و ملامتم می‏‌نمودند که چرا چندین تألیف علمی مهم را در رشته‌های مختلف به یک‌سو گذاشته‌‏ام و به چنین کار ساده‌ای پرداخته‌ام. ➖ حتی بعضی پیشنهاد کردند که حالا که زحمت این کار را کشیده‏‌ای، پس لااقل به نام خودت منتشر نکن. ➖ من گفتم: چرا؟ مگر چه عیبی دارد؟ ➖ گفتند: اثری که به نام تو منتشر می‌شود، لااقل باید در ردیف همان اصول فلسفه باشد، این کار برای تو کوچک است. ➖ گفتم: مقیاس کوچکی و بزرگی چیست؟ معلوم شد مقیاس بزرگی و کوچکی کار در نظر این آقایان مشکلی و سادگی آن است و کاری به اهمیت و بزرگی و کوچکی نتیجهٔ کار ندارند؛ هر کاری که مشکل است بزرگ است و هر کاری که ساده است کوچک. اگر این منطق و این طرز تفکر مربوط به یک نفر یا چند نفر می‌‏بود، من در اینجا از آن نام نمی‌بردم. ➖✓ متأسفانه این طرز تفکر -که جز یک بیماری اجتماعی و یک انحراف بزرگ از تعلیمات عالیهٔ اسلامی چیز دیگری نیست- در اجتماع ما زیاد شیوع پیدا کرده؛ چه زبان‌ها را که این منطق نبسته و چه قلم‌ها را که نشکسته و به گوشه‌‏ای نیفکنده است؟ ➖ به همین دلیل است که ما امروز از لحاظ کتب مفید و مخصوصاً کتب دینی و مذهبی سودمند، بیش از اندازه فقیریم. 📘 استاد مطهری، داستان راستان، جلد ۱، مقدمه 🏷 | 🌐 کانال «پارهٔ تن»
🗒 | أهمیت نظام اندیشه _۱_ 🔖 شرط اساسی تبلیغ ✍🏻 شرح شرط اساسی تبلیغ، توسط استاد شهید _______________________________ مقدمه | مشکل❗️ گاهی چنین پنداشته می‌شود که برای تبلیغ اسلام، خواندن چند کتاب در زمینه‌های مختلف اسلامی کافی است و مُبَلّغ با مطالعۀ آن‌ها بی‌نیاز می‌شود. مسئلهحال جای این پرسش است که یک مُبَلّغ به چه میزان نیاز به شناخت اسلام دارد و کیفیت و نحوۀ شناخت او از اسلام باید چگونه باشد؟ جواب توسط شهید 📨 ➖ اولین شرط برای یک نفر مبلّغ، شناسایی خود مکتب است، شناسایی ماهیت پیام است؛ یعنی کسی که می‌خواهد پیامی را به جامعه برساند، باید خودش با ماهیت آن پیام آشنا باشد. ➖ باید فهمیده باشد که هدف این مکتب چیست، اصول و پایه‌های این مکتب چیست، راه این مکتب چیست و به کجا می‌رسد، اخلاق و اقتصاد و سیاست این مکتب چیست، معارف این مکتب چیست، توحید و معاد این مکتب چیست، احکام و مقررات این مکتب چیست. ➖ آخر مگر کسی می‌تواند پیامی را به مردم برساند بدون آنکه خودش آن پیام را شناخته و درک کرده باشد؟! ➖ این مثل این است که بگوییم یک نفر مرجع تقلید باشد؛ اما فقه نخوانده باشد. چطور می‌شود کسی مرجع تقلید باشد و بخواهد براساس فقه فتوا بدهد و فقه نخوانده باشد؟! و یا مثل این است که یک نفر می‌خواهد طبیب باشد؛ اما پزشکی نخوانده باشد. ➖ از اینجا معلوم می‌شود که برای یک نفر مبلّغ تا چه اندازه وسعت اطلاعات علمی و شناخت اسلام، آن هم به صورت یک مکتب لازم است. اسلام خودش یک مکتب است، یک اندام است، یک مجموعۀ هماهنگ است. ➖ یعنی تک تک شناختن هم فایده ندارد؛ باید همه را در آن اندام و ترکیبی که وجود دارد بشناسیم. ➖ ارزیابی ما دربارۀ مسائل اسلامی باید درست باشد. برای یک اندام، یک عضو به تنهایی ارزش ندارد. در اندام انسان، دست، پا، بینی، چشم، گوش، اعضای درونی مثل معده، روده، قلب و مغز هر کدام یک عضو هستند، ولی آیا ارزش این اعضا در این اندام _با اینکه همه لازم و واجب هستند_ یک جور است؟ آیا اگر لازم شد ما یک عضو را فدای دیگری کنیم، کدام عضو را فدای عضو دیگر می‌کنیم؟ آیا اگر لازم شد، قلب را فدای دست می‌کنیم یا دست را فدای قلب؟ معلوم است که دست را فدای قلب می‌کنیم چون بدون دست می‌تواند زنده بماند؛ ولی بدون قلب نمی‌تواند، بدون کبد یا مغز و اعصاب نمی‌تواند زنده بماند. ➖ اسلام هم این گونه است، که این خودش بحثی است به نام «اهمّ و مهم». اما چگونه می‌توان به این شرط اساسی دست یافت❓ 🧩 ادامه دارد... 📘 استاد مطهری، حماسۀ حسینی، جلد ۱، صفحۀ ۳۸۹ 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن»
📒 | اسلام مکتب است 👤 به نقل از مرحوم آیت الله امامی کاشانی -رحمه‌الله‌تعالی- ______________________ ➖پس از اينكه آقاى مطهرى از زندان آزاد شدند، براى ديدن او، به خانهٔ ‏شان در خيابان رى رفتيم. ايشان نقل مى‌‏كردند كه: ➖«اين‌ها (ساواك) به من مى‌‏گفتند كه شما اسلام را به صورت فكر به خورد مردم می‌‏دهيد و براى آن‌ها بيان مى‏‌كنيد. شما دين و سياست را توأم كرده‌‏ايد. اين خيانتى است كه به اسلام مى‏‌كنيد.» ➖در چند جا من نيز شاهد ترس رژيم از اين تفكر اسلامى بوده‌‏ام. مثلاً وقتى من در مسجدى، در چهارراه كوكاكولا به منبر رفته بودم، ساواكی‌ها مرا دستگير كردند؛ آن‌ها مى‌‏گفتند كه شما اسلام را به صورت مكتب و تفكر عرضه مى‏‌كنيد؛ من هم مى‏‌گفتم كه ما آيات قرآن را معنى مى‌‏كنيم. ➖خلاصه رژيم و شاه نمى‌‏خواستند كه اين به صورت فكر و یک مكتب در مملكت مطرح شود. ➖از زمان ائمه -عليهم‌السلام- و بعد از غيبت حضرت ولى‏‌عصر -عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف- كتاب‌هايى كه علما يكى بعد از ديگرى نوشتند، همه پيرامون مكتب اسلام بود. اين سفره‏‌اى بود كه از زمان ائمه -عليهم السلام- تاكنون پهن بود و از آن، تا زمان حضرت امام خمينى استفاده نشده بود. 📕 خاطرات ۱۵ خرداد، دفتر اول (قم)،صفحهٔ ۴۹ 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن»
🗒 | أهمیت نظام اندیشه _۲_ 🔖 چگونگی فهم اسلام به صورت مجموعهٔ هماهنگ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مقدّمه❗️ اوّلین و اساسی‌ترین شرط مُبَلِّغ اسلام این است که نگاه او به اسلام، یک نگاه جامع و هماهنگ باشد و اسلام را به عنوان یک مجموعه‌ای هماهنگ بشناسد؛ یعنی اسلام را یک کُلّ دارای أجزاء ببیند که تمامی أجزاء آن به هم مرتبط هستند. مسئلهحال جای این پرسش است که یک مبلِّغ اسلام، چگونه می‌تواند به نگاه جامع به اسلام برسد و دچار جزءنگری نشود؟ چگونه می‌تواند بفهمد که ماهیت مکتب چیست؟ چگونه می‌تواند اصول و پایه‌های مکتب را درست و عمیق متوجه بشود و هدف مکتب را به خوبی دریابد؟ جواب 📨 مقدّمه ➖ انسان در مسیر رشد و حرکت تکاملی خود نیازمند نقشهٔ کلان از راه مستقیم و اطّلاع از خطوط اصلی اقدام و عمل است و هیچ امری نمی‌تواند جای خالی آن را پر کند. در فرهنگ قرآن کریم، از این نقشهٔ کلان و خطوط اصلی با عنوان «مُحکَمَات» یاد می‌شود. تعریف محکمات اندیشه امّا محکمات و بنیان‌های معرفتی انسان چیست؟ ➖ محکمات اندیشه یا بنیان‌های معرفتی انسان، مجموعه‌ای هماهنگ از مفاهیم کلیدی و گزاره‌های بنیادین است که میان آنها روابط واقعی و اساسی برقرار است و به سایر بخش‌های فکری و دانشی انسان و همچنین تصمیمات و اقدامات او أولاً، معنا می‌دهد؛ ثانیاً، جهت می‌دهد؛ ثالثاً، نِظام و هماهنگی می‌بخشد و آن‌ها را به یک منظومه و شبکهٔ منسجم و کارآمد مُبدَّل می‌سازد. ➖ به مجموع چنین محکماتِ مفهومی و گزاره‌ای، «نظام جامع اندیشه‌ٔ اسلامی» گفته می‌شود که در همهٔ سطوح علمی و عملی انسان، نقش بنیادینی دارد و پشتیبان محکمی در شرایط سخت و بحرانی و در برابر انحرافات فکری و اخلاقی خواهد بود. ➖ با توجه به تعریف «محکمات اندیشه‌ای»، به خوبی این مطلب روشن می‌شود که وجود این محکمات، در فرایند و برایند تبلیغ اسلام به چه میزان مؤثر هستند. اینجاست که مشخص می‌شود که راه دستیابی به نگاه مجموعه‌ای به اسلام، کسب «نظام جامع اندیشهٔ اسلامی» یا همان «محکمات معرفتی» است. ▫️اما چگونه می‌توان به «نظام جامع اندیشهٔ اسلامی» رسید❓ 🧩 ادامه دارد... 📘 با اقتباس از «درآمدی بر روش‌شناسی نظام جامع اندیشهٔ اسلامی» 🏷 | 🌐 کانال «پارهٔ تن»